ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
29 серпня 2023 року
м. Київ
cправа № 916/1912/22
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:
Васьковський О.В. - головуючий, Огороднік К. М., Погребняк В. Я.,
за участю секретаря судового засідання Аліференко Т. В.
розглянув касаційну скаргу Головного управління ДПС в Одеській області
на постанову Південно-західного апеляційного господарського суду від 18.05.2023
та постанову Господарського суду Одеської області від 02.02.2023
у справі за заявою Товариства з обмеженою відповідальністю "Мап Трансфер"
про банкрутство Товариства з обмеженою відповідальністю "Фінсервіс Пром"
Учасники справи:
ГУ ДПС в Одеській обл.: не з`явився;
ТОВ "Фінсервіс Пром": не з`явився;
ТОВ "Мап Трансфер": не з`явився;
1. Стислий зміст заявлених вимог
1.1. Ухвалою Господарського суду Одеської області від 01.09.2022 відкрито провадження у справі про банкрутство ТОВ "Фінсервіс Пром", введено мораторій на задоволення вимог кредиторів та процедуру розпорядження майном, розпорядником майна боржника призначено арбітражного керуючого Коваленко І.А.
1.2. За результатами аналізу фінансово-господарської діяльності та на підставі рішення комітету кредиторів ТОВ "Фінсервіс Пром" від 14.11.2022 розпорядник майна звернувся до суду з клопотанням про визнання боржника банкрутом та відкриття ліквідаційної процедури.
2. Стислий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій
2.1. Постановою Господарського суду Одеської області від 02.02.2023, яка залишена без змін постановою Південно-західного апеляційного господарського суду від 18.05.2023, ТОВ "Фінсервіс Пром" визнано банкрутом, відкрито ліквідаційну процедуру та призначено ліквідатором арбітражного керуючого Коваленко І. А.
2.2. Судові рішення мотивовані тим, що боржник неспроможний самостійно відновити свою платоспроможність та задовольнити визнані судом вимоги кредиторів не інакше, як через застосування ліквідаційної процедури. Крім того, оскільки арбітражний керуючий Коваленко І. А. не є заінтересованою особою стосовно боржника, за час провадження діяльності арбітражного керуючого будь-яких порушень у виконанні своїх обов`язків не має, його кандидатуру запропоновано кредиторами, вказану особу призначено ліквідатором боржника.
3. Фактичні обставини справи, встановлені судами першої та апеляційної інстанцій
3.1. 14.11.2022 розпорядником майна ТОВ "Фінсервіс Пром" проведено збори кредиторів, за результатами яких прийнято рішення, зокрема, про звернення до Господарського суду Одеської області з клопотанням про визнання ТОВ "Фінсервіс Пром" банкрутом та відкриття ліквідаційної процедури, призначення ліквідатором боржника арбітражної керуючої Коваленко І.А.
3.2. Представник ГУ ДПС в Одеській області був присутнім на вказаних зборах та голосував "за" перехід до ліквідаційної процедури та звернення до суду першої інстанції із відповідною заявою про перехід до наступної судової процедури.
3.3. З огляду на прийняті рішення, арбітражна керуюча Коваленко І.А. звернулась до Господарського суду Одеської області із відповідним клопотанням про визнання боржника банкрутом, відкриття ліквідаційної процедури та призначення її ліквідатором боржника.
