1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

28 вересня 2023 року

м. Київ

cправа № 927/56/23

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:

Колос І.Б. (головуючий), Булгакової І.В., Малашенкової Т.М.,

за участю секретаря судового засідання Гибало В.О.,

представників учасників справи:

прокуратури - Гамор Н.В. прокурор,

позивача-1 - Північного офісу Державної аудиторської служби України - Кожемяка Ю.М., в порядку самопредставництва,

позивача-2 - Управління освіти Ніжинської міської ради - не з`явився,

відповідача - товариства з обмеженою відповідальністю "Укр Газ Ресурс" - Серебряник О.О., адвокат (ордер від 18.04.2023),

розглянув у відкритому судовому засіданні

касаційну скаргу товариства з обмеженою відповідальністю "Укр Газ Ресурс"

на рішення господарського суду Чернігівської області від 20.04.2023 (суддя Сидоренко А.С.)

та постанову Північного апеляційного господарського суду від 18.07.2023 (головуючий суддя: Барсук М.А., судді: Пономаренко Є.Ю., Руденко М.А.)

у справі № 927/56/23

за позовом заступника керівника Ніжинської окружної прокуратури (далі - Прокурор) в інтересах держави в особі Північного офісу Державної аудиторської служби України (далі - Держаудитслужба) та Управління освіти Ніжинської міської ради (далі - Управління освіти)

до товариства з обмеженою відповідальністю "Укр Газ Ресурс" (далі - ТОВ "Укр Газ Ресурс")

про визнання додаткових угод до договору недійсними та стягнення 472 167,79 грн.

1. ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог

Прокурор звернувся до суду з позовом в інтересах держави в особі Держаудитслужби та Управління освіти до ТОВ "Укр Газ Ресурс" про: визнання недійсними додаткових угод №№ 3, 6, 7, 8, 9, 10 про внесення змін до договору від 04.12.2020 № 1 про постачання електричної енергії споживачу та стягнення з ТОВ "Укр Газ Ресурс" 472 167,79 грн.

В обґрунтування заявлених позовних вимог Прокурор посилається, зокрема, на те, що при укладенні спірних додаткових угод до договору не було дотримано вимог пункту 2 частини п`ятої статті 41 Закону України "Про публічні закупівлі" (в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин), збільшено ціну електричної енергії без належного підтвердження коливання ціни після укладення договору і до внесення змін до нього, що суперечить інтересам суспільства в особі територіальної громади Ніжинської міської ради Чернігівської області, не сприяє раціональному та ефективному використанню бюджетних коштів і створює загрозу порушення економічних інтересів держави. При цьому, оскільки позивач-2 сплачував кошти за поставлений товар відповідно до цін, вказаних у спірних додаткових угодах до Договору, отже, за збільшеними цінами, Прокурор просив стягнути з відповідача надмірно сплачені кошти.

Короткий зміст рішення суду першої інстанції та постанови суду апеляційної інстанції

Рішенням господарського суду Чернігівської області від 20.04.2023 зі справи № 927/56/23, яке залишено без змін постановою Північного апеляційного господарського суду від 18.07.2023, позов задоволено повністю, з посиланням на його обґрунтованість.

Короткий зміст вимог касаційної скарги

У касаційній скарзі ТОВ "Укр Газ Ресурс", з посиланням на неправильне застосування судами попередніх інстанцій норм матеріального права та порушення норм процесуального права, просить суд касаційної інстанції: скасувати судові рішення попередніх інстанцій та ухвалити нове рішення про залишення позову Прокурора, поданого в інтересах держави в особі Управління освіти без розгляду; у позові, який поданий Прокурором в інтересах держави в особі Держаудитслужби відмовити.

2. АРГУМЕНТИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

Доводи особи, яка подала касаційну скаргу

В обґрунтування підстав касаційного оскарження скаржник посилається на:

- пункт 1 частини другої статті 287 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України), зазначаючи про те, що суди попередніх інстанцій в оскаржуваних судових рішеннях застосували норми права без урахування висновків щодо застосування норм права у подібних правовідносинах, викладених: у постанові Великої Палати Верховного Суду від 21.06.2023 у справі № 905/1907/21 щодо застосування підпункту 47 статті 2, підпунктів 6, 7, 8 частини першої статті 2, статті 22 Бюджетного кодексу України та Порядку складання, розгляду, затвердження та основні вимоги до виконання кошторисів бюджетних установ, який затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 28.02.2002 № 228, та постанові Верховного Суду у складі суддів об`єднаної палати Касаційного господарського суду від 18.11.2022 у справі № 914/2656/21, зокрема, щодо застосування положень статті 23 Закону України "Про прокуратуру", статті 53 ГПК України;

- пункт 3 частини другої статті 287 ГПК України, зазначаючи про те, що на даний час відсутній висновок Верховного Суду стосовно застосування статті 44 Закону України "Про публічні закупівлі" у подібних правовідносинах. Поряд з цим скаржник зазначає про необхідність дослідження питання застосування приписів статті 41 Закону України "Про публічні закупівлі" щодо покладення відповідальності за порушення вимог цього Закону.

