1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

14 вересня 2023 року

м. Київ

справа № 420/5345/21

адміністративне провадження № К/990/2306/23

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Мельник-Томенко Ж. М.,

суддів - Загороднюка А. Г., Соколова В. М.,

розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Управління Міністерства внутрішніх справ України в Херсонській області, Управління Державної міграційної служби України в Херсонській області про визнання протиправними та скасування рішень, провадження в якій відкрито

за касаційною скаргою Управління Державної міграційної служби України в Херсонській області на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 22.09.2021 (суддя - Андрухів В. В.) та постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 09.02.2022 (колегія суддів у складі: Скрипченка В. О., Косцової І. П., Осіпова Ю. В.),

УСТАНОВИВ:

Короткий зміст позовних вимог та їхнє обґрунтування

У квітні 2021 року ОСОБА_1 звернулася до суду з позовом до Управління Міністерства внутрішніх справ України в Херсонській області, Управління Державної міграційної служби України в Херсонській області, в якому просила:

- визнати протиправним та скасувати рішення Управління Міністерства внутрішніх справ України в Херсонській області від 12.06.2012 про скасування рішення УМВС України в Херсонській області від 15.11.2008 про набуття громадянства України громадянкою ОСОБА_1, ІНФОРМАЦІЯ_1 ;

- визнати протиправним та скасувати рішення ВГІРФО УМВС України в Херсонській області про визнання паспорту громадянина України серії НОМЕР_1, виданого 18.11.2008 Комсомольським ВМ ХМВ УМВС України в Херсонській області на ім`я ОСОБА_1, ІНФОРМАЦІЯ_1 недійсним та таким, що підлягає вилученню та знищенню, оформлене висновком "щодо перевірки підстав документування паспортом громадянина України ОСОБА_1" від 12.06.2012 року.

На обґрунтування заявлених позовних вимог позивачка зазначила, що рішення від 12.06.2012 про скасування рішення про набуття нею громадянства України та про визнання недійсним та таким, що підлягає вилученню і знищенню, паспорта громадянина України на ім`я позивачки остання вважає протиправними, оскільки передбачених статтею 21 Закону України "Про громадянство України" підстав для скасування рішення про оформлення набуття позивачкою громадянства України у відповідача не було. Так, відповідач не надав доказів того, що позивачка набула громадянство України шляхом обману, внаслідок подання свідомо неправдивих відомостей або фальшивих документів, приховування будь-якого суттєвого факту, за наявності якого особа не може набути громадянство України. Тобто, будь-яких зловживань з боку позивачки допущено не було. Громадянство позивачці оформлене на підставі дійсних та чинних станом на 15.11.2008 документів, які були перевірені посадовими особами ВГІРФО УМВС України в Херсонській області. Підстав для відмови в оформленні набуття громадянства України ними виявлено не було.

Установлені судами попередніх інстанцій обставини справи

ОСОБА_1, ІНФОРМАЦІЯ_1, народилася у місті Фу Тхо, Соціалістична Республіка В`єтнам.

17.10.2008 ОСОБА_1 звернулась до Дніпровського РВ УМВС України в Херсонській області із заявою про оформлення набуття громадянства України. Підставою набуття громадянства України став факт постійного проживання особи на території України станом до 24.08.1991, що було встановлено рішенням Дніпровського районного суду м. Херсона від 29.07.2008 у справі № 2о-265/08.

Рішенням УМВС України в Херсонській області від 15.11.2008 відносно ОСОБА_1 оформлено набуття громадянства України за територіальним походженням відповідно до частини першої статті 8 Закону України "Про громадянство".

Згідно з довідкою від 15.11.2008 № 582/08 про реєстрацію особи громадянином України уродженка Соціалістичної Республіки В`єтнам ОСОБА_1, ІНФОРМАЦІЯ_1, згідно з рішенням УМВС України в Херсонській області від 15.11.2008, є громадянкою України з 15.11.2008.

