ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
17 жовтня 2023 року
м. Київ
cправа № 904/5520/21
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:
Кондратова І.Д. - головуючий, судді - Вронська Г.О., Губенко Н.М.
за участю секретаря судового засідання - Омельчук А.В.,
за участю представників учасників справи:
позивача - Боголіп Ю.В. (адвокат),
відповідача - Закопайло В.А. (адвокат),
розглянув у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу Акціонерного товариства "Українська залізниця" в особі Регіональної філії "Придніпровська залізниця" Акціонерного товариства "Українська залізниця"
на рішення Господарського суду Дніпропетровської області
(суддя - Євстигнеєва Н.М.)
від 20.12.2022
та постанову Центрального апеляційного господарського суду
(головуючий - Антонік С.Г., судді - Березкіна О.В., Дармін М.О.)
від 19.04.2023
у справі за позовом Акціонерного товариства "Українська залізниця" в особі Регіональної філії "Придніпровська залізниця" Акціонерного товариства "Українська залізниця"
до Товариства з обмеженою відповідальністю "Транспортна логістична група "Меркурій"
третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача: Товариство з обмеженою відповідальністю "Альфара"
про стягнення 18 626 515, 94 грн
Короткий зміст позовних вимог та заперечень
1. У червні 2021 року Акціонерне товариство "Українська залізниця" в особі Регіональної філії "Придніпровська залізниця" Акціонерного товариства "Українська залізниця" (далі - Залізниця) звернулось до Господарського суду Дніпропетровської області з позовом (з урахуванням заяви про зменшення позовних вимог) до Товариства з обмеженою відповідальністю "Транспортна логістична група "Меркурій" (далі - Товариство) про стягнення 18 626 515, 94 грн збитків, завданих майну Залізниці.
2. Позов обґрунтований таким:
- 06.02.2021 сталося сходження восьми навантажених вагонів з колії, одним з яких був вагон № 63554257, власником якого було Товариство;
- відповідач не забезпечив технічний стан вагона № 63554257, який експлуатується в загальній мережі залізниць, чим порушив вимоги статті 36 Закону України "Про транспорт", статей 3, 10, 11 Закону України "Про залізничний транспорт", статті 68 Статуту залізниць України, пунктів 9.4, 9.12 Правил технічної експлуатації залізниць України (далі - Правила), затверджених наказом Міністерства транспорту України від 20.12.1996 № 411;
- протиправність поведінки підтверджується звітом Науково-дослідного та конструкторсько-технологічного інституту залізничного транспорту АТ "Укрзалізниця" (далі - НДКТІ АТ "Укрзалізниця"), яким встановлено, що Товариство навмисно порушило конструктивну цілісність бокової рами вагону та в подальшому намагалося приховати цей факт шляхом самовільного нанесення індивідуальних номерів та року виготовлення;
- сходження вагонів завдало матеріальні збитки Залізниці, які пов`язані з поновленням пристроїв та ремонту колії на суму 18 634 474, 15 грн
3. Товариство заперечувало проти позову з таких підстав:
- позивач самостійно встановив "причетних" до аварії актом службового розслідування, самостійно провів комісійний огляд, а власні висновки підтвердив звітом НДКТІ АТ "Укрзалізниця", який є його структурним підрозділом;
- фактично звіт, обстеження та комісія зосередилися виключно на вагоні № 63554257, який належить відповідачу, у той час, як з рейок зійшли 8 вагонів. Проте, в акті службового розслідування катастрофи (аварії з серйозними наслідками) від 23.02.2021 не вказано характеристики та технічний стан інших вагонів, що викликає обґрунтовані сумніви у правильності та об`єктивності висновків щодо провини відповідача саме через конкретний вагон;
- у травні 2018 року проведено деповський ремонт візка із боковою рамою №12 437823 07 на базі структурного підрозділу "Вагонне депо Попасна" Регіональної філії "Донецька залізниця" АТ "Українська залізниця", про що позивачу стало відомо ще під час службового розслідування;
- після придбання відповідачем у власність вагону №63554257, зазначений вагон не перебував у фактичному володінні Товариства, оскільки постійно перебував на коліях загальної мережі залізниць, які обслуговуються та утримуються позивачем відповідно до встановлених вимог чинного законодавства України. Відповідно до існуючих нормативів свій перший деповський ремонт вагон №63554257 повинен був пройти в травні - червні 2021 року (після аварії);
- протягом двох з половиною років у період з 01.08.2018 по 06.02.2021 вагон №63554257, перебуваючи на коліях загального користування та перевозячи вантаж, постійно перевірявся посадовими особами позивача на предмет відповідності його технічного стану встановленим нормативам. Протягом зазначеного періоду відповідальними працівниками позивача не було встановлено технічну несправність вагону №63554257 і він не був відчеплений для проведення позапланового ремонту жодного разу, що підтверджується відсутністю комерційних актів або актів загальної форми, складених щодо цього вагону;
- починаючи з 01.02.2021 вагон №63554257 перебував в оренді у ТОВ "Альфара" на підставі договору оренди залізничного рухомого складу №12-9745МЕР-АЛФ від 07.08.2020, укладеного між Товариством та ТОВ "Альфара".
