ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
12 жовтня 2023 року
м. Київ
справа № 600/7473/21-а
адміністративне провадження № К/990/15787/23
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючого - Кашпур О.В.,
суддів - Радишевської О.Р., Уханенка С.А.,
розглянув у попередньому судовому засіданні у касаційній інстанції адміністративну справу № 600/7473/21-а
за позовом ОСОБА_1 до Ліквідаційної комісії УМВС України в Чернівецькій області, Міністерства внутрішніх справ України, Головного управління Національної поліції в Чернівецькій області, Національної поліції України про визнання протиправним та скасування наказу, визнання протиправною бездіяльності, поновлення на посаді, стягнення середнього заробітку за час вимушеного прогулу,
за касаційною скаргою ОСОБА_1 на рішення Чернівецького окружного адміністративного суду від 12 липня 2022 року, прийняте в складі головуючого судді Анісімова О.В., та постанову Сьомого апеляційного адміністративного суду від 18 січня 2023 року, прийняту в складі колегії суддів: головуючого судді Кузьмишина В.М., суддів Сушка О.О. Сапальової Т.В.
УСТАНОВИВ:
І. Короткий зміст позовних вимог
1. У грудні 2021 року ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом, в якому просив:
- визнати протиправним та скасувати наказ голови ліквідаційної комісії УМВС України в Чернівецькій області від 22.11.2021 № 4 про звільнення його, полковника міліції ОСОБА_1, із органів внутрішніх справ у запас збройних сил за пунктом 64 "г" (через скорочення штатів) з посади заступника начальника Управління МВС України в Чернівецькій області - начальника слідчого управління, з 22 листопада 2021 року;
- поновити полковника міліції ОСОБА_1, на посаді першого заступника начальника Управління МВС України в Чернівецькій області - начальника слідчого управління з 23 листопада 2021 року;
- зобов`язати УМВС України в Чернівецькій області, в особі ліквідаційної комісії, та МВС України в солідарному порядку виплатити йому, ОСОБА_1, заробітну плату (грошове забезпечення) за час вимушеного прогулу з 23.11.2021 року по час поновлення на посаді;
- визнати таким, що пропущений з поважних причин, через незаконне звільнення, передбачений п.9 Розділу XI Прикінцевих та перехідних положень Закону України від 2 липня 2015 року №580-УІІІ "Про Національну поліцію України" ним, ОСОБА_1, тримісячний строк на надання згоди для проходження служби в поліції;
- визнати протиправною бездіяльність Головного Управління Національної поліції в Чернівецькій області та Національної поліції України, що виразилася у відмові йому працевлаштування в органах поліції, та зобов`язати даних Відповідачів розглянути відповідно до пункту 9 Розділу XI Прикінцевих та перехідних положень Закону України від 2 липня 2015 року №5 80-VIII "Про Національну поліцію України" його, полковника міліції ОСОБА_1, кандидатуру як першого заступника начальника Управління МВС України в Чернівецькій області - начальника слідчого управління, щодо прийняття його на службу до поліції та видати відповідний наказ про призначення його на посаду заступника начальника ГУ НП в Чернівецькій області - начальника слідчого управління, якою заміщена посада першого заступника начальника УМВС України в Чернівецькій області - начальника слідчого управління.
2. На обґрунтування позовних вимог позивач зазначав про те, що він як працівник міліції, який був незаконно неодноразово звільнений з правоохоронного органу, а згодом судовим рішенням поновлений на службі на посаді, що формально скорочена, має всі законні права та підстави для отримання від держави роботи за фахом шляхом прийняття роботодавцем (державою) рішення про призначення його на відповідну посаду в поліції, якою заміщена вказана скорочена посада.
ІІ. Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій і мотиви їхнього ухвалення
3. Рішенням Чернівецького окружного адміністративного суду від 12 липня 2022 року, залишеним без змін постановою Сьомого апеляційного адміністративного суду від 18 січня 2023 року, у задоволенні позовних вимог відмовлено.
4. Відмовляючи у задоволенні позовних вимог, суди першої та апеляційної інстанцій виходили із того, що відповідачем обов`язок щодо попередження позивача про майбутнє звільнення через скорочення штатів виконано у повному обсязі, а тому правомірно позивача звільнено на підставі пункту 64 "г" Положення №114 та, як наслідок суди дійшли висновку про відсутність підстав для задоволення позову в частині визнання протиправним та скасування оскаржуваного наказу про звільнення.
5. Також суди зазначали про те, що відповідно до положень Закону України "Про Національну поліцію" після поновлення позивача на посаді на підставі судового рішення, відповідачі були позбавлені можливості призначити його на відповідну посаду в органах Національної поліції без конкурсного відбору. Натомість позивач не скористався правом бути прийнятим на службу в поліцію у встановленому Законом України "Про Національну поліцію" порядку, шляхом участі у конкурсі на заміщення посад.
