1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

18 жовтня 2023 року

м. Київ

справа № 200/5301/22

адміністративне провадження № К/990/20021/23

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Мартинюк Н.М.,

суддів - Жука А.В., Мельник-Томенко Ж.М.,

розглянувши у порядку письмового провадження у касаційній інстанції адміністративну справу №200/5301/22

за позовом ОСОБА_1

до ІНФОРМАЦІЯ_2

про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити дії

за касаційною скаргою представника ОСОБА_1 - Біленко Євгена Леонідовича

на рішення Донецького окружного адміністративного суду від 8 лютого 2023 року (головуючий суддя: Логойда Т.В.)

і постанову Першого апеляційного адміністративного суду від 9 травня 2023 року (головуючий суддя: Гаврищук Т.Г., судді: Блохін А.А., Сіваченко І.В.).

ВСТАНОВИВ:

І. ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог

1. У грудні 2022 року ОСОБА_1 пред`явила позов до ІНФОРМАЦІЯ_2, у якому після уточнення позовних вимог просила суд:

1) визнати протиправною бездіяльність ІНФОРМАЦІЯ_2 щодо нарахування та виплати їй:

- індексації грошового забезпечення за періоди з 1 січня 2016 року до 28 лютого 2018 року із застосуванням місяця січня 2008 року для обчислення індексу споживчих цін для розрахунку індексації грошового забезпечення;

- індексації грошового забезпечення за період з 1 березня 2018 року до 24 квітня 2020 року включно із застосуванням фіксованої суми індексації розміром 4258,75 грн та відповідно до абзаців 4-6 пункту 5 Порядку проведення індексації грошових доходів населення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17 липня 2003 року №1078, з урахуванням фактично виплачених сум;

- грошового забезпечення та інших додаткових виплат за період з 29 січня 2020 року до 24 квітня 2020 року із застосуванням розрахункової величини - прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року;

2) зобов`язати ІНФОРМАЦІЯ_2 нарахувати та виплати їй:

- індексацію грошового забезпечення за періоди з 1 січня 2016 року до 28 лютого 2018 року із застосуванням місяця січня 2008 року для обчислення індексу споживчих цін для розрахунку індексації грошового забезпечення;

- індексацію грошового забезпечення за період з 1 березня 2018 року до 24 квітня 2020 року включно із застосуванням фіксованої суми індексації розміром 4258,75 грн та відповідно до абзаців 4-6 пункту 5 Порядку проведення індексації грошових доходів населення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17 липня 2003 року №1078, з урахуванням фактично виплачених сум;

- грошове забезпечення та інші додаткові виплати за період з 29 січня 2020 року до 24 квітня 2020 року із застосуванням розрахункової величини - прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року;

- із одночасною компенсацією сум податку з доходів фізичних осіб відповідно до пункту 2 Порядку виплати щомісячної грошової компенсації сум податку з доходів фізичних осіб, що утримуються з грошового забезпечення, грошових винагород та інших виплат, одержаних військовослужбовцями, поліцейськими та особами рядового і начальницького складу, що затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 15 січня 2004 року №44;

3) зобов`язати ІНФОРМАЦІЯ_2 нарахувати та виплатити їй компенсацію втрати частини доходів у зв`язку з порушенням термінів виплати грошового забезпечення за період з 1 січня 2016 року до дня її фактичної виплати відповідно до Закону України "Про компенсацію громадянам втрати частини доходів у зв`язку з порушенням строків їх виплати" та Порядку проведення компенсації громадянам втрати частини грошових доходів у зв`язку з порушенням термінів їх виплати, що затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 21 лютого 2001 року №159, із одночасною компенсацією сум податку з доходів фізичних осіб відповідно до пункту 2 Порядку виплати щомісячної грошової компенсації сум податку з доходів фізичних осіб, що утримуються з грошового забезпечення, грошових винагород та інших виплат, одержаних військовослужбовцями, поліцейськими та особами рядового і начальницького складу, що затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 15 січня 2004 року №44.

2. В обґрунтування позовних вимог ОСОБА_1 зазначала, що за період проходження військової служби з 1 січня 2016 року до 28 лютого 2018 року відповідач протиправно не виплатив їй індексацію грошового забезпечення із застосуванням січня 2008 року у якості базового місяця.

