ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
05 вересня 2023 року
м. Київ
cправа № 910/11761/21
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:
Багай Н. О. - головуючого, Дроботової Т. Б., Чумака Ю. Я.,
секретар судового засідання - Письменна О. М.,
за участю представників:
позивача - Гончарова О. В. (самопредставництво),
відповідача-1 - Коржа В. М. (адвоката),
відповідача-2 - не з`явилися,
третьої особи - Дядюка О. В. (самопредставництво),
розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю "НОВА УКРАЇНА"
на постанову Північного апеляційного господарського суду від 28.02.2023 (колегія суддів: Тищенко А. І. - головуючий, Скрипка І. М., Михальська Ю. Б.) у справі
за позовом Київської міської ради
до: 1) Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю "НОВА УКРАЇНА", 2) Приватного нотаріуса Київського міського нотаріального округу Каравай Надії Володимирівни,
за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача - Благодійної організації "Благодійний фонд Дніпровського району міста Києва "Київський еколого-культурний центр"
про визнання протиправними та скасування рішень, припинення права постійного користування земельними ділянками,
ВСТАНОВИВ:
1. Короткий зміст позовних вимог
1.1. У липні 2021 року Київська міська рада звернулася до Господарського суду міста Києва з позовом до Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю "НОВА УКРАЇНА" (далі - СТОВ "НОВА УКРАЇНА") та приватного нотаріуса Київського міського нотаріального округу Каравай Надії Володимирівни (далі - приватний нотаріус Каравай Н. В.) про визнання протиправними та скасування рішень приватного нотаріуса Каравай Н. В. від 30.09.2020 № 54327210, від 30.09.2020 № 54332518 про державну реєстрацію права постійного користування СТОВ "НОВА УКРАЇНА" земельними ділянками з кадастровим номером 8000000000:62:212:0008 площею 96,2065 га та з кадастровим номером 8000000000:62:211:0127 площею 278,9776 га, і припинення права постійного користування СТОВ "НОВА УКРАЇНА" зазначеними земельними ділянками.
1.2. Позовні вимоги Київської міської ради обґрунтовані встановленням із Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, що 30.09.2020 приватний нотаріус Каравай Н. В. з порушенням порядку, визначеного Законом України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень", прийняв рішення № 54327210 та № 54332518 про державну реєстрацію права постійного користування СТОВ "НОВА УКРАЇНА" земельними ділянками (кадастрові номери: 8000000000:62:212:0008 та 8000000000:62:211:0127, площею 96,2065 га та 278,9776 га відповідно) з одночасною реєстрацією права комунальної власності на ці земельні ділянки за територіальною громадою міста Києва в особі Київської міської ради. Підставою прийняття таких рішень був Державний акт на право постійного користування земельною ділянкою загальною площею 7 584,2 га, серія та номер: Б 3085659, виданий у 1981 році Виконавчим комітетом Броварської районної ради народних депутатів. Позивач зазначав, що земельні ділянки розташовані на території міста Києва і належать територіальній громаді міста Києва в особі Київської міської ради. При цьому будь-яких рішень щодо передачі у власність або в користування СТОВ "НОВА УКРАЇНА" зазначених земельних ділянок Київська міська рада не приймала, а тому у СТОВ "НОВА УКРАЇНА" немає права постійного користування цими земельними ділянками, а оспорювані рішення приватного нотаріуса Каравай Н. В. порушують інтереси територіальної громади міста Києва у вигляді позбавлення права розпоряджатися та користуватися своїм майном (земельними ділянками).
2. Короткий зміст судових рішень
2.1. Рішенням Господарського суду міста Києва від 14.06.2022 (суддя Головіна К. І.) у справі № 910/11761/21 відмовлено у повному обсязі в задоволенні позовних вимог Київської міської ради до СТОВ "НОВА УКРАЇНА" про визнання протиправними та скасування рішень, припинення права постійного користування земельними ділянками.
2.2. Відмовляючи в задоволенні позовних вимог, господарський суд першої інстанції виходив із того, що позивач не довів належними та допустимими доказами того факту, що територіальна громада міста Києва в особі Київської міської ради набула право власності на земельні ділянки з кадастровими номерами: 8000000000:62:212:0008 та 8000000000:62:211:0127.
2.3. Крім того, місцевий господарський суд установив, що Виконавчим комітетом Броварської районної ради народних депутатів у 1981 році радгоспу імені Кірова було видано Державний акт № Б 3085659 на право користування землею, відповідно до якого за цим радгоспом закріплено в безстрокове безоплатне користування 7 584,2 га землі для використання у сільськогосподарському виробництві. Зазначений акт був зареєстрований Виконавчим комітетом Броварської районної ради народних депутатів у Книзі записів Державних актів на право постійного користування землею за № Б 085659 у 1981 році.
