1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

19 вересня 2023 року

м. Київ

справа №420/6269/22

адміністративне провадження № К/990/25509/22

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Рибачука А.І.,

суддів: Стеценка С.Г., Бучик А.Ю.,

розглянувши у порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами у суді касаційної інстанції адміністративну справу № 420/6269/22

за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області (далі - ГУ ПФУ) про визнання протиправними дій, зобов`язання вчинити певні дії, провадження у якій відкрито

за касаційною скаргою ОСОБА_1

на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 02.08.2022, ухвалене у складі головуючого судді Харченко Ю.В.

та постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 07.09.2022, ухвалену у складі колегії суддів: головуючого судді Кравця О.О., суддів Зуєвої Л.Є., Коваля М.П.,

ВСТАНОВИВ:

І. РУХ СПРАВИ

1. 27.04.2022 ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом, у якому просив:

визнати протиправними дії ГУ ПФУ щодо відмови у нарахуванні йому з 01.07.2021 в повному розмірі доплати до пенсії згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 14.07.2021 №713 "Про додатковий соціальний захист окремих категорій осіб" (далі - постанова № 713);

зобов`язати ГУ ПФУ нарахувати та виплатити йому з 01.07.2021 щомісячну доплату у розмірі 2000, 00 грн відповідно до постанови №713 в повному обсязі, з урахуванням раніше виплачених сум.

В обґрунтування позовних вимог ОСОБА_1 зазначив, що перерахунок його пенсії проведений на виконання рішення суду у справі №420/12660/21 з підстав подання ним додаткових документів, а не з підстав прийняття постанови уряду про щодо проведення перерахунку, що у розумінні постанови № 713 не виключає здійснення доплати у розмірі 2000, 00 грн щомісячно.

2. Одеський окружний адміністративний суд рішенням від 02.08.2022, залишеним без змін постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 07.09.2022, відмовив у задоволенні позовних вимог.

3. 17.09.2022 ОСОБА_1 звернувся до Верховного Суду із касаційною скаргою, у якій, посилаючись на неправильне застосування судами попередніх інстанцій норм матеріального права та порушення ними норм процесуального права, просить скасувати рішення Одеського окружного адміністративного суду від 02.08.2022 та постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 07.09.2022, ухвалити нове - про задоволення позовних вимог.

4. Верховний Суд ухвалою від 09.09.2022 відкрив касаційне провадження та витребував матеріали справи із суду першої інстанції.

5. 07.10.2022 від відповідача до суду касаційної інстанції надійшов відзив на зазначену вище касаційну скаргу, у якому ГУ ПФУ просить залишити останню без задоволення, а оскаржувані ОСОБА_1 судові рішення - без змін.

6. Розпорядженням заступника керівника апарату Верховного Суду - керівника секретаріату Касаційного адміністративного суду від 13.06.2023 № 907/0/78-23 призначено повторний автоматизований розподіл цієї судової справи між суддями у зв`язку із звільненням судді ОСОБА_2 (рішення Вищої ради правосуддя від 08.06.2023 № 622/0/15-23 "Про звільнення ОСОБА_2 з посади судді Верховного Суду у зв`язку з поданням заяви про відставку"), що унеможливлює її участь у розгляді цієї справи.

7. Протоколом повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 15.06.2023 визначено склад колегії суддів для розгляду цієї справи: ОСОБА_3 - головуючий суддя, судді: Стеценко С.Г., Бучик А.Ю.

8. Ухвалою судді Верховного Суду від 19.06.2023 прийнято зазначену справу до провадження.

ІІ. ОБСТАВИНИ СПРАВИ

9. У справі, яка розглядається суди встановили, що ОСОБА_1 з 12.06.2012 перебуває на пенсійному обліку в ГУ ПФУ та отримує пенсію по інвалідності відповідно до Закону України від 09.04.1992 № 2262-ХІІ "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших категорій осіб" (далі - Закону № 2262-ХІІ).

