1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

21 вересня 2023 року

м. Київ

справа № 160/8030/22

адміністративне провадження № К/990/2964/23

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Мельник-Томенко Ж.М.,

суддів - Жука А.В.,

Мартинюк Н.М.,

розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу

за касаційною скаргою Головного управління Національної поліції в Дніпропетровській області

на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 30.08.2022 (головуючий суддя - С.О. Конєва)

та постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 17.11.2022 (головуючий суддя - А.В. Суховаров, судді - О.В. Головко, Т.І. Ясенова)

у справі № 160/8030/22

за позовом ОСОБА_1

до Головного управління Національної поліції в Дніпропетровській області

про визнання протиправними та скасування наказів, поновлення на посаді, стягнення середнього заробітку за час вимушеного прогулу,

встановив:

Короткий зміст позовних вимог та їх обґрунтування

1. ОСОБА_1 звернулася до суду з позовом до Головного управління Національної поліції в Дніпропетровській області, в якому просила:

- визнати протиправним та скасувати наказ відповідача від 10.05.2022 № 455к про притягнення до дисциплінарної відповідальності старшого інспектора відділу дільничних офіцерів поліції управління превентивної діяльності Головного управління Національної поліції в Дніпропетровській області ОСОБА_1;

- визнати протиправним та скасувати наказ відповідача від 12.05.2022 № 554 про звільнення старшого інспектора відділу дільничних офіцерів поліції управління превентивної діяльності Головного управління Національної поліції в Дніпропетровській області ОСОБА_1 зі служби в поліції;

- поновити ОСОБА_1 на службі в поліції на посаді старшого інспектора відділу дільничних офіцерів поліції управління превентивної діяльності Головного управління Національної поліції в Дніпропетровській області з 12.05.2022;

- стягнути за рахунок державних асигнувань відповідача на користь позивача середній заробіток за час вимушеного прогулу за період з моменту звільнення, а саме: з 12.05.2022 по день фактичного розрахунку.

2. В обґрунтування позовних вимог вказує, що до початку збройної агресії РФ проти України позивач перебувала у відпустці, після початку збройної агресії РФ проти України позивач фізично не мала змоги прибути на територію України та стати до служби, оскільки авіа простір був закритим. В період з 01.03.2022 по 17.05.2022 позивач намагалась прибути на територію України, однак через закритий авіа простір та погане сполучення, позивач мала змогу прибути лише 17.05.2022. Водночас, 10.05.2022 позивач дізналася, що оскаржуваним наказом від 10.05.2022 позивача притягнуто до дисциплінарної відповідальності у вигляді звільнення зі служби в поліції за порушення службової дисципліни, що виразилось у відсутності на службі без поважних причин з 01.03.2022 по 10.05.2022 в умовах воєнного стану, а наказом від 12.05.2022 позивача звільнено зі служби у зв`язку із реалізацією дисциплінарного стягнення. Позивач зазначає про протиправність оскаржуваних наказів, оскільки вважає, що в діях позивача відсутній склад дисциплінарного проступку з огляду на поважну причину підтвердження відсутності позивача на робочому місці.

Короткий зміст рішень судів попередніх інстанцій

3. Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 30.08.2022, залишеним без змін постановою Третього апеляційного адміністративного суду від 17.11.2022, адміністративний позов задоволено частково. Визнано протиправним та скасовано наказ Головного управління Національної поліції в Дніпропетровській області від 10.05.2022 № 455к "Про притягнення до дисциплінарної відповідальності поліцейських управління превентивної діяльності ГУНП" в частині притягнення до дисциплінарної відповідальності старшого інспектора відділу дільничних офіцерів поліції управління превентивної діяльності Головного управління Національної поліції в Дніпропетровській області ОСОБА_1 . Визнано протиправним та скасовано наказ Головного управління Національної поліції в Дніпропетровській області від 12.05.2022 № 554 о/с "По особовому складу" в частині звільнення старшого інспектора відділу дільничних офіцерів поліції управління превентивної діяльності Головного управління Національної поліції в Дніпропетровській області ОСОБА_1 зі служби в поліції. Поновлено ОСОБА_1 на посаді старшого інспектора відділу дільничних офіцерів поліції управління превентивної діяльності Головного управління Національної поліції в Дніпропетровській області, з 13.05.2022. Стягнуто з Головного управління Національної поліції в Дніпропетровській області на користь ОСОБА_1 середній заробіток за час вимушеного прогулу за період з 13.05.2022 по 30.08.2022 у розмірі 48 501 грн 20 коп з вирахуванням обов`язкових зборів та платежів. Допущено негайне виконання рішення суду в частині поновлення ОСОБА_1 на посаді старшого інспектора відділу дільничних офіцерів поліції управління превентивної діяльності Головного управління Національної поліції в Дніпропетровській області та в частині виплати грошового забезпечення у межах суми стягнення за один місяць згідно до вимог статті 371 Кодексу адміністративного судочинства України. У задоволенні решти позовних вимог відмовлено.

