1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

12 вересня 2023 року

м. Київ

cправа № 910/7063/21

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:

Малашенкової Т.М. (головуючий), Булгакової І.В., Колос І.Б.,

за участю секретаря судового засідання Барвіцької М.Т.,

представників учасників справи:

позивача - Товариства з обмеженою відповідальністю "Лемтранс" (далі - ТОВ "Лемтранс", позивач) - Макаренко Т.Д. (адвокатка),

відповідача - Акціонерного товариства "Українська залізниця" - Серьогіна С.В. (адвокатка),

розглянув у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу Акціонерного товариства "Українська залізниця" в особі регіональної філії "Придніпровська залізниця" Акціонерного товариства "Українська залізниця" (далі - АТ "Укрзалізниця", скаржник)

на рішення Господарського суду міста Києва від 02.11.2022 (суддя - Чинчин О.В.)

та постанову Північного апеляційного господарського суду від 28.03.2023 (головуючий - суддя Шапран В.В., судді: Буравльов С.І., Андрієнко В.В.)

у справі № 910/7063/21

за позовом ТОВ "Лемтранс"

до АТ "Укрзалізниця"

про стягнення збитків.

ВСТУП

Спір виник щодо наявності/відсутності підстав для стягнення збитків з відповідача у зв`язку з незабезпеченням останнім схоронності (збереження) майна (вагонів) позивача під час його перевезення залізничними коліями.

ІСТОРІЯ СПРАВИ

1. Короткий зміст позовних вимог

1.1. ТОВ "Лемтранс" звернулося до суду з позовом до АТ "Укрзалізниця" про стягнення збитків у розмірі 3 173 755,72 грн.

1.2. В обґрунтування заявлених позовних вимог позивач зазначив, що АТ "Укрзалізниця" не забезпечило схоронність (збереження) майна (вагонів) під час його курсування залізничними коліями, що завдало ТОВ "Лемтранс" збитків у розмірі 3 173 755,72 грн, з яких:

768 292,46 грн - технічне обслуговування вагонів;

1 217,93 грн - витрати з подавання та збирання вагона №63928659;

845,50 грн - витрати з подавання та збирання вагона №56389018;

1 210,43 грн - витрати з подавання та збирання вагона №63813018;

2 402 189,40 грн - сума збитків у зв`язку зі знищенням (пошкодження до ступеню виключення із числа інвентарного парку залізничного рухомого складу).

2. Короткий зміст рішення суду першої інстанції та постанови суду апеляційної інстанції

2.1. Рішенням Господарського суду міста Києва від 02.11.2022, залишеним без змін постановою Північного апеляційного господарського суду від 28.03.2023, у справі №910/7063/21 позов ТОВ "Лемтранс" задоволено частково, стягнуто з АТ "Укрзалізниця" на користь позивача збитки у розмірі 2 904 123,76 грн, в іншій частині позову відмовлено.

3. Короткий зміст вимог касаційної скарги

3.1. Не погоджуючись із судовими рішеннями судів попередніх інстанцій, АТ "Укрзалізниця" звернулося до Верховного Суду з касаційною скаргою, в якій просило скасувати рішення Господарського суду міста Києва від 02.11.2022 та постанову Північного апеляційного господарського суду від 28.03.2023 у справі №910/7063/21; ухвалити нове рішення, яким відмовити у задоволенні позовних вимог у повному обсязі.

АРГУМЕНТИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

4. Доводи особи, яка подала касаційну скаргу

4.1. На обґрунтування своєї правової позиції у поданій касаційній скарзі АТ "Укрзалізниця" із посиланням на пункти 3, 4 частини другої статті 287, пункт 3 частини третьої статті 310 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України) вказує, що судами попередніх інстанцій неправильно застосовано норми матеріального та процесуального права, а саме:

- посилаючись на пункт 3 частини другої статті 287 ГПК України вказує, що відсутній висновок Верховного Суду щодо застосування частини п`ятої статті 1187 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України) щодо того, чи слід неправомірне втручання сторонніх осіб у діяльність залізничного транспорту розуміти як невідворотну за даних умов подію (непереробна сила), що є підставою для звільнення від відповідальності;

