1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

19 жовтня 2023 року

м. Київ

справа №420/7591/20

адміністративне провадження № К/9901/9952/21

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого судді Кравчука В.М., суддів Стародуба О.П., Єзерова А.А.,

за участю секретаря судового засідання Шосенко К.,

представника позивача Нетроніна Р.О.,

представника відповідача Балабана Д.О.,

розглянув у відкритому судовому засіданні

касаційну скаргу Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг

на постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 17 лютого 2021 року

у справі №420/7591/20

за позовом Товариства з обмеженою відповідальності "Енергопостачальник"

до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг

про визнання протиправною та скасування постанови.

І. РУХ СПРАВИ

1. У серпні 2020 року Товариство з обмеженою відповідальності "Енергопостачальник" звернулося до суду з позовом до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (далі - НКРЕКП), в якому просило визнати протиправною та скасувати постанову відповідача від 09.07.2020 №1316 "Про накладення штрафу на ТОВ "Енергопостачальник" за порушення Ліцензійних умов з перепродажу електричної енергії та Ліцензійних умов з постачання електричної енергії споживачу" у розмірі 85000,00 грн.

2. Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 09.12.2020 (суддя Токмілова Л.М.) у позові відмовлено.

3. Постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 17.02.2021 скасовано рішення Одеського окружного адміністративного суду від 09.12.2020, ухвалено нове рішення про задоволення позову;

- визнано протиправною та скасовано постанову НКРЕКП від 09.07.2020 № 1316 "Про накладення штрафу на ТОВ "Енергопостачальник" за порушення Ліцензійних умов з перепродажу електричної енергії та Ліцензійних умов з постачання електричної енергії споживачу";

- стягнено за рахунок бюджетних асигнувань НКРЕКП на користь ТОВ "Енергопостачальник" відшкодування судового збору за подання позовної заяви та апеляційної скарги у розмірі 5255,00 грн.

4. 18.03.2021 відповідач подав касаційну скаргу, в якій просить скасувати постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 17.02.2021 та залишити в силі рішення Одеського окружного адміністративного суду від 09.12.2020.

5. Ухвалою Верховного Суду від 12.04.2021 відкрито касаційне провадження.

6. Сторони клопотали про розгляд справи за їхньої участі, ухвалою від 27.09.2021 Верховний Суд призначив розгляд справи у відкритому судовому засіданні із викликом сторін.

II. ОБСТАВИНИ СПРАВИ

7. Судами попередніх інстанцій встановлено, що 06.11.2018 Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, прийняла постанову № 1344 про видачу ліцензії з постачання електричної енергії споживачу ТОВ "Енергопостачальник".

8. 27.06.2019 між Державним підприємством "Оператор ринку" та ТОВ "Енергопостачальник" укладено договір № 17/01 про участь у ринку "на добу наперед" (далі - РДН) та на внутрішньодобовому ринку (далі - ВДР) відповідно до п. 1 "Предмет Договору" якого ОР забезпечує функціонування РДН та ВДР, створює організаційні, технологічні, інформаційні та інші умови для здійснення регулярних торгів за Правилами ринку "на добу наперед" та внутрішньодобового ринку, затвердженими постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 14.03.2018 № 308 (далі - Правила РДН/ВДР), укладання і виконання договорів про купівлю-продаж електричної енергії на РДН/ВДР та розрахунків за ними, а Учасник використовує такі умови з метою участі у торгах, купівлі-продажу електричної енергії та врегулювання відповідних фінансових зобов`язань згідно з Правилами РДН/ВДР.

9. 29.06.2019 між Державним підприємством "Оператор ринку" та ТОВ "Енергопостачальник" укладено договір № 17/01ВДР про купівлю-продаж електричної енергії на внутрішньодобовому ринку відповідно до п. 1 "Предмет Договору" якого за цим договором сторонами здійснюється купівля-продаж електричної енергії на внутрішньодобовому ринку.