2.4. При цьому господарський суд першої інстанції врахував, що рішенням Господарського суду міста Києва від 04.04.2019 у справі № 910/4319/19, яке набрало законної сили, встановлено обставини набуття СТОВ "НОВА УКРАЇНА" статусу правонаступника Колективного сільськогосподарського підприємства "НОВА УКРАЇНА" (далі - КСП "НОВА УКРАЇНА") та радгоспу імені Кірова.
2.5. Крім того, суд установив, що акт на право постійного користування землею, площею 7 584,2 га, для використання в сільськогосподарському виробництві, виданий Виконавчим комітетом Броварської районної ради народних депутатів у 1981 році № Б 3085659, був узятий до уваги приватним нотаріусом Каравай Н. В. при прийнятті оспорюваних рішень від 30.09.2020 № 5433251 та від 30.09.2020 № 54327210 про реєстрацію за СТОВ "НОВА УКРАЇНА" права постійного користування земельними ділянками комунальної власності площами 278,9776 га та 96,2065 га.
2.6. За таких обставин суд першої інстанції дійшов висновку про те, що позивач не навів обґрунтованих доводів та не надав належних доказів на підтвердження заявлених у позові вимог, не довів наявність порушення свого права з боку відповідачів, виходячи з наведених ним підстав позову.
2.7. Постановою Північного апеляційного господарського суду від 28.02.2023 скасовано рішення Господарського суду міста Києва від 14.06.2022 у справі № 910/11761/21 та ухвалено нове рішення, яким позовні вимоги Київської міської ради до СТОВ "НОВА УКРАЇНА" задоволено у повному обсязі.
Визнано протиправним та скасовано рішення приватного нотаріуса Каравай Н. В. від 30.09.2020 з індексним номером: 54327210 про державну реєстрацію права постійного користування земельною ділянкою з кадастровим номером 8000000000:62:212:0008 площею 96,2065 га за СТОВ "НОВА УКРАЇНА".
Визнано протиправним та скасовано рішення приватного нотаріуса Каравай Н. В. від 30.09.2020 з індексним номером: 54332518 про державну реєстрацію права постійного користування земельною ділянкою з кадастровим номером 8000000000:62:211:0127 площею 278,9776 га за СТОВ "НОВА УКРАЇНА".
Припинено право постійного користування СТОВ "НОВА УКРАЇНА" земельною ділянкою з кадастровим номером 8000000000:62:212:0008.
Припинено право постійного користування СТОВ "НОВА УКРАЇНА" земельною ділянкою з кадастровим номером 8000000000:62:211:0127.
2.8. Скасовуючи рішення господарського суду першої інстанції, апеляційний господарський суд, зокрема, виходив із того, що передавальний акт КСП "НОВА УКРАЇНА" від 26.07.2004, складений на виконання ухвали Господарського суду Київської області від 22.07.2004 у справі № 263/126-98, не був затверджений органом, який прийняв рішення про припинення КСП "НОВА УКРАЇНА", - Господарським судом Київської області у справі № 263/126-98. За висновком суду, зазначений акт не підтверджує передачу будь-яких прав чи обов`язків КСП "НОВА УКРАЇНА" новоствореному підприємству СТОВ "НОВА УКРАЇНА".
2.9. За таких обставин апеляційний господарський суд дійшов висновку про необґрунтованість доводів СТОВ "НОВА УКРАЇНА" щодо його правонаступництва в частині права постійного користування землею КСП "НОВА УКРАЇНА".
2.10. Апеляційний господарський суд констатував, що існують дві різні процедури погодження і затвердження вже розробленої технічної документації, які застосовуються до різних випадків відновлення меж, формування нових земельних ділянок шляхом поділу, тощо. Крім того, суд зазначив, що Товариством з обмеженою відповідальність "Ран-груп" (далі - ТОВ "Ран-груп") на замовлення СТОВ "НОВА УКРАЇНА" було розроблено проект землеустрою щодо відновлення меж земельної ділянки, однак, за висновком суду, фактично відбулося формування нових ділянок шляхом поділу. Водночас розроблений проект землеустрою всупереч положенням частини 14 статті 186 Земельного кодексу України замовником не було подано до Київської міської ради на затвердження. Таким чином, за висновком суду, реєстратор не мав права реєструвати земельні ділянки в державному кадастрі.
2.11. Крім того, апеляційний господарський суд установив, що під час державної реєстрації прав на земельні ділянки не було надано документів, які підтверджують повноваження особи, що подала заяву про державну реєстрацію; документів які підтверджують правонаступництво СТОВ "НОВА УКРАЇНА" після КСП "НОВА УКРАЇНА"; документів, які підтверджують правонаступництво КСП "НОВА УКРАЇНА" після радгоспу імені Кірова, у земельних правовідносинах; документів щодо належності спірної ділянки СТОВ "НОВА УКРАЇНА"; документів, що дозволяють ідентифікувати земельну ділянку щодо якої проводилася державна реєстрація.