2.1. Також позивач доводила, що відповідач у період з 1 березня 2018 року до 24 квітня 2020 року протиправно не виплачував їй індексацію грошового забезпечення у фіксовану розмірі.

2.2. Зрештою ОСОБА_1 доводила, що у період проходження служби з 29 січня 2020 року до 24 квітня 2020 року відповідач протиправно не виплачував їй грошове забезпечення із застосуванням розміру прожиткового мінімуму, встановленого законом про державний бюджет на 2020 рік.

Короткий зміст рішень судів попередній інстанцій

3. Рішенням Донецького окружного адміністративного суду від 8 лютого 2023 року, залишеним без змін постановою Першого апеляційного адміністративного суду від 9 травня 2023 року, позов задоволено частково:

- визнано протиправною бездіяльність ІНФОРМАЦІЯ_2 щодо ненарахування та невиплати ОСОБА_1 індексації грошового забезпечення за період проходження військової служби з 1 січня 2016 року до 28 лютого 2018 року;

- зобов`язано ІНФОРМАЦІЯ_2 нарахувати та виплатити ОСОБА_1 індексацію грошового забезпечення за період проходження військової служби з 1 січня 2016 року до 28 лютого 2018 року з урахуванням правової оцінки, наданої судом у цьому рішенні;

- визнано протиправною бездіяльність ІНФОРМАЦІЯ_2 щодо незастосування у період з 29 січня 2020 року до 24 квітня 2020 року при обчисленні ОСОБА_1 грошового забезпечення (у тому числі посадового окладу, окладу за військовим званням, додаткових видів грошового забезпечення) прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня відповідного календарного року, згідно з пунктом 4 постанови Кабінету Міністрів України від 30 серпня 2017 року №704 "Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб" у редакції, яка діє з 29 січня 2020 року;

- зобов`язано ІНФОРМАЦІЯ_2 провести щодо періоду з 29 січня 2020 року до 24 квітня 2020 року ОСОБА_1 перерахунок грошового забезпечення (у тому числі посадового окладу, окладу за військовим званням, додаткових видів грошового забезпечення) шляхом застосування розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня відповідного календарного року, згідно з пунктом 4 постанови Кабінету Міністрів України від 30 серпня 2017 року №704 "Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб" у редакції, яка діє з 29 січня 2020 року, та виплатити їй недоотриману частину.

- у задоволенні решти позовних вимог відмовлено.

4. Частково задовольняючи позов, суд виходив з того, що сума індексації грошового забезпечення є складовою частиною грошового забезпечення і в силу закону має обов`язково нараховуватися і виплачуватися. Натомість відсутність механізму виплати індексації чи обмежене фінансування не може позбавляти особу права на цю виплату.

5. Установивши, що із 1 січня 2016 року до 28 лютого 2018 року індексація грошового забезпечення позивачці не нараховувалася і не виплачувалася, суд дійшов висновку про наявність протиправної бездіяльності відповідача та про наявність підстав для зобов`язання його нарахувати й виплатити позивачці індексацію грошового забезпечення за вказаний період.

6. Крім цього, суд виснував, що відповідач був зобов`язаний обчислювати розміри посадового окладу та окладу за військове звання військовослужбовців з використанням прожиткового мінімуму для працездатних осіб, що встановлений законом на 1 січня відповідного календарного року, а не прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня 2018 року, як було передбачено пункту 4 постанови Кабінету Міністрів України №704 у редакції зі змінами, які визнані протиправними та скасовані.

7. Відмовляючи у задоволенні позовних вимог, суд виходив з того, що відповідач правомірно нараховував та виплачував позивачу індексацію грошового забезпечення у період з 1 березня 2018 року до 24 квітня 2020 року із застосуванням базового місяця березня 2018 року та в розмірі, що відповідав вимогам Порядку проведення індексації грошових доходів населення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17 липня 2003 року №1078.

7.1. Щодо вимог, які стосуються компенсації сум податку з доходів фізичних осіб (із недонарахованої та недоплаченої суми індексації грошового забезпечення), то суд відмовив у їхньому задоволенні з мотивів передчасності таких вимог.