10. 29.06.2019 між Державним підприємством "Оператор ринку" та ТОВ "Енергопостачальник" укладено договір №17/01РДН про купівлю-продаж електричної енергії на ринку "на добу наперед" відповідно до п. 1 "Предмет Договору" якого за цим договором сторонами здійснюється купівля-продаж електричної енергії на внутрішньодобовому ринку.

11. 31.01.2020 Державним підприємством "Оператор ринку" на адресу Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг направлено лист за № 01/17-273 в якому зазначено, що за результатами аналізу поведінки учасників РДН/ВДР щодо подання заявок на торги на РДН в торговій зоні "ОЕС України" було відмічене значне збільшення заявлених обсягів у нічні години доби та зменшення учасниками ринку рівня цін в заявках на продаж електричної енергії, що призвело до зниження ціни електричної енергії на РДН починаючи з 30-31 січня 2020 року, що може свідчити про маніпулювання ринком.

12. 04.02.2020 Державним підприємством "Оператор ринку" на адресу Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг направлено лист №01/17-331, в якому зазначено, що за результатами аналізу поведінки учасників РДН/ВДР щодо подання заявок на торги на РДН в торговій зоні "ОЕС України" було відмічене значне збільшення заявлених обсягів у нічні години доби та зменшення учасниками ринку рівня цін в заявках на продаж електричної енергії, що призвело до зниження ціни електричної енергії на РДН протягом 01-04 лютого 2020 року, що може свідчити про маніпулювання ринком.

13. 11.02.2020 листом № 01/17-455 Державним підприємством "Оператор ринку" до вказаних листів додано перелік відповідних учасників серед яких і ТОВ "Енергопостачальник".

14. Листом від 18.02.2020 №1835/14/7-20 Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг повідомила ліцензіатам з постачання електричної енергії споживачу, з виробництва електричної енергії та суб`єктам, що здійснюють рейдерську діяльність, серед яких ТОВ "Енергопостачальник", надати до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг інформацію із належним чином завіреними копіями підтвердних документів стосовно обсягів та вартості електричної енергії, яка придбавалась/вироблялась постачальником відповідно до укладених двосторонніх договорів та/або імпортувалась, для виробників - наявною генерованою потужністю (робочою) та/або обсягами імпорту, у вигляді копій договорів, актів тощо за 01.02.2020 в розрізі годин, та була подана в заявках на продаж на РДН та обсягу та вартості електричної енергії, яка запропонована на продаж на РДН 01.02.2020 в розрізі годин (т. 1 а.с.91).

15. 03.06.2020 Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг видано посвідчення на проведення позапланової виїзної перевірки №206 для проведення перевірки ліцензіата ТОВ "Енергопостачальник".

16. 09.06.2020 за результатами проведеної перевірки складено акт №162 . Як вбачається з акту загальний баланс купівлі/продажу/постачання електричної енергії склав:

- у грудні 2019 року: купівля 2817,494 МВт/год = 2108,600 (РДН) + 27,500 (ВДР) + 624 (РДЦ) + 57,394 урегулювання небалансів); продаж 381,538 МВт/год = 53,900 (ВДР) + 327,638 (врегулювання небалансів); постачання споживачу 2453,338 МВт/год, що становить 80,07% від загального обсягу купівлі Ліцензіатом електричної енергії;

- у січні 2020 року: купівля 2632,02 МВт год = 1592,6 (РДН) + 14,4 (РДН БуОс) + 12,500 (ВДР) + 744 (РДД) + і 168,520 (врегулювання небалансів); продаж 89,635 МВт/год = 3,500 (ВДР) + 0,1 (ВДР БуОс) + 86,035 (врегулювання небалансів); постачання споживачу 2159,073 МВт/год, що становить 82,03% від загального обсягу купівлі Ліцензіатом електричної енергії;

- у лютому 2020 року: купівля 8389,553 МВт/год = 472,400 (РДН) + 3507,300 (ВДР) + 1 664 (РДД) + 2 745,853 врегулювання небалансів);продаж 5917,446 МВт/год = 5 060,400 (РДН) + 762,300 (ВДР) + 60 (РДД) + 34,746 врегулювання небалансів); постачання споживачу 1574,130 МВт год, що становить 18,76% від загального обсягу купівлі Ліцензіатом електричної енергії.

