1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

16 жовтня 2023 року

м. Київ

справа № 560/3312/22

адміністративне провадження № К/990/18364/22

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Стеценка С.Г.,

суддів: Стрелець Т.Г., Тацій Л.В.,

розглянувши в письмовому провадженні в касаційному порядку адміністративну справу № 560/3312/22

за позовом ОСОБА_1

до Головного управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області

про визнання відмови протиправною та зобов`язання вчинити дії

за касаційною скаргою ОСОБА_1 на рішення Хмельницького окружного адміністративного суду від 11 квітня 2022 року (головуючий суддя: Матущак В. В.) та постанову Сьомого апеляційного адміністративного суду від 15 червня 2022 року (колегія у складі: головуючого судді Курка О. П., суддів: Шидловського В. Б., Боровицького О. А.)

В С Т А Н О В И В:

ІСТОРІЯ СПРАВИ

ВСТУП

Позивач, пенсію якому призначено згідно Закону України від 09 квітня 1992 року № 2262-ХІІ "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", який упродовж 1992-1994 років був народним депутатом України, звернувся до Головного управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області із заявою про перерахунок пенсії, у зв`язку зі зміною розміру заробітної плати працюючого народного депутата України.

Головне управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області відмовило у вказаному перерахунку посилаючись на те, що підстави для перерахунку пенсії відсутні, у зв`язку з відсутністю механізму проведення перерахунку пенсій народному депутату, відсутні й підстави для збільшення розміру пенсії за наявною довідкою про заробітну плату.

Суди першої та апеляційної інстанцій відмовили у задоволенні позовних вимог.

ОСОБА_1 звернувся з касаційною скаргою до Верховного Суду.

Вирішуючи даний правовий спір, Верховний Суд надавав відповіді на наступні питання:

- базові організаційно-правові характеристики пенсійного забезпечення народних депутатів України;

- чи мав право позивач на вибір пенсії згідно Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" чи пенсії, як народного депутата України у 2005 році, звільняючись з органів внутрішніх справ та оформляючи пенсію за вислугу років на підставі Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб"?;

- чи має на сьогодні право позивач, пенсія якому призначена відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", на перерахунок пенсії на підставі довідки про заробітну плату народного депутата України діючого скликання?

Короткий зміст позовних вимог

1. У лютому 2022 року ОСОБА_1 звернувся до Хмельницького окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області, в якому просив:

- визнати протиправною відмову Головного управління Пенсійного фонду України у Хмельницькій області, викладену у листі від 14 січня 2022 року № 597-17555/02-03/8-2200/22 у проведенні ОСОБА_1 перерахунку пенсії по заробітній платі народного депутата України на підставі довідки про заробітну плату народного депутата України діючого скликання № 9/1-12/1362, виданої Відділом бухгалтерського обліку, фінансів та планування Управління справами Апарату Верховної Ради України 01 грудня 2021 року;

- зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України у Хмельницькій області здійснити перерахунок та виплатити ОСОБА_1 пенсію без встановлення обмежень на підставі довідки про заробітну плату народного депутата України діючого скликання № 9/1-12/1362, виданої Відділом бухгалтерського обліку, фінансів та планування Управління справами Апарату Верховної Ради України 01 грудня 2021 року, із збереженням проценту нарахування пенсії на момент її призначення у розмірі 90 % заробітної плати народного депутата України з 20 грудня 2021 року.

2. В обґрунтування заявлених позовних вимог позивач послався та не, що відповідачем протиправно та в порушення вимог чинного законодавства відмовлено у перерахунку пенсії.

Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій

3. Хмельницький окружний адміністративний суд рішенням від 11 квітня 2022 року, залишеним без змін постановою Сьомого апеляційного адміністративного суду від 15 червня 2022 року, у задоволенні позову відмовив повністю.

4. Відмовляючи у задоволенні позовних вимог, суди попередніх інстанцій виходили з того, що відповідач, відмовляючи у проведенні перерахунку пенсії ОСОБА_1 згідно довідки від 01 грудня 2021 року № 9/1-12/1362, виданої Відділом бухгалтерського обліку, фінансів та планування Управління справами Апарату Верховної Ради України, діяв на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені чинним законодавством України.

