1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

23 жовтня 2023 року

м. Київ

справа № 200/3714/21

провадження № К/990/3043/22

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача - Єзерова А.А., суддів: Берназюка Я.О., Бучик А.Ю.

розглянув у порядку письмового провадження адміністративну справу

за касаційною скаргою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг

на рішення Донецького окружного адміністративного суду від 03 серпня 2021 року (суддя Зінченко О.В.) та постанову Першого апеляційного адміністративного суду від 13 грудня 2021 року (головуючий суддя Компанієць І.Д., судді Геращенко І.В., Казначеєв Е.Г.)

у справі № 200/3714/21

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "ДТЕК Курахівська теплова електрична станція"

до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг

про визнання протиправною бездіяльності, зобов`язання вчинити певні дії.

І. РУХ СПРАВИ

1. У квітні 2021 року Товариство з обмеженою відповідальністю "ДТЕК Курахівська теплова електрична станція" звернулося до Донецького окружного адміністративного суду з позовом до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (за текстом також НКРЕКП), у якому просило:

- визнати протиправною бездіяльність Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг щодо невнесення відомостей про Ліцензіата Товариства з обмеженою відповідальністю "ДТЕК Курахівська ТЕС" до Ліцензійного реєстру НРЕКП, відповідно до постанови НКРЕКП від 30 червня 2020 року №1255;

- визнати протиправною бездіяльність Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг щодо невнесення відомостей про Ліцензіата Товариство з обмеженою відповідальністю "ДТЕК Курахівська ТЕС" до Ліцензійного реєстру НКРЕКП, відповідно до постанови НКРЕКП від 30 червня 2020 року №1256;

- зобов`язати Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг внести до Ліцензійного реєстру НКРЕКП наступну інформацію: "суб`єкт господарювання - Товариство з обмеженою відповідальністю "ДТЕК Курахівська ТЕС", Код згідно з ЄДРПОУ 43594541, вид діяльності - виробництво теплової енергетики на теплоцентралях, теплоелектростанціях, атомних електростанціях і когенераційних установках, виробництво електричної енергії, статус ліцензії - чинна".

2. Рішенням Донецького окружного адміністративного суду від 03 серпня 2021 року, яке було залишене без змін постановою Першого апеляційного адміністративного суду від 13 грудня 2021 року, позовні вимоги задоволено.

3. Не погодившись із вказаними судовими рішеннями, Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг звернулася до Верховного Суду з касаційною скаргою, в якій просить скасувати рішення суду першої інстанції та постанову суду апеляційної інстанції, натомість, прийняти нове судове рішення, яким у задоволенні позовних вимог відмовити.

ІІ. ОБСТАВИНИ СПРАВИ

4. Судами першої та апеляційної інстанції встановлено, що Товариство з обмеженою відповідальністю "ДТЕК Курахівська теплова електрична станція" є юридичною особою - код ЄДРПОУ 43594541, відповідно до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань основними видом діяльності є виробництво електроенергії (код КВЕД 35.11).

5. У 2020 році позивач звернувся до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг із заявами про отримання ліцензій з виробництва електричної та теплової енергії.

6. Під час прийняття вказаних заяв позивача та доданих до них документів відповідачем оформлені аркуші погодження відповідності поданих документів вимогам відповідних ліцензійних умов.

7. За наслідками розгляду заяв відповідачем прийнято постанову від 30 червня 2020 року №1255 "Про видачу ліцензії з виробництва електричної енергії ТОВ "ДТЕК Курахівська ТЕС" та постанову від 30 червня 2020 року №1256 "Про видачу ліцензії з виробництва теплової енергії ТОВ "ДТЕК Курахівська ТЕС".

8. Відповідно до пункту 1 вказаних постанов позивачу видано ліцензію на право провадження господарської діяльності з виробництва електричної енергії у межах місць провадження господарської діяльності з виробництва електричної енергії відповідно до додатка і, відповідно, ліцензію на право провадження господарської діяльності з виробництва теплової енергії у межах місць провадження господарської діяльності з виробництва теплової енергії відповідно до додатка.

9. Також зазначено, що за видачу ліцензії справляється плата в розмірі одного прожиткового мінімуму для працездатних осіб, що діє на день прийняття цієї постанови, яку має бути внесено на рахунок Державної казначейської служби України за кодом класифікації доходів бюджету 22011500. Плата за ліцензії, сертифікацію оператора системи передачі електричної енергії, оператора газотранспортної системи, видані/здійснену Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг у строк не пізніше десяти робочих днів з дня оприлюднення цього рішення в установленому порядку.

