1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

26 вересня 2023 року

м. Київ

cправа № 910/13835/21

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:

Багай Н. О. - головуючого, Дроботової Т. Б., Чумака Ю. Я.,

секретар судового засідання - Письменна О. М.,

за участю представників:

позивача - Танасійчук Г. М. (самопредставництво, в режимі відеоконференції),

відповідача-1 - Ігнатенко Т. Б. (самопредставництво),

відповідача-2 - Андреєва А. Е. (самопредставництво), Шалгінської І. Е. (самопредставництво),

третьої особи - не з`явилися,

розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу Одеської міської ради

на постанову Північного апеляційного господарського суду від 21.06.2023 (колегія суддів: Кропивна Л. В. - головуючий, Руденко М. А., Барсук М. А.) і рішення Господарського суду міста Києва від 30.06.2022 (суддя Плотницька Н. Б.) у справі

за позовом Одеської міської ради

до: 1) Міністерства розвитку громад, територій та інфраструктури України, 2) Державного підприємства "Адміністрація морських портів України",

за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача - Комунального підприємства "Одестранспарксервіс",

про скасування рішень державних реєстраторів,

ВСТАНОВИВ:

1. Короткий зміст позовних вимог

1.1. У серпні 2021 року Одеська міська рада звернулася до Господарського суду міста Києва з позовом до Міністерства розвитку громад, територій та інфраструктури України, Державного підприємства "Адміністрація морських портів України" (далі - ДП "Адміністрація морських портів України"), в якому просила:

- скасувати рішення державного реєстратора від 17.02.2021 з індексним номером: 56655644 про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (з відкриттям розділу) на об`єкт нерухомого майна: "виробничі будівлі та споруди" (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна: 2292927851101), розташованого за адресою: місто Одеса, площа Митна, будинок 1/2, загальною площею 64,6 м2, що є підставою для припинення права власності Держави Україна в особі Міністерства інфраструктури України на об`єкт нерухомого майна із закриттям розділу;

- скасувати рішення державного реєстратора від 31.05.2021 з індексним номером: 58454621 про державну реєстрацію права господарського відання ДП "Адміністрація морських портів України" на об`єкт нерухомого майна: "виробничі будівлі та споруди" (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна: 2292927851101), розташованого за адресою: місто Одеса, площа Митна, будинок 1/2, загальною площею 64,6 м2, що є підставою для припинення права господарського відання ДП "Адміністрація морських портів України" на об`єкт нерухомого майна.

1.2. Позовні вимоги Одеської міської ради обґрунтовані порушенням прав територіальної громади м. Одеси. За доводами позивача, до складу об`єкта нерухомого майна "виробничі будівлі та споруди" безпідставно включено частину земель загального користування комунальної власності, оскільки у складі об`єкта "виробничі будівлі та споруди", розташованого за адресою: місто Одеса, площа Митна, будинок 1/2, загальною площею 64,6 м2, зареєстровано право власності на об`єкт "Митна площа" площею 6200 м2, який фактично знаходиться поза межами режимної території порту в зоні об`єктів загальноміського значення міської забудови, та є земельною ділянкою, а також низку інших об`єктів, безпідставно визначених "складовими частинами" будівель та споруд (огорожу, підпірну стінку, тротуар, прожекторні щогли тощо).

2. Короткий зміст судових рішень

2.1. Рішенням Господарського суду міста Києва від 30.06.2022, залишеним без змін постановою Північного апеляційного господарського суду від 21.06.2023 у справі № 910/13835/21, відмовлено у повному обсязі в задоволенні позовних вимог Одеської міської ради до Міністерства інфраструктури України та ДП "Адміністрація морських портів України" про скасування рішень державних реєстраторів.

2.2. Відмовляючи у задоволенні позовних вимог, господарські суди попередніх інстанцій виходили з того, що відповідно до частини 3 статті 23 Закону України "Про морські порти України" державні стратегічні об`єкти портової інфраструктури та інше державне майно, закріплене за адміністрацією морських портів України, належать їй на праві господарського відання. Право господарського відання майном виникає з дати підписання актів приймання-передачі або інших відповідних первинних документів.

2.3. За висновками господарських судів, не підлягають державній реєстрації речові права окремо на споруди, що є приналежністю головної речі, або складовою частиною речі, зокрема, на магістральні та промислові трубопроводи (у тому числі газорозподільні мережі), автомобільні дороги, електричні мережі, магістральні теплові мережі, мережі зв`язку, залізничні колії, оскільки складові частини речі повинні бути включені до опису об`єкта нерухомого майна, який підлягає реєстрації.

