ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
19 жовтня 2023 року
м. Київ
справа №120/8008/22
адміністративне провадження № К/990/14160/23
Верховний Суд у складі Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача Стрелець Т.Г.,
суддів: Рибачука А.І., Бучик А.Ю.,
розглянувши у порядку письмового провадження адміністративну справу №120/8008/22
за позовом ОСОБА_1 до Військової частини НОМЕР_1 про визнання протиправними та скасування рішення та наказу, зобов`язання вчинити дії, провадження по якій відкрито
за касаційною скаргою ОСОБА_1 на ухвалу Вінницького окружного адміністративного суду від 07 листопада 2022 року (суд у складі головуючого судді Яремчук К.О.) та постанову Сьомого апеляційного адміністративного суду від 15 березня 2023 року (колегія суддів у складі головуючого судді - Полотнянка Ю.П., суддів: Смілянця Е.С., Драчук Т.О.) в адміністративній справі №120/8008/22
ІСТОРІЯ СПРАВИ
Короткий зміст позовних вимог
1. У жовтні 2022 року ОСОБА_1 (далі по тексту - позивач, ОСОБА_1 ) звернувся до Вінницького окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Військової частини НОМЕР_1, в якому просив:
- визнати незаконними та скасувати рішення житлової комісії військової частини НОМЕР_1, що оформлене протоколом №34 від 15 січня 2021 року, в частині виключення його з обліку осіб, які перебувають у черзі на поліпшення житлових умов, та наказу командира військової частини НОМЕР_1 від 15 січня 2021 року №9 в частині виключення позивача з обліку осіб, які перебувають у черзі на поліпшення житлових умов;
- зобов`язати житлову комісію військової частини НОМЕР_1 поновити ОСОБА_1 на квартирному обліку осіб, які потребують поліпшення житлових умов, шляхом надання жилого приміщення для постійного проживання з дати первинного включення до обліку.
Позовні вимоги обґрунтовано тим, що виключення з квартирного обліку на підставі пункту 18 розділу VI Інструкції з організації забезпечення військовослужбовців Збройних Сил України та членів їх сімей жилими приміщеннями, затвердженої наказом Міністерства оборони України від 31 липня 2018 року №380, можливе лише після направлення такої особи на військовий облік у військовий комісаріат іншого населеного пункту іншого гарнізону. Проте, переїзду позивача до іншого населеного пункту не відбулось, зареєстроване місце постійного проживання не змінювалось, що виключає можливість виключення ОСОБА_1 з квартирного обліку.
Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій
2. Ухвалою Вінницького окружного адміністративного суду від 07 листопада 2022 року, яку залишено без змін постановою Сьомого апеляційного адміністративного суду від 15 березня 2023 року, заяву про поновлення строку звернення до адміністративного суду залишено без задоволення. Позовну заяву ОСОБА_1 повернуто особі, яка її подала, на підставі частини другої статті 123 КАС України.
Ухвалюючи оскаржувані рішення суди виходили з того, що позивач звернувся до суду за захистом свого порушеного права з пропуском місячного строку звернення, встановленого частиною п`ятою статті 122 КАС України.
При постановлені оскаржуваних судових рішень суди попередніх інстанцій керувалися правовими висновками Верховного Суду, які викладені у постановах Великої Палати Верховного Суду від 29 вересня 2020 року у справі №712/5476/19 та від 08 червня 2022 року у справі №362/643/21.
В оскаржуваних рішеннях суди зазначили, що з прийняттям постанови Великої Палати Верховного Суду від 29 вересня 2020 року у справі №712/5476/19 відбулося чітке визначення юрисдикційної приналежності спорів, які стосуються реалізації військовослужбовцями соціальних гарантій забезпечення жилими приміщеннями (такі спори підсудні адміністративним судам), а тому звернення позивача до Вінницького міського суду Вінницької області як до неналежного суду обумовлено помилковим визначенням такого суду, що не пов`язано із зміною сталої судової практики, такі обставини не можуть бути розцінені як поважні причини пропуску строку звернення до адміністративного суду.
Доводів, які б свідчили про наявність об`єктивно непереборних обставин, пов`язаних з дійсними істотними перешкодами та труднощами для своєчасного вчинення дій щодо звернення до суду з позовом за захистом порушеного права протягом установленого законом строку, позивачем не наведено.
Короткий зміст вимог касаційної скарги
3. Не погоджуючись з рішеннями судів попередніх інстанцій позивач звернувся до Верховного Суду із касаційною скаргою, у якій просить скасувати ухвалу Вінницького окружного адміністративного суду від 07 листопада 2022 року та постанову Сьомого апеляційного адміністративного суду від 15 березня 2023 року в адміністративній справі №120/8008/22, ухвалити нове рішення, яким справу направити для продовження розгляду до суду першої інстанції.
Касатор зазначає, що пропустив строк звернення до суду з поважних причин, оскільки у грудні 2021 року звернувся із позовом до відповідача до Вінницького міського суду Вінницької області у порядку цивільного судочинства. З грудня 2021 року по серпень 2022 року справа перебувала у провадженні вказаного суду.
