1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

19 вересня 2023 року

м. Київ

справа № 280/4664/20

адміністративне провадження № К/9901/9976/21

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Рибачука А.І.,

суддів: Бучик А.Ю., Стеценка С.Г.,

розглянувши у порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами в суді касаційної інстанції адміністративну справу №280/4664/20

за позовом ОСОБА_1 до ІНФОРМАЦІЯ_1 (далі - ІНФОРМАЦІЯ_1), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача - Головне управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області (далі - ГУ ПФУ), про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити певні дії, провадження у якій відкрито

за касаційною скаргою ОСОБА_1

на рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 16.09.2020, ухвалене судом у складі головуючого судді Новікової І.В.

та постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 23.02.2021, ухвалену судом у складі колегії суддів: головуючого судді - Чумака С.Ю., суддів: Чабаненко С.В., Юрко І.В.

ВСТАНОВИВ:

І. РУХ СПРАВИ

1. 13.07.2020 ОСОБА_1 звернувся до Запорізького окружного адміністративного суду із позовною заявою, в якій просив суд:

визнати протиправними дії ІНФОРМАЦІЯ_1 щодо непроведення перерахунку посадового окладу та окладу за військовим званням позивача з урахуванням розмірів посадового окладу та окладу за військовим званням, виходячи з 50% розміру мінімальної заробітної плати, встановленого законом на 01.01.2018, 01.01.2019 і 01.01.2020 та множенням на відповідні тарифні коефіцієнти, надбавки за вислугу років (50%) відповідно до Закону України від 09.04.1992 №2262-ХІІ "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" (далі - Закон №2262-ХІІ), постанови Кабінету Міністрів України від 30.08.2017 №704 "Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб її рядового і начальницького складу та деяких інших осіб" (далі - постанова №704) та приміток Додатків 1-14 до неї, Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13.02.2008 №45 (далі - порядок №45);

зобов`язати ІНФОРМАЦІЯ_1 провести перерахунок посадового окладу та окладу за військовим званням позивача з урахуванням розмірів посадового окладу та окладу за військовим званням, виходячи з 50% розміру мінімальної заробітної плати, встановленого законом на 01.01.2018, 01.01.2019 і 01.01.2020 та множенням на відповідні тарифні коефіцієнти, надбавки за вислугу років (50%) відповідно до Закону №2262-ХІІ, постанови №704 та приміток Додатків 1-14 до неї, порядку №45 та надати оновлені дані до Головного управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області для здійснення перерахунку пенсії з врахуванням виплачених сум.

В обґрунтування позовних вимог ОСОБА_1 посилався на те, що відповідачем під час видачі для перерахунку його пенсії довідки про складові грошового забезпечення станом на 01.03.2018 невірно було визначено розміри складових грошового забезпечення, оскільки відповідно до пункту 4 та Додатків 1, 14 до постанови №704 розміри посадових окладів, окладів за військовими званнями не могли бути меншими 50 відсотків розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня календарного року помноженого на відповідний тарифний коефіцієнт згідно з Додатками до постанови №704.

Позивач також зазначив, що розмір грошового забезпечення, яке враховується для перерахунку пенсії залежить від розміру прожиткового мінімуму та мінімальної заробітної плати, у зв`язку з чим відповідач, враховуючи зміни розміру прожиткового мінімуму чи мінімальної заробітної плати, зобов`язаний був виготовити та подати до відповідного пенсійного органу оновлені довідки про складові грошового забезпечення станом на 01.01.2019 та 01.01.2020 для перерахунку пенсії.

2. Рішенням Запорізького окружного адміністративного суду від 16.09.2020, залишеним без змін постановою Третього апеляційного адміністративного суду від 23.02.2021, в задоволенні позову відмовлено.

3. Не погоджуючись з такими судовими рішеннями судів попередніх інстанцій 20.03.2021 ОСОБА_1 звернувся до Верховного Суду із касаційною скаргою на рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 16.09.2020 та постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 23.02.2021.

