1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

18 жовтня 2023 року

м. Київ

справа № 200/5343/22

адміністративне провадження № К/990/18982/23

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Мартинюк Н.М.,

суддів - Жука А.В., Мельник-Томенко Ж.М.,

розглянувши у порядку письмового провадження у касаційній інстанції адміністративну справу №200/5343/22

за позовом ОСОБА_1

до ІНФОРМАЦІЯ_3

про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити дії

за касаційною скаргою ОСОБА_1

на рішення Донецького окружного адміністративного суду від 8 лютого 2023 року (головуючий суддя: Логойда Т.В.)

і постанову Першого апеляційного адміністративного суду від 26 квітня 2023 року (головуючий суддя: Гайдар А.В., судді: Блохін А.А., Казначеєв Е.Г.).

ВСТАНОВИВ:

І. ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог

1. У грудні 2022 року ОСОБА_1 пред`явила позов до ІНФОРМАЦІЯ_3, у якому після уточнення позовних вимог просила суд:

1) визнати протиправною бездіяльність ІНФОРМАЦІЯ_3 щодо нарахування та виплати їй:

- індексації грошового забезпечення за період з 1 березня 2018 року до 23 лютого 2022 року включно із застосуванням фіксованої суми індексації розміром 4258,75 грн та відповідно до абзаців 4-6 пункту 5 Порядку проведення індексації грошових доходів населення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17 липня 2003 року №1078, з урахуванням фактично виплачених сум;

- грошового забезпечення та інших додаткових виплат за період з 29 січня 2020 року до 23 лютого 2022 року із застосуванням розрахункової величини - прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року;

2) зобов`язати ІНФОРМАЦІЯ_3 нарахувати та виплати їй:

- індексацію грошового забезпечення за період з 1 березня 2018 року до 23 лютого 2022 року включно із застосуванням фіксованої суми індексації розміром 4258,75 грн та відповідно до абзаців 4-6 пункту 5 Порядку проведення індексації грошових доходів населення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17 липня 2003 року №1078, з урахуванням фактично виплачених сум;

- грошове забезпечення та інші додаткові виплати за період з 29 січня 2020 року до 23 лютого 2022 року із застосуванням розрахункової величини - прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року;

- із одночасною компенсацією сум податку з доходів фізичних осіб відповідно до пункту 2 Порядку виплати щомісячної грошової компенсації сум податку з доходів фізичних осіб, що утримуються з грошового забезпечення, грошових винагород та інших виплат, одержаних військовослужбовцями, поліцейськими та особами рядового і начальницького складу, що затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 15 січня 2004 року №44;

3) зобов`язати ІНФОРМАЦІЯ_3 нарахувати та виплатити їй компенсацію втрати частини доходів у зв`язку з порушенням термінів виплати грошового забезпечення за період з 1 березня 2018 року до дня її фактичної виплати відповідно до Закону України "Про компенсацію громадянам втрати частини доходів у зв`язку з порушенням строків їх виплати" та Порядку проведення компенсації громадянам втрати частини грошових доходів у зв`язку з порушенням термінів їх виплати, що затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 21 лютого 2001 року №159, із одночасною компенсацією сум податку з доходів фізичних осіб відповідно до пункту 2 Порядку виплати щомісячної грошової компенсації сум податку з доходів фізичних осіб, що утримуються з грошового забезпечення, грошових винагород та інших виплат, одержаних військовослужбовцями, поліцейськими та особами рядового і начальницького складу, що затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 15 січня 2004 року №44.

2. В обґрунтування позовних вимог ОСОБА_1 зазначала, що у період проходження військової служби з 1 березня 2018 року до 23 лютого 2022 року відповідач протиправно не виплачував їй індексацію грошового забезпечення у фіксовану розмірі.

2.1. Також ОСОБА_1 доводила, що у період проходження служби з 29 січня 2020 року до 23 лютого 2022 року відповідач протиправно не виплачував їй грошове забезпечення із застосуванням розміру прожиткового мінімуму, встановленого законами про державний бюджет на 1 січня відповідного календарного року.

