1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

12 жовтня 2023 року

м. Київ

справа №440/7208/21

адміністративне провадження №К/990/22558/23, №К/990/23039/23

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду судді-доповідача Коваленко Н.В., суддів: Рибачука А.І., Бучик А.Ю., розглянувши у попередньому судовому засіданні в касаційному порядку справу за позовом керівника Полтавської окружної прокуратури Полтавської області в інтересах держави в особі територіальної громади міста Полтави до Полтавської міської ради, Управління з питань містобудування та архітектури Виконавчого комітету Полтавської міської ради, третя особа - Приватне підприємство "Центр", про визнання протиправними та скасування пунктів рішення, паспорту прив`язки, зобов`язання вчинити певні дії, за касаційними скаргами Приватного підприємства "Центр", Полтавської міської ради на рішення Полтавського окружного адміністративного суду у складі судді Петрової Л.М. від 12.01.2022 та постанову Другого апеляційного адміністративного суду у складі колегії суддів Калиновського В.А., Кононенко З.О., Мінаєвої О.М. від 24.05.2023,

УСТАНОВИВ:

ВСТУП

Прокурор, звертаючись до суду з цим позовом, вважав, що спірним рішенням Полтавської міської ради протиправно та всупереч закону продовжено строк дії паспорту прив`язки на тимчасові споруди з огляду на відсутність станом на момент прийняття цього рішення правовстановлюючих документів на відповідні земельні ділянки, передбачених законом погоджень, закінчення строку дії паспорта прив`язки на тимчасові споруди та невідповідності площі таких споруд вимогам, встановленим законодавством.

Суди попередніх інстанцій вважали, що доводи прокурора є обґрунтованими і позов задовольнили частково.

У суді касаційної інстанції учасниками справи порушуються питання про юрисдикцію спору в цій справі, підстави для представництва прокурором інтересів держави у цьому судовому процесі, ставляться під сумнів висновки судів попередніх інстанцій по суті спору.

I. ІСТОРІЯ СПРАВИ

I.I Короткий зміст позовних вимог

1. У липні 2021 року керівник Полтавської окружної прокуратури Полтавської області в інтересах держави в особі територіальної громади міста Полтави (далі також Прокурор, позивач) звернувся з позовом до Полтавської міської ради, Управління з питань містобудування та архітектури Виконавчого комітету Полтавської міської ради (далі також Міськрада, Управління містобудування, відповідно, відповідачі), третя особа - Приватне підприємство "Центр" (далі також ПП "Центр", Підприємство), у якому просив:

- визнати протиправними та скасувати пункти 1, 2, 4 рішення Полтавської міської ради від 19.03.2021 "Про розміщення тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності" в частині продовження розміщення тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності на території м. Полтава, продовження дії особистих строкових земельних сервітутів та паспорту прив`язки на наступні тимчасові споруди згідно з додатком 1 до рішення ПП "Центр", яким надано дозвіл на розміщення стаціонарної тимчасової споруди:

під номером НОМЕР_3 - торговельного павільйону № 1 на земельній ділянці площею 30 кв.м з кадастровим номером 5310136400:14:001:0236 по вул. Симона Петлюри (перед квітковим ринком);

під номером НОМЕР_4 - торговельного павільйону № 2 на земельній ділянці площею 30 кв.м з кадастровим номером 5310136400:14:001:0237 по вул. Симона Петлюри (перед квітковим ринком);

- визнати протиправним та скасувати паспорт прив`язки №01-02-17/1973-1154 від 15.08.2014 (далі також оскаржувані, спірні рішення та паспорт прив`язки).

2. В обґрунтуванні підстав та вимог позову зазначалось, що оскаржуване у цій справі рішення, на думку прокурора, є протиправним, оскільки у відповідачів не виникло передбачених законом підстав для його прийняття, зокрема, на той час був відсутній документ, що посвідчує продовження права користування відповідною земельною ділянкою.

3. Окрім цього, обґрунтовуючи протиправність спірного рішення, прокурор зазначав, що розміщувані третьою особою тимчасові споруди не відповідали критеріям, встановленим законом, оскільки перевищували площу таких споруд. Ці обставини відповідачами не враховані та, на переконання позивача, свідчать про незаконність оспорюваного рішення та паспорту прив`язки, дію якого було продовжено.

4. Вказував позивач і на те, що недотримання порядку та протиправне надання землі у користування з порушенням закону завдає шкоду власності територіальної громади міста Полтави та суперечить інтересам держави в цілому у сфері земельних правовідносин, які нерозривно пов`язані із правильним застосуванням та дотриманням усіма суб`єктами законодавства в сферах життєдіяльності суспільства, що контролюється і охороняється державою.

5. Прокурор зазначав, що Полтавська міська рада, яка діє від імені власника землі в особі територіальної громади міста Полтави, повинна діяти в інтересах територіальної громади та виключно у спосіб і у межах повноважень, передбачених законом.

