ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
11 жовтня 2023 року
м. Київ
Справа № 924/48/23
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду: Краснова Є. В. - головуючого, Бенедисюка І. М., Рогач Л. І.,
секретар судового засідання - Денисевич А. Ю.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в режимі відеоконференції касаційну скаргу Комунального підприємства "Вінницьке міське бюро технічної інвентаризації" на постанову Північно-західного апеляційного господарського суду від 20.06.2023 (колегія суддів: Юрчук М. І., Тимошенко О. М., Коломис В. В.) та рішення Господарського суду Хмельницької області від 26.04.2023 (суддя Танасюк О. Є.) у справі
за позовом Комунального підприємства "Вінницьке міське бюро технічної інвентаризації" до Південно-Західного міжобласного територіального відділення Антимонопольного комітету України про визнання недійсним рішення адміністративної колегії від 31.10.2022 у справі № 72/14-22,
за участю представника відповідача - Логінова Т. Ю.,
ВСТАНОВИВ:
Короткий зміст позовних вимог та заперечень
1. У 2023 році Комунальне підприємство "Вінницьке міське бюро технічної інвентаризації" (далі - КП "ВМБТІ") звернулося до суду з позовом, в якому просило визнати недійсним рішення адміністративної колегії Південно-Західного міжобласного територіального відділення Антимонопольного комітету України (далі - Відділення АМКУ) від 31.10.2022 у справі № 72/14-22.
2. Позов мотивовано тим, що відповідач при прийнятті оспорюваного рішення допустив неповне з`ясування обставин, які мають значення для справи, а тому дійшов помилкових висновків про те, що позивач займав монопольне становище на досліджуваному ринку та зловживав ним.
Фактичні обставини справи, встановлені судами
3. 31.10.2022 Відділення АМКУ прийняло рішення № 72/33-р/к (далі - рішення Відділення АМКУ № 72/33-р/к, оспорюване рішення) у справі № 72/14-22 про порушення законодавства про захист економічної конкуренції та накладення штрафу, яким:
- визнано, що КП "ВМБТІ" займало монопольне (домінуюче) становище на ринку послуг з надання інформації про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяження, що виникли в установленому порядку до 01.01.2013 з часткою 100 відсотків протягом січня 2019-вересня 2022 року в межах території м. Вінниці;
- визнано дії КП "ВМБТІ", які полягали у встановленні в період січень 2019-вересень 2022 року завищеної вартості послуг з надання інформації про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяження, що виникли в установленому законодавством порядку до 01.01.2013, порушенням законодавства про захист економічної конкуренції, що передбачене пунктом 2 статті 50 та пунктом 1 частини другої статті 13 Закону України "Про захист економічної конкуренції" у вигляді зловживання монопольним (домінуючим) становищем на ринку послуг з надання інформації про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяження, що виникли у встановленому законодавством порядку до 01.01.2013, в межах території м. Вінниці, шляхом встановлення таких цін реалізації товару, які неможливо було б встановити за умов існування значної конкуренції на ринку;
- за порушення накладено штраф відповідно до абзацу 2 частини другої статті 52 Закону України "Про захист економічної конкуренції" у розмірі 68 000 грн;
- зобов`язано КП "ВМБТІ" припинити порушення законодавства про захист економічної конкуренції, про що у двомісячний строк із дня отримання рішення повідомити Відділення АМКУ з наданням копій підтверджуючих документів.