- посилаючись на пункт 4 частини другої статті 287 ГПК України та пункт 3 частини третьої статті 310 ГПК України вказує, що протокольними ухвалами Північного апеляційного господарського суду від 14.02.2023 необґрунтовано відмовлено скаржнику в задоволенні клопотань про долучення до матеріалів справи копії обвинувального акту у кримінальному провадженні відносно ОСОБА_1, ІНФОРМАЦІЯ_1, за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого частиною другою статті 185, частиною другою статті 277 Кримінального кодексу України (далі - КК України), відомості про яке внесені до Єдиного реєстру досудових розслідувань від 28.10.2020 за №12020045710000247; та фактично не розглянуто по суті клопотання позивача щодо зупинення розгляду цієї справи до закінчення розгляду кримінальної справи №210/4866/22, та не досліджено пов`язані з ним докази.

5. Позиція інших учасників справи

5.1. ТОВ "Лемтранс" 06.09.2023 подало до Суду відзив на касаційну скаргу, в якому просило касаційну скаргу залишити без задоволення, а оскаржувані судові рішення - без змін.

6. СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

6.1. Між ТОВ "Лемтранс" та Товариством з додатковою відповідальністю "Попаснянський вагоноремонтний завод" 01.01.2019 укладено Договір підряду №92/19 (далі - Договір підряду від 01.01.2019), відповідно до умов якого Підрядник зобов`язується на свій ризик та за завданням Замовника виконати капітальний ремонт, деповський ремонт та технічне обслуговування з відчепленням вантажних вагонів - Замовника (надалі - "Роботи") силами та на базі ТДВ "Попаснянський ВРЗ", а Замовник зобов`язується прийняти та оплатити виконану роботу.

6.2. Між ТОВ "Лемтранс" (Замовник) та АТ "Укрзалізниця (Виконавець) 19.02.2020 укладено Договір на технічне обслуговування з відчепленням вантажних вагонів №ПР/В-20130/НЮдч (далі - Договір на ТО від 19.02.2020) з протоколом розбіжностей, пунктом 1.1 якого визначено, що Замовник доручає, а Виконавець зобов`язується виконувати протягом терміну дії цього Договору технічне обслуговування з відчепленням (далі -ТО з відчепленням) під час експлуатації вагонів власності Замовника, орендованих вагонів, або вагонів, що знаходяться в оперативному управлінні згідно з договорами суборенди та даних довідки 2610 філії "Головний інформаційно-обчислювальний центр" АТ "Укрзалізниця", на момент передачі повідомлення 1354 з кодом 4, а Замовник зобов`язується прийняти та оплатити надані послуги в порядку та на умовах, передбачених цим Договором за реквізитами обумовленими Переліком (Додаток №2).

6.3. ПАТ "ДТЕК Октябрьська ЦЗФ" 24.10.2020 відправлено залізницею зі станції Родинська Донецької залізниці на станцію Ясна Зоря Одеської залізниці на адресу одержувача "Югцемент" філії "Дикергофф Цемент Україна" групу вагонів з концентратом вугільним №№56389018, 63813018, 53500831, 56040959, 62112685, 61888145, 52810413, 54752738, 56040256, 63928659, що оформлено залізничними накладними №51342921, 51337442, 51337129.

6.4. На 106 км ПК10 непарної колії перегону Кривий Ріг - Кривий Ріг-Західний 28.10.2020 о 02 год. 59 хв. під час слідування поїзда №2109 з локомотивом ВЛІм-134, під управлінням машиніста (ТЧ-2 Кривий Ріг), при швидкості 48 км/год у складі поїзда спрацювали автогальма. Голова поїзда №2109 зупинилася на 107 км ПК6 перегону о 03 год. 00 хв. О 03 год. 13 хв. машиніст локомотива доповів ДСП станції Кривий Ріг-Західний, що на перегоні Кривий Ріг - Кривий Ріг-Західний на 106 км ПІК10 сталося сходження рухомого складу, внаслідок чого відсутній габарит по парній та непарній коліям цього перегону. Диспетчерським наказом Л360 ДН -2 парну та непарну колії перегону Кривий Ріг - Кривий Ріг-Західний було закрито для руху поїздів о 03 год. 23 хв. Після огляду складу поїзда виявлено сходження 14 вагонів, з 23 по 36 вагони з голови поїзда (Україна, вантаж - концентрат вугільний): №56389018 - другою колісною парою першого за напрямком руху візка, №63813018, №53500831, №56040959, №62112685, №61888145, №62112487, №52810413, №54752738, №59954495, №59953950, №54753280, №56040256 - усіма колісними парами, №63928659 - першого та другою колісними парами першого за напрямком руху візка.

