1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

20 вересня 2023 року

м. Київ

справа № 440/6095/21

адміністративне провадження № К/990/18127/22

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Стеценка С.Г.,

суддів: Стрелець Т.Г., Тацій Л.В.,

розглянувши в письмовому провадженні в касаційному порядку адміністративну справу №440/6095/21

за позовом Комунального підприємства "Об`єднане автогосподарство закладів та установ охорони здоров`я Полтавської області Полтавської обласної ради"

до Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Полтавській області

про визнання протиправним та скасування рішення

за касаційною скаргою Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Полтавській області на рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 08.09.2021 (головуючий суддя: Довгопол М.В.) та постанову Другого апеляційного адміністративного суду від 17.01.2022 (колегія у складі: головуючого судді: Катунова В.В., суддів: Бершова Г.Є., Ральченка І.М.), -

В С Т А Н О В И В:

ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог

1. Комунальне підприємство "Об`єднане автогосподарство закладів та установ охорони здоров`я Полтавської області Полтавської обласної ради" звернулося до Полтавського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Полтавській області про визнання протиправним та скасування рішення Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Полтавській області №247 від 27.05.2021 у частині повернення страхових коштів Фонду та застосування фінансових санкцій за порушення порядку використання страхових коштів Фонду у частині застосування відповідальності по поверненню суми страхових коштів у розмірі 3 011,84 грн та сплати штрафу за порушення порядку використання страхових коштів у розмірі 1 505,92 грн.

2. Позовні вимоги обґрунтовані тим, що спірне рішення Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Полтавській області №247 від 27.05.2021 прийнято на підставі пунктів 1, 2 опису виявлених порушень, зазначених в акті від 20.05.2021 № 40, з якими позивач не згоден. Позивач акцентував увагу на тому, що страховий стаж ОСОБА_1 обчислено з урахуванням відомостей трудової книжки працівника, а саме, періоду проходження служби в МНС України (запис №7 з 03.09.2007 по 01.05.2013), при цьому ОСОБА_1 був прийнятий на роботу 20.07.2020 та на момент непрацездатності (з 29.09.2020 по 16.10.2020) стаж його роботи на підприємстві був менший, ніж 6 місяців, то для розрахунку розміру виплат по листку непрацездатності взято розмір діючої мінімальної заробітної плати. Також позивачем зауважено, що листки непрацездатності можуть виписуватися фізичними особами-підприємцями, які отримали ліцензію МОЗ України на надання медичних послуг, тому листок непрацездатності від 14.04.2021 №АЛД№261373 виданий у встановленому порядку, містить печатки фізичної особи-підприємця, що провадить господарську діяльність з медичної практики, а отже є підставою для виплати матеріальної допомоги по тимчасовій непрацездатності.

Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій

3. Рішенням Полтавського окружного адміністративного суду від 08.09.2021, яке залишене без змін постановою Другого апеляційного адміністративного суду від 17.01.2022, позов задоволено частково.

Визнано протиправним та скасовано рішення Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Полтавській області №247 від 27.05.2021 в частині повернення неправомірно витраченої суми страхових коштів Фонду в розмірі 2 359,50 грн та застосування до Комунального підприємства "Об`єднане автогосподарство закладів та установ охорони здоров`я Полтавської області Полтавської обласної ради" фінансової санкції в розмірі 1 179,75 грн.

У задоволенні решти позовних вимог відмовлено.

4. Частково задовольняючи позов, суд першої інстанції, з висновками якого погодився апеляційний суд, виходив з того, що до підприємницької діяльності ФОП ОСОБА_2 із забезпечення медичного обслуговування населення на основі відповідної ліцензії застосовуються нормативно-правові акти, що регулюють підприємницьку діяльність відповідних юридичних осіб, у даному випадку, закладів охорони здоров`я, а отже, при здійсненні такої підприємницької діяльності ФОП ОСОБА_2 фактично прирівнюється до закладу охорони здоров`я, а лікарі, які працюють у державних та недержавних закладах охорони здоров`я мають рівні права, в тому числі, і право виписувати листки непрацездатності, тому лікуючий лікар ОСОБА_3, який працював у ФОП ОСОБА_4 у перевіряємому періоді та безпосередньо надавав медичну допомогу пацієнтам, мав право виписати листок непрацездатності АЛД №261373 від 14.04.2021.