2.12. Апеляційний господарський суд дійшов висновку про те, що відсутність в Державному реєстрі при проведенні реєстраційної дії скан-копій документів, що підтверджують повноваження СТОВ "НОВА УКРАЇНА", невідповідність даних у Державному акті на право користування землею від 1981 серія та номер Б № 085659, виданому Виконавчим комітетом Броварської районної ради народних депутатів радгоспу імені Кірова, даним щодо реєстрації права власності на зазначену ділянку за Броварською міською радою Київської області, відсутність документів, що підтверджують право користування СТОВ "НОВА УКРАЇНА" земельними ділянками з кадастровими номерами 8000000000:62:212:0008 та 8000000000:62:211:0127, недоведеність того, що зазначені земельні ділянки належать до земель, наданих у користування за Державним актом 1981 року, відсутність документів, що підтверджують правонаступництво СТОВ "НОВА УКРАЇНА" прав та обов`язків радгоспу імені Кірова, свідчать про порушення порядку державної реєстрації, встановленого законодавством, а тому були наявні підстави для відмови в державній реєстрації права користування.
2.13. За таких обставин апеляційний господарський суд констатував, що власником земельної ділянки, щодо якої вчинена державна реєстрація прав, на підставі рішення державного реєстратора від 29.09.2020, є територіальна громада міста Києва в особі Київської міської ради.
3. Короткий зміст касаційної скарги та заперечень на неї
3.1. Не погоджуючись із постановою Північного апеляційного господарського суду від 28.02.2023 у справі № 910/11761/21, до Верховного Суду звернулося СТОВ "НОВА УКРАЇНА" з касаційною скаргою, в якій просить скасувати зазначену постанову апеляційного господарського суду, а рішення Господарського суду міста Києва від 14.06.2022 у справі № 910/11761/21 залишити в силі.
3.2. Обґрунтовуючи підстави касаційного оскарження, СТОВ "НОВА УКРАЇНА" зазначає, що оскаржувана постанова апеляційного господарського суду ухвалена з порушенням норм процесуального права та неправильним застосуванням норм матеріального права. СТОВ "НОВА УКРАЇНА", звертаючись із касаційною скаргою, посилається на підстави касаційного оскарження, передбачені пунктами 1, 4 частини 2 статті 287 Господарського процесуального кодексу України. Крім того, скаржник у касаційній скарзі посилається на відсутність висновку Верховного Суду щодо питання застосування норми права у подібних правовідносинах, що передбачено пунктом 3 частини 2 статті 287 Господарського процесуального кодексу України.
3.3. Скаржник зазначає, що підставами касаційного оскарження, зокрема, є пункт 4 частини 2 статті 287, пункт 1 частини 3 статті 310 Господарського процесуального кодексу України, оскільки апеляційний господарський суд з порушенням частини 4 статті 74, частин 4, 5, 7 статті 75, частин 1, 2 статті 86 Господарського процесуального кодексу України визнав обставини, встановлені у справах № 911/2997/16, № 911/3588/13, № 911/773/20, такими, що звільнені від доказування (преюдиційні обставини), і це, на думку скаржника, призвело до неправильного застосування частин 1, 3 статті 59 Господарського кодексу України (в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) за відсутності висновку Верховного Суду щодо питання застосування цих норм права у подібних правовідносинах.
3.4. Скаржник вважає, що апеляційний господарський суд з порушенням пункту 5 частини 3 статті 162, частини 3 статті 46, статей 42, 50, 86, частини 5 статті 269 Господарського процесуального кодексу України вийшов за межі апеляційного розгляду, і це, на думку скаржника, призвело до неправильного застосування частини 14 статті 186 Земельного кодексу України, статей 4, 27-29 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" (в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) за відсутності висновку Верховного Суду щодо питання застосування цих норм права у подібних правовідносинах.
3.5. На думку СТОВ "НОВА УКРАЇНА", апеляційний господарський суд з порушенням частин 1, 2, 3 статті 86, частин 4, 5, 7 статті 75 Господарського процесуального кодексу України не дослідив зібрані у справі докази щодо правонаступництва СТОВ "НОВА УКРАЇНА" у зв`язку з реорганізацією радгоспу імені Кірова шляхом його перетворення у КСП "НОВА УКРАЇНА" та реорганізацією КСП "НОВА УКРАЇНА" шляхом його приєднання до СТОВ "НОВА УКРАЇНА", і це, на думку скаржника, призвело до неправильного застосування статті 92, частини 1 статті 141 Земельного кодексу України без урахування висновків щодо застосування норми права у подібних правовідносинах, викладених у постанові Верховного Суду України від 21.02.2011 у справі № 21-3а11, постановах Верховного Суду від 11.04.2018 у справі № 911/4065/16, від 10.10.2018 у справі № 907/916/17, від 22.05.2019 у справі № 914/1104/18, від 02.09.2020 у справі № 918/194/19, від 26.09.2019 у справі № 924/1114/18, від 15.11.2021 у справі № 906/620/19, від 23.02.2022 у справі № 906/705/19.