6.5. Згідно з Актом службового розслідування катастрофи (аварії із серйозними наслідками), затвердженим в.о. ЦЗІ Черніцьким Р.Р. від 01.12.2020, вказана транспортна подія сталася з причин витискання вагонів, внаслідок втручання сторонніх осіб в діяльність залізничного транспорту, в частині розкрадання матеріалів верхньої будови колії та безпосередньо стикових накладок та підкладок скріплення типу Р-65, які перед проходженням вантажного поїзду було викрадено сторонніми особами. Рух поїзда призвів до втрати стійкості рейкової колії, а саме через відсутність стикових накладок в правому стику (по внутрішній нитці кривої) та відсутність підкладок типу КБ-65 відбулося розпирання колії колесами рухомого складу з відтисненням кінця правої рейки зрівнювального прольоту на зовні, з послідуючим провалом коліс вагонів в середину колії та руйнуванню рейко-шпальної решітки. Першими з рейок зійшли та провалилися в середину колії ліве та праве колеса другої колісної пари першого візка вагону №56389018 (23-ій з голови поїзду за напрямком руху).

6.6. Внаслідок вказаної пригоди пошкоджені вагони №№56389018, 63813018, 53500831, 56040959, 62112685, 61888145, 52810413, 54752738, 56040256, 63928659, які належать на праві власності та оренди ТОВ "Лемтранс", що підтверджується договорами оренди залізничного рухомого складу від 01.11.2019 №686/19, оренди залізничного рухомого складу від 27.08.2013 №226/13, договорами про транспортно - експедиторське обслуговування при перевезенні вантажів залізничним транспортом від 30.08.2018 №UTL-190, лізингу від 25.06.2015 №295-ФЛ, лізингу від 15.03.2012 №010-ФЛ, суборенди залізничного рухомого складу від 01.10.2017 №658/17.

6.7. Структурним підрозділом "Експлуатаційне вагонне депо Батуринська" регіональної філії "Придніпровська залізниця" "Українська залізниця" складені акти від 29.10.2020 за №№447, 446, 449, 451, 445, 450, 454, 458, 452, 448 (за формою ВУ-25М) про пошкодження вагонів №№56389018, 63813018, 53500831, 56040959, 62112685, 61888145, 52810413, 54752738, 56040256, 63928659, в яких зазначено перелік пошкоджень вагонів та зроблено висновок про:

- технічне обслуговування з відчепленням вагонів №№56389018, 63813018, 63928659,

- капітальний ремонт вагонів №№53500831, 56040959, 62112685, 56040256,

- виключення з інвентарного парку вагонів №№61888145, 52810413, 54752738. Також у вказаних актах визначено, що вагони пошкоджені з вини сторонніх осіб.

6.8. Вагони №№56389018, 63813018, 63928659 (що належать ТОВ "Лемтранс") направлено до структурного підрозділу "Експлуатаційне вагонне депо Батуринська" регіональної філії "Придніпровська залізниця" АТ "Укрзалізниця", а вагони №№53500831, 56040959, 62112685, 56040256 до Товариства з додатковою відповідальністю "Попаснянський вагоноремонтний завод" для проведення ремонтних робіт.

6.9. На виконання умов Договору на ТО від 19.02.2020 Виконавцем - структурним підрозділом "Експлуатаційне вагонне депо Батуринська" регіональної філії "Придніпровська залізниця" "Українська залізниця" надані, а Замовником - Товариством з обмеженою відповідальністю "Лемтранс" прийняті послуги з технічного обслуговування вантажних вагонів з відчепленням №№56389018, 63813018, 63928659, що підтверджується:

- Актами наданих послуг від 31.12.2020 №47 на суму 14 102, 51 грн, від 17.202.2020 №3 на суму 57 765, 08 грн, від 17.02.2020 №2 на суму 60 436, 27 грн;

- Актами наданих послуг з подавання - забирання вагонів при технічному обслуговуванні від 19.01.2021 №2 на суму 845, 50 грн, від 23.02.2021 №5 на суму 1210, 43 грн, від 23.02.2021 №4 на суму 1 217, 93 грн, калькуляціями вартості послуг, та здійснена оплата за надані послуги, що підтверджується відповідними платіжними дорученнями, наявними в матеріалах справи.

