ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
03 жовтня 2023 року
м. Київ
справа № 380/4146/22
адміністративне провадження № К/990/26643/22
Верховний Суд у складі Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача - Хохуляка В.В.,
суддів - Бившевої Л.І., Олендера І.Я.,
розглянув у порядку письмового провадження як суд касаційної інстанції справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Агроном центр" до Головного управління ДПС у Львівській області, Державної податкової служби України, Комісії Головного управління ДПС у Львівській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, про визнання протиправними та скасування рішень, провадження у якій відкрито за касаційною скаргою Товариства з обмеженою відповідальністю "Агроном центр" на постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 07.09.2022 (головуючий суддя - Шинкар Т.І., судді: Іщук Л.П., Обрізко І.М.) у справі №380/4146/22.
встановив:
Товариство з обмеженою відповідальністю "Агроном центр" (далі - ТОВ "Агроном центр") звернулося до Львівського окружного адміністративного суду з позовом, в якому просило суд:
скасувати рішення про відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, прийняте Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Львівській області № 3390561/38738473 від 18.11.2021, № 3390186/38738473 від 18.11.2021, № 3390562/38738473 від 18.11.2021, № 3390190/38738473 від 18.11.2021, № 3390557/38738473 від 18.11.2021, № 3390558/38738473 від 18.11.2021, № 3390556/38738473 від 18.11.2021, № 3391001/38738473 від 18.11.2021, № 3391002/38738473 від 18.11.2021, № 3390185/38738473 від 18.11.2021, № 3390189/38738473 від 18.11.2021, № 3390999/38738473 від 18.11.2021, № 3390559/38738473 від 18.11.2021, № 3390188/38738473 від 18.11.2021, № 3390187/38738473 від 18.11.2021, № 3390998/38738473 від 18.11.2021, № 3391000/38738473 від 18.11.2021, № 3390560/38738473 від 18.11.2021;
зобов`язати зареєструвати у Єдиному реєстрі податкових накладних: податкову накладну № 17 від 05.02.2021 датою її подання, а саме: 26.02.2021; податкову накладну № 44 від 02.02.2021 датою її подання, а саме: 26.02.2021; податкову накладну № 9 від 05.02.2021 датою її подання, а саме: 26.02.2021; податкову накладну № 2 від 02.02.2021 датою її подання, а саме: 26.02.2021; податкову накладну № 14 від 05.02.2021 датою її подання, а саме: 26.02.2021; податкову накладну № 15 від 08.02.2021 датою її подання, а саме: 26.02.2021; податкову накладну № 34 від 05.02.2021 датою її подання, а саме: 26.02.2021; податкову накладну № 27 від 15.02.2021 датою її подання, а саме: 26.02.2021; податкову накладну № 51 від 01.02.2021 датою її подання, а саме: 26.02.2021; податкову накладну № 30 від 03.02.2021 датою її подання, а саме: 26.02.2021; податкову накладну № 31 від 04.02.2021 датою її подання, а саме: 26.02.2021; податкову накладну № 18 від 06.02.2021 датою її подання, а саме: 26.02.2021; податкову накладну № 3 від 04.02.2021 датою її подання, а саме: 26.02.2021; податкову накладну № 45 від 04.02.2021 датою її подання, а саме: 26.02.2021; податкову накладну № 1 від 01.02.2021 датою її подання, а саме: 25.02.2021; податкову накладну № 35 від 02.02.2021 датою її подання, а саме: 26.02.2021; податкову накладну № 29 від 15.02.2021 датою її подання, а саме: 26.02.2021; податкову накладну № 38 від 05.02.2021 датою її подання, а саме: 26.02.2021.
Рішенням Львівського окружного адміністративного суду від 14.04.2022 позов задоволено.
Постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 07.09.2022 рішення суду першої інстанції скасовано та ухвалено нове судове рішення, яким в позові відмовлено.
Не погодившись з висновками суду апеляційної інстанції, ТОВ "Агроном центр" звернулось з касаційною скаргою, в якій просить скасувати постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 07.09.2022 та залишити в силі рішення Львівського окружного адміністративного суду від 14.04.2022.