4. Відділення АМКУ в рішенні № 72/33-р/к дійшло таких висновків:
- КП "ВМБТІ" протягом січня 2019-вересня 2022 року займало монопольне (домінуюче) становище на ринку послуг з надання інформації про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяження, що виникли в установленому законодавством порядку до 01.01.2013 (Послуга) в межах території м. Вінниці з часткою 100 відсотків;
- за відсутності конкуренції на ринку послуг з надання інформації (довідок) про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяження, що виникли в установленому законодавством порядку до 01.01.2013, споживачі не мають альтернативних джерел придбання зазначених послуг;
- у період з 01.01.2019 до 30.09.2022 КП "ВМБТІ" встановило завищену вартість послуг з надання інформації про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяження, що виникли в установленому законодавством порядку до 01.01.2013 за рахунок відсутності розрахунку вартості 1 нормо-години, що підтверджувало б обґрунтованість врахованих витрат та безпідставного включення до вартості цих послуг робіт, які фактично не виконуються, а саме: підшивання в справу матеріалів, внесення опису або брошурування копій, що видається замовникам; включення робіт, які не передбачені розділом 2 "Складання довідок, розрахунок ідеальних часток, розподіл об`єкта" Збірника норм часу, а саме: надання консультацій щодо послуг в межах компетенції;
- розширення з 2013 року кола учасників ринку робіт з технічної інвентаризації не призвело до створення реальної конкуренції на ринку, оскільки вільного доступу до матеріалів технічної інвентаризації, реєстрових книг, а також архівних справ, які були створені до 01.01.2013 та зберігаються в КП "ВМБТІ", ні фізичні, ні юридичні особи фактично не отримали;
- КП "ВМБТІ" є єдиним володільцем та розпорядником інформації про проведену державну реєстрацію права власності на нерухоме майно та їх обтяження, що виникли в установленому законодавством порядку до 01.01.2013, на території м. Вінниці, яка міститься на паперових носіях;
- інформація про зареєстровані речові права на нерухоме майно та їх обтяження, що виникли у встановленому порядку до 01.01.2013, необхідна фізичним та юридичним особам для реалізації їхнього права внесення відомостей про проведену державну реєстрацію прав власності на нерухоме майно та їх обтяження шляхом унесення відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та проведення робіт з технічної інвентаризації об`єктів нерухомого майна. Враховуючи, що єдиним володільцем та розпорядником інформації про проведену державну реєстрацію прав власності на нерухоме майно та їх обтяження, що виникли в установленому законодавством порядку до 01.01.2013 на території м. Вінниця, яка міститься на паперових носіях, є КП "ВМБТІ", конкуренція на ринку надання послуг в межах цієї території, відсутня;
- станом на 01.01.2022 послуга надається тільки КП "ВМБТІ", інші учасники ринку позбавлені можливості доступу до створених раніше КП "ВМБТІ" інвентаризаційних справ. Виходячи з наведеного, частка КП "ВМБТІ" на ринку послуг з надання відомостей про державну реєстрацію права власності на нерухоме майно, що перебуває у розпорядженні підприємств бюро технічної інвентаризації на паперових носіях у зв`язку із здійсненням ними до 01.01.2013 повноважень щодо проведення державної реєстрації права власності на нерухоме майно в межах м. Вінниця в період січень 2019-вересень 2022 року становить 100 відсотків.
5. В абзацах 89- 105 рішення Відділення АМКУ № 72/33-р/к встановлено такі обставини.
6. У листі від 11.02.2021 № 1-5 Українська асоціація БТІ "Укртехінвентаризація" (на підставі листа Міністерства розвитку громад та територій України від 26.01.2021 № 7/9/993-21) рекомендувала всім бюро технічної інвентаризації України при формуванні вартості послуг з надання інформації про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно враховувати норми часу для визначення вартості робіт і послуг на ті види робіт, які фактично виконуються при підготовці та формуванні необхідної інформації згідно зі Збірником норм часу на роботи та послуги, що виконуються бюро технічної інвентаризації України (далі - Збірник норм часу), затвердженого наказом Державного комітету України з питань житлово-комунального господарства від 21.11.2003 № 198, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 12.02.2004 за № 188/8787.
7. Посібником до збірника норм часу є Методичні рекомендації з питань застосування норм часу на роботи та послуги, що виконуються бюро технічної інвентаризації України (далі - Методичні рекомендації), затверджені наказом Державного комітету України з питань житлово-комунального господарства від 08.04.2004 № 76.