Короткий зміст вимог касаційної скарги

5. Не погодившись з рішеннями, ухваленими судами першої та апеляційної інстанцій у вказаній справі, посилаючись на неправильне застосування норм матеріального права, порушення норм процесуального права, відповідач звернувся із касаційною скаргою, в якій просить скасувати рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 08.09.2021 та постанову Другого апеляційного адміністративного суду від 17.01.2022, ухвалити нове, яким у задоволенні позову відмовити.

6. В обґрунтування своїх вимог, скаржник зазначив, що рішення від 27.05.2021 №247 в частині 2 359,50 грн неправомірних витрат 1 179,75 грн штрафу було прийняте відповідачем законно, у зв`язку із тим, що за результатами планової виїзної перевірки були виявлені допущені позивачем порушення пункту 1 частини другої статті 15, частини третьої статті 30, частини першої статті 31 Закону України від 23.09.1999 №1105-XIV "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування" (далі - Закон №1105-XIV) в частині, коли допомога по тимчасовій непрацездатності була нарахована і виплачена по листках непрацездатності, що видані не у встановленому порядку (листки непрацездатності видані не лікуючим лікарем закладу охорони здоров`я незалежно від форми власності та не лікарем, що проводить господарську діяльність з медичної практики як фізична особа - підприємець).

ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ ТА КЛОПОТАННЯ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

7. Вказану касаційну скаргу зареєстровано в автоматизованій системі документообігу Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду.

8. Протоколом автоматизованого розподілу судової справи між суддями у цій справі визначено такий склад колегії суддів: головуючий суддя (суддя-доповідач) Стеценко С.Г., Тацій Л.В., Стрелець Т.Г.

9. Ухвалою Верховного Суду від 25.07.2022 касаційну скаргу Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Полтавській області залишено без руху, та надано скаржнику строк, протягом якого йому було необхідно усунути недоліки такої скарги шляхом уточнення підстав звернення до суду касаційної інстанції з відповідним обґрунтуванням та наданням доказів про сплату судового збору.

10. На виконання вимог ухвали Верховного Суду про залишення касаційної скарги без руху, скаржник надіслав заяву про усунення недоліків.

11. Ухвалою Верховного Суду від 14.09.2022 відкрито касаційне провадження за касаційною скаргою Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Полтавській області на рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 08.09.2021 та постанову Другого апеляційного адміністративного суду від 17.01.2022 у справі №440/6095/21.

12. Ухвалами Верховного Суду від 19.09.2023 справу прийнято до провадження та призначено до розгляду в порядку письмового провадження з 20.09.2023.

СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

13. Як встановлено судами попередніх інстанції, Комунальне підприємство "Об`єднане автогосподарство закладів та установ охорони здоров`я Полтавської області Полтавської обласної ради" (ідентифікаційний код 22548359) є юридичною особою, номер запису у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань 1009571450000009997 від 26.05.2021, яке утворено внаслідок реорганізації Об`єднаного автогосподарства закладів та установ охорони здоров`я Полтавської області та є його правонаступником, що підтверджено відомостями з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань /а.с.12/ та статутом підприємства /а.с.7-10/.

14. З 19.05.2021 по 20.05.2021, на підставі наказу від 18.05.2021 №57-од та направлення від 18.05.2021 №62, Управлінням виконавчої дирекції проведено документальну позапланову виїзну перевірку дотримання порядку використання Об`єднаним автогосподарством закладів та установ охорони здоров`я Полтавської області (ідентифікаційний код 22548359) страхових коштів Фонду соціального страхування України, про що складено акт перевірки від 20.05.2021 №40 (а.с.16-22).