Доводи інших учасників справи

Від позивача-1 надійшли письмові пояснення по справі з долученими до них додатковими доказами.

З урахуванням меж розгляду справи судом касаційної інстанції, які визначені статтею 300 ГПК України, а саме, враховуючи те, що суд касаційної інстанції не має права збирати чи приймати нові докази, письмові пояснення, які надійшли від позивача-1, Суд долучив до матеріалів справи виключно як письмові пояснення.

У відзиві на касаційну скаргу Прокурор просив Суд залишити судові рішення попередніх інстанцій без змін, а касаційну скаргу - без задоволення, посилаючись, зокрема, на законність та обґрунтованість судових рішень попередніх інстанцій.

Згідно з ухвалою Верховного Суду від 12.09.2023 зі справи задоволено клопотання позивача-1 про участь у судовому засіданні у справі в режимі відеоконференції поза межами приміщення суду з використанням власних технічних засобів.

3. СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

Управлінням освіти 30.10.2020 на веб-порталі публічних закупівель "Prozorro" оприлюднено оголошення за № UA-2020-10-30-001576-b про намір здійснити закупівлю електричної енергії (ДК 021:2015:09310000-5) за бюджетні кошти для підпорядкованих закладів освіти в обсязі 1 228 310 кВт, зі строком поставки від 01.01.2021 до 31.12.2021.

У відкритих торгах взяли участь 4 учасники.

Відповідно до форми протоколу розкриття тендерних пропозицій ТОВ "Укр Газ Ресурс" визнано переможцем торгів.

Управлінням освіти як споживачем та ТОВ "Укр Газ Ресурс" як постачальником 04.12.2020 укладено договір № 1 про постачання електричної енергії споживачу (далі - Договір), який є публічним договором приєднання, що встановлює порядок та умови постачання електричної енергії як товарної продукції споживачу постачальником електричної енергії та укладається сторонами, з урахуванням статей 633, 634, 641, 642 Цивільного кодексу України, шляхом приєднання споживача до умов цього договору.

Згідно з пунктами 2.1, 2.2 та 3.1 Договору постачальник продає електричну енергію по ДК 021:2015 09310000-5 "Електрична енергія" споживачу для забезпечення потреб електроустановок споживача, а споживач оплачує постачальнику вартість використаної (купованої) електричної енергії та здійснює інші платежі згідно з умовами цього договору. Обсяги 1 228 310 кВт/год.

Початком постачання електричної енергії споживачу є дата, зазначена в заяві-приєднанні, яка є додатком 1 до Договору, а саме: 01.01.2021.

Згідно з пунктом 5.1 Договору споживач розраховується з постачальником за електричну енергію за цінами, що визначаються відповідно до механізму визначення ціни електричної енергії, згідно з обраною споживачем комерційною пропозицією, яка є додатком 2 до цього договору. Сума договору складає 2 026 711,50 грн., в тому числі ПДВ - 405 342,30 грн., а разом з ПДВ - 2 432 053,80 грн.

Відповідно до пункту 5.2 Договору спосіб визначення ціни (тарифу) електричної енергії зазначається в комерційній пропозиції постачальника.

Згідно з пунктом 1 комерційної пропозиції (додаток 1) ціна (тариф) електричної енергії, у тому числі, диференційовані ціни (тарифи): 1,65 грн/кВт*год без ПДВ, а разом з ПДВ - 1,98 грн/кВт*год, у тому числі, тариф на послуги з передачі електричної енергії (згідно постанови НКРЕКП від 11.07.2020 № 1329) та без урахування тарифу на послугу з розподілу електричної енергії.

Комерційною пропозицією (пункти 2-5) сторони передбачили спосіб визначення ціни (тарифу) електричної енергії: за нерегульованим тарифом на електроенергію, диференційовані за зонами доби (тризонний прилад обліку): за результатами процедури публічних закупівель.

Спосіб оплати: по факту. Термін надання акту, рахунку за спожиту електричну енергію: до 15 числа місяця, що слідує за розрахунковим. Строк оплати: оплата рахунку постачальника за цим договором має бути здійснена споживачем у строк не пізніше 20 числа наступного місяця.

Інформація про діючу ціну електроенергії має бути розміщена на офіційному веб-сайті постачальника не пізніше ніж за 20 днів до початку її застосування із зазначенням порядку її формування. Постачальник зобов`язаний публікувати на офіційному веб-сайті детальну інформацію про зміну ціни електричної енергії за 20 днів до введення її в дію (пункти 5.3 та 7.2 Договору).

У пункті 14.1 Договору сторони визначили, що цей договір укладається на строк, зазначений в комерційній пропозиції, яку обрав споживач, а саме до 31.12.2021, та набирає чинності з моменту погодження (акцептування) споживачем заяви-приєднання, яка є додатком 1 до цього договору, та сплаченого рахунку (квитанції) постачальника.