8. У результаті проведеного Відділенням АМКУ аналізу інформації, наданої КП "ВМБТІ" встановлено таке:
- вартість всіх послуг, що надаються КП "ВМБТІ" на замовлення фізичних та юридичних осіб, в тому числі й вартість Послуги, зазначена у Прейскуранті цін на комплекси робіт та послуг;
9. Прейскурант цін на комплекси робіт та послуг, які КП "ВМБТІ" надавало в 2019 році та протягом січня-листопада 2020 року, сформовано на підставі рішення Виконавчого комітету Вінницької міської ради від 31.05.2018 № 1187 "Про погодження переліку робіт, послуг, які надає КП "Вінницьке міське бюро технічної інвентаризації", та їх вартість, рекомендовану для укладання договорів із замовниками (далі - рішення Виконкому № 1187 відповідно) і затверджено наказом начальника КП "ВМБТІ" від 18.01.2019 № 7од.
- за виникнення потреби введення у діяльність підприємства нових послуг з проведення технічної інвентаризації Прейскурант цін доповнювався та затверджувався відповідними наказами начальника КП "ВМБТІ";
- КП "ВМБТІ" повідомило Відділення АМКУ, що "вартість кожної роботи чи послуги, наведеної у Прейскуранті цін, формувалась КП "ВМБТІ" відповідно до рішень Виконкому, у додатку до якого наведено перелік робіт та їх рекомендовану вартість. На основі переліку робіт та їх рекомендованої вартості, погодженого рішеннями Виконкому, КП "ВМБТІ" формує перелік робіт, які необхідно виконати для надання відповідного виду послуги замовнику. Сформований перелік робіт долучається до Прейскуранту цін на комплекси робіт та послуг, який затверджується начальником підприємства";
- рішення Виконкому № 1187 прийнято за результатом розгляду листа начальника КП "ВМБТІ" від 23.05.2018 № 430 про зростання вартості витратних матеріалів на виконання робіт, збільшення розміру мінімальної заробітної плати, а також суттєвого зростання витрат на електроенергію, теплопостачання і водопостачання;
- у грудні 2020 року КП "ВМБТІ" звернулося до Виконкому із листом щодо прийняття рішення про підвищення на 35 відсотків вартості робіт/послуг, які надає КП "ВМБТІ", у зв`язку зі збільшенням розміру мінімальної заробітної плати, оновленням матеріально-технічного забезпечення, прогнозованим зменшенням кількості замовлень у зв`язку з карантинними заходами.
10. При цьому, як встановлено абзацом 97 рішення Відділення АМКУ № 72/33-р/к, економічно обґрунтованого розрахунку цін на підставі вартості 1 нормо-години (яка враховувала б всі витрати підприємства) та норм Збірника норм часу, КП "ВМБТІ" не здійснювало.
11. За результатом розгляду листа КП "ВМБТІ", Виконком прийняв рішення від 10.12.2020 № 2695 "Про погодження переліку робіт, послуг, які надає КП "Вінницьке міське бюро технічної інвентаризації" та їх вартість, рекомендовану для укладання договорів із замовниками" (далі - рішення Виконкому № 2695), додатком до якого є погоджений перелік робіт, послуг, та їх нова вартість, рекомендована для укладання договорів із замовниками.
12. В абзаці 99 оспорюваного рішення зазначено, що відповідно до рішення Виконкому № 2695 вартість окремо взятих робіт, послуг, які надає КП "ВМБТІ", зросла від 40 до 50 відсотків.
13. На підставі прийнятого рішення Виконавчого комітету № 2695 КП "ВМБТІ" сформовано прейскурант цін на комплекси робіт і послуг КП "ВМБТІ" та затверджено його наказом начальника КП "ВМБТІ" від 15.12.2020 № 33од. Зазначений прейскурант цін діяв з 15.12.2020.
