ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
20 вересня 2023 року
м. Київ
справа № П/811/620/17
касаційне провадження № К/9901/47449/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача Бившевої Л.І.,
суддів: Ханової Р.Ф., Олендера І.Я.,
розглянув у порядку спрощеного провадження без повідомлення сторін касаційну скаргу Олександрійської об`єднаної державної податкової інспекції ГУ ДФС у Кіровоградській області (далі - Інспекція) на постанову Кіровоградського окружного адміністративного суду від 18.10.2017 (суддя Притула К.М.) та постанову Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 14.03.2018 (головуючий суддя - Панченко О.М., судді - Іванов С.М., Чередниченко В.Є.) у справі за позовом Дочірнього підприємства "Кіровоградський облавтодор" Відкритого акціонерного товариства "Державна акціонерна компанія "Автомобільні дороги України" (далі - Підприємство) до Олександрійської об`єднаної державної податкової інспекції ГУ ДФС у Кіровоградській області про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень в частині,
У С Т А Н О В И В:
У квітні 2017 року Підприємство звернулось до суду із позовом до Інспекції, у якому просило визнати протиправними та скасувати податкові повідомлення-рішення від 04.11.2016: № 0003851115 - в частині донарахування штрафних санкцій у розмірі 212138,54 грн.; № 0003831115 - в частині донарахування штрафних санкцій у розмірі 2552,16 грн.
На обґрунтування позовних вимог Підприємство посилалося на те, що при виплаті заробітної плати Філією "Олександрівський райавтодор" паралельно здійснювалася сплата податку на доходи фізичних осіб та військового збору, що підтверджено розрахунком повноти і своєчасності перерахування податку на доходи фізичних осіб та військового збору Філією "Олександрівський райавтодор" за період з 01.08.2011 по 30.06.2016 включно, який додано до акту перевірки.
Кіровоградський окружний адміністративний суд постановою від 18.10.2017, залишеною без змін постановою Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 14.03.2018, позов задовольнив повністю: визнав протиправними та скасував податкові повідомлення-рішення від 04.11.2016: № 0003851115 - в частині донарахування штрафних санкцій у розмірі 212138,54 грн.; № 0003831115 - в частині донарахування штрафних санкцій у розмірі 2552,16 грн.
Ухвалюючи рішення про задоволення позовних вимог, суди виходили з того, що: відповідач безпідставно застосував до Філії "Олександрівський райавтодор" штрафні санкції відповідно до статті 127 Податкового кодексу України, якою передбачено накладення штрафу за ненарахування, неутримання та несплату (неперерахування) податків, оскільки при розгляді справи встановлено, що такий обов`язок позивачем було виконано в повному обсязі, що відображено в акті перевірки, з якого встановлено, що під час виплати заробітної плати податок було утримано в повному обсязі та перераховано до бюджету (а.с. 30-34).
Інспекція оскаржила рішення судів першої та апеляційної інстанцій до Верховного Суду у складі Касаційного адміністративного суду, який ухвалою від 04.05.2018 відкрив касаційне провадження у справі за касаційною скаргою і витребував матеріали справи із суду першої інстанції.
В обґрунтування вимог касаційної скарги скаржник вказує на порушення судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального та процесуального права, оскільки суди не надали належної правової оцінки тому, що: в акті перевірки було вказано, що перевіркою дотримання встановлених термінів сплати (перерахування) військового збору встановлено, що станом на 30.06.2016 за даними бухгалтерського обліку по рахунку 661 "Розрахунки за заробітною платою" обліковується кредитове сальдо 287487,42 грн. (не виплачена заробітна плата), відповідно, рахується і не виплачена сума військового збору; згідно розрахунку штрафних санкцій з податку на доходи фізичних осіб штрафна санкція у сумі 288499,19 грн. була застосована згідно статті 127 Податкового кодексу, а штрафна санкція згідно статті 126 цього Кодексу була нарахована окремо; відповідно до розрахунку штрафних санкцій по військовому збору штрафна санкція на суму неперерахованого військового збору була застосована відповідно до пункту 127.1 статті 127 Податкового кодексу України у розмірі 25% та склала 4253,56 грн.
Підприємство не скористалось своїм процесуальним правом на подання відзиву на касаційну скаргу.
Верховний Суд у складі Касаційного адміністративного суду ухвалою від 19.09.2023 призначив справу до касаційного розгляду у порядку спрощеного провадження без повідомлення сторін на 20.09.2023.