18.11.2008 Комсомольським ВМ ХМВ УМВС України в Херсонській області громадянку ОСОБА_1, ІНФОРМАЦІЯ_1, документовано паспортом громадянина України серії НОМЕР_1, та УМВС України в Херсонській області зареєстровано місце проживання громадянки України ОСОБА_1, ІНФОРМАЦІЯ_1, за адресою: АДРЕСА_1 .

07.07.2010 СГІРФО Малиновського РВ ОМУ ГУМВС України в Одеський області громадянку України ОСОБА_1, ІНФОРМАЦІЯ_1, зареєстровано за адресою АДРЕСА_2 .

16.11.2012 громадянку України ОСОБА_1, ІНФОРМАЦІЯ_1, документовано паспортом громадянина для виїзду за кордон серії НОМЕР_2 .

27.12.2019 Корабельним РВ у м. Херсоні УДМС України в Херсонській області у паспорт громадянина України серії НОМЕР_1 вклеєна фотокартка у зв`язку із досягненням позивачкою 45-річного віку.

З листа-відповіді від 05.03.2021 № 6501.3.7- 2337/65.1-21 на адвокатський запит ОСОБА_1 дізналася, що рішенням УМВС України в Херсонській області від 12.06.2012, відповідно до статті 21 Закону України "Про громадянство України" було скасовано рішення про оформлення набуття громадянства України за територіальним походженням від 15.11.2008 відносно ОСОБА_1 .

Зазначене рішення прийнято УМВС на підставі рішення Апеляційного суду Херсонської області від 25.07.2011 у справі № 22ц-3285/11, яким було скасовано рішення Дніпровського районного суду м. Херсона від 29.07.2008 про встановлення факту постійного проживання ОСОБА_1 на території України станом до 24.08.1991.

12.06.2012 начальником ВГІРФО УМВС України в Херсонській області затверджено висновок щодо перевірки підстав документування паспортом громадянина України ОСОБА_1, яким вважав би недійсним паспорт громадянина України серії НОМЕР_1, виданий 18.11.2008 Комсомольським ВМ ХМВ УМВС України в Херсонській області на ім`я ОСОБА_1, ІНФОРМАЦІЯ_1 та таким, що підлягає вилученню та знищенню, оформлене висновком щодо перевірки підстав документування паспортом громадянина України ОСОБА_1 .

Вважаючи зазначені рішення УМВС та ВГІРФО протиправними, ОСОБА_1 звернулася до суду з адміністративним позовом про їх скасування.

Короткий зміст рішень судів попередніх інстанцій

Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 22.09.2021, залишеним без змін постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 09.02.2022, позов задоволено повністю. Визнано протиправним та скасовано рішення Управління Міністерства внутрішніх справ України в Херсонській області від 12.06.2012 про скасування рішення УМВС України в Херсонській області від 15.11.2008 про набуття громадянства України громадянкою ОСОБА_1, ІНФОРМАЦІЯ_1 . Визнано протиправним та скасовано рішення ВГІРФО УМВС України в Херсонській області про визнання паспорту громадянина України серії НОМЕР_1, виданого 18.11.2008 Комсомольським ВМ ХМВ УМВС України в Херсонській області на ім`я ОСОБА_1, ІНФОРМАЦІЯ_1 недійсним та таким, що підлягає вилученню та знищенню, оформлене висновком щодо перевірки підстав документування паспортом громадянина України ОСОБА_1 від 12.06.2012.

Задовольняючи позовні вимоги суд першої інстанції, з висновками якого погодився й суд апеляційної інстанції, виходив з того, що скасування рішення про оформлення набуття громадянства України відбувається на підставі документів, які підтверджують, що особа набула громадянство України за територіальним походженням шляхом обману, внаслідок подання свідомо неправдивих відомостей або фальшивих документів, приховування будь-якого суттєвого факту, за наявності якого особа не може набути громадянство України. Отже, суд дійшов висновку, що скасування рішення про оформлення набуття громадянства потребує наявності достатніх та належних доказів щодо встановлення факту подання особою свідомо неправдивих відомостей або фальшивих документів. Крім того, встановленню підлягають також факти, що підтверджують провину або злочинний намір, подачу завідомо неправдивих відомостей, обман заявника при отриманні ним паспорта громадянина України.

