1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

26 вересня 2023 року

м. Київ

справа № 240/16597/21

адміністративне провадження № К/990/12801/22

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Рибачука А.І.,

суддів: Бучик А.Ю., Тацій Л.В.,

розглянувши у порядку письмового провадження у суді касаційної інстанції адміністративну справу № 240/16597/21

за позовом ОСОБА_1 до Національної поліції України, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача - Головне управління Пенсійного фонду України в Житомирській області (далі - ГУ ПФУ), про визнання протиправною відмови, зобов`язання вчинити дії, провадження у якій відкрито

за касаційною скаргою Національної поліції України

на постанову Сьомого апеляційного адміністративного суду від 21.02.2022, ухвалену у складі колегії суддів: головуючої судді Шидловського В.Б., суддів: Боровицького О.А., Курка О.П.,

ВСТАНОВИВ:

І. РУХ СПРАВИ

1. 28.07.2021 ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом, у якому просив:

визнати протиправною відмову Національної поліції України, оформлену листом від 13.04.2021 №Х-325/48-2021 у підготовці і поданні до ГУ ПФУ довідки про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсій для осіб начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ (міліції), визначеного станом на 19.11.2019, із урахуванням постанови Кабінету Міністрів України від 11.11.2015 №988 "Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції" (далі - постанова № 988), з обов`язковим зазначенням відомостей про розміри основних та щомісячних додаткових видів грошового забезпечення для проведення з 01.12.2019 перерахунку основного розміру пенсії;

зобов`язати Національну поліцію України підготувати та подати до ГУ ПФУ довідку про грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсій для осіб начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ (міліції), визначеного станом на 19.11.2019, із урахуванням постанови №988, з обов`язковим зазначенням відомостей про розміри основних та щомісячних додаткових видів грошового забезпечення для проведення з 01.12.2019 перерахунку основного розміру пенсії.

Обґрунтовуючи позовні вимоги ОСОБА_1 зазначив, що оскільки в листопаді 2019 року працівникам поліції підвищено розміри набавки за специфічні умови проходження служби в поліції та премії, він, після скасування в судовому порядку окремих положень постанови Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 № 103 "Про перерахунок пенсій особам, які звільнені з військової служби, та деяким іншим категоріям осіб" (далі - постанова № 103), має право на отримання пенсії, виходячи з розміру складових, розрахованих згідно з постановою №988 та наказом Міністерства внутрішніх справ України від 06.04.2016 № 260 "Про затвердження Порядку та умов виплати грошового забезпечення поліцейським Національної поліції та здобувачам вищої освіти закладів вищої освіти із специфічними умовами навчання, що здійснюють підготовку поліцейських" (далі - Порядок № 260; наказ № 260, відповідно) у відповідності до вимог статей 43 і 63 Закону України від 09.04.1992 № 2262-ХІІ "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" (далі - Закон № 2262-ХІІ), положень Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13.02.2008 № 45 (далі - Порядок № 45), які не містять обмежень для видачі уповноваженим органом довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії за заявою пенсіонера.

2. Житомирський окружний адміністративний суд рішенням від 05.10.2021 відмовив у задоволенні позовних вимог.

3. Сьомий апеляційний адміністративний суд постановою від 21.02.2022 скасував рішення суду першої інстанції, ухвалив нове, яким задовольнив позовні вимоги.

4. 23.05.2023 Національна поліція України звернулась до Верховного Суду із касаційною скаргою, у якій, посилаючись на неправильне застосування судом апеляційної інстанції норм матеріального права та порушення ним норм процесуального права, просить сковувати постанову Сьомого апеляційного адміністративного суду від 21.02.2022, а рішення Житомирського окружного адміністративного суду від 05.10.2021 у справі № 240/16597/21 - залишити в силі.

5. Верховний Суд ухвалою від 09.06.2022 поновив Національній поліції України пропущений строк на касаційне оскарження постанови Сьомого апеляційного адміністративного суду від 21.02.2022 у справі № 240/16597/21; відкрив касаційне провадження за вказаною касаційною скаргою з підстави, визначеної пунктом 3 частини четвертої статті 328 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) та витребував матеріали справи із суду першої інстанції.

ІІ. ОБСТАВИНИ СПРАВИ

6. У справі, яка розглядається суди встановили, що наказом Департаменту протидії наркозалежності Національної поліції України від 27.12.2016 №212 о/с "По особовому складу" підполковника поліції ОСОБА_1 звільнено зі служби в поліції.

ОСОБА_1 перебуває на пенсійному обліку в ГУ ПФУ, де із 28.12.2016 отримує пенсію, призначену відповідно до Закону № 2262-ХІІ.