10. Пунктом 2 вказаних постанов позивача зобов`язано у термін до 01 вересня 2020 року (включно) надати до НКРЕКП копію акта приймання-передачі об`єкта оренди (далі - Акт), що засвідчує фактичну передачу Товариству з обмеженою відповідальністю "ДТЕК Курахівська ТЕС" цілісного майнового комплексу Курахівської ТЕС відповідно до договору оренди від 30 квітня 2020 року № 184-ТРП.

11. Пунктом 3 вказаних постанов визначено, що кожна постанова набирає чинності з дня її прийняття, крім пункту 1, який набирає чинності з 01 вересня 2020 року, та підлягає визнанню такою, то втратила чинність, у разі не надання до НКРЕКП Акта в термін, встановлений пунктом 2 цієї постанови.

12. Додатком до вказаних постанов є місця провадження господарської діяльності з виробництва електричної та, відповідно, теплової енергії: Донецька обл., Мар`їнський р-н, м. Курахове, вул. Енергетиків, 34.

13. Постанови оприлюднені на офіційному веб-сайті регулятора (Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг) 02 липня 2020 року.

14. 06 липня 2020 року та 24 липня 2020 року відповідно до платіжних доручень №3467825, №3467819, № 3475567, №3475569 позивачем сплачено плату за видачу ліцензії за провадження діяльності з виробництва електричної енергії, згідно з рішеннями НКРЕКП від 30 червня 2020 року №1255, №1256.

15. Позивач 01 вересня 2020 року надав до НКРЕКП копію акта приймання-передачі об`єкта оренди відповідно до договору оренди від 30 квітня 2020 року № 184-ТРП.

16. 12 серпня 2020 року Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, прийнято постанову від 12 серпня 2020 року №1536 "Про внесення змін до деяких постанов НКРЕКП та визнання такими, що втратили чинність, деяких постанов НКРЕКП".

17. Пунктом 2 вказаної постанови до постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, від 30 червня 2020 року № 1255 "Про видачу ліцензії з виробництва електричної енергії ТОВ ДТЕК Курахівська ТЕС" внесено такі зміни:

назву постанови після слів з виробництва електричної енергії доповнено словами та виробництва теплової енергії;

пункти 1 3 викладено в такій редакції:

1. Видати товариству з обмеженою відповідальністю "ДТЕК Курахівська теплова електрична станція" (код ЄДРПОУ 43594541) ліцензії на право провадження господарської діяльності з:

виробництва електричної енергії у межах місць провадження господарської діяльності з виробництва електричної енергії відповідно до додатка 1;

виробництва теплової енергії у межах місць провадження господарської діяльності з виробництва теплової енергії відповідно до додатка 2.

За видачу ліцензії справляється плата в розмірі одного прожиткового мінімуму для працездатних осіб, що діє на день прийняття цієї постанови, яку має бути внесено на рахунок Державної казначейської служби України за кодом класифікації доходів бюджету 22011500 Плата за ліцензії, сертифікацію оператора системи передачі електричної енергії, оператора газотранспортної системи, видані/здійснену Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг у строк не пізніше десяти робочих днів з дня оприлюднення цього рішення в установленому порядку.

2. Зобов`язати товариство з обмеженою відповідальністю "ДТЕК Курахівська теплова електрична станція" надати до НКРЕКП:

у термін до 01 листопада 2020 року (включно) документи, що підтверджують правонаступництво ТОВ "ДТЕК Курахівська ТЕС" за борговими зобов`язаннями ТОВ "ДТЕК Східенерго" перед НАК Нафтогаз України;

у термін до 30 грудня 2020 року (включно) копію акта приймання-передачі об`єкта оренди (далі Акт), що засвідчує фактичну передачу ТОВ "ДТЕК Курахівська ТЕС" цілісного майнового комплексу Курахівської ТЕС відповідно до договору оренди від 30 квітня 2020 року № 184-ТРП.

3. Ця постанова набирає чинності з дня її прийняття, крім пункту 1, який набирає чинності з 01 січня 2021 року, та підлягає визнанню такою, що втратила чинність, у разі ненадання до НКРЕКП Акта та Документів у терміни, встановлені пунктом 2 цієї постанови;

Наказано додаток вважати додатком 1; доповнити додатком 2, що додається.

18. Пунктом 3 постанови від 12 серпня 2020 року №1536, зокрема постанову Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 30 червня 2020 року № 1256 "Про видачу ліцензії з виробництва теплової енергії ТОВ "ДТЕК Курахівська ТЕС" визнано такою, що втратила чинність.

19. Постанова оприлюднена на офіційному веб-сайті регулятора 13 серпня 2020 року.

20. 02 вересня 2020 року Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, прийнято постанову від 02 вересня 2020 року № 1661 "Про скасування деяких постанов Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, якою скасовані постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг".