ІІІ. Короткий зміст вимог касаційної скарги
6. Не погоджуючись із рішенням Чернівецького окружного адміністративного суду від 12 липня 2022 року та постановою Сьомого апеляційного адміністративного суду від 18 січня 2023 року, посилаючись на порушення судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального та процесуального права, ОСОБА_1 подав касаційну скаргу, в якій просить скасувати оскаржувані судові рішення та ухвалити нове, яким задовольнити позов.
7. Обґрунтовуючи наявність підстав для касаційного оскарження, касатор посилається на пункт 1 частини 4 статті 328 КАС України, відповідно до якого підставами касаційного оскарження судових рішень, зазначених у частині першій цієї статті, є неправильне застосування судом норм матеріального права чи порушення норм процесуального права виключно в таких випадках: якщо суд апеляційної інстанції в оскаржуваному судовому рішенні застосував норму права без урахування висновку щодо застосування норми права у подібних правовідносинах, викладеного у постанові Верховного Суду, крім випадку наявності постанови Верховного Суду про відступлення від такого висновку.
8. Позивач у касаційній скарзі посилається на те, що при ухваленні рішення у цій справі, суд апеляційної інстанції не врахував позицію Верховного Суду, викладену у постановах від 15.05.2019 у справі № 826/1584/16, від 24.09.2019 у справі № 817/3397/15, від 30.09.2020 у справі № 826/6895/17/17 щодо застосування пунктів 9-10 розділу XI "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України "Про Національну поліцію" від 02.07.2015 №580-VIII.
9. Скаржник зазначає, що лише в разі, якщо особа відмовилася від усіх пропозицій стосовно зайняття посад і не подала заяви (рапорту) про участь в конкурсі на зайняття посад, виникають підстави для застосування пункту 10 розділу XI Закону № 580-VІІІ і звільнення особи за скороченням штатів. Однак позивач зазначає, що суди не врахували того, що відповідачі проігнорували його згоду щодо призначення на рівнозначну посаду та знову звільнили його зі служби через скорочення штатів.
ІV. Позиція інших учасників справи
10. Міністерство внутрішніх справ України у відзиві на касаційну скаргу просить суд касаційну скаргу залишити без задоволення, а судові рішення судів попередніх інстанцій - без змін.
11. Національна поліція України надала до суду відзив на касаційну скаргу, в якому просить касаційну скаргу залишити без задоволення, а судові рішення судів попередніх інстанцій - без змін.
12. Головне управління Національної поліції у Чернівецькій області надало до суду відзив на касаційну скаргу, в якому просить суд касаційну скаргу залишити без задоволення, а судові рішення судів попередніх інстанцій - без змін.
13. У відзиві на касаційну скаргу Управління Міністерства внутрішніх справ України в Чернівецькій області просить суд касаційну скаргу залишити без задоволення, а судові рішення судів попередніх інстанцій - без змін.
V. Рух справи у суді касаційної інстанції
14. Ухвалою Верховного Суду в складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача Кашпур О.В., суддів: Радишевської О.Р., Уханенка С.А., від 16 травня 2023 року відкрито касаційне провадження за скаргою ОСОБА_1 на рішення Чернівецького окружного адміністративного суду від 12 липня 2022 року та постанову Сьомого апеляційного адміністративного суду від 18 січня 2023 року.
15. Касаційне провадження відкрито на підставі пункту 1 частини четвертої статті 328 КАС України.
16. Ухвалою Верховного Суду від 11 жовтня 2023 року справу призначено до розгляду у попередньому судовому засіданні у касаційній інстанції на 12 жовтня 2023 року.
VI. Стислий виклад обставин, установлених судами першої та апеляційної інстанцій
17. Як установлено судами першої та апеляційної інстанцій, ОСОБА_1 проходив службу в органах внутрішніх справ України на різних посадах начальницького складу, зокрема з 23.12.1992 по 27.10.2014 в Управлінні Міністерства внутрішніх справ України в Чернівецькій області.
18. Наказом Міністра внутрішніх справ України від 28.12.2012 № 1154 о/с призначено підполковника міліції ОСОБА_1 першим заступником начальника Управління Міністерства внутрішніх справ України в Чернівецькій області - начальником слідчого управління.
19. Також, наказом Міністра внутрішніх справ України від 27.10.2014 № 2239 о/с відповідно до п.п. 1 п. 2 Прикінцевих та перехідних положень Закону України "Про очищення влади" від 16.09.2014 № 1682-VII та пунктом 62 "а" Положення про проходження служби рядовим і начальницьким складом органів внутрішніх справ позивача звільнено з органів внутрішніх справ у запас Збройних сил (із поставленням на військовий облік).