Верховний Суд у складі Касаційного адміністративного суду перевірив наведені у касаційній скарзі доводи та враховуючи межі касаційної скарги, дійшов висновку, що касаційна скарга підлягає частковому задоволенню з таких підстав.
У справі, що розглядається, суди попередніх інстанцій встановили, що Інспекція провела планову виїзну перевірку Філії "Олександрівський райавтодор" Підприємства з питань дотримання вимог податкового, валютного та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на органи державної податкової служби, за період з 01.01.2013 по 30.06.2016, з питань правильності нарахування та сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування за період з 01.01.2011 по 30.06.2016, результати якої оформлені актом від 24.10.2016 № 282/11-26-14-00-26177440, за висновками якого Підприємством були порушені, зокрема, вимоги: підпункту 168.1.5 пункту 168.1 статті 168, абзацу "а" пункту 176.2 статті 176 Податкового кодексу України, що мало вираз у неперерахування податку з доходів фізичних осіб за період з 01.01.2013 по 30.06.2016 у сумі 379902,10 грн.; пункту 16-1 підрозділу 10 розділу ХХ "Перехідні положення" Податкового кодексу України, підпункту 14.1.156 пункту 14.1 статті 14, підпунктів 168.1.2, 168.1.5 пункту 168.1 статті 168, пункту 171.1 статті 171, абзацу "а" пункту 171.2 статті 171, абзаців "а", "г" пункту 176.2 статті 176 Податкового кодексу України, що мало вираз у неперерахуванні до бюджету військового збору у загальній сумі 17014,25 грн., що призвело до його заниження на вказану суму.
Зокрема, у акті перевірки було вказано, що: перевіркою повноти і своєчасності перерахування до бюджету утриманих сум з податку на доходи фізичних осіб (починаючи із залишку на 1-е число місяця, в якому проводилася попередня перевірка, до 1-го числа місяця, в якому проводиться ця перевірка) встановлено: залишок сальдо на 01.01.2013 - 116490,76 грн., нараховано податку (за період, який перевірявся) - 1437044,16 грн., перераховано до бюджету - 1173632,82 грн., залишок сальдо на 30.06.2016 - 379902,10 грн., що свідчить про те, що станом на 30.06.2016 загальна сума неперерахованого податку на доходи фізичних осіб становить 379902,10 грн. (розрахунок суми податкового зобов`язання по податку на доходи фізичних осіб - додаток № 1); перевіркою дотримання встановлених термінів сплати (перерахування) військового збору встановлено, що станом на 30.06.2016 за даними бухгалтерського обліку по рахунку 661 "Розрахунки за заробітною платою" обліковується кредитове сальдо 287487,42 грн. (не виплачена заробітна плата), відповідно, рахується і не виплачена сума військового збору.
На підставі висновків акта перевірки Інспекція прийняла податкові повідомлення-рішення від 04.11.2016: № 0003851115, яким згідно з підпунктом 54.3.5 пункту 54.3 статті 54, пунктом 127.1 статті 127 Податкового кодексу України визначила Підприємству суму грошового зобов`язання за платежем: податок на доходи фізичних осіб на 288499,19 грн. - за штрафними (фінансовими) санкціями (штрафами); № 0003831115, яким згідно з підпунктом 54.3.5 пункту 54.3 статті 54, абзацом 2 пункту 127.1 статті 127 Податкового кодексу України визначила Підприємству суму грошового зобов`язання за платежем: військовий збір на 17014,25 грн. - за податковим зобов`язанням, на 4253,56 грн. - за штрафними (фінансовими) санкціями (штрафами), 825,40 грн. - пеня.
Відповідно до частини 1 статті 341 Кодексу адміністративного судочинства України, суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.
Відповідно до пункту 123.1 статті 123 Податкового кодексу України (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) на платника податку накладається штраф у розмірі 25 відсотків суми визначеного податкового зобов`язання, завищеної суми бюджетного відшкодування у разі якщо контролюючий орган самостійно визначає суму податкового зобов`язання, зменшення суми бюджетного відшкодування та/або від`ємного значення суми податку на додану вартість платника податків на підставах, визначених підпунктами 54.3.1, 54.3.2, 54.3.4, 54.3.5, 54.3.6 пункту 54.3 статті 54 цього Кодексу. При повторному протягом 1095 днів визначенні контролюючим органом суми податкового зобов`язання з цього податку, зменшення суми бюджетного відшкодування - тягне за собою накладення на платника податків штрафу у розмірі 50 відсотків суми нарахованого податкового зобов`язання, завищеної суми бюджетного відшкодування.