2.4. Господарські суди попередніх інстанцій зазначили, що Держава Україна в особі Міністерства інфраструктури України розпорядчим актом передала стратегічні об`єкти портової інфраструктури та інше майно на баланс новоутвореного ДП "Адміністрація морських портів України" і зобов`язала це підприємство зареєструвати майнові права на нерухоме майно, яке обліковується на його балансі у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно.

2.5. До стратегічних об`єктів портової інфраструктури з урахуванням положень Закону України "Про морські порти України" належать об`єкти права державної власності: гідротехнічні споруди, об`єкти портової інфраструктури загального користування, засоби навігаційного обладнання та інші об`єкти навігаційно-гідрографічного забезпечення морських шляхів, системи управління рухом суден, тобто всі рухомі та нерухомі об`єкти, що забезпечують функціонування морського порту, в тому числі ті, що розташовані в межах території та акваторії морського порту і призначені для забезпечення безпеки мореплавства, надання послуг, забезпечення державного нагляду (контролю) в морському порту.

2.6. Господарські суди констатували, що будівля КТПН-3957 та насосна станція-3 є об`єктами нерухомості, розташованими на земельній ділянці, переміщення яких неможливо без їх знецінення та зміни їх призначення. Будівля КТПН-3957, як і насосна станція-3, є самостійними об`єктами нерухомості, проте обслуговують діяльність всього порту, а тому становлять з портом правовий режим складної речі.

2.7. Господарські суди попередніх інстанцій також установили, що об`єкт "Митна площа" загальною площею 6200 м2 належить до категорії: майдани, тротуари та пішохідні зони з плитки та асфальтобетону, що визначено у витягу з Єдиного реєстру об`єктів державної власності щодо державного майна, та знаходиться перед контрольно-пропускним пунктом Одеської філії ДП "Адміністрація морських портів України" (2600 м2) та за контрольно-пропускним пунктом Одеської філії ДП "Адміністрація морських портів України" (3600 м2), що зазначено в інвентарній картці обліку основних засобів № 072525. Крім того, суди зазначили, що об`єкт "Митна площа" загальною площею 6200 м2 включає в себе об`єкт площею 1876,4 м2 з огородженням, із опорами з елементами освітлення, з покриттям - асфальтобетоном, який при реорганізації підприємств морського транспорту був переданий на баланс Одеської філії ДП "Адміністрація морських портів України" у вигляді, в якому існував на момент передачі.

3. Короткий зміст касаційної скарги та заперечень на неї

3.1. Не погоджуючись із постановою Північного апеляційного господарського суду від 21.06.2023 та рішенням Господарського суду міста Києва від 30.06.2022 у справі № 910/13835/21, до Верховного Суду звернулася Одеська міська рада з касаційною скаргою, в якій просить скасувати зазначені судові рішення та ухвалити нове рішення, яким задовольнити позовні вимоги у повному обсязі.

3.2. Обґрунтовуючи підстави касаційного оскарження, Одеська міська рада зазначає, що оскаржувані судові рішення господарських судів попередніх інстанцій ухвалені з порушенням норм процесуального права та неправильним застосуванням норм матеріального права. Одеська міська рада, звертаючись із касаційною скаргою, посилається на підстави касаційного оскарження, передбачені пунктами 1, 3, 4 частини 2 статті 287 Господарського процесуального кодексу України.

3.3. Одеська міська рада вважає, що апеляційний господарський суд, ухвалюючи оскаржувану постанову, неправильно застосував положення пункту 3 статті 26 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" у редакції, чинній на момент звернення з позовом, та не врахував висновки щодо застосування цієї норми права у подібних правовідносинах, викладені у постанові Великої Палати Верховного Суду від 21.12.2022 у справі № 914/2350/18 (914/608/20).

3.4. При цьому, на думку Одеської міської ради, у цій справі необхідно сформувати висновок щодо застосування частини 4 статті 5 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень". Висновок, на думку скаржника, має стосуватися визначення законності реєстрації інженерних споруд як основних об`єктів нерухомого майна з одночасним включенням до їх складових частин об`єкта значно більшої площі, який є міською площею, та не належить ні до будівель, ні до споруд. Скаржник звертає увагу на те, що трансформаторна станція і насосна станція є допоміжними спорудами, та не є самостійними об`єктами нерухомості, а тому речові права на ці об`єкти не підлягають державній реєстрації як на самостійні об`єкти нерухомості. Таким чином, Одеська міська рада вважає, що на цей час відсутній висновок щодо неможливості реєстрації інженерних споруд як самостійних об`єктів нерухомості разом зі складовими частинами, які перевищують площу таких споруд, та взагалі не є ні будівлями, ні спорудами.