14. Унаслідок вартість комплексів робіт та послуг КП "ВМБТІ", що сформована на підставі рішення Виконкому № 2695, зросла так: на послуги з технічної інвентаризації та паспортизації від 60 до 210 %; на послуги з інвентаризаційної оцінки майна на 40- 41%; на інформаційні послуги - на 40- 41,9 % (абзац 101 рішення Відділення АМКУ № 72/33-р/к).
15. До погодженого рішенням Виконкому № 2695 переліку робіт/послуг КП "ВМБТІ" вносились доповнення новими видами робіт та формувалась їх вартість. На підставі наказів начальника підприємства від 15.12.2020 № 33од, від 14.01.2021 № 8од, від 06.08.2021 № 32од, від 28.01.2022 № 5од до Прейскуранту цін на комплекси робіт та послуг КП "ВМБТІ" вносились відповідні доповнення із зміною вартості.
16. За висновком Відділення АМКУ, протягом 2019- 2021 років та січня-вересня 2022 року вартість послуг КП "ВМБТІ" з технічної інвентаризації та, зокрема, й вартість Послуги, формувалась відповідно до рішень Виконкому № 1187 та № 2695, якими погоджено перелік робіт і послуг та їх вартість, рекомендовану для укладання договорів із замовниками.
17. Виконком листом від 14.04.2022 № 01/00/011/115004 повідомив, що не здійснював розрахунку вартості послуг КП "ВМБТІ" на підставі економічно обґрунтованих витрат, адже економічне обґрунтування цін застосовується лише до державних регульованих цін. А оскільки ціни на послуги КП "ВМБТІ" є договірними, тобто вільними, вони не потребують будь-якого економічного обґрунтування.
18. Територіальними (географічними) межами ринку послуг з надання інформації про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяження, що виникли в установленому законодавством порядку до 01.01.2013, є територія в межах міста Вінниці Вінницької області.
19. Відділенням АМК проаналізовано умови договорів, що укладаються між КП "ВМБТІ" та замовниками на надання робіт/послуг, в тому числі й Послуги, та встановлено наступне.
20. Укладаючи договір із замовником на виконання робіт, у пункті 3.1 договору КП "ВМБТІ" зазначено, що вартість робіт та послуг визначається на договірній основі. Однак при встановленні ціни договору КП "ВМБТІ" використовує ціни (розцінки), зазначені в Прейскуранті цін, затвердженому наказом начальника КП "ВМБТІ" на відповідну дату. Інших розцінок на свої послуги КП "ВМБТІ" не застосовує.
21. Доказів того, що замовником було запропоновано іншу ціну на послуги КП "ВМБТІ" (зокрема й на інформаційні послуги), і останнє з нею погодилось, Відділенню АМКУ не надано. Протягом 2019- 2021 років та січня-вересня 2022 року розрахунок за надані послуги із усіма замовниками здійснювався відповідно до розцінок, вказаних у Прейскуранті цін.
22. З огляду на встановлені обставини, Відділення АМКУ дійшло висновку про те, що твердження КП "ВМБТІ", що вартість робіт встановлюється за домовленістю сторін, не знайшло свого підтвердження на практиці.
23. За інформацією КП "ВМБТІ" від 22.05.2020 № 311, на підставі наявних на підприємстві відомостей про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяження, що виникли в установленому законодавством порядку до 01.01.2013, замовникам надаються такі інформаційні послуги:
- виготовлення інформаційного листа за матеріалами інвентаризаційної справи (пункт 9.1 Прейскуранта цін);
- виготовлення інформаційного листа за матеріалами інвентаризаційної справи та іншими архівними даними (більше одного джерела пошуку) (пункт 9.2 Прейскуранта цін);
- виготовлення інформаційного листа із зазначенням переліку співвласників багатоквартирного житлового будинку (пункт 9.4 Прейскуранта цін);
- виготовлення інформаційного листа із зазначенням переліку співвласників по окремо розташованому нежитловому об`єкту (пункт 9.5 Прейскуранта цін);
- виготовлення інформаційного листа із зазначенням переліку співвласників по будинку, приміщенню в багатоповерховому будинку (пункт 9.6 Прейскуранта цін);
- виготовлення інформаційного листа із зазначенням переліку співвласників по квартирі, кімнаті в секції, гаражу (пункт 9.7 Прейскуранта цін);
- надання довідки про наявність або відсутність зареєстрованого права власності на об`єкт нерухомого майна (пункт 9.8 Прейскуранта цін);
- надання довідки про наявність або відсутність зареєстрованого права власності на об`єкт нерухомого майна для ДВС (пункт 9.10 Прейскуранта цін).