За комерційною пропозицією термін дії Договору та умови пролонгації: договір діє до 31.12.2021 і може бути пролонгований на 20% від його суми на початок 2022 року.

Згідно з пунктом 13.4 Договору істотні умови Договору не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов`язань сторонами в повному обсязі, крім випадків, передбачених частиною п`ятою статті 41 Закону України "Про публічні закупівлі".

У разі внесення змін до істотних умов договору про закупівлю у випадках, передбачених частиною п`ятою цієї статті, замовник обов`язково оприлюднює повідомлення про внесення змін до договору про закупівлю. Про зміни до Договору, у тому числі, до комерційної пропозиції, постачальник не пізніше ніж за 20 днів до їх застосування повідомляє про це споживача, крім випадків, зазначених в пунктах 2 та 7 частини п`ятої статті 41 Закону України "Про публічні закупівлі" в редакції, що діяла на момент укладення Договору (пункт 13.6 Договору).

У зв`язку зі змінами тарифу на послуги з передачі електричної енергії ПрАТ "НЕК "Укренерго" на 2021, встановленими постановою НКРЕКП від 09.12.2020 № 2353, позивачем-2 та відповідачем укладено додаткову угоду від 18.01.2021 № 2, згідно з якою внесено зміни до ціни (тарифу) електричної енергії, у тому числі, диференційованої ціни (тарифу), зокрема, збільшено ціну за 1 кВт*год до 2,04444 грн. (в т.ч. ПДВ та тариф на послуги з передачі електричної енергії) та збільшено суму Договору до 2 511 206,10 грн. Ця додаткова угода набуває чинності з 01.01.2021.

ТОВ "Укр Газ Ресурс" 15.02.2021 звернулося до споживачів згідно з листом № 609/Ю2, відповідно до якого на виконання вимог Закону України "Про ринок електричної енергії", Правил роздрібного ринку електричної енергії, затверджених постановою НКРЕКП від 14.03.2018 № 312, а також умов Договору повідомило про зміну ціни електричної енергії за Договором у бік збільшення, у зв`язку з коливанням у лютому 2021 року ціни електричної енергії на ринку, що підтверджується ціновими довідками Харківської торгово-промислової палати від 12.02.2021 № 363/21 та № 364/21.

Згідно з ціновою довідкою Харківської торгово-промислової палати від 12.02.2021 № 363/21 установлено, що середньозважена ціна електроенергії на РДН в ОЕС України за 1 мВт/год за 10 днів грудня (01.12-10.12) 2020 року становила 1551,46 грн. (без ПДВ); за 10 днів лютого (01.02-10.02) 2021 року - 1698,79 грн.; тенденція росту цін +9,5%. Середньозважена ціна електроенергії на РДН в ОЕС України за 1 мВт/год за 10 днів січня (01.01-10.01) 2021 року становила 1149,41 грн. (без ПДВ); за 10 днів лютого (01.02-10.02) 2021 року - 1698,79 грн.; тенденція росту цін +47,8%.

Відповідно до цінової довідки Харківської торгово-промислової палати від 12.02.2021 № 364/21 установлено, що середньозважена ціна електроенергії на РДН в ОЕС України за 1 мВт/год за грудень (01.12-31.12) 2020 року становила 1541,52 грн. (без ПДВ); за лютий (станом на 13.02.2021) 2021 року - 1657,15 грн.; тенденція росту цін +7,5%. Середньозважена ціна електроенергії на РДН в ОЕС України за 1 мВт/год за січень (01.01-31.01) 2021 року становила 1462,52 грн. (без ПДВ); за лютий (станом на 13.02.2021) 2021 року - 1657,15 грн.; тенденція росту цін +13,3%.

ТОВ "Укр Газ Ресурс" та Управлінням освіти 11.03.2021 укладено додаткову угоду № 3 про внесення змін до Договору, що поширює свою дію на відносини сторін з 01.02.2021, за умовами якої, відповідно до пункту 2 частини п`ятої статті 41 Закону України "Про публічні закупівлі", сторони домовились:

внести зміни до пункту 1 додатку 2 до Договору "Комерційна пропозиція":

- ціна (тариф) електричної енергії, у тому числі, диференційовані ціни (тарифи): з 01.01.2021 - 1,7037 грн. без ПДВ, а разом з ПДВ - 2,04444 грн., у тому числі, тариф на послуги з передачі електричної енергії, передбачений постановою НКРЕКП від 09.12.2020 № 2553 та без урахування тарифу на послугу з розподілу електричної енергії. З 01.02.2021 - 1,84466 грн. без ПДВ, разом з ПДВ - 2,213592 грн., у тому числі, тариф на послуги з передачі електричної енергії, передбачений постановою НКРЕКП від 09.12.2020 № 2353 та без урахування тарифу на послуги з розподілу електричної енергії;

внести зміни до пункту 2.2 Договору:

- обсяги з 01.01.2021 по 31.01.2021 - 63658 кВт по ціні 1,70370 грн. за 1 кВт*год без ПДВ. З 01.02.2021 - 1075654,926 кВт по ціні 1,84466 грн. без ПДВ.

