1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


Постанова

Іменем України

18 жовтня 2023 року

м. Київ

справа № 285/5305/22

провадження № 61-11056св23

Верховний Суд у складі колегії суддів Першої судової палати Касаційного цивільного суду: Ступак О. В. (суддя-доповідач), Гулейкова І. Ю., Погрібного С. О.,

учасники справи:

позивач - ОСОБА_1,

відповідач - Новоград-Волинський політехнічний фаховий коледж,

розглянув у попередньому судовому засіданні у порядку письмового провадження касаційну скаргу ОСОБА_2, подану представником - адвокатом Борсученком Романом Васильовичем, на постанову Житомирського апеляційного суду від 20 червня 2023 року у складі колегії суддів: Талько О. Б., Шевчук А. М., Коломієць О. С.,

ВСТАНОВИВ:

Короткий зміст позовних вимог і рішень судів першої та апеляційної інстанцій

У жовтні 2022 року ОСОБА_1 звернулася до суду з позовом до Новоград-Волинського політехнічного фахового коледжу про визнання незаконним та скасування наказу про відрахування, поновлення у складі студентів, затвердження порядку та графіку ліквідації академічної заборгованості.

Позов обґрунтований тим, що 20 серпня 2021 року між Новоград-Волинським політехнічним фаховим коледжем та ОСОБА_3, яка діяла як її законний представник, укладений договір № Б-160 про надання платної освітньої послуги для підготовки фахівця щодо здобуття нею фахової передвищої освіти зі спеціальністю 071 "Облік і оподаткування".

У зв`язку із введенням в Україні військового стану 24 лютого 2022 року вона була вимушена залишити територію України та переїхати до Іспанії, де перебуває

в статусі біженця.

Вказала, що відповідач був зобов`язаний відповідно до статті 57-1 Закону України "Про освіту" організувати освітній процес за дистанційною формою або у будь-якій іншій безпечній для його учасників формі.

Перебуваючи за кордоном за дистанційною формою навчання, вона виконувала своєчасно та в повному обсязі навчальний процес, у тому числі у ІІ-му семестрі 2021-2022 навчального року. Викладачі з відповідних навчальних дисциплін жодного разу не зробили їй зауваження щодо наявності у неї академічної заборгованості з жодного предмету. Однак у липні 2022 року вона дізналася, що її відраховано зі складу студентів у зв`язку із академічною заборгованістю за

ІІ-й семестр 2021-2022 навчального року. На її заяву від 02 серпня 2022 року про поновлення до складу студентів групи О-295 за вказаною спеціальністю відповідач листом від 15 серпня 2022 року № 394 повідомив їй про можливість звернення до закладу в період зимових канікул для продовження навчання.

Відповідач не встановив їй графік ліквідації академічної заборгованості. Вважає не зрозумілим, чим керувався відповідач, вирішуючи питання щодо порядку погашення академічної заборгованості, переведення студентів на наступний курс та порядку відрахування студентів. Так, її одногрупників, які також мають академічну заборгованість, було переведено на наступний навчальний курс та запропоновано ліквідувати академічну заборгованість до 01 вересня 2022 року.

Посилаючись на ці обставини, ОСОБА_1 просила визнати незаконним і скасувати наказ Новоград-Волинського політехнічного фахового коледжу державної форми власності від 05 липня 2022 року № 99/1-с про її відрахування із 30 червня

2022 року із числа студентів коледжу за академічну заборгованість; поновити її до складу студентів Новоград-Волинського політехнічного фахового коледжу державної форми власності групи О-295 за спеціальністю код 071 "Облік та оподаткування"; зобов`язати Новоград-Волинський політехнічний фаховий коледж затвердити порядок та графік ліквідації її академічної заборгованості.

Рішенням Новоград-Волинського міськрайонного суду Житомирської області

від 12 січня 2023 року позов ОСОБА_1 задоволено частково. Визнано незаконним і скасовано наказ Новоград-Волинського політехнічного фахового коледжу

від 05 липня 2022 року № 99/1-с про відрахування ОСОБА_1 із 30 червня

2022 року з числа студентів коледжу за академічну заборгованість. Поновлено ОСОБА_1 до складу студентів Новоград-Волинського політехнічного фахового коледжу за спеціальністю код 071 "Облік та оподаткування". У задоволенні решти вимог відмовлено. Вирішено питання про розподіл судових витрат.

Рішення суду першої інстанції мотивовано тим, що наказ т. в. о. директора коледжу від 13 червня 2022 року № 107/1-к не було оприлюднено для всіх учасників навчального процесу та не доведено до відома студентів. Це порушення призвело до обмеження права позивачки на освіту і, як наслідок, необізнаності останньої щодо підстав її відрахування зі складу студентів коледжу.

Постановою Житомирського апеляційного суду від 20 червня 2023 року апеляційну скаргу Новоград-Волинського політехнічного фахового коледжу задоволено. Рішення Новоград-Волинського міськрайонного суду Житомирської області

від 12 січня 2023 року скасовано та ухвалено нове судове рішення про відмову

у задоволенні позову ОСОБА_1 .

