1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

17 жовтня 2023 року

м. Київ

справа № 640/913/20

адміністративне провадження № К/9901/15549/20

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого - Бучик А.Ю.,

суддів: Рибачука А.І., Стрелець Т.Г.,

розглянувши в порядку письмового провадження касаційну скаргу Приватного акціонерного товариства "Кривий Ріг Цемент" на постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 01.06.2020 (колегія суддів: Мєзєнцев Є.І., Земляна Г.В., Файдюк В.В.) у справі №640/913/20 за позовом Приватного акціонерного товариства "КРИВИЙ РІГ ЦЕМЕНТ" до Державної служби геології та надр України, третя особа - Товариство з обмеженою відповідальністю "ФЕРРОМЕТ1" про визнання протиправними дій, зобов`язати вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:

І. РУХ СПРАВИ

1. Приватне акціонерне товариство "КРИВИЙ РІГ ЦЕМЕНТ" звернулось до суду з адміністративним позовом до Державної служби геології та надр України про:

- визнання протиправними дій (бездіяльності) відповідача в частині непідготування та ненадсилання до Апостолівської районної ради Дніпропетровської області та Міністерства енергетики та захисту довкілля України пропозиції щодо визначення переліку ділянок надр, дозволи на користування якими виставляються на аукціон, відповідно до заяви позивача вхідний №96/28-03/пр-19 від 26.11.2019;

- зобов`язання відповідача підготувати та надіслати до Апостолівської районної ради Дніпропетровської області та Міністерства енергетики та захисту довкілля України пропозиції щодо визначення переліку ділянок надр, дозволи на користування якими виставляються на аукціон, відповідно до заяви позивача (вхідний №96/28-03/пр-19 від 26.11.2019) та після надходження погоджень та/або пропозицій від даних органів, із зазначенням умов, за яких можливе надрокористування на запропонованих ділянках надр, у частині дотримання вимог природоохоронного законодавства, скласти та затвердити наказом перелік таких ділянок разом з відповідними програмами робіт та прийняти рішення про проведення аукціону.

2. Позовні вимоги обґрунтовані протиправністю дій (бездіяльності) відповідача в частині непідготування та ненадсилання до Апостолівської районної ради Дніпропетровської області та Міністерства енергетики та захисту довкілля України пропозиції щодо визначення переліку ділянок надр, дозволи на користування якими виставляються на аукціон, відповідно до заяви позивача вхідний №96/28-03/пр-19 від 26.11.2019. Вказує, що відповідачем не вчинено жодних з дій, визначених Тимчасовим порядком реалізації експериментального проекту із запровадження проведення аукціонів з продажу спеціальних дозволів на користування надрами шляхом електронних торгів, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 17.10.2018 № 848.

3. Рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 03.03.2020 адміністративний позов задоволено.

4. Ухвалою Шостого апеляційного адміністративного суду від 21.04.2020 залучено у якості третьої особи без самостійних вимог на предмет спору Товариство з обмеженою відповідальністю "ФЕРРОМЕТ1".

5. Постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 01.06.2020 рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 03.03.2020 скасовано.

6. У задоволенні адміністративного позову Приватного акціонерного товариства "КРИВИЙ РІГ ЦЕМЕНТ" відмовлено.

7. Не погоджуючись з постановою суду апеляційної інстанції, позивач подав касаційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судом норм матеріального та процесуального права, просить її скасувати та залишити в силі рішення суду першої інстанції.

8. Ухвалою Верховного Суду від 01.07.2020 відкрито касаційне провадження за касаційною скаргою на підставі пункту 3 частини четвертої статті 328 КАС України.

9. Від відповідача та третьої особи надійшли відзиви на касаційну скаргу, в яких проти її задоволення заперечують, просять залишити постанову суду апеляційної інстанції без змін.

10. У зв`язку з відсутністю клопотань від усіх учасників справи про розгляд справи за їх участю, справа розглядається в порядку письмового провадження.