7.2. Стосовно вимог про компенсацію втрати частини доходів у зв`язку з порушенням строків їх виплати, то суд відмовив у їхньому задоволенні з мотивів відсутності протиправної бездіяльності у поведінці відповідача.

8. Суд апеляційної інстанції, переглянувши це рішення за скаргами сторін, дійшов висновку, що місцевий суд не допустив неправильного застосування норм матеріального права чи порушень норм процесуального права при його ухваленні, внаслідок чого залишив без задоволення апеляційні скарги, а оскаржуване рішення - без змін.

Короткий зміст вимог касаційної скарги і відзиву

9. У червні 2023 року представник позивача подав до Верховного Суду касаційну скаргу, у якій просить скасувати рішення судів попередніх інстанцій, а справу направити на новий розгляд до суду першої інстанції.

10. В обґрунтування підстав касаційного оскарження послався на пункт 1 частини четвертої статті 328 Кодексу адміністративного судочинства України (далі також - "КАС України").

11. Скаржник не погоджується з рішеннями судів про відмову у задоволенні вимоги про зобов`язання відповідача нарахувати й виплатити позивачці індексації грошового забезпечення за період з 1 березня 2018 року до 24 квітня 2020 року із застосуванням фіксованої суми індексації та відповідно до абзаців 4-6 пункту 5 Порядку проведення індексації грошових доходів населення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17 липня 2003 року №1078, з урахуванням виплачених сум.

12. У цьому контексті скаржник покликається на неправильне застосуваннями судами попередніх інстанцій абзаців 3-6 пункту 5 Порядку проведення індексації грошових доходів населення і порушення ними норм процесуального права.

13. Позиція скаржника полягає в тому, що суди попередніх інстанцій не врахували висновки Верховного Суду, викладені у постанові від 23 березня 2023 року у справі №400/3826/21, від 29 березня 2023 року у справі №380/5493/21, від 6 квітня 2023 року у справі №400/9920/21, щодо застосування абзаців 3, 4, 5, 6 пункту 5 Порядку проведення індексації грошових доходів населення у контексті права військовослужбовців на отримання індексації-різниці у період з 1 березня 2018 року до дати звільнення з військової служби або дати підвищення посадових окладів.

14. Скаржник зауважує, що між сторонами відсутній спір стосовно нарахування й виплати так званої "поточної" індексації грошового забезпечення військовослужбовця.

15. Водночас скаржник наголошує на тому, що у період з 1 березня 2018 року позивачка оскаржує бездіяльність відповідача щодо невиплати їй так званої "фіксованої" індексації, тобто суми індексації, яка виплачується у разі настання обставин, передбачених абзацами 3-6 пункту 5 Порядку проведення індексації грошових доходів населення. Ці обставини, за твердженням скаржника, суди попередніх інстанцій не дослідили, оскільки неправильно визначили характер спірних правовідносин.

16. Також скаржник зазначає, що підвищення посадового окладу позивачки в березні 2018 року та прийняття в цьому місяці значення індексу споживчих цін за 1 або 100 відсотків не є безумовною підставою не виплачувати індексацію грошового забезпечення у подальших періодах, оскільки індексація не нараховується лише за умови, якщо розмір підвищення грошового доходу перевищує суму індексації, що склалася у місяці підвищення доходу.

17. Згідно з доводами скаржника, в силу вимог абзаців 3, 4, 5, 6 пункту 5 Порядку проведення індексації грошових доходів населення для вирішення питання про наявність підстав для виплати індексації у місяці підвищення доходу необхідно врахувати такі складові як: розмір підвищення грошового доходу особи; суму індексації, що склалася (припадала) на місяць підвищення цього доходу; та на основі цього встановити, чи перевищує розмір підвищення грошового доходу особи суму указаної індексації. Ці обставини, як стверджує скаржник, суди попередніх інстанцій не встановили.

18. На тлі цього скаржник зазначає, що у місяці підвищення грошового доходу (березні 2018 року) сума індексації була більшою, ніж розмір підвищення доходу. Тож скаржник стверджує, що на підставі абзаців 4, 6 пункту 5 Порядку проведення індексації грошових доходів населення відповідач був зобов`язаний із 1 березня 2018 року виплачувати позивачці "фіксовану" індексацію грошового забезпечення, однак протиправно цього не зробив.