Апеляційний суд мотивував своє рішення тим, що відповідно до Положення про організацію освітнього процесу підлягають відрахуванню з коледжу студенти, які за підсумками семестру мають 5 і більше заборгованостей, а оскільки позивачка не виконала індивідуальний навчальний план та має заборгованість із 8 предметів, тож повинна була передбачити негативні наслідки академічної неуспішності та можливість її відрахування зі складу студентів. Крім того, матеріали справи не містять доказів того, що вона була позбавлена можливості ознайомитися

з результатами оцінювання, які містяться в журналі обліку роботи академічної групи О-295.

Короткий зміст та узагальнені доводи касаційної скарги

У липні 2023 року ОСОБА_1 через представника - адвоката Борсученка Р. В. звернулася до Верховного Суду з касаційною скаргою на постанову Житомирського апеляційного суду від 20 червня 2023 року, в якій просить скасувати оскаржуване судове рішення та залишити в силі рішення суду першої інстанції, обґрунтовуючи свої вимоги неправильним застосуванням апеляційним судом норм матеріального права та порушенням норм процесуального права.

Касаційну скаргу мотивовано тим, що апеляційний суд в оскаржуваному судовому рішенні не врахував висновків щодо застосування норм права у подібних правовідносинах, викладених у постановах Верховного Суду:

- від 06 березня 2019 року у справі № 571/1306/16, від 29 травня 2019 року у справі № 2-3632/11, від 15 липня 2019 року у справі № 235/499/17, від 17 липня 2019 року у справі № 523/3612/16, від 24 липня 2019 року у справі № 760/23795/14,

від 25 вересня 2019 року у справі № 642/6518/16, від 30 жовтня 2019 року у справі № 390/131/18, від 06 листопада 2019 року у справі № 464//4574/15,

від 13 листопада 2019 року у справі № 697/2368/15, від 04 грудня 2019 року

у справі № 635/8395/15, від 01 квітня 2020 року у справі № 686/24003/18,

від 01 липня 2020 року у справі № 287/575/16, від 19 серпня 2020 року у справі

№ 287/587/16, (суд не може вийти за межі позовних вимог та в порушення принципу диспозитивності самостійно обирати правову підставу та предмет позову);

- від 25 березня 209 року у справі № 1806/2-1093/2011 (щодо застосування

частини першої статті 229 ЦПК України (дослідження зібраних у справі доказів

у сукупності));

- від 10 квітня 2019 року у справі № 459/28/11 (щодо застосування положень статей 12, 81 ЦПК України, зокрема, щодо дотримання принципу процесуальної рівності, а також повного, об`єктивного та всебічного з`ясування судом усіх обставин, що складають предмет доказування).

Крім того, у касаційній скарзі як на підставу оскарження судового рішення міститься посилання на пункт 3 частини другої статті 389 ЦПК України (відсутній висновок Верховного Суду щодо питання застосування норм права у подібних правовідносинах). Заявниця зазначає про відсутність висновку Верховного Суду щодо питання застосування норми права у подібних правовідносинах, а саме: статей 53, 64 Конституції України, статті 57-1 Закону України "Про освіту", статті 34 Закону України "Про фахову передвищу освіту", частини другої статті 20

Закону України "Про правовий режим воєнного стану".

Позиція Верховного Суду

Статтею 400 ЦПК України встановлено, що переглядаючи у касаційному порядку судові рішення, суд касаційної інстанції в межах доводів та вимог касаційної скарги, які стали підставою для відкриття касаційного провадження, перевіряє правильність застосування судом першої або апеляційної інстанції норм матеріального чи процесуального права і не може встановлювати або (та) вважати доведеними обставини, що не були встановлені в рішенні чи відкинуті ним, вирішувати питання про достовірність або недостовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими. Суд касаційної інстанції перевіряє законність судових рішень лише в межах позовних вимог, заявлених у суді першої інстанції.

Вивчивши матеріали справи, перевіривши доводи касаційної скарги у межах, які стали підставою для відкриття касаційного провадження, Верховний Суд у складі колегії суддів Першої судової палати Касаційного цивільного суду дійшов висновку, що касаційна скарга підлягає залишенню без задоволення, а оскаржуване судове рішення - без змін, оскільки його ухвалено з додержанням норм матеріального

і процесуального права.

Встановлені судами обставини

20 серпня 2021 року між законним представником ОСОБА_1 - ОСОБА_3 та Новоград-Волинським політехнічним фаховим коледжем укладений договір про надання платної освітньої послуги для підготовки фахівця щодо здобуття

ОСОБА_1 фахової передвищої освіти за спеціальністю 071 "Облік

і оподаткування".

Новоград-Волинським політехнічним фаховим коледжем затверджено робочий навчальний план за спеціальністю 071 "Облік і оподаткування" групи О-295.