Фактичні обставини справи, встановлені судами
4. 01.08.2018 Товариство (покупець) та ТОВ "Зубр-СТК" (продавець) уклали договір №63554257ПВ купівлі-продажу вагону № 63554257.
5. Щодо виготовлення вантажного вагону № 63554257 встановлено:
- вагон побудований на підставі договору підряду №ДМЗК-104/р на виготовлення напіввагона чотиривісного, моделі 12-9745, укладеного 21.12.2017 між ТОВ "Дослідно-механічний завод "Карпати" та ТОВ "ЗУБР-СТК";
- відповідно до специфікації № 1, яка є невід`ємною частиною цього договору підряду, ТОВ "ЗУБР-СТК", як замовник, на виконання п. 3.1 договору надав на адресу підрядника ТОВ "ДМЗ "Карпати" усі необхідні матеріали на виготовлення напіввагона № 63554257;
- ТОВ "ЗУБР-СТК" надав на адресу ТОВ "ДМЗ "Карпати" два візка, які у травні 2018 року пройшли деповський ремонт на базі структурного підрозділу "Вагонне депо Попасна" Регіональної філії "Донецька залізниця" АТ "Українська залізниця". Під час зазначеного деповського ремонту на візок, який в подальшому був встановлений під вагон № 63554257, як другий візок, службовими особами позивача, які були відповідальними за проведення деповського ремонту цього візка, були встановлені дві бокові рами, в тому числі і бокова рама № 12 437823 07;
- актом виконаних робіт № 10 від 01.06.2018 підтверджено, що вагонним депо Попасна був проведений капітальний ремонт двох візків моделі 18-100, на один з яких була встановлена бокова рама №12 437823 07, яка пройшла капітальний ремонт, що підтверджується формою ВУ-32, заповненою відповідальними за ремонт бокової рам посадовими особами вагонного депо;
- наявність форми ВУ-32 свідчить про те, що бокова рама №12 437823 01 під час капітального ремонту в вагонному депо Попасна пройшла усі етапи проведення такого ремонту, які передбачені ЦВ-0015 "Інструкція з ремонту візків вантажних вагонів", в тому числі і неруйнівний контроль (дефектоскопію) феррозондовим або вихроструменевим методами;
- відповідно до акту № 329 про технічне приймання нового вантажного вагона від 15.06.2018, старшим інспектором-приймальником ЦТА УЗ Юрківим І.В. (відповідальною особою АТ "Укрзалізниця") був оглянутий вантажний напіввагон №63554257, який належить ТОВ "ЗУБР-СТК". Під час огляду вагона було встановлено, що він побудований згідно з договором підряду від 21.12.2017 №ДМЗК-104/р на виготовлення напіввагона чотиривісного моделі 12-9745 та відповідно до Технічних умов на виготовлення №ТУ У 35.2-01124454-032-2004 "Напіввагон чотиривісний моделі 12-9745". Також були проведені заводські випробування вагона, в тому числі перевірені бокові рами, встановлені на двох візках, зокрема, бокова рама № 12 437823 07, що була встановлена на 2 візку цього вагона;
- відповідно до сертифікату якості № 226 від 15.06.2018, який був складений за участю посадових осіб ТОВ "ДМЗ "Карпати" та старшого інспектора філії НДКП АТ "Укрзалізниця" Юрківа І.В., було підтверджено, що виготовлений, прийнятий та випробуваний вантажний напіввагон №63554257 відповідає всім вимогам ТУ У 35.2-01124454-032-2004 і кресленню К22.04-00.00.00.0-00СБ;
- згідно з актом №3 приймання-передавання напіввагонів у власність, побудований ТОВ "ДМЗ "Карпати" напіввагон №63554257 був переданий 15.06.2018 у власність ТОВ "ЗУБР-СТК" та на цей вагон був виготовлений технічний паспорт.
