1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


Перейти до правової позиції

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

04 жовтня 2023 року

м. Київ

справа № 160/19575/22

адміністративне провадження № К/990/26633/23

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Дашутіна І. В.,

суддів - Шишова О. О., Яковенка М. М.,

розглянув у порядку письмового провадження касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Компанія "Дніпроавіасервіс" на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 21 квітня 2023 року у складі головуючого судді Сліпець Н.Є. та постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 06 липня 2023 року у складі колегії суддів: Бишевської Н.А. (доповідача), Добродняк І.Ю., Семененка Я.В. у справі №160/19575/22 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Компанія "Дніпроавіасервіс" до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії, -

ОПИСОВА ЧАСТИНА

Короткий зміст позовних вимог і рішень судів першої та апеляційної інстанцій:

У грудні 2022 року до Дніпропетровського окружного адміністративного суду надійшов позов Товариства з обмеженою відповідальністю "Компанія "Дніпроавіасервіс" (далі - ТОВ "Компанія "Дніпроавіасервіс", позивач) до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області (далі - ГУ ДПС, відповідач), у якому позивач просить:

- визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління ДПС у Дніпропетровській області від 19.10.2022 №56709/6/04-36-04-04-12 щодо можливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку;

- зобов`язати Головне управління ДПС у Дніпропетровській області прийняти рішення щодо неможливості своєчасного виконання ТОВ "Компанія "Дніпроавіасервіс" своїх податкових обов`язків в частині подання звітності з податку на додану вартість, акцизного податку, податку на прибуток приватних підприємств, податку з нерухомого майна, реєстрації у відповідних реєстрах податкових накладних, розрахунків коригування до них, реєстрації у відповідних реєстрах акцизних накладних, розрахунків коригування до них, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсягу обігу пального.

Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 21 квітня 2023 року, залишеним без змін постановою Третього апеляційного адміністративного суду від 06 липня 2023 року, в позові відмовлено.

Судами зазначено, що позивач, звертаючись до контролюючого органу із заявою про відсутність можливості виконання податкових зобов`язань, повинен був підтвердити неможливість своєчасного виконання свого податкового обов`язку документами, які зазначені у "Переліку документів, що підтверджують неможливість платника податків - юридичної особи, зокрема щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента" та які б не викликали жодних сумнівів чи зауважень. Натомість судами на підставі матеріалів справи не встановлено наявності підстав, наведених у пп.1, пп.2, пп.3, пп.6 п.1 розділу ІІ Порядку підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України. Відтак, під час винесення спірного рішення податковий орган діяв на підставі та у спосіб, передбачені чинним законодавством України.

Судами попередніх інстанцій під час розгляду справи установлено:

Товариство з обмеженою відповідальністю "Компанія "Дніпроавіасервіс" зареєстровано в якості суб`єкта господарювання 13.10.2005 Виконавчим комітетом Дніпропетровської міської ради та починаючи з 2019 року одним із його основних видів господарської діяльності є діяльність з оптової торгівлі пальним.

30 серпня 2022 року ТОВ "Компанія "Дніпроавіасервіс" направила на адресу Головного ДПС у Дніпропетровській області заяву про відсутність можливостей виконання податкових зобов`язань у період воєнного стану, в якій зазначено підстави, за яких у товариства відсутні можливості своєчасно виконувати окремі податкові обов`язки та згідно з якою ТОВ "Компанія "Дніпроавіасервіс" просило відповідача прийняти рішення щодо неможливості своєчасного виконання податкових зобов`язань.

До заяви додані наступні документи: копія оголошення ДП обслуговування повітряного руху України від 24.02.2022 про закриття повітряного простору України; копія повідомлення Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області від 15.03.2022 та від 10.04.2022; копія повідомлення Дніпровської міської ради від 24.02.2022, від 15.03.2022, від 10.04.2022; копія повідомлення Дніпропетровської обласної ради від 24.02.2022, від 15.03.2022; копія повідомлення Дніпропетровської обласної державної адміністрації від 15.03.2022, від 10.04.2022; - копія листа СБУ від 12.07.2022 №55/8-1611св про кримінальне провадження щодо руйнування нерухомого майна підприємства; копії витягів з Єдиного державного реєстру досудових розслідувань, що засвідчує факт реєстрації відомостей про кримінальні правопорушення щодо руйнування майна внаслідок ракетних ударів збройних сил та інших відомств російської федерації; - копія наказу ТОВ "Компанія "Дніпроавіасервіс" від 28.02.2022 №12 про оголошення простою на період воєнного часу.