21. Зокрема, скасовано постанови: від 30 червня 2020 року № 1255" Про видачу ліцензії з виробництва електричної енергії ТОВ "ДТЕК Курахівська ТЕС"; від 30 червня 2020 року № 1256 "Про видачу ліцензії з виробництва теплової енергії ТОВ ДТЕК Курахівська ТЕС".

22. Постанова оприлюднена на офіційному веб-сайті регулятора 03 вересня 2020 року.

23. Передумовою для прийняття цієї постанови відносно позивача є отримане відповідачем обґрунтування Управління ліцензування до рішення Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, про визнання такими, що втратили чинність деяких постанов НКРЕКП (обґрунтування від 02 вересня 2020 року), яке містило аналогічний зміст, що і обґрунтування від 12 серпня 2020 року.

24. Додатково зазначалося, що склад об`єкту оренди, наведений в поданому позивачем акті приймання-передачі об`єкту оренди та його огляду до договору оренди від 30 квітня 2020 року №184-ТРП, не відповідає складу об`єкту оренди, зазначеному в договорі оренди.

25. Рішенням Донецького окружного адміністративного суду у справі № 200/7631/20 від 09 жовтня 2020 року, залишеним без змін постановою Першого апеляційного адміністративного суду від 19 січня 2021 року, визнано протиправними та скасовано:

- пункт 2 та пункт 3 постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, від 12 серпня 2020 року №1536 в частині, що стосується Товариства з обмеженою відповідальністю "ДТЕК Курахівська теплова електрична станція",

- постанову Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 02 вересня 2020 року №1661 в частині, що стосується Товариства з обмеженою відповідальністю "ДТЕК Курахівська теплова електрична станція".

26. Рішенням набрало законної сили 19 січня 2021 року.

27. Судовими рішенням встановлено, що на час прийняття Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг постанови від 02 вересня 2020 року № 1661 "Про скасування деяких постанов Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг" в частині, що стосується позивача, відповідачем не враховано, що позивач виконав відповідні пункти постанов.

28. На виконання пунктів 2 постанов від 30 червня 2020 року №1255 "Про видачу ліцензії з виробництва електричної енергії ТОВ "ДТЕК Курахівська ТЕС" та від 30 червня 2020 року №1256 "Про видачу ліцензії з виробництва теплової енергії ТОВ "ДТЕК Курахівська ТЕС" у встановлений відповідачем строк надав до НКРЕКП акт приймання-передачі об`єкта оренди та його огляду від 01 вересня 2020 року, підписаний між сторонами договору оренди від 30 квітня 2020 року № 184-ТРП, що укладений між Товариством з обмеженою відповідальністю "Техремпоставка" як орендодавцем та Товариством з обмеженою відповідальністю "ДТЕК Курахівська ТЕС" як орендарем.

29. Однак, на час звернення позивача до суду, відповідачем не анульовано записи на постановах від 30 червня 2020 року "про втрату чинності" та не внесено до ліцензійного реєстру рішення про видачу ліцензії протягом трьох робочих днів з дня набрання судовими рішеннями законної сили.

ІІІ. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

30. Задовольняючи позов, суд першої інстанції, з яким погодився і суд апеляційної інстанції, керувався тим, що відповідач був зобов`язаний внести до ліцензійного реєстру рішення про видачу ліцензії не пізніше трьох робочих днів з дня його прийняття, оскільки матеріалами справи та обставинами, встановленими рішенням суду у справі № 200/7631/20, підтверджено виконання позивачем умов для набрання чинності з 01 вересня 2020 року пунктів 1 постанов від 30 червня 2020 року №1255 "Про видачу ліцензії з виробництва електричної енергії ТОВ "ДТЕК Курахівська ТЕС" та від 30 червня 2020 року №1256 "Про видачу ліцензії з виробництва теплової енергії ТОВ "ДТЕК Курахівська ТЕС", про видачу означених ліцензій позивачу.

31. Суди вважали, що належним способом захисту порушеного права у цьому випадку буде зобов`язання відповідача внести до Ліцензійного реєстру НКРЕКП відомості про видані ліцензії Товариству з обмеженою відповідальністю "ДТЕК Курахівська ТЕС" відповідно до Постанов НКРЕКП від 30 червня 2020 року № 1255, №1256 і вказаний спосіб захисту не може бути розцінено як втручання у дискреційні повноваження НКРЕКП.