При зверненні до суду у порядку цивільного судочинства керувався правовою позицією Великої Палати Верховного Суду, викладеною у постанові від 04 вересня 2019 року по справі №826/17556/16 та мав обгрунтовані підстави вважати, що даний спір розглядається в порядку цивільного судочинства.
Про зміну юрисдикції у даній категорії справ у вересні 2020 року не був обізнаний, а тому подання позову в порядку іншого судочинства, ніж те, в якому розглядається справа вважає поважною причиною для поновлення строку звернення до суду.
Скаржник вказує, що надмірний формалізм у трактуванні процесуального законодавства визнається неправомірним обмеженням права на доступ до суду як елемента права на справедливий суд відповідно до статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод.
Крім того, скаржник, як на підставу для поновлення процесуального строку посилається на введення воєнного стану в Україні.
4. Згідно з протоколом автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 20 квітня 2023 року, сформовано колегію суддів у складі: головуючого судді Стрелець Т.Г., суддів Рибачука А.І., Бучик А.Ю.
Ухвалою Верховного Суду від 10 травня 2023 року відкрито касаційне провадження за касаційною скаргою ОСОБА_1 на ухвалу Вінницького окружного адміністративного суду від 07 листопада 2022 року та постанову Сьомого апеляційного адміністративного суду від 15 березня 2023 року в адміністративній справі №120/8008/22.
Відповідач подав відзив на касаційну скаргу, у якому просив залишити її без задоволення, а рішення судів попередніх інстанцій без змін.
5. Верховний суд ухвалою від 18 жовтня 2023 року прийняв до провадження вищезазначену касаційну скаргу та призначив до розгляду в порядку письмового провадження з 19 жовтня 2023 року.
ОБСТАВИНИ СПРАВИ
6. Згідно з наказом командира військової частини НОМЕР_1 від 16 листопада 2012 року №230 ОСОБА_1 виключено зі списків особового складу частини та всіх видів забезпечення з 16 листопада 2012 року та направлено для зарахування на військовий облік до Вінницького об`єднаного міського військового комісаріату м. Вінниці. У цьому наказі зазначено, що постійним житлом ОСОБА_1 не забезпечувався, проте перебуває на квартирному обліку.
На засіданні житлової комісії військової частини НОМЕР_1, що відбулося 15 січня 2021 року, вирішили за результатами інвентаризації облікових справ військовослужбовців та звільнених у запас, облікові житлові справи яких не переглянуто та не оновлено, виключити з обліку осіб, які потребують поліпшення житлових умов, зокрема й ОСОБА_1
15 січня 2021 року наказом командира військової частини НОМЕР_1 №9 позивача виключено з обліку осіб, які перебувають у черзі на поліпшення житлових умов та перебувають на квартирному обліку у військовій частині НОМЕР_1 .
Не погодившись із такими рішеннями, позивач оскаржив їх у судовому порядку.
ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ
7. Суд касаційної інстанції наголошує на тому, що перевірка законності рішень судів першої та апеляційної інстанції, згідно зі статтею 341 КАС України, здійснюється виключно у частині застосування норм матеріального та процесуального права.
Відповідно до частини третьої статті 3 Кодексу адміністративного судочинства України (надалі також КАС України) провадження в адміністративних справах здійснюється відповідно до закону, чинного на час вчинення окремої процесуальної дії, розгляду і вирішення справи.
8. Надаючи оцінку доводам касаційної скарги та висновкам судів попередніх інстанцій стосовно дотримання позивачем строків звернення до суду, встановлених статтею 122 КАС України, колегія суддів Верховного Суду зазначає таке.
Частиною першою статті 5 КАС України визначено, що кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду за захистом, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси.
Проте, процесуальним законом передбачені певні обмеження такого права, зокрема, шляхом встановлення строку звернення до адміністративного суду за захистом порушених прав.
Відповідно до статті 118 КАС України процесуальні строки - це встановлені законом або судом строки, у межах яких вчиняються процесуальні дії.
Особливості строків звернення до адміністративного суду врегульовані статтею 122 Кодексу адміністративного судочинства України (далі по тексту - КАС України), частиною першою якої передбачено, що позов може бути подано в межах строку звернення до адміністративного суду, встановленого цим Кодексом або іншими законами.
Для звернення до адміністративного суду за захистом прав, свобод та інтересів особи встановлюється шестимісячний строк, який, якщо не встановлено інше, обчислюється з дня, коли особа дізналася або повинна була дізнатися про порушення своїх прав, свобод чи інтересів (частина друга статті 122 Кодексу адміністративного судочинства України).
9. Військова служба є державною службою особливого характеру, яка полягає у професійній діяльності придатних до неї за станом здоров`я і віком громадян України (за винятком випадків, визначених законом), іноземців та осіб без громадянства, пов`язаній із обороною України, її незалежності та територіальної цілісності (частина перша статті 2 Закону України "Про військовий обов`язок і військову службу").