20. Вважаючи звільнення протиправним, позивач оскаржив його в судовому порядку. Рішенням Чернівецького окружного адміністративного суду від 01.07.2020 визнано протиправним та скасовано наказ Міністерства внутрішніх справ від 27.10.2014 №2239 о/с в частині звільнення ОСОБА_1 з посади першого заступника начальника Управління Міністерства внутрішніх справ України в Чернівецькій області - начальника слідчого управління.
21. Поновлено ОСОБА_1 на посаді першого заступника начальника Управління Міністерства внутрішніх справ України в Чернівецькій області - начальника слідчого управління з 28 жовтня 2014 року та стягнуто з Управління Міністерства внутрішніх справ України в Чернівецькій області на користь ОСОБА_1 середній заробіток за час вимушеного прогулу з 28.10.2014 по 01.07.2020 в сумі 626 783,54 грн.
22. Постановою Сьомого апеляційного адміністративного суду від 29.10.2020 рішення Чернівецького окружного адміністративного суду від 01.07.2020 залишено без змін.
23. 03.07.2020 позивач звернувся з рапортом до голови Національної поліції та начальника Головного управління Національної поліції в Чернівецькій області, в якому просив вирішити питання про призначення його для проходження служби в Національній поліції на рівнозначну посаду, яку він обіймав під час проходження служби в міліції до свого звільнення.
24. 14.07.2020 наказом Міністра внутрішніх справ України № 528 о/с на виконання рішенням Чернівецького окружного адміністративного суду від 01.07.2020 в справі № 824/3161/14-а полковника міліції ОСОБА_1 поновлено на посаді першого заступника начальника Управління Міністерства внутрішніх справ України в Чернівецькій області - начальника слідчого управління з 28.10.2014.
25. 21.07.2020 начальник Головного управління Національної поліції в Чернівецькій області листом № 3103/123/01/12-2020, розглянувши рапорт позивача, повідомив, що органи та підрозділи Національної поліції не є правонаступниками міліції, а добір на вакантні посади в Національній поліції України відбувається шляхом проведення конкурсу.
26. 27.07.2020 заступник начальника Департаменту кадрового забезпечення Національної поліції України листом №с-1115/12/1/1/03-2020 також повідомив позивача про розгляд його рапорту, та відзначив про відсутність правонаступництва між органами та підрозділами Національної поліції. Водночас, позивачу було запропоновано прийняти участь в конкурсі на службу в поліції при оголошенні останнього.
27. 03.08.2020 Ліквідаційною комісією Управління Міністерства внутрішніх справ України в Чернівецькій області повідомлено позивача, що після спливу 2-х місячного терміну з моменту отримання даного повідомлення, його буде звільнено на підставі пункту 64 "г" Положення про проходження служби рядовим та начальницьким складом органів внутрішніх справ, у зв`язку з ліквідацією Управління Міністерства внутрішніх справ України в Чернівецькій області, як юридичної особи публічного права.
28. Листом Ліквідаційної комісії Управління Міністерства внутрішніх справ України в Чернівецькій області від 17.08.2020 №Ст/96 за результатами розгляду рапортів позивача, повідомлено про те, що із набранням, чинності Закону України "Про Національну поліцію" Закон України "Про міліцію" втратив чинність із 07.11.2015, із цієї дати міліція припинила своє існування без правонаступництва. Згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 16.09.2015 № 730 "Про утворення територіальних органів Національної поліції та ліквідацію територіальних органів Міністерства внутрішніх справ" територіальні органи Міністерств внутрішніх справ перебувають у стані ліквідації як юридичні особи публічного права. Отже, посад, які б комплектувалися особами рядового і начальницького складу органів внутрішніх справ, та підрозділів органів внутрішніх справ не існує. Пунктом 8 розділу XI Прикінцевих та перехідних положень Закону України "Про Національну поліцію", з дня опублікування цього Закону всі працівники міліції (особи рядового і начальницького складу органів внутрішніх справ), а також інші працівники Міністерства внутрішніх справ України, його територіальних органів, закладів та установ вважають такими, що попередженні у визначеному порядку про можливе майбутнє вивільнення через скорочення штатів. Таким чином, допустити позивача до роботи (служби) не вважається за можливе.