Так, суд встановив, що відповідно до вимог статті 21 Закону України "Про громадянство", відповідачем не надано доказів того, що позивачка набула громадянство України шляхом обману, внаслідок подання свідомо неправдивих відомостей або фальшивих документів, приховування будь-якого суттєвого факту, за наявності якого особа не може набути громадянство України. Суд зазначив, що громадянство України позивачкою було набуто згідно з документами, які діяли (були чинними) станом на момент прийняття відповідного рішення, тобто станом на 15.11.2008. Також суд погодився з доводами позивачки, що на момент прийняття рішення про набуття нею громадянства України - 15.11.2008, дійсність, чинність та законність відповідних документів, визначених Законом України "Про громадянство України", які подавалися позивачкою, працівниками ВГІРФО УМВС України в Херсонській області перевірялись. Посадові особи ВГІРФО УМВС України в Херсонській області підстав для відмови в набутті позивачкою громадянства України, зокрема, недійсності чи нечинності наданих документів не виявили, також не виявлено надання позивачкою неправдивих відомостей або фальшивих документів, не виявлено суттєвого факту, за наявності якого позивачка не може набути громадянство України, у зв`язку з чим 15.11.2008 УМВС України в Херсонській області прийнято рішення про набуття позивачкою громадянства України. На момент звернення позивачки із заявою про набуття громадянства України за територіальним погодженням, жодних недоліків у поданих документах та недостовірних відомостей в них уповноваженим органом встановлено не було. Отже, жодних доказів на підтвердження обставин подання позивачем свідомо неправдивих відомостей або фальшивих документів відповідачем до суду не надано.

Крім того, суд встановив, що позивачка має дитину ОСОБА_2, яка народилися в Україні в 2001 році, яку документовано паспортом громадянина України № НОМЕР_3, виданим 25.08.2020 органом, що видав 5114, та документовано паспортом громадянина України для виїзду за кордон НОМЕР_4, виданим 18.07.2019 органом, що видав 5101; позивачка зареєстрована з 07.07.2010 та проживає за адресою: АДРЕСА_2 ; також позивачка зареєстрована як фізична особа-підприємець в 2010 році, є платником єдиного податку, має ідентифікаційний номер фізичної особи-підприємця, здійснює підприємницьку діяльність. Таким чином, суд дійшов висновку, що скасування рішення про набуття громадянства України має наслідком повну зміну способу життя родини позивачки.

З огляду на наведене, суд дійшов висновку, що оскаржувані рішення не відповідають критеріям, визначеним частиною другою статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), зокрема, прийняті не на підставі закону, не обґрунтовано, не добросовісно, не розсудливо, не пропорційно.

Короткий зміст та обґрунтування вимог касаційної скарги

Не погоджуючись із рішеннями судів попередніх інстанцій Управління Державної міграційної служби України в Херсонській області звернулося до Верховного Суду з касаційною скаргою, у якій, посилаючись на неправильне застосування судами норм матеріального права та порушення норм процесуального права, просить їх скасувати та прийняти нове рішення, яким відмовити у задоволенні позовних вимог у повному обсязі.

Підставою касаційного оскарження відповідач зазначає пункт 1 частини четвертої статті 328 КАС України.

Обґрунтовуючи посилання на пункт 1 частини четвертої статті 328 КАС України, Управління Державної міграційної служби України в Херсонській області зазначає, що під час вирішення спору судами попередніх інстанцій не враховано висновки щодо застосування норми права у подібних правовідносинах, викладені у постанові Верховного Суду від 25.06.2019 у справі № 820/713/16 щодо застосування статті 21 Закону України "Про громадянство України", відповідно до якої рішення про оформлення набуття громадянства України скасовується, якщо особа набула громадянство України відповідно до статей 8 та 10 цього Закону шляхом обману, внаслідок подання свідомо неправдивих відомостей або фальшивих документів, приховування будь-якого суттєвого факту, за наявності якого особа не може набути громадянство України.