6. 28.07.2018 Товариство (замовник) та Залізниця (виконавець) уклали договір № ПЗ/М-188063/НЮ про надання послуг з організації курсування власних вагонів на коліях загального користування, відповідно до пункту 1.1. якого він регулює взаємовідносини сторін, пов`язаних з організацією курсування на коліях загального користування власних вантажних вагонів замовника, а також вагонів інших юридичних осіб, які замовник використовує на підставі договорів оренди, сумісної діяльності, управління майном тощо та наданням послуг, пов`язаних з цим.
7. З 01.02.2021 вагон №63554257 перебував в оренді у ТОВ "Альфара" на підставі договору оренди залізничного рухомого складу №12-9745МЕР-АЛФ від 07.08.2020, укладеного між Товариством та ТОВ "Альфара".
8. У лютому 2021 року за накладними № 47588876, №47588850, №47603717 залізницею прийнято до перевезення зі ст. Батуринська вагони № № 63554257, 56485659, 56936164; № 52685385, №№ 61672184, 61454856, 61080305, 54187968, які сформовані у поїзд № 2302.
9. 06.02.2021 о 01 год 59 хв під час слідування поїзда № 2302 (електровоз ВЛ11М6 № 491), на 136 км ПК8 перегону Верхньодніпровськ - Воскобійня сталося сходження навантаженого вагона №63554257 з послідуючим сходженням о 02 год 03 хв семи навантажених вагонів (№ 56485659, 56936164, 52685385, 54187968, 61080305, 61454856, 61672184) усіма колісними парами та висипом вантажу - клінкер цементний.
10. Для ліквідації наслідків транспортної події була задіяна техніка відновного поїзда №1 Дніпро, відновного поїзда №3 ст. Нижньодніпровськ-Вузол, Криворізького відновного поїзда ВП-2, Криворізького відновного поїзда ВП-9 та особовий склад ВП-1-Дніпро, ВП-2 Кривий Ріг, ВП-4-Нижньодніпровськ-вузол і ВП-9-Пятихатки.
11. Роботи з ліквідації наслідків транспортної події проводилися 06.02.2021, роботи з підіймання та встановлення вагонів на рейки були закінчені 07.02.2021.
12. За змістом протоколу оперативної наради, 09.02.2021 комісією виконано огляд та обмір вагону № 63554257 побудови "1383 15.06.2018" та встановлено, що згідно з довідкою 2653 (відомості про виконані ремонти) вагон № 63554257 після побудови жодному ремонту не підлягав. Згідно з довідкою 2731 (відомості про комплектацію) під час побудови під вагон було підкочено відремонтовані візки (рік виготовлення надресорних балок 2007 та 2008; бокових рам 2007, 2005, 2006, 2007) та колісні пари (рік виготовлення 2001, 1993, 1990, 2002), які проходили ремонт у вагонному депо Попасна, про що свідчать клейма на деталях візків та бірках колісних пар. Попередня історія експлуатації підкочених деталей під вагон в базі ИЦВ ЖА відсутня.
13. 19.02.2021 складено акт службового розслідування катастрофи (аварії з серйозними наслідками) (далі - акт) та 23.02.2021 його затверджено в.о. члена правління Залізниці Черницьким Р.Р.