15. За наслідками документальної перевірки Комунального підприємства "Об`єднане автогосподарство закладів та установ охорони здоров`я Полтавської області Полтавської обласної ради" встановлено наступні порушення:

- невірно обчислений страховий стаж по листку непрацездатності від 14.04.2021 серія АДЯ №391651 ОСОБА_1 (пункт 1 частини 2 статті 15, частина 1 статті 21 Закону України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування");

- нарахування та виплата допомоги по тимчасовій непрацездатності проведена по листку непрацездатності, виданому не у встановленому порядку (листок непрацездатності від 14.04.2021 №АЛД №261373 ОСОБА_5, виданий не лікуючим лікарем закладу охорони здоров`я, незалежно від форм власності та не лікарем, який проводить господарську діяльність медичної практики як фізична особа-підприємець) (пункт 1 частини 2 статті 15, частина 1 статті 31, частина 3 статті 30 Закону України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування");

- при обчисленні середньоденної заробітної плати: із кількості днів у розрахунковому періоді не вірно виключено календарні дні відпрацьовані застрахованою особою з поважних причин (тимчасова непрацездатність) (листок непрацездатності серія АДЯ №369178 ОСОБА_6 ) (пункт 1 частини 2 статті 15, частина 1 статті 30, частина 2 статті 33 Закону України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування", абзац 1 підпункту 3 пункту 32 Постанови №1266).

16. Листом від 26.05.2021 №09.1-11/922 Полтавське міське відділення Управління виконавчої дирекції, розглянувши заперечення позивача від 25.05.2021 №247 на акт перевірки від 20.05.2021 №40 (а.с.24-26), зазначило, що висновки та порушення, зазначені в акті документальної перевірки є правомірними. При цьому зазначено, що у акті перевірки в описі виявлених порушень вимог законодавства порушення по листку непрацездатності АДЯ №369178 ОСОБА_6 вказано інформаційно (не включено до загальної суми неправомірних витрат) (а.с.27-28).

17. 27.05.2021 заступником начальника Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Полтавській області Яремченко А.А., розглянувши матеріали документальної позапланової перевірки Об`єднаного автогосподарства закладів та установ охорони здоров`я Полтавської області з питань дотримання порядку використання страхових коштів Об`єднаного автогосподарства закладів та установ охорони здоров`я Полтавської області (акт перевірки №40 від 20.05.2021, заперечення від 25.05.2021 №247), прийнято рішення про повернення страхових коштів Фонду та застосування фінансових санкцій за порушення порядку використання страхових коштів Фонду №247 від 27.05.2021 (а.с.15).

18. Спірним рішенням вирішено повернути з КП "Об`єднаного автогосподарства закладів та установ охорони здоров`я Полтавської області" як правонаступника Об`єднаного автогосподарства закладів та установ охорони здоров`я Полтавської області до Фонду соціального страхування України неправомірно витрачену суму страхових коштів у розмірі 3011,84 грн та застосувати до позивача штраф за порушення порядку використання страхових коштів у розмірі 1505,92 грн. Загальна сума страхових коштів, що підлягають перерахуванню до Фонду становить 4517,76 грн.

19. Позивач, вважаючи протиправним рішення про повернення страхових коштів Фонду та застосування фінансових санкцій за порушення порядку використання страхових коштів Фонду №247 від 27.05.2021, звернувся до суду з цим позовом.

ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

20. Верховний Суд, перевіривши доводи касаційної скарги, виходячи з меж касаційного перегляду, визначених статтею 341 КАС України, а також, надаючи оцінку правильності застосування судами норм матеріального і процесуального права у спірних правовідносинах, виходить з наступного.

21. Правові, фінансові та організаційні засади загальнообов`язкового державного соціального страхування, гарантії працюючих громадян щодо їх соціального захисту у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності, вагітністю та пологами, від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, охорони життя та здоров`я визначає Закон №1105-XIV.

22. Частиною 1 ст. 4 Закону № 1105-XIV визначено, що Фонд соціального страхування України є органом, який здійснює керівництво та управління загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням від нещасного випадку, у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності та медичним страхуванням, провадить акумуляцію страхових внесків, контроль за використанням коштів, забезпечує фінансування виплат за цими видами загальнообов`язкового державного соціального страхування та здійснює інші функції згідно із затвердженим статутом.