Головним управлінням ДПС у Дніпропетровській області винесено попереднє рішення №46903/6/04-36-04-04-10 від 14.09.2022 щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку, відповідно до якого розглянуто заяву платника та відповідні документи від 30.08.2022 №30/08/1 (вх №60963/6 від 01.09.2022) та у зв`язку з недостатністю документів, що підтверджують неможливість виконання платником податків податкових обов`язків, запропоновано надати такі додаткові документи на підтвердження зазначеної у заяві підстави (підстав) неможливості виконання платниками податків податкових обов`язків: Інформація з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, у разі його знищення (п.2 Переліку документів, що підтверджують неможливість платника податків - юридичної особи своєчасно виконати свій податковий обов`язок, затвердженого наказом №225), документи, складені відповідно до вимог підпунктів 14. 15 пункту 2 Порядку визначення шкоди та збитків, завданих Україні внаслідок збройної агресії російської федерації, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20 березня 2022 року № 326 (п.4 Переліку), документи, що підтверджують відсутність коштів на банківських рахунках платника податків (п. 5 Переліку), документи, що свідчать про пошкодження, знищення, втрату майна, що знаходиться на балансі підприємства і є об`єктом оподаткування, єдиним джерелом для сплати податків та документи, що свідчать про акти мародерства, грабежу, рейдерства, захоплення майна та примусове захоплення приміщення (п. 13 та п.14 Переліку), інформаційне повідомлення про пошкоджене та знищене нерухоме майно внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією російської федерації, програмними засобами Єдиного державного веб порталу електронних послуг (п.17 Переліку), документи щодо обставин непереборної сили (форс-мажорні обставини), інші документи, що можуть підтверджувати наявність підстав, передбачених Порядком підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ "Перехідні положення" Податкового кодексу України підставою неможливості виконання платниками податків - юридичними особами та їх відокремленими підрозділами податкових обов`язків, затвердженого наказом №225 прийнято рішення: щодо можливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обв`язку.

29 вересня 2022 року ТОВ "Компанія "Дніпроавіасервіс" подало до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області заяву на виконання попереднього рішення, відповідно до якої вказало про відсутність можливості виконання податкових зобов`язань у період воєнного стану та на підтвердження чого надано наступні документи: копія оголошення про закриття повітряного простору України, розміщеного 24 лютого 2022 року на офіційному сайті Державного підприємства обслуговування повітряного руху України, на одному аркуші; копія повідомлення про те, що окупанти вночі атакували аеропорт у Дніпрі, розміщеного 15 березня 2022 року на сайті Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області, на одному аркуші копія повідомлення щодо обстрілів на Дніпропетровщині, розміщеного 10 квітня 2022 року на сайті Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області, на одному аркуші; копія повідомлення "Філатов закликав дніпрян зберігати спокій і довіряти лише офіційним джерелам інформації", розміщеного 24 лютого 2022 року на офіційному веб-сайті Дніпровської міської ради, на двох аркушах; копія повідомлення "Російські окупанти завдали два ракетні удари по Міжнародному аеропорту Дніпра", розміщеного 15 березня 2022 року на офіційному веб-сайті Дніпровської міської ради, на двох аркушах; копія повідомлення "Внаслідок ракетного обстрілу цілком зруйновано аеропорт у Дніпрі", розміщеного 10 квітня 2022 року на офіційному веб-сайті Дніпровської міської ради, на одному аркуші; копія повідомлення "Не вірити дезінформації, зберігати спокій: офіційний брифінг представників обласної влади Дніпропетровщини", розміщеного 24 лютого 2022 року на офіційному веб-сайті Дніпропетровської обласної ради, на одному аркуші; копія повідомлення "Про руйнування аеропорту у Дніпрі. Подробиці розповіла прес-офіцерка ГУ ДСНС Дніпропетровщини Євгенія Дудка", розміщеного 24 лютого 2022 року на офіційному веб-сайті Дніпропетровської обласної ради, на одному аркуші; копія повідомлення "У Дніпрі внаслідок ворожих обстрілів зруйновано злітно-посадкову смугу Міжнародного аеропорту", розміщеного 15 березня 2022 року на офіційному веб-сайті Дніпропетровської обласної державної адміністрації, на двох аркушах; копія повідомлення "Повторна атака на Дніпро: повністю знищені аеропорт та вся інфраструктура поряд", розміщеного 10 квітня 2022 року на офіційному веб-сайту Дніпропетровської обласної державної адміністрації, на двох аркушах; копія листа Управління Служби безпеки України у Дніпропетровській області від 12 липня 2022 року №55/8-1611св з додатками на шести аркушах; акт втрати (знищення чи зіпсуття) комп`ютерного та іншого обладнання внаслідок бойових дій на одному аркуші з двох сторін.