Одеський окружний адміністративний суд рішенням від 17.11.2021 у справі №420/12660/21, яке набрало законної сили, частково задовольнив позовні вимоги ОСОБА_1 та, зокрема, зобов`язав ГУ ПФУ з 01.12.2019 перерахувати та виплатити пенсію ОСОБА_1 на підставі довідки Державної установи "Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Одеській області" від 19.05.2021 №33/36-153, виданої станом на листопад 2019 року, з урахуванням виплачених сум.

На виконання вказаного рішення суду, позивачу здійснено перерахунок пенсії з 01.12.2019, згідно із яким застосовано грошове забезпечення, виходячи з наступних його складових та розмірів: посадовий оклад - 2500,00 грн, оклад за військом званням - 1600,00 грн, процентна надбавка за вислугу років 40% - 1640,00 грн, надбавка специфічні умови проходження служби - 2577, 83 грн, премія - 5205, 30 грн. Всього 13 523,13 грн.

28.01.2022 представник позивача звернувся до відповідача із адвокатським запитом, у якому вказав на необхідність продовження виплати щомісячної доплати в розмірі 2000, 00 грн відповідно до постанови № 713.

За результатом розгляду вказаної заяви, ГУ ПФУ листом від 02.02.2022 №1500-0308-8/15477 повідомило позивача про те, що у разі коли пенсія особам, зазначеним в абзацах першому і другому цього пункту, переглядалася (перераховувалася) після 01.03.2018, щомісячна доплата, встановлена абзацами першим і другим цього пункту, не виплачується, крім випадків, коли розмір пенсії після такого перегляду(перерахунку) збільшився менше ніж на 2000,00 гривень. Якщо сума збільшення пенсії під час її перегляду (перерахування) не досягала 2000,00 гривень, щомісячна доплата, передбачена абзацом першим цього пункту, встановлюється в сумі, якої не вистачає до зазначеного розміру. У цьому листі також відповідачем зазначено, що пенсія ОСОБА_1 перераховувалася 17.11.2021 на підставі рішення Одеського окружного адміністративного суду від 23.09.2021 у справі №420/12660/21 з 01.12.2019. Оскільки до перерахунку за рішенням суду у справі № 420/12660/21 основний розмір пенсії ОСОБА_1 складав 4686, 14 грн, а після перерахунку - 14346, 73 грн, на думку ГУ ПФУ+, відсутні підстави для здійснення йому щомісячної доплати згідно із постановою №713.

ОСОБА_1, вважаючи протиправними вказані дії ГУ ПФУ щодо позбавлення його щомісячної доплати до пенсії в сумі 2000, 00 грн, звернувся до суду з цим позовом.

ІІІ. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

10. Відмовляючи у задоволенні позовних вимог, суд першої інстанції, з висновком якого погодився й суд апеляційної інстанції, виходив із відсутності підстав для здійснення доплати до пенсії позивача відповідно до постанови № 713, оскільки перерахунок пенсії на виконання судового рішення проведений після 01.03.2018 і основний її розмір після перерахунку збільшився більше ніж на 2000,00 грн.

IV. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ

11. Касаційна скарга позивача обґрунтована посиланням на те, що судами першої та апеляційної інстанцій неправильно застосовані норми матеріального права, оскільки вони в оскаржуваних судових рішеннях застосували положення постанови №713 стосовно права особи, пенсія якій призначена відповідно до Закону №2262-ХІІ, на встановлення щомісячної доплати та розмір пенсії якої переглядався після 01.03.2018 у зв`язку із її перерахунком, проведеним на виконання судового рішення з метою усунення порушеного права особи на належний розмір пенсії, право на отримання якої у особи винило до 01.03.2018, оскільки перерахунок пенсії згідно із абзацом третім пункту 1 постанови № 713, проведення якого виключає можливість встановлення щомісячної доплати в розмірі 2000, 00 грн, передбаченої абзацом першим цього ж пункту постанови № 713 полягає у його здійсненні у зв`язку із зміною складових грошового забезпечення чи інших показників основного розміру пенсії, а не з метою усунення порушення права особи на належний розмір пенсії на виконання судового рішення, яке набрало законної сили, який мав відбутись ще з 01.01.2016. Відтак, позивач зазначає, що він має право на доплату до його пенсії у розмірі 2000, 00 грн відповідно до постанови № 713.

