1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


Перейти до правової позиції

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

04 жовтня 2023 року

м. Київ

cправа № 908/1866/22

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:

Зуєва В.А. - головуючого, Берднік І.С., Міщенка І.С.

за участю секретаря судового засідання - Дерлі І.І.,

за участю представників сторін:

позивача - Харламов Д.І.,

відповідача - Букін С.М.,

третьої особи - Щелкунова В.В.

розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Автомобіліст-3"

на постанову Центрального апеляційного господарського суду від 20.07.2023 (у складі колегії суддів: Чус О.В. (головуючий), Кощеєв І.М., Орєшкіна Е.В.)

за позовом Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Автомобіліст-3"

до Виконавчого комітету Запорізької міської ради

третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача - Запорізьке комунальне автотранспортне підприємство 082801 "Комунсантрансекологія"

про визнання незаконним рішення органу місцевого самоврядування,

ВСТАНОВИВ:

1. Короткий зміст та підстави позовних вимог

1.1. Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Автомобіліст-3" (далі - Позивач, ОСББ "Автомобіліст-3") звернулося до Господарського суду Запорізької області з позовом до Виконавчого комітету Запорізької міської ради (далі - Відповідач, Виконком) про визнання незаконним рішення Виконкому від 11.02.2022 №40/1 "Про закріплення на праві господарського відання за Запорізьким комунальним автотранспортним підприємством 082801 "Комунсантрансекологія" контейнерних майданчиків для твердих побутових відходів" в частині контейнерного майданчику для твердих побутових відходів, який розташований за адресою: м. Запоріжжя, вул. Європейська, буд. 28.

1.2. Позовні вимоги обґрунтовані тим, що Відповідач незаконно прийняв рішення і розпорядився вищезазначеним контейнерним майданчиком, передавши його в господарське відання третій особі, не врахувавши, що вказане майно є спільною сумісною власністю мешканців багатоквартирного будинку ОСББ "Автомобіліст-3".

Крім того, Позивач зазначив, що з відкритих джерел інформації йому стало відомо, що третя особа не здійснює управління цим майном, а виставила право оренди цим контейнерним майданчиком на аукціон, що у подальшому може призвести до витрат мешканців будинку на сплату орендних платежів за обслуговування цього контейнерного майданчику.

2. Короткий зміст рішень господарських судів попередніх інстанцій

2.1. Ухвалою Господарського суду Запорізької області від 27.09.2022, серед іншого залучено до участі у справі №908/1866/22 у якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача залучено Запорізьке комунальне автотранспортне підприємство 082801 "Комунсантрансекологія" (далі - ЗКАТП 082801 "Комунсантрансекологія", Третя особа).

2.2. Рішенням Господарського суду Запорізької області від 19.01.2023 у справі №908/1866/22 позов задоволено у повному обсязі. Визнано недійсним рішення Виконавчого комітету Запорізької міської ради від 11.02.2022 №40/1 "Про закріплення на праві господарського відання за Запорізьким комунальним автотранспортним підприємством 082801 "Комунсантрансекологія" контейнерних майданчиків для твердих побутових відходів" в частині контейнерного майданчику для твердих побутових відходів, який розташований за адресою: м. Запоріжжя, вул. Європейська, буд. 28. Вирішено питання щодо розподілу судових витрат.

Місцевий господарський суд дійшов висновку, що спірне рішення, яким Виконавчий комітет Запорізької міської ради вирішив передати в оперативне відання Третій особі контейнерний майданчик, розташований за адресою м. Запоріжжя вул. Європейська, 28, суперечить вимогам закону, оскільки Відповідач розпорядився спільним майном мешканців багатоквартирного будинку ОСББ "Автомобіліст-3", порушивши право власності співвласників квартир багатоквартирного будинку.

2.3. Постановою Центрального апеляційного господарського суду від 20.07.2023 у справі №908/1866/22 вищезазначене судове рішення місцевого господарського суду скасовано та прийнято нове рішення, яким відмовлено у задоволенні позову. Вирішено питання щодо розподілу судових витрат.