ТОВ "Укр Газ Ресурс" 17.08.2021 звернулося до споживачів згідно з листом № 1008/Ю2, відповідно до якого на виконання вимог Закону України "Про ринок електричної енергії", Правил роздрібного ринку електричної енергії, затверджених постановою НКРЕКП від 14.03.2018 № 312, а також умов Договору повідомило про зміну ціни електричної енергії за Договором у бік збільшення, у зв`язку з коливанням у липні 2021 року ціни електричної енергії на ринку, що підтверджується ціновою довідкою Харківської торгово-промислової палати від 17.08.2021 № 1917/21.

Згідно з ціновою довідкою Харківської торгово-промислової палати від 17.08.2021 № 1914/21 установлено, що середньозважена ціна електроенергії на РДН в ОЕС України за 1 мВт/год за 1 декаду лютого (01.02.-10.02) 2021 року становила 1698,79 грн. (без ПДВ); за 1 декаду серпня (01.08.-10.08) 2021 року - 2127,10 грн.; тенденція росту цін +25,21%.

ТОВ "Укр Газ Ресурс" та Управлінням освіти 25.08.2021 укладено додаткову угоду № 6 про внесення змін до Договору, що поширює свою дію на відносини сторін з 01.08.2021, за умовами якої, відповідно до пункту 2 частини п`ятої статті 41 Закону України "Про публічні закупівлі", сторони домовились:

внести зміни до пункту 1 додатку 2 до Договору "Комерційна пропозиція":

- ціна (тариф) електричної енергії, у тому числі, диференційовані ціни (тарифи): з 01.01.2021 - 1,7037 грн. без ПДВ, а разом з ПДВ - 2,04444 грн., у тому числі, тариф на послуги з передачі електричної енергії, передбачений постановою НКРЕКП від 09.12.2020 № 2553 та без урахування тарифу на послугу з розподілу електричної енергії. З 01.02.2021 - 1,84466 грн. без ПДВ, разом з ПДВ - 2,213592 грн., у тому числі, тариф на послуги з передачі електричної енергії, передбачений постановою НКРЕКП від 09.12.2020 № 2353 та без урахування тарифу на послуги з розподілу електричної енергії. З 01.08.2021 - 1,99957 грн. без ПДВ, разом з ПДВ - 2,399484 грн., у тому числі, тариф на послуги з передачі електричної енергії, передбачений постановою НКРЕКП від 09.12.2020 № 2353 та без урахування тарифу на послуги з розподілу електричної енергії;

внести зміни до пункту 2.2 Договору:

- обсяги з 01.01.2021 по 31.01.2021 - 63658 кВт по ціні 1,70370 грн. за 1 кВт*год без ПДВ. З 01.02.2021 - 479158 кВт по ціні 1,84466 грн. за 1 кВт*год без ПДВ. З 01.08.2021 - 550285,319 кВт по ціні 1,99957 грн за 1 кВт*год без ПДВ.

ТОВ "Укр Газ Ресурс" та Управлінням освіти 25.08.2021 укладено додаткову угоду № 7 про внесення змін до Договору, що поширює свою дію на відносини сторін з 15.08.2021, за умовами якої, відповідно до пункту 2 частини п`ятої статті 41 Закону України "Про публічні закупівлі", сторони домовились:

внести зміни до пункту 1 додатку 2 до Договору "Комерційна пропозиція":

- ціна (тариф) електричної енергії, у тому числі, диференційовані ціни (тарифи): з 01.01.2021 - 1,7037 грн. без ПДВ, а разом з ПДВ - 2,04444 грн., у тому числі, тариф на послуги з передачі електричної енергії, передбачений постановою НКРЕКП від 09.12.2020 № 2553 та без урахування тарифу на послугу з розподілу електричної енергії. З 01.02.2021 - 1,84466 грн. без ПДВ, разом з ПДВ - 2,213592 грн., у тому числі, тариф на послуги з передачі електричної енергії, передбачений постановою НКРЕКП від 09.12.2020 № 2353 та без урахування тарифу на послуги з розподілу електричної енергії. З 01.08.2021 - 1,99957 грн. без ПДВ, разом з ПДВ - 2,399484 грн., у тому числі, тариф на послуги з передачі електричної енергії, передбачений постановою НКРЕКП від 09.12.2020 № 2353 та без урахування тарифу на послуги з розподілу електричної енергії. З 15.08.2021 - 2,16966 без ПДВ, разом з ПДВ - 2,603952 грн., у тому числі, тариф на послуги з передачі електричної енергії, передбачений постановою НКРЕКП від 09.12.2020 № 2353 та без урахування тарифу на послуги з розподілу електричної енергії;

внести зміни до пункту 2.2 Договору:

- обсяги з 01.01.2021 по 31.01.2021 - 63658 кВт по ціні 1,70370 грн. за 1 кВт*год без ПДВ. З 01.02.2021 по 31.07.2021 - 479158 кВт по ціні 1,84466 грн. за 1 кВт*год без ПДВ. З 01.08.2021 по 14.08.2021- 20000 кВт по ціні 1,99957 грн. за 1 кВт*год без ПДВ. З 01.08.2021 - 488646,157 кВт по ціні 2,16966 грн. за 1 кВт*год без ПДВ.