ІІ. ОБСТАВИНИ СПРАВИ

11. 26.11.2019 Приватне акціонерне товариство "КРИВИЙ РІГ ЦЕМЕНТ" звернулось до Державної служби геології та надр України із заявою на отримання спеціального дозволу на користування надрами Мар`янського родовища вапняків, що знаходиться в Апостолівському районі Дніпропетровської області за результатами продажу на аукціоні.

До заяви було долучено перелік необхідних документів, передбачений порядком реалізації експериментального проекту із запровадження проведення аукціонів з продажу спеціальних дозволів на користування надрами шляхом електронних торгів.

12. Оскільки відповіді від відповідача щодо розгляду поданої позивачем заяви не надійшло, позивач звернувся до суду за захистом своїх порушених прав.

ІІІ. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

13. Задовольняючи позов, суд першої інстанції виходив з того, що, отримавши заяву позивача про надання дозволу на користування надрами, відповідач мав вчинити дії передбачені п. 6 Постанови КМУ від 17.10.2018 №848, однак у встановлені строки жодних дій, спрямованих на розгляд даної заяви не вчинив, чим порушив вимоги законодавства України та права та інтереси позивача.

14. Скасовуючи рішення суду першої інстанції, апеляційний суд виходив з того, що ухвалою Запорізького окружного адміністративного суду від 09.09.2019, залишеною без змін постановою Третього апеляційного адміністративного суду від 19.11.2019 у справі № 280/4380/19, вжито заходи забезпечення позову та заборонено Державній службі геології та надр України проводити аукціон з продажу спеціальних дозволів на користування надрами стосовно об`єкта використання, зазначеного у переліку ділянок надр рудних та нерудних корисних копалин, спеціальні дозволи на користування яких планується виставити на черговий аукціон, розміщеного на офіційному сайті Державної служби геології та надр України, а саме: пункт 167: Назва родовища (об`єкта користування): Мар`янське. Вид корисної копалин: вапняк. Вид користування надрами: видобування. Місце розташування: Дніпропетровська область. Запаси: 132328 тис м куб.

Таким чином, заява позивача на отримання спеціального дозволу на користування надрами Мар`янського родовища вапняків від 26.11.2019 була подана до Державної служби геології та надр України під час дії заходів забезпечення позову, якими прямо заборонено вчиняти відповідні дії.

15. Також апеляційний суд вказав, що рішенням Запорізького окружного адміністративного суду від 08.11.2019, залишеним без змін постановою Третього апеляційного адміністративного суду від 10.02.2020 у справі №280/4380/19 зобов`язано Державну службу геології та надр України надати Товариству з обмеженою відповідальністю "ФЕРРОМЕТ1" спеціальний дозвіл на користування надрами з метою видобутку корисних копалин без аукціону ділянки Центральна (північна і південні частини) Мар`янського родовища у Апостолівському районі Дніпропетровської області, тобто на те ж родовище, на яке претендує позивач.

IV. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ

16. В касаційній скарзі відповідач вказує, що отримавши заяву з пакетом документів Держгеонадра має виконати вимоги, передбачені п. 6 Порядку № 848, що ним не було вчинено.

17. Вказує, що ухвалою Запорізького окружного адміністративного суду у справі № 280/4380/19 від 09.09.2019 заборонено Держгеонадрам проводити аукціон, однак відповідно до Порядку № 848 Держгеонадра не проводить аукціон, а лише приймає рішення про його проведення, а аукціон проводить зареєстрована в установленому законодавством порядку юридична особа, що відповідно до укладеного з адміністратором договору забезпечує функціонування електронного майданчика, який підключено до системи електронних торгів з продажу дозволів.

18. Зазначає, що забезпечення позову носить тимчасовий характер, та Держгеонадра мали здійснити всі можливі дії, які передбачено Порядком № 848, а проведення аукціону мали відкласти на строк дії ухвали Запорізького окружного адміністративного суду, якою заборонено Держгеонадрам проводити аукціон.