3.4. З метою виявлення та збереження майна боржника розпорядником майна були направлені запити до реєстраційних органів та отримано відповіді на них, а саме:
- довідка ГУ ДПС в Одеській області від 20.09.2022, якою надано перелік відкритих банківських рахунків ТОВ "Фінсервіс Пром", які обліковуються в контролюючому органі, відповідно до даних ITC "Податковий блок" станом на 13.09.2022. Стосовно розміру переплат по податкам та зборам по ТОВ "Фінсервіс Пром" повідомлено, що згідно даних інформаційно-аналітичної системи ДПС України станом на 12.09.2022 існує переплата по "Податок на прибуток приватних підприємств " в сумі -2067.00 грн. Крім того, по "Податок на додану вартість із вироблених в Україні товарів (робіт, послуг)" станом на 12.09.2022 існує недоїмка в сумі 23360231 грн;
- довідка ГУ ДПС в Одеській області від 08.11.2022, в якій надано інформацію щодо фінансової звітності по ТОВ "Фінсервіс Пром" та повідомлено, що платником податків ТОВ "Фінсервіс Пром" за період 2016-2017рр. та 2019-2021рр. фінансова звітність до податкового органу не надавалась. Однак була надана копія фінансової звітності за період 2018 року, що надавалась ТОВ "Фінсервіс Пром";
- довідка Управління державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради №01-6/267-ПР від 16.09.2022, за змістом якої у Реєстрі будівельної діяльності відсутня інформація щодо одержання права на виконання будівельних робіт або прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів за період 2019-2021 року, де замовником виступає ТОВ "Фінсервіс Пром". Крім того, до Управління не надходили та Управлінням не реєстру вались документи дозвільного/декларативного характеру, де замовником виступає ТОВ "Фінсервіс Пром";
- довідка ГУ Держпродспоживслужби в Одеській області №4880/08/22- 22 від 19.09.2022, відповідно до якої згідно даних уніфікованої автоматизованої електронно-облікової системи-реєстру Держпродспоживслужби за ТОВ "Фінсервіс Пром" трактори, самохідні сільськогосподарські, дорожньо-будівельні і меліоративні машини, сільськогосподарська техніка, інші механізми в Одеській області не зареєстровані;
- довідка Агентства водних ресурсів України № 331 /ОД/21 -22 від 20.09.2022, згідно з якою за період з 04.06.2017 сектором в Одеській області Держводагенства не видавався дозвіл на спеціальне водокористування ТОВ "Фінсервіс Пром";
- довідка Одеської митниці Державної Митної служби України №7.10/1/27/8.19/15365 від 16.09.2022, в якій повідомлено, що згідно з електронною базою митних декларацій Одеської митниці ТОВ "Фінсервіс Пром" митне оформлення товарів в зоні діяльності митниці не здійснювало;
- довідка Державної служби морського і внутрішнього водного транспорту та судноплавства України №4431/03/15-22 від 19.09.2022, відповідно до якої за наявною інформацією, яка міститься у Державному судновому реєстрі України та Судновій книзі України, відсутні відомості щодо зареєстрованих суден власником або судновласником яких є ТОВ "Фінсервіс Пром";
- лист Державної авіаційної служби України №12/12.5-2233-22 від 26.09.2022 про те, що у Державному реєстрі цивільних повітряних суден України за ТОВ "Фінсервіс Пром" повітряні судна не зареєстровані;
- довідка Державного підприємства "Агентство з ідентифікації та реєстрації тварин" №1023/8-11 від 13.09.2022, в якій зазначено про відсутність в інформаційній системі "Єдиний державний реєстр тварин" будь-якої інформації про наявність тварин у ТОВ "Фінсервіс Пром", оскільки даний суб`єкт господарювання не зареєстрований в Реєстрі тварин як власник;
- довідка Одеського міського відділення Управління виконавчої дирекції фонду в Одеській області ФСС України №03-07-1540 від 23.09.2022, згідно з якою на теперішній час відсутня дебіторська та кредиторська заборгованість по юридичній особі ТОВ "Фінсервіс Пром" перед Одеським міським відділенням по страховим внескам та іншим виплатам за загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням;