6.10. На виконання умов Договору підряду від 01.01.2019 Товариством з додатковою відповідальністю "Попаснянський вагоноремонтний завод" проведено роботи з капітального ремонту 4-вісних напіввагонів №№53500831, 56040256, 56040959, 62112685, що підтверджується Актом здачі - приймання робіт від 31.03.2021 №397 на суму 816 000,0 грн, які були оплачені позивачем, що підтверджується платіжним дорученням від 06.04.2021 №2927.

6.11. Загальна вартість витрат по технічному обслуговуванню вказаних вагонів склала 948 303,85 грн.

6.11.1. Також при проведенні технічного обслуговування вагонів №№63928659, 56389018, 63813018 позивачем понесені витрати з подавання та збирання вагонів на загальну суму 3 273,86 грн.

6.12. З метою встановлення ринкової вартості залишків знищених вагонів №№61888145, 52810413, 54752738 між Товариством з обмеженою відповідальністю "Експертне агентство "Укрконсалт" та ТОВ "Лемтранс" укладено договір від 15.03.2021 №305/21, згідно з яким виконавець прийняв на себе зобов`язання здійснити незалежну оцінку ринкової вартості та оцінку вартості залишків трьох вагонів.

6.12.1. Відповідно до звіту №2379 про незалежну оцінку вартості рухомого складу - залишків трьох вагонів №61888145, №52810413, №54752738, що були пошкоджені до ступеня виключення з інвентарного парку, ринкова вартість оцінюваних напіввагонів становить 2 523 858, 00 грн (ринкова вартість вагону №61888145 - 1 085 672, 00 грн, вагону №52810413 - 656 716, 00 грн, вагону №54752738 - 781 470,00 грн; вартість ліквідації вагону №61888145 - 94 392, 00 грн, вагону №52810413 - 96 823,00 грн, вагону №54752738 - 93 958,00 грн).

6.13. Приватне акціонерне товариство "Українська акціонерна страхова компанія АСКА" листом від 13.04.2021 №325 повідомило позивача, що у зв`язку з випадком №14740, що стався 28.10.2020, - сходження вагону №56040256 із залізничних рейок, який є застрахованим за Договором страхування залізничного транспорту від 15.06.2020 №3504147 (укладеного між Приватним акціонерним товариством "Українська акціонерна страхова компанія АСКА" та ТОВ "Лемтранс"), по вагону №56040256, сума страхового відшкодування складає 180 011,39 грн.

6.14. У свою чергу, відповідач посилається на висновок експертів за результатами проведення комплексної інженерно - технічної експертизи по кримінальному провадженню №12020045710000247, складений Львівським науково - дослідним інститутом судових експертиз №1248/1345 від 29.12.2021, відповідно до якого безпосередньою технічною причиною сходу з рейок 14 вагонів у вантажному поїзді №2109 на 106 км ПК 10 непарної колії перегону Кривий Ріг - Кривий Ріг-Західний є виконання необхідної та достатньої умови сходу з рейкової колії другої колісної пари вагона №56389018 (23-го з голови поїзда), третьої та четвертої колісних пар вагона №63813018 (24-го з голови поїзда). Послідовність проміжних технічних причин, що призвели до формування безпосередньої технічної причини - сходу з рейок 14 вагонів у вантажному поїзді №2109 на 106 км ПК 10 непарної колії перегону Кривий Ріг - Кривий Ріг-Західний представлено у вигляді механізму залізнично-транспортної пригоди, який наведений в дослідженні. Першою першопричиною, шо призвела до сходу з рейок 14 вантажних вагонів поїзда №2109 на 106 км ПК 10 непарної колії перегону Кривий Ріг - Кривий Ріг-Західний, є рух поїзда №2109 по 10 пк 106 км перегону Кривий Ріг - Кривий Ріг-Західний. Другою першопричиною розукомплектування рейкової колії на 10 пк 106 км перегону Кривий Ріг - Кривий Ріг-Західний, є зняття стикових накладок внутрішньої нитки кривої. Технічна можливість запобігти даній залізнично-транспортній пригоді у момент виникнення небезпеки сходу 14 вагонів вантажного потягу №2109 електровоза ВЛ11-134 на 106 км ПК 10 непарної колії перегону Кривий Ріг - Кривий Ріг - Західний була. Проте діями працівників залізничного транспорту її реалізувати не можна було.

