1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

14 вересня 2023 року

м. Київ

справа № 460/3141/20

адміністративне провадження № К/9901/39559/21

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого судді Кравчука В.М., суддів Стародуба О.П., Єзерова А.А.,

розглянув у попередньому судовому засіданні

касаційну скаргу Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг,

на рішення Рівненського окружного адміністративного суду від 06 квітня 2021 року (суддя Друзенко Н.В.) та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 29 вересня 2021 року (колегія у складі суддів Гуляка В.В., Ільчишин Н.В., Коваля Р.Й.)

у справі №460/3141/20

за позовом Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг,

до Акціонерного товариства "Оператор газорозподільної системи Рівнегаз"

про стягнення заборгованості.

І. РУХ СПРАВИ

1. У травні 2020 року Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (далі - НКРЕКП; регулятор; позивач) звернулася до суду із позовом до Акціонерного товариства "Оператор газорозподільної системи "Рівнегаз, в якому просила стягнути з відповідача 6 800 000 грн штрафу в дохід Державного бюджету.

2. Рівненський окружний адміністративний суд рішенням від 06.04.2021, залишеним без змін постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 29.09.2021, відмовив у задоволенні позову.

3. НКРЕКП у касаційній скарзі просить попередні судові рішення скасувати, ухвалити нове рішення про задоволення позову.

4. Ухвалою Верховного Суду від 19.11.2021 відкрито касаційне провадження.

II. ОБСТАВИНИ СПРАВИ

5. Судами попередніх інстанцій встановлено, що постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 06.12.2019 №2648 на Акціонерне товариство "Оператор газорозподільної системи "Рівнегаз" було накладено штраф у розмірі 850000 грн за порушення п. 2.1 глави 2 Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з розподілу природного газу, затверджених постановою НКРЕКП від 16.02.2017 № 201, щодо здійснення господарської діяльності з розподілу природного газу з дотриманням вимог Закону України "Про ринок природного газу", чинних Кодексу газорозподільних систем, інших нормативно-правових актів, державних будівельних норм та нормативних документів у сфері нафтогазового комплексу, а саме положень ст. 11 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" в частині обов`язку суб`єкта господарювання допускати посадових осіб органу державного нагляду (контролю) до здійснення заходів державного нагляду (контролю) за умови дотримання ними порядку здійснення державного нагляду (контролю), передбаченого цим Законом.

6. Постановою НКРЕКП від 06.12.2019 № 2649 на AT "Рівнегаз" було накладено штраф у розмірі 850000 грн за порушення п.2.1 глави 2 Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з розподілу природного газу, затверджених постановою НКРЕКП від 16.02.2017 №201, щодо здійснення господарської діяльності з розподілу природного газу з дотриманням вимог Закону України "Про ринок природного газу", чинних Кодексу газорозподільних систем, інших нормативно-правових актів, державних будівельних норм та нормативних документів у сфері нафтогазового комплексу, а саме положень статті 11 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" в частині обов`язку суб`єкта господарювання допускати посадових осіб органу державного нагляду (контролю) до здійснення заходів державного нагляду (контролю) за умови дотримання ними порядку здійснення державного нагляду (контролю), передбаченого цим Законом.

7. Постановою НКРЕКП від 06.12.2019 № 2650 на AT "Рівнегаз" було накладено штраф у розмірі 850000 грн за порушення п. 2.1 глави 2 Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з розподілу природного газу, затверджених постановою НКРЕКП від 16.02.2017 №201, щодо здійснення господарської діяльності з розподілу природного газу з дотриманням вимог Закону України "Про ринок природного газу", чинних Кодексу газорозподільних систем, інших нормативно-правових актів, державних будівельних норм та нормативних документів у сфері нафтогазового комплексу, а саме положень статті 11 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" в частині обов`язку суб`єкта господарювання допускати посадових осіб органу державного нагляду (контролю) до здійснення заходів державного нагляду (контролю) за умови дотримання ними порядку здійснення державного нагляду (контролю), передбаченого цим Законом.

