ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
29 вересня 2023 року
м. Київ
справа №300/1611/22
адміністративне провадження № К/990/29634/22
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача Кравчука В.М., суддів Берназюка Я.О., Коваленко Н.В.,
розглянув у попередньому судовому засіданні
касаційну скаргу Головного управління Держпродспоживслужби в Івано-Франківській області
на ухвалу Восьмого апеляційного адміністративного суду від 27 вересня 2022 року (колегія у складі суддів Большакової О.О., Затолочного В.С., Качмара В.Я.)
у справі № 300/1611/22
за позовом Головного управління Держпродспоживслужби в Івано-Франківській області
до Приватного підприємства "Левеня"
про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії.
У С Т А Н О В И В:
1. 04.04.2022 Головне управління Держпродспоживслужби в Івано-Франківській області (далі - ГУ Держпродспоживслужби в Івано-Франківській області) звернулося до суду із позовом до Приватного підприємства "Левеня" (далі - ПП "Левеня") про стягнення штрафу у розмірі 204 тис. грн.
2. Івано-Франківський окружний адміністративний суд ухвалою від 03.05.2022 повернув позовну заяву.
3. ГУ Держпродспоживслужби в Івано-Франківській області оскаржило таке рішення в апеляційному порядку.
4. Восьмий апеляційний адміністративний суд ухвалою від 27.09.2022 повернув апеляційну скаргу.
5. Повертаючи апеляційну скаргу, суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що незважаючи на те, що апеляційна скарга засвідчена електронно-цифровим підписом, однак подана на електронну пошту суду, остання не може вважатися апеляційною скаргою, підписаною у встановленому законом порядку. Тому така скарга вважається непідписаною та не приймається до розгляду і повертається особі, яка її подала.
6. 25.10.2022 ГУ Держпродспоживслужби в Івано-Франківській області подало касаційну скаргу, що 28.10.2022 надійшла до Верховного Суду, у якій просить скасувати ухвалу Восьмого апеляційного адміністративного суду від 27.09.2022, направити справу для продовження розгляду до суду апеляційної інстанції.
7. Як на підставу касаційного оскарження покликається на те, що відповідно до змісту оскаржуваної ухвали підставою для повернення апеляційної скарги стало те, що на думку суду апеляційної інстанції, скарга не відповідала п. 1 ч. 4 ст. 298 КАС України (апеляційна скарга подана особою, яка не має адміністративної процесуальної дієздатності, не підписана, або підписана особою, яка не має права її підписувати, або особою, посадове становище якої не зазначено).
Згідно з ч.ч. 1-2 ст. 6 Закону України "Про електронні документи та електронний документообіг" для ідентифікації автора електронного документа може використовуватися електронний підпис.
Накладанням електронного підпису завершується створення електронного документа.
Апеляційну скаргу, створено у системі документообігу та автоматизації бізнес процесів "Megapolis.DocNet", з накладенням електронного підпису начальника ГУ Держпродспоживслужби в Івано-Франківській області, про що свідчить QR-код та інші обов`язкові реквізити, нанесені на першому аркуші сторінки, відображено на папері у формі, придатній для приймання його змісту людиною. З огляду на це, апеляційна скарга є електронним документом, підписаним належним чином.
Восьмий апеляційний адміністративний суд повернув електронний документ та дійшов помилкового висновку, що апеляційна скарга не містить підпису та що виявлений недолік унеможливлює її розгляд.
8. Верховний Суд ухвалою від 17.11.2022 відкрив касаційне провадження.
9. Відзив від позивача надійшов 21.12.2022. ФОП ПП "Левеня" покликається на правомірність оскарженої ухвали та зазначає, що апеляційна скарга була подана у непередбачений законодавством спосіб та не може вважатися підписаною у розуміння приписів КАС України.
10. 30.12.2022 надійшла відповідь відповідача на відзив, в якій останній просить Суд не брати до уваги відзив, оскільки позивач в ньому посилається також на Закон України "Про електронні довірчі послуги".
11. Верховний Суд перевірив правильність застосування судами норм процесуального права у межах доводів касаційної скарги та дійшов таких висновків.
12. Ч.1 ст.296 та ч.1 ст.297 КАС України передбачає, що апеляційна скарга подається у письмовій формі та безпосередньо до суду апеляційної інстанції.
13. Згідно з ч.7 та 8 ст.44 КАС України учасники справи мають право подати до суду документи (в тому числі процесуальні документи, письмові та електронні докази тощо) та вчиняти процесуальні дії в електронній формі з використанням Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи.
14. Процесуальні документи в електронній формі мають подаватися учасниками справи до суду з використанням Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи в порядку, визначеному Положенням про Єдину судову інформаційно-телекомунікаційну систему та/або положеннями, що визначають порядок функціонування її окремих підсистем (модулів).
15. Відповідно до ч.8 ст.18 КАС України особи, які зареєстрували офіційні електронні адреси в Єдиній судовій інформаційно-телекомунікаційній системі, подають процесуальні та інші документи, письмові та електронні докази, вчиняють інші процесуальні дії в електронній формі виключно за допомогою Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи, з використанням власного електронного підпису, прирівняного до власноручного підпису відповідно до Закону України "Про електронні довірчі послуги", якщо інше не визначено цим Кодексом.