Короткий зміст вимог касаційної скарги

5. 18 липня 2022 року на адресу Верховного Суду надійшла касаційна скарга ОСОБА_1 на рішення Хмельницького окружного адміністративного суду від 11 квітня 2022 року та постанову Сьомого апеляційного адміністративного суду від 15 червня 2022 року, в якій скаржник просить скасувати вказані судові рішення та ухвалити нове рішення, яким позовні вимоги задовольнити повністю.

6. Обґрунтовуючи касаційну скаргу, скаржник зазначає про те, що судами першої та апеляційної інстанцій неправильно застосовані норми матеріального та процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи по суті.

Так, з точки зору ОСОБА_1, судами попередніх інстанцій правильно встановлено право позивача на перерахунок раніше призначеної пенсії відповідно до ч. 6 ст. 20 Закону України "Про статус народного депутата України", у редакції від 30 липня 2005 року, проте через неправильне тлумачення положень закону, судами зроблено неправильні висновки щодо відсутності підстав для задоволення позову через відсутність механізму проведення перерахунку пенсії.

Зокрема, як стверджує позивач, відсутність механізму проведення перерахунку пенсій народним депутатам, не може бути підставою для позбавлення позивача права на проведення перерахунку призначеної йому пенсії.

ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ ТА КЛОПОТАННЯ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

7. Протоколом автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 18 липня 2022 року визначено колегію суддів для розгляду цієї справи у складі головуючого судді Стеценка С. Г., суддів Стрелець Т. Г., Тацій Л. В.

8. Ухвалою Верховного Суду від 27 липня 2022 року відкрито касаційне провадження за касаційною скаргою ОСОБА_1 на рішення Хмельницького окружного адміністративного суду від 11 квітня 2022 року та постанову Сьомого апеляційного адміністративного суду від 15 червня 2022 року.

9. 18 серпня 2022 року на адресу Верховного Суду від Головного управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області надійшов відзив на касаційну скаргу, в якому відповідач просить у задоволенні касаційної скарги відмовити, а оскаржувані судові рішення залишити без змін.

10. Ухвалою Верховного Суду від 04 вересня 2023 року закінчено підготовку справи до касаційного розгляду і, враховуючи приписи п. 3 ч. 1 ст. 345 КАС України постановлено здійснювати такий в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами з 05 вересня 2023 року.

СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

11. Як убачається з матеріалів справи та встановлено судами попередніх інстанцій, з 01 грудня 2005 року ОСОБА_1 перебуває на обліку в Головному управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій та отримує пенсію за віком відповідно до Закону України від 09 квітня 1992 року № 2262-ХІІ "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб". Пенсію обчислено в розмірі 90 % заробітку працюючого народного депутата (17 425,20 грн) згідно довідки від 10 листопада 2005 року № 9-1-12/2708, згідно якої: посадовий оклад - 6 109 грн, оклад по коефіцієнту 1 рану державного службовця - 160 грн, надбавка за особливий характер роботи та інтенсивність праці - 6 269 грн, премія - 4887,20 грн. Розмір пенсії складав 15 682,68 грн.

12. У зв`язку зі зміною розміру заробітної плати працюючим народним депутатам України, ОСОБА_1 звернувся до Головного управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області з метою перерахунку раніше призначеної пенсії та надав довідку Апарату Верховної Ради України від 01 грудня 2021 року № 9/1-12/1362, згідно якої заробітна плата працюючого народного депутата України діючого скликання станом на 01 грудня 2021 року становить: посадовий оклад - 22 700 грн; надбавка за інтенсивність праці - 100% - 22 700 грн; доплата за науковий ступінь кандидата наук, доктора філософії - 15 %; доплата за науковий ступінь доктора наук - 25 %, надбавка за почесне звання "народний" - 40 %, надбавка за почесне звання "заслужений" - 20 %, компенсація у зв`язку з роботою, яка передбачає доступ до державної таємниці - від 10 до 20 % залежно від ступеня секретності інформації.

13. За результатом розгляду вказаної заяви, відповідач зазначив, що підстави для перерахунку пенсії відсутні, оскільки нормативно-правових актів щодо визначення умов, порядку та розмірів, які передбачають проведення перерахунку пенсій народним депутатам України, призначених згідно із Законом України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" не приймалося.