ТОВ "Укр Газ Ресурс" 15.09.2021 звернулося до споживачів згідно з листом № 1068/Ю2, відповідно до якого на виконання вимог Закону України "Про ринок електричної енергії", Правил роздрібного ринку електричної енергії, затверджених постановою НКРЕКП від 14.03.2018 № 312, а також умов Договору повідомило про зміну ціни електричної енергії за Договором у бік збільшення, у зв`язку з коливанням ціни електричної енергії на ринку, що підтверджується ціновою довідкою Харківської торгово-промислової палати від 15.09.2021 № 2198-2/21.

Відповідно до цінової довідки Харківської торгово-промислової палати від 15.09.2021 № 2198-2/21 установлено, що середньозважена ціна електроенергії на РДН в ОЕС України за 1 мВт/год за 3 декаду серпня (21.08.-31.08) 2021 року становила 2034,14 грн. (без ПДВ); за 1 декаду вересня (01.09.-10.09) 2021 року - 2217,07 грн.; тенденція росту цін +8,99%.

ТОВ "Укр Газ Ресурс" та Управлінням освіти 11.10.2021 укладено додаткову угоду № 8 про внесення змін до Договору, що поширює свою дію на відносини сторін з 01.09.2021, за умовами якої, відповідно до пункту 2 частини п`ятої статті 41 Закону України "Про публічні закупівлі", сторони домовились:

внести зміни до пункту 1 додатку 2 до Договору "Комерційна пропозиція":

- ціна (тариф) електричної енергії, у тому числі, диференційовані ціни (тарифи): з 01.01.2021 - 1,7037 грн. без ПДВ, а разом з ПДВ - 2,04444 грн., у тому числі, тариф на послуги з передачі електричної енергії, передбачений постановою НКРЕКП від 09.12.2020 № 2553 та без урахування тарифу на послугу з розподілу електричної енергії. З 01.02.2021 - 1,84466 грн. без ПДВ, разом з ПДВ - 2,213592 грн., у тому числі, тариф на послуги з передачі електричної енергії, передбачений постановою НКРЕКП від 09.12.2020 № 2353 та без урахування тарифу на послуги з розподілу електричної енергії. З 01.08.2021 - 1,99957 грн. без ПДВ, разом з ПДВ - 2,399484 грн., у тому числі, тариф на послуги з передачі електричної енергії, передбачений постановою НКРЕКП від 09.12.2020 № 2353 та без урахування тарифу на послуги з розподілу електричної енергії. З 15.08.2021 - 2,16966 без ПДВ, разом з ПДВ - 2,603952 грн., у тому числі, тариф на послуги з передачі електричної енергії, передбачений постановою НКРЕКП від 09.12.2020 № 2353 та без урахування тарифу на послуги з розподілу електричної енергії. З 01.09.2021 - 2,33861 грн. без ПДВ, разом з ПДВ - 2,806332 грн., у тому числі, тариф на послуги з передачі електричної енергії, передбачений постановою НКРЕКП від 09.12.2020 № 2353 та без урахування тарифу на послуги з розподілу електричної енергії;

внести зміни до пункту 2.2 Договору:

- обсяги з 01.01.2021 по 31.01.2021 - 63658 кВт по ціні 1,70370 грн. за 1 кВт*год без ПДВ. З 01.02.2021 по 31.07.2021 - 479158 кВт по ціні 1,84466 грн. за 1 кВт*год без ПДВ. З 01.08.2021 по 14.08.2021- 20678,5 кВт по ціні 1,99957 грн. за 1 кВт*год без ПДВ. З 15.08.2021 по 31.08.2021 - 20678,5 кВт по ціні 2,16966 грн. за 1 кВт*год без ПДВ. З 01.09.2021 по 30.09.2021 - 433642,427 кВт по ціні 2,33861 грн. за 1 кВт*год без ПДВ.

Згідно з ціновою довідкою Харківської торгово-промислової палати від 08.10.2021 № 2511/21 установлено, що середньозважена ціна електроенергії на РДН в ОЕС України за 1 мВт/год за серпень (01.08.-31.08) 2021 року становила 1309,40 грн. (без ПДВ); за вересень (01.09.-30.09) 2021 року - 1737,90 грн.; тенденція росту цін +32,72%.