6.15. Ухвалою Господарського суду міста Києва від 14.07.2021 з метою встановлення правомірності заявлених позовних вимог, всебічного, повного та об`єктивного розгляду спору й вирішення питань, що потребують спеціальних знань, з урахуванням того, для з`ясування обставин, що мають значення для справи, необхідні спеціальні знання у сфері іншій, ніж право, без яких встановити відповідні обставини неможливо, призначено у справі судову товарознавчу експертизу, проведення якої доручено Дніпропетровському науково - дослідному інституту судових експертиз.

6.15.1. Відповідно до висновку експертів за результатами проведення комплексної судової товарознавчої та залізнично - транспортної експертизи №3898-21 по справі №910/7063/21 від 01.02.2022, складеним Дніпропетровським науково-дослідним інститутом судових експертиз, за результатам проведеного дослідження встановлено, що вартість матеріального збитку (шкоди) ТОВ "Лемтранс" внаслідок пошкодження вагонів №№61888145, 52810413, 54752738 у транспортній події, що сталася 28.10.2020 під час руху поїзда №2109 локомотивом ВЛ 11м-134 на 106 км ПК 10 непарної колії перегону Кривий Ріг - Кривий Ріг-Західний, станом на 28.10.2020 становить 2 132 557,44 грн.

6.16. Суди попередніх інстанцій, ухвалюючи судові рішення у справі, виходили з такого:

- матеріалами справи підтверджується та не заперечується відповідачем, що АТ "Укрзалізниця" здійснювало перевезення вантажів спірними вагонами, які належать на праві власності та оренди ТОВ "Лемтранс";

- залізниця, як перевізник, несе відповідальність за неналежне виконання договірних зобов`язань при здійсненні перевезень вантажів залізничним транспортом, укладених із суб`єктами господарювання - замовниками, у порядку, визначеному Статутом залізниць України;

- прийняття спірних вагонів до перевезення свідчить, що АТ "Українська залізниця" проведено відповідний огляд технічного стану вагонів та встановлено відсутність до нього зауважень, як і зауважень до придатності вагонів для перевезення вантажів;

- забезпечення утримання обладнання залізниці в належному стані, що запобігатиме сходженню потягу з рейок, покладено саме на відповідальних осіб та відповідні відділення АТ "Українська залізниця", а невиконання належним чином таких обов`язків свідчить про наявність вини відповідача у заподіянні майнової шкоди позивачу. Відтак, суд не приймає до уваги заперечення відповідача щодо відсутності протиправної поведінки залізниці;

- оскільки під час сходження з рейок належних позивачу вагонів, АТ "Укрзалізниця" не забезпечило утримання обладнання залізниці в належному стані, що запобігатиме сходженню потягу з рейок, то в даному випадку наявні всі елементи складу цивільного правопорушення а саме: протиправні дії відповідача, які виявились у незабезпеченні збереженості (схоронності) належного позивачу майна (вагонів); завдана шкода - пошкодження вагонів; причинний зв`язок між протиправною поведінкою та завданою шкодою;

- наявність шкоди виразилась у пошкодженні належних позивачу на праві власності та оренди вагонів, в тому числі до ступеню виключення із числа інвентарного парку залізничного рухомого складу, а також у технічному обслуговуванні вагонів, витратах з подавання та забирання вагонів;

- суд приймає до уваги висновки експертів за результатами проведення комплексної інженерно - технічної експертизи у кримінальному провадженню, в частині обставин виникнення події сходження з рейкової колії поїзда на перегоні. При цьому, після встановлення особи, винної у вчиненні кримінального правопорушення, зокрема, з розукомплектування рейкової колії, АТ "Українська залізниця" (як перевізник - особа, яка відшкодувала шкоду, завдану іншою особою) має право звернутися до суду в порядку регресу до винної особи у розмірі виплаченого відшкодування на підставі частини першої статті 1191 ЦК України з метою відшкодування понесених витрат;