- довідка Департаменту екології та природних ресурсів Одеської обласної державної адміністрації №2175/06/04-24/2-22/3275 від 19.19.2022, в якій повідомлено, що ТОВ "Фінсервіс Пром" дозвіл на спеціальне водокористування Департаментом не надавався;
- довідка РСЦ ГСЦ МВС в Одеській області №31/15-2947 від 19.09.2022 про те, що станом на 15.09.2022 за ТОВ "Фінсервіс Пром" транспортні засоби не зареєстровані. В період з 2019-2021 роки транспортні засоби не реєструвались та не знімались з обліку;
- довідка Південного міжрегіонального управління міністерства юстиції (м. Одеса) №14164/03.02-07 від 06.10.2022, в якій повідомлено, що на теперішній час у Першому Приморському відділі державної виконавчої служби у місті Одесі Південного Міжрегіонального управління Міністерства юстиції перебувають відкриті виконавчі провадження, боржником за яким є ТОВ "Фінсервіс Пром", а саме: ВП №67990803, №67990827, №67900850, №67990875;
- довідка НКЦПФР №12/04/9599 від 26.10.2022 про те, що станом на 21.10.2022 в Державному реєстрі випусків цінних паперів інформація щодо реєстрації цінних паперів ТОВ "Фінсервіс Пром" відсутня;
- довідка Філії "Головний інформаційно-обчислювальний центр" № 49/919 від 16.09.2022, за змістом якої інформації про вагони за боржником ТОВ "Фінсервіс Пром", як власника, в Автоматизованому банку даних парку вантажних вагонів немає. Також в інформаційних базах відсутні відомості про зареєстровані локомотиви зазначеного боржника. Інформаційні бази щодо реєстрації іншого залізничного транспорту філією "ГІОЦ" АТ "Укрзалізниця" не ведуться;
- за даними Автоматизованої системи паспортизації, експлуатації, контролю під`їзних колій промислових підприємств дані щодо наявності під`їзних колій власності ТОВ "Фінсервіс Пром" відсутні;
- довідка ГУ Держгеокадастру в Одеській області № 33-15-0.82-2835/2-22 від 27.09.2022, згідно з якою відповідно до інформації, яка наявна в програмному забезпеченні ведення Державного земельного кадастру земельні ділянки за ТОВ "Фінсервіс Пром" не зареєстровано;
- довідка ГУ Статистики в Одеській області №08-12/190-22 від 08.11.2022, якою повідомлено, що ТОВ "Фінсервіс Пром" за період з 2019-2021 років увійшло до затверджених Держстатом сукупностей респондентів для проведення ДСС тільки у 2020 року та лише за формою №1-опт (квартальна) "Звіт про продаж і запаси товарів (продукції) в оптовій торгівлі" протягом 2020 року до ГУС в Одеській області не подано, тому в ГУС в Одеській області відсутні дані статистичної звітності ТОВ "Фінсервіс Пром".
3.5. Згідно з Інформацією з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо суб`єкта від 05.10.2022 № 311709435, за боржником наявне обтяження - арешт нерухомого майна, номер запису про обтяження: 45887601 (спеціальний розділ), обтяжувач: Перший Приморський ВДВС у місті Одесі Південного МУМЮ (м. Одеса), підстава для державної реєстрації обтяження: постанова, серія та номер: ВП№67990850. виданий: 23.12.2021 року. У Державному реєстрі обтяжень рухомого майна (ДРОРМ) за ТОВ "Фінсервіс Пром" наявна інформація про обтяження, номер 29592884 на невизначене майно, обтяжувач: Перший Приморський ВДВС у місті Одесі Південного МУМЮ (м. Одеса).
3.6. Відповідно до витягу з ЄДРПОУ боржник не виступає засновником будь яких юридичних осіб.
3.7. Розпорядником майна здійснено пошук за Базою даних "Винаходи (корисні моделі) в Україні", "Зареєстровані в Україні знаки для товарів і послуг", "Промислові зразки, зареєстровані в Україні" та встановлено, що за ТОВ "Фінсервіс Пром" не зареєстровано жодних авторських прав на винаходи, знаки для товарів і послуг та промислові зразки.
3.8. Розпорядником майна на виконання вимог Кодексу України з процедур банкрутства самостійно проведено інвентаризацію активів боржника за даними балансу та даними довідок реєструючи установ та визначено їх вартість. В цілому, на теперішній час, за результатами вжитих розпорядником майна заходів, окрім переплати по "Податку на прибуток приватних підприємств" в сумі - 2067,00 грн, інших належних боржнику активів не виявлено.
