1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

29 вересня 2023 року

м. Київ

Справа № 910/16746/21

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:

Пєскова В.Г. - головуючого, Картере В.І., Огородніка К.М.,

розглянувши у порядку письмового провадження матеріали касаційної скарги Моторного (транспортного) страхового бюро України за вх. № 4695/2022

на постанову Північного апеляційного господарського суду від 07.09.2022

у складі колегії суддів: Пономаренка Є.Ю. (головуючого), Руденко М.А., Барсук М.А.,

та на рішення Господарського суду міста Києва від 26.01.2022

у складі судді Лиськова М.О.

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Маркс.Капітал"

до Моторно (транспортного) страхового бюро України

про стягнення 12 829,86 грн,

ВСТАНОВИВ:

Вступ.

1. На розгляд суду поставлено питання наявності/відсутності підстав для покладання на Моторне (транспортне) страхове бюро України обов`язку сплати 3 % річних, інфляційних втрат та пені у зв`язку з невиконанням страховиком, якого визнано банкрутом та ліквідовано, зобов`язання з виплати страхового відшкодування у встановлений строк.

Хронологія подій та опис обставин, встановлених судами.

2. 06.02.2015 о 19 год. 50 хв., по вул. Пушкінській, 51 в м. Харкові, сталась дорожньо-транспортна пригода, а саме: ОСОБА_1, керуючи автомобілем марки "PEUGEOT 207" д.н. НОМЕР_1 по вул. Пушкінській, 51 в м. Харкові, не вибрав безпечної відстані до автомобіля марки "TOYOTA", д.н. НОМЕР_2 під керуванням водія ОСОБА_2 та допустив з ним зіткнення, в результаті чого заподіяна матеріальна шкода. Своїми діями водій ОСОБА_1 порушив пункт 13.1 Правил Дорожнього руху України.

3. Відповідно до постанови Київського районного суду м. Харкова від 04.03.2015 № 640/3113/15-п, ОСОБА_1 притягнуто до адміністративної відповідальності за ст. 124 КУпАП.

4. Цивільно-правова відповідальність ОСОБА_1, на момент ДТП, була застрахована на підставі договору обов`язкового страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів № АІ/4133323 Приватним акціонерним товариством "Страхова компанія "Україна".

5. 09.03.2015 було проведено огляд пошкодженого автомобіля та у подальшому визначено вартість матеріального збитку, завданого в результаті ДТП.

6. 02.04.2015 ОСОБА_2 подав до ПрАТ "СК "Україна" заяву про страхове відшкодування.

7. 31.07.2015 між ОСОБА_2 та ФОП Шиян Д.С. було укладено договір відступлення права вимоги (цесія) виплати страхового відшкодування, на підставі якого ФОП Шиян Д.С. зайняв місце Орищенка В.М. в зобов`язаннях, що виникли із вищевказаного ДТП, у тому числі одержання грошового відшкодування нанесеної шкоди майну Орищенка В.М. від винної особи, страхової компанії або від МТСБУ.

8. 31.07.2015 між ФОП Шиян Д.С. та ТОВ "Маркс.Капітал" було укладено Договір про надання фінансових послуг факторингу № 5/31-07/2015, на підставі якого ТОВ "Маркс.Капітал" набуло право вимоги за договором страхування № АІ/4133323. На підставі вказаного договору відбулася заміна кредитора у зобов`язанні за договором страхування № АІ/4133323 з ФОП Шиян Д.С. на ТОВ "Маркс.Капітал".

9. У силу умов вказаного договору фактор займає місце клієнта (як кредитора) в зобов`язаннях, що виникли із вищезазначеного договору відносно усіх прав клієнта, у тому числі права одержання від боржника сум основного боргу, відсотків, неустойок у повному обсязі (п. 1.2 Договору).

10. Пунктом 1.4. договору передбачено, що зобов`язаною особою (боржником) є Павлов І.В. (п. 36 додатку № 1 до договору № 5/30-11/2015 від 30.11.2015); Приватне акціонерне товариство "Страхова компанія "Україна"; Моторне (транспортне) страхове бюро України у порядку, передбаченому Законом України "Про обов`язкове страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів".