6. Зазначає, що оскаржуване рішення прийнято Полтавською міською радою з порушенням закону та інтересів держави в особі територіальної громади міста, тому наявні підстави для звернення до суду прокурора та визначення міської ради відповідачем, оскільки іншого органу місцевого самоврядування, який би міг здійснити захист інтересів держави в особі територіальної громади міста, не існує.

I.II Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій

7. Рішенням Полтавського окружного адміністративного суду від 12.01.2022, залишеним без змін постановою Другого апеляційного адміністративного суду від 24.05.2023, позов задоволено частково, а саме:

- визнано протиправними та скасовано пункти 1, 2, 4 рішення Полтавської міської ради від 19.03.2021 "Про розміщення тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності" в частині продовження розміщення Приватним підприємством "Центр" стаціонарної тимчасової споруди: під номером НОМЕР_3 - торговельного павільйону №1 на земельній ділянці площею 30 кв.м з кадастровим номером 5310136400:14:001:0236 по вул. Симона Петлюри (перед квітковим ринком); під номером НОМЕР_4 - торговельного павільйону №2 на земельній ділянці площею 30 кв.м з кадастровим номером 5310136400:14:001:0237 по вул. Симона Петлюри (перед квітковим ринком); в частині продовження дії особистого строкового земельного сервітуту Приватному підприємству "Центр" на земельні ділянки з кадастровим номером 5310136400:14:001:0236 і кадастровим номером 5310136400:14:001:0237 та продовження терміну дії паспорту прив`язки на вказані тимчасові споруди.

- скасовано паспорт прив`язки №01-02-01-16/1960-1471.

У задоволенні іншої частини позовних вимог відмовлено.

8. Ухвалюючи таке судове рішення, суд першої інстанції, з висновками якого погодився й апеляційний суд, виходив з того, що розташування спірних тимчасових споруд не було погоджено з власниками автомобільних доріг та уповноваженим підрозділом Національної поліції, як того вимагає пункт 20 Єдиних правил ремонту і утримання автомобільних доріг, вулиць, залізничних переїздів, правил користування ними та охорони, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 30.03.1994 №198.

9. Висновки судів попередніх інстанцій про задоволення позову обґрунтовувались і тим, що як вбачається з наявних у матеріалах справи доказів розміщувані позивачем тимчасові споруди не являли собою дві окремі споруди, а фактично становили одну суцільну конструкцію з двома входами/виходами, площа якої значно перевищувала визначені законодавством розміри для таких споруд.

10. Судами також встановлено, що тимчасові споруди на які видано оскаржуваний прокурором паспорт прив`язки, фактично об`єднані в одне ціле приміщення, у зв`язку з чим констатували, що цей документ не відображає дійсне розміщення тимчасових споруд, щодо яких він виданий, а отже не відповідає закону.

11. Окрім цього суди попередніх інстанцій, встановивши, що станом на дату прийняття оскаржуваного у цій справі рішення Міськради за Підприємством у встановленому законом порядку не було зареєстровано права на земельний сервітут, констатували відсутність у Полтавської міської ради підстав для продовження строку функціонування тимчасових споруд, оскільки на час прийняття оскаржуваного рішення був відсутній документ, що посвідчує продовження права користування відповідною земельною ділянкою.

12. За позицією судів, вищевказане суперечило пункту 8.2 Положення про розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності на території м. Полтава, затвердженого рішенням Полтавської міської ради (двадцять другої сесії шостого скликання) від 18.05.2012 (офіційне посилання - https://rada-poltava.gov.ua/documents/), згідно з яким строк функціонування ТС може бути продовжено на підставі документа, що посвідчує продовження права користування відповідною земельною ділянкою, або продовження договору сервітуту без переоформлення паспорту прив`язки.

13. З огляду на вищевикладене суди попередніх інстанцій дійшли висновку про невідповідність оскаржуваних прокурором рішення Міськради та паспорту прив`язки вимогам закону, у зв`язку з чим визнали ці акти органу місцевого самоврядування протиправними і їх скасували.

I.III Короткий зміст вимог касаційної скарги

14. Не погоджуючись із вищевказаними судовими рішеннями, відповідач - Полтавська міська рада, а також третя особа - Приватне підприємство "Центр" подали касаційни скарги в яких, посилаючись на неправильне застосування судами норм матеріального та порушення норм процесуального права, просять їх скасувати й відмовити у позові повністю.

II. СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

15. Судами попередніх інстанцій встановлено, що 05.08.2014 між Полтавською міською радою та ПП "Центр" укладено договір особистого строкового земельного сервітуту відповідно до якого в сервітутне землекористування передано земельну ділянку загальною площею 30 кв.м. згідно з планом (схемою) земельної ділянки, що є невід`ємною частиною цього договору, кадастровий номер земельної ділянки: 5310136400:14:001:0236. Термін дії договору з 22.07.2014 по 22.07.2019

16. Згідно Інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно право користування (сервітут) земельною ділянкою з кадастровим номером 5310136400:14:001:0236 згідно договору б/н, виданого 05.08.2014 зареєстровано, про що до реєстру внесено запис номер 6843841, строк дії до 22.07.2019.