3.9. Розпорядником майна із залученням спеціаліста проведено аналіз фінансово-господарського стану суб`єкта господарювання щодо наявності ознак фіктивного банкрутства, доведення до банкрутства, приховування стійкої фінансової неспроможності, незаконних дій у разі банкрутства, за результатами якого ознак фіктивного банкрутства, доведення до банкрутства, приховування стійкої фінансової неспроможності, незаконних дій у разі банкрутства на теперішній час не виявлено. Згідно з висновків звіту за результатами аналізу, беручи до уваги, фінансовий стан боржника, шо характеризується ознаками надкритичної неплатоспроможності, задоволення визнаних судом вимог кредиторів можливе лише шляхом застосування ліквідаційної процедури.
4. Стислий зміст касаційної скарги
4.1. 12.06.2023 ГУ ДПС в Одеській області звернулося до Верховного Суду з касаційною скаргою, в якій просило скасувати постанову Південно-західного апеляційного господарського суду від 18.05.2023 та постанову Господарського суду Одеської області від 02.02.2023, ухвалити нове рішення, яким повернути справу для продовження розгляду до місцевого господарського суду.
5. Узагальнені доводи касаційної скарги
5.1. Судами попередніх інстанцій невірно застосовано норми матеріального і процесуального права, а також не враховано висновки Верховного Суду щодо застосування норм права у подібних правовідносинах, зокрема стосовно необхідності дотримання принципу безсумнівної повноти дій ліквідатора.
5.2. Арбітражний керуючий не вчинив всіх належних дій на предмет виявлення ознак неплатоспроможності підприємства, приховування фіктивного банкрутства чи доведення до банкрутства для подальшого притягнення до субсидіарної відповідальності посадових осіб боржника, що також є частиною заходів, спрямованих на виявлення активів банкрута. Арбітражний керуючий фактично обмежився лише направленням запитів та отриманням відповідей на них, що є суттєвим, але водночас не єдиним способом з`ясуванням ознак неоплатності боржника.
5.3. В матеріалах справи міститься аналіз фінансово-господарської діяльності банкрута, проведений на стадії розпорядження майном, у якому відсутні висновки арбітражного керуючого за результатами проведення ним аналізу господарських договорів, укладених у підозрілому періоді, на предмет їх фраудаторності.
5.4. За даними податкового обліку та наявною інформацією, отриманою в рамках декількох порушених кримінальних проваджень, за боржником обліковується значний обсяг товарно-матеріальних цінностей (синтетичні тканини, біжутерія, одяг) та на рахунках боржника наявний обіг коштів за постачанням товарно-матеріальних цінностей, що перевищує 37 млн грн та свідчить про здійснення боржником активної господарської діяльності. Крім того, ТОВ "Фінсервіс Пром" отримано з Державного бюджету України 23 млн грн, які до бюджету не поверталися.