11. Починаючи з 31.07.2015, кредитором у договірному зобов`язанні за договором страхування № АІ/4133323, яке виникло в результаті дорожньо-транспортної пригоди, є Товариство з обмеженою відповідальністю "Маркс.Капітал".

12. Судами встановлено, що ухвалою Господарського суду міста Києва від 02.03.2018 відкрито провадження у справі № 910/842/18 про банкрутство Приватного акціонерного товариства "Страхова компанія "Україна".

13. Товариством з обмеженою відповідальністю "Маркс.Капітал" було подано заяву з кредиторськими вимогами до боржника на суму 14 268 524,30 грн. Заявлені кредитором вимоги складаються із заборгованості по відшкодуванню шкоди у зобов`язаннях, що виникли на підставі договорів обов`язкового страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів.

14. 24.04.2018 позивач подав уточнення до заяви про грошові вимоги до Приватного акціонерного товариства "Страхова компанія "Україна" в справі № 910/842/18, у тому числі за зобов`язанням яке виникло на підставі договору № АІ/4133323 на суму 28 614,42 грн, з яких: 15 784,56 грн - розмір завданого збитку, 1 263,63 грн - 3% річних, 7 620,09 грн - інфляційні втрати та 3 946,14 грн пені.

15. Ухвалою Господарського суду міста Києва від 28.11.2018 у справі № 910/842/18 грошові вимоги позивача до Приватного акціонерного товариства товариство "Страхова компанія "Україна" були визнані в повному обсязі та внесені до реєстру кредиторів, в тому числі за договором № 5/31-07/2015 від 31.07.2015 та страховим полісом № АІ/4133323.

16. Ухвалою Господарського суду міста Києва від 17.07.2019 у справі № 910/842/18 постановлено ліквідувати Приватне акціонерне товариство "Страхова компанія "Україна" у зв`язку з неможливістю останнього виконати свої зобов`язання перед кредиторами.

17. У зв`язку з ліквідацією Приватного акціонерного товариства "Страхова компанія "Україна" позивач звернувся до Моторного (транспортного) страхового бюро України із заявою про виплату заборгованості, у тому числі за страховим полісом № АІ/4133323 у сумі 28 614,42 грн, з яких: 15 784,56 грн - розмір завданого збитку, 1 263,63 грн - 3% річних, 7 620,09 грн - інфляційні втрати, 3 946,14 грн пені.

18. Відповідач виплатив позивачу 15 784,56 грн відшкодування шкоди, заподіяної в результаті дорожньо-транспортної пригоди, яка відбулась 06.02.2015.

Подача позовної заяви у справі.

19. У зв`язку з цим позивач звернувся до суду з позовом, відповідно до якого просив стягнути з МТСБУ суму заборгованості за договором обов`язкового страхування цивільно-правової відповідальності № АІ/4133323 в розмірі 12 829,86 грн грошових коштів (3% річних, інфляційних втрат та пені) як відповідальності ліквідованого страховика за порушення грошового зобов`язання, а саме страхового відшкодування (регламентної виплати).

20. Позовні вимоги обґрунтовані тим, що відповідач у зв`язку з визнанням ПрАТ "СК "Україна" банкрутом на підставі статті 41 Закону України "Про обов`язкове страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів" (далі - Закон № 1961-ІV) зобов`язаний відшкодувати позивачу шкоду за договором обов`язкового страхування цивільно-правової відповідальності.

Розгляд справи судами.

21. 26.01.2022 рішенням Господарського суду міста Києва, залишеним без змін постановою Північного апеляційного господарського суду від 07.09.2022, позов задоволено частково. Стягнуто з Моторного (транспортного) страхового бюро України на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Маркс.Капітал" 1 263, 63 грн - 3 % річних, 7 620,09 грн інфляційних втрат, 5 000 грн витрат на правову допомогу та 1 571,81 грн судового збору; в іншій частині позову відмовлено.

22. Судові рішення мотивовані тим, що МТСБУ не звільняється від обов`язку сплачувати за страховика, що допустив прострочення виплати суми страхового відшкодування, передбачені законом (частина друга статті 625 ЦК України та п. 36.5 статті 36 Закону № 1961-ІV) суми 3% річних, інфляційних втрат та пені, нарахованих за прострочення ліквідованим страховиком виплати суми страхового відшкодування, оскільки ці нарахування в силу закону є невід`ємною складовою частиною боргу зі сплати страхового відшкодування за договором страхування.