14. Не погоджуючись з такими діями відповідача, ОСОБА_1 звернувся до суду із цим позовом.

ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

15. Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи та доводам касаційної скарги, а також виходячи з меж касаційного перегляду справи, визначених ст. 341 Кодексу адміністративного судочинства України (надалі також КАС України), колегія суддів зазначає наступне.

16. Ключовим правовим питанням у цій справі є право позивача, який є колишнім народним депутатом України, пенсія якому призначена відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", на перерахунок пенсії, у зв`язку зі зміною розміру заробітної плати працюючого народного депутата України.

17. Для вирішення вищезазначеного правового питання Суд, як зазначалося у вступі, вважає за необхідне здійснити правовий аналіз наступного:

- базові організаційно-правові характеристики пенсійного забезпечення народних депутатів України;

- чи мав право позивач на вибір пенсії згідно Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" чи пенсії, як народного депутата України у 2005 році, звільняючись з органів внутрішніх справ та оформляючи пенсію за вислугу років на підставі Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб"?;

- чи має на сьогодні право позивач, пенсія якому призначена відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", на перерахунок пенсії на підставі довідки про заробітну плату народного депутата України діючого скликання?

18. Щодо першого питання - базових організаційно-правових характеристик пенсійного забезпечення народних депутатів України.

19. Статтею 2 Закону України "Про пенсійне забезпечення" передбчачено види державних пенсій. За цим Законом призначаються: а) трудові пенсії: за віком; по інвалідності; в разі втрати годувальника; за вислугу років.

20. Нормативно-правовим актом, який визначає статус (права, обов`язки і відповідальність) народного депутата України у Верховній Раді України та за її межами, встановлює правові і соціальні гарантії здійснення народним депутатом України своїх депутатських повноважень, є Закон України "Про статус народного депутата України".

21. Статтею 20 Закону України від 17 листопада 1992 року № 2790-XII "Про статус народного депутата України" (далі - Закон № 2790-XII) передбачено, що час роботи народного депутата у Верховній Раді України зараховується до стажу державної служби, а також зараховується до його загального і безперервного стажу роботи, стажу роботи (служби) за спеціальністю, стажу роботи, який дає право на встановлення процентних надбавок до заробітної плати та одержання одноразової винагороди за вислугу років (за стаж роботи за спеціальністю на даному підприємстві), процентної надбавки за вислугу років, виплату винагороди за підсумками роботи.

Народний депутат, який є військовослужбовцем, атестованим працівником органів Міністерства внутрішніх справ України, Служби безпеки України, органів і установ виконання покарань, інших правоохоронних органів, на строк виконання депутатських повноважень прикомандировується до Верховної Ради України із залишенням на строк виконання депутатських повноважень на службі в зазначених органах і установах. Після закінчення повноважень народного депутата він направляється в установленому порядку в розпорядження відповідних органів і установ для подальшого проходження служби на попередній або, за його згодою, на іншій, не нижчій ніж попередня, посаді.

Час роботи у Верховній Раді України поширюється на строки присвоєння військових та спеціальних звань.

При досягненні народним депутатом під час строку його депутатських повноважень віку або вислуги років, встановлених законом про пенсійне забезпечення військовослужбовців та осіб начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ, він має право на пенсію, що обчислюється виходячи із заробітку працюючого народного депутата.

При досягненні встановленого законом пенсійного віку за наявності трудового стажу для чоловіків - не менше 25 років, для жінок - не менше 20 років, а також у разі визнання інвалідом I або II групи народному депутату призначається пенсія в розмірі 80 відсотків місячної заробітної плати нині працюючого народного депутата з урахуванням всіх доплат та надбавок до посадового окладу. Нарахування пенсій здійснюється із суми, що складається з посадового окладу з урахуванням всіх доплат та надбавок працюючого народного депутата на момент призначення пенсії. За кожний повний рік роботи понад 25 років для чоловіків і 20 років для жінок пенсія за віком та по інвалідності збільшується на один відсоток наведеного вище заробітку, але не більше ніж до 90 (включно) відсотків зазначеного заробітку, без обмеження граничного розміру пенсії.

Пенсія народному депутату виплачується в повному розмірі незалежно від його заробітку (прибутку), одержуваного після виходу на пенсію. У разі виходу на пенсію народному депутату виплачується грошова допомога в розмірі 12 місячних посадових окладів працюючого народного депутата за рахунок бюджетних призначень на забезпечення діяльності Верховної Ради України.