17. 05.08.2014 між Полтавською міською радою та ПП "Центр" укладено договір особистого строкового земельного сервітуту відповідно до якого в сервітутне землекористування передано земельну ділянку загальною площею 30 кв.м. згідно з планом (схемою) земельної ділянки, що є невід`ємною частиною цього договору, кадастровий номер земельної ділянки: 5310136400:14:001:0237. Термін дії договору з 22.07.2014 по 22.07.2019.

18. Згідно Інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно право користування (сервітут) земельною ділянкою з кадастровим номером 5310136400:14:001:0237 згідно договору б/н, виданого 05.08.2014 зареєстровано, про що до реєстру внесено запис номер 6843934, строк дії до 22.07.2019.

19. 15.08.2014 Управлінням з питань містобудування та архітектури виконавчого комітету Полтавської міської ради видано ПП "Центр" паспорт прив`язки - стаціонарні тимчасові споруди - торговельні павільйони № 1, №2 по вул. Артема /вул. Симона Петлюри/ (перед квітковим ринком) паспорт прив`язки дійсний до 22.07.2019. Зазначений паспорт прив`язки продовжено до 29.11.2020.

20. 23.12.2019 між Полтавською міською радою та ПП "Центр" укладено договір особистого строкового земельного сервітуту відповідно до якого в сервітутне землекористування передано земельну ділянку загальною площею 30 кв.м. згідно з планом (схемою) земельної ділянки, що є невід`ємною частиною цього договору, кадастровий номер земельної ділянки: 5310136400:14:001:0236. Термін дії договору з 29.11.2019 по 29.11.2020.

21. 23.12.2019 між Полтавською міською радою та ПП "Центр" укладено договір особистого строкового земельного сервітуту відповідно до якого в сервітутне землекористування передано земельну ділянку загальною площею 30 кв.м. згідно з планом (схемою) земельної ділянки, що є невід`ємною частиною цього договору, кадастровий номер земельної ділянки: 5310136400:14:001:0237. Термін дії договору з 29.11.2019 по 29.11.2020.

22. Суди попередніх інстанцій з`ясували, що право користування земельними ділянками на умовах строкового сервітуту, набуте відповідно до вищевказаних договорів, у встановленому законом порядку за ПП "Центр" зареєстровано не було.

23. 30.12.2020 ПП "Центр" звернулося до виконавчого комітету Полтавської міської ради з листом від 30.12.2020 №38, у якому просило розглянути на комісії з розміщення тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності на території м. Полтави питання щодо можливості подальшого розміщення стаціонарних тимчасових споруд - торговельних павільйонів №1, №2 по вул. Симона Петлюри, 2 (перед квітковим ринком) площами тимчасових споруд 27,17 кв.м та 26,46 кв.м. на земельній ділянці площею 30 кв.м. відповідно терміном на 5 років, вид діяльності - торгівля.

24. Згідно з витягом з протоколу від 16.02.2021 №ПР/01.5/01 "Засідання комісії з розміщення тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності на території м. Полтава" погоджено клопотання ПП "Центр" про подальше розміщення стаціонарних тимчасових споруд - торговельних павільйонів №1, №2 по вул. Симона Петлюри, 2 (перед квітковим ринком) площами тимчасових споруд 27,17 кв.м та 26,46 кв.м.

25. 17.02.2021 до Полтавської міської ради ПП "Центр" подано клопотання про оформлення договорів особистого строкового сервітуту на земельну ділянку загальною площею 60 кв.м. (по 30 кв.м. кожна) за адресою: м. Полтава, вул. Симона Петлюри (перед квітковим ринком) для розміщення стаціонарних тимчасових споруд - торговельних павільйонів №1 та №2, площею 27,17 та 26,46 кв.м. відповідно.

26. Полтавською окружною прокуратурою направлено до Управління патрульної поліції в Полтавській області запит № 55-120-41 вих-21 від 17.03.2021 щодо надання інформації про суб`єктів (згідно доданого до запиту переліку), яким погоджено/не погоджено розміщення тимчасових споруд.

27. 19.03.2021 Полтавська міська рада (третя сесія восьмого скликання) прийняла рішення "Про розміщення тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності на території м. Полтава", пунктом 1 якого продовжено розміщення тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності на території м. Полтава, згідно з додатком 1 - на 5 років; пунктом 2 рішення замовникам, зазначеним в додатку 1 до цього рішення, продовжено дію особистого строкового земельного сервітуту на раніше сформовані земельні ділянки з оформленням відповідних договорів у встановленому порядку; пунктом 4 рішення замовникам, зазначеним в додатку 1 до цього рішення, в Управлінні з питань містобудування та архітектури продовжити термін дії оформлених паспортів прив`язки (пункт 4).