Короткий зміст рішень судів попередній інстанцій

3. Рішенням Донецького окружного адміністративного суду від 8 лютого 2023 року, залишеним без змін постановою Першого апеляційного адміністративного суду від 26 квітня 2023 року, позов задоволено частково:

- визнано протиправною бездіяльність ІНФОРМАЦІЯ_3 щодо незастосування в період з 29 січня 2020 року до 23 лютого 2022 року при обчисленні ОСОБА_1 грошового забезпечення (у тому числі посадового окладу, окладу за військовим званням, додаткових видів грошового забезпечення) - прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня відповідного календарного року, згідно з пунктом 4 постанови Кабінету Міністрів України від 30 серпня 2017 року №704 "Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб" в редакції, яка діє з 29 січня 2020 року:

- зобов`язано ІНФОРМАЦІЯ_3 провести щодо періоду з 29 січня 2020 року до 23 лютого 2022 року ОСОБА_1 перерахунок грошового забезпечення (у тому числі посадового окладу, окладу за військовим званням, додаткових видів грошового забезпечення) - шляхом застосування розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня відповідного календарного року, згідно з пунктом 4 постанови Кабінету Міністрів України від 30 серпня 2017 року №704 "Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб" в редакції, яка діє з 29 січня 2020 року, та виплатити їй недоотриману частину;

- у задоволенні решти позовних вимог відмовлено.

4. Частково задовольняючи позов, суд виходив з того, що відповідач був зобов`язаний обчислювати розміри посадового окладу та окладу за військове звання військовослужбовців з використанням прожиткового мінімуму для працездатних осіб, що встановлений законом на 1 січня відповідного календарного року, а не прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня 2018 року, як було передбачено пункту 4 постанови Кабінету Міністрів України №704 у редакції зі змінами, які визнані протиправними та скасовані.

5. Відмовляючи у задоволенні позовних вимог щодо фіксованої суми індексації, суд виходив з того, що відповідач правомірно нараховував та виплачував позивачці індексацію грошового забезпечення у період з 1 березня 2018 року до 23 лютого 2022 року із застосуванням базового місяця березня 2018 року та в розмірі, що відповідав вимогам Порядку проведення індексації грошових доходів населення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17 липня 2003 року №1078.

6. Щодо вимог, які стосуються компенсації сум податку з доходів фізичних осіб (із недонарахованої та недоплаченої суми індексації грошового забезпечення), то суд відмовив у їхньому задоволенні з мотивів передчасності таких вимог.

7. Стосовно вимог про компенсацію втрати частини доходів у зв`язку з порушенням строків їх виплати, то суд відмовив у їхньому задоволенні з мотивів відсутності протиправної бездіяльності у поведінці відповідача.

8. Суд апеляційної інстанції, переглянувши це рішення за скаргою ОСОБА_1, дійшов висновку, що місцевий суд не допустив неправильного застосування норм матеріального права чи порушень норм процесуального права при його ухваленні, внаслідок чого залишив без задоволення апеляційну скаргу, а оскаржуване рішення - без змін.

Короткий зміст вимог касаційної скарги

9. У травні 2023 року ОСОБА_1 подала до Верховного Суду касаційну скаргу, у якій просить скасувати судові рішення судів попередніх інстанцій, а справу направити на новий розгляд до суду першої інстанції.

10. В обґрунтування підстав касаційного оскарження послалася на пункт 1 частини четвертої статті 328 Кодексу адміністративного судочинства України (далі також - "КАС України").

11. Скаржниця не погоджується з рішеннями судів про відмову у задоволенні вимоги про зобов`язання відповідача нарахувати й виплатити їй індексацію грошового забезпечення за період з 1 березня 2018 року до 23 лютого 2022 року із застосуванням фіксованої суми індексації та відповідно до абзаців 4-6 пункту 5 Порядку проведення індексації грошових доходів населення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17 липня 2003 року №1078, з урахуванням виплачених сум.

12. У цьому контексті скаржниця покликається на неправильне застосуваннями судами попередніх інстанцій абзаців 3-6 пункту 5 Порядку проведення індексації грошових доходів населення і порушення ними норм процесуального права.

13. Позиція скаржниці полягає в тому, що суди попередніх інстанцій не врахували висновки Верховного Суду, викладені у постанові від 23 березня 2023 року у справі №400/3826/21, від 29 березня 2023 року у справі №380/5493/21, від 6 квітня 2023 року у справі №400/9920/21, щодо застосування абзаців 3, 4, 5, 6 пункту 5 Порядку проведення індексації грошових доходів населення у контексті права військовослужбовців на отримання індексації-різниці у період з 1 березня 2018 року до дати звільнення з військової служби або дати підвищення посадових окладів.