4. При прийнятті рішення суд першої інстанції, з висновком якого погодився суд апеляційної інстанції, дійшов висновку щодо відсутності в діях позивача дисциплінарного проступку, оскільки під час розгляду справи встановлено поважність причин невиходу позивача на службу в період з 01.03.2022 по 10.05.2022.

Короткий зміст та обґрунтування вимог касаційної скарги

5. Посилаючись на неправильне застосування судами попередніх інстанцій норм матеріального права та порушення норм процесуального права, скаржник просить рішення судів першої та апеляційної інстанцій скасувати, прийняти нове судове рішення про відмову у задоволенні позовних вимог у повному обсязі.

6. Підставою касаційного оскарження судових рішень відповідач вказує пункт 3 частини четвертої статті 328 Кодексу адміністративного судочинства України. Обґрунтовуючи посилання на вказану норму процесуального закону, заявник вказує про відсутність правових висновків Верховного Суду щодо застосування норм матеріального права, а саме: розділу V "Особливості проведення службового розслідування в період дії воєнного стану" Дисциплінарного статуту Національної поліції України, затвердженого Законом України "Про Дисциплінарний статут Національної поліції України", що стосуються питання притягнення до дисциплінарної відповідальності поліцейського у виді звільнення зі служби в поліції за невихід на службу без поважних причин в умовах воєнного стану.

7. В обґрунтування вимог касаційної скарги скаржник, серед іншого, вказує про застосування судами попередніх інстанцій до спірних правовідносин положень статті 40 Кодексу законів про працю України. Водночас, просить врахувати, що порядок проходження служби в поліції регулюється нормами спеціального закону, зокрема, Законом України "Про Національну поліцію", Дисциплінарного статуту Національної поліції України. Відповідачем наголошується про порушення судами норм процесуального права в частині недослідження доказів у справі, що унеможливило встановлення фактичних обставин, що мають значення для правильного вирішення справи.

Позиція інших учасників справи

8. Позивач правом на подання відзиву на касаційну скаргу не скористалася, відсутність якого згідно приписів частини четвертої статті 338 Кодексу адміністративного судочинства України не перешкоджає перегляду рішень судів першої та апеляційної інстанцій.

Рух касаційних скарг

9. Ухвалою Верховного Суду від 14.03.2023 відкрито касаційне провадження за касаційною скаргою Головного управління Національної поліції в Дніпропетровській області.

10. Ухвалою Верховного Суду від 19.09.2023 адміністративну справу призначено до розгляду в порядку письмового провадження.

Встановлені судами попередніх інстанцій обставини справи

11. ОСОБА_1 з 07.11.2015 проходила службу в органах поліції у званні капітана поліції, зокрема, на посаді старшого інспектора відділу дільничних офіцерів поліції управління превентивної діяльності Головного управління Національної поліції в Дніпропетровській області.

12. У період з 14.02.2022 по 28.02.2022 позивач знаходилася у щорічній оплачуваній відпустці за 2022 рік на 15 діб з виїздом до Арабської Республіки Єгипет згідно до наказу Головного управління Національної поліції в Дніпропетровській області від 11.01.2022 № 3в о/с.

13. 24.02.2022 після збройної агресії РФ проти України позивача через месенджери "Вотсап" та "Телеграм" було повідомлено про необхідність повернення до України та прибуття на службу у зв`язку із введенням на території нашої держави воєнного стану. Проте, позивач повідомила, що, наразі, не має можливості повернутися до України через закриття авіа простору із Україною та відсутність квитків на літаки до держав Європи.