Після закінчення строку депутатських повноважень народному депутату, який має трудовий стаж, необхідний для призначення пенсії за віком, за його бажанням може бути достроково призначено пенсію, але не раніше ніж за два роки до встановленого законом пенсійного віку.

У разі зміни розміру заробітної плати працюючим народним депутатам України відповідно здійснюється перерахунок раніше призначених пенсій. Перерахунок пенсій здійснюється із суми, що складається з посадового окладу з урахуванням всіх доплат та надбавок працюючого народного депутата на момент виникнення права на перерахунок пенсій і провадиться з першого числа місяця, що йде за місяцем, в якому настали зазначені обставини.

22. З 01 січня 2015 року набрав чинності Закон України від 28 грудня 2014 року № 76-VIII "Про внесення змін та визнання такими, що втратили чинність, деяких законодавчих актів України", згідно з яким абзац 11 частини дванадцятої статті 20 Закону № 2790-XII викладено у такій редакції: "Умови та порядок перерахунку призначених пенсій народним депутатам України визначаються Кабінетом Міністрів України".

Відповідно до п. 5 Прикінцевих положень Закону України від 02 березня 2015 року № 213-VII "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо пенсійного забезпечення", у разі неприйняття до 01 червня 2015 року закону щодо призначення всіх пенсій, у тому числі спеціальних, на загальних підставах з 01 червня 2015 року скасовуються норми щодо пенсійного забезпечення осіб, яким пенсії/щомісячне довічне грошове утримання призначаються відповідно до законів України "Про державну службу", "Про прокуратуру", "Про судоустрій і статус суддів", "Про статус народного депутата України", "Про Кабінет Міністрів України", "Про судову експертизу", "Про Національний банк України", "Про службу в органах місцевого самоврядування", "Про дипломатичну службу", Податкового та Митного кодексів України, Положення про помічника-консультанта народного депутата України.

23. Законом України від 30 жовтня 2017 року № 2148-VІІІ "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо підвищення пенсій" внесено зміни у частину 12 та встановлено, що пенсійне забезпечення народних депутатів здійснюється відповідно до Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування".

24. Згідно п. 13 розділу XV "Прикінцеві положення" Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" (у редакції, яка набрала чинності з 11 жовтня 2017 року та застосовується з 01 жовтня 2017 року) у разі якщо особі призначено пенсію відповідно до, зокрема, Закону України "Про статус народного депутата України", її виплата продовжується до переведення за бажанням особи на пенсію на інших підставах або за бажанням особи поновлюється у розмірі, який було встановлено до переведення. До такого переведення розмір пенсії, встановлений до дня набрання чинності Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо підвищення пенсій", не переглядається та пенсія не індексується. Різниця між розміром пенсії, на який має право особа відповідно до зазначених законодавчих актів, та розміром пенсії із солідарної системи відповідно до цього Закону фінансується за рахунок коштів Державного бюджету України.

25. Аналізуючи наведені правові норми, слід зазначити, що пенсія народного депутата України є видом пенсії, яка призначається за спеціальним законом, зокрема відповідно до Закону України "Про статус народного депутата" (станом на момент призначення позивачу пенсії - грудень 2005 року).

Пенсія народному депутату України може бути призначена за віком, вислугу років та у разі визнання особи інвалідом.

Між, тим станом на сьогодні, пенсійне забезпечення народних депутатів здійснюється відповідно до Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування", це визначено Законом України від 30 жовтня 2017 року № 2148-VІІІ "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо підвищення пенсій".

26. Колегія суддів наголошує, що у цій справі правовідносини виникли у зв`язку із відмовою Головного управління Пенсійного фонду України у Хмельницькій області у проведенні ОСОБА_1, який є колишнім народним депутатом України, пенсія якому призначена відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", перерахунку пенсії, у зв`язку зі зміною розміру заробітної плати працюючого народного депутата України.

27. Отже, вищенаведені правові норми - Закон України "Про статус народного депутата України", Закон України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" (в контексті пенсійного забезпечення) не можуть бути застосовані до спірних правовідносин, оскільки так, ОСОБА_1 є колишнім народним депутатом України, проте отримує пенсію відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб". Пенсія позивачу була призначена після звільнення його зі служби в органах внутрішніх справ України (2005 рік), не під час строку його депутатських повноважень (1992-1994 роки).