29. 05.10.2020 наказом № 6 о/с заступника начальника Головного управління Національної поліції в Чернівецькій області - голови ліквідаційної комісії Управління Міністерства внутрішніх справ України в Чернівецькій області ОСОБА_2 звільнено полковника міліції ОСОБА_1, заступника начальника Управління Міністерства внутрішніх справ України в Чернівецькій області - начальника слідчого управління з 05 жовтня 2020 року, у запас за пунктом 64 "г" (через скорочення) Положення про проходження служби рядовим та начальницьким складом органів внутрішніх справ.
30. Уважаючи звільнення протиправним, позивач оскаржив його в судовому порядку. Рішенням Чернівецького окружного адміністративного суду від 30.08.2021 у справі №600/2203/20-а визнано протиправним та скасовано наказ голови ліквідаційної комісії Управління Міністерства внутрішніх справ України в Чернівецькій області від 05.10.2020 № 6 про звільнення полковника міліції ОСОБА_1 з органів внутрішніх справ у запас збройних сил за пунктом 64 "г" (через скорочення штатів) з посади заступника начальника Управління Міністерства внутрішніх справ України в Чернівецькій області - начальника слідчого управління, з 05.10.2020; поновлено полковника міліції ОСОБА_1 на посаді першого заступника начальника Управління Міністерства внутрішніх справ України в Чернівецькій області - начальника слідчого управління з 06.10.2020; зобов`язано Управління Міністерства внутрішніх справ України в Чернівецькій області, в особі ліквідаційної комісії, здійснити нарахування та виплату позивачу середнього заробітку за час вимушеного прогулу за період з 06.10.2020 по 30.08.2021 відповідно до Порядку обчислення середньої заробітної плати, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 08.02.1995 № 100. Визнано таким, що пропущений з поважних причин, через незаконне звільнення, передбачений пунктом 9 Розділу XI Прикінцевих та перехідних положень Закону України від 02.07.2015 № 580-VIII "Про Національну поліцію України", ОСОБА_1, тримісячний строк на надання згоди для проходження служби в поліції; зобов`язано Національну поліцію України та Головне управління Національної поліції в Чернівецькій області запропонувати полковнику міліції ОСОБА_1 вакантні посади в органах Національної поліції України.
31. Постановою Сьомого апеляційного адміністративного суду від 09.02.2022 по справі №600/2203/20-а рішення Чернівецького окружного адміністративного суду від 30.08.2021 змінено, виклавши пункт 4 резолютивної частини рішення в наступній редакції: "Зобов`язати Управління Міністерства внутрішніх справ України в Чернівецькій області, в особі ліквідаційної комісії, здійснити нарахування та виплату ОСОБА_1 середній заробіток за час вимушеного прогулу за період з 06.10.2020 по 30.08.2021 відповідно до Порядку обчислення середньої заробітної плати, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 08.02.1995 № 100, в сумі 67 695,04 грн, з відрахуванням відповідних податків та зборів на доходи фізичних осіб, сплата яких є обов`язковою у встановленому законом порядку." Також рішення Чернівецького окружного адміністративного суду від 30.08.2021 скасовано в частині задоволених вимог щодо визнання тримісячного строку на надання згоди для проходження служби в поліції, передбаченого пунктом 9 Розділу XI Прикінцевих та перехідних положень Закону України від 02.07.2015 року № 580-VIII "Про Національну поліцію України", таким, що пропущений ОСОБА_1 з поважних причин, через незаконне звільнення, та в частині зобов`язання Національної поліції України та Головного управління Національної поліції в Чернівецькій області запропонувати полковнику міліції ОСОБА_1 вакантні посади в органах Національної поліції України. В решті рішення Чернівецького окружного адміністративного суду від 30.08.2021 залишено без змін.
32. 03.09.2021 наказом Ліквідаційної комісії Управління Міністерства внутрішніх справ України в Чернівецькій області № 2 на виконання рішенням Чернівецького окружного адміністративного суду у справі №600/2203/20-а полковника міліції ОСОБА_1 поновлено на посаді першого заступника начальника Управління Міністерства внутрішніх справ України в Чернівецькій області - начальника слідчого управління з 06.10.2020.
33. 17.09.2021 Ліквідаційною комісією Управління Міністерства внутрішніх справ України в Чернівецькій області позивача повідомлено, що після спливу 2-х місячного терміну з моменту отримання даного повідомлення, його буде звільнено на підставі пункту 64 "г" Положення про проходження служби рядовим та начальницьким складом ОВС, у зв`язку з ліквідацією Управління Міністерства внутрішніх справ України в Чернівецькій області, як юридичної особи публічного права.
34. 01.11.2021 позивач звернувся з рапортом до заступника Голови Національної поліції та начальника Головного управління Національної поліції в Чернівецькій області, в якому просив вирішити питання про призначення його для проходження служби в Національній поліції на рівнозначну посаду, яку він обіймав під час проходження служби в міліції до свого звільнення.