У доводах касаційної скарги позивач зазначає, що судом апеляційної інстанції ухвалено оскаржуване рішення з неправильним застосуванням норм пункту 187.1. статті 187 Податкового кодексу України, статті 201 Податкового кодексу України, пунктів 10, 11 Порядку №1165, пунктів 4, 5, 9, 11 Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого Наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 №520 (надалі - Порядок №520) без урахування висновків щодо застосування вказаних норм у подібних правовідносинах, які викладено у постановах Верховного Суду від 16.09.2022 у справі №380/7736/21, від 29.06.2022 у справі №380/5383/21, від 08.02.2022 у справі №380/8213/21, від 20.01.2022 у справі №140/4162/21, від 03.11.2021 у справі №360/2460/20, від 10.04.2020 у справі №819/330/18, від 21.05.2019 у справі №0940/1240/18, від 08.02.2022 у справі №380/8213/21, від 18.11.2021 у справі №380/3498/20, від 27.07.2022 у справі №520/15348/2020. Також вказує, що надані первинні документи підтверджували та розкривали суть господарських операцій, на виконання яких було складено податкові накладні та які були надані податковому органу, однак без належних підстав такі не були враховані відповідачем при прийнятті рішень про відмову у реєстрації податкових накладних.
У відзиві на касаційну скаргу ГУ ДПС у Львівській області зазначає, що рішення суду апеляційної інстанції постановлено з додержанням норм матеріального та процесуального права, правову оцінку обставинам справи судом надано правильно, а доводи касаційної скарги є необґрунтованими. Отже, відповідач просить залишити касаційну скаргу позивача без задоволення, а оскаржуване судове рішення - без змін.
Переглядаючи оскаржуване судове рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, перевіряючи дотримання судом апеляційної інстанції норм процесуального права при встановленні фактичних обставин у справі та правильність застосування ним норм матеріального права, Верховний Суд дійшов висновку, що касаційна скарга підлягає задоволенню з огляду на наступне.
Як з`ясовано судами попередніх інстанцій, ТОВ "Агроном центр" зареєстроване як юридична особа 29.05.2013, серед видів діяльності основний 10.12 виробництво м`яса свійської птиці.
Для ведення господарської діяльності позивач використовує виробничі потужності, які розміщені по вул. Шкільна, 9В в селі Убині Львівського району (раніше - Кам`янка-Бузького району) Львівської області, а також по вулиці Фабричній, 19 у місті Пустомити Львівської області, а саме: цех по забою і патранню м`яса птиці, цех по переробці та зберіганню м`яса птиці, конвеєр транспортування птиці потужністю 5000 шт/год, лінію забою та потрошіння тушки птиці продуктивністю 5000 шт/год, обрізувач лап на поворотній дузі, скидувач лап, стіл підйомний, утилізатор термічний і т. ін., курників, які розміщені в м. Пустомити Львівської області по вул. Фабричній 19.
Для доставки живої птиці, а також м`яса птиці і субпродуктів позивач використовує вантажний транспорт, а саме: сідлові тягачі та вантажні автомобілі, причепи тентовані, причепи рефрижератори, фургони. Наведені основні засоби Товариство орендує в ТОВ "Агро Сев". Середньооблікова чисельність працівників позивача складає 115 працівників.
В межах здійснення господарської діяльності ТОВ "Агроном центр" уклало договори з покупцями: ТОВ "Делайт Продакт", ТОВ "Сіті Стронг", ТОВ "Агро Трейдінг Лімітед", ТОВ "КФ" Фабрика Органічних Добрив" (в подальшому перейменоване в ТОВ "Органік Збут"), ТОВ "Агрохім Технолоджі", ТОВ "Право-2014", ТОВ "Клевер Маркет", ТОВ "Терранова Агро", ТОВ "Профуна", ТОВ "Крамар ЛТД", ТОВ "С.К.С.". Предметом цих договорів є обов`язок Товариства передати у власність покупцю продукцію (м`ясо птиці та/або субпродукти) та зустрічний обов`язок покупця прийняти та оплатити придбану продукцію.