- суд приймає до уваги висновки експертів за результатами проведення комплексної судової товарознавчої та залізнично - транспортної експертизи у справі №910/7063/21 від 01.02.2022, складені Дніпропетровським науково-дослідним інститутом судових експертиз, які були попереджені про кримінальну відповідальність за дачу завідомо неправдивого висновку або за відмову від дачі висновку, оскільки висновки судової експертизи узгоджені між собою, обґрунтовані, не суперечать іншим матеріалам справи і не викликають сумнівів у їх неправильності. Крім того, проведення судової експертизи доручено державним спеціалізованим установам чи безпосередньо особам, які відповідають вимогам, встановленим Законом України "Про судову експертизу", а тому за таких підстав, вказані висновки експертів є належними та допустимими доказами;

- враховуючи вищевикладене, приймаючи до уваги висновки експертів за результатами проведення комплексної судової товарознавчої та залізнично - транспортної експертизи у справі суд приходить до висновку, що сума збитків, завданих ТОВ "Лемтранс" внаслідок пошкодження вагонів до ступеню виключення із числа інвентарного парку залізничного рухомого складу, становить 2 132 557,44 грн;

- надані позивачем докази, в підтвердження позовних вимог є більш вірогідними ніж доводи відповідача на їх спростування;

- з урахуванням виплаченої суми страхового відшкодування у зв`язку з пошкодженням вагону, загальна вартість витрат з ремонту вагонів, які належать на праві власності та оренди ТОВ "ЛЕМТРАНС", становить 768 292, 46 грн;

- загальна сума витрат, понесених позивачем внаслідок пошкодження вагонів у транспортній події становить 2 904 123, 76 грн, з яких:

1) 768 292, 46 грн - витрати з ремонту вагонів (№№56389018, 63813018, 53500831, 56040959, 62112685, 56040256, 63928659);

2) 2 132 557,44 грн - збитки внаслідок пошкодження вагонів (№№61888145, 52810413, 54752738) до ступеню виключення із числа інвентарного парку залізничного рухомого складу;

3) 3 273, 86 грн витрати з подавання та забирання вагонів (№№63928659, 56389018, 63813018).

7. Порядок та межі розгляду справи судом касаційної інстанції. Розгляд клопотань

7.1. Відповідно до протоколу передачі судової справи (касаційної скарги, апеляційної скарги, заяви) раніше визначеному складу суду від 28.06.2023 касаційну скаргу у справі №910/7063/21 передано на розгляд колегії суддів у складі: Малашенкової Т.М. - головуючий, Бенедисюка І. М., Колос І.Б.

7.2. Відповідно до протоколу повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 21.08.2023 для розгляду касаційної скарги у справі №910/7063/21 визначено колегію суддів у складі: Малашенкової Т.М. - головуючий, Булгакової І.В., Колос І.Б.

7.3. Ухвалою Верховного Суду від 22.08.2023 відкрито касаційне провадження у справі №910/7063/21 за касаційною скаргою АТ "Укрзалізниця" на підставі пунктів 3, 4 частини другої статті 287, пункту 3 частини третьої статті 310 ГПК України.

7.4. АТ "Укрзалізниця" 11.09.2023 через "Електронний суд" подало до Суду пояснення у справі.

7.5. АТ "Укрзалізниця" 12.09.2023 через "Електронний суд" подало до Суду клопотання про долучення до матеріалів справи вирок суду.

7.6. Суд протокольними ухвалами від 12.09.2023 ухвалив: долучити до матеріалів справи пояснення та клопотання у справі, надати їм оцінку у межах статтей 42, 300 ГПК України.

7.7. Об`єктом касаційного оскарження є рішення Господарського суду міста Києва від 02.11.2022 (в оскаржуваній частині до апеляційної інстанції), яке залишено без змін постановою Північного апеляційного господарського суду від 28.03.2023, у справі №910/7063/21, якими часткового задоволено позовні вимоги.

7.8. Відповідно до частини першої статті 300 ГПК України, переглядаючи у касаційному порядку судові рішення, суд касаційної інстанції в межах доводів та вимог касаційної скарги, які стали підставою для відкриття касаційного провадження, та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.