3.5. Крім того, за доводами Одеської міської ради, господарські суди попередніх інстанцій установили обставини справи на підставі недопустимих доказів. Скаржник зазначає, що в цьому випадку господарські суди першої та апеляційної інстанцій установили обставини наявності у Держави Україна права власності на об`єкт "Митна площа" на підставі документів про балансове розмежування, які в розумінні законодавства не є правовстановлюючими документами. З огляду на це, за доводами скаржника, наведені докази є недопустимими.

3.6. Міністерство розвитку громад, територій та інфраструктури України у відзиві на касаційну скаргу Одеської міської ради просить касаційну скаргу залишити без задоволення, а оскаржувані судові рішення господарських судів - без змін. Міністерство розвитку громад, територій та інфраструктури України зазначає, що позивачем не спростовано належність до державної власності об`єкта нерухомого майна: "виробничі будівлі та споруди", розташованого за адресою: місто Одеса, площа Митна, будинок 1/2, загальною площею 64,6 м2, який включає у тому числі й таку складову як "Митна площа", а також не доведено, що об`єкт та / або його окремі складові належать до комунальної власності. Така обставина, за доводами Міністерства розвитку громад, територій та інфраструктури України, виключає можливість та необхідність захисту прав Одеської міської ради.

3.7. ДП "Адміністрація морських портів України" у відзиві на касаційну скаргу Одеської міської ради просить касаційну скаргу залишити без задоволення, а оскаржувані судові рішення господарських судів - без змін. ДП "Адміністрація морських портів України" звертає увагу на те, що у цьому випадку державна реєстрація комплексу будівель та споруд виробничого призначення здійснювалася із внесенням до державного реєстру відомостей про складові частини об`єкта. Окремо / самостійно трансформаторна станція та насосна станція як самостійні об`єкти не реєструвалися, як про це необґрунтовано зазначає Одеська міська рада.

4. Обставини справи, встановлені судами

4.1. Господарські суди попередніх інстанцій установили, що розпорядженням Кабінету Міністрів України від 04.03.2013 № 133-р "Про погодження пропозиції щодо реорганізації державних підприємств морського транспорту" погоджено пропозицію Міністерства інфраструктури України щодо реорганізації державних підприємств морського транспорту за переліком згідно з додатком, шляхом виділу стратегічних об`єктів портової інфраструктури, іншого майна, прав та обов`язків стосовно них відповідно до розподільчих балансів; передбачено утворення внаслідок виділу ДП "Адміністрація морських портів України" та віднесення його до сфери управління Міністерства інфраструктури України.

4.2. Наказом Міністерства інфраструктури України від 19.03.2013 № 163 "Про заходи щодо реорганізації державних підприємств морського транспорту та утворення ДП "Адміністрація морських портів України" було реорганізовано державні підприємства морського транспорту за переліком згідно з додатком 1 шляхом виділу стратегічних об`єктів портової інфраструктури, іншого майна, прав та обов`язків стосовно них відповідно до розподільчих балансів, та утворено внаслідок виділу ДП "Адміністрація морських портів України".

4.3. Державне підприємство "Одеський морський торговельний порт" (далі - ДП "Одеський морський торговельний порт") розташоване за адресою: місто Одеса, площа Митна, 1, увійшло до переліку державних підприємств морського транспорту, які підлягають реорганізації згідно з розпорядженням Кабінету Міністрів України від 04.03.2013 № 133-р.

4.4. На виконання наказу Міністерства інфраструктури України від 19.03.2013 № 163 комісією з реорганізації складено розподільчий баланс майна, майнових прав та зобов`язань ДП "Одеський морський торговельний порт", що переходять до ДП "Адміністрація морських портів України" станом на 13.06.2013.

4.5. Згідно з актом приймання-передачі майна, майнових прав та зобов`язань від 13.06.2013 ДП "Одеський морський торговельний порт" передано, а ДП "Адміністрація морських портів України" прийнято майно, розташоване за адресою: місто Одеса, Митна площа, 1, зокрема, об`єкт: "Митна площа", який введений в експлуатацію 01.03.1966, інвентаризаційний номер: 072525.