17. Різниця між купленою та проданою позивачем електричною енергією, становить від -2,59 МВт/год до -1813,13 МВт/год, що складає від -18% до -32% обсягу товарної продукції ТОВ "Енергопостачальник".

18. Також в акті зазначено, що відповідно до аналізу, здійсненого комісією з перевірки, встановлено, що Ліцензіат:

у грудні 2019 року діяльність з постачання електричної енергії споживачу становить 80,07% від загального обсягу купівлі Ліцензіатом електричної енергії, інше - перепродаж електричної енергії (трейдерську діяльність);

у січні 2020 року діяльність з постачання електричної енергії споживачу становила 82,03% від загального обсягу купівлі Ліцензіатом електричної енергії, інше - перепродаж електричної енергії (трейдерську діяльність);

у лютому 2020 року діяльність з постачання електричної енергії споживачу становила 118,76% від загального обсягу купівлі Ліцензіатом електричної енергії, інше - перепродаж електричної енергії (трейдерську діяльність);

19. Однак згідно з наданими Ліцензіатом Комісії з перевірки копій договорів про купівлю-продаж електричної енергії на внутрішньодобовому ринку від 29.06.2019 № 17/01 ВДР, про купівлю-продаж електричної енергії на ринку "на добу наперед" від 29.06.2019 №17/01 РДН стороною цих договорів є ТОВ "Енергопостачальник", що діє на підставі ліцензії на право провадження господарської діяльності з постачання електричної енергії споживачу, а також сторони визнають свої зобов`язання за Правилами ринку "на добу наперед" та внутрішньодобового ринку, затвердженими постановою НКРЕКП від 14.03.2018 № 308, договором про участь на ринку РДН та РДВ від 27.06.2019 №17/01, Ліцензійними умовами провадження господарської діяльності з постачання електричної енергії споживачу, Ліцензійними умовами провадження господарської діяльності зі здійснення функцій оператора ринку. У зазначеному переліку відсутні Ліцензійні умови провадження господарської діяльності з перепродажу електричної енергії (трейдерської діяльності), затверджені постановою НКРЕКП від 27.12.2017 №1468.

20. В акті перевірки зазначено про виявлені порушення законодавства, що регулює функціонування ринку електричної енергії Ліцензійних умов з постачання електричної енергії споживачу, а саме:

- підпункту 15 пункту 2.2 Постанови НКРЕП від 27.12.2017 № 1469 "Про затвердження Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з постачання електричної енергії споживачу" щодо обов`язку ліцензіата при підготовці та/або подачі заяв (пропозицій) на ринку електричної енергії не вчиняти дії, які можуть призвести до маніпулювання цінами ж до інших спотворень конкуренції;

- підпункту 17 пункту 2.2 Л Постанови НКРЕП від 27.12.2017 № 1469 "Про затвердження Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з постачання електричної енергії споживачу" щодо обов`язку ліцензіата для забезпечення постачання електричної енергії споживачам здійснювати купівле продаж електричної енергії за двосторонніми договорами та/або на ринку "на добу наперед" внутрішньодобовому ринку і на балансуючому ринку також шляхом імпорту відповідно до Закону У країв "Про ринок електричної енергії" та нормативно-правових актів, що забезпечують функціонувати ринку електричної енергії;

- підпункту 2 пункту 2.4 глави 2 Правил поведінки на ринку "на добу наперед" (далі - РДН) та внутрішньодобовому ринку (далі - ВДР), які є додатком 7 до Правил ринку "на добу" та внутрішньодобового ринку, затверджених постановою НКРЕКП від 14.03.2018 № 308, а саме: щодо обов`язку учасників РДН/ВДР не займатися діяльністю, що може призвести до маніпулювання ринком;