24. Згідно з інформацією, наданою КП "ВМБТІ", вартість інформаційних довідок (листів) протягом 2019 року та з 01 січня до 10 грудня 2020 року становила від 123,50 грн до 2183 грн (в залежності від запитуваної інформації), з 1 грудня 2020 року до серпня 2021 року - від 173 до 3097 грн.
25. Листом від 06.09.2021 № 615 КП "ВМБТІ" надало розрахунок вартості послуги з надання довідки про наявність або відсутність зареєстрованого права власності на об`єкт нерухомого майна (пункт 9.8 Прейскуранта цін):
- приймання та реєстрація замовлення - виконавець: касир, контролер, повна вартість 21 грн;
- таксування виконаних робіт - виконавець: таксувальник, контролер, повна вартість 18 грн;
- формування, друкування та видача довідки (на 1 прізвище) - виконавець: технік, контролер, повна вартість 82 грн;
- надання консультацій щодо послуг в межах компетенції КП "ВМБТІ" - виконавець: архіваріус, контролер, повна вартість 41 грн;
- зведення нарядів з визначенням суми заробітної плати кожного виконавця: виконавець: таксувальник, контролер, повна вартість 2 грн;
- видача довідки замовнику - виконавець: архіваріус, контролер, повна вартість 9 грн.
26. Загальна вартість довідки становить 173 грн.
27. Порівнюючи складові, які передбачені розділом 2 "Складання довідок, розрахунок ідеальних часток, розподіл об`єкта" Збірника норм часу та/або Українською асоціацією БТІ "Укртехінвентаризація" для формування вартості послуги з надання довідки про наявність або відсутність зареєстрованого права власності на об`єкт нерухомого майна, із тими, на підставі яких вона сформована КП "ВМБТІ" (пункт 9.8 Прейскуранта цін), Відділенням АМКУ встановлено, що до складу вартості цієї послуги включено такі види послуг, як надання консультацій щодо послуг в межах компетенції.
28. На вимогу Відділення АМКУ від 22.07.2022 № 72-02/1496 вказати посади працівників, які здійснюють приймання замовлень та їх видачу замовникам, КП "ВМБТІ" листом від 16.08.2022 № 328 повідомило, що ці функції виконують приймальник замовлень, касир та технік архіву 1 категорії.
29. Згідно з посадовою інструкцією техніка архіву 1 категорії, затвердженою КП "ВМБТІ" 10.10.2008, до посадових обов`язків останнього не належить надання замовникам будь-яких консультацій.
30. Окрім того, що така послуга не передбачена чинними нормативними документами, вона є такою, що не потрібна споживачу, оскільки необхідну і достовірну інформацію про послуги КП "ВМБТІ" (вид послуги та її вартість) та інші консультації надає приймальник замовлень в межах своїх повноважень, визначених посадовою інструкцією, затвердженою 03.11.2014 КП "ВМБТІ", при цьому вона врахована у складі такої послуги, як "приймання та реєстрація замовлення".
31. Відділенням АМКУ встановлено, що лише за рахунок внесення до складу робіт при визначенні вартості Послуги такої послуги, як "надання консультацій", вартість Послуги (пункт 9.8 Прейскуранту цін) завищено на 41 грн або на 23,7%.