6. Позиція інших учасників щодо касаційної скарги
6.1. Ліквідатор ТОВ "Фінсервіс Пром" арбітражний керуючий Коваленко І. А. у відзиві заперечувала проти касаційної скарги та просила Суд залишити оскаржувані рішення у цій справі без змін, а скаргу - без задоволення, зазначаючи наступне:
- процедура банкрутства ТОВ "Фінсервіс Пром" була ініційована не самим товариством, а його кредитором - ТОВ "Мап Трансфер", вимоги якого до боржника підтверджені первинними документами та повністю визнані господарським судом, що виключає за приписами статті 166-17 Кодексу України з процедур банкрутства наявність ознак фіктивного банкрутства;
- розпорядником майна вжито всі можливі заходи щодо встановлення майнового стану ТОВ "Фінсервіс Пром", зібраними доказами підтверджено відсутність наявних активів у боржника;
- пропозиції щодо відновлення платоспроможності боржника, в тому числі від його кредиторів, відсутні;
- згідно з висновком, складеним за результатами аналізу фінансово-господарського стану боржника, задоволення вимог кредиторів можливе не інакше як через застосування ліквідаційної процедури;
- рішення про звернення до суду з клопотанням про визнання боржника банкрутом та відкриття ліквідаційної процедури було прийнято на зборах кредиторів за участі скаржника, який володіє 95,9% голосів;
- притягнення відповідальних осіб до субсидіарної відповідальності відбувається під час здійснення ліквідаційної процедури та може бути ініційовано як ліквідатором, так і кредитором, зокрема й ГУ ДПС в Одеській області (скаржником);
- наявність відкритих кримінальних проваджень жодним чином не впливає на стан провадження у справі про банкрутство боржника, про що вірно зазначили суди попередніх інстанцій в оскаржуваних у цій справі рішеннях;
- зазначаючи про перебування у власності боржника товарно-матеріальних цінностей, ГУ ДПС в Одеській області не надало жодних доказів, які б це підтверджували. До того ж, за результатами проведених розпорядником майна дій встановлено, що жодних активів, в тому числі товарно-матеріальних цінностей, про які зазначає скаржник, ТОВ "Фінсервіс Пром" не має.
7. Касаційне провадження
7.1. Ухвалою Верховного Суду від 26.06.2023 касаційну скаргу ГУ ДПС в Одеській області на постанову Південно-західного апеляційного господарського суду від 18.05.2023 та постанову Господарського суду Одеської області від 02.02.2023 залишено без руху, надано строк для усунення недоліків, а саме: надати письмові пояснення, в якому обґрунтувати підстави касаційного оскарження.
7.2. 11.07.2023 від ГУ ДПС в Одеській області до Верховного Суду надійшла заява про усунення недоліків з письмовими поясненнями.
7.3. Ухвалою Верховного Суду від 08.08.2023 відкрито касаційне провадження за касаційною скаргою ГУ ДПС в Одеській області на постанову Південно-західного апеляційного господарського суду від 18.05.2023 та постанову Господарського суду Одеської області від 02.02.2023, призначено її до розгляду в судовому засіданні на 29.08.2023 о 14:30.
7.4. 23.08.2023 до Верховного Суду від ліквідатора ТОВ "Фінсервіс Пром" арбітражного керуючого Коваленко І. А. надійшло клопотання про участь у судовому засіданні в режимі відеоконференції поза межами приміщення суду.
7.5. Ухвалою Верховного Суду від 25.08.2023 вказане клопотання було задоволено та вирішено забезпечити участь арбітражного керуючого Коваленко І. А. у судовому засіданні у справі №916/1912/22, призначеному на 29.08.2023, в режимі відеоконференції відповідно до Положення про Єдину судову інформаційно-телекомунікаційну систему та/або положень, що визначають порядок функціонування її окремих підсистем (модулів) затвердженого рішенням Вищої ради правосуддя від 17.08.2021.
7.6. В судове засідання 29.08.2023 учасники справи явку своїх представників не забезпечили, про причини нез`явлення Суд не повідомили.
7.7. Ліквідатор ТОВ "Фінсервіс Пром" арбітражний керуючий Коваленко І. А., яка подала заяву про проведення судового засідання в режимі відеоконференції, не змогла з`єднатися за допомогою системи відеоконференцзв`язку за посиланням на офіційний вебпортал судової влади України vkz.court.gov.ua. в режимі відеоконференції
7.8. Відповідно до частини п`ятої статті 197 ГПК України ризики технічної неможливості участі у відеоконференції поза межами приміщення суду, переривання зв`язку тощо несе учасник справи, який подав відповідне клопотання.
7.9. До визначеної дати проведення судового засідання від учасників справи не надійшло заяв чи клопотань, пов`язаних з рухом касаційної скарги, із вказівкою на наявність обставин, які б об`єктивно унеможливили розгляд справи у судовому засіданні 29.08.2023.