Скаржник, посилаючись на рішення Апеляційного суду Херсонської області від 25.07.2011 у справі № 22ц-3285/2011, що набрало законної сили і є чинним по теперішній час, стверджує, що факт постійного проживання ОСОБА_1 на території України не знайшов свого підтвердження, тому є підстави вважати, що особа набула громадянства України шляхом приховування будь-якого суттєвого факту, за наявності якого особа не може набути громадянство України відповідно до статті 21 Закону України "Про громадянство України".

Водночас скаржник звертає увагу на те, що відповідно до абзацу 3 пункту 4 Прикінцевих положень Закону України "Про імміграцію" такими, що мають дозвіл на імміграцію в Україну є іноземці та особи без громадянства, які прибули в Україну до 06.03.1998 за Угодою між Урядом Соціалістичної Республіки В`єтнам та Урядом СРСР від 02.04.1981, залишилися проживати в Україні і звернулися протягом шести місяців з дня набрання чинності цим Законом із відповідною заявою про видачу посвідки на постійне проживання в Україні. Частина перша статті 8 Закону України "Про громадянство України" надає право на набуття громадянства України за територіальним походження лише особам, які самі чи їх близькі родичі народилися або постійно проживали до 24.08.1991 на території України. Положення цієї статті розповсюджується на громадян колишнього СРСР, а також на іноземців та осіб без громадянства, які прибули з країн далекого зарубіжжя та в установленому порядку отримали дозвіл на постійне проживання на території України до 24.08.1991 і були документовані посвідками на постійне проживання. Особи, які були зареєстровані на території України на період навчання (роботи) по вищевказаної Угоді, підстав для оформлення набуття громадянства України за територіальним походженням не мають. Такі особи після отримання в установленому порядку дозволу на імміграцію в Україну можуть звертатися з клопотанням про прийняття до громадянства України в разі виконання ними вимог передбачених статтею 9 Закону України "Про громадянство України".

Також скаржник наголошує на тому, що висновок службової перевірки щодо документування паспортом громадянина України не є рішенням суб`єкта владних повноважень, яке безпосередньо породжує правові наслідків для суб`єктів відповідних правовідносин і має обов`язковий характер, та не підлягає скасуванню.

Позиція інших учасників справи

Позивач у відзиві на касаційну скаргу просить залишити її без задоволення, а рішення судів попередніх інстанцій - без змін.

Рух касаційної скарги

19.01.2023 до Верховного Суду надійшла касаційна скарга Управління Державної міграційної служби України в Херсонській області на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 22.09.2021 та постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 09.02.2022.

Протоколом автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 19.01.2023 визначено склад колегії суддів, а саме: головуючого суддю (суддю-доповідача) Мельник-Томенко Ж. М., суддів Загороднюка А. Г., Соколова В. М. для розгляду судової справи № 420/5345/21.

Ухвалою Верховного Суду від 26.01.2023 відкрито касаційне провадження за скаргою Управління Державної міграційної служби України в Херсонській області на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 22.09.2021 та постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 09.02.2022.

Ухвалою Верховного Суду від 13.09.2023 закінчено підготовку даної справи до касаційного розгляду та призначено її касаційний розгляд в порядку письмового провадження.

ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

Релевантні джерела права й акти їхнього застосування

Статтею 4 Конституції України визначено, що в Україні існує єдине громадянство. Підстави набуття і припинення громадянства України визначаються законом.

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно зі статтею 25 Конституції України громадянин України не може бути позбавлений громадянства і права змінити громадянство. Громадянин України не може бути вигнаний за межі України або виданий іншій державі. Україна гарантує піклування та захист своїм громадянам, які перебувають за її межами.