- підпункту 4 пункту 4.4 глави 4 Правил поведінки на ринку "на добу наперед" щодо заборони учасникам РДН/ВДР здійснювати маніпулювання ринком;

- підпункту 12 пункту 2.2 глави 2 Постанови НКРЕКП від 27.12.2017 № 1468 Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з перепродажу електричної енергії (трейдерської діяльності) щодо обов`язку ліцензіата здійснювати купівлю-продаж електричної енергії за двосторонніми договорами та на організованих сегментах ринку електричної енергії відповідно до Закону України "Про ринок електричної енергії" та нормативно-правових актів, що забезпечують функціонування ринку електричної енергії;

- підпункту 19 пункту 2.2 глави 2 Постанови НКРЕКП від 27.12.2017 № 1468 Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з перепродажу електричної енергії (трейдерської діяльності) щодо обов`язку ліцензіата при підготовці та/або подачі заявок (пропозицій) на ринку електричної енергії не вчиняти дії, які можуть призвести до маніпулювання цінами або до інших спотворень конкуренції на ринку;

- підпункту 2 пункту 2.4 глави 2 Правил поведінки на ринку "на добу наперед" та внутрішньодобовому ринку, які є додатком 7 до Правил ринку "на добу наперед" та внутрішньодобового ринку, а саме: щодо обов`язку учасників РДН/ВДР не займатися діяльністю, що може призвести до маніпулювання ринком;

- підпункту 4 пункту 4.4 глави 4 Правил поведінки на ринку "на добу наперед" та внутрішньодобовому ринку щодо заборони учасникам РДН/ВДР здійснювати маніпулювання ринком.

21. 15.06.2020 позивачем надано пояснення, обґрунтування та заперечення до акту про проведення позапланової виїзної перевірки від 09.06.2020 № 162.

22. 09.07.2020 Комісією, за результатами розгляду акту, пояснень, заперечень та документів, наданих ліцензіатом, встановлено, що у грудні 2019 року, січні 2020 року та лютому 2020 року позивачем здійснювалась діяльність з перепродажу електричної енергії (трейдерська діяльність), проте в наданих Ліцензіатом Комісії з перевірки копіях договорів відсутні Ліцензійні умови провадження господарської діяльності з перепродажу електричної енергії (трейдерської діяльності), затверджені постановою НКРЕКП від 27.12.2017 № 1468.

23. Також Комісією за результатами розгляду акту, пояснень, заперечень та документів наданих ліцензіатом встановлено, що наявність у ліцензіата значної різниці між обсягами купівлі-продажу електричної енергії за звітні місяці свідчать про недотримання вказаних вимог щодо необхідності забезпечення балансу між попитом пропозицією електричної енергії, а також об`єктивного та достовірного складення графіків одиниць постачання/споживання електричної енергії та дотримання зазначених графіків.

24. За вказані порушення Комісією запропоновано накласти штраф у розмірі 85000,00 грн на ТОВ "Енергопостачальник" за порушення вимог:

- підпункту 12 пункту 2.2 Ліцензійних умов з перепродажу електричної енергії щодо обов`язку ліцензіата при провадженні ліцензованої діяльності дотримуватися організаційних вимог, зокрема здійснювати купівлю-продаж електричної енергії за двосторонніми договорами та на організованих сегментах ринку електричної енергії відповідно до Закону України "Про ринок електричної енергії" та нормативно-правових актів, що забезпечують функціонування ринку електричної енергії;

- підпункту 17 пункту 2.2 Ліцензійних умов з постачання електричної енергії споживачу щодо обов`язку ліцензіата для забезпечення постачання електричної енергії споживачам здійснювати купівлю-продаж електричної енергії за двосторонніми договорами та/або на ринку "на добу наперед" та внутрішньодобовому ринку і на балансуючому ринку, а також шляхом імпорту відповідно до Закону України "Про ринок електричної енергії" та нормативно-правових актів, що забезпечують функціонування ринку електричної енергії (а.с.31).