3.6. Крім того, скаржник вважає, що апеляційний господарський суд з порушенням пункту 1 статті 77, частин 1, 2, 3 статті 86 Господарського процесуального кодексу України встановив обставини щодо об`єму земель, які перейшли від радгоспу імені Кірова та КСП "НОВА УКРАЇНА" до СТОВ "НОВА УКРАЇНА", на підставі недопустимих доказів, і це, на думку скаржника, призвело до незастосування статті 23 Земельного кодексу України від 18.12.1990, пункту 2 постанови Кабінету Міністрів України від 02.04.2002 № 449 "Про затвердження форм державного акта на право власності на земельну ділянку та державного акта на право постійного користування земельною ділянкою" (в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) за відсутності висновку Верховного Суду щодо питання застосування цих норм права у подібних правовідносинах.
3.7. При цьому скаржник зазначає, що апеляційний господарський суд з порушенням частин 1, 2, 3 статті 86 Господарського процесуального кодексу України не дослідив зібрані у справі докази щодо переходу прав та обов`язків від радгоспу імені Кірова, КСП "НОВА УКРАЇНА" до СТОВ "НОВА УКРАЇНА" та погашення вимог кредиторів у справі про банкрутство КСП "НОВА УКРАЇНА" за рахунок передачі права постійного користування земельною ділянкою, і це, на думку скаржника, призвело до неправильного застосування статей 35, 37 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" за відсутності висновку Верховного Суду щодо питання застосування цих норм права у подібних правовідносинах.
3.8. Скаржник також вважає, що апеляційний господарський суд з порушенням частини 4 статті 74 Господарського процесуального кодексу України визнав обставини, встановлені у судовій справі № 2а-4190/11/2670, такими, що звільнені від доказування (преюдиційні обставини), та всупереч частинам І, 2, 3 статті 86, статті 91 Господарського процесуального кодексу України не дослідив обставини щодо відмови від права оренди на спірні земельні ділянки, і це, на думку скаржника, призвело до неправильного застосування статей 92, 141 Земельного кодексу України та незастосування статей 93, 124, 126, 142 Земельного кодексу України, частини 1 статті 216 Цивільного кодексу України (в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) за відсутності висновку Верховного Суду щодо питання застосування цих норм права у подібних правовідносинах у контексті збереження права постійного користування земельною ділянкою за користувачем після визнання недійсними рішення органу місцевого самоврядування про передачу земельної ділянки в оренду та договорів оренди, які були укладені на підставі такого рішення.
3.9. Крім того, на думку скаржника, апеляційний господарський суд з порушенням частин 1, 2 статті 86 Господарського процесуального кодексу України не дослідив зібрані у справі докази щодо державної реєстрації оспорюваних земельних ділянок у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, і це, на думку скаржника, призвело до неправильного і безпідставного застосування статей 10, 24 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" та незастосування статей 4, 27- 29 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" за відсутності висновку Верховного Суду щодо питання застосування цих норм права у подібних правовідносинах.
3.10. Київська міська рада у відзиві на касаційну скаргу СТОВ "НОВА УКРАЇНА" просить відмовити в її задоволенні, а оскаржувані судові рішення господарських судів - залишити без змін. Київська міська рада вважає необґрунтованими доводи СТОВ "НОВА УКРАЇНА" щодо наявності правонаступництва СТОВ "НОВА УКРАЇНА" прав та обов`язків КСП "НОВА УКРАЇНА" та радгоспу імені Кірова, в тому числі права постійного користування за Державним актом 1981 року № Б 3085659.
3.11. Благодійна організація "Благодійний фонд Дніпровського району міста Києва "Київський еколого-культурний центр" у відзиві на касаційну скаргу СТОВ "НОВА УКРАЇНА" просить касаційну скаргу залишити без задоволення, а оскаржувані судові рішення господарських судів - без змін. Благодійна організація "Благодійний фонд Дніпровського району міста Києва "Київський еколого-культурний центр" зазначає, що існують дві різні процедури погодження і затвердження вже розробленої технічної документації, які застосовуються до різних випадків відновлення меж, формування нових ділянок шляхом поділу, тощо. Благодійна організація "Благодійний фонд Дніпровського району міста Києва "Київський еколого-культурний центр" також зазначає, що ТОВ "Ран-груп" на замовлення СТОВ "НОВА УКРАЇНА" було розроблено проект землеустрою щодо відновлення меж земельної ділянки, однак, за доводами Благодійної організації "Благодійний фонд Дніпровського району міста Києва "Київський еколого-культурний центр", фактично відбулося формування нових ділянок шляхом поділу. Водночас розроблений проект землеустрою всупереч частині 14 статті 186 Земельного кодексу України замовником не було подано до Київської міської ради на затвердження, а тому реєстратор не мав права реєструвати земельні ділянки в державному кадастрі.