ТОВ "Укр Газ Ресурс" та Управлінням освіти 26.10.2021 укладено додаткову угоду № 9 про внесення змін до Договору, що поширює свою дію на відносини сторін з 01.10.2021, за умовами якої, відповідно до пункту 2 частини п`ятої статті 41 Закону України "Про публічні закупівлі", сторони домовились:

внести зміни до пункту 1 додатку 2 до Договору "Комерційна пропозиція":

- ціна (тариф) електричної енергії, у тому числі, диференційовані ціни (тарифи): з 01.01.2021 - 1,7037 грн. без ПДВ, а разом з ПДВ - 2,04444 грн., у тому числі, тариф на послуги з передачі електричної енергії, передбачений постановою НКРЕКП від 09.12.2020 № 2553 та без урахування тарифу на послугу з розподілу електричної енергії. З 01.02.2021 - 1,84466 грн. без ПДВ, разом з ПДВ - 2,213592 грн., у тому числі, тариф на послуги з передачі електричної енергії, передбачений постановою НКРЕКП від 09.12.2020 № 2353 та без урахування тарифу на послуги з розподілу електричної енергії. З 01.08.2021 - 1,99957 грн. без ПДВ, разом з ПДВ - 2,399484 грн., у тому числі, тариф на послуги з передачі електричної енергії, передбачений постановою НКРЕКП від 09.12.2020 № 2353 та без урахування тарифу на послуги з розподілу електричної енергії. З 15.08.2021 - 2,16966 без ПДВ, разом з ПДВ - 2,603952 грн., у тому числі, тариф на послуги з передачі електричної енергії, передбачений постановою НКРЕКП від 09.12.2020 № 2353 та без урахування тарифу на послуги з розподілу електричної енергії. З 01.09.2021 - 2,33861 грн. без ПДВ, разом з ПДВ - 2,806332 грн., у тому числі, тариф на послуги з передачі електричної енергії, передбачений постановою НКРЕКП від 09.12.2020 № 2353 та без урахування тарифу на послуги з розподілу електричної енергії. З 01.10.2021 - 2,54287 грн. без ПДВ, разом з ПДВ - 3,051444 грн., у тому числі, тариф на послуги з передачі електричної енергії, передбачений постановою НКРЕКП від 09.12.2020 № 2353 та без урахування тарифу на послуги з розподілу електричної енергії;

внести зміни до пункту 2.2 Договору:

- обсяги з 01.01.2021 по 31.01.2021 - 63658 кВт по ціні 1,70370 грн. за 1 кВт*год без ПДВ. З 01.02.2021 по 31.07.2021 - 479158 кВт по ціні 1,84466 грн. за 1 кВт*год без ПДВ. З 01.08.2021 по 14.08.2021- 20678,5 кВт по ціні 1,99957 грн. за 1 кВт*год без ПДВ. З 15.08.2021 по 31.08.2021 - 20678,5 кВт по ціні 2,16966 грн. за 1 кВт*год без ПДВ. З 01.09.2021 по 30.09.2021 - 111551 кВт по ціні 2,33861 грн. за 1 кВт*год без ПДВ. З 01.10.2021 - 296218,96 кВт по ціні 2,33861 грн. за 1 кВт*год без ПДВ.

ТОВ "Укр Газ Ресурс" та Управлінням освіти 27.10.2021 укладено додаткову угоду № 10 про внесення змін до Договору, що поширює свою дію на відносини сторін з 10.10.2021, за умовами якої, відповідно до пункту 2 частини п`ятої статті 41 Закону України "Про публічні закупівлі", сторони домовились:

внести зміни до пункту 1 додатку 2 до Договору "Комерційна пропозиція":

- ціна (тариф) електричної енергії, у тому числі, диференційовані ціни (тарифи): з 01.01.2021 - 1,7037 грн. без ПДВ, а разом з ПДВ - 2,04444 грн., у тому числі, тариф на послуги з передачі електричної енергії, передбачений постановою НКРЕКП від 09.12.2020 № 2553 та без урахування тарифу на послугу з розподілу електричної енергії. З 01.02.2021 - 1,84466 грн. без ПДВ, разом з ПДВ - 2,213592 грн., у тому числі, тариф на послуги з передачі електричної енергії, передбачений постановою НКРЕКП від 09.12.2020 № 2353 та без урахування тарифу на послуги з розподілу електричної енергії. З 01.08.2021 - 1,99957 грн. без ПДВ, разом з ПДВ - 2,399484 грн., у тому числі, тариф на послуги з передачі електричної енергії, передбачений постановою НКРЕКП від 09.12.2020 № 2353 та без урахування тарифу на послуги з розподілу електричної енергії. З 15.08.2021 - 2,16966 грн. без ПДВ, разом з ПДВ - 2,603952 грн., у тому числі, тариф на послуги з передачі електричної енергії, передбачений постановою НКРЕКП від 09.12.2020 № 2353 та без урахування тарифу на послуги з розподілу електричної енергії. З 01.09.2021 - 2,33861 грн. без ПДВ, разом з ПДВ - 2,806332 грн., у тому числі, тариф на послуги з передачі електричної енергії, передбачений постановою НКРЕКП від 09.12.2020 № 2353 та без урахування тарифу на послуги з розподілу електричної енергії. З 01.10.2021 - 2,54287 грн. без ПДВ, разом з ПДВ - 3,051444 грн., у тому числі, тариф на послуги з передачі електричної енергії, передбачений постановою НКРЕКП від 09.12.2020 № 2353 та без урахування тарифу на послуги з розподілу електричної енергії. З 10.10.2021 - 2,76753 грн. без ПДВ, разом з ПДВ - 3,051444 грн., у тому числі, тариф на послуги з передачі електричної енергії, передбачений постановою НКРЕКП від 09.12.2020 № 2353 та без урахування тарифу на послуги з розподілу електричної енергії;