14. Відповідно до висновків акту з рейок зійшли 8 вагонів: № 63554257 (17-й з голови поїзда, власник ТОВ ТЛГ "Меркурій"); № 56485659 (18-й з голови поїзда, власник ТОВ "Альфара"); № 56936164 (19-й з голови поїзда, власник ЧП "ІНВЕСТО ПЛЮС"); №52685385 (20-й з голови поїзда, власник Рефрижераторна вагонна компанія АТ "Укрзалізниця"); №54187968 (21-й з голови поїзда, власник ТОВ "Кленсмейд"); №61080305 (22-й з голови поїзда, власник ЧП "Ферроальянс"); № 61454856 (23-й з голови поїзда, власник ЧП "Ферроальянс"); № 61672184 (24-й з голови поїзда, власник ЧП "Ферроальянс").
15. Згідно з пунктом 3.21 акту вагон №63554257 розташований повздовжним бортом на землі, у наявності незначні залишки вантажу.
16. За результатами комісійного обслідування встановлено, що причиною сходу стала несправність вагону № 63554257, власник Товариство, клеймо побудови "1383" ТОВ "ДМЗ Карпати" 15.06.2018.
17. У результаті транспортної події було пошкоджено 6 вагонів до ступеню виключення з інвентарного парку; 1 вагон - в обсязі деповського ремонту та 1 вагон в обсязі поточного ремонту; 2 стрілочних з`єднувача, 2 стрілочних електроприводи та 2 стрілочні коробки, зруйнована опора контактної мережі №24, жорстка поперечина № 24-25, анкерна опора контактної мережі № 18 з відтяжкою, пошкоджені світлофори ЧД та М2.
18. В акті щодо вагону № 63554257 встановлено:
- цифри року виготовлення "06" бокової рами № 12 768014 06 мають різну висоту наплавки, в наявності сліди їх нанесення імовірно електродом. Індивідуальний номер бокової рами на верхньому поясі має сліди нанесення наплавленням цифр "7", " 6", "1";
- на боковій рамі № 5 19366 07 всі цифри індивідуального номеру нанесено шляхом нанесення шару металу (імовірно електродом). Маркування заводу виробника нанесено шляхом наварювання з подальшим шліфуванням;
- на надресорній балці № 14 98502 07 цифра "9" виправлена шляхом наплавлення (імовірно електродом). Цифри року виготовлення мають сліди виготовлення наплавленням з подальшою механічною обробкою зі слідами поглиблення в глиб металу;
- на боковій рамі № 12 84898 05 відсутні умовні позначення марки сталі;
- зняттям торцевого кріплення підшипників колісної пари № 1175 2887 02 виявлено, що права сторона - на торці осі в наявності сліди вм`ятин та виправлення цифр індивідуального номеру колісної пари. На лівому торці осі відсутня інформація про проведений у ВЧД Попасна середній ремонт колісної пари у червні 2018 року;
- зняттям торцевого кріплення підшипників колісної пари № 0029 421983 90 виявлено, що права сторона - торець осі було шліфовано механічним способом, клейма читаються. На лівому торці осі відсутня інформація про проведений у ВЧД Попасна середній ремонт колісної пари у травні 2018 року;
- зняттям торцевого кріплення підшипників колісної пари № 0029 940508 01 виявлено, що ліва сторона - на торці осі відсутня інформація про проведений у ВЧД Попасна середній ремонт колісної пари у травні 2018 року;
- зняттям торцевого кріплення підшипників колісної пари № 0029 369756 93 виявлено, що права сторона - торець осі було шліфовано механічним способом. На лівому торці осі відсутня інформація про проведений у ВЧД Попасна середній ремонт колісної пари у травні 2018 року;
- вагон має пошкодження всього гальмівного та автозчепного обладнання, кузов вагону та візки мають пошкодження внаслідок сходження;
- додатково, 10.02.2021 було встановлено, що на боковій рамі № 12 437823 07 відсутній дублюючий номер деталі.
19. Згідно з протоколом оперативної наради від 23.02.2021 під головуванням головного інженера регіональної філії "Придніпровська залізниця", зазначено винуватцем транспортної події Товариство.