IV. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ

32. Скаржник у касаційній скарзі зазначає про відсутність висновку Верховного Суду щодо питання застосування норми права у подібних правовідносинах, а саме щодо застосування підпункту 4.4 пункту 4 Порядку ліцензування видів господарської діяльності, державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, затвердженого постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 03 березня 2020 року №548 (далі - Порядок №548) щодо права НКРЕКП встановлювати більш пізній строк набрання чинності рішення про видачу ліцензії, та щодо статті 22 Закону України "Про теплопостачання" щодо можливості здійснювати ліцензовану господарську діяльність без погодження порядку погашення заборгованості з оплати спожитих енергоносіїв та послуг з їх транспортування і постачання за попередній період.

33. За твердженням відповідача, відсутність у Товариства з обмеженою відповідальністю "ДТЕК Курахівська ТЕС" погодження порядку погашення заборгованості Товариства з обмеженою відповідальністю "ДТЕК Східенерго" з оплати спожитих енергоносіїв та послуг з їх транспортування і постачання за попередній період, та відповідно, відсутність у позивача договорів про постачання та транспортування енергоносіїв, ставить під загрозу здійснення Товариством ліцензованої діяльності.

34. Заявник касаційної скарги вважає, що вирішення питання щодо зобов`язання Комісії внести до Ліцензійного реєстру НКРЕКП певну інформацію відноситься до внутрішньої компетенції державного органу (дискреційних повноважень), а висновки судів першої та апеляційної інстанцій не відповідають нормам матеріального права та є передчасними, що призвело до прийняття неправильних рішень, які відповідно до вимог статті 351 КАС України, підлягають скасуванню.

35. Позивач не скористався своїм правом на подання відзиву (ухвала Верховного Суду про відкриття касаційного провадження вручена належному представнику Товариства з обмеженою відповідальністю "ДТЕК Курахівська ТЕС").

V. ВИСНОВКИ ВЕРХОВНОГО СУДУ

36. Верховний Суд, перевіривши доводи касаційної скарги, в межах касаційного перегляду, визначених статтею 341 КАС України, а також, надаючи оцінку правильності застосування судами норм матеріального і процесуального права у спірних правовідносинах, виходить з такого.

37. Правовий статус Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, її завдання, функції, повноваження та порядок їх здійснення визначенні Законом України "Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг" (далі - Закон №1540-VIII).

38. Відповідно до статті 1 Закону №1540-VIII Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (далі - Регулятор), є постійно діючим незалежним державним колегіальним органом, метою діяльності якого є державне регулювання, моніторинг та контроль за діяльністю суб`єктів господарювання у сферах енергетики та комунальних послуг.

39. Згідно зі статтею 3 Закону №1540-VIII Регулятор здійснює державне регулювання з метою досягнення балансу інтересів споживачів, суб`єктів господарювання, що провадять діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, і держави, забезпечення енергетичної безпеки, європейської інтеграції ринків електричної енергії та природного газу України.

Регулятор здійснює державне регулювання шляхом:

1) нормативно-правового регулювання у випадках, коли відповідні повноваження надані Регулятору законом;

2) ліцензування діяльності у сферах енергетики та комунальних послуг.

40. За змістом пункту 3 частини 1 статті 17 вказаного Закону для ефективного виконання завдань державного регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг Регулятор розробляє та затверджує нормативно-правові акти, зокрема:

ліцензійні умови провадження господарської діяльності у сферах енергетики та комунальних послуг;

порядки контролю за дотриманням вимог законодавства у відповідній сфері регулювання та ліцензійних умов;

порядок ліцензування видів господарської діяльності, державне регулювання яких здійснюється Регулятором.

41. Частиною 1 статті 6 Закону України "Про ринок електричної енергії" визначено, що державне регулювання ринку електричної енергії здійснює Регулятор у межах повноважень, визначених цим Законом та іншими актами законодавства.

42. За визначенням, наданим у пункті 72 статті 1 вказаного Закону, Регулятор - Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг.

43. Відповідно до статті 16 Закону України "Про теплопостачання" до повноважень національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, належать, зокрема:

ліцензування господарської діяльності з виробництва теплової енергії (крім виробництва теплової енергії на установках з використанням нетрадиційних або поновлюваних джерел енергії), діяльності з виробництва теплової енергії на теплоцентралях, теплоелектростанціях, атомних електростанціях і когенераційних установках, транспортування її тепловими мережами, постачання теплової енергії в обсягах, що перевищують рівень, який встановлюється умовами та правилами провадження господарської діяльності (ліцензійними умовами);

затвердження в установленому порядку ліцензійних умов провадження господарської діяльності з виробництва теплової енергії, у тому числі на теплоелектроцентралях, теплоелектростанціях, атомних електростанціях і когенераційних установках та установках з використанням нетрадиційних або поновлюваних джерел енергії, з транспортування і постачання теплової енергії та порядку контролю за їх додержанням.


................
Перейти до повного тексту