1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

17 жовтня 2023 року

м. Київ

справа №380/631/23

адміністративне провадження № К/990/22569/23

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Чиркіна С.М.,

суддів: Берназюка Я.О., Кравчука В.М.,

розглянувши в порядку письмового провадження касаційну скаргу ОСОБА_1 на рішення Львівського окружного адміністративного суду від 09 лютого 2023 року (головуючий суддя Мричко Н.І.) та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 23 травня 2023 року (головуючий суддя Улицький В.З., судді: Кузьмич С.М., Матковська З.М.) у справі № 380/631/23 за позовом ОСОБА_1 до Управління соціального захисту населення Самбірської районної державної адміністрації про визнання протиправними дій, зобов`язання вчинити дії,

У С Т А Н О В И В:

І. РУХ СПРАВИ

10 січня 2023 року ОСОБА_1 (далі також позивач) звернувся до Львівського окружного адміністративного суду з позовом до Управління соціального захисту населення Самбірської районної державної адміністрації (далі також відповідач), у якому просив:

визнати протиправною відмову Управління соціального захисту населення Самбірської районної державної адміністрації у перерахунку та виплаті щорічної разової грошової допомоги до 5 травня за 2022 рік у розмірі 5 мінімальних пенсій за віком;

зобов`язати Управління соціального захисту населення Самбірської районної державної адміністрації здійснити перерахунок та виплату ОСОБА_1 щорічної разової грошової допомоги до 5 травня за 2022 рік у розмірі 5 мінімальних пенсій за віком, з урахуванням виплачених сум.

Рішенням Львівського окружного адміністративного суду від 09 лютого 2023 року у задоволені позову відмовлено.

Постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 23 травня 2023 року рішення Львівського окружного адміністративного суду від 09 лютого 2023 року залишено без змін.

26 червня 2023 року на адресу Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду надійшла касаційна скарга позивача, в якій скаржник просить скасувати рішення Львівського окружного адміністративного суду від 09 лютого 2023 року та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 23 травня 2023 року, і прийняти нову постанову, якою позов задовольнити.

Ухвалою Верховного Суду від 12 липня 2023 року відкрито касаційне провадження. Цією ж ухвалою витребувано справу з суду першої інстанції.

Від відповідача відзиву на касаційну скаргу не надходило, що не перешкоджає касаційному перегляду рішень судів попередніх інстанцій.

Ухвалою Верховного Суду від 03 жовтня 2023 року справу призначено до розгляду в порядку письмового провадження.

ІІ. АРГУМЕНТИ УЧАСНИКІВ

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що у зв`язку з прийняттям Конституційним Судом України рішення від 27.02.2020 у справі № 1-247/2018 (3393/18) та визнання таким, що не відповідає Конституції України окремого положення пункту 26 розділу VI "Прикінцеві та перехідні положення" Бюджетного кодексу України, стаття 12 Закону України від 22 жовтня 1993 року № 3551-XII "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" (далі також Закон № 3551-XII) діяла та мала застосовуватись у редакції Закону України "Про внесення змін до Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" від 25.12.1998, яка передбачала розмір щорічної разової грошової допомоги до 5 травня учасникам бойових дій - 5 мінімальних пенсій за віком.

03 лютого 2023 року представник відповідача подала до суду відзив на позовну заяву, в якому проти позовних вимог заперечила. Відзив обґрунтований тим, що збільшення розміру виплат і допомог можливе лише у разі суттєвого збільшення фінансування з Державного бюджету України. Здійснення виплат у розмірах, яких вимагає позивач, при відсутності відповідних бюджетних призначень буде кваліфікуватися як нецільове використання бюджетних коштів. Виплата позивачу щорічної разової грошової допомоги до 5 травня за 2022 рік здійснена у розмірі, передбаченому постановою Кабінету Міністрів України від 07.05.2022 № 540 "Деякі питання виплати у 2022 році разової грошової допомоги, передбаченої Законами України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" і "Про жертви нацистських переслідувань" (далі також Постанова № 540). Виплата у 2022 році щорічної разової грошової допомоги до 5 травня позивачу була здійснена відповідно до законодавства у розмірі 1491,00 гривень. Просив відмовити у задоволенні позову.

ІІІ. ОБСТАВИНИ СПРАВИ

Судами попередніх інстанцій встановлено, що позивач є учасником бойових дій, що підтверджується інформацією з посвідчення серії НОМЕР_1, виданим Управлінням особового складу штабу Командування Сухопутних військ.

У червні 2022 року відповідач здійснив виплату позивачу щорічної разової грошової допомоги до 5 травня за 2022 рік у розмірі 1491,00 гривень у відповідності до Постанови КМУ № 540.

Вважаючи відмову відповідача у перерахунку та виплаті щорічної разової грошової допомоги до 5 травня за 2022 рік у розмірі у розмірі 5 мінімальних пенсій за віком протиправною, позивач звернувся з цим позовом до суду.

При вирішенні спору по суті суд виходив з такого.

ІV. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

За позицією судів попередніх інстанцій, враховуючи положення статті 64 Конституції України, пункт 3 Указу Президента України № 64/2022, частини 2 статті 20 Закону України від 12 травня 2015 року № 389-VІІІ "Про правовий режим воєнного стану" (далі також № 389-VІІІ), частини 7 статті 20 та абзацу 3 підпункту 2 пункту 22 розділу VI "Прикінцеві та перехідні положення" Бюджетного кодексу України, у 2022 році виплата щорічної разової грошової допомоги до 5-го травня має здійснюватися у розмірах, визначених в додатку до Порядку, затвердженого Постановою № 540.

V. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ

В касаційній скарзі позивач наголошує на порушенні судами попередніх інстанцій норм матеріального та процесуального права.

За позицією скаржника, Указом Президента України від 24 лютого 2022 року № 64/2022 не введено обмежень прав і свобод громадян України, зокрема в частині розміру одноразової грошової допомоги до 5 травня, яка передбачена статтями 12-16 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту", Кабінет Міністрів України не уповноважений приймати рішення щодо розмірів державних соціальних та гарантій, а отже у спірних правовідносинах не підлягає застосуванню Постанова КМУ № 540.

Наполягає на необхідності відступлення від висновку щодо застосування норми права у подібних правовідносинах, викладеного у постанові Верховного Суду від 01 грудня 2022 року у справі № 580/2869/22.

VІ. ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

Верховний Суд, перевіривши і обговоривши доводи касаційної скарги, в межах касаційного перегляду, визначених статтею 341 Кодексу адміністративного судочинства України ( далі також КАС України), виходить з наступного.

У зв`язку з прийняттям Конституційним Судом України рішення від 27 лютого 2020 року у справі №1-247/2018 (3393/18) та визнанням таким, що не відповідає Конституції України (є неконституційним), окремого положення пункту 26 розділу VI "Прикінцеві та перехідні положення" Бюджетного кодексу України у частині, яка передбачає, що норми і положення статей 12, 13, 14, 15 та 16 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" застосовуються у порядку та розмірах, встановлених Кабінетом Міністрів України, виходячи з наявних фінансових ресурсів державного і місцевого бюджетів та бюджетів фондів загальнообов`язкового державного соціального страхування, стаття 12 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" діяла та мала застосовуватись у редакції Закону України "Про внесення змін до Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" від 25.12.1998.


................
Перейти до повного тексту