32. Що стосується інших інформаційних довідок: виготовлення інформаційного листа за матеріалами інвентаризаційної справи, виготовлення інформаційного листа з зазначенням переліку співвласників (квартири, секції, гаражу), виготовлення інформаційного листа із зазначенням переліку співвласників (багатоквартирного житлового будинку), виготовлення інформаційного листа з зазначенням переліку співвласників (на окремий нежитловий об`єкт), виготовлення інформаційного листа із зазначенням переліку співвласників будинку, приміщення в багатоповерховому будинку Відділенням АМКУ встановлено, що до їх складу, окрім надання консультацій, включено також роботу з підшивання в справу матеріалів, внесення до опису або брошурування копій, що видається замовникам.
33. На вимогу Відділення АМКУ надати копії виготовлених інформаційних довідок, КП "ВМБТІ" повідомило, що надати копії виготовлених інформаційних довідок немає можливості, оскільки вони виготовляються в єдиному оригінальному примірнику і видаються безпосередньо замовнику послуги.
34. З огляду на зазначене Відділенням АМКУ зроблено висновок, що такий вид робіт, як "підшивання в справу матеріалів, внесення до опису або брошурування копій, що видається замовникам" фактично КП "ВМБТІ" не виконується, а тому включення його до розрахунку вартості цих послуг в сумі 12 грн також призводить до їх необґрунтованого завищення на 3 % (абзац 124 оспорюваного рішення).
35. За встановлених в антимонопольній справі обставин Відділення АМКУ дійшло висновку, що встановлена КП "ВМБТІ" вартість Послуги є економічно необґрунтованою за рахунок: безпідставного включення робіт, які фактично не виконуються, а саме: підшивання в справу матеріалів, внесення опису або брошурування копій, що видаються замовникам; безпідставного включення робіт, які не передбачені розділом 2 "Складання довідок, розрахунок ідеальних часток, розподіл об`єкта" Збірника норм часу, а саме: консультацій щодо послуг в межах компетенції; відсутності розрахунку вартості 1 нормо-години, що би підтверджувало обґрунтованість врахованих витрат.
Короткий зміст судових рішень
36. 26.04.2023 Господарський суд Хмельницької області ухвалив рішення, залишене без змін постановою Північно-західного апеляційного господарського суду від 20.06.2023, про відмову в позові.
37. Ухвалюючи оскаржувані судові рішення, суди попередніх інстанцій виходили з такого:
- єдиним володільцем інформації про зареєстроване до 01.01.2013 право власності на нерухоме майно в межах території м. Вінниці, яка міститься на паперових носіях матеріалів технічної інвентаризації, реєстрових книг, а також архівних справ КП "ВМБТІ", є виключно КП "ВМБТІ";
- послуги з надання інформації про зареєстроване до 01.01.2013 право власності на нерухоме майно в межах території м. Вінниці, яка міститься на паперових носіях матеріалів технічної інвентаризації, реєстрових книг, а також архівних справ КП "ВМБТІ", можна отримати виключно у КП "ВМБТІ", а не в будь-якого іншого суб`єкта господарювання;
- протягом січня 2019-вересня 2022 року КП "ВМБТІ" не мало конкурентів на ринку послуги з надання інформації про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, що виникли до 01.01.2013.
38. При цьому, за висновками судів, КП "ВМБТІ" не довело, що воно зазнає значної конкуренції, зокрема, не було надало переліку суб`єктів господарювання, які є конкурентами на задіяному товарному ринку, не доведено наявності на ринку інших суб`єктів господарювання, які мали протягом досліджуваного періоду можливість надавати послугу з надання інформації про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, що виникли в установленому законодавством порядку до 01.01.2013, в територіальних межах обслуговування.
39. За таких обставин суди першої та апеляційної інстанцій дійшли висновків, що КП "ВМБТІ" займало монопольне становище на означеному ринку, а зловживання цим становищем полягало у відсутності економічного обґрунтування цін на послуги, які надавалися КП "ВМБТІ", а також при визначенні вартості Послуги внесення до її складу робіт, не передбачених чинними нормативними документами, тобто таких, що не потрібні споживачу, та тих, які фактично не виконувалися.