1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

11 жовтня 2023 року

м. Київ

справа №120/814/22-а

адміністративне провадження № К/990/34365/22

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Кравчука В.М., суддів Берназюка Я.О., Стародуба О.П.,

розглянув у порядку письмового провадження

касаційну скаргу Томашпільської селищної ради

на рішення Вінницького окружного адміністративного суду від 01 липня 2022 року (суддя Віятик Н.В.) та постанову Сьомого апеляційного адміністративного суду від 02 листопада 2022 року (колегія у складі суддів Боровицького О.А., Курка О.П., Шидловського В.Б.)

у справі №120/814/22-а

за позовом ОСОБА_1

до Томашпільської селищної ради

про визнання протиправним та скасування рішення селищної ради, та зобов`язання вчинити дії.

І. РУХ СПРАВИ

1. У січні 2022 року ОСОБА_1 (далі - ОСОБА_1 ) звернувся до суду з позовом до Томашпільської селищної ради (далі також - відповідач), у якому просив:

- визнати протиправним та скасувати рішення 19 позачергової сесії 8 скликання Томашпільської селищної ради від 12.01.2022 № 2334 про відмову у наданні дозволу на виготовлення технічної документації щодо поділу та об`єднання земельної ділянки площею 2,00 га із земель комунальної власності сільськогосподарського призначення, кадастровий номер 0523986800:02:000:0820, загальною площею10,7523 га, за межами населеного пункту с. Яланець, Тульчинського району Вінницької області, із цільовим призначенням для ведення особистого селянського господарства;

- зобов`язати відповідача надати відповідний дозвіл.

2. Вінницький окружний адміністративний суд рішенням від 01.07.2022, залишеним без змін постановою Сьомого апеляційного адміністративного суду від 02.11.2022, задовольнив позов часткового:

- визнав протиправним та скасував рішення 19 позачергової сесії 8 скликання Томашпільської селищної ради Тульчинського району Вінницької області № 2334 від 12.01.2022;

- зобов`язав Томашпільську селищну раду повторно розглянути клопотання ОСОБА_1 про надання дозволу на розробку технічної документації із землеустрою щодо поділу та об`єднання земельної ділянки сільськогосподарського призначення для ведення особистого селянського господарства, комунальної форми власності, орієнтовною площею 2,0 га, землі запасу, розташованій на території Томашпільської селищної ради Тульчинського району Вінницької області, з метою подальшої передачі безоплатно у власність, з урахуванням правової оцінки, наданої судом у рішенні;

- відмовив у задоволенні іншої частини позовних вимог;

- стягнув на користь ОСОБА_1 за рахунок бюджетних асигнувань Томашпільської селищної ради відшкодування витрат зі сплати судового збору у розмірі 496,20 грн.

3. У касаційній скарзі відповідач просив скасувати попередні судові рішення і ухвалити нове - про відмову у задоволенні позову.

4. Ухвалою від 21.12.2022 Верховний Суд відкрив провадження у справі.

II. ОБСТАВИНИ СПРАВИ

5. Судами попередніх інстанцій встановлено, що 03.07.2021 ОСОБА_1 звернувся до відповідача з колективним клопотанням про надання кожному окремо дозволу на розробку технічної документації із землеустрою щодо поділу та об`єднання земельної ділянки сільськогосподарського призначення для ведення особистого селянського господарства, орієнтовною площею 2,0 га на території Томашпільської об`єднаної територіальної громади.

6. Рішенням Томашпільської селищної ради №1272 від 16.07.2021 ОСОБА_1 було надано дозвіл на розробку технічної документації із землеустрою щодо поділу та об`єднання земельної ділянки площею 0,01 га, із земель комунальної власності сільськогосподарського призначення, кадастровий номер 0523986800:02:000:0820.

7. Не погоджуючись із прийнятим рішенням, позивач звернувся до суду з позовом (справа №120/9506/21).

8. На виконання рішення Вінницького окружного адміністративного суду від 08.11.2021 у справі №120/9506/21, яким Томашпільську селищну раду зобов`язано повторно розглянути заяву ОСОБА_1 про надання дозволу на виготовлення технічної документації щодо поділу та об`єднання земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства, яка знаходиться за межами населеного пункту с. Яланець, Тульчинського району Вінницької області, кадастровий номер 0523986800:02:000:0820 загальною площею 10,7523 га, Томашпільська селищна рада повторно розглянула заяву ОСОБА_1 .

9. Рішенням Томашпільської селищної ради №2334 від 12.01.2022 позивачу відмовлено у наданні дозволу на виготовлення технічної документації щодо поділу та об`єднання земельної ділянки площею 2,00 га із земель комунальної власності сільськогосподарського призначення, кадастровий номер 0523986800:02:000:0820 загальною площею 10,7523 га, за межами населеного пункту с.Яланець, Тульчинського району Вінницької області, з цільовим призначенням для ведення особистого селянського господарства (код цільового призначення 01.03).