19. Відповідач відзиву на касаційну скаргу не подав, копія ухвали про відкриття касаційного провадження доставлена до його електронного кабінету 8 червня 2023 року.

ІІ. ФАКТИЧНІ ОБСТАВИНИ СПРАВИ

20. З 27 березня 2015 року до 24 квітня 2020 року ОСОБА_1 проходила військову службу у ІНФОРМАЦІЯ_3 - структурному підрозділі ІНФОРМАЦІЯ_1 (після перейменування - ІНФОРМАЦІЯ_2), який здійснював нарахування та виплату позивачу грошового забезпечення.

21. Під час проходження військової служби та на час звільнення зі служби ОСОБА_1 нарахована та виплачена індексація грошового забезпечення:

- за грудень 2018 року в сумі: 71,08 грн;

- за 2019 рік (крім жовтня 2019 року): січень та лютий по 71,08 грн щомісячно; березень - червень по 134,47 грн щомісячно; липень - вересень та листопад - грудень по 206,72 грн щомісячно;

- за 2020 рік: січень - березень по 216,51 грн щомісячно; квітень (до 24 квітня 2020 року, з урахуванням невиплаченої індексації за жовтень 2019 року - 206,72 грн та коригуванням індексації за грудень 2019 року, яка становила 216,51 грн замість виплачених 206,72 грн.) - 389,72 грн.

22. За інші періоди військової служби індексація не нараховувалася та не виплачувалася.

23. З 29 січня 2020 року до 24 квітня 2020 року обчислення розмірів посадового окладу та окладу за військове звання відбувалося шляхом множення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 квітня 2018 року, на відповідні тарифні коефіцієнти.

24. За таким же принципом були обчислені додаткові види грошового забезпечення позивача.

25. На звернення позивачки з приводу нарахування і виплати їй індексації грошового забезпечення відповідач надав відповідь від 14 грудня 2022 року №09/02/350, у якій повідомив, що:

- індексація грошового забезпечення з 1 січня 2016 року до 28 лютого 2018 року їй не нараховувалася та не виплачувалася у зв`язку з незакладенням до бюджету коштів для виплати індексації у цей період;

- щодо індексації грошового забезпечення за період з 1 березня 2018 року до 24 квітня 2020 року, то враховуючи те, що в березні 2018 року у військовослужбовців збільшилися посадові оклади відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 30 серпня 2017 року №704 "Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб", індексація грошового забезпечення за цей місяць не проводилася;

- обчислення індексу споживчих цін для проведення подальшої індексації розраховується з квітня 2018 року (місяця, наступного за місяцем в якому відбувається підвищення посадових окладів. Індексація грошових доходів населення здійснюється з першого числа місяця, що настає за місяцем, в якому офіційно опубліковано індекс споживчих цін, з урахуванням якого величина індексу споживчих цін за попередні місяці (наростаючим підсумком) перевищила поріг індексації 103%. Тобто, індекс споживчих цін, обчислений наростаючим підсумком з квітня 2018 року по жовтень 2018 року (який опубліковано в листопаді 2018 року), перевищив поріг індексації і становив 103,7% (100,8% х 100,0% х 100,0% х 99,3% х 100,0% х 101,9% х 101,7%) або 1,037. У зв`язку з цим, лише у грудні 2018 року у військовослужбовців настало право для проведення індексації грошового забезпечення по індексу 3,7% (103,7% - 100%). Відповідно до абзацу 5 пункту 5 та додатку №4 до Порядку проведення індексації грошових доходів населення, що затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 17 липня 2003 року №1078, з грудня 2015 року встановлено, що у зв`язку з підвищенням посадового окладу під час порівняння суми підвищення заробітної плати (грошового забезпечення) та суми індексації у місяці підвищення повинні враховуватися всі складові заробітної плати/грошового забезпечення, які не мають разового характеру виплати. Сума індексації у місяці підвищення грошових доходів не нараховується, якщо розмір підвищення грошового доходу перевищує суму індексації, що склалася у місяці підвищення доходу. Якщо розмір підвищення грошового доходу не перевищує суму індексації, що склалася у місяці підвищення доходу, сума індексації у цьому місяці визначається з урахуванням розміру підвищення доходу і розраховується як різниця між сумою індексації і розміром підвищення доходу. Відповідно до роз`яснення Міністерства соціальної політики України від 4 липня 2017 року №58/0/66-17 порівняння суми підвищення грошового забезпечення із сумою індексації здійснюється в умовах місяця, у якому відбулося таке підвищення (тобто, порівнюються не попередні місяці нарахованого грошового забезпечення з поточним місяцем нарахованого грошового забезпечення, а в умовах місяця підвищення грошового забезпечення, в якому враховані всі його складові, встановлені з 1 березня 2018 року - для посадового окладу до 1 березня 2018 року та для посадового окладу з 1 березня 2018 року (приклад обчислення індексації зазначений в додатку №4 до Порядку). Позивачці був встановлений посадовий оклад: до 1 березня 2018 року - 605 грн., з 1 березня 2018 року - 2730 грн. Грошове забезпечення до 1 березня 2018 року склало 2427,04 грн, з 1 березня 2018 року - 8054,04 грн. Сума підвищення грошового забезпечення склала - 5627 грн, що перевищує суму індексації, яка склалася в березні 2018 року по базовому місяцю січень 2008 року - 4463,15 грн. У зв`язку із зазначеним індексація грошового забезпечення починаючи з 1 березня 2018 року до 24 квітня 2020 року їй нараховувалася і виплачувалася відповідно до вказаних норм та законодавства.