Суд апеляційної інстанції з огляду на те, що контейнерний майданчик розміщений біля багатоквартирного будинку за адресою м. Запоріжжя вул. Європейська, 28, за відсутністю акта, що посвідчує право власності або постійного користування такою земельною ділянкою та без належного дозволу на розміщення цього об`єкта, дійшов висновку про відсутність підстав вважати доведеним факт належності спірного контейнерного майданчику на праві спільної сумісної власності співвласникам багатоквартирного будинку.

3. Короткий зміст та узагальнені доводи касаційної скарги та позиції інших учасників справи

3.1. У касаційній скарзі ОСББ "Автомобіліст-3" просить скасувати постанову суду апеляційної інстанції та залишити в силі рішення місцевого господарського суду.

3.2. Вимоги скарги обґрунтовані неврахуванням господарським судом апеляційної інстанції висновків викладених у постановах Верховного Суду від 30.06.2022 у справі №906/1227/19 (щодо застосування положень пункту 2 статті 10 Закону України "Про приватизацію державного житлового фонду") та від 25.05.2022 у справі №916/569/21 (щодо питання використання землі під багатоквартирними житловими будинками).

3.3. Також, обґрунтовуючи підстави для подання касаційної скарги, заявник посилається на відсутність висновку Верховного Суду щодо питання застосування норми права у подібних правовідносинах, а саме пункту 2 статті 10 Закону України "Про приватизацію державного житлового фонду", пункту 6 частини першої статті 1 Закону України "Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку" та частини другої статті 382 Цивільного кодексу України стосовно належності на праві власності співвласникам багатоквартирного житлового будинку контейнерного майданчику, який побудований біля такого багатоквартирного будинку та необхідний для задоволення побутових потреб його співвласників (збирання твердих побутових відходів).

3.4. Відповідач та Третя особа у відзивах на касаційну скаргу просять залишити її без задоволення, а оскаржуване судове рішення - без змін.

4. Обставини встановлені судами

4.1. 11.02.2022 Виконкомом прийнято рішення №40/1 "Про закріплення на праві господарського відання за Запорізьким комунальним автотранспортним підприємством 082801 "Комунсантрансекологія" контейнерних майданчиків для твердих побутових відходів", яким закріплено на праві господарського відання за ЗКАТП 082801 "Комунсантрансекологія" контейнерні майданчики для твердих побутових відходів згідно з додатком до рішення, відповідно до пункту 57 якого входить і майданчик по вул. Європейська, 28 в м.Запоріжжі.

4.2. Відповідно до пункту 2 вищезазначеного рішення ЗКАТП 082801 "Комунсантрансекологія" доручено забезпечити відповідний облік майна та звітувати.

4.3. Рішення мотивовано посиланням на статті 59, 60 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", статтю 136 Господарського кодексу України.

4.4. ОСББ "Автомобіліст-3" зареєстровано за адресою м. Запоріжжя вул. Європейська буд. 28, що підтверджується випискою з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб підприємців і громадських формувань від 19.06.2019.

4.5. Пунктом 4 розділу 11 статуту ОСББ "Автомобіліст-3", затвердженого установчими зборами ОСББ, протокол від 18.05.2019, передбачено право ОСББ визначати порядок використання спільного майна мешканців ОСББ.

4.6. Позивач зазначає, що 20.08.2022 йому стало відомо, що ТОВ "Публічні процедури" проводить аукціон, лот з оренди "Контейнерні майданчики під розміщення контейнерів для зберігання побутових відходів, які розміщено на території м. Запоріжжя", замовник ЗКАТП082801 "Комунсантрансекологія". До оголошення додано документ "Дислокація контейнерних майданчиків", з якого вбачається, що на відкриті торги виставлено і контейнерний майданчик, розташований за адресою: м. Запоріжжя, вул. Європейська 28.

4.7. Позивач вважає, що рішення Виконкому від 11.02.2022 №40/1 "Про закріплення на праві господарського відання за Запорізьким комунальним автотранспортним підприємством 082801 "Комунсантрансекологія" контейнерних майданчиків для твердих побутових відходів" в частині контейнерного майданчику для твердих побутових відходів, який розташований за адресою: м. Запоріжжя, вул. Європейська, буд. 28 порушує право спільної сумісної власності мешканців багатоквартирного будинку ОСББ "Автомобіліст-3", у зв`язку з чим звернувся до суду з даним позовом.

