1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

20 вересня 2023 року

м. Київ

справа № 821/239/18

адміністративне провадження № К/9901/53620/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Бившевої Л.І.,

суддів: Ханової Р.Ф., Олендера І.Я.,

розглянув у порядку спрощеного провадження без повідомлення сторін касаційну скаргу Фермерського господарства "Гадомський М.М." (далі - Господарство) на рішення Херсонського окружного адміністративного суду від 21.02.2018 (суддя Войтович І.І.) та постанову Одеського апеляційного адміністративного суду від 29.05.2018 (головуючий суддя - Семенюк Г.В., судді - Потапчук В.О., Шляхтицький О.І.) у справі за позовом Фермерського господарства "Гадомський М.М." до Головного управління ДФС у Херсонській області (далі - Управління) про визнання нечинним та скасування податкового повідомлення-рішення, зобов`язання вчинити дії,

У С Т А Н О В И В:

У лютому 2018 року Господарство звернулося до суду із позовом до Управління, у якому просило: визнати нечинним та скасувати податкове повідомлення-рішення від 05.12.2017 № 0076801205; зобов`язати Управління скасувати всі дії, вчинені на підставі винесеного оскаржуваного податкового повідомлення-рішення.

На обґрунтування зазначених позовних вимог Господарство посилалося на те, що оскаржуване податкове повідомлення-рішення прийняте Управлінням у зв`язку з нарахуванням йому орендної плати із земельного податку за договором оренди від 06.04.2007 (з урахуванням змін, внесених длоговором від 08.08.2011), положеннями якого передбачено, що орендна плата за земельні ділянки складає: 0,1% нормативної грошової оцінки земельної ділянки, а саме - 189,85 грн. (за земельну ділянку площею 10,41 га (рілля)), 0,03% нормативної грошової оцінки земельної ділянки, а саме - 425,90 грн. (за земельну ділянку площею 24,41 га (сад)), що і було задекларовано Господарством у податкових деклараціях з плати за землю за 2015-2016 роки, тоді як Управління, при збільшення позивачу суми грошового зобов`язання з орендної плати, керувалося положеннями підпункту 28.5.1 пункту 288.5 статті 288 Податкового кодексу України, що суперечить умовам договору оренди землі. Відтак, позивач вважає, що підстав для нарахування контролюючим органом орендної плати за земельні ділянки гідно з положеннями Податкового кодексу України не було, оскільки статтею 21 Закону України "Про оренду землі" передбачено, що розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди.

Херсонський окружний адміністративний суд рішенням від 21.02.2018 позов задовольнив частково: визнав протиправним та скасував податкове повідомлення-рішення від 05.12.2017 № 0076801205. У задоволенні решти позовних вимог відмовив.

Ухвалюючи рішення про часткове задоволення позовних вимог, суд першої інстанції виходив з того, що хоча зміна мінімального розміру орендної плати є підставою для перегляду встановленого розміру орендної плати шляхом внесення відповідних змін до договору оренди землі його учасниками, зазначене не тягне автоматичні зміни орендної плати та, відповідно, донарахування податковим органом суми податкового зобов`язання з орендної плати за податковим повідомленням-рішенням. Відмовляючи у задоволенні решти позовних вимог, суд виходив з того, що задовольнивши вимогу позивача про скасування оскаржуваного податкового повідомлення-рішення, відбувся в повній мірі захист порушених прав позивача.

Одеський апеляційний адміністративний суд постановою від 29.05.2018 скасував рішення суду першої інстанції та ухвалив нове, яким у задоволенні позову відмовив повністю.

Рішення суду апеляційної інстанції мотивоване тим, що положеннями підпункту 288.5.1 пункту 288.5 статті 288 Податкового кодексу України встановлено мінімальний розмір плати за землю у відсотковому співвідношенні до нормативної грошової оцінки землі. Також, суд виходив з того, що виходячи із принципу пріоритетності норм Податкового кодексу України над нормами інших актів у разі їх суперечності, який закріплений у пункті 5.2 статті 5 Податкового кодексу України, до моменту внесення до такого договору відповідних змін розмір орендної плати в будь-якому разі не може бути меншим, ніж встановлений підпунктом 288.5.1 пункту 288.5 статті 288 цього Кодексу.

Господарство оскаржило рішення судів першої (в частині відмови у задоволенні позовних вимог) та апеляційної інстанції до Верховного Суду у складі Касаційного адміністративного суду, який ухвалою від 01.08.2018 відкрив касаційне провадження у справі та витребував матеріали справи із суду першої інстанції.