28. З листа Департаменту патрульної поліції в Полтавській області №4844/41/26/0_2021 від 25.03.2021, направленого до Полтавської окружної прокуратури, слідує, що ПП "Центр" погодження на розміщення (продовження розміщення) тимчасових споруд: під номером НОМЕР_3 - торговельного павільйону №1 на земельній ділянці площею 30 кв.м з кадастровим номером 5310136400:14:001:0236 по вул. Симона Петлюри (перед квітковим ринком); під номером НОМЕР_4 - торговельного павільйону № 2 на земельній ділянці площею 30 кв.м з кадастровим номером 5310136400:14:001:0237 по вул. Симона Петлюри (перед квітковим ринком), не отримувало.

29. Згідно цього ж листа відсутність потреби в погодженні розміщення тимчасових споруд, враховуючи їхнє розміщення за межами червоних ліній вулиць, отримали відповідні суб`єкти підприємницької діяльності (згідно переліку), в якому ПП "Центр" не значиться.

30. 16.06.2021 ПП "Центр" звернулося до Управління з питань містобудування та архітектури Виконавчого комітету Полтавської міської ради із заявою про надання адміністративної послуги, а саме: продовження паспорту прив`язки для стаціонарної тимчасової споруди для здійснення підприємницької діяльності - торговельні павільйони №1, №2 по вул. Симона Петлюри, 2 (перед квітковим ринком) площами тимчасових споруд 27,17 кв.м та 26,46 кв.м. на земельній ділянці площею 30 кв.м. відповідно терміном на 5 років, вид діяльності - торгівля.

31. Дію паспорту прив`язки продовжено до 19.03.2026.

32. Не погоджуючись із вищевказаним рішенням Міськради та продовженим на його підставі паспортом прив`язки, прокурор, вважаючи їх такими, що не відповідають закону й порушують інтереси частини суспільства - відповідної територіальної громади, звернувся до суду з цим позовом.

III. ДОВОДИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

33. Підставами касаційного оскарження ПП "Центр" зазначає пункти 1, 3 частини четвертої статті 328 Кодексу адміністративного судочинства України.

34. Вважає, що суди першої та апеляційної інстанції не врахували правові позиції Верховного Суду, викладені у постановах від 04.05.2020 у справі №2040/6175/18, від 16.01.2020 у справі №712/5885/17 та від 12.06.2018 у справі №905/1552/16, зокрема: відносно наявності права користування земельної ділянки для розміщення тимчасової споруди на ній для ведення суб`єктом господарювання підприємницької діяльності; щодо пріоритетності положень Порядку розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності, затвердженого наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 21.10.2011 №244, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 22.11.2011 за №1330/20068, про проводження строку дії паспорту прив`язки і вичерпності переліку документів, які необхідно надати для такого продовження, зокрема, забороною вимагати додаткові документи.

35. На думку Підприємства, у справі, що розглядається, судами обох інстанцій проігноровано вищенаведену правозастосовчу практику Верховного Суду й застосовано вимоги Порядку розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності щодо надання документів як при первинному розміщенні та необхідності надання суб`єктом господарювання інших документів, вимоги про що містяться у інших нормативно-правових актах.

36. На переконання третьої особи, судами не враховано правові позиції Верховного Суду щодо необхідності підтверджувати право прокуратури на звернення до суду з позовом в інтересах держави.

37. Скаржник вказує й на відсутність висновків Верховного Суду стосовно застосування у подібних правовідносинах положень Порядку розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності та Положення про розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності на території м. Полтава, затвердженого рішенням Полтавської міської ради від 18.05.2012.

38. Підставами касаційного оскарження Полтавська міська рада зазначає пункти 1, 3 частини четвертої статті 328 Кодексу адміністративного судочинства України.

39. Наголошує, що суди попередніх інстанцій не врахували правову позицію Верховного Суду, викладену в постанові від 04.05.2020 у справі №2040/6175/18.

40. На переконання скаржника, цю справу (в частині продовження дії особистого земельного сервітуту для розміщення тимчасової споруди для здійснення підприємницької діяльності) не належить розглядати за правилами адміністративного судочинства. У контексті вказаного скаржник посилається на висновки Великої Палати Верховного Суду, викладені в постановах від 12.02.2019 у справі № 905/2765/17 та від 08.10.2019 у справі № 920/447/18.

41. Окрім цього, скаржник вказує на відсутність висновку Верховного Суду щодо застосування положень Порядку розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності та актів органів місцевого самоврядування, які регулюють ті ж правовідносини, у разі суперечності зазначених нормативно-правових актів.