4. Обставини справи, встановлені судами
4.1. Господарські суди попередніх інстанцій установили, що 30.09.2020 приватним нотаріусом Каравай Н. В. були прийняті рішення № 54327210, № 54332518 про державну реєстрацію права постійного користування СТОВ "Нова Україна" земельними ділянками з кадастровими номерами 8000000000:62:212:0008 площею 96,2065 га та 8000000000:62:211:0127 площею 278,9776 га з одночасною реєстрацією права комунальної власності на ці земельні ділянки за територіальною громадою міста Києва в особі Київської міської ради.
4.2. Господарські суди зазначили, що підставою для прийняття наведених рішень є Державний акт на право постійного користування земельною ділянкою Б № 085659, виданий радгоспу імені Кірова в м. Бровари Української Радянської Соціалістичної республіки Виконавчим комітетом Броварської районної ради народних депутатів, у тому, що за цим землекористувачем закріплюється у безстрокове і безоплатне користування 7 584,2 га землі в межах згідно з планом землекористування. Землі надані для використання в сільськогосподарському виробництві. Акт датований 1981 роком.
4.3. Суди встановили, що Київська міська рада, звертаючись із позовом в цій справі, зазначала, що земельні ділянки розташовані на території міста Києва і належать на праві власності територіальній громаді міста Києва в особі Київської міської ради. Будь-яких рішень щодо передачі земельних ділянок з кадастровими номерами 8000000000:62:212:0008 площею 96,2065 га та 8000000000:62:211:0127 площею 278,9776 га у власність або користування будь-яким фізичним чи юридичним особам Київська міська рада не приймала, а тому, на думку Київської міської ради, у СТОВ "НОВА УКРАЇНА" відсутнє право постійного користування земельними ділянками, а оспорювані рішення приватного нотаріуса про реєстрацію такого права є протиправними та їх слід скасувати.
4.4. Господарські суди зазначили, що 21.10.2004 Київською міською радою прийнято рішення № 655/2065 "Про оформлення сільськогосподарському товариству з обмеженою відповідальністю "НОВА УКРАЇНА" права користування земельними ділянками для ведення товарного сільськогосподарського виробництва в межах Деснянського району м. Києва", зокрема, право довгострокової оренди на 15 років 11 земельних ділянок площею 486,50 га за рахунок частини земель, закріплених за радгоспом імені Кірова згідно з Державним актом на право користування землею від 1981 року, з них: ділянка № 1 - площею 2,64 га; ділянка № 2 - площею 6,79 га; ділянка № 3 - площею 13,04 га; ділянка № 4 - площею 34,91 га; ділянка № 5 - площею 20,36 га; ділянка № 6 - площею 90,28 га; ділянка № 7 - площею 51,95 га; ділянка № 8 - площею 17,67 га; ділянка № 9 - площею 59,97 га; ділянка № 10 - площею 93,09 га; ділянка № 11 - площею 95,80 га.
4.5. На підставі зазначеного рішення між Київською міською радою (орендодавець) та СТОВ "НОВА УКРАЇНА" (орендар) було укладено 11 договорів оренди земельних ділянок в межах Деснянського району міста Києва від 16.01.2006.
4.6. СТОВ "НОВА УКРАЇНА" звернулося до Київської міської ради з листами-згодами від 19.07.2007 № 26/07, від 28.07.2007 № 28/07, від 16.05.2008 № 02-16/05, від 16.05.2008 01-16/05 щодо припинення права користування частиною земельних ділянок. Одночасно в листі-згоді від 19.07.2007 № 26/07 СТОВ "НОВА УКРАЇНА" не заперечувало проти надання частин земельних ділянок площею 95,79 га Обслуговуючому кооперативу житловому кооперативу "Забудовник" в межах, визначених проектом відведення. В листі-згоді від 28.07.2007 № 28/07 СТОВ "НОВА УКРАЇНА" не заперечувало проти надання частин земельних ділянок площею 62,54 га Обслуговуючому кооперативу житловому кооперативу "Містобудівник" в межах, визначених проектом відведення.