8. Постановою НКРЕКП від 06.12.2019 №2651 на AT "Рівнегаз" було накладено штраф у розмірі 850000 грн за порушення п.у 2.1 глави 2 Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з розподілу природного газу, затверджених постановою НКРЕКП від 16.02.2017 №201, щодо здійснення господарської діяльності з розподілу природного газу з дотриманням вимог Закону України "Про ринок природного газу", чинних Кодексу газорозподільних систем, інших нормативно-правових актів, державних будівельних норм та нормативних документів у сфері нафтогазового комплексу, а саме положень статті 11 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" в частині обов`язку суб`єкта господарювання допускати посадових осіб органу державного нагляду (контролю) до здійснення заходів державного нагляду (контролю) за умови дотримання ними порядку здійснення державного нагляду (контролю), передбаченого цим Законом.

9. Постанови НКРЕКП від 06.12.2019 №№ 2648-2651 відповідач отримав 23.12.2019, однак штраф не сплатив.

ІІІ. АРГУМЕНТИ СТОРІН

10. В обґрунтування позовних вимог позивач зазначав, що, враховуючи вимоги ст. 22 Закону України "Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг" від 22.09.2016 №1540-VIII, відповідач мав сплатити штрафи до 22.01.2020 включно. У зв`язку з несплатою AT "Рівнегаз" у встановлений строк суми штрафів, позивач на вказані суми нарахував пеню. Загальна сума несплаченого штрафу та пені складає 6.800.000 грн.

IV. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

11. Суд першої інстанції, відмовляючи у задоволенні позовних вимог, з яким погодився суд апеляційної інстанції, дійшов висновку, що оскільки постанови НКРЕКП від 06.12.2019 №№2648-2651 скасовані в судовому порядку, то відсутні підстави вважати, що станом на день розгляду справи у відповідача є заборгованість щодо несплати штрафу та пені в розмірі 6.800.000 грн.

V. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ

12. Як на підставу касаційного оскарження позивач покликається на відсутність висновків Верховного Суду щодо застосування абз. 3 ч. 3 ст. 5 Закону України від 22.09.2016 № 1540-VIII "Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг" (далі - Закон № 1540-VIII) щодо питання незупинення застосування до суб`єкта господарювання санкцій у разі оскарження рішення Регулятора. Відповідач до 22.01.2020 не надав документи, що підтверджують сплату штрафів на виконання постанов НКРЕКП від 06.12.2019 № 2648, № 2649, №2650, №2651.

Крім того, суд апеляційної інстанції проігнорував клопотання про зупинення провадження у цій справі до розгляду Верховним Судом справи №460/208/20, в якій АТ "ОГС "Рівнегаз" оскаржує зазначені постанови НКРЕКП про накладення штрафів, що має вирішальне значення для розгляду цієї справи.

13. У відзиві відповідач покликався на правомірність рішень судів попередніх інстанцій та відсутність підстав для задоволення касаційної скарги. Постанови, на підставі яких накладено штраф, скасовані в судовому порядку. Тому позовні вимоги є необґрунтованими.

Клопотання про зупинення провадження не було проігноровано судом апеляційної інстанції, а розглянуто, за результатами розгляду у його задоволенні відмовлено.

VІ. ВИСНОВКИ ВЕРХОВНОГО СУДУ

14. Верховний Суд перевірив правильність застосування судами норм матеріального та процесуального права у межах доводів касаційної скарги, відзиву на неї та дійшов такого висновку.

15. Правовий статус Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, її завдання, функції, повноваження та порядок їх здійснення визначенні Законом України "Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг" від 22.09.2016 №1540-VIII (далі Закон №1540-VIII).

16. Відповідно до ст. 1 Закону №1540-VIII Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (далі - Регулятор), є постійно діючим незалежним державним колегіальним органом, метою діяльності якого є державне регулювання, моніторинг та контроль за діяльністю суб`єктів господарювання у сферах енергетики та комунальних послуг.

17. Згідно зі ст. 3 Закону №1540-VIII Регулятор здійснює державне регулювання з метою досягнення балансу інтересів споживачів, суб`єктів господарювання, що провадять діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, і держави, забезпечення енергетичної безпеки, європейської інтеграції ринків електричної енергії та природного газу України.

18. Приписами ст. 19 Закону №1540-VIII визначено, що Регулятор здійснює державний контроль за дотриманням суб`єктами господарювання, що провадять діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, законодавства у відповідних сферах та ліцензійних умов шляхом проведення планових та позапланових виїзних, а також невиїзних перевірок відповідно до затверджених ним порядків контролю. Перевірка проводиться на підставі рішення Регулятора.


................
Перейти до повного тексту