1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

25 вересня 2023 року

м. Київ

справа № 420/4740/19

адміністративне провадження № К/9901/20295/20

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Шарапи В.М.,

суддів - Стародуба О.П., Чиркіна С.М.,

розглянув у попередньому судовому засіданні касаційну скаргу Головного управління Держпраці в Одеській області (далі - ГУ Держпраці в Одеській області) на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 30 жовтня 2019 року у складі судді Єфіменка К.С. та постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 1 липня 2020 року у складі колегії суддів: Крусяна А.В. (головуючий), суддів: Градовського Ю.М., Яковлєва О.В. у справі за позовом фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 (далі - ФОП ОСОБА_1 ) до ГУ Держпраці в Одеській області про визнання протиправною та скасування постанови,-

ОПИСОВА ЧАСТИНА

Короткий зміст позовних вимог і рішень судів першої та апеляційної інстанцій

1. Позивач звернувся до суду з позовом у якому просив:

визнати протиправною та скасувати постанову від 11 липня 2019 року №ОД743/1583/АВ/П/ТД-ФС про накладення штрафу у розмірі 625950 грн, за порушення статей 21, 24 Кодексу законів про працю України (далі - КЗпП України), а саме допущення п`яти працівників до роботи без оформлення трудових відносин.

2. Одеський окружний адміністративний суд рішенням від 30 жовтня 2019 року, залишеним без змін постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 1 липня 2020 року, позов задовольнив.

Визнав протиправною та скасував постанову про накладення штрафу №ОД743/1583/АВ/П/ТД-ФС від 11 липня 2019 року, яку винесено ГУ Держпраці в Одеській області за результатами інспекційного відвідування ФОП ОСОБА_1, РНОКПП НОМЕР_1, яке відбулося 19 червня 2019 року.

2.1 Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції, з висновком якого погодився суд апеляційної інстанції виходив із того, що інспекційне відвідування проведено відповідачем з 19 червня 2019 року по 20 червня 2019 року на підставі постанови Кабінету Міністрів України від 26 квітня 2017 року № 295 "Деякі питання реалізації статті 259 Кодексу законів про працю України", яка на час перевірки втратила чинність (на підставі постанови Шостого апеляційного адміністративного суду від 14 травня 2019 року у справі №826/8917/17), отже, не підлягає застосуванню до спірних відносин.

3. Судами попередніх інстанцій встановлено:

3.1 3 червня 2019 року на "гарячу лінію" ГУ Держпраці в Одеській області надійшло звернення ОСОБА_2 щодо можливого порушення вимог чинного законодавства про працю, зокрема не належного оформлення трудових відносин з працівниками, не виплати заробітної плати та не видачі трудової книжки при звільненні адміністрацією закладу "ІНФОРМАЦІЯ_1", який знаходиться за адресою: АДРЕСА_1, у якому здійснює господарську діяльність ФОП ОСОБА_1 .

3.2 Наказом ГУ Держпраці в Одеській області від 12 червня 2019 року №1155 доручено головним державним інспекторам відділу з питань трудових відносин в період з 19 по 20 червня 2019 року (включно) здійснити позаплановий захід державного контролю за додержанням законодавства про працю у формі інспекційного відвідування у ФОП ОСОБА_1, який здійснює господарську діяльність у закладі " ІНФОРМАЦІЯ_1" за адресою: АДРЕСА_1, з питань забезпечення застосування правових норм щодо використання праці, зокрема, стосовно належного оформлення трудових відносин, оплати праці та з інших подібних питань, які передбачені розділом 3, 6 акта інспекційного відвідування (невиїзного інспектування) юридичної особи, яка використовує найману працю, затвердженого наказом Міністерства соціальної політики України від 18 серпня 2017 року №1338.

3.3 12 червня 2019 року ГУ Держпраці в Одеській області видано направлення №15/01-29-2093 на здійснення інспекційного відвідування, яке 19 червня 2019 року отримано позивачем.

3.4 Вимогою від 19 червня 2019 року, з метою здійснення планового/позапланового заходу державного контролю за додержанням законодавства України про працю, зобов`язано ОСОБА_1 забезпечити надання для дослідження документів з січня 2018 року по травень 2019 року згідно переліку. Вищезазначену вимогу вручено позивачу 19 червня 2019 року.

3.5 У період з 19 по 20 червня 2019 року інспекторами праці здійснено інспекційне відвідування фізичної особи, яка використовує найману працю - ФОП ОСОБА_1, за результатом проведення якого складено акт №ОД743/1583/АВ.

3.6 Вищезазначеним актом інспекційного відвідування встановлено порушення позивачем статей 21,24 КЗпП України, а саме допущення п`яти працівників ( ОСОБА_3 - менеджер, ОСОБА_4 - бармен, ОСОБА_5 - портомийка, ОСОБА_6 - офіціант, ОСОБА_7 - стажер) до роботи без оформлення трудових відносин.

3.7 Крім того, приписом про усунення виявлених порушень від 25 червня 2019 року №О743/1583/АВ/П зобов`язано позивача усунути вищезазначені порушення у строк до 4 липня 2019 року.

3.8 27 червня 2019 року ФОП ОСОБА_1 подав до ГУ Держпраці в Одеській області заперечення на акт інспекційного відвідування від 20 червня 2019 року №ОД743/1583/АВ та припис про усунення виявлених порушень від 25 червня 2019 року №О743/1583/АВ/П.

3.9 Листом ГУ Держпраці в Одеській області від 2 липня 2019 року №15/01-33-6294 надано ФОП ОСОБА_1 відповідь на вищезазначені заперечення.

3.10 27 червня 2019 року на підставі акта від 20 червня 2019 року №ОД743/1583/АВ прийняте рішення №ОД743/1583//АВ/П/ТД щодо розгляду справи про накладення штрафу.

3.11 1 липня 2019 року інспектором праці ГУ Держпраці в Одеській області повідомлено ФОП ОСОБА_1 телефонограмою про те, що розгляд справи щодо вирішення питання про накладення штрафу на ФОП ОСОБА_1 відбудеться 11 липня 2019 року, 10:30 у приміщенні ГУ Держпраці в Одеській області за адресою: м. Одеса, просп. Шевченка, 2, 4-й поверх.

3.12 Постановою від 11 липня 2019 року №ОД743/1583/АВ/П/ТД-ФС ГУ Держпраці в Одеській області накладено на ФОП ОСОБА_1 штраф у розмірі 625950 грн, за порушення статей 21, 24 КЗпП України, а саме допущення п`яти працівників до роботи без оформлення трудових відносин.

3.13 Не погоджуючись з вищезазначеною постановою про накладення штрафу за порушення трудового законодавства позивач звернувся до суду з цим позовом.

Короткий зміст вимог та узагальнені доводи касаційної скарги:

4. Не погоджуючись із рішеннями судів попередніх інстанцій, ГУ Держпраці в Одеській області звернулося із касаційною скаргою, у якій просить їх скасувати та ухвалити нове, яким відмовити у задоволенні позову.

4.1 На обґрунтування касаційної скарги скаржник вказує, зокрема, на те, що перевірка була проведена у відповідності та з дотриманням Порядку накладення штрафів за порушення законодавства про працю та зайнятість населення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17 липня 2013 року №509.

Крім того, зазначає, що у період з 19 по 20 червня 2019 року позивач не надав документи, які підтверджували укладення трудових договорів з п`ятьма особами, які були допущені до роботи без оформлення трудових відносин.


................
Перейти до повного тексту