4. Протоколом автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 01.04.2021 визначено склад колегії суддів для розгляду цієї справи: Кашпур О.В. - головуючий суддя, судді: Радишевська О.Р., Шевцова Н.В.

5. Верховний Суд ухвалою від 29.04.2021 відкрив касаційне провадження за вказаною касаційною скаргою та витребував матеріали справи із суду першої інстанції.

6. Розпорядженням заступника керівника апарату Верховного Суду - керівника секретаріату Касаційного адміністративного суду від 19.01.2022 №81/0/78-22 призначено повторний автоматизований розподіл цієї судової справи між суддями у зв`язку з постановленням Верховним Судом ухвали від 18.01.2022 про самовідвід суддів Кашпур О.В., Радишевської О.Р., Шевцової Н.В.

7. Протоколом автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 19.01.2022 визначено склад колегії суддів для розгляду цієї справи: Бевзенко В.М. - головуючий суддя, судді: Чиркін С.М., Шарапа В.М.

8. Розпорядженням заступника керівника апарату Верховного Суду - керівника секретаріату Касаційного адміністративного суду від 02.05.2022 №510/0/78-22 призначено повторний автоматизований розподіл цієї судової справи між суддями у зв`язку з виведенням судді Верховного Суду в Касаційному адміністративному суді Бевзенка В.М. зі складу судової палати з розгляду справ щодо захисту соціальних прав (Рішення зборів суддів Верховного Суду в Касаційному адміністративному суді від 18.04.2022 № 5).

9. Протоколом автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 02.05.2022 визначено склад колегії суддів для розгляду цієї справи: ОСОБА_4 - головуючий суддя, судді: Рибачук А.І., Бучик А.Ю.

10. Розпорядженням заступника керівника апарату Верховного Суду - керівника секретаріату Касаційного адміністративного суду від 13.06.2023 №908/0/78-23 призначено повторний автоматизований розподіл цієї судової справи між суддями у зв`язку з ухваленням Вищою радою правосуддя рішення від 08.06.2023 № 22/0/15-23 "Про звільнення ОСОБА_4 з посади судді Верховного Суду у зв`язку з поданням заяви про відставку".

11. Протоколом повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 15.06.2023 визначено склад колегії суддів для розгляду цієї справи: Рибачук А.І.- головуючий суддя, судді: Стеценко С.Г., Бучик А.Ю.

Ухвалою судді Верховного Суду від 15.06.2023 прийнято справу до свого провадження.

12. 08.06.2022 від Головного управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області до суду касаційної інстанції надійшов відзив на зазначену вище касаційну скаргу, в якому ГУ ПФУ просить залишити касаційну скаргу позивача без задоволення, а оскаржувані судові рішення без змін.

ІІ. ОБСТАВИНИ СПРАВИ

13. У справі, яка розглядається суди встановили, що ОСОБА_1 перебуває на обліку в ГУ ПФУ та отримує пенсію за вислугу років, відповідно до Закону №2262-ХІІ.

Відповідачем, у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення військовослужбовців, з метою перерахунку пенсії позивача складена та направлена до ГУ ПФУ в Кіровоградській області довідка від 21.03.2018 року про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсій, за нормами, чинними на 01.03.2018 року. Згідно з цією довідкою розмір грошового забезпечення за посадою, яку позивач займав на день звільнення, становить 7395 грн, з них: посадовий оклад - 3660 грн; оклад за військовим званням (майор) - 1270 грн; надбавка за вислугу років (50%) - 2465 грн.

На підставі зазначеної довідки ГУ ПФУ у квітні 2018 року здійснено з 01.01.2018 перерахунок пенсії позивача.