14. Скаржниця зауважує, що між сторонами відсутній спір стосовно нарахування й виплати так званої "поточної" індексації грошового забезпечення військовослужбовця. Водночас скаржниця наголошує на тому, що у період з 1 березня 2018 року вона оскаржує бездіяльність відповідача щодо невиплати їй так званої "фіксованої" індексації, тобто суми індексації, яка виплачується у разі настання обставин, передбачених абзацами 3-6 пункту 5 Порядку проведення індексації грошових доходів населення. Ці обставини, за твердженням скаржниці, суди попередніх інстанцій не дослідили, оскільки неправильно визначили характер спірних правовідносин.

15. Також скаржниця зазначає, що підвищення її посадового окладу у березні 2018 року та прийняття в цьому місяці значення індексу споживчих цін за 1 або 100 відсотків не є безумовною підставою не виплачувати індексацію грошового забезпечення у подальших періодах, оскільки індексація не нараховується лише за умови, якщо розмір підвищення грошового доходу перевищує суму індексації, що склалася у місяці підвищення доходу. Згідно з доводами скаржниці, в силу вимог абзаців 3, 4, 5, 6 пункту 5 Порядку проведення індексації грошових доходів населення для вирішення питання про наявність підстав для виплати індексації у місяці підвищення доходу необхідно врахувати такі складові як: розмір підвищення грошового доходу особи; суму індексації, що склалася (припадала) на місяць підвищення цього доходу; та на основі цього встановити, чи перевищує розмір підвищення грошового доходу особи суму указаної індексації. Ці обставини, як стверджує скаржник, суди попередніх інстанцій не встановили.

16. На тлі цього скаржниця зазначає, що у місяці підвищення грошового доходу (березні 2018 року) сума індексації була більшою, ніж розмір підвищення доходу. Тож скаржниця стверджує, що на підставі абзаців 4, 6 пункту 5 Порядку проведення індексації грошових доходів населення відповідач був зобов`язаний із 1 березня 2018 року виплачувати їй "фіксовану" індексацію грошового забезпечення, однак протиправно цього не зробив.

17. Крім цього, 7 липня 2023 року ОСОБА_1 подала до Верховного Суду клопотання, у якому просить постановити окрему ухвалу й повернути відповідачу відзив на касаційну скаргу. Також скаржниця просить Суд за необхідності притягнути відповідача до відповідальності у виді штрафу згідно зі статтею 149 КАС України. Це клопотання мотивоване тим, що відповідач подав відзив на касаційну скаргу без дотримання процесуальних строків і правил.

Позиція іншого учасника справи

18. Ухвалою Верховного Суду від 2 червня 2023 року, якою відкрито касаційне провадження у цій справі, надано п`ятнадцятиденний строк з дня вручення учасникам справи для подання відзиву на відзиву на касаційну скаргу та доказів надсилання (надання) копії такого відзиву з доданими до нього документами іншим учасникам справи. Ця ухвала була доставлена до електронного кабінету ІНФОРМАЦІЯ_3 2 червня 2023 року о 17:58 год.

19. 30 червня 2023 року до Верховного Суду від ІНФОРМАЦІЯ_3 надійшов відзив на касаційну скаргу, поданий через систему "Електронний суд".

20. Оскільки відповідач подав відзив на касаційну скаргу з пропуском 15-денного строку, то при вирішенні справи Суд не бере до уваги доводи, викладені у цьому відзиві.

ІІ. ФАКТИЧНІ ОБСТАВИНИ СПРАВИ

21. ОСОБА_1 проходила військову службу у ІНФОРМАЦІЯ_1 з 16 лютого 2018 року до 24 вересня 2018 року та у ІНФОРМАЦІЯ_5 (після перейменування - ІНФОРМАЦІЯ_4) з 25 вересня 2018 року до 23 лютого 2022 року - структурних підрозділах ІНФОРМАЦІЯ_2 (після перейменування - ІНФОРМАЦІЯ_3), який здійснював нарахування й виплату позивачці грошового забезпечення.

22. Наказом начальника територіального центру комплектування та соціальної підтримки ІНФОРМАЦІЯ_4 від 23 лютого 2022 року №41 позивачку з 23 лютого 2022 року виключено із списків особового складу у зв`язку зі звільнення з військової служби.