На виконання умов укладених договорів, ТОВ "Агроном центр", у лютому 2021 року відвантажило продукцію, отримало оплату та склало і подало на реєстрацію податкові накладні: №9 від 05.02.2021; №15 від 08.02.2021; №14 від 05.02.2021; №18 від 06.02.2021; №17 від 05.02.2021; №27 від 15.02.202; №29 від 15.02.2021; №3 від 04.02.2021; №2 від 02.02.2021; №31 від 04.02.2021; №1 від 01.02.2021; №30 від 03.02.2021; №34 від 05.02.2021; №35 від 02.02.2021; №38 від 05.02.2021; №45 від 04.02.2021; №44 від 02.02.2021; №51 від 01.02.2021.
Реєстрація вказаних податкових накладних зупинена, оскільки коди УКТЗЕД/ДКПП 0207 відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначену в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної в ЄРПН.
ТОВ "Агроном центр" у листопаді 2021 року подало до контролюючого органу Повідомлення про надання пояснень та копії документів щодо спірних податкових накладних.
18.11.2021 Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних прийнято рішення про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних у зв`язку з ненаданням платником податку документів щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством: №3390562/38738473, №3390557/38738473, №3390558/38738473, №3390999/38738473, №3390561/38738473, №3391001/38738473, №3391000/38738473, №3390559/38738473, №3390190/38738473, №3390189/38738473, №3390187/38738473, №3390185/38738473, №3390556/38738473, №3390998/38738473, №3390560/38738473, №3390188/38738473, №3390186/38738473, №3391002/38738473.
Відповідно до пунктом 201.1 статті 201 Податкового кодексу України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
У податковій накладній зазначаються в окремих рядках такі обов`язкові реквізити: а) порядковий номер податкової накладної; б) дата складання податкової накладної; в) повна або скорочена назва, зазначена у статутних документах юридичної особи або прізвище, ім`я та по батькові фізичної особи, зареєстрованої як платник податку на додану вартість, - продавця товарів/послуг; г) податковий номер платника податку (продавця та покупця). У разі постачання/придбання філією (структурним підрозділом) товарів/послуг, яка фактично є від імені головного підприємства - платника податку стороною договору, у податковій накладній, крім податкового номера платника податку додатково зазначається числовий номер такої філії (структурного підрозділу); д) повна або скорочена назва, зазначена у статутних документах юридичної особи або прізвище, ім`я та по батькові фізичної особи, зареєстрованої як платник податку на додану вартість, - покупця (отримувача) товарів/послуг; е) опис (номенклатура) товарів/послуг та їх кількість, обсяг; є) ціна постачання без урахування податку; ж) ставка податку та відповідна сума податку в цифровому значенні; з) загальна сума коштів, що підлягають сплаті з урахуванням податку; і) код товару згідно з УКТ ЗЕД, для послуг - код послуги згідно з Державним класифікатором продукції та послуг; платники податків, крім випадків постачання підакцизних товарів та товарів, ввезених на митну територію України, мають право зазначати код товару згідно з УКТ ЗЕД або код послуги згідно з Державним класифікатором продукції та послуг неповністю, але не менше ніж чотири перших цифри відповідного коду; й) індивідуальний податковий номер.
Згідно з пунктом 201.10 статті 201 Податкового кодексу України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку.
За змістом пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Реєстрація спірних податкових накладних була зупинена контролюючим органом з посиланням на те, що платник податку, яким подано для реєстрації ПН/PK в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідає Критеріям ризиковості платника податку. Запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/PK для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Положеннями пункту 10 Порядку "Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних" №1165 встановлено, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
Згідно з пунктом 11 Порядку №1165 у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.
Додатком №3 до Порядку №1165 визначено критерії ризиковості здійснення операцій, відповідно до пункту 1 якого з-поміж критеріїв визначено відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), у таблиці даних платника податку на додану вартість (далі - платник податку) як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 рази, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.