26. На звернення позивачки щодо нарахування та виплати їй грошового забезпечення та інших додаткових виплат за період з 29 січня 2020 року до 24 квітня 2020 року із застосуванням розрахункової величини - прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року, відповідач надав відповідь від 14 грудня 2022 року №09/02/351, повідомивши, що їй був встановлений 4 тарифний розряд і посадовий оклад визначений шляхом множення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня 2018 року - 1762 грн на відповідний коефіцієнт згідно з додатком 1 до постанови Кабінету Міністрів України від 30 серпня 2017 року №704 "Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового та начальницького складу" - 1,55, що склало 2730 грн. Її військове звання "солдат" і оклад за військовим званням визначені шляхом множення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня 2018 року, - 1762 грн на відповідний тарифний коефіцієнт згідно з додатком 14 до вказаної Постанови - 0,34, що склало 600 грн.

ІІI. ДЖЕРЕЛА ПРАВА

Закон України "Про індексацію грошових доходів населення" від 3 липня 1991 року №1282-ХІІ

27. У статті 1 Закону України "Про індексацію грошових доходів населення" (далі також - "Закон №1282-ХІІ") законодавець навів визначення таких понять:

27.1. індексація грошових доходів населення - встановлений законами та іншими нормативно-правовими актами України механізм підвищення грошових доходів населення, що дає можливість частково або повністю відшкодовувати подорожчання споживчих товарів і послуг;

27.2. індекс споживчих цін - показник, що характеризує динаміку загального рівня цін на товари та послуги, які купує населення для невиробничого споживання;

27.3. поріг індексації - величина індексу споживчих цін, яка надає підстави для проведення індексації грошових доходів населення.

28. Перелік об`єктів індексації установлений частиною першою статті 2 Закону №1282-ХІІ, згідно з якою індексації підлягають грошові доходи громадян, одержані ними в гривнях на території України і які не мають разового характеру.

28.1. До таких об`єктів індексації в силу абзацу 4 частини першої статті 2 Закону №1282-ХІІ належить оплата праці (грошове забезпечення).

29. Межі індексації визначені частиною шостою статті 2 Закону №1282-ХІІ, згідно з якою індексації підлягають грошові доходи населення у межах прожиткового мінімуму, встановленого для відповідних соціальних і демографічних груп населення.

30. Статтею 3 Закону №1282-ХІІ передбачено, що індекс споживчих цін обчислюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері статистики, і не пізніше 10 числа місяця, що настає за звітним, публікується в офіційних періодичних виданнях.

31. Підстави для проведення індексації визначені статтею 4 Закону №1282-ХІІ.

32. У первинній редакції частина перша статті 4 цього Закону передбачала, що індексація грошових доходів населення проводиться в разі, коли величина індексу споживчих цін перевищила поріг індексації, який установлюється в розмірі 101 відсотка.