Іншими словами, ОСОБА_1 отримує пенсію як працівник органів внутрішніх справ, тому звертатись за перерахунком пенсії як народному депутату України у нього підстав немає.

Питання про перерахунок пенсії колишньому народному депутату України можна ставити у разі, якщо пенсія була призначена відповідно до Закону України "Про статус народного депутата України".

28. Щодо другого питання - чи мав право позивач на вибір пенсії згідно Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" чи пенсії, як народного депутата України у 2005 році, звільняючись з органів внутрішніх справ та оформляючи пенсію за вислугу років на підставі Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", слід зазначити наступне.

29. Статтею 22 Загальної декларації прав людини встановлено, що кожна людина, як член суспільства, має право на соціальне забезпечення.

30. Відповідно до ст. 46 Конституції України громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.

31. За приписами п. 6 ч. 1ст. 92 Конституції України основи соціального захисту, форми і види пенсійного забезпечення визначаються виключно законами України.

32. Статтями 4, 6 Закону України від 05 листопада 1991 року № 1788-XII "Про пенсійне забезпечення" (далі - Закон № 1788-XII) передбачено, що умови, норми та порядок пенсійного забезпечення військовослужбовців, а також осіб начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ та членів їх сімей встановлюються Законом України про пенсійне забезпечення військовослужбовців та осіб начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ. Їм надається також право на одержання пенсій на підставах, передбачених цим Законом, незалежно від місця проходження військової служби. При цьому всі види грошового забезпечення військовослужбовців, а також осіб начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ враховуються нарівні із заробітною платою робітників і службовців.

Особам, які мають одночасно право на різні державні пенсії, призначається одна пенсія за їх вибором, за винятком пенсій інвалідам внаслідок поранення, контузії чи каліцтва, що їх вони дістали при захисті Батьківщини або при виконанні інших обов`язків військової служби, або внаслідок захворювання, пов`язаного з перебуванням на фронті чи з виконанням інтернаціонального обов`язку.

33. За приписами ст. 10 Закону України від 09 липня 2003 року № 1058-IV "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" (далі - Закон № 1058-IV) особі, яка має одночасно право на різні види пенсії (за віком, по інвалідності, у зв`язку з втратою годувальника), призначається один із цих видів пенсії за її вибором.

34. Таким чином, законодавством передбачається, що у разі, якщо особа одночасно має право на декілька видів пенсій, то вона має право обрати та отримувати лише один вид пенсії, тобто діє принцип права вибору пенсійного забезпечення.

35. Така правова позиція міститься у постанові Верховного Суду від 23 серпня 2023 року у справі № 380/17897/21.

36. Частиною третьою статті 45 Закону №1058-IV переведення з одного виду пенсії на інший здійснюється з дня подання заяви на підставі документів про страховий стаж, заробітну плату (дохід) та інших документів, що знаходяться на час переведення з одного виду пенсії на інший в пенсійній справі, а також додаткових документів, одержаних органами Пенсійного фонду. При переведенні з одного виду пенсії на інший за бажанням особи може враховуватися заробітна плата (дохід) за періоди страхового стажу, зазначені в частині першій статті 40 цього Закону, із застосуванням показника середньої заробітної плати (доходу), який враховувався під час призначення (попереднього перерахунку) попереднього виду пенсії.

Отже, ч. 3 ст. 45 Закону № 1058-ІV регламентовано порядок переведення з одного виду пенсії, призначеної саме за цим Законом, на інший.

37. Відповідно до пункту 1.1 Порядку подання та оформлення документів для перерахунку пенсій відповідно до Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування", затвердженого постановою правління Пенсійного фонду України 25 листопада 2005 року № 22-1(далі - Порядок № 22-1) зокрема, заява про призначення, перерахунок пенсії, поновлення, переведення з одного виду пенсії на інший, подається заявником до територіального органу Пенсійного фонду України (далі - орган, що призначає пенсію) через структурний підрозділ, який здійснює прийом та обслуговування осіб (далі - сервісний центр).


................
Перейти до повного тексту