23. Пунктами 2, 7 ч. 1 ст. 9 Закону № 1105-XIV встановлено, що основними завданнями Фонду та його робочих органів є: надання матеріального забезпечення, страхових виплат та соціальних послуг відповідно до цього Закону; здійснення контролю за використанням роботодавцями та застрахованими особами коштів Фонду.

24. Пунктами 1, 2, 6 ч. 2 ст. 9 Закону № 1105-XIV визначено, що Фонд та його робочі органи відповідно до покладених на них завдань: здійснюють управління та оперативне розпорядження фінансовими ресурсами Фонду в межах бюджету Фонду, затвердженого Кабінетом Міністрів України, управління майном; проводять розслідування страхових випадків та обґрунтованості виплати матеріального забезпечення, страхових виплат; здійснюють контроль за використанням коштів Фонду, веденням і достовірністю обліку та звітності щодо їх надходження та використання, застосовують в установленому законодавством порядку фінансові санкції та накладають адміністративні штрафи.

25. Згідно з пунктами 3 та 5 ч. 1 ст. 10 Закону №1105-XIV Фонд має право: перевіряти достовірність відомостей, поданих роботодавцем для отримання коштів Фонду, дотримання порядку використання роботодавцем виділених йому коштів Фонду та зупиняти виплати з Фонду в разі відмови або перешкоджання з боку роботодавця у проведенні перевірки, виявлення фактів подання ним Фонду недостовірних відомостей або порушення порядку використання роботодавцем коштів Фонду; накладати і стягувати фінансові санкції та адміністративні штрафи, передбачені законом за порушення вимог цього Закону.

26. Пунктом 1 ч. 5 ст. 15 Закону №1105-XIV визначено, що роботодавець несе відповідальність за порушення порядку використання коштів Фонду, несвоєчасне або неповне їх повернення.

27. Частиною 6 ст. 15 Закону №1105-XIV встановлено, що у разі порушення порядку використання страхових коштів роботодавці відшкодовують Фонду в повному обсязі неправомірно витрачену суму страхових коштів та/або вартість наданих соціальних послуг і сплачують штраф у розмірі 50 відсотків такої суми.

28. Відповідно до ст. 18 Закону № 1105-XIV страхуванню у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності підлягають особи, які працюють на умовах трудового договору (контракту), цивільно-правового договору, на інших підставах, передбачених законом, на підприємствах, в установах, організаціях незалежно від форми власності та господарювання, у тому числі в іноземних дипломатичних та консульських установах, інших представництвах нерезидентів або у фізичних осіб, а також обрані на виборні посади в органах державної влади, органах місцевого самоврядування та в інших органах, фізичні особи - підприємці, особи, які провадять незалежну професійну діяльність, члени фермерського господарства, якщо вони не належать до осіб, які підлягають страхуванню у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності на інших підставах.

29. Згідно з ч. 1 ст. 19 Закону №1105-XIV право на матеріальне забезпечення та соціальні послуги за страхуванням у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності мають застраховані особи - громадяни України, іноземці, особи без громадянства та члени їх сімей, які проживають в Україні, якщо інше не передбачено міжнародним договором України, згода на обов`язковість якого надана Верховною Радою України. Це право виникає з настанням страхового випадку в період роботи (включаючи час випробування та день звільнення), зайняття підприємницькою та іншою діяльністю, якщо інше не передбачено законом.

30. Частиною 1 ст. 30 Закону №1105-XIV встановлено, що матеріальне забезпечення та соціальні послуги за страхуванням у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності застрахованим особам, які працюють на умовах трудового договору (контракту), цивільно-правового договору та на інших підставах, передбачених законом, призначаються та надаються за основним місцем роботи (діяльності).

31. Відповідно до ч. 3 ст. 30 Закону №1105-XIV рішення про призначення матеріального забезпечення та надання соціальних послуг приймається комісією (уповноваженим) із соціального страхування, що створюється (обирається) на підприємстві, в установі, організації, до складу якої входять представники адміністрації підприємства, установи, організації та застрахованих осіб (виборних органів первинної профспілкової організації (профспілкового представника) або інших органів, які представляють інтереси застрахованих осіб), або фізичною особою - підприємцем, особою, яка провадить незалежну професійну діяльність.


................
Перейти до повного тексту