ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
15 вересня 2023 року
м. Київ
справа № 826/5975/16
адміністративне провадження № К/9901/53780/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
Суддя-доповідач - Стародуб О.П.,
судді - Єзеров А.А., Кравчук В.М.,
розглянув в порядку письмового провадження касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Укрінжинірбуд" на рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 13.02.2018 (судді - Шрамко Ю.Т., Вєкуа Н.Г., Костенко Д.А.) та постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 22.05.2018 (судді - Безименна Н.В., Аліменко В.О., Кучма А.Ю.)
у справі за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Укрінжинірбуд" до Державної архітектурно-будівельної інспекції України про визнання протиправними та скасування постанов,
КОРОТКИЙ ЗМІСТ ПОЗОВНИХ ВИМОГ
ТОВ "Укрінжинірбуд" звернулось до суду з позовом, в якому просило визнати протиправним та скасувати постанови Департаменту Державного архітектурно-будівельного контролю та нагляду про накладення штрафів за правопорушення у сфері містобудівної діяльності від 25.03.2016 №028/40-212-10/2387, №029/40-212-10/2388 та №030/40-212-10/2389.
ВСТАНОВЛЕНІ СУДАМИ ПОПЕРЕДНІХ ІНСТАНЦІЙ ОБСТАВИНИ СПРАВИ
Судами попередніх інстанцій встановлено, що на підставі колективного звернення від 02.02.2016 (а.с.47) Державною архітектурно-будівельною інспекцією України видано наказ від 09.02.2016 №63 (а.с.49), яким доручено Департаменту державного архітектурно-будівельного контролю та нагляду Держархбудінспекції та Департаменту ДАБІ у м. Києві провести позапланові перевірки дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил під час виконання підготовчих та будівельних робіт з будівництва багатоповерхового житлового будинку з вбудованими приміщеннями громадського призначення по вул. Покришкіна, 8в у м. Вінниці та будівництва багатоквартирного житлового будинку по вул. Генрала Гандзюка, б/н у м. Вінниці.
За наслідком проведення перевірки дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил за адресою м. Вінниця, вул. Покришкіна, 8в посадовими особами Департаменту державного архітектурно-будівельного контролю та нагляду складено акт від 10.03.2016 (а.с.18), згідно з яким у присутності представника суб`єкта будівництва - керівника проекту Левіна В.В., проведено позапланову перевірку ТОВ "Укрінжинірбуд" по об`єкту будівництва "Будівництво багатоповерхового житлового будинку з вбудованими-прибудованими приміщеннями (секція №8)", за результатами якої встановлено, що ТОВ "Укрінжинірбуд" здійснюється будівництво секції №8 багатоповерхового житлового будинку з вбудовано-прибудованими приміщеннями громадського призначення по вулиці Покришкіна, 8в у місті Вінниці. Під час проведення перевірки суб`єкта містобудування встановлено, що проектна документація на об`єкті перевірки відсутня.
Перевіркою виявлені наступні порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності:
будівельні роботи на об`єкті будівництва фактично були розпочаті за відсутності документа, що надає право на виконання будівельних робіт, самочинно розпочате будівництво багатоповерхового житлового будинку по вул.Покришкіна, 8в (секція №8). Таким чином, замовником та підрядником порушені вимоги ч. 1 ст. 34 та ч. 1 ст. 36 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності", а також п.5 Порядку виконання підготовчих та будівельних робіт, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13.04.2011 №466;
будівельні роботи на об`єкті виконуються за відсутності належним чином затвердженої проектної документації та робочої документації, що є порушенням ст. 27 Закону України "Про архітектурну діяльність";
на об`єкті відсутні робочі креслення, виконавчі схеми, загальний журнал робіт, журнали спеціальних робіт, що є порушенням вимог п.1.17 ДБН А.3.1-5-2009 "Організація будівельного виробництва";
будівельні роботи проводяться з порушенням вимог ДБН, а саме - будівельні роботи виконуються без підтвердження належної якості попередньо виконаних робіт і без складання актів на закриття прихованих робіт, що є порушенням вимог п.9.8, та 9.8.1 ДБН А.3.1-5-2009 "Організація будівельного виробництва".
Виявлені під час перевірки порушення TОB "Укрінжинірбуд" вимог містобудівного законодавства зафіксовані у протоколах про правопорушення у сфері містобудівної діяльності від 10.03.2016 (а.с.24-31), в яких було зазначено, що розгляд справи про правопорушення у сфері містобудівної діяльності відбудеться 25.03.2016 у приміщенні ДАБІ України за адресою: м. Київ, бул. Лесі Українки, 26.