19. Також не надано оцінки обставинам, що спеціальний дозвіл на видобуток корисних копалин ділянки Центральна ділянка (північна і південна частини) Мар`янського родовища у Апостолівському районі Дніпропетровської області не видано, а наявність рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 08.11.2019 у справі №280/4380/19 не звільняє відповідача від обов`язку виконання дій передбачених Порядком.

20. У відзиві на касаційну скаргу ТОВ "ФЕРРОМЕТ1" посилається на ухвалу Запорізького окружного адміністративного суду від 09.09.2019 у справі № 280/4380/19, яка обов`язкова до виконання та якою вжито заходи забезпечення позову, що стосувались заборони Держгеондрам ухвалювати рішення стосовно Центральної ділянки (північна і південна частини) Мар`янського родовища у Апостолівському районі Дніпропетровської області.

Вважає, що ПАТ "КРИВИЙ РІГ ЦЕМЕНТ" вчиняє всі дії з метою перешкоджання ТОВ "ФЕРРОМЕТ1" в отриманні спеціального дозволу на користування надрами.

21. У відзиві на касаційну скаргу Держгеонадра вказує, що суд не може перебирати на себе повноваження суб`єкта владних повноважень, а тому апеляційний суд правильно відмовив у задоволенні позову. Також посилається на ухвалу Запорізького окружного адміністративного суду у справі № 280/4380/19 від 09.09.2019 про вжиття заходів забезпечення позову.

V. ВИСНОВКИ ВЕРХОВНОГО СУДУ

22. Статтею 13 Конституції України встановлено, що земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об`єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.

23. Згідно статті 4 Кодексу України про надра, надра є виключною власністю Українського народу і надаються тільки у користування. Український народ здійснює право власності на надра через Верховну Раду України, Верховну Раду Автономної Республіки Крим і місцеві ради. Окремі повноваження щодо розпорядження надрами законодавством України можуть надаватися відповідним органам виконавчої влади.

24. В силу пункту 1 Положення про Державну службу геології та надр України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30 грудня 2015 року №1174, центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується на реалізацію державної політики у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр є Держгеонадра України, який здійснює свої повноваження безпосередньо та через утворені в установленому порядку територіальні органи.

Пунктом 4 Положення про Державну службу геології та надр України встановлено, що Держгеонадра відповідно до покладених на неї завдань, зокрема, видає в установленому порядку спеціальні дозволи на користування надрами (у тому числі на користування нафтогазоносними надрами); здійснює переоформлення спеціальних дозволів на користування надрами (у тому числі на користування нафтогазоносними надрами), внесення до них змін та видачу дублікатів, продовжує строк дії спеціальних дозволів на користування надрами (у тому числі на користування нафтогазоносними надрами).

25. Відповідно до статті 16 Кодексу України про надра, спеціальні дозволи на користування надрами надаються переможцям аукціонів, крім випадків, визначених Кабінетом Міністрів України, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр, або Радою міністрів Автономної Республіки Крим щодо розробки родовищ корисних копалин місцевого значення на території Автономної Республіки Крим. Порядок проведення аукціонів з продажу спеціальних дозволів на користування надрами та порядок їх надання встановлюються Кабінетом Міністрів України.

26. Відповідно до п. 2 постанови Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 №615, якою затверджено Порядок надання спеціальних дозволів на користування надрами - дозволи надаються Держгеонадрами переможцям аукціонів з їх продажу та без проведення аукціонів у випадках, передбачених пунктом 8 цього Порядку, крім корисних копалин місцевого значення на території Автономної Республіки Крим, дозволи на видобування яких надаються Радою міністрів Автономної Республіки Крим згідно із цим Порядком.