Також суди встановили, що 20.03.2021 позивач звернувся до Національної поліції України із заявою, у якій просив підготувати і направити до ГУ ПФУ довідку про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсій для осіб начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ (міліції), визначеного станом на 19.11.2019, з урахуванням розміру посадового окладу, окладу за військовим (спеціальним) званням, відсоткової надбавки за вислугу років та із обов`язковим зазначенням відомостей про розміри щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення), премії та індексації, які виплачувались діючому поліцейському за прирівняною посадою в листопаді 2019, для проведення з 01.12.2019 перерахунку основного розміру його пенсії.

Листом від 13.04.2021 № Х-325/48-2021 відповідач повідомив позивача про відсутність підстав для видачі такої довідки, оскільки пунктом 2 Порядку №45 визначено, що Пенсійний фонд України після прийняття Кабінетом Міністрів України рішення щодо перерахунку пенсій та отримання відповідного повідомлення від Мінсоцполітики повідомляє своїм головним управлінням в Автономній Республіці Крим, областях, мм. Києві та Севастополі (далі - головні управління Пенсійного фонду України) про підстави для проведення перерахунку пенсій та про необхідність підготовки списків осіб, пенсії яких підлягають перерахунку (далі - списки), та надсилає відповідну інформацію Міноборони, МВС, Національній поліції, Мін`юсту, Мінінфраструктури, СБУ, Службі зовнішньої розвідки, ДФС, Управлінню державної охорони, Адміністрації Держспецзв`язку, Адміністрації Держприкордонслужби, ДСНС. Пунктом 3 цього Порядку передбачено, що довідки видаються державним органом, з якого особи були звільнені із служби, якщо інше не передбачено цим Порядком. Оскільки інформації стосовно перерахунку пенсії до Національної поліції не надходило, підстави для виготовлення відповідної довідки відсутні.

Вважаючи таку відмову Національної поліції України протиправною, ОСОБА_1 звернувся до суду з цим позовом.

ІІІ. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

7. Відмовляючи у задоволенні позовних вимог суд першої інстанції виходив, зокрема із того, що пункт 3 постанови № 103 у період його чинності передбачав необхідність перерахунку пенсій з 01.01.2016 особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ. Відповідно, визнання протиправними та нечинними окремих пунктів постанови №103 не має жодних правових наслідків для поліцейських, яким призначено пенсію після 01.01.2016 згідно із Законом № 2262-ХІІ.

8. Суд апеляційної інстанції, скасовуючи рішення суду першої інстанції та задовольняючи позовні вимоги, виходив із того, що з 19.11.2019 - з дня набрання чинності судовим рішенням у справі №826/12704/18, позивач набув право на перерахунок пенсії, призначеної згідно із Законом №2262-ХІІ, з урахуванням розміру посадового окладу, окладу за військовим (спеціальним) званням, відсоткової надбавки за вислугу років, щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії, розрахованих згідно з Порядком №260 та постановою №988 у відповідності до вимог статей 43 і 63 Закону №2262-ХІІ. Відтак, суд апеляційної інстанції дійшов висновку про те, що відповідач зобов`язаний на вимогу позивача надати довідку про складові грошового забезпечення для проведення перерахунку пенсії. При цьому, відсутність відповідного повідомлення пенсійного органу, не може бути підставою для відмови щодо видання такої довідки.

IV. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ

9. Касаційна скарга відповідача мотивована, зокрема тим, що судом апеляційної інстанції неправильно застосовано положення статті 63 Закону № 2262-ХІІ, постанови №988, Порядку № 260 та пункту 24 Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", затвердженого постановою Правління Пенсійного фонду України від 30.01.2007 № 3-1 (далі - Порядок № 3-1), а висновок Верховного Суду щодо права на перерахунок з 01.12.2019 пенсій особам, які перебували на службі в органах Національній поліції, та яким пенсія призначена відповідно до Закону № 2262-ХІІ після 01.01.2016, - відсутній.

10. У відзиві на касаційну скаргу відповідача ОСОБА_1 вказує на законність та обґрунтованість постанови суду апеляційної інстанції, у зв`язку із чим просить залишити її без задоволення, а оскаржуване Національною поліцією судове рішення - без змін.

V. ВИСНОВКИ ВЕРХОВНОГО СУДУ

11 Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи та доводам касаційної скарги, а також виходячи із меж касаційного перегляду справи, визначених статтею 341 КАС України, колегія суддів виходить із такого.