Вирішуючи заяву відповідача про застосування строків позовної давності, судами встановлено відсутність обставин щодо її пропуску стосовно вимог про стягнення 3% річних та інфляційних втрат.

Суди також зазначили про відсутність правових підстав для задоволення клопотання відповідача про застосування наслідків пропуску строку позовної давності до вимог про стягнення 3% річних та інфляційних нарахувань, оскільки право вимоги потерпілого до МТСБУ за невиконаними зобов`язаннями ліквідованого страховика виникає саме з моменту ліквідації такого страховика ухвалою господарського суду у справі про банкрутство, а не від дати настання страхової події.

Щодо вимоги про стягнення пені, то місцевим господарським судом було відмовлено в її задоволенні з огляду на звернення позивача до суду поза межами строку спеціальної позовної давності.

23. При цьому судами попередніх інстанцій було враховано правові висновки, викладені в постанові Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 07.09.2021 у справі № 910/14293/19.

АРГУМЕНТИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ У СУДІ КАСАЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЇ.

А. Доводи особи, яка подала касаційну скаргу.

24. 27.09.2022 (згідно з відміткою на поштовому конверті) Моторним (транспортним) страховим бюро України надіслано на адресу Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду касаційну скаргу, в якій скаржник просить відступити від висновку Верховного Суду, викладеного у постанові від 07.09.2021 у справі № 910/14293/19, шляхом передачі справи на розгляд Великої Палати Верховного Суду; розглянути справу з викликом сторін; скасувати постанову Північного апеляційного господарського суду від 07.09.2022 та рішення Господарського суду міста Києва від 26.01.2022 у справі № 910/16746/21 та прийняти нове рішення про відмову в позові у повному обсязі у зв`язку з необґрунтованістю та безпідставністю; розподілити судові витрати.

25. Підставами касаційного оскарження скаржник вказує пункт 2 частини другої статті 287 ГПК України та зазначає, що справа має виняткове значення для скаржника як учасника справи та фундаментальне значення для формування єдиної правозастосовчої практики у сфері виконання обов`язків страховиків - членів Моторного (транспортного) страхового бюро України, які перебувають в процесі добровільної ліквідації.

26. Обґрунтовуючи підстави касаційного оскарження, скаржник стверджує про необхідність відступлення від висновку Верховного Суду викладеному у постанові від 07.09.2021 у справі № 910/14293/19, оскільки Верховний Суд у вказаній постанові з урахуванням якої суди попередніх інстанцій винесли оскаржувані рішення у цій справі, невірно застосували п. 20.3 статті 20 та статтю 41 Закону України "Про обов`язкове страхування цивільно-правової відповідальності наземних транспортних засобів".

27. Скаржник вказує про наявність виняткового значення справи для учасника, який подає касаційну скаргу та вказує, що покладення відповідальності за порушення грошового зобов`язання страховика-члена МТСБУ, що визнаний банкрутом, порушує принцип індивідуального характеру відповідальності.

28. Скаржник вважає, що справа має значний суспільний інтерес для невизначеного кола осіб (потерпілих осіб внаслідок ДТП) та фундаментального значення для формування єдиної правозастосовчої практики у сфері виконання обов`язків страховиків - членів Моторного (транспортного) страхового бюро України, які на сьогоднішній день перебувають у процесі добровільної ліквідації.

29. На думку Моторного (транспортного) страхового бюро України, правильне застосування судами норми матеріального права, а саме підпункту ґ) пункту 41.1. статті 41 та підпункту а) пункту 41.2. статті 41 Закону України "Про обов`язкове страхування цивільно-правової відповідальності наземних транспортних засобів", щодо відшкодування шкоди, заподіяної внаслідок дорожньо-транспортної пригоди життю, здоров`ю, майну третьої особи має фундаментальне значення для формування єдиної правозастосовчої практики.

Б. Доводи, викладені у відзиві на касаційну скаргу.

30. До Верховного Суду надійшов відзив від ТОВ "Маркс.Капітал" на касаційну скаргу МТСБУ, в якому з посиланням на правильність застосування судами першої та апеляційної інстанцій норм права наведено прохання залишити касаційну скаргу без задоволення, а оскаржені судові рішення - без змін.

В. Особливості касаційного провадження.