внести зміни до пункту 2.2 Договору:

- обсяги з 01.01.2021 по 31.01.2021 - 63658 кВт по ціні 1,70370 грн. за 1 кВт*год без ПДВ. З 01.02.2021 по 31.07.2021 - 479158 кВт по ціні 1,84466 грн. за 1 кВт*год без ПДВ. З 01.08.2021 по 14.08.2021- 20678,5 кВт по ціні 1,99957 грн. за 1 кВт*год без ПДВ. З 15.08.2021 по 31.08.2021 - 20678,5 кВт по ціні 2,16966 грн. за 1 кВт*год без ПДВ. З 01.09.2021 по 30.09.2021 - 111551 кВт по ціні 2,33861 грн. за 1 кВт*год без ПДВ. З 01.10.2021 по 09.10.2021 - 40000 кВт по ціні 2,54287 грн. за 1 кВт*год без ПДВ. З 10.10.2021 - 235419,853 кВт по ціні 2,76753 грн. за 1 кВт*год без ПДВ.

У період з лютого 2021 року по листопад 2021 року відповідач поставив позивачу-2 електроенергію у кількості 864124 кВт/год на суму 2 238 817,46 грн., що підтверджується актами приймання-передачі електричної енергії.

Позивач-2 перерахував відповідачу кошти за поставлену електроенергію у кількості 864124 кВт/год на суму 2 238 817,46 грн, що підтверджується платіжними дорученнями.

За доводами Прокурора, при укладенні спірних додаткових угод до Договору не було дотримано вимог пункту 2 частини п`ятої статті 41 Закону України "Про публічні закупівлі" (в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин), збільшено ціну електричної енергії без належного підтвердження коливання ціни після укладення договору і до внесення змін до нього, що суперечить інтересам суспільства в особі територіальної громади Ніжинської міської ради Чернігівської області, не сприяє раціональному та ефективному використанню бюджетних коштів і створює загрозу порушення економічних інтересів держави.

Також судами встановлено, що Прокурор звертався до Держаудитслужби згідно з листом від 13.10.2022 № 4722вих-22, у якому повідомив про виявлені порушення законодавства при укладенні між позивачем-2 та відповідачем додаткових угод до Договору щодо зміни ціни електричної енергії, а також просив повідомити інформацію щодо проведення моніторингу процедури закупівлі та про звернення до суду з відповідним позовом.

Держаудитслужба згідно з листом від 31.10.2022 № 262531-17/2621-2022 повідомила Прокурора про те, що моніторинг спірної процедури закупівлі не проводився та підстави для проведення моніторингу спірної процедури закупівлі відсутні. Також відсутні повноваження для звернення до суду з позовом про визнання договорів недійсними.

Крім того, Прокурор звертався до Управління освіти з листом - повідомленням від 03.10.2022 № 4459ВИХ-22 про те, що внаслідок укладення спірних додаткових угод до Договору було порушено вимоги пункту 2 частини п`ятої статті 41 Закону України "Про публічні закупівлі" та просив надати інформацію про вжиті заходи щодо усунення вказаних порушень.

Управління освіти згідно з листом від 13.10.2022 № 01-10/1231 повідомило Прокурора про те, що воно не зверталося до ТОВ "Укр Газ Ресурс" з приводу повернення коштів, сплачених внаслідок укладання додаткових угод до Договору, ним не вживались заходи до повернення коштів і Управління освіти не планує цього робити.

4. ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

Джерела права та акти їх застосування. Оцінка аргументів учасників справи і висновків попередніх судових інстанцій

Причиною виникнення спору зі справи стало питання щодо наявності чи відсутності підстав для визнання спірних додаткових угод до Договору недійсними та стягнення з відповідача надмірно сплачених коштів у розмірі 472 167,79 грн.

Так, відповідно до частини третьої статті 3 ГПК України до господарського суду у справах, віднесених законом до його юрисдикції, мають право звертатися особи, яким законом надано право звертатися до суду в інтересах інших осіб.

Згідно із частиною третьою статті 41 ГПК України у господарських справах можуть також брати участь органи та особи, яким законом надано право звертатися до суду в інтересах інших осіб.