За результатами проведеної перевірки посадовими особами Департаменту державного архітектурно-будівельного контролю та нагляду винесено припис про усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил від 10.03.2016 (а.с.21) яким вимагалось від ТОВ "Укрінжинірбуд" забезпечити дотримання вимог державних будівельних норм для житлових будинків в термін до 10.04.2016.
17.03.2016 ТОВ "Укрінжинірбуд" отримало лист ДАБІ України від 10.03.2016 №40-242-10/1737 (а.с.17), яким було надіслано матеріали перевірки, в тому числі акт позапланової перевірки, припис про усунення порушень та протоколи про правопорушення у сфері містобудівної діяльності та роз`яснено права та обов`язки суб`єкта містобудування.
25.03.2016, за наслідком розгляду матеріалів справи про правопорушення у сфері містобудівної діяльності, головним інспектором будівельного нагляду відділу державного архітектурно-будівельного контролю управління державного архітектурно-будівельного контролю Департаменту державного архітектурно-будівельного контролю та нагляду ДАБІ України Чучмій А.В. складено постанови про накладення штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності:
- №028/40-212-10/2387, згідно з якою будівельні роботи на об`єкті будівництва фактично були розпочаті за відсутності документа, що надає право на виконання будівельних робіт, чим порушено вимоги ч. 1 ст. 34 та ч. 1 ст. 36 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності", а також п. 5 Порядку виконання підготовчих та будівельних робіт, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13.04.2011 №466, у зв`язку з чим ТОВ "Укрінжинірбуд" визнано винним у вчиненні правопорушення, передбаченого п. 4 ч. 3 ст. 2 Закону України "Про відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності" та накладено штраф у сумі 124020,00 грн.;
- №030/40212-10/2389, згідно з якою Будівельні роботи проводяться з порушенням вимог ДБН, а саме - будівельні роботи виконуються без підтвердження належної якості попередньо виконаних робіт і без складання актів на закриття прихованих робіт, чим порушено вимоги п.9.8, та 9.8.1 ДБН А.3.1-5-2009 "Організація будівельного виробництва", у зв`язку з чим ТОВ "Укрінжинірбуд" визнано винним у вчиненні правопорушення, передбаченого п. 8 ч. 3 ст. 2 Закону України "Про відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності" та накладено штраф у сумі 62010,00 грн.;
- №029/40-212-10/2388, згідно з якою будівельні роботи на об`єкті виконуються за відсутності належним чином затвердженої проектної документації та робочої документації, чим порушено ст.27 Закону України "Про архітектурну діяльність", у зв`язку з чим ТОВ "Укрінжинірбуд" визнано винним у вчиненні правопорушення, передбаченого п. 6 ч. 3 ст. 2 Закону України "Про відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності" та накладено штраф у сумі 24804,00 грн.
Вважаючи вказані постанови протиправними, позивач звернувся до суду з цим позовом.
В обґрунтування позовних вимог покликався на те, що висновки, зроблені за результатами проведення перевірки, не відповідають фактичним обставинам; перевірка проведена із порушенням норм законодавства. Зокрема, про позапланову перевірку ТОВ "Укрінжинірбуд" повідомлено не було, представники позивача при її проведенні були відсутні, про розгляд матеріалів встановлених перевіркою порушень відповідач не повідомляв. Також позивач зазначав, що ТОВ "Укрінжинірбуд" для виконання робіт із будівництва об`єкту "Будівництво багатоповерхового житлового будинку з вбудовано-прибудованими приміщеннями (секція №8) по вул. Покришкіна, 8 в у місті Вінниці" не укладало будь-яких договорів підряду із замовником будівництва, проектна документація на будівництво об`єкту замовником не передавалась та позивач не має будь-якого стосунку до будівництва вказаного об`єкта будівництва.
КОРОТКИЙ ЗМІСТ РІШЕНЬ СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
Рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 13.02.2018, залишеним без змін постановою Київського апеляційного адміністративного суду від 22.05.2018, у задоволенні позову відмовлено.
Відмовляючи у задоволенні позовних вимог, суд першої інстанції, з висновками якого погодився апеляційний суд, дійшов висновку, що матеріалами справи підтверджується, що ТОВ "Укрінжинірбуд" виступає генеральним підрядником будівництва.