42. Ухвала Верховного Суду від 12.07.2023 про відкриття касаційного провадження у справі, що розглядається, за касаційною скаргою ПП "Центр" направлена керівнику Полтавської окружної прокуратури Полтавської області засобами поштового зв`язку й отримана останнім 24.07.2023, що підтверджується наявним у матеріалах касаційного провадження поштовим повідомленням про вручення рекомендованого відправлення.

43. Інші учасники справи є користувачами Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи та зареєстровані у підсистемі "Електронний кабінет".

44. За наявною у комп`ютерній програмі "Діловодство спеціалізованого суду" інформацією вищевказану ухвалу Верховного Суду в електронному вигляді було надіслано Полтавській міській раді та Управлінню з питань містобудування та архітектури Виконавчого комітету Полтавської міської ради в їх електронний кабінет й доставлено до електронного кабінету 13.07.23 о 09:08 годині.

45. Ухвала Верховного Суду від 12.07.2023 про відкриття касаційного провадження у справі, що розглядається, за касаційною скаргою Полтавської міської ради направлена поштою керівнику Полтавської окружної прокуратури Полтавської області й отримана останнім 24.07.2023, а також засобами поштового зв`язку надіслана ПП "Центр" і отримана цим підприємством 24.07.2023, що підтверджується наявним у матеріалах касаційного провадження поштовим повідомленням про вручення рекомендованого відправлення.

46. Ця ж ухвала Верховного Суду направлена Управлінню з питань містобудування та архітектури Виконавчого комітету Полтавської міської ради в його електронний кабінет й доставлена до електронного кабінету 13.07.23 о 09:08 годині.

47. Перший заступник керівника Полтавської окружної прокуратури подав відзив на касаційну скаргу ПП "Центр", у якій зазначає, що у спірних правовідносинах норми Порядку розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності повинні застосовуватися поряд з приписами Положення про розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності на території м. Полтава, яке є нормативно - правовим актом органу місцевого самоврядування і підлягає обов`язковому виконанню на території відповідної адміністративно - територіальної одиниці - у цьому випадку м. Полтави.

48. Наполягає, що за приписами вищезгаданих актів розміщення тимчасових споруд для підприємницької діяльності можливе лише за наявності правовстановлюючих документів на земельні ділянки, однак у спірних відносинах цих вимог дотримано не було, оскільки право земельного сервітуту за третьою особою не було оформлено у встановленому законом прядку, не проходило державної реєстрації.

49. Повторюючи наведені у судах попередніх інстанцій аргументи, прокурор вказує на невідповідність площі тимчасових споруд, які охоплені спірними у цій справі рішенням та паспортом прив`язки, вимогам закону, а також наголошує на невідповідності місця їх розташування Єдиним правилам ремонту і утримання автомобільних доріг, вулиць, залізничних переїздів, правил користування ними та охорони, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 30.03.1994 №198.

50. Вказує на правильність висновків судів попередніх інстанцій стосовно доведеності підстав для представництва інтересів держави у суді в цьому випадку, а також щодо юрисдикції цього спору як публічно - правового, який повинен вирішуватись за правилами адміністративного судочинства.

51. Посилаючись на такі доводи у відзиві на касаційну скаргу прокурор просить залишити її без задоволення, а оскаржувані судові рішення - без змін.

52. Відзиву на касаційну скаргу ПП "Центр" від інших учасників справи не надійшло, що однак, в силу приписів частини четвертої статті 338 Кодексу адміністративного судочинства не перешкоджає перегляду рішень судів першої та апеляційної інстанцій, ухвалених у справі, яка розглядається.

IV. РЕЛЕВАНТНІ ДЖЕРЕЛА ПРАВА ТА АКТИ ЇХ ЗАСТОСУВАННЯ

53. Відповідно до частин другої, четвертої статті 28 Закону України від 17.02.2011 №3038-VI "Про регулювання містобудівної діяльності" (тут і далі у тексті цієї постанови в редакції, чинній станом на час виникнення спірних у цій справі правовідносин) тимчасова споруда торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності - одноповерхова споруда, що виготовляється з полегшених конструкцій з урахуванням основних вимог до споруд, визначених технічним регламентом будівельних виробів, будівель і споруд, і встановлюється тимчасово, без улаштування фундаменту.

Тимчасова споруда для здійснення підприємницької діяльності може мати закрите приміщення для тимчасового перебування людей (павільйон площею не більше 30 квадратних метрів по зовнішньому контуру) або не мати такого приміщення.

Розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності здійснюється в порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері містобудування.

54. На виконання частини четвертої статті 28 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 21.10.2011 №244, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 22.11.2011 за №1330/20068, затверджено Порядок розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності.