Стаття 53 ГПК України встановлює, що у визначених законом випадках прокурор звертається до суду з позовною заявою, бере участь у розгляді справ за його позовами, а також може вступити за своєю ініціативою у справу, провадження у якій відкрито за позовом іншої особи, до початку розгляду справи по суті, подає апеляційну, касаційну скаргу, заяву про перегляд судового рішення за нововиявленими або виключними обставинами. У разі відкриття провадження за позовною заявою, поданою прокурором в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати функції держави у спірних правовідносинах, зазначений орган набуває статусу позивача. У разі відсутності такого органу або відсутності у нього повноважень щодо звернення до суду прокурор зазначає про це в позовній заяві і в такому разі набуває статусу позивача.

Відповідно до частини четвертої статті 53 ГПК України прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує: 1) в чому полягає порушення інтересів держави, 2) необхідність їх захисту, 3) визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає 4) орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах.

Велика Палата Верховного Суду неодноразово зазначала, що у випадку, коли держава вступає в цивільні правовідносини, вона має цивільну правоздатність нарівні з іншими їх учасниками. Держава набуває і здійснює цивільні права й обов`язки через відповідні органи, які діють у межах їхньої компетенції. Отже, поведінка органів, через які діє держава, розглядається як поведінка держави у відповідних, зокрема цивільних, правовідносинах. Тому у відносинах, в які вступає держава, органи, через які вона діє, не мають власних прав і обов`язків, а наділені повноваженнями (компетенцією) представляти державу у відповідних правовідносинах (див. постанови Великої Палати Верховного Суду від 20.11.2018 у справі № 5023/10655/11 (підпункти 6.21, 6.22), від 26.02.2019 у справі № 915/478/18 (підпункти 4.19, 4.20), від 26.06.2019 у справі № 587/430/16-ц (пункт 26), від 18.03.2020 у справі № 553/2759/18 (пункт 35), від 06.07.2021 у справі № 911/2169/20 (підпункт 8.5), від 23.11.2021 у справі № 359/3373/16-ц (пункт 80), від 20.07.2022 у справі № 910/5201/19 (пункт 75), від 05.10.2022 у справах № 923/199/21 (підпункт 8.16) і № 922/1830/19 (підпункт 7.1)).

Велика Палата Верховного Суду також звертала увагу на те, що в судовому процесі держава бере участь у справі як сторона через її відповідний орган, наділений повноваженнями у спірних правовідносинах (див. постанови від 27.02.2019 у справі № 761/3884/18 (пункт 35), від 23.11.2021 у справі № 359/3373/16-ц (пункт 81), від 20.07.2022 у справі № 910/5201/19 (пункт 76), від 05.10.2022 у справах № 923/199/21 (підпункт 8.17) і № 922/1830/19 (підпункт 7.2)). Тобто під час розгляду справи в суді фактичною стороною у спорі є держава, навіть якщо позивач визначив стороною у справі певний орган (див. постанови Великої Палати Верховного Суду від 26.06.2019 у справі № 587/430/16-ц (пункт 27), від 23.11.2021 у справі № 359/3373/16-ц (пункт 81), від 05.10.2022 у справах № 923/199/21 (підпункт 8.18) і № 922/1830/19 (підпункт 7.3)).

У пункті 55 постанови від 14.12.2022 у справі № 2-3887/2009 Велика Палата Верховного Суду зазначила, що ці висновки актуальні також щодо участі територіальної громади в цивільних правовідносинах та судовому процесі.

Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України (частина друга статті 19 Конституції України).

Пунктом 3 частини першої статті 131-1 Конституції України передбачено, що прокуратура здійснює представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.

Питання представництва інтересів держави прокурором у суді врегульовано у статті 23 Закону України "Про прокуратуру", який набрав чинності 15.07.2015. Частина перша цієї статті визначає, що представництво прокурором держави в суді полягає у здійсненні процесуальних та інших дій, спрямованих на захист інтересів держави, у випадках та порядку, встановлених законом.

Згідно з абзацами першим та другим частини третьої статті 23 названого Закону прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу. Наявність таких обставин обґрунтовується прокурором у порядку, передбаченому частиною четвертою цієї статті, крім випадку, визначеного абзацом четвертим цієї частини.

Таким чином, наявність бездіяльності компетентного органу повинна бути предметом самостійної оцінки суду в кожному випадку звернення прокурора з позовом за конкретних фактичних обставин.

Абзац третій частини третьої статті 23 Закону України "Про прокуратуру" передбачає заборону здійснення прокурором представництва в суді інтересів держави в особі державних компаній, а також у правовідносинах, пов`язаних із виборчим процесом, проведенням референдумів, діяльністю Верховної Ради України, Президента України, створенням та діяльністю засобів масової інформації, а також політичних партій, релігійних організацій, організацій, що здійснюють професійне самоврядування, та інших громадських об`єднань.


................
Перейти до повного тексту