4.7. Рішеннями Господарського суду міста Києва від 18.07.2012 у справі № 5011-62/1103-2012, від 26.07.2012 у справі № 5011-10/1408-2012, від 26.07.2012 у справі № 5011-10/1408-2012 визнано відсутнім право користування СТОВ "НОВА УКРАЇНА" земельними ділянками.
4.8. Суди зазначили, що, за доводами Київської міської ради, вона у подальшому жодних рішень щодо передачі у власність або у користування земельних ділянок з кадастровими номерами 8000000000:62:212:0008 та 8000000000:62:211:0127 будь-яким фізичним чи юридичним особам не приймала.
4.9. Крім того, позивач зазначав, що досудовим розслідуванням у кримінальному провадженні, внесеному до Єдиного реєстру досудових розслідувань № 42019000000000:62:211:0127 від 08.08.2019 за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого частиною 2 статті 364 Кримінального кодексу України, встановлено, що окремі службові особи Головного управління Держгеокадастру у м. Києві, зловживаючи службовими повноваженнями, всупереч інтересам служби, з метою отримання неправомірної вигоди від юридичних осіб, з порушенням вимог статті 9 Земельного кодексу України, статей 9, 22, 24 Закону України "Про Державний земельний кадастр" та Порядку ведення Державного земельного кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.10.2012 № 1051, за відсутності волевиявлення власника або користувача земельних ділянок провели реєстрацію 19 земельних ділянок в Оболонському районі м. Києва, присвоївши їм кадастрові номери, у тому числі 8000000000:62:212:0008 та 8000000000:52:211:0127 у Дарницькому районі м. Києва. Внаслідок таких дій на цей час 19 земельних ділянок без рішення власника - Київської міської ради вибули з комунальної власності, що спричинило тяжкі наслідки для інтересів територіальної громади міста Києва.
4.10. Суди зазначили, що Державний акт на право постійного користування земельною ділянкою Б № 085659 виданий радгоспу імені Кірова м. Бровари Української Радянської Соціалістичної республіки Виконавчим комітетом Броварської районної ради народних депутатів у тому, що за цим землекористувачем закріплюється у безстрокове і безоплатне користування 7 584,2 га землі в межах згідно з планом землекористування. Земля надана для використання в сільськогосподарському виробництві. Акт датований 1981 роком. В акті зазначено, що він складений в двох примірниках, з яких перший надано землекористувачу, другий екземпляр зберігається у Виконавчому комітеті районної (міської) Ради народних депутатів трудящих.
4.11. Указом Президії Верховної Ради Української РСР від 26.08.1988 № 6486-ХІ "Про розширення меж міста Києва" до меж міста Києва було включено села Жуляни, Троєщина та смт Бортничі. При цьому село Троєщина та землі навколо нього входили раніше до Броварського району Київської області.
4.12. На виконання зазначеного Указу Українським державним інститутом інженерно-геодезичних вишукувань і зйомок Головного управління геодезії та картографії при Раді Міністрів СРСР у 1990 році були виконані роботи щодо встановлення меж міста Києва в натурі (на місцевості), закріплення їх межовими знаками та складання каталогу координат і висот знаків міських меж.
4.13. Тому частина земель КСП імені Кірова із зазначених у Акті 1981 року (площею 7 584,2 га) у зв`язку з розширенням меж міста Києва перейшла в межі міста Києва.
4.14. Згідно з постановою Верховної Ради України "Про колективне сільськогосподарське підприємство" від 14.02.1992 протоколом № 1 зборів уповноважених радгоспу імені Кірова від 24.03.1992 було прийнято рішення про створення на базі радгоспу імені Кірова КСП "НОВА УКРАЇНА" та затверджено його статут. Пунктом 6 протоколу зборів вирішено звернутися до Фонду державного майна та Міністерства сільського господарства України про безкоштовну передачу основних засобів виробництва радгоспу імені Кірова в колективну власність створеного підприємства та до земельної комісії райвиконкому з проханням видати державний акт землекористування. Пунктом 7 протоколу зборів вирішено просити земельну комісію райвиконкому видати Державний акт землекористування КСП "НОВА УКРАЇНА".