23. Під час проходження служби та на час звільнення з неї позивачці щодо спірного періоду з 1 березня 2018 року до 23 лютого 2022 року нарахована та виплачена індексація грошового забезпечення наступним чином:

- за грудень 2018 року в сумі: 71,08 грн;

- за 2019 рік: січень та лютий по 71,08 грн щомісячно; березень - червень по 134,47 грн щомісячно; липень - листопад по 206,72 грн щомісячно; грудень 216,51 грн;

- за 2020 рік: січень - червень по 216,51 грн щомісячно; липень - листопад по 226,29 грн щомісячно; грудень 233,81 грн;

- за 2021 рік: січень - березень по 331,42 грн щомісячно; квітень - червень по 415,41 грн щомісячно; липень - листопад по 540,03 грн щомісячно; грудень 563,19 грн;

- за 2022 рік: січень 563,19 грн, лютий (23 дні) 552,29 грн.

24. У розрахунку відповідача від 18 листопада 2022 року №09/02/295 щодо індексації грошового забезпечення позивачки за період проходження військової служби з 16 лютого 2018 року до 23 лютого 2022 року зазначено, що абзацом 5 пункту 5 та додатком №4 до постанови Кабінету Міністрів України від 17 липня 2003 року №1078 "Про затвердження Порядку проведення індексації грошових доходів населення" (зі змінами з грудня 2015 року) встановлено, що у зв`язку з підвищенням посадового окладу під час порівняння суми підвищення заробітної плати та суми індексації у місяці підвищення повинні враховуватися всі складові заробітної плати, які не мають разового характеру виплати. Порівняння суми підвищення грошового забезпечення із сумою індексації здійснюється в умовах місяця, у якому відбулося таке підвищення (тобто порівнюється ні попередній місяць з поточним місяцем, а в умовах місяця підвищення). Індексація в березні 2018 року становила: 1762х28,2%=496,88 грн. Посадовий оклад до підвищення становив 605 грн, крім того у березні індексація складає 496,88 грн. Також ОСОБА_1 отримує ОВЗ, НВР, НОПС, премію (з 1 березня 2018 року в нових розмірах, встановлених окремими рішеннями Міністра оборони України відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 30 серпня 2017 року №704 "Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб"). Усього грошове забезпечення з урахуванням індексації в березні до підвищення становить 2692,21 грн (496,88+2195,33). Посадовий оклад підвищився у березні 2018 року на 2125 грн і становив 2730 грн, відповідно зросли всі складові грошового забезпечення. У зв`язку з підвищенням посадового окладу під час порівняння суми підвищення грошового забезпечення та суми індексації у місяці підвищення повинні враховуватися всі складові грошового забезпечення, які не мають разового характеру. З урахуванням суми підвищення посадового окладу та складових грошового забезпечення, розмір його після підвищення становить 7858,45 грн. Отже, сума підвищення грошового забезпечення у березні 2018 року становить 5663,13 грн (7858,45-2195,33). У зв`язку з тим, що сума підвищення грошового забезпечення у березні 2018 року (5663,13 грн) перевищує суму індексації, яка склалася у зазначеному місяці (496,88 грн), у березні 2018 року сума індексації не нараховується. Для проведення подальшої індексації індекс споживчих цін розраховується наростаючим підсумком з квітня 2018 року.

25. Протягом проходження позивачкою військової служби з 29 січня 2020 року до 23 лютого 2022 року обчислення розмірів її посадового окладу та окладу за військове звання відбувалося шляхом множення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 квітня 2018 року, на відповідні тарифні коефіцієнти. За таким же принципом були обчислені й додаткові види грошового забезпечення позивачки.

26. На звернення позивачки щодо нарахування й виплати грошового забезпечення та інших додаткових виплат за період з 29 січня 2020 року по 23 лютого 2022 року із застосуванням розрахункової величини - прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року, відповідач надав відповідь від 18 листопада 2022 року №09/02/296, у якій повідомив про те, що їй був встановлений 4 тарифний розряд і посадовий оклад, визначений шляхом множення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня 2018 року - 1762 гри на відповідний коефіцієнт згідно з додатком 1 - 1,55, що становило 2730 грн. Її військове звання "солдат" і оклад за військовим званням визначений шляхом множення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня 2018 року, - 1762 грн на відповідний тарифний коефіцієнт згідно з додатком 14 - 0,3, що становило 530 грн. Нарахування та виплата грошового забезпечення за вказаний період проводилися відповідно до вимог законодавства; підстав для перерахунку немає.