4.6. Наказом ДП "Адміністрація морських портів України" від 23.06.2013 № 17, зокрема, наділено філію ДП "Адміністрація морських портів України" майном, яке є частиною майна ДП "Адміністрація морських портів України" згідно з актами приймання-передачі.

4.7. Відповідно до акта приймання-передачі майна, майнових прав та зобов`язань від 13.06.2013 № 19 наведене майно було передано Одеській філії ДП "Адміністрація морських портів України".

4.8. Господарські суди зазначили, що відповідно до витягу з Єдиного державного реєстру об`єктів державної власності щодо державного майна у реєстрі наявні такі відомості: суб`єкт управління, який здійснює управління майном - Міністерство інфраструктури України, балансоутримувач майна - ДП "Адміністрація морських портів України" в особі Одеської філії ДП "Адміністрація морських портів України", відомості про державне майно, зокрема: назва майна - "Митна площа", інвентаризаційний номер: 072525, назва майна відповідно до Класифікатора державного майна - майдани, тротуари та пішохідні зони, розташовані за адресою: місто Одеса, площа Митна, 1/2, площею 6 200 м2.

4.9. Крім того, господарські суди зазначили, що відповідно до Статуту ДП "Адміністрація морських портів України", затвердженого наказом Міністерства інфраструктури України від 18.05.2021 № 288, це підприємство є державним унітарним підприємством і діє як державне комерційне підприємство, створене відповідно до розпорядження Кабінету Міністрів України від 04.03.2013 №133 "Про погодження пропозиції щодо реорганізації державних підприємств морського транспорту", та входить до сфери управління Міністерства інфраструктури України.

4.10. Пунктом 21 розділу 4 Статуту ДП "Адміністрація морських портів України" передбачено, що майно підприємства становлять оборотні та необоротні активи, а також інші цінності, вартість яких відображається в самостійному балансі підприємства.

4.11. Згідно з пунктом 22 розділу 4 Статуту ДП "Адміністрація морських портів України" майно підприємства є державною власністю і закріплюється за ним на праві повного господарського відання. Здійснюючи право господарського відання, ДП "Адміністрація морських портів України" користується та розпоряджається закріпленим за ним майном відповідно до вимог, передбачених законодавством України та цим Статутом.

4.12. Положення пункту 24 Статуту ДП "Адміністрація морських портів України" визначають, що право господарського відання майном виникає з дати підписання актів приймання-передачі або інших відповідних первинних документів.

4.13. Господарські суди попередніх інстанцій установили, що 17.02.2021 зареєстровано право власності Держави в особі Міністерства інфраструктури України на об`єкт нерухомого майна "виробничі будівлі та споруди", розташований за адресою: місто Одеса, площа Митна, будинок 1/2, загальною площею 64,6 м2.

4.14. Відповідно до відомостей з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно реєстрацію вчинено на підставі витягу з Єдиного реєстру об`єктів державної власності щодо державного майна, серія та номер: 10-15-22948, виданого 13.11.2018, видавник: Фонд державного майна України.

4.15. 26.05.2021 на підставі витягу з акта приймання-передачі майна, майнових прав та зобов`язань, виданого 25.05.2021, видавник: Одеська філія Державного підприємства "Адміністрація морських портів України" (Адміністрація одеського морського порту); наказу, серія та номер: 163, виданого 19.03.2013, видавник: Міністерство інфраструктури України, зареєстровано право господарського відання ДП "Адміністрація морських портів України", власник: Держава в особі Міністерства інфраструктури України.

4.16. Позивач, вважаючи, що до складу об`єкта нерухомого майна "виробничі будівлі та споруди" безпідставно включено частину земель загального користування комунальної власності, звернувся до Господарського суду міста Києва з цим позовом.

5. Позиція Верховного Суду

5.1 Згідно зі статтею 300 Господарського процесуального кодексу України, переглядаючи у касаційному порядку судові рішення, суд касаційної інстанції в межах доводів та вимог касаційної скарги, які стали підставою для відкриття касаційного провадження, та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права. Суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази. У суді касаційної інстанції не приймаються і не розглядаються вимоги, що не були предметом розгляду в суді першої інстанції. Зміна предмета та підстав позову у суді касаційної інстанції не допускається. Суд не обмежений доводами та вимогами касаційної скарги, якщо під час розгляду справи буде виявлено порушення норм процесуального права, передбачені пунктами 1, 3, 4, 8 частини 1 статті 310, частиною 2 статті 313 цього Кодексу, а також у разі необхідності врахування висновку щодо застосування норм права, викладеного у постанові Верховного Суду після подання касаційної скарги.