4.15. Апеляційний господарський суд зазначив, що обставини щодо перетворення радгоспу імені Кірова у КСП "НОВА УКРАЇНА" підтверджуються: атом оцінки вартості цілісного майнового комплексу радгоспу імені Кірова, затвердженого наказом Регіонального відділення Фонду державного майна України по Київській області від 30.11.1993, протоколом № 2 загальних зборів уповноважених членів колективу радгоспу імені Кірова від 21.12.1993, Свідоцтвом № 461 про реєстрацію КСП "НОВА УКРАЇНА", реєстраційний № 212-461-КСП, виданим Броварською районною держаною адміністрацією Київської області 27.12.1003, Статутом КСП "НОВА УКРАЇНА", затвердженим зборами уповноважених трудового колективу радгоспу імені Кірова 24.03.1992. Пунктом 2.3 Статуту встановлено, що землі підприємства належать йому на праві колективної власності. Право підприємства на земельну ділянку посвідчується державним актом і зберігається при входженні його до складу агропромислових об`єднань, комбінатів, агрофірм та інших формувань. Це право може бути припинено в порядку і на підставах, установлених Земельним кодексом України. Свідоцтво про державну реєстрацію суб`єкта підприємницької діяльності КСП "НОВА УКРАЇНА" видане 17.02.1997, відповідно до якого ідентифікаційний код суб`єкта підприємницької діяльності в ЄДРПОУ - 00448737.
4.16. Пунктом 2.4 Плану приватизації державного радгоспу імені Кірова, затвердженого наказом Регіонального відділення Фонду державного майна України по Київській області від 23.12.1993, встановлено, що землекористування здійснюється згідно з Державним актом на право користування землею, виданим Виконавчим комітетом Броварської районної Ради народних депутатів Б № 085659 в 1981 році. Всього станом на 01.11.1993 в землекористуванні радгоспу знаходиться: 4 114,2 га землі; сільськогосподарських угідь 3 292,4 га, з них: рілля - 1382, 4 га, сінокоси - 1573, 3 га, пасовища - 286, 6 га.
4.17. Апеляційний господарський суд установив, що в рішенні Господарського суду Київської області від 29.11.2016, постанові Київського апеляційного господарського суду від 29.05.2017 та постанові Вищого господарського суду України від 12.09.2017 у справі № 911/2997/16 за позовом СТОВ "НОВА УКРАЇНА" щодо порушення його права постійного користування земельною ділянкою, яке, за його твердженням, належить йому як правонаступнику КСП "НОВА УКРАЇНА", суди зазначили таке.
4.18. 21.02.1997 КСП "НОВА УКРАЇНА" внесене до ЄДРПОУ під ідентифікаційним кодом 00448737.
4.19. 26.12.2003 ухвалою Господарського суду Київської області у справі № 263/126-98 за заявою Закритого акціонерного товариства "Васильківхлібпродукт" про визнання банкрутом КСП "НОВА УКРАЇНА" затверджено мирову угоду від 16.12.2003, у зв`язку з чим провадження у справі № 263/126-98 припинено. Ухвалено Товариству з обмеженою відповідальністю "Земельний актив" (далі - ТОВ "Земельний актив") (код 32665536) та Товариству з обмеженою відповідальністю "Синкол" (далі - ТОВ "Синкол") (код 31753097) провести реорганізацію КСП "НОВА УКРАЇНА" в нове підприємство СТОВ "НОВА УКРАЇНА" на правах його засновників за умови повного прийняття на себе правонаступництва за всіма борговими зобов`язаннями та майновими і немайновими правами КСП "НОВА УКРАЇНА" з обов`язковим присвоєнням нового ідентифікаційного коду та виключенням КСП "НОВА УКРАЇНА" з ЄДРПОУ.
4.20. СТОВ "НОВА УКРАЇНА" з ідентифікаційним кодом 32831851 було зареєстроване Броварською РДА 31.12.2003.
4.21. Матеріали реєстраційної справи СТОВ "НОВА УКРАЇНА" (код ЄДРПОУ 32831851) свідчать про те, що 29.12.2003 відбулись загальні збори засновників СТОВ "НОВА УКРАЇНА" - ТОВ "Земельний актив" та ТОВ "Синкол", на яких було ухвалено рішення про створення СТОВ "НОВА УКРАЇНА", затвердження його статуту та установчого договору на підставі ухвали Господарського суду Київської області від 26.12.2003 у справі № 263/126-98. Також було затверджено статутний фонд у розмірі 30 000,00 грн (протокол від 29.12.2003 № 1).
4.22. У пункті 1.2 Статуту СТОВ "НОВА УКРАЇНА", затвердженого рішенням зборів засновників (протокол № 1 від 29.12.2003), зазначено, що товариство створено на підставі ухвали Господарського суду Київської області від 22.07.2004, якою припинено провадження у справі № 263/126-98 про банкрутство КСП "НОВА УКРАЇНА" і затверджено мирову угоду від 26.12.2003, відповідно до якої ТОВ "Земельний актив" та ТОВ "Синкол" в результаті реорганізації КСП "НОВА УКРАЇНА" в нове підприємство - СТОВ "НОВА УКРАЇНА" на правах його засновників, за умови повного прийняття на себе правонаступництва за всіма борговими зобов`язаннями та майновими і немайновими правами КСП "НОВА УКРАЇНА".
