1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

26 вересня 2023 року

м. Київ

справа № 1840/3671/18

адміністративне провадження № К/9901/15452/19

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

суддя - доповідач - Стародуб О.П.,

судді - Єзеров А.А., Кравчук В.М.,

в порядку письмового провадження розглянув касаційну скаргу ОСОБА_1 на рішення Сумського окружного адміністративного суду від 03.12.2018 (суддя - Гелета С.М.) та постанову Другого апеляційного адміністративного суду від 25.04.2019 (головуючий суддя - Любчич Л.В., судді: Присяжнюк О.В., Спаскін О.А.)

у справі за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Держгеокадастру у Сумській області, третя особа - Садівниче товариство "Об`єднаний садівничий кооператив "Красносільський" про визнання протиправним рішення та зобов`язання вчинити дії

КОРОТКИЙ ЗМІСТ ПОЗОВНИХ ВИМОГ

ОСОБА_2 звернувся до суду з позовом, в якому просив:

- визнати протиправними відмови ГУ Держгеокадастру у Сумській області, викладені в листах від 07.06.2018 № Н--6295-3030/21-18 та від 07.09.2018 № Н-10007-4207/21-18, у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки для садівництва, розташованої за межами населеного пункту на території Нижньосироватської сільської ради у СТ "ОСК "Красносільський";

- зобов`язати ГУ Держгеокадастру у Сумській області надати дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної у власність земельної ділянки для садівництва, розташованої за межами населеного пункту на території Нижньосироватської сільської ради у СТ "ОСК "Красносільський", загальною площею 0,059 га. .

ФАКТИЧНІ ОБСТАВИНИ СПРАВИ

Судами першої та апеляційної інстанцій встановлено, що рішенням Нижньосироватської сільської ради народних депутатів від 22.12.1993 № 113 безоплатно передано у приватну власність земельні ділянки членам СТ "ОСК "Красносільський".

Згідно інформаційних довідок міськрайонного управління у м. Сумах та Сумському районі ГУ Держгеокадастру у Сумській області, які містяться в матеріалах справи, спірна земельна ділянка знаходиться на території СТ "ОСК "Красносільський" (а.с. 23, 25).

10.05.2018 позивач звернувся до ГУ Держгеокадастру у Сумській області із заявою, яка зареєстрована 10.05.2018 за № Н-6295/0/94-18, про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність орієнтовною площею 0,059 га для індивідуального садівництва за межами населеного пункту на території Нижньосироватської сільської ради в межах СТ "ОСК "Красносільський".

Листом від 07.06.2018 № Н-6295-3030/21-18 ГУ Держгеокадастру у Сумській області повідомило ОСОБА_1 про неможливість задоволення вказаної заяви з огляду на те, що за даними міськрайонного управління у м. Сумах та Сумському районі земельна ділянка із шифром рядка колективне садівництво, а позивачем не надано погодження землевласника (землекористувача) на вилучення такої землі. Також не надано книжки садовода, яка підтверджує членство у кооперативі та матеріалів про прийняття в період з 1993 по 2002 рік Нижньосироватською сільською радою рішення про передачу у власність земельної ділянки, що планується до відведення.

09 серпня 2018 року позивач повторно звернувся до ГУ Держгеокадастру у Сумській області із заявою від 09.08.2018, зареєстрована за № Н-10007/0/94-18, у якій просив надати дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність орієнтовною площею 0,059 га для індивідуального садівництва за межами населеного пункту на території Нижньосироватської сільської ради в межах СТ "ОСК "Красносільський".

Листом від 07.09.2018 №Н-10007-4207/21-18 відповідач повідомив ОСОБА_1 про неможливість задоволення вказаної заяви з підстав, аналогічних до зазначених у листі від 07.06.2018 № Н-6295-3030/21-18 - відсутність погодження землевласника (землекористувача) на вилучення земельної ділянки; неподання книжки садовода; відсутність інформації про підтвердження членства у кооперативі та прийняття в період з 1993 по 2002 рік Нижньосироватською сільською радою рішення про передачу у власність земельної ділянки, що планується до відведення

Не погоджуючись з такими діями відповідача, позивач звернувся до суду.

КОРОТКИЙ ЗМІСТ РІШЕНЬ СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

Рішенням Сумського окружного адміністративного суду від 03.12.2018 та постановою Другого апеляційного адміністративного суду від 25.04.2019 в задоволенні позову відмовлено.

Відмовляючи у задоволенні позовних вимог, суд першої інстанції, з висновками якого погодився суд апеляційної інстанції, виходив з того, що рішенням Нижньосироватської сільської ради народних депутатів від 22.12.1993 № 113 громадянам надано у приватну власність земельні ділянки як членам СТ "ОСК "Красносільський".

Також судами встановлено, що бажана земельна ділянка знаходиться на території СТ "ОСК "Красносільський", однак ОСОБА_1 не є членом СТ "ОСК "Красносільський".

Також суди виходили з того, що всупереч вимог ч. 6 ст. 118 Земельного кодексу України до клопотання позивачем не було подано погодження землекористувача, в даному випадку СТ "ОСК "Красносільський".

УЗАГАЛЬНЕНІ ДОВОДИ ОСОБИ, ЯКА ПОДАЛА КАСАЦІЙНУ СКАРГУ ТА ІНШИХ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

В обґрунтування касаційної скарги позивач покликається на порушення судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального та процесуального права, неповне з`ясування обставин справи, що призвело до ухвалення помилкового судового рішення.

Зокрема, покликається на те, що статтею 118 ЗК України передбачено виключний перелік підстав для відмови у наданні дозволу розроблення проекту землеустрою для відведення земельної ділянки, однак відповідачем таких обставин не встановлено і передбачених статтею 118 ЗК України підстав для відмови не наведено.

Також покликається на те, що суди першої та апеляційної інстанції дійшли помилкових висновків щодо перебування спірної земельної ділянки у власності та користуванні садового товариства.

Просить скасувати рішення судів першої та апеляційної інстанцій і направити справу на новий розгляд до суду першої інстанції.

У відзиві на касаційну скаргу відповідач просить відмовити у її задоволенні, а рішення судів попередніх інстанцій залишити без змін.

ВИСНОВКИ ВЕРХОВНОГО СУДУ

Згідно з ч. 7 ст. 118 ЗК України відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.

Відповідно до ч. 6 ст. 118 ЗК України громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу. У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб) та документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі (у разі надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства). У разі якщо земельна ділянка державної власності розташована за межами населених пунктів і не входить до складу певного району, заява подається до Ради міністрів Автономної Республіки Крим, Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.


................
Перейти до повного тексту