Головним управлінням ДПС у Дніпропетровській області винесено рішення №56709/6/04-36-04-04-12 від 19.10.2022 про можливість своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку.

У вищевказаному рішенні зазначено наступні підстави: відсутні документи щодо обставин непереборної сили (форс-мажорні обставини), інші документи, що можуть підтвердити наявність підстав, передбачених Порядком підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України підставою неможливості виконання платниками податків - юридичними особами та їх відокремленими підрозділами податкових обов`язків затвердженого наказом №225, зокрема інформація з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, у разі його знищення (п.2 Переліку) документів, що підтверджують неможливість платника податків - юридичної особи своєчасно виконати свій податковий обов`язок, затвердженого наказом №225), документи складені відповідно до вимог підпунктів 14,15 пункту 2 Порядку визначення шкоди та збитків, завданих Україні внаслідок збройної агресії російської федерації, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20 березня 2022 року №326 (п.4 Переліку), документи, що підтверджують відсутність коштів на банківських рахунках платника податків (п.5 Переліку), документи, що свідчать про пошкодження, знищення, втрату майна, що знаходиться на балансі підприємства і є об`єктом оподаткування, єдиним джерелом для сплати податків та документи, що свідчать про акти мародерства, грабежу, рейдерства, захоплення майна та примусове захоплення приміщення (п. 13 та п.14 Переліку), інформаційне повідомлення про пошкоджене та знищене нерухоме майно внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією російської федерації, програмними засобами Єдиного державного веб порталу електронних послуг (п.17 Переліку).

Короткий зміст вимог та узагальнені доводи касаційної скарги:

ТОВ "Компанія "Дніпроавіасервіс", посилаючись на неправильне застосування судами норм матеріального права та порушення норм процесуального права, просить скасувати оскаржувані судові рішення та ухвалити нове рішення про задоволення позовних вимог.

Скаржник зазначає, що при винесенні судами спірних рішень було надано неналежну оцінку доказам та обставинам справи, допущено невірне застосування норм матеріального права, зокрема положень п. 69.1 Підрозділу 10 Розділу XX "Перехідні положення" ПКУ, положень н. 1, 3 Розділу II Порядку підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України, затвердженого Наказом Міністерства фінансів України № 225 від 29.07.2022, що в сукупності призвело до винесення незаконних судових рішень. При цьому, висновок Верховного Суду щодо питання застосування зазначених норм права у подібних правовідносинах відсутній.

Головне управління ДПС в Дніпропетровській області у відзиві на касаційну скаргу просить залишити її без задоволення, а судові рішення судів попередніх інстанцій - без змін, як такі, що є законними та обгрунтованими.

Верховний Суд ухвалою від 14.08.2023 відкрив касаційне провадження у справі з підстав, передбачених пунктом 3 частини четвертої статті 328 КАС України: якщо відсутній висновок Верховного Суду щодо питання застосування норми права у подібних правовідносинах.

МОТИВУВАЛЬНА ЧАСТИНА

Норми права, якими керувався суд касаційної інстанції та висновки суду за результатами розгляду касаційної скарги:

Суд касаційної інстанції наголошує, що перегляд судових рішень здійснюється в межах доводів та вимог касаційної скарги, перевірка правильності застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права - на підставі встановлених фактичних обставин справи (частина 1 статті 341 КАС України).

Суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази (частина 2 статті 341 КАС України).

Так, відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулюються Податковим кодексом України №2755-VI від 02.12.2010 (далі - ПК України).

Згідно з пп.16.1.4 п.16.1 ст.16 ПК України платник податків зобов`язаний сплачувати податки та збори в строки та у розмірах, встановлених цим Кодексом та законами з питань митної справи.

Згідно з п. 36.1. ст. 36 ПК України, податковим обов`язком визнається обов`язок платника податку обчислити, задекларувати та/або сплатити суму податку та збору в порядку і строки, визначені цим Кодексом, законами з питань митної справи.