27. Постановою Кабінету Міністрів України "Про реалізацію експериментального проекту із запровадження проведення аукціонів з продажу спеціальних дозволів на користування надрами шляхом електронних торгів" від 17.10.2018 №848 було затверджено Тимчасовий Порядок реалізації експериментального проекту із запровадження проведення аукціонів з продажу спеціальних дозволів на користування надрами шляхом електронних торгів (далі - Порядок №848).

28. Відповідно до п. 1 Постанови КМУ від 17.10.2018 №848 цей Порядок визначає механізм реалізації експериментального проекту із запровадження процедури продажу на аукціоні шляхом проведення електронних торгів спеціального дозволу на користування надрами у межах території України, її континентального шельфу та виключної (морської) економічної зони (далі - дозвіл).

29. Відповідно до п. 6 Порядку №848 Держгеонадра готує з урахуванням заяв, поданих фізичними особами - підприємцями та юридичними особами, пропозиції щодо визначення переліку ділянок надр, дозволи на користування якими виставляються на аукціон (пояснювальна записка, оглядова карта та ситуаційний план, каталог географічних координат кутових точок, програма робіт), та надсилає їх (крім переліку ділянок надр на території континентального шельфу та виключної (морської) економічної зони) рекомендованим листом з повідомленням на погодження до:

Ради міністрів Автономної Республіки Крим, відповідних обласних, Київської та Севастопольської міських рад - щодо користування ділянками надр, що містять корисні копалини загальнодержавного значення, а також ділянками надр, що надаються для цілей, не пов`язаних з видобуванням корисних копалин;

відповідних районних, міських, селищних, сільських рад - щодо користування ділянками надр, що містять корисні копалини місцевого значення.

Якщо протягом 45 календарних днів органи, зазначені в абзацах другому і третьому цього пункту, не надали рішення про погодження або вмотивовану відмову в такому погодженні, пропозиції щодо визначення переліку ділянок надр, дозволи на користування якими виставляються на аукціон, вважаються погодженими.

Пропозиції щодо визначення переліку ділянок надр, дозволи на користування якими виставляються на аукціон (разом з пояснювальними записками, оглядовими картами та ситуаційними планами, каталогами географічних координат кутових точок, програмами робіт), подаються Держгеонадрами до Мінекоенерго.

Мінекоенерго в строк, що не перевищує 15 робочих днів з дня надходження від Держгеонадр пропозицій щодо визначення переліку ділянок надр, дозволи на користування якими виставляються на аукціон, надсилає Держгеонадрам пропозиції щодо визначення переліку ділянок надр, дозволи на користування якими виставляються на аукціон, із зазначенням умов, за яких можливе надрокористування на запропонованих ділянках надр, у частині дотримання вимог природоохоронного законодавства або обґрунтовані пропозиції щодо неможливості надрокористування на запропонованих ділянках надр з дотриманням вимог природоохоронного законодавства.

У разі надання Мінекоенерго обґрунтованих пропозицій щодо встановлення законодавством обмежень стосовно провадження діяльності з користування надрами на території, на якій заплановано її провадження, такі пропозиції враховуються Держгеонадрами під час прийняття рішень щодо визначення переліку ділянок надр, дозволи на користування якими виставляються на аукціон.

У разі ненадання Мінекоенерго пропозицій щодо визначення переліку ділянок надр протягом 15 робочих днів з дня надходження від Держгеонадр документів у повному обсязі, вважається, що пропозиції щодо визначення переліку ділянок надр, дозволи на користування якими виставляються на аукціон, відсутні.

Держгеонадра після надходження погоджень від органів, зазначених в абзацах другому і третьому цього пункту, та пропозицій Мінекоенерго із зазначенням умов, за яких можливе надрокористування на запропонованих ділянках надр, у частині дотримання вимог природоохоронного законодавства складає та затверджує наказом перелік таких ділянок разом з відповідними програмами робіт та приймає рішення про проведення аукціону.


................
Перейти до повного тексту