55. У пункті 1.3 розділу І цього Порядку наведено визначення тимчасової споруди торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності (далі - ТС), а саме - одноповерхова споруда, що виготовляється з полегшених конструкцій з урахуванням основних вимог до споруд, визначених технічним регламентом будівельних виробів, будівель і споруд, і встановлюється тимчасово, без улаштування фундаменту.

56. За визначенням понять, наведених у пункті 1.4 розділу І Порядку розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності, паспорт прив`язки ТС - комплект документів, у яких визначено місце встановлення ТС та благоустрій прилеглої території на топографо-геодезичній основі М 1 : 500, інженерне забезпечення, зовнішній архітектурний вигляд ТС та напрям підприємницької діяльності.

замовник - суб`єкт господарювання, який реалізує право розмістити ТС на підставі паспорта прив`язки ТС.

57. При розміщенні ТС ураховуються всі наявні планувальні обмеження, передбачені будівельними нормами (пункт 1.8 розділу І вищевказаного Порядку).

58. Розділом ІІ Порядку розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності врегульовано порядок отримання паспорта прив`язки ТС, за пунктами 2.1-2.4, 2.6, 2.7, 2.10, 2.11, 2.13, 2.14, 2.17, 2.19, 2.29 та 2.30 якого встановлено таке.

59. Підставою для розміщення ТС є паспорт прив`язки ТС (додаток 1).

Замовник, який має намір встановити ТС, звертається до відповідного виконавчого органу сільської, селищної, міської ради або районної державної адміністрації із відповідною заявою у довільній формі про можливість розміщення ТС.

До заяви додаються:

графічні матеріали із зазначенням бажаного місця розташування ТС, виконані замовником у довільній формі на топографо-геодезичній основі М 1:500 кресленнями контурів ТС з прив`язкою до місцевості;

реквізити замовника (найменування/прізвище, ім`я та по батькові (за наявності)/місцезнаходження ТС/контактна інформація) та напрям підприємницької діяльності.

Цей перелік документів є вичерпним.

Для визначення відповідності намірів щодо місця розташування ТС містобудівній документації, будівельним нормам відповідний комплект документів направляється до органу з питань містобудування та архітектури сільської, селищної, міської ради, районної державної адміністрації.

Для оформлення паспорта прив`язки ТС замовник звертається до органу з питань містобудування та архітектури із додатковою заявою щодо оформлення паспорта прив`язки ТС, до якої додає:

схему розміщення ТС (додаток 1);

ескізи фасадів ТС у кольорі М 1:50 (для стаціонарних ТС), які виготовляє суб`єкт господарювання, який має у своєму складі архітектора, що має кваліфікаційний сертифікат, або архітектор, який має відповідний кваліфікаційний сертифікат (додаток 1);

технічні умови щодо інженерного забезпечення (за наявності), отримані замовником у балансоутримувача відповідних інженерних мереж.

Зазначені документи замовником отримуються самостійно.

Паспорт прив`язки ТС надається органом з питань містобудування та архітектури протягом десяти робочих днів з дня подання зазначеної заяви.

Паспорт прив`язки ТС оформлюється органом з питань містобудування та архітектури за формою, наведеною у додатку 1 до цього Порядку.

Паспорт прив`язки ТС включає:

титульний аркуш із зазначенням реквізитів замовника (найменування/прізвище, ім`я та по батькові (за наявності)/місцезнаходження ТС/контактна інформація) та напряму підприємницької діяльності;

схему розміщення ТС, виконану на топографо-геодезичній основі у масштабі 1 : 500;

ескізи фасадів ТС у кольорі М 1 : 50 (для стаціонарних ТС);

технічні умови щодо інженерного забезпечення ТС, отримані замовником у балансоутримувача відповідних мереж.

Цей перелік документів є вичерпним.

При оформлені паспорта прив`язки ТС забороняється вимагати від замовника додаткові документи та отримання ним погоджень, непередбачених законом та цим Порядком.

Паспорт прив`язки ТС не надається за умов:

подання неповного пакета документів, визначених пунктом 2.6 цього Порядку;

подання недостовірних відомостей, зазначених у пункті 2.6 цього Порядку.

Ненадання паспорта прив`язки ТС з інших підстав не допускається.

Строк дії паспорта прив`язки ТС визначається органом з питань містобудування та архітектури відповідної ради або районної державної адміністрації з урахуванням строків реалізації положень містобудівної документації на місцевому рівні.

Продовження строку дії паспорта прив`язки ТС здійснюється за заявою замовника, шляхом зазначення нової дати, підпису та печатки у паспорті прив`язки ТС органом з питань містобудування та архітектури виконавчого органу відповідної ради, районної державної адміністрації.

У разі змін, які відбулися у містобудівній документації на місцевому рівні, будівельних нормах, розташуванні існуючих будівель і споруд, інженерних мереж або з ініціативи суб`єкта господарювання, паспорт прив`язки ТС може переоформлюватись на строк дії цього паспорта прив`язки ТС або на новий строк.