31. 13.12.2022 ухвалою Верховного Суду, зокрема, відкрито касаційне провадження у справі № 910/16746/21 за касаційною скаргою Моторного (транспортного) страхового бюро України на постанову Північного апеляційного господарського суду від 07.09.2022 і рішення Господарського суду міста Києва від 26.01.2022 в порядку письмового провадження без повідомлення учасників справи; зупинено касаційне провадження у справі № 910/16746/21 за касаційною скаргою Моторного (транспортного) страхового бюро України до закінчення перегляду судовою палатою для розгляду справ про банкрутство Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду справи № 910/16820/21.

32. Згідно з відомостями з Єдиного державного реєстру судових рішень (https://reyestr.court.gov.ua/Review/112370217) повний текст постанови Великої Палати Верховного Суду від 19.07.2023 у справі № 910/16820/21 оприлюднено 25.07.2023.

33. 01.08.2023 до Суду надійшла заява Моторного (транспортного) страхового бюро України, в якій скаржник просить поновити касаційне провадження у справі № 910/16746/21; врахувати висновки щодо застосування норм права, викладені в постанові Великої Палати Верховного Суду від 19.07.2023 у справі № 910/16820/21; задовольнити касаційну скаргу у повному обсязі; здійснити розподіл судових витрат.

34. 03.08.2023 ухвалою Верховного Суду поновлено касаційне провадження у справі № 910/16746/21 за касаційною скаргою Моторного (транспортного) страхового бюро України на постанову Північного апеляційного господарського суду від 07.09.2022 і рішення Господарського суду міста Києва від 26.01.2022 в порядку письмового провадження без повідомлення учасників справи.

ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ.

Оцінка аргументів учасників справи і висновків судів попередніх інстанцій.

Щодо суті касаційної скарги.

35. Розглянувши матеріали справи, оцінивши доводи касаційної скарги та відзиву на неї, здійснивши перевірку правильності застосування судами норм права, колегія суддів дійшла висновку, що касаційна скарга підлягає задоволенню з таких підстав.

36. Суд касаційної інстанції зауважує, що перевірка законності судових рішень судів першої та апеляційної інстанцій, згідно зі статтею 300 Господарського процесуального кодексу України, здійснюється виключно у частині застосування норм матеріального та процесуального права в межах доводів та вимог касаційної скарги, які стали підставою для відкриття касаційного провадження.

37. Згідно з частиною четвертою статті 300 ГПК України суд не обмежений доводами та вимогами касаційної скарги, якщо під час розгляду справи буде виявлено порушення норм процесуального права, передбачені пунктами 1, 3, 4, 8 частини першої статті 310, частиною другою статті 313 цього Кодексу, а також у разі необхідності врахування висновку щодо застосування норм права, викладеного у постанові Верховного Суду після подання касаційної скарги.

38. Як вже зазначалося, у цій справі суди першої та апеляційної інстанцій дійшли висновку про необхідність часткового задоволення позову.

39. За викладених вище обставин справи, встановлених судами, на розгляд суду касаційної інстанції поставлено питання наявності/відсутності підстав для покладання на Моторне (транспортне) страхове бюро України обов`язку сплати 3 % річних, інфляційних втрат у зв`язку з невиконанням страховиком, якого визнано банкрутом та ліквідовано, зобов`язання з виплати страхового відшкодування у встановлений строк.

40. Вирішуючи поставлене питання, судова колегія звертається у порядку частини четвертої статті 300 ГПК України до висновків, викладених у постанові Великої Палати Верховного Суду від 19.07.2023 у справі № 910/16820/21.

41. Загальні підстави та особливості відшкодування шкоди передбачені статтями 1166, 1167, 1187 ЦК України, у тому числі завданої джерелом підвищеної небезпеки.

42. Статтею 1166 ЦК України визначено, зокрема, що шкода, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала.

43. Відповідно до частини другої статті 1187 ЦК України шкода, завдана джерелом підвищеної небезпеки, відшкодовується особою, яка на відповідній правовій підставі (право власності, інше речове право, договір підряду, оренди тощо) володіє транспортним засобом, механізмом, іншим об`єктом, використання, зберігання або утримання якого створює підвищену небезпеку.