ІІI. ДЖЕРЕЛА ПРАВА

Закон України "Про індексацію грошових доходів населення" від 3 липня 1991 року №1282-ХІІ

27. У статті 1 Закону України "Про індексацію грошових доходів населення" (далі також - "Закон №1282-ХІІ") законодавець навів визначення таких понять:

27.1. індексація грошових доходів населення - встановлений законами та іншими нормативно-правовими актами України механізм підвищення грошових доходів населення, що дає можливість частково або повністю відшкодовувати подорожчання споживчих товарів і послуг;

27.2. індекс споживчих цін - показник, що характеризує динаміку загального рівня цін на товари та послуги, які купує населення для невиробничого споживання;

27.3. поріг індексації - величина індексу споживчих цін, яка надає підстави для проведення індексації грошових доходів населення.

28. Перелік об`єктів індексації установлений частиною першою статті 2 Закону №1282-ХІІ, згідно з якою індексації підлягають грошові доходи громадян, одержані ними в гривнях на території України і які не мають разового характеру.

28.1. До таких об`єктів індексації в силу абзацу 4 частини першої статті 2 Закону №1282-ХІІ належить оплата праці (грошове забезпечення).

29. Межі індексації визначені частиною шостою статті 2 Закону №1282-ХІІ, згідно з якою індексації підлягають грошові доходи населення у межах прожиткового мінімуму, встановленого для відповідних соціальних і демографічних груп населення.

30. Статтею 3 Закону №1282-ХІІ передбачено, що індекс споживчих цін обчислюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері статистики, і не пізніше 10 числа місяця, що настає за звітним, публікується в офіційних періодичних виданнях.

31. Підстави для проведення індексації визначені статтею 4 Закону №1282-ХІІ.

32. У первинній редакції частина перша статті 4 цього Закону передбачала, що індексація грошових доходів населення проводиться в разі, коли величина індексу споживчих цін перевищила поріг індексації, який установлюється в розмірі 101 відсотка.

32.1. Надалі до цієї норми були внесені зміни Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України" від 24 грудня 2015 року №911-VIII, який набрав законну силу 1 січня 2016 року.

32.2. Тож з 1 січня 2016 року за правилами частини першої статті 4 Закону №1282-ХІІ індексація грошових доходів населення проводиться в разі, коли величина індексу споживчих цін перевищила поріг індексації, який установлюється в розмірі 103 відсотка.

33. Інші положення статті 4 цього Закону з 2005 року й дотепер залишилися незмінними.

33.1. Зокрема, частина друга статті 4 Закону №1282-ХІІ передбачає, що обчислення індексу споживчих цін для індексації грошових доходів населення провадиться наростаючим підсумком, починаючи з місяця введення в дію цього Закону.

33.2. Згідно з частиною третьою статті 4 Закону №1282-ХІІ для проведення подальшої індексації грошових доходів населення обчислення індексу споживчих цін починається за місяцем, у якому індекс споживчих цін перевищив поріг індексації, зазначений у частині першій цієї статті.

33.3. Відповідно до частини четвертої статті 4 Закону №1282-ХІІ підвищення грошових доходів населення у зв`язку з індексацією здійснюється з першого числа місяця, що настає за місяцем, у якому опубліковано індекс споживчих цін.

Порядок проведення індексації грошових доходів населення, що затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 17 липня 2003 року №1078

34. Згідно з пунктом 1 Порядку (далі також - "Порядок №1078") цей акт визначає правила обчислення індексу споживчих цін для проведення індексації та сум індексації грошових доходів населення і поширюється на підприємства, установи та організації незалежно від форми власності і господарювання, а також на фізичних осіб, що використовують працю найманих працівників.

34.1. Цей же пункт зі змінами, внесеними згідно з постановами Уряду №278 від 31 березня 2021 року, №1141 від 3 листопада 2021 року, установив, що Порядок №1078 визначає правила обчислення індексу споживчих цін для проведення індексації та сум індексації грошових доходів населення і поширюється на підприємства, установи та організації незалежно від форми власності і господарювання, державних та приватних виконавців, а також на фізичних осіб, що використовують працю найманих працівників.

35. Пункт 1-1 Порядку №1078 загалом дублює приписи статей 3, 4 Закону України "Про індексацію грошових доходів населення", деталізуючи відповіді на питання про те, коли проводиться індексація.