У разі закінчення строку дії, анулювання паспорта прив`язки ТС, самовільного встановлення ТС така ТС підлягає демонтажу.

Розміщення ТС самовільно забороняється.

60. Спірні правовідносини врегульовані й Положенням про розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності на території м. Полтава, затвердженим рішенням Полтавської міської ради (двадцять другої сесії шостого скликання) від 18.05.2012.

61. Відповідно до пунктів 3.1 - 3.3 цього Положення про розміщення ТС на території м. Полтава замовник, зацікавлений у встановленні стаціонарної ТС звертається до виконкому Полтавської міської ради із заявою про можливість розміщення ТС.

До заяви додаються: графічні матеріали із зазначенням бажаного місця розташування ТС, виконані замовником у довільній формі на топографо-геодезичній основі М 1:500 кресленнями контурів ТС з прив`язкою до місцевості; реквізити замовника (найменування, П.І.Б., адреса, контактна інформація). Цей перелік документів є вичерпним.

Виконком Полтавської міської ради направляє заяву до управління з питань містобудування та архітектури.

62. Пунктами 3.4 -3.9 Положення про розміщення ТС на території м. Полтава передбачено, що Управління з питань містобудування та архітектури протягом 10 робочих днів з дня подання зазначеної заяви встановлює відповідність намірів щодо місця розташування ТС будівельним нормам, комплексній схемі розміщення ТС та направляє матеріали для розгляду та прийняття відповідного рішення на засіданні Комісії.

Рішення Комісії оформлюється протоколом, який підписується головою Комісії та її секретарем.

У разі відповідності намірів щодо місця розміщення ТС будівельним нормам, комплексній схемі розміщення ТС, та позитивному висновку Комісії замовник звертається до міської ради із заявою щодо оформлення договору особистого строкового сервітуту. До заяви додається схема розміщення ТС в М 1 500, на якій зазначені межі та площа земельної ділянки для розміщення ТС. Схема виготовляється суб`єктом господарювання, який має ліцензію на виконання проектних робіт, або архітектором, який має відповідний кваліфікаційний сертифікат, та отримується замовником самостійно.

Управлінням з питань містобудування та архітектури готується проект рішення міської ради щодо оформлення договору особистого строкового сервітуту на підставі поданої замовником заяви, висновку Комісії та переліку документів, визначених п. 3.2 цього Положення.

Після прийняття відповідного рішення сесією міської ради, замовник через Полтавське міське управління земельних ресурсів та земельного кадастру укладає з міською радою договір особистого строкового земельного сервітуту.

Рішення міської ради та укладений договір особистого строкового земельного сервітуту є підставою для виготовлення паспорту прив`язки ТС.

63. Пунктом 3.10 Положення про розміщення ТС на території м. Полтава передбачено, що у разі невідповідності намірів щодо місця розташування ТС будівельним нормам, комплексній схемі розміщення ТС замовнику управлінням з питань містобудування та архітектури надається письмова відмова щодо можливості розміщення стаціонарної ТС.

64. Відповідно до пунктів 7.1 -7.2 Положення про розміщення ТС на території м. Полтава підставою для розміщення ТС є паспорт прив`язки ТС (додаток 1).

Для оформлення паспорта прив`язки замовник звертається до управління з питань містобудування та архітектури із додатковою заявою щодо оформлення паспорта прив`язки ТС, до якої додає: схему розміщення ТС (додаток 1); ескізи фасадів ТС у кольорі М 1: 50 (для стаціонарних ТС), які виготовляє суб`єкт господарювання, що має ліцензію на виконання проектних робіт, або архітектор, який має відповідний кваліфікаційний сертифікат (додаток 1); схему благоустрою прилеглої території, складену замовником або суб`єктом підприємницької діяльності, який має відповідну ліцензію, архітектором, який має відповідний кваліфікаційний сертифікат, відповідно до Закону України "Про благоустрій населених пунктів України"; договір особистого строкового земельного сервітуту (у випадках, визначених цим Положенням); технічні умови щодо інженерного забезпечення (за наявності), отримані замовником у балансоутримувача відповідних інженерних мереж. Зазначені документи замовником отримуються самостійно.

65. Згідно з пунктом 7.7 Положення про розміщення ТС на території м. Полтава паспорт прив`язки включає: схему розміщення ТС, виконану на топографо-геодезичній основі у масштабі 1:500, а також схему благоустрою прилеглої території; ескізи фасадів ТС у кольорі М 1: 50 (для стаціонарних ТС); технічні умови щодо інженерного забезпечення ТС, отримані замовником у балансоутримувача відповідних мереж; реквізити замовника (найменування, П.І.Б., адреса, контактна інформація). Цей перелік документів є вичерпним.