12. У відзиві на касаційну скаргу позивача ГУ ПФУ вказує на законність та обґрунтованість рішень судів попередніх інстанцій, оскільки розмір пенсії позивача після 01.03.2018 переглядався (перераховувався) на виконання судового рішення з урахуванням іншого підвищеного грошового забезпечення, що призвело до її збільшення більше ніж на 2000, 00 грн, а відтак у позивача відсутнє право на отримання щомісячної доплати згідно з вимогами постанови №713, у зв`язку із чим просить залишити її без задоволення, а оскаржувані ОСОБА_1 судові рішення - без змін.

V. ВИСНОВКИ ВЕРХОВНОГО СУДУ

13. Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи та доводам касаційної скарги, а також виходячи із меж касаційного перегляду справи, визначених статтею 341 КАС України, колегія суддів виходить із такого.

14. Частиною другою статті 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

15. Аналіз цієї норми дає змогу дійти висновку, що діяльність органів державної влади здійснюється у відповідності до спеціально-дозвільного типу правового регулювання, яке побудовано на основі принципу "заборонено все, крім дозволеного законом; дозволено лише те, що прямо передбачено законом". Застосування такого принципу суттєво обмежує цих суб`єктів у виборі варіантів чи моделі своєї поведінки, а також забезпечує використання ними владних повноважень виключно в межах закону і тим самим істотно обмежує можливі зловживання з боку держави та її органів.

16. Вчинення ж державним органом чи його посадовою особою дій у межах компетенції, але непередбаченим способом, у непередбаченій законом формі або з виходом за межі компетенції є підставою для визнання таких дій та правових актів, прийнятих у процесі їх здійснення, неправомірними.

17. Відповідно до частини п`ятої статті 17 Конституції України держава забезпечує соціальний захист громадян України, які перебувають на службі у Збройних Силах України та в інших військових формуваннях, а також членів їхніх сімей.

18. Умови, норми і порядок пенсійного забезпечення громадян України із числа осіб, які перебували, зокрема, на службі в органах внутрішніх справ, визначає Закон №2262-ХІІ. Цим Законом держава гарантує гідне пенсійне забезпечення осіб, які мають право на пенсію, шляхом встановлення їм пенсій не нижче прожиткового мінімуму, визначеного законом, перерахунок призначених пенсій у зв`язку із збільшенням рівня грошового забезпечення, надання передбачених законодавством державних соціальних гарантій, вжиття на державному рівні заходів, спрямованих на їх соціальний захист.

19. Правовою основою для реалізації гарантії перерахунку призначених пенсій у зв`язку зі збільшенням рівня грошового забезпечення діючих поліцейських, є положення частини третьої статті 43 та статті 63 Закону № 2262-XII.

20. Так, частиною третьою статті 63 Закону № 2262-ХІІ визначено, що перерахунок пенсій особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ України (міліції та податкової міліції), які мають право на пенсійне забезпечення або одержують пенсію на умовах цього Закону, здійснюється з урахуванням видів грошового забезпечення, щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством для поліцейських.

21. Усі призначені за Законом № 2262-ХІІ пенсії підлягають перерахунку у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, на умовах, у порядку та розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України. У разі якщо внаслідок перерахунку пенсій, передбаченого цією частиною, розміри пенсій звільненим із служби військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, є нижчими, зберігаються розміри раніше призначених пенсій (частина четверта статті 63 Закону № 2262-ХІІ).

22. Кабінет Міністрів України 11.11.2015 прийняв постанову Кабінету Міністрів України від 11.11.2015 № 988 "Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції" (далі - постанова № 988), яка набрала чинності 02.12.2015, та якою затверджено схеми окладів за спеціальним званням поліцейських, схеми посадових окладів курсантів вищих навчальних закладів Міністерства внутрішніх справ із специфічними умовами навчання та схеми посадових окладів поліцейських у розмірах згідно з додатками 3-10.