44. Отже, особа, якій заподіяно шкоду, зокрема внаслідок дорожньо-транспортної пригоди, у випадках, визначених законом, має право на її відшкодування. Захист цього права фізичних та юридичних осіб у разі настання страхових випадків, передбачених договором страхування або законом, забезпечує цивільно-правовий інститут страхування.

45. Відповідно до статті 1 Закону України "Про страхування" страхування - це вид цивільно-правових відносин щодо захисту майнових інтересів фізичних осіб та юридичних осіб у разі настання певних подій (страхових випадків), визначених договором страхування або чинним законодавством, за рахунок грошових фондів, що формуються шляхом сплати фізичними особами та юридичними особами страхових платежів (страхових внесків, страхових премій) та доходів від розміщення коштів цих фондів.

46. За договором страхування, згідно з положеннями статті 979 ЦК України, одна сторона (страховик) зобов`язується у разі настання певної події (страхового випадку) виплатити другій стороні (страхувальникові) або іншій особі, визначеній у договорі, грошову суму (страхову виплату), а страхувальник зобов`язується сплачувати страхові платежі та виконувати інші умови договору.

47. Предметом договору страхування можуть бути майнові інтереси, які не суперечать закону і пов`язані, зокрема, з відшкодуванням шкоди, завданої страхувальником (страхування відповідальності) (пункт 3 статті 980 ЦК України).

48. За положенням статті 999 ЦК України законом може бути встановлений обов`язок фізичної або юридичної особи бути страхувальником життя, здоров`я, майна або відповідальності перед іншими особами за свій рахунок чи за рахунок заінтересованої особи (обов`язкове страхування).

49. До відносин, що випливають із обов`язкового страхування, застосовуються положення цього Кодексу, якщо інше не встановлено актами цивільного законодавства.

50. Законом України "Про страхування" встановлено види обов`язкового страхування, одним з яких є страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів (далі - обов`язкове страхування відповідальності).

51. Відносини у сфері обов`язкового страхування відповідальності регулює Закон № 1961-IV, який спрямований на забезпечення відшкодування шкоди, заподіяної життю, здоров`ю та майну потерпілих при експлуатації наземних транспортних засобів на території України.

52. Об`єктом обов`язкового страхування відповідальності є майнові інтереси, що не суперечать законодавству України, пов`язані з відшкодуванням особою, цивільно-правова відповідальність якої застрахована, шкоди, заподіяної життю, здоров`ю, майну потерпілих внаслідок експлуатації забезпеченого транспортного засобу згідно зі статтею 5 цього Закону.

53. Відповідно до статті 3 Закону № 1961-IV обов`язкове страхування відповідальності здійснюється з метою забезпечення відшкодування шкоди, заподіяної життю, здоров`ю та/або майну потерпілих внаслідок дорожньо-транспортної пригоди, та захисту майнових інтересів страхувальників.

54. Статтею 4 Закону № 1961-IV передбачено, що суб`єктами обов`язкового страхування відповідальності є страхувальники та інші особи, відповідальність яких застрахована, страховики, Моторне (транспортне) страхове бюро України, потерпілі.

55. При цьому страхувальники за цим законом - юридичні особи та дієздатні громадяни, що уклали із страховиками договори обов`язкового страхування відповідальності за шкоду, заподіяну життю, здоров`ю, майну третіх осіб під час експлуатації наземного транспортного засобу.

56. Страховики - страхові організації, що мають право на здійснення обов`язкового страхування відповідальності власників наземних транспортних засобів відповідно до вимог, встановлених цим Законом та Законом України "Про страхування".

57. Отже, страхування відповідальності власників наземних транспортних засобів спрямоване на захист матеріальних інтересів потерпілих внаслідок дорожньо-транспортної пригоди та на компенсацію шкоди, заподіяної їх життю та здоров`ю, а також завданих їм збитків, у тому числі за рахунок МТСБУ у випадках, передбачених Законом № 1961-IV.

58. МТСБУ є спеціальним суб`єктом у сфері страхування.

59. Як визначає стаття 39 Закону № 1961-IV, Бюро є єдиним об`єднанням страховиків, які здійснюють обов`язкове страхування відповідальності за шкоду, заподіяну третім особам. Участь страховиків у МТСБУ є умовою здійснення діяльності щодо обов`язкового страхування відповідальності.


................
Перейти до повного тексту