1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

14 вересня 2023 року

м. Київ

справа № 640/6167/19

адміністративне провадження № К/9901/36877/20

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Шарапи В.М.,

суддів: Єзерова А.А., Чиркіна С.М.,

розглянув у порядку письмового провадження

касаційну скаргу ОСОБА_1

на рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 29.04.2020 (головуючий суддя Бояринцева М.А.) та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 06.10.2020 (головуючий суддя Кучма А.Ю., судді Аліменко В.О., Безименна Н.В.)

у справі №640/6167/19

за позовом ОСОБА_1

до Міністерства молоді та спорту України,

третя особа - Міністерство фінансів України,

про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити дії,

ОПИСОВА ЧАСТИНА

Короткий зміст позовних вимог і рішень судів першої та апеляційної інстанцій:

1. ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом, в якому просив визнати протиправною бездіяльність Міністерства молоді та спорту України з невиконання вимог статей 6, 47 Закону України "Про фізичну культуру і спорт" щодо організації проведення державної спортивної лотереї та зобов`язання Міністерство молоді та спорту України (далі - Міністерство) виконати вимоги статей 6, 47 Закону України "Про фізичну культуру і спорт", а саме: організувати проведення державної спортивної лотереї.

2. Рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 29.04.2020, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 06.10.2020, у задоволенні позову відмовлено.

3. Судами попередніх інстанцій під час судового розгляду справи встановлено наступні фактичні обставини:

3.1. 29.10.2018 Громадська рада при Міністерстві молоді та спорту України звернулася до в.о. Міністра фінансів України Маркарової О .С. з листом № 109, в якому просила проінформувати:

- чи має право та можливість та на/за яких умовах Міністерство молоді та спорту України організувати та проводити державну спортивну лотерею;

- які прогнозні показники надходжень/доходу/прибутку внаслідок функціонування державної спортивної лотереї можна очікувати у сфері "фізична культура та спорт";

- чи закладалися/передбачалися до Державних бюджетів України на 2014-2019 роки визначення відрахувань коштів, отриманих від проведення державних лотерей в Україні, одним із джерел формування спеціального фонду Державного бюджету України і спрямування цих коштів на фінансування державних об`єктів олімпійської підготовки, лікування дітей, хворих на онкологічні та онкогематологічні захворювання, на фінансування культури та спорту, відповідно до частини восьмої статті 15 Закону України "Про Державні лотереї в Україні", за чиїм бюджетним запитом, а також повідомити порядок, спосіб та обсяги, їх використання розпорядником;

- якщо не закладалися відповідні відрахування згідно частини восьмої статті 15 Закону України "Про Державні лотереї в Україні" у Державних бюджетах України на 2014-2018 роки, повідомити причини невиконання зазначених положень Закону та яким чином та в яких обсягах були компенсовані зазначені втрати для відповідних напрямів (фінансування державних об`єктів, лікування дітей, хворих на онкологічні та онкогематологічні захворювання, на фінансування культури та спорту);

- який орган був визначений розпорядником зазначених коштів протягом 2014-2018;

- чи вживає Міністерство фінансів України заходів щодо реалізації Міністерством молоді та спорту України та ПАТ "Державний ощадний банк України" права на організацію, випуск та проведення державної спортивної лотереї, в тому числі як засіб зменшення навантаження на Державний бюджет України за рахунок залучення позабюджетних коштів в зазначений спосіб з метою фінансування сфери фіичної культури та спорту;

- перелік володільців ліцензій щодо діяльності з випуску та проведення лотерей, підстави їх видачі та термін дії;

- який обсяг відрахувань до Державного бюджету України здійснив кожен з операторів державних лотерей в період з 01.01.013 по 01.10.2018 в розмірі кожного року та який обсяг відрахувань планується у 2019 році;

- умови за яких та на яких оператором державної спортивної лотереї може бути довірена юридична особа (згідно договору доручення тощо) або від імені Мінмолодьспорту чи ПАТ "Державний ощадний банк України" здійснювати функції оператора державної спортивної лотереї з метою її запуску, організації, випуску та проведення.

3.2. Листом від 07.12.2018 за № 06010-12-5/32308 Міністерство фінансів України надало відповідь по суті поставлених Громадською радою при Міністерстві молоді та спорту України питань.