14. Наказом від 05.05.2022 № 649 у звязку з надходженням рапорту начальника управління превентивної діяльності Головного управління Національної поліції в Дніпропетровській області Мороза С.П. щодо невиходу на службу без поважних причин старшого інспектора відділу дільничних офіцерів поліції цього ж управління капітана поліції ОСОБА_1 з 01.03.2022 призначено службове розслідування за фактами, викладеними у рапорті.

15. Наказом від 13.04.2022 № 581 на час проведення службового розслідування відсторонено позивача від виконання службових обов`язків за займаною посадою з 01.04.2022.

16. За результатами службового розслідування затверджено висновок від 10.05.2022, за пунктом 3 якого було запропоновано: за порушення службової дисципліни, недотримання вимог пункту 1, 2 частини першої статті 18 Закону України "Про Національну поліцію", Присяги працівника поліції, пунктів 1, 8 частини третьої статті 1 Дисциплінарного статуту Національної поліції, затвердженого Законом України від 15.03.2018 № 2337-VIII (зі змінами), Внутрішнього розпорядку дня поліцейських, державних службовців та працівників управлінь, відділів, секторів апарату Головного управління Національної поліції та інших структурних відокремлених підрозділів, затвердженого наказом Головного управління Національної поліції в Дніпропетровській області від 30.09.2016 № 2786, що виразилося у відсутності на службі без поважних причин з 01.03.2022 по 10.05.2022 в умовах воєнного стану, тобто вчиненні дій, які не сумісні з вимогами, що пред`являються до професійних та моральних якостей поліцейського, та, як наслідок, підривають довіру до нього як носія влади та до поліції в цілому, враховуючи характер проступку, обставини, за яких він був вчинений, застосувати до позивача дисциплінарне стягнення у виді звільнення зі служби в поліції.

17. Наказом від 10.05.2022 № 445к "Про притягнення до дисциплінарної відповідальності поліцейських управління превентивної діяльності ГУНП" за порушення службової дисципліни, недотримання вимог пункту 1, 2 частини першої статті 18 Закону України "Про Національну поліцію", пунктів 1, 8 частини третьої статті 1 Дисциплінарного статуту Національної поліції, затвердженого Законом України від 15.03.2018 №2337- VIII (зі змінами), Внутрішнього розпорядку дня поліцейських, державних службовців та працівників управлінь, відділів, секторів апарату Головного управління Національної поліції та інших структурних відокремлених підрозділів, затвердженого наказом Головного управління Національної поліції в Дніпропетровській області від 30.09.2016 № 2786, що виразилося у відсутності на службі без поважних причин з 01.03.2022 по 10.05.2022 в умовах воєнного стану, тобто вчиненні дій, які не сумісні з вимогами, що пред`являються до професійних та моральних якостей поліцейського, та, як наслідок, підривають довіру до нього як носія влади та до поліції в цілому, враховуючи характер проступку, обставини, за яких він був вчинений, до позивача застосовано дисциплінарне стягнення у виді звільнення зі служби в поліції.

18. Наказом від 12.05.2022 № 554о/с "По особовому складу" згідно з Законом України "Про Національну поліцію" звільнено за пунктом 6 частини першої статті 77 (у зв`язку із реалізацією дисциплінарного стягнення у вигляді звільнення зі служби, накладеного відповідно до Дисциплінарного статуту Національної поліції України) та з урахуванням Закону України "Про правовий режим воєнного стану" капітана поліції ОСОБА_1, старшого інспектора відділу дільничних офіцерів поліції управління превентивної діяльності, з 12.05.2022.

19. Прийняття вказаних наказів обумовили звернення позивача до суду з цим позовом.

ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

Релевантні джерела права й акти їх застосування (чинні на час виникнення спірних правовідносин)

20. Стаття 19 Конституції України передбачає, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

21. Правові засади організації та діяльності Національної поліції України, статус поліцейських, а також порядок проходження служби в Національній поліції України визначає Законом України "Про Національну поліцію".