66. Процедура розгляду звернень щодо продовження дії паспорту прив`язки стаціонарної ТС врегульована розділом 5 Положення про розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності на території м. Полтава, відповідно до пунктів 5.1 - 5.9 якого замовник, зацікавлений у подальшому розміщенні стаціонарної ТС звертається до виконкому Полтавської міської ради з відповідною заявою.

До заяви додаються наступні документи: копія свідоцтва про реєстрацію суб`єкта підприємницької діяльності або копія виписки з єдиного державного реєстру юридичних та фізичних осіб-підприємців; паспорт прив`язки ТС;

Виконком Полтавської міської ради направляє звернення до управління з питань містобудування та архітектури.

Управління з питань містобудування та архітектури направляє необхідні матеріали для розгляду на засіданні Комісії.

Рішення Комісії оформлюється протоколом, який підписується головою Комісії та її секретарем.

Після позитивного висновку Комісії замовник звертається до міської ради із заявою щодо продовження (укладання) договору оренди землі або договору особистого строкового земельного сервітуту.

На підставі позитивного рішення Комісії та заяви замовника управління з питань містобудування та архітектури готує відповідний проект рішення Полтавської міської ради.

На виконання рішення міської ради замовник через Полтавське міське управління земельних ресурсів та земельного кадастру укладає з міською радою договір оренди землі або договір особистого строкового земельного сервітуту.

Після рішення міської ради та документа про право користування земельною ділянкою, управління з питань містобудування та архітектури продовжує строк дії паспорту прив`язки ТС шляхом зазначення нової дати, підпису уповноваженої посадовою особи управління з питань містобудування та архітектури та печатки. Термін дії паспорту прив`язки відповідає терміну дії документу про право користування земельною ділянкою.

67. Згідно з пунктом 20 Єдиних правил ремонту і утримання автомобільних доріг, вулиць, залізничних переїздів, правил користування ними та охорони, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 30.03.1994 №198, у межах смуги відчуження автомобільних (позаміських) доріг і червоних ліній міських вулиць і доріг забороняється: розташовувати будь-які споруди або об`єкти без погодження з власниками автомобільних доріг та уповноваженим підрозділом Національної поліції.

НОМЕР_3. Відповідно до пункту 27 цих же Правил у населених пунктах малі архітектурні форми (крім кіосків для продажу проїзних квитків на зупинках громадського транспорту) розміщуються за межею тротуару, пішохідних доріжок, алей на відстані не менше ніж 1 метр, але не ближче ніж 5 метрів до проїзної частини доріг і вулиць.

НОМЕР_4. Пунктом 4 Єдиних правил ремонту і утримання автомобільних доріг, вулиць, залізничних переїздів, правил користування ними та охорони також передбачено, що мала архітектурна форма для провадження підприємницької діяльності - це невелика (площею до 30 кв. метрів) споруда торговельно-побутового призначення, яка виготовляється з полегшених конструкцій і встановлюється тимчасово без спорудження фундаменту.

V. ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

V.I Оцінка доводів учасників справи і висновків судів попередніх інстанцій

70. Відповідно до частин першої - третьої статті 242 Кодексу адміністративного судочинства України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим.

Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права.

Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.

71. Згідно з частинами першою, другою статті 341 Кодексу адміністративного судочинства України суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, які стали підставою для відкриття касаційного провадження, та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.

Суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази.

72. Перевіряючи у межах повноважень, встановлених процесуальним законом, правильність застосування судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального і процесуального права, а також надаючи оцінку аргументам учасників справи, висловленим у касаційній скарзі та відзиві на неї, Верховний Суд виходить з такого.

V.І.IІ Оцінка доводів учасників справи і висновків судів попередніх інстанцій щодо відсутності державної реєстрації права строкового земельного сервітуту та закінчення його строку дії як підстави для скасування спірних актів відповідачів.

73. Спірні у справі, що розглядається, правовідносини врегульовані, зокрема, нормами Положення про розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності на території м. Полтава, затвердженого рішенням Полтавської міської ради (двадцять другої сесії шостого скликання) від 18.05.2012.

74. Це Положення встановлює порядок розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності на території м. Полтава й за своїм змістом та юридичною природою належить до актів органів місцевого самоврядування нормативно-правового характеру, прийняття яких передбачено статтею 59 Закону України від 21.05.1997 №280/97-ВР "Про місцеве самоврядування в Україні", і яке, в силу приписів частини першої статті 73 цього ж Закону, частини першої статті 144 Конституції України, є обов`язковим для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об`єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території.

75. Пунктами 7, 8 рішення Полтавської міської ради (двадцять другої сесії шостого скликання) від 18.05.2012 про затвердження Положення про розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності на території м. Полтава передбачено, що воно підлягає оприлюдненню в "Полтавському віснику" та на офіційному сайті Полтавської міської ради та виконавчого комітету й набирає чинності з моменту його офіційного оприлюднення.


................
Перейти до повного тексту