Щодо питань, пов`язаних із правом та можливістю Міністерства молоді і спорту України організовувати та проводити державну спортивну лотерею, заначено, що положення статті 6 Закону України "Про фізичну культуру і спорт", яким передбачено, що "центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері фізичної культури та спорту організовує відповідно до закону у встановленому порядку проведення державної спортивної лотереї" потребує узгодження із Законом України "Про державні лотереї в Україні". Зокрема, Закон України "Про державні лотереї в Україні" містить такі положення:

- "забороняється проведення лотерей, умови проведення яких суперечать цьому Закону або які проводяться особами іншими, ніж оператори державних лотерей" (частина друга статті 4);

- "до суб`єктів, які організовують або проводять на території України ігри, що відповідають визначенню лотереї, крім випадків, якщо така гра проводиться особою, яка одержала статус оператора державних лотерей, застосовуються фінансові санкції…" (частина друга статті 14);

- "умови проведення державної лотереї не можуть містити положення, за якими витрати на її організацію, а також виплати призового (виграшного) фонду здійснюються за рахунок Державного бюджету України, місцевих бюджетів, цільових державних фондів або кошторисів на утримання органів державного управління чи заснованих ними установ, організацій і підприємств" (частина дев`ята статті 5);

- інші.

Одночасно в листі вказано, що Міністерство фінансів України в межах компетенції вживає всіх можливих заходів з метою врегулювання проблемних питань у сфері грального бізнесу, у тому числі лотерей, та збільшення надходжень до бюджету різних рівнів.

3.3. 11.12.2018 Громадська рада при Міністерстві молоді та спорту України в зв`язку з необхідністю забезпечення належного фінансування спорту та управління спортивними спорудами державної і комунальної форми власності звернулася до Прем`єр-міністра України Гройсмана В.Б., Першого Віце-прем`єр-міністра України Міністра економічного розвитку і торгівлі України Кубіва С.І., Міністра молоді та спорту України Жданова І.О., Міністра фінансів України Маркарової О.С., в.о. Голови Фонду державного майна України Трубанова В.М. з листом від 10.12.2018 № 137, в якому просила оголосити тендер/конкурс щодо, зокрема, визначення оператора Державної спортивної лотереї.

3.4. Листом від 30.01.2019 за № 06010-03-3/2462 Міністерство фінансів України повідомило Міністерство молоді та спорту України, що Міністерство фінансів України надало відповідь щодо питань, пов`язаних і правом та можливістю Міністерства молоді і спорту України організовувати та проводити державну спортивну лотерею листом від 07.12.2018 за № 06010-12-5/32308.

5. Відмовляючи у задоволенні позовних вимог, суд першої інстанції, з висновками якого погодився суд апеляційної інстанції, виходив з того, що межах цієї справи не встановлено допущення відповідачем бездіяльності щодо організації проведення державної спортивної лотереї. Також не було встановлено порушеного права чи охоронюваного законом інтересу позивача бездіяльністю Міністерства молоді та спорту України.

Короткий зміст вимог та узагальнені доводи касаційної скарги:

6. Позивач - ОСОБА_1, подав касаційну скаргу на рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 29.04.2020 та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 06.10.2020, в якій просив їх скасувати та ухвалити нове рішення про задоволення позовних вимог.

7.1. Аргументи скаржника на обґрунтування доводів касаційної скарги зводяться до неправильного застосування норм матеріального права та допущення ними порушень норм процесуального права. Скаржник зазначає, що проблемним питанням, яке слід вирішити Верховним Судом, є забезпечення виконання (застосування) відповідачем та застосування судами вимог статей 6, 47 Закону України "Про фізичну культуру та спорт" в частині обов`язку Міністерства організовувати проведення державної спортивної лотереї через спосіб правового захисту прав та забезпечення виконання (застосування) норм статей 5, 3, 8, 19, 20, 21, 22, 24, 38, 49, 55, 65, 124 Конституції України. Вважає, що оскаржувані судові рішення не відповідають статтям 5, 3, 8, 19, 20, 21, 22, 24, 38, 49, 55, 65, 67, 68, 124 Конституції України та їх незастосування порушили його права.

7.2. Позивач вказує на те, що зроблені висновки судів попередніх інстанцій на підставі наявних у матеріалах справи доказів не відповідають дійсним обставинам справи. Також скаржник стверджує про неналежну оцінку доказів.

7.3. Серед іншого, позивач зазначає, що неподання третьою особою жодних заперечення свідчить про визнання нею позову.

8. У відзиві на касаційну скаргу відповідач просив залишити касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін.

9. Відзиву на касаційну скаргу від Міністерства фінансів України не надходило.

МОТИВУВАЛЬНА ЧАСТИНА

Висновки суду за результатами розгляду касаційної скарги з посиланням на норми права, якими керувався суд касаційної інстанції:


................
Перейти до повного тексту