За змістом статті 1 Закону України від 18.01.2001 № 2235-III "Про громадянство України" громадянство України - правовий зв`язок між фізичною особою і Україною, що знаходить свій вияв у їх взаємних правах та обов`язках; громадянин України - особа, яка набула громадянство України в порядку, передбаченому законами України та міжнародними договорами України; зобов`язання припинити іноземне громадянство - письмово оформлена заява іноземця про те, що в разі набуття громадянства України він припинить громадянство (підданство) іншої держави або громадянства (підданства) інших держав і протягом двох років з моменту набуття ним громадянства України подасть документ про припинення громадянства (підданства) іншої держави або громадянств (підданств) інших держав до органу, що видав йому тимчасове посвідчення громадянина України.

Згідно з пунктом 2 частини першої статті 6 Закону України "Про громадянство України" громадянство України набувається за територіальним походженням.

Відповідно до частини першої статті 8 Закону України "Про громадянство України" особа, яка сама чи хоча б один з її батьків, дід чи баба, рідні (повнорідні та неповнорідні) брат чи сестра, син чи дочка, онук чи онука народилися або постійно проживали до 24 серпня 1991 року на території, яка стала територією України відповідно до Закону України "Про правонаступництво України", або яка сама чи хоча б один з її батьків, дід чи баба, рідні (повнорідні та неповнорідні) брат чи сестра народилися або постійно проживали на інших територіях, що входили на момент їх народження або під час їх постійного проживання до складу Української Народної Республіки, Західноукраїнської Народної Республіки, Української Держави, Української Соціалістичної Радянської Республіки, Закарпатської України, Української Радянської Соціалістичної Республіки (УРСР), і є особою без громадянства або іноземцем, який подав зобов`язання припинити іноземне громадянство, та подала заяву про набуття громадянства України, а також її неповнолітні діти реєструються громадянами України. Іноземці, які є громадянами (підданими) кількох держав, подають зобов`язання припинити громадянство всіх цих держав. Іноземці, яким надано статус біженця в Україні чи притулок в Україні, замість зобов`язання припинити іноземне громадянство подають декларацію про відмову особи, якій надано статус біженця в Україні чи притулок в Україні, від іноземного громадянства.

Пунктом 2 частини першої статті 19 Закону України "Про громадянство України" передбачено, що підставами для втрати громадянства України є набуття особою громадянства України на підставі статті 9 цього Закону внаслідок обману, свідомого подання неправдивих відомостей або фальшивих документів.

Відповідно до статті 21 Закону України "Про громадянство України" рішення про оформлення набуття громадянства України скасовується, якщо особа набула громадянство України відповідно до статей 8 та 10 цього Закону шляхом обману, внаслідок подання свідомо неправдивих відомостей або фальшивих документів, приховування будь-якого суттєвого факту, за наявності якого особа не може набути громадянство України.

Згідно з пунктами 5, 8 частини першої статті 24 Закону України "Про громадянство України" спеціально уповноважений центральний орган виконавчої влади з питань громадянства і підпорядковані йому органи здійснюють такі повноваження: скасовують прийняті ними рішення про оформлення набуття громадянства України у випадках, передбачених статтею 21 цього Закону; вилучають в осіб, громадянство яких припинено або стосовно яких скасовано рішення про оформлення набуття громадянства України, паспорти громадянина України, свідоцтва про належність до громадянства України, тимчасові посвідчення громадянина України, паспорти громадянина України для виїзду за кордон, проїзні документи дитини та видають довідки про припинення громадянства України.

Перелік документів, які подаються для встановлення, оформлення та перевірки належності до громадянства України, прийняття до громадянства України, оформлення набуття громадянства України, припинення громадянства України, скасування рішень про оформлення набуття громадянства України, а також процедуру подання цих документів та провадження за ними, виконання прийнятих рішень з питань громадянства України визначено Порядком провадження за заявами і поданнями з питань громадянства України та виконання прийнятих рішень, затвердженого Указом Президента України від 27.03.2001 № 215 (в редакції Указу Президента України від 27.06.2006 № 588/2006) (далі - Порядок № 215).


................
Перейти до повного тексту