Відповідно до п. 36.5. ст. 36 ПК України відповідальність за невиконання або неналежне виконання податкового обов`язку несе платник податків, крім випадків, визначених цим Кодексом або законами з питань митної справи.

Виконанням податкового обов`язку визнається сплата в повному обсязі платником відповідних сум податкових зобов`язань у встановлений податковим законодавством строк (п.38.1 ст.38 ПК України).

У зв`язку із розпочатою військовою агресією російської федерації проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до пункту 20 частини 1 статті 106 Конституції України, Закону України "Про правовий режим воєнного стану", Указом Президента України від 24.02.2022 №64/2022 в Україні введено воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24.02.2022 строком на 30 діб, затвердженого Законом України від 24.02.2022 № 2102-ІХ, який у подальшому продовжувався. Зокрема, Указом Президента України від 07.11.2022 №757/2022, який затверджений Законом України "Про затвердження Указу Президента України "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні" від 16.11.2022 №2738-ІХ, продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 21 листопада 2022 року строком на 90 діб.

Отже, в Україні діє воєнний стан, правовий режим якого визначається Законом України "Про правовий режим воєнного стану" від 12.05.2015 № 389-VIII.

Пунктом 69 підрозділу 10 розділу XX ПК України (у редакції на час виникнення спірних правовідносин) зазначено, установити, що тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у цьому пункті.

Відповідно до положень п.69.1 підрозділу 10 розділу XX ПК України у разі відсутності можливості у платника податків щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності та/або документів (повідомлень), у тому числі передбачених статтями 39 і 39-2, пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, такий платник податків звільняється від відповідальності, визначеної цим Кодексом, у межах діяльності, що провадиться через такі філії, представництва, відокремлені чи інші структурні підрозділи, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України.

Відповідно до підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX Перехідні положення Податкового кодексу України та підпункту 5 пункту 4 Положення про Міністерство фінансів України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20 серпня 2014 року № 375, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України затверджені:

Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX Перехідні положення Податкового кодексу України;

Перелік документів, що підтверджують неможливість платника податків юридичної особи, зокрема щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента;

Перелік документів, що підтверджують неможливість платника податків фізичної особи, зокрема самозайнятої особи, своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента.

Згідно з п.1, 2 розділу І "Порядку підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України", затвердженого 29.07.2022 наказом Міністерства фінансів України №225, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 25.08.2022 за №967/38303 (далі "Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1пункту 69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України"), Цей Порядок розроблено відповідно до підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX Перехідні положення Податкового кодексу України (далі Кодекс) з метою тимчасового, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, підтвердження платниками податків можливості чи неможливості своєчасного виконання податкового обов`язку щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 глави 2 розділу II Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо. Дія цього Порядку поширюється на платників податків фізичних осіб резидентів України, зокрема самозайнятих осіб, юридичних осіб (резидентів і нерезидентів України) та їх відокремлені підрозділи, які мають, одержують (передають) об`єкти оподаткування або провадять діяльність (операції), що є об`єктом оподаткування, та на яких покладено обов`язок зі сплати податків та зборів, подання звітності, виконання інших обов`язків, передбачених Кодексом або іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.

Розділом II Порядку підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків податкових обов`язків та спосіб інформування контролюючих органів передбачені підстави неможливості виконання платниками податків юридичними особами та їх відокремленими підрозділами податкових обов`язків (у тому числі обов`язків податкових агентів) є:

1) втрата (знищення чи зіпсуття) первинних документів, комп`ютерного та іншого обладнання внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією російської федерації;

2) неможливість використати чи вивезти документи, комп`ютерне та інше обладнання внаслідок ведення бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією російської федерації;

3) використання чи вивезення документів, комп`ютерного або іншого обладнання, пов`язане з ризиком для життя чи здоров`я посадової особи платника податків або неможливе у зв`язку з встановленням уповноваженими органами державної влади відповідно до закону в умовах воєнного стану заборон та/або обмежень;

4) можливість витоку інформації щодо обсягів та місць зберігання пального або спирту етилового та їх знищення надалі внаслідок складання та реєстрації акцизних накладних, та/або подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового, та/або подання заявки на переміщення пального або спирту етилового транспортними засобами, що не є акцизними складами пересувними тощо (виключно в частині виконання визначених цим абзацом обов`язків);


................
Перейти до повного тексту