5. Позиція Верховного Суду

5.1. Заслухавши суддю-доповідача, присутніх представників сторін, дослідивши наведені у касаційній скарзі та відзивах на неї доводи, перевіривши правильність застосування господарськими судами норм матеріального і дотримання норм процесуального права, Верховний Суд вважає, що касаційна скарга підлягає задоволенню з таких підстав.

5.2. Спір у справі, що розглядається фактично виник щодо наявності повноважень у органу місцевого самоврядування права на розпорядження контейнерним майданчиком для збору твердих побутових відходів, який на думку ОСББ "Автомобіліст-3" розташований на його прибудинковій території, створювався та призначений саме для обслуговування мешканців будинку за адресою вул. Європейська буд. 28.

5.3. За змістом частини першої статті 6 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" первинним суб`єктом місцевого самоврядування, основним носієм його функцій і повноважень є територіальна громада села, селища, міста.

5.4. Положеннями частини першої статті 10, частин першої, другої статті 11 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" унормовано, що сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України та іншими законами.

Виконавчими органами сільських, селищних, міських, районних у містах (у разі їх створення) рад є їх виконавчі комітети, відділи, управління та інші створювані радами виконавчі органи.

Виконавчі органи сільських, селищних, міських, районних у містах рад є підконтрольними і підзвітними відповідним радам, а з питань здійснення делегованих їм повноважень органів виконавчої влади - також підконтрольними відповідним органам виконавчої влади.

5.5. Відповідно до частини шостої статті 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" виконавчий комітет сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради в межах своїх повноважень приймає рішення. Рішення виконавчого комітету приймаються на його засіданні більшістю голосів від загального складу виконавчого комітету і підписуються сільським, селищним, міським головою, головою районної у місті ради.

5.6. За приписами статті 327 Цивільного кодексу України у комунальній власності є майно, у тому числі грошові кошти, яке належить територіальній громаді. Управління майном, що є у комунальній власності, здійснюють безпосередньо територіальна громада та утворені нею органи місцевого самоврядування.

5.7. За змістом частин першої, другої статті 60 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" територіальним громадам сіл, селищ, міст, районів у містах належить право комунальної власності, зокрема, на рухоме і нерухоме майно, житловий фонд, нежитлові приміщення, рухомі та нерухомі об`єкти, визначені відповідно до закону як об`єкти права комунальної власності. Підставою для набуття права комунальної власності є передача майна територіальним громадам безоплатно державою, іншими суб`єктами права власності, а також майнових прав, створення, придбання майна органами місцевого самоврядування в порядку, встановленому законом.

5.8. Згідно з частиною п`ятою статті 60 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" органи місцевого самоврядування від імені та в інтересах територіальних громад відповідно до закону здійснюють правомочності щодо володіння, користування та розпорядження об`єктами права комунальної власності, в тому числі виконують усі майнові операції, можуть передавати об`єкти права комунальної власності у постійне або тимчасове користування юридичним та фізичним особам, здавати їх в оренду, продавати і купувати, використовувати як заставу, вирішувати питання їхнього відчуження, визначати в угодах та договорах умови використання та фінансування об`єктів, що приватизуються та передаються у користування і оренду.

5.9. Право комунальної власності територіальної громади захищається законом на рівних умовах з правами власності інших суб`єктів. Об`єкти права комунальної власності не можуть бути вилучені у територіальних громад і передані іншим суб`єктам права власності без згоди безпосередньо територіальної громади або відповідного рішення ради чи уповноваженого нею органу, за винятком випадків, передбачених законом (частина восьма статті 60 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні").

Отже, саме виконавчі комітети наділені повноваженнями щодо розпорядження об`єктами права комунальної власності відповідно до закону, проте вилучення об`єктів права комунальної власності без згоди безпосередньо територіальної громади або відповідного рішення ради чи уповноваженого нею органу є можливим лише у випадках, передбачених законом.

5.10. Таким чином, Відповідач вважає, що спірне майно "контейнерний майданчик" є комунальною власністю, індивідуально визначеним майном, яке було правомірно закріплено за Третьою особою, яка в подальшому і прийняла рішення про його передачу в оренду шляхом проведення аукціону, що і було підтверджено їх представниками в судовому засіданні під час касаційного розгляду справи.