5.2. Заслухавши суддю-доповідача, представників учасників справи, дослідивши доводи, наведені у касаційній скарзі та запереченнях на неї, перевіривши матеріали справи щодо правильності застосування господарськими судами норм матеріального та процесуального права, колегія суддів вважає, що касаційна скарга повинна бути частково задоволена з огляду на таке.

5.3. Предметом позову в цій справі є вимоги Одеської міської ради до Міністерства розвитку громад, територій та інфраструктури України, ДП "Адміністрація морських портів України" про скасування рішень державних реєстраторів.

5.4. Підставою позовних вимог, на думку Одеської міської ради, є безпідставне включення до складу об`єкта нерухомого майна "виробничі будівлі та споруди" частини земель загального користування комунальної власності.

5.5. Колегія суддів зазначає, що пунктом 8 частини 1 статті 1 Закону України "Про морські порти" встановлено, що об`єкти портової інфраструктури - рухомі та нерухомі об`єкти, що забезпечують функціонування морського порту, у тому числі акваторія, гідротехнічні споруди, доки, буксири, криголами та інші судна портового флоту, засоби навігаційного обладнання та інші об`єкти навігаційно-гідрографічного забезпечення морських шляхів, системи управління рухом суден, інформаційні системи, перевантажувальне обладнання, залізничні та автомобільні під`їзні шляхи, лінії зв`язку, засоби тепло-, газо-, водо- та електропостачання, інші засоби, обладнання, інженерні комунікації, розташовані в межах території та акваторії морського порту і призначені для забезпечення безпеки мореплавства, надання послуг, забезпечення державного нагляду (контролю) в морському порту.

5.6. Згідно із частиною 3 статті 23 Закону України "Про морські порти" державні стратегічні об`єкти портової інфраструктури та інше державне майно, закріплене за адміністрацією морських портів України, належать їй на праві господарського відання. Адміністрація морських портів України володіє, користується та розпоряджається закріпленим за нею державним майном з урахуванням його цільового призначення, а також обмежень правомочностей щодо розпорядження таким майном, визначених цим Законом, іншими законодавчими актами, її статутом.

5.7. Відповідно до частин 1, 2 статті 136 Господарського кодексу України право господарського відання є речовим правом суб`єкта підприємництва, який володіє, користується і розпоряджається майном, закріпленим за ним власником (уповноваженим ним органом), з обмеженням правомочності розпорядження щодо окремих видів майна за згодою власника у випадках, передбачених цим Кодексом та іншими законами. Власник майна, закріпленого на праві господарського відання за суб`єктом підприємництва, здійснює контроль за використанням та збереженням належного йому майна безпосередньо або через уповноважений ним орган, не втручаючись в оперативно-господарську діяльність підприємства.

5.8. Верховний Суд зазначає, що відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

5.9. Пунктом 1 частини 1 статті 2 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" (тут і далі - в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) передбачено, що державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень - офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.

5.10. Відповідно до частини 1 статті 5 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" у Державному реєстрі прав реєструються речові права та їх обтяження на земельні ділянки, а також на об`єкти нерухомого майна, розташовані на земельній ділянці, переміщення яких неможливе без їх знецінення та зміни призначення, а саме: підприємства як єдині майнові комплекси, житлові будинки, будівлі, споруди, а також їх окремі частини, квартири, житлові та нежитлові приміщення.

5.11. Згідно із частиною 4 статті 5 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" не підлягають державній реєстрації речові права та їх обтяження на корисні копалини, рослини, а також на малі архітектурні форми, тимчасові, некапітальні споруди, розташовані на земельній ділянці, переміщення яких можливе без їх знецінення та зміни призначення, а також окремо на споруди, що є приналежністю головної речі, або складовою частиною речі, зокрема, на магістральні та промислові трубопроводи (у тому числі газорозподільні мережі), автомобільні дороги, електричні мережі, магістральні теплові мережі, мережі зв`язку, залізничні колії.