32.1. Надалі до цієї норми були внесені зміни Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України" від 24 грудня 2015 року №911-VIII, який набрав законну силу 1 січня 2016 року.

32.2. Тож з 1 січня 2016 року за правилами частини першої статті 4 Закону №1282-ХІІ індексація грошових доходів населення проводиться в разі, коли величина індексу споживчих цін перевищила поріг індексації, який установлюється в розмірі 103 відсотка.

33. Інші положення статті 4 цього Закону з 2005 року й дотепер залишилися незмінними.

33.1. Зокрема, частина друга статті 4 Закону №1282-ХІІ передбачає, що обчислення індексу споживчих цін для індексації грошових доходів населення провадиться наростаючим підсумком, починаючи з місяця введення в дію цього Закону.

33.2. Згідно з частиною третьою статті 4 Закону №1282-ХІІ для проведення подальшої індексації грошових доходів населення обчислення індексу споживчих цін починається за місяцем, у якому індекс споживчих цін перевищив поріг індексації, зазначений у частині першій цієї статті.

33.3. Відповідно до частини четвертої статті 4 Закону №1282-ХІІ підвищення грошових доходів населення у зв`язку з індексацією здійснюється з першого числа місяця, що настає за місяцем, у якому опубліковано індекс споживчих цін.

Порядок проведення індексації грошових доходів населення, що затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 17 липня 2003 року №1078

34. Згідно з пунктом 1 Порядку (далі також - "Порядок №1078") цей акт визначає правила обчислення індексу споживчих цін для проведення індексації та сум індексації грошових доходів населення і поширюється на підприємства, установи та організації незалежно від форми власності і господарювання, а також на фізичних осіб, що використовують працю найманих працівників.

35. Пункт 1-1 Порядку №1078 загалом дублює приписи статей 3, 4 Закону України "Про індексацію грошових доходів населення", деталізуючи відповіді на питання про те, коли проводиться індексація.

35.1. Так, пунктом 1-1 Порядку №1078 встановлено, що підвищення грошових доходів громадян у зв`язку з індексацією здійснюється з першого числа місяця, що настає за місяцем, в якому офіційно опубліковано індекс споживчих цін.

35.2. Індексація грошових доходів населення проводиться у разі, коли величина індексу споживчих цін перевищила поріг індексації, який встановлюється в розмірі 103 відсотка (застосовується з 1 січня 2016 року).

35.3. Індекс споживчих цін обчислюється Держстатом і не пізніше 10 числа місяця, що настає за звітним, публікується в офіційних періодичних виданнях.

35.4. Обчислення індексу споживчих цін для проведення індексації грошових доходів населення провадиться наростаючим підсумком починаючи з березня 2003 року - місяця опублікування Закону України від 6 лютого 2003 року №491-IV "Про внесення змін до Закону України "Про індексацію грошових доходів населення".

35.5. Для проведення подальшої індексації грошових доходів населення обчислення індексу споживчих цін починається за місяцем, у якому індекс споживчих цін перевищив поріг індексації, зазначений в абзаці другому цього пункту.

36. За змістом абзацу 5 пункту 2 Порядку №1078 індексації підлягають грошові доходи громадян, одержані в гривнях на території України, які не мають разового характеру, зокрема грошове забезпечення військовослужбовців.

37. Абзаци 2, 4 пункт 4 Порядку №1078 деталізують межі індексації, які законодавець обумовив в частині шостій статті 2 Закону України "Про індексацію грошових доходів населення".

37.1. Так, абзац 2 пункту 4 Порядку №1078 визначає, що оплата праці, у тому числі працюючим пенсіонерам, грошове забезпечення, розмір аліментів, визначений судом у твердій грошовій сумі, допомога по безробіттю, що надається залежно від страхового стажу у відсотках середньої заробітної плати, стипендії індексуються у межах прожиткового мінімуму, встановленого для працездатних осіб.

37.2. Натомість абзац 4 пункту 4 Порядку №1078 установлює, що частина грошових доходів, яка перевищує прожитковий мінімум, встановлений для відповідних соціальних і демографічних груп населення, індексації не підлягає.