10. Обґрунтовуючи підстави відмови, селищна рада посилалася на ст. 12, ч. 7 ст. 118 Земельного кодексу України (далі - ЗК України), згідно з якими невідповідність місця розташування земельної ділянки вимогам законів, а саме: ч. 5 ст. 136 ЗК України, оскільки вказана земельна ділянка сформована та включена до переліку земельних ділянок, право оренди яких пропонується для продажу на земельних торгах (у формі аукціону), ст. 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", враховуючи висновок постійної комісії селищної ради з питань промислової політики, підприємництва, агропромислового комплексу, земельних ресурсів, розвитку особистих підсобних господарств, охорони навколишнього природного середовища та з питань поводження з безхазяйними відходами та комунальною власністю.

11. Згідно протоколу поіменного голосування 19 позачергової сесії 8 скликання від 12.01.2022, в результаті розгляду заяви ОСОБА_1 про надання дозволу на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо поділу та об`єднання земельних ділянок прийнято рішення про відмову у наданні дозволу. Підсумки голосування - "за" 18, "проти" 0, "утрималися" 0. Вказане також підтверджується Витягом з протоколу 19 позачергової сесії селищної ради 8 скликання від 12.01.2022 Томашпільської селищної ради Тульчинського району Вінницької області.

12. Вважаючи таке рішення протиправним, позивач звернувся до суду.

ІІІ. АРГУМЕНТИ СТОРІН

13. Позовні вимоги мотивовані протиправністю рішення Томашпільської селищної ради від 12.01.2022 №2334, оскільки рішенням Вінницького окружного адміністративного суду від 29.11.2021 зобов`язано Томашпільську селищну раду повторно розглянути клопотання позивача про надання йому дозволу на розробку технічної документації із землеустрою щодо поділу та об`єднання земельних ділянок сільськогосподарського призначення для ведення особистого селянського господарства, комунальної форми власності, орієнтовною площею 2,0 га, з метою подальшої передачі у власність, за рахунок земельної ділянки, яка розташована на території Томашпільської селищної громади Тульчинського району Вінницької області, з урахуванням правової оцінки, наданої судом у рішенні.

Однак відповідач, не враховуючи судове рішення, повторно відмовив позивачу в наданні дозволу, оскільки зазначена земельна ділянка сформована та включена до переліку земельних ділянок, право оренди яких пропонується для продажу на земельних торгах (у формі аукціону).

14. Відповідач проти позову заперечив. Зазначив, що бажана позивачем земельна ділянка відповідно до рішення Томашпільської селищної ради №1448 від 30.08.2022 була включена до переліку земельних ділянок, які пропонуються для продажу на земельних торгах. Відповідно до ч. 5 ст. 136 ЗК України земельні ділянки, включені до переліку земельних ділянок державної чи комунальної власності, або права на них, виставлені на земельні торги, не можуть відчужуватися, передаватися в заставу, надаватися в користування до завершення торгів.

Відтак, рішення, яке є предметом оскарження, є законним та обґрунтованим.

ІV. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

15. Задовольняючи позов частково, суд першої інстанції, з яким погодився суд апеляційної інстанції, дійшов висновку про протиправність оскаржуваного рішення відповідача з огляду на те, що сам лише факт включення земельної ділянки до переліку земельних ділянок державної або комунальної власності або прав на них, які плануються в майбутньому виставити на земельні торги, не є самостійною підставою для відмови у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення спірної земельної ділянки. Проте відповідачем не надано доказів розміщення інформації щодо земельних торгів з продажу права оренди земельної ділянки із кадастровим номером 0523986800:02:000:0820 в електронній торговій системі.

V. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ

16. Як на підставу касаційного оскарження відповідач покликається на те, що суди першої та апеляційної інстанцій вирішили спір без врахування висновків щодо застосування ст. 136 Земельного кодексу України (далі - ЗК України), висловлених у постановах Верховного Суду від 23.03.2021 у справі № 2040/6485/18, від 03.04.2018 у справі №815/3059/17; суди першої та апеляційної інстанцій дійшли протилежного вищезазначеним позиціям висновку, що включення земельної ділянки до переліку земельних ділянок, які пропонуються для продажу на земельних торгах, або права на які виставляються для такого продажу, саме по собі не є підставою для обмеження права позивача на отримання дозволу на розробку технічної документації із землеустрою, оскільки не свідчить про те, що конкретно визначена земельна ділянка дійсно виставлена на земельні торги. Також покликається на неоднакову практику вирішення судом апеляційної інстанції подібних спорів у справах № 120/19321/21-а та № 120/19319/21-а.

17. 16.01.2023 надійшов відзив. Позивач вважає, що судові рішення є правомірними з огляду на те, що законодавством передбачено вичерпні підстави для відмови у наданні дозволу на розробку документації із землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність. Сам лише факт прийняття рішення про включення земельної ділянки в перелік земельних ділянок, право оренди на які виставляється на земельні торги, не є самостійною підставою для заборони їх відчужувати та надавати у користування.

VI. ВИСНОВКИ ВЕРХОВНОГО СУДУ

18. Верховний Суд перевірив правильність застосування судами норм матеріального та процесуального права в межах доводів касаційної скарги та дійшов таких висновків.

19. Частиною 2 ст. 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

20. Земельні відносини в Україні регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами (ст. 3 ЗК України).


................
Перейти до повного тексту