4.23. 17.03.2004 ліквідатор на виконання ухвали Господарського суду Київської області від 26.12.2003 звертався до Броварської РДА з проханням скасувати державну реєстрацію КСП "НОВА УКРАЇНА" згідно з пунктом 36 постанови Кабінету Міністрів України від 25.05.98 № 740 "Про порядок державної реєстрації суб`єктів підприємницької діяльності". Однак йому було відмовлено, оскільки в поданих ним матеріалах був відсутній затверджений судом ліквідаційний баланс, передавальний акт та розподільчий баланс відповідно до статті 107 Цивільного кодексу України, а сама ухвала суду не зобов`язувала орган реєстрації здійснити скасування державної реєстрації КСП "НОВА УКРАЇНА" (код 00448737).
4.24. Постановою Київського апеляційного господарського суду від 05.04.2004 скасовано ухвалу Господарського суду Київської області від 26.12.2003 у справі № 263/126-98.
4.25. Ухвалою Господарського суду Київської області від 22.07.2004 у справі № 263/126-98 затверджено мирову угоду від 16.12.2003 з наступними змінами від 07.07.2004, у зв`язку з чим провадження у справі № 263/126-98 припинено. Ухвалено ТОВ "Земельний актив" (код 32665536) та ТОВ "Синкол" (код 31753097) провести реорганізацію КСП "НОВА УКРАЇНА" в нове підприємство СТОВ "НОВА УКРАЇНА" на правах його засновників за умови повного прийняття на себе правонаступництва за всіма борговими зобов`язаннями та майновими і немайновими правами КСП "НОВА УКРАЇНА" з обов`язковим присвоєнням нового ідентифікаційного коду та виключенням КСП "НОВА УКРАЇНА" з ЄДРПОУ, державну реєстрацію якого провести в межах Броварського району Київської області через Броварську РДА Київської області.
4.26. Предметом затвердженої ухвалою Господарського суду Київської області від 22.07.2004 у справі № 263/126-98 мирової угоди було погашення у повному обсязі залишкової суми майнових вимог, які виникли у процесі ліквідації підприємства, в межах, визначених цією мировою угодою. Сторони мирової угоди (кредитори, боржник та заінтересовані особи - ТОВ "Земельний актив" та ТОВ "Синкол") дійшли згоди про те, що КСП "НОВА УКРАЇНА" має змінити свою організаційно-правову форму і пройти процес перетворення в СТОВ "НОВА УКРАЇНА" шляхом реорганізації підприємства-боржника з обов`язковим виключенням КСП "НОВА УКРАЇНА" з ЄДРПОУ після повного погашення кредиторської заборгованості. ТОВ "Земельний актив" та ТОВ "Синкол" зобов`язалися провести реорганізацію КСП "НОВА УКРАЇНА" в нове підприємство - СТОВ "НОВА УКРАЇНА" та стати його засновниками. Сторонами було погоджено, що реорганізація КСП "НОВА УКРАЇНА" в інше підприємство відповідно до цієї мирової угоди може відбуватися лише за умови повного прийняття на себе ТОВ "Земельний актив" та ТОВ "Синкол" правонаступництва за всіма борговими зобов`язаннями та майновими і немайновими правами боржника, які існували на день укладення мирової угоди і визначені в цій мировій угоді.
4.27. Апеляційний господарський суд зазначив, що затверджена ухвалою Господарського суду Київської області від 22.07.2004 у справі № 263/126-98 мирова угода не визначає правонаступника в земельних правовідносинах боржника - КСП "НОВА УКРАЇНА", а правонаступниками за всіма борговими зобов`язаннями та майновими і немайновими правами боржника, які існували на день укладення мирової угоди і визначені в цій мировій угоді, називає не новостворене підприємство, а ТОВ "Земельний актив" та ТОВ "Синкол".
4.28. У подальшому на засіданні комісії з припинення КСП "НОВА УКРАЇНА" шляхом реорганізації у складі ліквідатора та представників ТОВ "Земельний актив" і ТОВ "Синкол" був обговорений та затверджений переданий на розгляд комісії проект передавального акта.
4.29. На виконання ухвали Господарського суду Київської області від 22.07.2004 у справі № 263/126-98 26.07.2004 був затверджений ліквідатором та керівниками ТОВ "Земельний актив" і ТОВ "Синкол" передавальний акт КСП "НОВА УКРАЇНА".
4.30. За передавальним актом ліквідатор КСП "НОВА УКРАЇНА" передав, а ТОВ "Земельний актив" та ТОВ "Синкол" прийняли 0 активів та пасивів КСП "НОВА УКРАЇНА". Цим передавальним актом передбачено, що все майно КСП "НОВА УКРАЇНА", у тому числі пайовий фонд, було використано для задоволення вимог кредиторів згідно з переліком, затвердженим у справі № 263/126-98.