Вважаючи, що відповідач протиправно визначив у довідці від 21.03.2018 розмір посадового окладу та окладу за військовим званням виходячи з розміру прожиткового мінімуму, а не з 50% розміру мінімальної заробітної плати, як передбачено постановою № 704, що потягнуло заниження розміру грошового забезпечення, з якого здійснено перерахунок його пенсії, а також вважаючи протиправною бездіяльність відповідача щодо неоформлення та неподання до відповідного пенсійного органу оновленої довідки про складові грошового забезпечення станом на 01.01.2019 та 01.01.2020 для перерахунку пенсії, позивач звернувся до суду з цим позовом.

ІІІ. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

14. Відмовляючи у задоволенні позовних вимог, суд першої інстанції, з позицією якого погодився апеляційний суд, виходив із того, що пунктом 3 розділу II "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України від 06.12.2016 №1774-VIII "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України" (далі - Закон №1774-VIII), який набрав чинності 01.01.2017, установлено, що після набрання чинності цим Законом мінімальна заробітна плата не застосовується як розрахункова величина для визначення посадових окладів та заробітної плати працівників та інших виплат. Тому згідно з постановою № 704, в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 № 103 "Про перерахунок пенсій особам, які звільнені з військової служби, та деяким іншим категоріям осіб" (далі - постанова № 103), розрахунковою величиною для визначення розмірів посадових окладів та окладів за військовим званням, як складових грошового забезпечення військовослужбовців, що проходять військову службу, є стала величина - розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб, визначений законом на 01.01.2018, а мінімальна заробітна плата для розрахунків розмірів цих окладів не застосовується. Суд зазначив, що примітки до Додатків 1 та 14 до постанови № 704 не були приведені у відповідність з нормою пункту 4 цієї ж постанови та суперечать пункту 3 розділу II "Прикінцеві та перехідні положення" Закону №1774-VIII, а тому дійшов до висновку, що відповідач, складаючи довідку від 21.03.2018 про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсії позивача у зв`язку з підвищенням з 01.03.2018 грошового забезпечення військовослужбовців, правильно розрахував розмір посадового окладу, окладу за військовим званням та відсоткової надбавки за вислугу років за відповідною посадою.

IV. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ ТА ВІДЗИВУ

15. В обґрунтування касаційної скарги позивач зазначив, що судами першої та апеляційної інстанції неправильно застосовані норми постанови № 704 та розділу II "Прикінцеві та перехідні положення" Закону №1774-VIII в частині визначення величини, яка підлягає застосуванню при визначенні розміру посадового окладу та окладу з військовим званням військового пенсіонера, а саме: суди попередніх інстанцій помилково зазначили, що мінімальна заробітна плата не застосовується як розрахункова величина для визначення посадових окладів. Натомість, на думку позивача, розмір посадового окладу та окладу за військовим званням мав визначатись виходячи із суми 50% розміру мінімальної заробітної плати, встановленого законом на 1 січня календарного року.

У зв`язку з наведеним позивач просить оскаржувані судові рішення скасувати та ухвалити нове, яким позов задовольнити.

16. У відзиві на касаційну скаргу ГУ ПФУ вказує на її необґрунтованість у зв`язку з чим просить залишити касаційну скаргу позивача без задоволення, а оскаржувані судові рішення без змін, посилаючись на те, що суди попередніх інстанцій правильно зазначили, що після набрання чинності (01.01.2017) Законом № 1774-VIII мінімальна заробітна плата не застосовується як розрахункова величина для визначення посадових окладів та заробітної плати працівників та інших виплат, а тому дійшли правильного висновку про відсутність підстав для задоволення позовних вимог.

V. ВИСНОВКИ ВЕРХОВНОГО СУДУ

17. Верховний Суд, перевіривши доводи касаційної скарги, виходячи з меж касаційного перегляду, визначених статтею 341 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), а також, надаючи оцінку правильності застосування судами норм матеріального і процесуального права у спірних правовідносинах, виходить з наступного.

18. Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

19. Згідно з положеннями частини другої статті 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

20. Отже, суди, перевіряючи рішення, дії чи бездіяльність суб`єктів владних повноважень, у першу чергу повинні з`ясувати, чи прийняті (вчинені) вони на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України.