5.11. В свою чергу, оскільки зазначене майно перебуває на прибудинковій території ОСББ "Автомобіліст-3", воно з такими діями не погоджується вважаючи спірне майно таким, що є спільним майном багатоквартирного будинку яке належить усім власникам квартир та нежитлових приміщень у ньому на праві спільної сумісної власності спільного майна багатоквартирного будинку.

5.12. Відповідно до статті 385 Цивільного кодексу України власники квартир та нежитлових приміщень у багатоквартирному будинку (будинках) для забезпечення експлуатації такого будинку (будинків), користування квартирами та нежитловими приміщеннями та управління, утримання і використання спільного майна багатоквартирного будинку (будинків) можуть створювати об`єднання співвласників багатоквартирного будинку (будинків). Таке об`єднання є юридичною особою, що створюється та діє відповідно до закону та статуту.

5.13. Положеннями частини першої статті 1 Закону України "Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку" визначено, що об`єднання співвласників багатоквартирного будинку (далі - об`єднання) - юридична особа, створена власниками квартир та/або нежитлових приміщень багатоквартирного будинку для сприяння використанню їхнього власного майна та управління, утримання і використання спільного майна; співвласники багатоквартирного будинку (далі - співвласники) - власники квартир та нежитлових приміщень у багатоквартирному будинку.

5.14. За змістом статті 12 Закону України "Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку" управління багатоквартирним будинком здійснює об`єднання через свої органи управління. За рішенням загальних зборів функції з управління багатоквартирним будинком можуть бути передані (всі або частково) управителю або асоціації. Об`єднання самостійно визначає порядок управління багатоквартирним будинком та може змінити його у порядку, встановленому цим Законом та статутом об`єднання.

5.15. Законом України "Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку" регламентовано особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку, регулювання правових, організаційних та економічних відносин, пов`язаних з реалізацією прав та виконанням обов`язків співвласників багатоквартирного будинку щодо його утримання та управління.

5.16. За визначенням термінів, наведеним у статті 1 зазначеного Закону, прибудинкова територія - це територія навколо багатоквартирного будинку, визначена на підставі відповідної містобудівної та землевпорядної документації, у межах земельної ділянки, на якій розташовані багатоквартирний будинок і належні до нього будівлі та споруди, що необхідна для обслуговування багатоквартирного будинку та задоволення житлових, соціальних і побутових потреб власників (співвласників та наймачів (орендарів) квартир, а також нежитлових приміщень, розташованих у багатоквартирному будинку (пункт 4); співвласник багатоквартирного будинку - власник квартири або нежитлового приміщення у багатоквартирному будинку (пункт 5); спільне майно багатоквартирного будинку - приміщення загального користування (у тому числі допоміжні), несучі, огороджувальні та несуче-огороджувальні конструкції будинку, механічне, електричне, сантехнічне та інше обладнання всередині або за межами будинку, яке обслуговує більше одного житлового або нежитлового приміщення, а також будівлі і споруди, які призначені для задоволення потреб співвласників багатоквартирного будинку та розташовані на прибудинковій території, а також права на земельну ділянку, на якій розташовані багатоквартирний будинок і належні до нього будівлі та споруди і його прибудинкова територія (пункт 6).

5.17. Частиною другою статті 4 цього Закону передбачено, що власники квартир та нежитлових приміщень є співвласниками спільного майна багатоквартирного будинку.

5.18. Згідно з частиною першою статті 5 Закону України "Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку" спільне майно багатоквартирного будинку є спільною сумісною власністю співвласників.

5.19. Положеннями частини другої статті 382 Цивільного кодексу України визначено, що усі власники квартир та нежитлових приміщень у багатоквартирному будинку є співвласниками на праві спільної сумісної власності спільного майна багатоквартирного будинку. Спільним майном багатоквартирного будинку є приміщення загального користування (у тому числі допоміжні), несучі, огороджувальні та несуче-огороджувальні конструкції будинку, механічне, електричне, сантехнічне та інше обладнання всередині або за межами будинку, яке обслуговує більше одного житлового або нежитлового приміщення, а також будівлі і споруди, які призначені для задоволення потреб усіх співвласників багатоквартирного будинку та розташовані на прибудинковій території, а також права на земельну ділянку, на якій розташований багатоквартирний будинок та його прибудинкова територія, у разі державної реєстрації таких прав.


................
Перейти до повного тексту