20. Відповідно до звіту НДКТІ АТ "Укрзалізниця" на підставі проведених досліджень бокової рами №12 437823 07 візка вантажного вагону №63554257 встановлено:
- знаки маркування (клейма) на боковій рамі: 12 - умовний номер заводу-виробника, 07 - рік виготовлення, 437823 - порядковий номер повністю виконаний методом наплавлення, а не відлиті заводом-виробником, що свідчить про факт виправлення цих знаків;
- знак маркування коду держави-власниці "22" в наявності - відповідає "Україна", нанесений ударним способом;
- знак маркування сталі на боковій рамі - відсутній;
- на верхньому ярусі бокової рами виявлено тавро (клеймо) підприємств (заводів, депо), які виконували ремонт: 433 V 18 УЗ (СП "Попаснянське вагонне депо" регіональної філії "Донецька залізниця" АТ "Укрзалізниця"); 98 XI 00 34 (АТ "Експресе", Жмеринка); 854IX99 (Вагонне депо Клепарів, регіональної філії "Львівськазалізниця" АТ "Укрзалізниця"); 868_02 124 (ВП Ремонтне вагонне депо Здолбунів регіональної філії "Львівська залізниця" АТ "Укрзалізниця"), які свідчать про виконання ремонтних робіт для даної бокової рами з фактичним роком її виготовлення раніше 1999 року, а не наявного 2007;
- оригінальні номера бокової рами не встановлені внаслідок їх повного видалення з усіх поверхонь бокової рами;
- причиною зародження втомної тріщини, яка призвела до руйнування бокової рами № 12437823 07 у зоні внутрішнього кута радіуса R55 буксового прорізу, є виявлене відновлення наплавленням посилюючого ребра з наявними вкрай небезпечними концентраторами напружень - дефектами витягнутої форми (тріщини, непровари);
- усі посилюючи ребра на боковій рамі у зонах радіусу R55 внутрішнього та зовнішнього кутів буксового прорізу виконані методом наплавлення, що може свідчити про недопустиме внесення змін до конструктивної частини бокової рами;
- матеріал бокової рами не відповідає вимогам нормативних документів ОСТ 32.183, ГОСТ 977, ОСТ 24.153.08, Т 06 08 ТТ ЦВ-32-695 за показниками: хімічний склад (вміст марганцю), механічні властивості (границя плинності, ударна в`язкість при понижених температурах КСУ60, КСІГ60).
21. Під час розслідування також було встановлено, що вагон № 63554257, який побудований заводом "1383" ТОВ "ДМЗ Карпати" 15.06.2018 було обладнано боковою рамою 12 437823 07 (клеймо "12" відповідає АО "ПО Бежицькая сталь"), яка має чіткі сліди виправлення та самовільного нанесення індивідуального номеру та року виготовлення.
22. Згідно з відповіддю АТ "ПО Бежицькая сталь" від 10.02.2021 № 01/821 на запит Департаменту вагонного господарства Залізниці, вказана бокова рама не виготовлялась АТ "ПО Бежицькая сталь".
23. У справі була призначено та проведено судову економічну експертизу.
24. Згідно з висновком експертів № 3957/3958-21 за результатами комісійної судової економічної експертизи розмір витрат Залізниці внаслідок сходження з рейок восьми навантажених вагонів № 63554257, 56485659, 56936164, 52685385, 54187968, 61080305, 61454856, 61672184 вантажного поїзда № 2302, яке відбулося 06.02.2021 на 136 км ПК8 перегону Верхньодніпровськ - Воскобійня становить 12 249 294, 64 грн з ПДВ.
25. Відповідно до висновку суб`єкта оціночної діяльності - ПП "Аспект" від 15.02.2021 щодо вартості майна ринкова вартість рухомого обладнання (залізничні вагони: №№63554257, 56485659, 56936164, 52685385, 54187968, 61080305, 61454856, 61672184), які зійшли з рейок 06.02.2021 (2:00 год 05 хв) на станції Воскобійня регіональної філії "Придніпровська залізниця" у потягу №2302 формування станції Кривий Ріг-Сортувальний, становить 6 460 000, 00 грн.
Короткий зміст рішення суду першої інстанції та постанови суду апеляційної інстанції
26. Рішенням Господарського суду Дніпропетровської області від 20.12.2022, залишеним без змін постановою Центрального апеляційного господарського суду від 19.04.2023, у задоволенні позову відмовлено.
27. Судові рішення обґрунтовано таким:
- вагон № 63554257, після придбання Товариством у власність, не знаходився у його фактичному володінні, оскільки у період з 01.08.2018 по 06.02.2021 постійно перебував на коліях загальної мережі залізниць;