35.1. Так, пунктом 1-1 Порядку №1078 встановлено, що підвищення грошових доходів громадян у зв`язку з індексацією здійснюється з першого числа місяця, що настає за місяцем, в якому офіційно опубліковано індекс споживчих цін.

35.2. Індексація грошових доходів населення проводиться у разі, коли величина індексу споживчих цін перевищила поріг індексації, який встановлюється в розмірі 103 відсотка (застосовується з 1 січня 2016 року).

35.3. Індекс споживчих цін обчислюється Держстатом і не пізніше 10 числа місяця, що настає за звітним, публікується в офіційних періодичних виданнях.

35.4. Обчислення індексу споживчих цін для проведення індексації грошових доходів населення провадиться наростаючим підсумком починаючи з березня 2003 року - місяця опублікування Закону України від 6 лютого 2003 року №491-IV "Про внесення змін до Закону України "Про індексацію грошових доходів населення".

35.5. Для проведення подальшої індексації грошових доходів населення обчислення індексу споживчих цін починається за місяцем, у якому індекс споживчих цін перевищив поріг індексації, зазначений в абзаці другому цього пункту.

36. За змістом абзацу 5 пункту 2 Порядку №1078 індексації підлягають грошові доходи громадян, одержані в гривнях на території України, які не мають разового характеру, зокрема грошове забезпечення військовослужбовців.

37. Абзаци 2, 4 пункт 4 Порядку №1078 деталізують межі індексації, які законодавець обумовив в частині шостій статті 2 Закону України "Про індексацію грошових доходів населення".

37.1. Так, абзац 2 пункту 4 Порядку №1078 визначає, що оплата праці, у тому числі працюючим пенсіонерам, грошове забезпечення, розмір аліментів, визначений судом у твердій грошовій сумі, допомога по безробіттю, що надається залежно від страхового стажу у відсотках середньої заробітної плати, стипендії індексуються у межах прожиткового мінімуму, встановленого для працездатних осіб.

37.2. Натомість абзац 4 пункту 4 Порядку №1078 установлює, що частина грошових доходів, яка перевищує прожитковий мінімум, встановлений для відповідних соціальних і демографічних груп населення, індексації не підлягає.

38. Питання про те, як саме визначається сума індексації, регулювалося абзацом 6 пункту 4 Порядку №1078, а з 15 березня 2018 року врегульоване абзацом 5 цього ж пункту, норми яких є тотожними і передбачають, що сума індексації грошових доходів громадян визначається як результат множення грошового доходу, що підлягає індексації, на величину приросту індексу споживчих цін, поділений на 100 відсотків.

39. Пункт 5 Порядку №1078 застосовується з 1 грудня 2015 року у новій редакції на підставі постанови Уряду №1013 від 9 грудня 2015 року.

40. Абзац 1 пункту 5 Порядку №1078 у вказаній редакції передбачав, що у разі підвищення тарифних ставок (окладів), пенсій або щомісячного довічного грошового утримання, стипендій, виплат, що здійснюються відповідно до законодавства про загальнообов`язкове державне соціальне страхування, значення індексу споживчих цін у місяці, в якому відбувається підвищення, приймається за 1 або 100 відсотків.

40.1. Цей же абзац діяв з 15 березня 2018 року до 1 квітня 2021 року у редакції постанови Уряду №141 від 28 лютого 2018 року і встановлював, що у разі підвищення тарифних ставок (окладів), стипендій, виплат, що здійснюються відповідно до законодавства про загальнообов`язкове державне соціальне страхування, визначених у пункті 2 цього Порядку, значення індексу споживчих цін у місяці, в якому відбувається підвищення, приймається за 1 або 100 відсотків.

40.2. Указаний абзац з 2 квітня 2021 року діє у редакції постанови Уряду №278 від 31 березня 2021 року і встановлює, що у разі підвищення тарифних ставок (посадових окладів), стипендій, виплат, що здійснюються відповідно до законодавства про загальнообов`язкове державне соціальне страхування, визначених у пункті 2 цього Порядку, значення індексу споживчих цін у місяці, в якому відбувається підвищення, приймається за 1 або 100 відсотків.

41. Абзац 2 пункту 5 Порядку №1078 застосовується з 1 грудня 2015 року дотепер у редакції постанови Уряду №1013 від 9 грудня 2015 року і передбачає, що обчислення індексу споживчих цін для проведення подальшої індексації здійснюється з місяця, наступного за місяцем підвищення зазначених грошових доходів населення.