21. Умови, норми і порядок пенсійного забезпечення громадян України із числа осіб, які перебували на військовій службі, службі в органах внутрішніх справ, осіб начальницького і рядового складу Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України, державній пожежній охороні, Державній службі спеціального зв`язку та захисту інформації України, органах і підрозділах цивільного захисту, податковій міліції чи Державній кримінально-виконавчій службі України, та деяких інших осіб, які мають право на пенсію за цим Законом визначає Закон №2262-ХІІ.

22. Згідно з частиною четвертою статті 63 Закону №2262-ХІІ усі призначені за цим Законом пенсії підлягають перерахунку у зв`язку зі зміною розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, або у зв`язку із введенням для зазначених категорій осіб нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством. Перерахунок пенсій здійснюється на момент виникнення права на перерахунок пенсій і провадиться у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, у строки, передбачені частиною другою статті 51 цього Закону. У разі якщо внаслідок перерахунку пенсій, передбаченого цією частиною, розміри пенсій звільненим зі служби військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, є нижчими, зберігаються розміри раніше призначених пенсій.

23. Згідно з приписами частини першої статті 9 Закону України від 20.12.1991 №2011-XII "Про соціальний та правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" держава гарантує військовослужбовцям достатнє матеріальне, грошове та інші види забезпечення в обсязі, що відповідає умовам військової служби, стимулює закріплення кваліфікованих військових кадрів.

24. Положеннями частин другої - четвертої зазначеної статті закріплено, що до складу грошового забезпечення входять: посадовий оклад, оклад за військовим званням; щомісячні додаткові види грошового забезпечення (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, винагороди, які мають постійний характер, премія); одноразові додаткові види грошового забезпечення.

Грошове забезпечення визначається залежно від посади, військового звання, тривалості, інтенсивності та умов військової служби, кваліфікації, наукового ступеня і вченого звання військовослужбовця. Грошове забезпечення підлягає індексації відповідно до закону.

Грошове забезпечення виплачується у розмірах, що встановлюються Кабінетом Міністрів України, та повинно забезпечувати достатні матеріальні умови для комплектування Збройних Сил України, інших утворених відповідно до законів України військових формувань та правоохоронних органів кваліфікованим особовим складом, враховувати характер, умови служби, стимулювати досягнення високих результатів у службовій діяльності. Порядок виплати грошового забезпечення визначається Міністром оборони України, керівниками центральних органів виконавчої влади, що мають у своєму підпорядкуванні утворені відповідно до законів України військові формування та правоохоронні органи, керівниками розвідувальних органів України.

25. 30.08.2017 Кабінетом Міністрів України прийнято постанову № 704, якою, зокрема затверджено: тарифну сітку розрядів і коефіцієнтів посадових окладів військовослужбовців з числа осіб рядового, сержантського і старшинського складу, офіцерського складу (крім військовослужбовців строкової військової служби), осіб рядового і начальницького складу згідно з додатком 1; схему тарифних коефіцієнтів за військовим (спеціальним) званням військовослужбовців (крім військовослужбовців строкової військової служби), осіб рядового і начальницького складу згідно з додатком 14.

26. Відповідно до пункту 10 постанови №704, вона набирає чинності з 01.03.2018.

27. Пунктом 4 постанови № 704 (в редакції, чинній до 24.02.2018) визначено, що розміри посадових окладів, окладів за військовими (спеціальними) званнями військовослужбовців, осіб рядового та начальницького складу визначалися шляхом множення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року (але не менше 50 відсотків розміру мінімальної заробітної плати, встановленого законом на 1 січня календарного року), на відповідний тарифний коефіцієнт згідно з додатками 1, 12, 13, 14.