16. Реєстрація в Єдиній судовій інформаційно-телекомунікаційній системі не позбавляє права на подання документів до суду в паперовій формі в порядку, визначеному цим Кодексом.
17. Відповідно до ч. 7 ст.15-1 Закону України "Про судоустрій і статус суддів" Положення про Єдину судову інформаційно-телекомунікаційну систему затверджується Вищою радою правосуддя за поданням Державної судової адміністрації України та після консультацій з Радою суддів України.
18. У зв`язку з набранням чинності Положенням про порядок функціонування окремих підсистем (модулів) Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи, затвердженим рішенням Вищої ради правосуддя від 17.08.2021 №1845/0/15-21 (далі - Положення про ЄСІТС), наказом Державної судової адміністрації України від 26.10.2021 № 362 "Про приведення у відповідність із діючим законодавством нормативно-правових актів ДСА України", п. 3 якого визнано таким, що втратив чинність, наказ Державної судової адміністрації України від 01.06.2020 № 247 "Про запровадження в дослідну експлуатацію підсистем "Електронний суд" та "Електронний кабінет".
19. У газеті "Голос України" від 04.09.2021 № 168 (7668) Вища рада правосуддя оприлюднила оголошення про початок функціонування трьох таких підсистеми (модулів) ЄСІТС: "Електронний кабінет"; "Електронний суд"; підсистема відеоконференцзв`язку.
20. Пункт 110 розділу V "Перехідні положення" Положення про ЄСІТС визначає, що підсистеми (модулі) ЄСІТС, зазначені в розділі III цього Положення, починають функціонувати через 30 днів із дня опублікування Вищою радою правосуддя в газеті "Голос України" та на вебпорталі судової влади України оголошення про створення та забезпечення функціонування відповідної підсистеми (модуля).
21. 05.10.2021 є датою початку функціонування підсистем (модулів) ЄСІТС: "Електронний кабінет", "Електронний Суд", підсистема відеоконференцзв`язку (30 днів із дня опублікування оголошення Вищою радою правосуддя в газеті "Голос України" оголошення про створення та забезпечення функціонування вказаних підсистем (модулів) ЄСІТС).
22. Вища рада правосуддя в оголошенні повідомила, що "відповідно до пункту 2 § 2 розділу 4 Закону України "Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України та інших законодавчих актів" (далі - Закон) окремі підсистеми (модулі) Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи (далі - ЄСІТС) починають функціонувати після опублікування оголошення про створення та забезпечення функціонування відповідної підсистеми (модуля) ЄСІТС, яке має містити інформацію про підпункти, пункти цього розділу, які вводяться в дію у зв`язку з початком функціонування відповідної підсистеми (модуля) ЄСІТС.
23. Отже, з початком функціонування підсистем "Електронний кабінет", "Електронний суд", підсистеми відеоконференцзв`язку:
- вводяться в дію підпункт 1 пункту 3, підпункт "а" підпункту 3 пункту 17, пункт 19 § 1 розділу 4 Закону; підпункт 5 пункту 7 § 1 розділу 4 Закону - в частині щодо можливості брати участь у судовому засіданні в режимі відеоконференції, функціонування офіційних електронних адрес та процедури реєстрації, автентифікації та доступу осіб до функціонуючих підсистем (модулів) ЄСІТС (електронний кабінет);
- зазнає змін порядок вчинення процесуальних (або інших) дій, особливості вчинення яких передбачені підпунктами 17.1, 17.5, 17.6, 17.14, 17.16 підпункту 17 пункту 1 розділу XI "Перехідні положення" Господарського процесуального кодексу України; підпунктами 15.1, 15.5, 15.6, 15.14, 15.16 підпункту 15 пункту 1 розділу XIІI "Перехідні положення" Цивільного процесуального кодексу України; підпунктами 15.1, 15.5, 15.7, 15.15, 15.17 підпункту 15 пункту 1 розділу VII "Перехідні положення" Кодексу адміністративного судочинства України; підпунктом 17.7 підпункту 17 пункту 1 розділу XI "Перехідні положення" Господарського процесуального кодексу України, підпунктом 15.7 підпункту 15 пункту 1 розділу XIІI "Перехідні положення" Цивільного процесуального кодексу України, підпунктом 15.8 підпункту 15 пункту 1 розділу VII "Перехідні положення" Кодексу адміністративного судочинства України - в частині фіксування судових засідань, що проводяться в режимі відеоконференції з використанням підсистеми відеоконференцзв`язку.
Ці дії вчиняються з використанням підсистем (модулів) ЄСІТС у порядку, визначеному Положенням про порядок функціонування окремих підсистем (модулів) Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи, затвердженим рішенням Вищої ради правосуддя від 17 серпня 2021 року № 1845/0/15-21, та нормами процесуального законодавства, що регулюють порядок вчинення таких дій після початку функціонування відповідних підсистем (модулів) ЄСІТС".