В обґрунтування вимог касаційної скарги скаржник вказує на порушення судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального та процесуального права, оскільки суди не надали належної правової оцінки, що підстав для нарахування контролюючим органом орендної плати за земельні ділянки гідно з положеннями Податкового кодексу України не було, оскільки статтею 21 Закону України "Про оренду землі" передбачено, що розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди. Також, скаржник зазначив, що при проведенні розрахунку зобов`язань згідно оскаржуваного податкового повідомлення-рішення контролюючий орган не врахував, що згідно платіжного доручення № 98 від 22.02.2016 позивач сплатив орендну плату за січень 2016 року у сумі 2998,42 грн.

У відзиві на касаційну скаргу Управління просить суд відмовити у задоволенні касаційної скарги, а рішення суду апеляційної інстанції залишити без змін.

Верховний Суд у складі Касаційного адміністративного суду ухвалою від 19.09.2023 призначив справу до касаційного розгляду у порядку спрощеного провадження без повідомлення сторін на 20.09.2023.

Верховний Суд у складі Касаційного адміністративного суду перевірив наведені у касаційній скарзі доводи та дійшов висновку, що касаційна скарга не підлягає задоволенню з таких підстав.

У справі, що розглядається, суди встановили, що 06.04.2007 між Бериславською районною державною адміністрацією (власник землі, орендодавець) та Селянським (фермерським) господарством "Гадомський М.М." був укладений договір оренди землі, предметом якого була оренда земельної ділянки загальною площею 34,82 га., в тому числі ріллі зрошуваної - 34,82 га із земель резервного фонду Зміївської сільської ради строком на 49 років. Відповідно до умов договору оренди, за оренду земельної ділянки орендар сплачує орендодавцеві орендну плату у грошовій формі на рахунок Зміївської сільської ради. Згідно розрахунку орендної плати, орендна плата складає 0,1% нормативно грошової оцінки земельної ділянки, а саме 567,70 грн.

08.08.2011 сторонами договору було укладено договір про внесення змін до договору оренди земельної ділянки від 06.04.2007, яким змінено орендаря на Господарство. Також, було внесено зміни до пункту 2 розділу "Об`єкт оренди" та викладено його в наступній редакції: "В оренду передається земельна ділянка загальною площею 34,82 га., в тому числі: ріллі зрошуваної - 10.41 га, багаторічних насаджень зрошуваних (сад) - 24,41 га із земель резервного фонду Зміївської сільської ради. Крім того, було внесено зміни до пункту 5 розділу "Об`єкт оренди" та викладено його в наступній редакції: "Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 1609529,52 грн.". Зміни були зареєстровані в Відділі Держкомзему у Бериславському районі 08.08.2011 за № 662060004000626.

Відповідно до розрахунку розміру орендної плати, який є додатком до договору про внесення змін до договору оренди, орендна плата складає: за земельну ділянку площею 10.41 га. (рілля) - 0,1% нормативної грошової оцінки земельної ділянки, а саме 189,85 грн.; за земельну ділянку площею 24,41га. (сад) - 0,03% нормативної грошової оцінки земельної ділянки, а саме 425,90 грн.

06.12.2015 року сторонами договору було оформлено додаткову угоду про припинення договору оренди від 06.04.2007 (державна реєстрація додаткової угоди була здійснена 19.01.2016).

Господарством за 2015 рік подано податкову декларацію з плати за землю (земельний податок та/або орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності), згідно якої задекларовано річну суму орендної плати, зокрема, за земельні ділянки площею:10,41 га - 416,42 грн. та 24,41 га - 531,8 грн. з помісячною розбивкою на рівні платежі.

За 2016 рік подано податкову декларацію з плати за землю (земельний податок та/або орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності), згідно якої задекларовано річну суму орендної плати, зокрема, за земельні ділянки площею: 10,41га - 499,68 грн. та 24,41 га - 638,34 грн. з помісячною розбивкою на рівні платежі.

Управління провело документальну позапланову невиїзну перевірку Господарства з питань повноти обчислення податкових зобов`язань з орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності на території Зміївської сільської ради Бериславського району у період з 01.01.2015 по 31.12.2016, результати якої оформлені актом № 10/21-22-12-05/21272180 від 16.11.2017, за висновками якого Господарством були порушені вимоги підпункту 288.5.1 пункту 288.5 статті 288 Податкового кодексу України, в результаті чого Господарство занизило податкові зобов`язання з орендної плати за землю за земельні ділянки загальною площею 34,82 га: за період з 01.01.2015 по 31.12.2015 - на суму 64738,74 грн., за період з 01.01.2016 по 18.01.2016 - на загальну суму 3814,09 грн.

Зокрема, у акті перевірки було вказано, що Господарство у 2015 та 2016 роках декларувало та сплачувало орендну плату за земельні ділянки площею 10,41 га та 24,41 га орендну плату, виходячи із положень договору оренди землі, а саме - 0,1% та 0,03% відповідно, тоді як розмір орендної плати за вказані податкові періоди повинен становити не менше 3% від нормативної грошової оцінки земельних ділянок.


................
Перейти до повного тексту