28. У свою чергу, у примітці 1 Додатку 1 до постанови № 704 закріплено, що посадові оклади за розрядами тарифної сітки визначаються шляхом множення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року (але не менше 50 відсотків розміру мінімальної заробітної плати, встановленого законом на 1 січня календарного року), на відповідний тарифний коефіцієнт. У разі коли посадовий оклад визначений у гривнях з копійками, цифри до 4,99 відкидаються, від 5 і вище - заокруглюються до десяти гривень.

29. У примітці Додатку 14 до Постанови № 704 визначено, що оклади за військовим (спеціальним) званням визначаються шляхом множення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року (але не менше 50 відсотків розміру мінімальної заробітної плати, встановленого законом на 1 січня календарного року), на відповідний тарифний коефіцієнт. У разі коли розмір окладу визначений у гривнях з копійками, цифри до 4,99 відкидаються, від 5 і вище - заокруглюються до десяти гривень.

30. Водночас, 24.02.2018 набула чинності постанова № 103, якою пункт 4 Постанови № 704 викладено в новій редакції, яка передбачає, що розміри посадових окладів, окладів за військовими (спеціальними) званнями військовослужбовців, осіб рядового та начальницького складу визначаються шляхом множення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня 2018 року, на відповідний тарифний коефіцієнт згідно з додатками 1, 12, 13 і 14.

31. Станом на час прийняття постанови № 704, пункт 4 зазначеної постанови передбачав, що розміри посадових окладів, окладів за військовими (спеціальними) званнями військовослужбовців, осіб рядового та начальницького складу визначаються шляхом множення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року (але не менше 50 відсотків розміру мінімальної заробітної плати, встановленого законом на 1 січня календарного року), на відповідний тарифний коефіцієнт згідно з додатками 1, 12, 13, 14.

32. У свою чергу додатки 1, 12, 13, 14 до пункту 4 постанови № 704 містять примітки, у яких в якості розрахункової величини зазначений розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року (але не менше 50 відсотків розміру мінімальної заробітної плати, встановленого законом на 1 січня календарного року).

33. У додатках 1 та 14 до постанови № 704 у вигляді таблиці зазначені відповідні тарифні коефіцієнти. Вказані додатки також мають примітки пояснювального характеру. Зокрема, у цих примітках наведена інформація щодо арифметичної дії (множення), яка застосовується при обчисленні розмірів посадових окладів та окладів за військовим (спеціальним) званням, в залежності від відповідних тарифних коефіцієнтів, та наведені правила округлення розрахунків. У цих примітках норми права не містяться.

34. Тобто вказані додатки до пункту 4 постанови № 704 дублювали положення пункту 4 постанови № 704 в частині зазначення розрахункової величини - розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановлений законом на 1 січня календарного року (але не менше 50 відсотків розміру мінімальної заробітної плати, встановленого законом на 1 січня календарного року).

35. У подальшому постановою № 103 внесено зміни до постанови № 704 та пункт 4 викладено в новій редакції, а саме: виключено вимогу щодо обрахування посадових окладів, окладів за військовими (спеціальними) званнями виходячи із розрахункової величини "розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року (але не менше 50 відсотків розміру мінімальної заробітної плати, встановленого законом на 1 січня календарного року)", вказавши цю розрахункову величину як "розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня 2018 року".

36. Однак зміст приміток до додатків 1 та 14 до постанови № 704 не було приведено у відповідність з нормою пункту 4 цієї постанови.

37. Проте, неприведення Кабінетом Міністрів України приміток до додатків 1, 12, 13, 14 Постанови № 704 у відповідність до змін, що були внесені в пункт 4 цієї ж Постанови, не може бути підставою для обчислення посадового окладу та окладу за військовим (спеціальним) званням з використанням у якості розрахункової величини "розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року (але не менше 50 відсотків розміру мінімальної заробітної плати, встановленого законом на 1 січня календарного року)".

38. При цьому, вказані недоліки були виправлені постановою Кабінету Міністрів України від 28.10.2020 № 1038, яка застосовується з 01.10.2020.

Так, примітки до додатка 1 викладено в такій редакції:


................
Перейти до повного тексту