ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
04 жовтня 2023 року
м. Київ
справа №380/11802/22
адміністративне провадження № К/990/11953/23
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача - Чиркіна С.М.,
суддів: Кравчука В.М., Стародуба О.П.,
розглянувши в порядку письмового провадження касаційну скаргу ОСОБА_1 на рішення Львівського окружного адміністративного суду від 16 грудня 2022 року (головуючий суддя Крутько О.В.) та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 24 лютого 2023 року (головуючий суддя Матковська З.М., судді Кузьмич С.М., Улицький В.З.) у справі № 380/11802/22 за позовом ОСОБА_1 до Управління соціального захисту населення Самбірської районної державної адміністрації про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити дії,
У С Т А Н О В И В:
І. РУХ СПРАВИ
29 серпня 2022 року ОСОБА_1 (далі також позивач) звернувся до Львівського окружного адміністративного суду з позовом до Управління соціального захисту населення Самбірської районної державної адміністрації (далі також відповідач), у якому просив:
визнати протиправною відмову Управління соціального захисту населення Самбірської РДА у перерахунку та виплаті щорічної разової грошової допомоги до 5 травня за 2022 рік ОСОБА_1 у розмірі 5 мінімальних пенсій за віком;
зобов`язати Управління соціального захисту населення Самбірської районної державної адміністрації здійснити перерахунок та виплату щорічної разової грошової допомоги до 5 травня за 2022 рік ОСОБА_1 у розмірі 5 мінімальних пенсій за віком, з врахуванням виплачених сум.
Рішенням Львівського окружного адміністративного суду від 16 грудня 2022 року у задоволені позову відмовлено.
Постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 24 лютого 2023 року рішення Львівського окружного адміністративного суду від 16 грудня 2022 року залишено без змін.
04 квітня 2023 року на адресу Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду надійшла касаційна скарга позивача, в якій скаржник просить скасувати рішення Львівського окружного адміністративного суду від 16 грудня 2022 року та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 24 лютого 2023 року, і прийняти нову постанову, якою позов задовольнити.
Ухвалою Верховного Суду від 03 травня 2023 року відкрито касаційне провадження. Цією ж ухвалою витребувано справу з суду першої інстанції.
Від відповідача відзиву на касаційну скаргу не надходило, що не перешкоджає касаційному перегляду рішень судів попередніх інстанцій.
Ухвалою Верховного Суду від 03 жовтня 2023 року справу призначено до розгляду в порядку письмового провадження.
ІІ. АРГУМЕНТИ УЧАСНИКІВ
Позивач в обґрунтування позовних вимог покликався на те, що він, як учасник бойових дій, має право на отримання щорічної одноразової грошової допомоги до 5-го травня відповідно до статті 12 Закону України від 22 жовтня 1993 року № 3551-XII "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" (далі також Закон № 3551-XII) у розмірі 5-ти мінімальних пенсій за віком. Однак, у 2022 році відповідач виплатив допомогу лише у розмірі 1491,00 грн. При цьому, позивач звертав увагу, що з прийняттям рішення Конституційного Суду України від 27.02.2020 № 3-р/2020 чинною є норма частини 5 статті 12 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту", за змістом якої щорічно до 5 травня учасникам бойових дій виплачується разова грошова допомога у розмірі п`яти мінімальних пенсій за віком.
Представник відповідача подав відзив на позовну заяву від 07 грудня 2022 року, у якому зазначав, що законодавством не передбачено нарахування та виплати щорічної разової грошової допомоги до 5 травня за 2022 рік у розмірі більшому, ніж зазначено у постанові Кабінету Міністрів України від 07.05.2022 № 540 "Деякі питання виплати у 2022 році разової грошової допомоги, передбаченої Законами України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" і "Про жертви нацистських переслідувань" ( далі також Порядок № 540 або Постанова № 540). Виплата у 2022 році щорічної разової грошової допомоги до 5 травня позивачу була здійснена відповідно до законодавства у розмірі 1491,00 грн. Просив відмовити у задоволенні позову.
ІІІ. ОБСТАВИНИ СПРАВИ
Судами попередніх інстанцій встановлено, що згідно з інформації з копії посвідчення серії НОМЕР_1 від 09 лютого 2017 року позивач є учасником бойових дій та має право на пільги, встановлені законодавством України для ветеранів війни - учасників бойових дій.
У 2022 році позивачу виплачено грошову допомогу до 5-го травня у розмірі 1491,00 гривень.
Позивач звернувся до відповідача із заявою про виплату йому разової грошової допомоги до 5 травня за 2022 рік, як учаснику бойових дій, в розмірі п`яти мінімальних пенсій за віком.
Відповідач листом від 24 серпня 2022 року за №П-167/01-11 повідомив позивача про те, що згідно із Постановою КМУ № 540 розмір разової грошової допомоги учасникам бойових дій становить 1491,00 гривень
Не погоджуючись із розміром отриманої у 2022 році разової грошової допомоги до 5-го травня як учаснику бойових дій, позивач звернувся до суду з цим позовом.
Змістом спірних правовідносини є невиплата повної суми разової щорічної допомоги до 05 травня за 2022 рік, виходячи з розміру п`яти мінімальних пенсій за віком, передбаченої частиною 5 статті 12 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантій їх соціального захисту".
ІV. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
За позицією судів попередніх інстанцій, враховуючи положення статті 64 Конституції України, пункт 3 Указу Президента України № 64/2022, частини 2 статті 20 Закону України від 12 травня 2015 року № 389-VІІІ "Про правовий режим воєнного стану" (далі також № 389-VІІІ), частини 7 статті 20 та абзацу 3 підпункту 2 пункту 22 розділу VI "Прикінцеві та перехідні положення" Бюджетного кодексу України, у 2022 році виплата щорічної разової грошової допомоги до 5-го травня має здійснюватися у розмірах, визначених в додатку до Порядку, затвердженого Постановою № 540.
V. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ
В касаційній скарзі позивач наголошує на порушенні судами попередніх інстанцій норм матеріального та процесуального права.
За позицією скаржника, Указом Президента України від 24 лютого 2022 року № 64/2022 не введено обмежень прав і свобод громадян України, зокрема в частині розміру одноразової грошової допомоги до 5 травня, яка передбачена статтями 12-16 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту", Кабінет Міністрів України не уповноважений приймати рішення щодо розмірів державних соціальних та гарантій, а отже у спірних правовідносинах не підлягає застосуванню Постанова КМУ № 540.
Наполягає на необхідності відступлення від висновку щодо застосування норми права у подібних правовідносинах, викладеного у постанові Верховного Суду від 01 грудня 2022 року у справі № 580/2869/22.
VІ. ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ
Верховний Суд, перевіривши і обговоривши доводи касаційної скарги, в межах касаційного перегляду, визначених статтею 341 Кодексу адміністративного судочинства України ( далі також КАС України), виходить з наступного.
У зв`язку з прийняттям Конституційним Судом України рішення від 27 лютого 2020 року у справі №1-247/2018 (3393/18) та визнанням таким, що не відповідає Конституції України (є неконституційним), окремого положення пункту 26 розділу VI "Прикінцеві та перехідні положення" Бюджетного кодексу України у частині, яка передбачає, що норми і положення статей 12, 13, 14, 15 та 16 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" застосовуються у порядку та розмірах, встановлених Кабінетом Міністрів України, виходячи з наявних фінансових ресурсів державного і місцевого бюджетів та бюджетів фондів загальнообов`язкового державного соціального страхування, стаття 12 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" діяла та мала застосовуватись у редакції Закону України "Про внесення змін до Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" від 25.12.1998.