38. Питання про те, як саме визначається сума індексації, регулювалося абзацом 6 пункту 4 Порядку №1078, а з 15 березня 2018 року врегульоване абзацом 5 цього ж пункту, норми яких є тотожними і передбачають, що сума індексації грошових доходів громадян визначається як результат множення грошового доходу, що підлягає індексації, на величину приросту індексу споживчих цін, поділений на 100 відсотків.

39. Пункт 5 Порядку №1078 застосовується з 1 грудня 2015 року у новій редакції на підставі постанови Уряду №1013 від 9 грудня 2015 року.

40. Абзац 1 пункту 5 Порядку №1078 у вказаній редакції передбачав, що у разі підвищення тарифних ставок (окладів), пенсій або щомісячного довічного грошового утримання, стипендій, виплат, що здійснюються відповідно до законодавства про загальнообов`язкове державне соціальне страхування, значення індексу споживчих цін у місяці, в якому відбувається підвищення, приймається за 1 або 100 відсотків.

40.1. Цей же абзац діяв з 15 березня 2018 року до 1 квітня 2021 року у редакції постанови Уряду №141 від 28 лютого 2018 року і встановлював, що у разі підвищення тарифних ставок (окладів), стипендій, виплат, що здійснюються відповідно до законодавства про загальнообов`язкове державне соціальне страхування, визначених у пункті 2 цього Порядку, значення індексу споживчих цін у місяці, в якому відбувається підвищення, приймається за 1 або 100 відсотків.

41. Абзац 2 пункту 5 Порядку №1078 застосовується з 1 грудня 2015 року дотепер у редакції постанови Уряду №1013 від 9 грудня 2015 року і передбачає, що обчислення індексу споживчих цін для проведення подальшої індексації здійснюється з місяця, наступного за місяцем підвищення зазначених грошових доходів населення.

42. Абзац 3 пункту 5 Порядку №1078 застосовувався з 1 грудня 2015 року у редакції постанови Уряду №1013 від 9 грудня 2015 року і передбачав, що сума індексації у місяці підвищення тарифних ставок (окладів), пенсій або щомісячного довічного грошового утримання, стипендій, виплат, що здійснюються відповідно до законодавства про загальнообов`язкове державне соціальне страхування, не нараховується, якщо розмір підвищення грошового доходу перевищує суму індексації, що склалась у місяці підвищення доходу.

42.1. Цей же абзац з 15 березня 2018 року дотепер діє у редакції постанови Уряду №141 від 28 лютого 2018 року та передбачає, що сума індексації у місяці підвищення грошових доходів, зазначених у абзаці першому цього пункту, не нараховується, якщо розмір підвищення грошового доходу перевищує суму індексації, що склалася у місяці підвищення доходу.

43. Абзац 4 пункту 5 Порядку №1078 застосовується з 1 грудня 2015 року дотепер у редакції постанови Уряду №1013 від 9 грудня 2015 року і встановлює таке правило: якщо розмір підвищення грошового доходу не перевищує суму індексації, що склалась у місяці підвищення доходу, сума індексації у цьому місяці визначається з урахуванням розміру підвищення доходу і розраховується як різниця між сумою індексації і розміром підвищення доходу.

44. Абзац 5 пункту 5 Порядку №1078 застосовувався з 1 грудня 2015 року до 1 квітня 2021 року у редакції постанови Уряду №1013 від 9 грудня 2015 року і передбачав, що у разі зростання заробітної плати за рахунок інших її складових без підвищення тарифних ставок (окладів) сума індексації не зменшується на розмір підвищення заробітної плати. У разі коли відбувається підвищення тарифної ставки (окладу), у місяці підвищення враховуються всі складові заробітної плати, які не мають разового характеру.

45. Абзац 6 пункту 5 Порядку №1078 діяв з 1 грудня 2015 року у редакції постанови Уряду №1013 від 9 грудня 2015 року і передбачав, що до чергового підвищення тарифних ставок (окладів), пенсій або щомісячного довічного грошового утримання, стипендій, виплат, що здійснюються відповідно до законодавства про загальнообов`язкове державне соціальне страхування, до визначеної суми індексації додається сума індексації, яка складається внаслідок перевищення величини індексу споживчих цін порогу індексації, зазначеного у пункті 1-1 цього Порядку.


................
Перейти до повного тексту