25. 09.07.2020 Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, прийнято постанову № 1316 про накладення штрафу на ТОВ "Енергопостачальник" в розмірі 85000,00 грн за порушення Ліцензійних умов з перепродажу електричної енергії та Ліцензійних умов з постачання електричної енергії споживачу, а саме:

- підпункту 12 пункту 2.2 Ліцензійних умов з перепродажу електричної енергії щодо обов`язку ліцензіата при провадженні ліцензованої діяльності дотримуватися організаційних вимог, зокрема здійснювати купівлю-продаж електричної енергії за двосторонніми договорами та на організованих сегментах ринку електричної енергії відповідно до Закону України "Про ринок електричної енергії" та нормативно-правових актів, що забезпечують функціонування ринку електричної енергії;

- підпункту 17 пункту 2.2 Ліцензійних умов з постачання електричної енергії споживачу щодо обов`язку ліцензіата для забезпечення постачання електричної енергії споживачам здійснювати купівлю-продаж електричної енергії за двосторонніми договорами та/або на ринку "на добу наперед" та внутрішньодобовому ринку і на балансуючому ринку, а також шляхом імпорту відповідно до Закону України "Про ринок електричної енергії" та нормативно-правових актів, що забезпечують функціонування ринку електричної енергії.

ІІІ. АРГУМЕНТИ СТОРІН

26. В обґрунтування позовних вимог позивач зазначав, що постанова про накладення штрафу є протиправною, необґрунтованою та такою, що порушує законні інтереси позивача. Позивач зазначав, що здійснює операції з постачання електричної енергії споживачу та операції з перепродажу електричної енергії (трейдерська діяльність) на підставі наявної ліцензії на право провадження господарської діяльності з постачання електричної енергії споживачу без отримання окремої ліцензії на право провадження господарської діяльності з перепродажу електричної енергії (трейдерська діяльність). Також звернення щодо можливого маніпулювання не може вважатися обґрунтованим зверненням фізичної або юридичної особи про порушення суб`єктом господарювання, що провадить діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, її законних прав.

27. Відповідач зазначив, що у Регулятора були наявні правові підстави для проведення позапланової виїзної, перевірки ТОВ "Енергопостачальник". До позивача було застосовано до ТОВ "Енергопостачальник" санкції виключно за порушення, які виявлені та зафіксовано в акті перевірки, а також ті, які не були спростовані за результатами опрацювання НКРЕКП наданих ліцензіатом пояснень та заперечень до акту перевірки. При цьому, перевіркою встановлено та на засіданні комісії підтверджено недотримання позивачем вимог законодавства щодо необхідності забезпечення балансу між попитом та пропозицією електричної енергії, а також об`єктивного та достовірного складення графіків одиниць постачання/споживання електричної енергії та дотримання зазначених графіків.

IV. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

28. Суд першої інстанції, відмовляючи у задоволенні позовних вимог, виходив з того, що постановою НКРЕКП від 09.07.2020 №1316 до позивача застосовано штраф саме за недотримання позивачем вимог законодавства щодо необхідності забезпечення балансу між попитом та пропозицією електричної енергії, що свідчить про порушення Закону України "Про ринок електричної енергії" та нормативно-правових актів, що регулюють функціонування ринку електричної енергії.

29. Суд апеляційної інстанції не погодився з такими висновками та зазначив, що відповідач як орган владних повноважень не довів під час розгляду справи наявність в діях позивача складу правопорушення на ринку електричної енергії, передбаченого п.1 ст.77 Закону України "Про ринок електричної енергії", оскільки дотримання ТОВ "Енергопостачальник" п.п. 12 пункту 2.2 та пп. 17 п. 2.2 Ліцензійних умов підтверджується доказами, наявними у матеріалах справи, у тому числі і документами, які стали підставою для притягнення позивача до відповідальності, а саме актом перевірки від 09.06.2020 №162 та протоколом засідання Національної комісії №40 від 09.07.2020.

V. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ

30. Як на підставу касаційного оскарження відповідач покликається на відсутність висновків Верховного Суду у подібних правовідносинах. Вважає, що суд апеляційної інстанції неправильно застосував пп. 12 п. 2.2. Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з перепродажу електричної енергії (трейдерської діяльності), затверджених постановою НКРЕКП від 27.12.2017 № 1468, пп. 17 п. 2.2 Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з постачання електричної енергії споживачу, затверджених постановою НКРЕКП від 27.12.2017 №1469. Обставини постачання ТОВ "Енергопостачальник" електричної енергії споживача без здійснення купівлі-продажу енергії були зафіксовані актом позапланової виїзної перевірки від 09.06.2020 №162, проте суд апеляційної інстанції дійшов помилкового висновку, що такі обставини є невстановленими; що факт укладення відповідних договорів не впливає на здійснення обов`язку купівлі-продажу електричної енергії.

31. У порушення ліцензійних умов позивач здійснював продаж електричною енергії без фактичного її наявності на конкретну торгову годину. НКРЕКП було позбавлене права подати свої пояснення на подані ТОВ "Енергопостачальник" додаткові пояснення. Оскаржувана постанова НКРЕКП від 09.07.2020 №1316 прийнята з урахуванням вимог п. 4 ч. 4 ст. 77 Закону України "Про ринок електричної енергії", суд апеляційної інстанції неправильно тлумачив положення зазначеного Закону.

32. 06.05.2021 надійшов відзив від позивача, в якому ТОВ "Енергопостачальник" покликається на необґрунтованість касаційної скарги, адже суд апеляційної інстанції здійснив належний аналіз механізму та особливостей роботи ринку електричної енергії, дійшовши правильних висновків про дотримання позивачем вимог:

- пп.12 п. 2.2 Ліцензійних умов з перепродажу електричної енергії щодо обов`язку ліцензіата дотримуватися організаційних вимог, зокрема, здійснювати купівлю-продаж електричної енергії за двосторонніми договорами та на організованих сегментах ринку;

- пп.17 п. 2.2. Ліцензійних умов з перепродажу електричної енергії щодо обов1язку здійснювати купівлю-продаж за двосторонніми договорами та/або на ринку "на добу вперед" та внутрішньодобовому та балансуючому ринку.

VІ. ВИСНОВКИ ВЕРХОВНОГО СУДУ

33. Відповідно до ст. 1 Закону України "Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг" Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (далі - Регулятор), є постійно діючим центральним органом виконавчої влади зі спеціальним статусом, який утворюється Кабінетом Міністрів України.

34. Статтею 3 Закону України "Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг" передбачено, що Регулятор здійснює державне регулювання з метою досягнення балансу інтересів споживачів, суб`єктів господарювання, що провадять діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, і держави, забезпечення енергетичної безпеки, європейської інтеграції ринків електричної енергії та природного газу України.

35. Відповідно до п.п. 11-12 ст. 17 Закону України "Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг" для ефективного виконання завдань державного регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг Регулятор здійснює контролює додержання ліцензіатами законодавства у відповідній сфері регулювання і ліцензійних умов провадження господарської діяльності та вживає заходів до запобігання порушенням ліцензійних умов; розглядає справи про порушення ліцензійних умов, а також справи про адміністративні правопорушення і за результатами розгляду приймає рішення про застосування санкцій, накладення адміністративних стягнень у випадках, передбачених законом, приймає у межах своєї компетенції рішення про направлення до відповідних державних органів матеріалів про виявлені факти порушення законодавства.


................
Перейти до повного тексту