Зокрема, суди дійшли висновку, що з поданих відповідачем матеріалів фотофіксації вбачається, що згідно паспорту об`єкта (а.с.53-54) по об`єкту будівництва "Будівництво багатоповерхового житлового будинку з вбудованими-прибудованими приміщеннями по вул. Покришкіна, 8в" замовником є ЖБК "Новобудова", генеральним підрядником - ТОВ "Укрінжинірбуд", 08140, Київська обл., Києво-Святошинський район, с. Білогородка, вул. Тернівська, 2а.
Крім того, суди дійшли висновку, що позивач завчасно був повідомлений про дату, час та місце розгляду справ про правопорушення у сфері містобудівної діяльності, водночас пояснення, зауваження або заперечення до акту перевірки не подавав.
ДОВОДИ ОСОБИ, ЯКА ПОДАЛА КАСАЦІЙНУ СКАРГУ ТА ІНШИХ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
В обґрунтування касаційної скарги позивач покликається на неправильне застосування судами попередніх інстанцій норм матеріального права та порушення норм процесуального права, що призвело до ухвалення судових рішень, які, на його думку, підлягають скасуванню.
Зокрема покликається на те, що відповідач зобов`язаний був провести перевірку лише за обов`язкової участі позивача. Водночас, судами попередніх інстанцій не надано належної правової оцінки тому, що перевірка була проведена без участі уповноваженого представника ТОВ "Укрінжинірбуд", а також тому, що посадовими особами відповідача перед початком перевірки не було встановлено особу та повноваження Левіна В.В., який фактично був присутній під час перевірки, однак не є і ніколи не був працівником ТОВ "Укрінжинірбуд", не перебуває і не перебував в будь-яких інших трудових стосунках із вказаним підприємством.
Крім того покликається на те, що відповідачем не доведено об`єктивної сторони правопорушення, передбаченого п. 4 ч. 3 ст. 2 Закону №208/94-ВР, зокрема не доведено належними та допустимими доказами факту здійснення будівельних робіт із будівництва об`єкту "Будівництво багатоповерхового житлового будинку з вбудовано-прибудованими приміщеннями (секція №8) по вул. Покришкіна, 8 в м. Вінниці" саме ТОВ "Укрінжинірбуд".
Просив рішення судів попередніх інстанцій скасувати та ухвалити нове про задоволення позову.
У відзиві на касаційну скаргу відповідач просив у її задоволенні відмовити, а оскаржувані судові рішення залишити без змін.
ВИСНОВКИ ВЕРХОВНОГО СУДУ
За змістом частини першої та четвертої статті 41 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" від 17.02.2011 №3038-VI (далі - Закон №3038-VI в редакції на час виникнення спірних правовідносин) Державний архітектурно-будівельний контроль - сукупність заходів, спрямованих на дотримання замовниками, проектувальниками, підрядниками та експертними організаціями вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил під час виконання підготовчих та будівельних робіт.
Відповідно до пункту 1 Порядку №553, державний архітектурно-будівельний контроль здійснюється Держархбудінспекцією та її територіальними органами.
Пунктом 2 Порядку №553 встановлено, що державний архітектурно-будівельний контроль здійснюється за дотриманням: вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, проектної документації, будівельних норм, державних стандартів і правил, технічних умов, інших нормативних документів під час виконання підготовчих і будівельних робіт, архітектурних, інженерно-технічних і конструктивних рішень, застосування будівельної продукції; порядку здійснення авторського і технічного нагляду, ведення загального та (або) спеціальних журналів обліку виконання робіт (далі - загальні та (або) спеціальні журнали), виконавчої документації, складення актів на виконані будівельно-монтажні та пусконалагоджувальні роботи; інших вимог, установлених законодавством, будівельними нормами, правилами та проектною документацією, щодо створення об`єкта будівництва.
Відповідно до пункту 5 Порядку №553, державний архітектурно-будівельний контроль здійснюється у порядку проведення планових та позапланових перевірок за територіальним принципом.
Згідно з пунктами 6, 7 Порядку №553, плановою перевіркою вважається перевірка, що передбачена планом роботи органу державного архітектурно-будівельного контролю, який затверджується керівником відповідного органу державного архітектурно-будівельного контролю.
Позаплановою перевіркою вважається перевірка, яка не передбачена планом роботи органу державного архітектурно-будівельного контролю. Підставами для проведення позапланової перевірки є, зокрема, звернення фізичних чи юридичних осіб про порушення суб`єктом містобудування вимог містобудівного законодавства.
За приписами п. 9 Порядку №553 державний архітектурно-будівельний контроль здійснюється у присутності суб`єктів містобудування або їх представників, які будують або збудували об`єкт будівництва.