7.9. Суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази (частина друга статті 300 ГПК України).

ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

8. Джерела права та акти їх застосування. Оцінка аргументів учасників справи і висновків попередніх судових інстанцій

8.1. З огляду на наведене у Розділі 4 цієї Постанови, Верховний Суд відзначає таке.

8.2. Касаційне провадження у справах залежить виключно від доводів та вимог касаційної скарги, наведених скаржником і які стали підставою для відкриття касаційного провадження.

8.3. При цьому самим скаржником у касаційній скарзі з огляду на принцип диспозитивності визначається підстава, вимоги та межі касаційного оскарження, а тому тягар доказування наявності підстав для касаційного оскарження, передбачених, зокрема, пунктами 3, 4 частини другої статті 287 ГПК України (що визначено самим скаржником), покладається на скаржника.

8.4 Суд, забезпечуючи реалізацію основних засад господарського судочинства, закріплених у частині третій статті 2 ГПК України, зокрема, ураховуючи принцип рівності всіх учасників судового процесу перед законом і судом, змагальності сторін, та дотримуючись принципу верховенства права, на підставі встановлених фактичних обставин здійснює перевірку застосування судом апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права в межах доводів та вимог касаційної скарги, які стали підставою для відкриття касаційного провадження.

8.5. Відповідно до приписів пункту 3 частини другої статті 287 ГПК України підставами касаційного оскарження судових рішень, зазначених у пунктах 1, 4 частини першої цієї статті, є неправильне застосування судом норм матеріального права чи порушення норм процесуального права у випадку, якщо відсутній висновок Верховного Суду щодо питання застосування норми права у подібних правовідносинах.

8.6. Отже, по-перше, слід з`ясувати відсутність висновку Верховного Суду щодо питання застосування норми права у подібних правовідносинах, а по-друге, наявність/відсутність подібності правовідносин та наявність/відсутність неправильного застосування судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального права чи порушення норм процесуального права.

8.7. На думку скаржника, відсутні висновки Верховного Суду щодо застосування частини п`ятої статті 1187 ЦК України щодо того, чи слід неправомірне втручання сторонніх осіб у діяльність залізничного транспорту розуміти як невідворотну за даних умов подію (непереробна сила), що є підставою для звільнення від відповідальності.

8.8. З огляду на відсутність таких висновків у контексті спірних правовідносин необхідно з`ясувати наявність або відсутність неправильного застосування судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального права чи порушення норм процесуального права як умови необхідності надання висновку.

8.9. Згідно зі статтею 509 ЦК України зобов`язанням є правовідношення, в якому одна сторона (боржник) зобов`язана вчинити на користь другої сторони (кредитора) певну дію (передати майно, виконати роботу, надати послугу, сплатити гроші тощо) або утриматися від певної дії, а кредитор має право вимагати від боржника виконання його обов`язку.

8.10. Частиною першою статті 173 Господарського кодексу України (далі - ГК України) установлено, що господарським визнається зобов`язання, що виникає між суб`єктом господарювання та іншим учасником (учасниками) відносин у сфері господарювання з підстав, передбачених цим Кодексом, в силу якого один суб`єкт (зобов`язана сторона, у тому числі боржник) зобов`язаний вчинити певну дію господарського чи управлінсько-господарського характеру на користь іншого суб`єкта (виконати роботу, передати майно, сплатити гроші, надати інформацію тощо), або утриматися від певних дій, а інший суб`єкт (управнена сторона, у тому числі кредитор) має право вимагати від зобов`язаної сторони виконання її обов`язку.

8.11. Згідно із частиною першою статті 193 ГК України суб`єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов`язання належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору, а за відсутності конкретних вимог щодо виконання зобов`язання - відповідно до вимог, що у певних умовах звичайно ставляться. До виконання господарських договорів застосовуються відповідні положення ЦК України з урахуванням особливостей, передбачених цим Кодексом.

8.12. Статтею 908 ЦК України передбачено, що перевезення вантажу здійснюється за договором перевезення. Загальні умови визначаються цим Кодексом, іншими законами, транспортними кодексами (статутами), іншими нормативно-правовими актами та правилами, що видаються відповідно до них. Умови перевезення вантажу окремими видами транспорту, а також відповідальність сторін щодо цих перевезень встановлюються договором, якщо інше не встановлено цим Кодексом, іншими законами, транспортними кодексами (статутами), іншими нормативно-правовими актами та правилами, що видаються відповідно до них.