22. Частиною першою статті 1 Закону України "Про Національну поліцію" визначено, що Національна поліція України (поліція) - це центральний орган виконавчої влади, який служить суспільству шляхом забезпечення охорони прав і свобод людини, протидії злочинності, підтримання публічної безпеки і порядку.

22. У своїй діяльності поліція керується Конституцією України, міжнародними договорами України, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, цим та іншими законами України, актами Президента України та постановами Верховної Ради України, прийнятими відповідно до Конституції та законів України, актами Кабінету Міністрів України, а також виданими відповідно до них актами Міністерства внутрішніх справ України, іншими нормативно-правовими актами (частина перша статті 3 Закону України "Про Національну поліцію").

23. Частиною третьою статті 11 Закону України "Про Національну поліцію" передбачено, що рівень довіри населення до поліції є основним критерієм оцінки ефективності діяльності органів і підрозділів поліції.

24. Обов`язки поліцейського визначені у частині першій статті 18 Закону України "Про Національну поліцію", відповідно до якої поліцейський зобов`язаний: 1) неухильно дотримуватися положень Конституції України, законів України та інших нормативно-правових актів, що регламентують діяльність поліції, та Присяги поліцейського; 2) професійно виконувати свої службові обов`язки відповідно до вимог нормативно-правових актів, посадових (функціональних) обов`язків, наказів керівництва; 3) поважати і не порушувати прав і свобод людини; 4) надавати невідкладну, зокрема домедичну і медичну, допомогу особам, які постраждали внаслідок правопорушень, нещасних випадків, а також особам, які опинилися в безпорадному стані або стані, небезпечному для їхнього життя чи здоров`я; 5) зберігати інформацію з обмеженим доступом, яка стала йому відома у зв`язку з виконанням службових обов`язків; 6) інформувати безпосереднього керівника про обставини, що унеможливлюють його подальшу службу в поліції або перебування на займаній посаді.

25. Згідно з частинами першою, другою статті 19 Закону України "Про Національну поліцію" у разі вчинення протиправних діянь поліцейські несуть кримінальну, адміністративну, цивільно-правову, матеріальну та дисциплінарну відповідальність відповідно до закону.

Підстави та порядок притягнення поліцейських до дисциплінарної відповідальності, а також застосування до поліцейських заохочень визначаються Дисциплінарним статутом Національної поліції України, що затверджується законом.

26. У разі виникнення загрози державному суверенітету України та її територіальної цілісності, а також у ході відсічі збройної агресії проти України органи та підрозділи, що входять до системи поліції, відповідно до законодавства України беруть участь у виконанні завдань територіальної оборони, забезпеченні та здійсненні заходів правового режиму воєнного стану у разі його оголошення на всій території України або в окремій місцевості (частина друга статті 24 Закону України "Про Національну поліцію").

27. Відповідно до частини першої статті 59 Закону України "Про Національну поліцію" служба в поліції є державною службою особливого характеру, яка є професійною діяльністю поліцейських з виконання покладених на поліцію повноважень.

28. Згідно з частиною першою статті 64 Закону України "Про Національну поліцію" особа, яка вступає на службу в поліції, складає Присягу на вірність Українському народові такого змісту:

"Я, (прізвище, ім`я та по батькові), усвідомлюючи свою високу відповідальність, урочисто присягаю вірно служити Українському народові, дотримуватися Конституції та законів України, втілювати їх у життя, поважати та охороняти права і свободи людини, честь держави, з гідністю нести високе звання поліцейського та сумлінно виконувати свої службові обов`язки".

29. Пунктом 6 частини першої статті 77 Закону України "Про Національну поліцію" передбачено, що поліцейський звільняється зі служби в поліції, а служба в поліції припиняється у зв`язку із реалізацією дисциплінарного стягнення у вигляді звільнення зі служби, накладеного відповідно до Дисциплінарного статуту Національної поліції України.

30. Сутність службової дисципліни в Національній поліції України, повноваження поліцейських та їхніх керівників з її додержання, види заохочень і дисциплінарних стягнень, а також порядок їх застосування та оскарження визначає Дисциплінарний статут Національної поліції України, затверджений Законом України "Про Дисциплінарний статут Національної поліції України" від 15.03.2018 № 2337-VIII (далі - Дисциплінарний статут).


................
Перейти до повного тексту