12. У справі, яка розглядається спір виник щодо відмови Національної поліції України виготовити та направити до ГУ ПФУ довідку про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсій для осіб начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ (міліції), визначеного станом на листопад 2019 року, у відповідності до статей 43 і 63 Закону № 2262-ХІІ, із врахуванням положень Порядку № 45 та постанови № 988, із обов`язковим зазначенням відомостей про розміри щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавки, доплати) та премії, для проведення з 01.12.2019 перерахунку пенсії позивача.

13. Так, умови, норми і порядок пенсійного забезпечення громадян України із числа осіб, які перебували, зокрема, на службі в органах внутрішніх справ, Національній поліції, визначає Закон №2262-ХІІ. Цим Законом держава гарантує гідне пенсійне забезпечення осіб, які мають право на пенсію, шляхом встановлення їм пенсій не нижче прожиткового мінімуму, визначеного законом, перерахунок призначених пенсій у зв`язку із збільшенням рівня грошового забезпечення, надання передбачених законодавством державних соціальних гарантій, вжиття на державному рівні заходів, спрямованих на їх соціальний захист.

14. Правовою основою для реалізації гарантії перерахунку призначених пенсій у зв`язку зі збільшенням рівня грошового забезпечення діючих поліцейських є положення частини третьої статті 43 та статті 63 Закону № 2262-XII.

15. Так, частиною третьою статті 43 Закону № 2262-XII передбачено, що пенсії особам офіцерського складу, прапорщикам і мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, та членам їх сімей обчислюються з розміру грошового забезпечення, враховуючи відповідні оклади за посадою, військовим (спеціальним) званням, процентну надбавку за вислугу років, щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії в розмірах, установлених законодавством, з якого було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, а до 1 січня 2011 року - страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

16. Процитована норма статті 43 цього Закону міститься в розділі V "Обчислення пенсії", тобто в загальному розділі, та безпосередньо визначає складові грошового забезпечення для обчислення пенсій. При цьому під обчисленням слід розуміти процес отримання результату за допомогою дій над числами, кожне з яких є конкретним цифровим вираженням розміру складових грошового забезпечення.

17. У разі якщо на момент призначення або виплати пенсії відбулася зміна розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення та/або були введені для зазначених категорій осіб нові щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії у розмірах, встановлених законодавством, пенсія призначається з урахуванням таких змін та/або нововведень, а призначена пенсія підлягає невідкладному перерахунку (частина вісімнадцята статті 43 Закону № 2262-ХІІ).

18. Порядок перерахунку пенсій врегульований розділом VIII "Порядок перерахунку пенсій" Закону № 2262-XII, згідно із частинами першою та другою статті 63 якого перерахунок раніше призначених пенсій військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом та членам їх сімей у зв`язку із введенням в дію цього Закону провадиться за документами, що є у пенсійній справі, а також додатковими документами, поданими пенсіонерами на час перерахунку.

Якщо пенсіонер згодом подасть додаткові документи, які дають право на подальше підвищення пенсії, то пенсія перераховується за нормами цього Закону. При цьому перерахунок провадиться за минулий час, але не більш як за 12 місяців з дня подання додаткових документів і не раніше, ніж з дня введення в дію цього Закону.

19. Так, частиною третьою статті 63 Закону № 2262-ХІІ визначено, що перерахунок пенсій особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ України (міліції та податкової міліції), які мають право на пенсійне забезпечення або одержують пенсію на умовах цього Закону, здійснюється з урахуванням видів грошового забезпечення, щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством для поліцейських.

20. Усі призначені за Законом № 2262-ХІІ пенсії підлягають перерахунку у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, на умовах, у порядку та розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України. У разі якщо внаслідок перерахунку пенсій, передбаченого цією частиною, розміри пенсій звільненим із служби військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, є нижчими, зберігаються розміри раніше призначених пенсій (частина четверта статті 63 Закону № 2262-ХІІ).

21. Отже, Кабінету Міністрів України надано право встановлювати умови та порядок перерахунку пенсій, а також розміри складових грошового забезпечення для такого перерахунку.

22. Кабінет Міністрів України постановою від 13.02.2008 № 45 "Про затвердження Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", та внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 17 липня 1992 р. № 393" затвердив Порядок № 45, який визначає алгоритм дій, який повинні вчинити, зокрема територіальний орган Пенсійного фонду України та державний орган, з якого осіб, яким призначено пенсію відповідно до Закону № 2262-ХІІ було звільнено із служби, для реалізації перерахунку раніше призначених пенсій.

23. Пунктом 1 Порядку №45 передбачено, що пенсії, призначені відповідно до Закону № 2262-ХІІ, у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію згідно із Законом, перераховуються на умовах та в розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України.


................
Перейти до повного тексту