8.13. Частиною першою статті 909 ЦК України та частиною першою статті 307 ГК України встановлено, що за договором перевезення вантажу одна сторона (перевізник) зобов`язується доставити довірений їй другою стороною (відправником) вантаж до пункту призначення та видати його особі, яка має право на одержання вантажу (одержувачеві), а відправник зобов`язується сплатити за перевезення вантажу встановлену плату.

8.14. Відповідно до частини третьої статті 909 ЦК України, укладення договору перевезення вантажу підтверджується складенням транспортної накладної (коносамента або іншого документа, встановленого транспортними кодексами (статутами).

8.15. Згідно з частиною п`ятою статті 307 ГК України умови перевезення вантажів окремими видами транспорту, а також відповідальність суб`єктів господарювання за цими перевезеннями визначаються транспортними кодексами, транспортними статутами та іншими нормативно-правовими актами.

8.16. Згідно зі статтею 920 ЦК України, у разі порушення зобов`язань, що випливають із договору перевезення, сторони несуть відповідальність, встановлену за домовленістю сторін, якщо інше не встановлено цим Кодексом, іншими законами, транспортними кодексами (статутами).

8.17. Постановою Кабінету Міністрів України від 06.04.1998 № 457 затверджено Статут залізниць України, який визначає обов`язки, права і відповідальність залізниць, а також підприємств, організацій, установ і громадян, які користуються залізничним транспортом. Статутом регламентуються порядок укладання договорів, організація та основні умови перевезення вантажів, пасажирів, багажу, вантажобагажу і пошти, основні положення експлуатації залізничних під`їзних колій, а також взаємовідносини залізниць з іншими видами транспорту.

8.17.1. Відповідно до статті 5 Статуту залізниць України, на підставі даного Статуту Мінтранс затверджує: а) Правила перевезення вантажів; б) Технічні умови навантаження і кріплення вантажів; в) Правила перевезення пасажирів, багажу, вантажобагажу та пошти залізничним транспортом України; г) інші нормативні документи. Нормативні документи, що визначають порядок і умови перевезень, користування засобами залізничного транспорту, безпеки руху, охорони праці, громадського порядку, перетину залізничних колій іншими видами транспорту і комунікаціями, пожежної безпеки, санітарні норми та правила на залізничному транспорті, є обов`язковими для всіх юридичних і фізичних осіб на території України.

8.17.2. Відповідно до абзацу 2 статті 8 Статуту залізниць України перевезення вантажів, пасажирів, багажу, вантажобагажу і пошти залізницями провадиться у вагонах парку залізниць або орендованих у залізниць, а також у власних вагонах, що належать підприємствам, організаціям, установам, громадянам - суб`єктам підприємницької діяльності, в тому числі розташованим за межами України. Вагони, призначені для перевезення вантажів, пасажирів, багажу, вантажобагажу і пошти, повинні відповідати вимогам Правил технічної експлуатації залізниць України та санітарно-гігієнічним і протиепідемічним нормам і правилам.

8.17.3. Статтями 22, 23 Статуту залізниць України визначено, що за договором залізничного перевезення вантажу залізниця зобов`язується доставити ввірений їй вантажовідправником вантаж у пункт призначення в зазначений термін і видати його одержувачу, а відправник зобов`язується сплатити за перевезення встановлену плату. Відправники повинні надати станції навантаження на кожне відправлення вантажу заповнену накладну (комплект перевізних документів). Станція призначення видає накладну одержувачу разом з вантажем.

8.17.4. Статтею 6 Статуту залізниць України визначено, що накладна - основний перевізний документ встановленої форми, оформлений відповідно до цього Статуту та Правил і наданий залізниці відправником разом з вантажем. Накладна є обов`язковою двосторонньою письмовою формою угоди на перевезення вантажу, яка укладається між відправником та залізницею на користь третьої сторони - одержувача. Накладна одночасно є договором на заставу вантажу для забезпечення гарантії внесення належної провізної плати та інших платежів за перевезення. Накладна супроводжує вантаж на всьому шляху перевезення до станції призначення.


................
Перейти до повного тексту