42. Абзац 3 пункту 5 Порядку №1078 застосовувався з 1 грудня 2015 року у редакції постанови Уряду №1013 від 9 грудня 2015 року і передбачав, що сума індексації у місяці підвищення тарифних ставок (окладів), пенсій або щомісячного довічного грошового утримання, стипендій, виплат, що здійснюються відповідно до законодавства про загальнообов`язкове державне соціальне страхування, не нараховується, якщо розмір підвищення грошового доходу перевищує суму індексації, що склалась у місяці підвищення доходу.

42.1. Цей же абзац з 15 березня 2018 року дотепер діє у редакції постанови Уряду №141 від 28 лютого 2018 року та передбачає, що сума індексації у місяці підвищення грошових доходів, зазначених у абзаці першому цього пункту, не нараховується, якщо розмір підвищення грошового доходу перевищує суму індексації, що склалася у місяці підвищення доходу.

43. Абзац 4 пункту 5 Порядку №1078 застосовується з 1 грудня 2015 року дотепер у редакції постанови Уряду №1013 від 9 грудня 2015 року і встановлює таке правило: якщо розмір підвищення грошового доходу не перевищує суму індексації, що склалась у місяці підвищення доходу, сума індексації у цьому місяці визначається з урахуванням розміру підвищення доходу і розраховується як різниця між сумою індексації і розміром підвищення доходу.

44. Абзац 5 пункту 5 Порядку №1078 застосовувався з 1 грудня 2015 року до 1 квітня 2021 року у редакції постанови Уряду №1013 від 9 грудня 2015 року і передбачав, що у разі зростання заробітної плати за рахунок інших її складових без підвищення тарифних ставок (окладів) сума індексації не зменшується на розмір підвищення заробітної плати. У разі коли відбувається підвищення тарифної ставки (окладу), у місяці підвищення враховуються всі складові заробітної плати, які не мають разового характеру.

44.1. Указаний абзац з 2 квітня 2021 року діє у редакції постанови Уряду №278 від 31 березня 2021 року і встановлює, що у разі зростання грошового доходу за рахунок інших його складових без підвищення тарифних ставок (посадових окладів) сума індексації не зменшується на розмір підвищення грошового доходу. У разі коли відбувається підвищення тарифної ставки (посадового окладу), у місяці підвищення враховуються всі складові грошового доходу, які не мають разового характеру.

45. Абзац 6 пункту 5 Порядку №1078 діяв з 1 грудня 2015 року у редакції постанови Уряду №1013 від 9 грудня 2015 року і передбачав, що до чергового підвищення тарифних ставок (окладів), пенсій або щомісячного довічного грошового утримання, стипендій, виплат, що здійснюються відповідно до законодавства про загальнообов`язкове державне соціальне страхування, до визначеної суми індексації додається сума індексації, яка складається внаслідок перевищення величини індексу споживчих цін порогу індексації, зазначеного у пункті 1-1 цього Порядку.

45.1. Цей же абзац з 15 березня 2018 року до 1 квітня 2021 року діяв у редакції постанови Уряду №141 від 28 лютого 2018 року і передбачав, що до чергового підвищення тарифних ставок (окладів), стипендій, виплат, що здійснюються відповідно до законодавства про загальнообов`язкове державне соціальне страхування, крім щомісячних страхових виплат потерпілим на виробництві (з урахуванням виплат на необхідний догляд за потерпілим) та членам їх сімей, до визначеної суми індексації додається сума індексації, яка складається внаслідок перевищення величини індексу споживчих цін порогу індексації, зазначеного у пункті 1-1 цього Порядку.

45.2. Указаний абзац з 2 квітня 2021 року діє у редакції постанови Уряду №278 від 31 березня 2021 року і встановлює, що до чергового підвищення тарифних ставок (посадових окладів), стипендій, виплат, що здійснюються відповідно до законодавства про загальнообов`язкове державне соціальне страхування, крім щомісячних страхових виплат потерпілим на виробництві (з урахуванням виплат на необхідний догляд за потерпілим) та членам їх сімей, до визначеної суми індексації додається сума індексації, яка складається внаслідок перевищення величини індексу споживчих цін порогу індексації, зазначеного у пункті 1-1 цього Порядку.

46. Пункт 10-2 Порядку №1078 був викладений у новій редакції на підставі постанови Уряду №1013 від 9 грудня 2015 року.


................
Перейти до повного тексту