5.12. Положеннями частини 3 статті 26 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" визначено, що у разі скасування рішення державного реєстратора про державну реєстрацію прав на підставі судового рішення чи у випадку, передбаченому підпунктом "а" пункту 2 частини 6 статті 37 цього Закону, а також у разі визнання на підставі судового рішення недійсними чи скасування документів, на підставі яких проведено державну реєстрацію прав, скасування на підставі судового рішення державної реєстрації прав, державний реєстратор чи посадова особа Міністерства юстиції України (у випадку, передбаченому підпунктом "а" пункту 2 частини 6 статті 37 цього Закону) проводить державну реєстрацію набуття, зміни чи припинення речових прав відповідно до цього Закону. Ухвалення судом рішення про скасування рішення державного реєстратора про державну реєстрацію прав, визнання недійсними чи скасування документів, на підставі яких проведено державну реєстрацію прав, а також скасування державної реєстрації прав допускається виключно з одночасним визнанням, зміною чи припиненням цим рішенням речових прав, обтяжень речових прав, зареєстрованих відповідно до законодавства (за наявності таких прав).

5.13. Частиною 1 статі 74 Господарського процесуального кодексу України установлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.

5.14. Частиною 1 статті 86 Господарського процесуального кодексу України передбачено. що суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.

5.15. Відмовляючи у задоволенні позовних вимог, господарські суди попередніх інстанцій виходили з того, що відповідно до частини 3 статті 23 Закону України "Про морські порти України" державні стратегічні об`єкти портової інфраструктури та інше державне майно, закріплене за адміністрацією морських портів України, належать їй на праві господарського відання. Право господарського відання майном виникає з дати підписання актів приймання-передачі або інших відповідних первинних документів.

5.16. За висновками господарських судів, не підлягають державній реєстрації речові права окремо на споруди, що є приналежністю головної речі, або складовою частиною речі, зокрема, на магістральні та промислові трубопроводи (у тому числі газорозподільні мережі), автомобільні дороги, електричні мережі, магістральні теплові мережі, мережі зв`язку, залізничні колії, оскільки складові частини речі повинні бути включені до опису об`єкта нерухомого майна, який підлягає реєстрації.

5.17. Господарські суди попередніх інстанцій зазначили, що Держава Україна в особі Міністерства інфраструктури України розпорядчим актом передала стратегічні об`єкти портової інфраструктури та інше майно на баланс новоутвореного ДП "Адміністрація морських портів України", і зобов`язала це підприємство зареєструвати майнові права на нерухоме майно, яке обліковується на його балансі, у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно.

5.18. Суди зазначили, що до стратегічних об`єктів портової інфраструктури з урахуванням положень Закону України "Про морські порти України" належать об`єкти права державної власності: гідротехнічні споруди, об`єкти портової інфраструктури загального користування, засоби навігаційного обладнання та інші об`єкти навігаційно-гідрографічного забезпечення морських шляхів, системи управління рухом суден, тобто всі рухомі та нерухомі об`єкти, що забезпечують функціонування морського порту, у тому числі ті, що розташовані в межах території та акваторії морського порту і призначені для забезпечення безпеки мореплавства, надання послуг, забезпечення державного нагляду (контролю) в морському порту.

5.19. Господарські суди констатували, що будівля КТПН-3957 та насосна станція-3 є об`єктами нерухомості, розташованими на земельній ділянці, переміщення яких є неможливим без їх знецінення та зміни їх призначення. За висновком судів, будівля КТПН-3957, як і насосна станція-3, є самостійними об`єктами нерухомості, проте обслуговують діяльність всього порту, а тому становлять з портом правовий режим складної речі.

5.20. Господарські суди попередніх інстанцій також установили, що об`єкт "Митна площа", загальною площею 6200 м2, належить до категорії: майдани, тротуари та пішохідні зони з плитки та асфальтобетону, що визначено у витягу з Єдиного реєстру об`єктів державної власності щодо державного майна, та знаходиться перед контрольно-пропускним пунктом Одеської філії ДП "Адміністрація морських портів України" (2600 м2) та за контрольно-пропускним пунктом Одеської філії ДП "Адміністрація морських портів України" (3600 м2), що зазначено в інвентарній картці обліку основних засобів № 072525. Крім того, суди зазначили, що об`єкт "Митна площа", загальною площею 6200 м2, включає в себе об`єкт площею 1876,4 м2 з огородженням, із опорами з елементами освітлення, з покриттям - асфальтобетоном, який при реорганізації підприємств морського транспорту був переданий на баланс Одеської філії ДП "Адміністрація морських портів України" у вигляді, в якому існував на момент передачі.


................
Перейти до повного тексту