23. При цьому пунктом 7 постанови № 988 доручено Міністерству внутрішніх справ України за погодженням з Міністерством соціальної політики та Міністерством фінансів затвердити у двотижневий строк порядок та умови виплати грошового забезпечення поліцейським Національної поліції та курсантам навчальних закладів Міністерства внутрішніх справ із специфічними умовами навчання.

24. Такий порядок було затверджено наказом Міністерства внутрішніх справ України від 06.04.2016 № 260 "Про затвердження Порядку та умов виплати грошового забезпечення поліцейським Національної поліції та здобувачам вищої освіти закладів вищої освіти із специфічними умовами навчання, що здійснюють підготовку поліцейських" відповідно до статті 94 Закону України від 02.07.2015 № 580-VIII "Про Національну поліцію" (далі - Закон № 580-VIII), постанови №988, з метою впорядкування структури та умов грошового забезпечення поліцейських та курсантів вищих навчальних закладів Міністерства внутрішніх справ України із специфічними умовами навчання, які здійснюють підготовку поліцейських, та який набрав чинності 27.05.2016.

25. Тобто, у встановлений постановою №988 двотижневий строк уповноваженими особами Міністерства внутрішніх справ України не було затверджено порядку і умов грошового забезпечення поліцейських.

26. Таким чином, у січні 2016 року поліцейські фактично не отримували доплат, додаткових видів грошового забезпечення через неприйняття уповноваженими особами Міністерства внутрішніх справ України відповідного нормативно-правового акта.

27. В подальшому, відповідно до частини четвертої статті 63 Закону № 2262-ХІІ Кабінет Міністрів України ухвалив постанову від 21.02.2018 № 103 "Про перерахунок пенсій особам, які звільнені з військової служби, та деяким іншим категоріям осіб" (далі - постанова № 103), яка набрала чинності 24.02.2018, абзацом першим пункту 3 якої вирішено, перерахувати з 01.01.2016 пенсії, призначені згідно із Законом № 2262-ХІІ, особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ (міліції) за прирівняною посадою з розміру грошового забезпечення поліцейського, враховуючи відповідні оклади за посадою, спеціальним званням, відсоткову надбавку за вислугу років, щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії в розмірах, установлених законодавством, з якого було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, за січень 2016 року відповідно до постанови № 988. Розмір премії визначається у середніх розмірах, що фактично виплачені за відповідною посадою (посадами) поліцейського за січень 2016 року.

28. Зміст наведеної норми пункту 3 постанови № 103 свідчить про те, що нормотворець пов`язав перерахунок пенсій відповідній категорії осіб, які отримують пенсію за Законом № 2262-ХІІ з 01.01.2016 із складовими грошового забезпечення поліцейського, у тому числі щомісячними додатковими видами грошового забезпечення (надбавками, доплатами, підвищеннями), які фактично виплачувались поліцейським у січні 2016 року, оскільки пов`язав їх із сплатою єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування саме за січень 2016 року.

29. Проте, такі обставини не можуть ставитись у залежність з правом на належаний розмір пенсійного забезпечення з урахуванням всіх складових грошового забезпечення, визначених у статті 43 Закону № 2262-ХІІ.

30. При цьому пунктом 2 наказу Міністерства внутрішніх справ України від 06.04.2016 № 260 "Про затвердження Порядку та умов виплати грошового забезпечення поліцейським Національної поліції та здобувачам вищої освіти закладів вищої освіти із специфічними умовами навчання, що здійснюють підготовку поліцейських" (далі - Порядок № 260, наказ № 260, відповідно) визначено, що він застосовується з дня набрання чинності Законом України від 02.07.2015 № 580-VIII "Про Національну поліцію", тобто з 07.11.2015.


................
Перейти до повного тексту