Положенням про організацію освітнього процесу, у редакції чинній на час виникнення спірних правовідносин, передбачено, зокрема, що студент відраховується з навчального закладу у випадку отримання при семестровому контролі трьох і більше незадовільних оцінок.

У зв`язку із введенням в Україні воєнного стану 24 лютого 2022 року ОСОБА_1 залишила територію України та виїхала до Іспанії.

Наказом т. в. о. директора коледжу від 24 лютого 2022 року № 27-с із 24 лютого 2022 року організовано освітній процес для студентів в онлайн-режимі

з використанням дистанційних технологій (за можливості, відповідно до Тимчасового положення про організацію освітнього процесу у коледжі в умовах карантину).

06 червня 2022 року відбулось засідання адміністративної ради коледжу з питань контролю за організацією та веденням освітнього процесу, яке оформлено протоколом від 06 червня 2022 року № 8/16.

За результатами зазначеного засідання адміністративної ради коледжу т. в. о. директором Коледжу виданий наказ від 13 червня 2022 року № 107/1-к, згідно

з яким у зв`язку з екстремальними умовами освітнього процесу, завершення навчального року та переведення студентів на наступний курс навчання провести з урахуванням рішення адміністративної ради:

- студентів, що мають 1-4 академічні заборгованості перевести умовно, дозволити ліквідувати заборгованості у період до 01 вересня 2022 року;

- студентів, що мають 5 і більше заборгованостей за підсумками семестру відрахувати з числа студентів за академічну неуспішність (невиконання індивідуального плану).

Вказаний наказ оголошено та зобов`язано довести до відома педагогічному колективу.

Відповідно до доповідної записки завідувача економіко-технічним відділенням коледжу від 05 липня 2022 року за підсумками ІІ-го семестру 2021-2022 навчального року студентка групи О-295 ОСОБА_1 має академічні заборгованості із навчальних предметів: "Вища математика", "Інформатика та комп`ютерна техніка", "Податкова система", "Фінанси", "Політична економія", "Економіка підприємства", "Обчислювальна практика".

Наявність академічних заборгованостей студентки ОСОБА_1 також підтверджується інформацією у журналі обліку роботи академічної групи та викладачів.

Наказом т. в. о. директора коледжу від 05 липня 2022 року № 99/1-с ОСОБА_1

із 30 червня 2022 року відраховано з числа студентів коледжу за невиконання індивідуального навчального плану згідно з пунктом 4 частини першої статті 44 Закону України "Про фахову передвищу освіту". Згідно зі змістом цього наказу студентка групи О-295 ОСОБА_1 впродовж семестру недбало відносилась до навчання та мала академічні заборгованості із навчальних восьми предметів: "Інформатика та комп`ютерна техніка", "Податкова система", "Вища математика", "Політична економія", "Фінанси", "Економіка підприємства", "Бухгалтерський облік" та "Обчислювальна практика". Із студенткою неодноразово проводились бесіди про незадовільний стан навчання завідувачем відділення, куратором та радою самоврядування відділення. Повідомляли батьків, але позитивних змін не відбулося.

Листом від 15 серпня 2022 року № 394 ОСОБА_1 запропоновано звернутися до закладу в період зимових канікул для продовження навчання за спеціальністю 071 "Облік та оподаткування". Зі змісту цього листа встановлено, що відповідачем враховано форс-мажорні обставини, за яких настала академічна заборгованість,

і прийнято рішення про можливість поновлення ОСОБА_1 у числі студентів для повторного проходження курсу навчання.

Нормативно-правове обґрунтування

Згідно зі статтею 53 Конституції України кожен має право на освіту. Повна загальна середня освіта є обов`язковою. Держава забезпечує доступність

і безоплатність дошкільної, повної загальної середньої, професійно-технічної, вищої освіти в державних і комунальних навчальних закладах; розвиток дошкільної, повної загальної середньої, позашкільної, професійно-технічної, вищої

і післядипломної освіти, різних форм навчання; надання державних стипендій та пільг учням і студентам.

У пункті 18 частини першої статті 1 Закону України "Про освіту" зазначено, що освітня послуга - комплекс визначених законодавством, освітньою програмою та/або договором дій суб`єкта освітньої діяльності, що мають визначену вартість та спрямовані на досягнення здобувачем освіти очікуваних результатів навчання.

Відповідно до пункту 4 частини 2 статті 17 Закону України "Про фахову передвищу освіту" система забезпечення закладами фахової передвищої освіти якості освітньої діяльності та якості фахової передвищої освіти (внутрішня система забезпечення якості освіти) включає, зокрема, забезпечення дотримання вимог правової визначеності, оприлюднення та послідовного дотримання нормативних документів закладу фахової передвищої освіти, що регулюють усі стадії підготовки здобувачів фахової передвищої освіти (прийом на навчання, організація освітнього процесу, визнання результатів навчання, переведення, відрахування, атестація тощо).


................
Перейти до повного тексту