ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
13 вересня 2023 року
м. Київ
справа № 640/18442/19
адміністративне провадження № К/9901/38806/21
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача - Шарапи В.М.,
суддів - Єзерова А.А., Чиркіна С.М.,
розглянув у порядку письмового провадження касаційну скаргу Департаменту з питань державного архітектурно-будівельного контролю міста Києва виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) на рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 31 травня 2021 року у складі судді Шулежка В.П. та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 24 вересня 2021 року у складі колегії суддів: Мельничука В.П. (головуючий), суддів: Лічевецького І.О., Оксененка О.М. у справі за позовом об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Антоновича 41" до Департаменту з питань державного архітектурно-будівельного контролю міста Києва виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) про визнання протиправними дій, скасування рішень, -
ОПИСОВА ЧАСТИНА
Короткий зміст позовних вимог і рішень судів першої та апеляційної інстанцій, встановлені судами попередніх інстанцій обставини:
1. Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Антоновича 41" звернулося до суду з позовом, у якому просило:
- визнати протиправним проведення позапланової перевірки на підставі наказу (розпорядження) відповідача від 31.05.2019 № 437;
- скасувати акт складений за результатами проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності від 31.07.2019;
- скасувати припис про усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил від 31.07.2019;
- скасувати припис про зупинення підготовчих та будівельних робіт від 31.07.2019;
- скасувати протокол про правопорушення у сфері містобудівної діяльності від 31.07.2019;
- скасувати постанову № 73/19/073-7157 від 13.08.2019 про накладення штрафу за порушення у сфері містобудівної діяльності;
- скасувати наказ № 172 від 07.08.2019 про скасування права на початок проведення будівельних робіт, набутого на підставі поданого повідомлення.
1.1. На обґрунтування позовних вимог позивач зазначив про відсутність правових підстав для проведення позапланової перевірки ОСББ "Антоновича 41" та порушення строку проведення такої перевірки, що призвело до винесення протиправних рішень.
2. Окружний адміністративний суд міста Києва рішенням від 31 травня 2021 року, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 24 вересня 2021 року, позов задовольнив частково.
Визнав протиправними дії Департаменту з питань державного архітектурно-будівельного контролю міста Києва виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) щодо проведення позапланової перевірки на підставі наказу від 31.05.2019 № 437.
Скасував припис Департаменту з питань державного архітектурно-будівельного контролю міста Києва виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) про усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил від 31.07.2019.
Скасував припис Департаменту з питань державного архітектурно-будівельного контролю міста Києва виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) про зупинення підготовчих та будівельних робіт від 31.07.2019.
Скасував протокол Департаменту з питань державного архітектурно-будівельного контролю міста Києва виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) про правопорушення у сфері містобудівної діяльності від 31.07.2019.
Скасував постанову Департаменту з питань державного архітектурно-будівельного контролю міста Києва виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) про накладення штрафу за порушення у сфері містобудівної діяльності № 73/19/073-7157 від 13.08.2019.
Скасував наказ Департаменту з питань державного архітектурно-будівельного контролю міста Києва виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) про скасування права на початок проведення будівельних робіт, набутого на підставі поданого повідомлення № 172 від 07.08.2019.
У іншій частині позовних вимог відмовив.
2.1. Ухвалюючи рішення про задоволення позову, суд першої інстанції, з висновком якого погодився суд апеляційної інстанції, виходив із того, що має місце факт переривання проведення позапланової перевірки в період з 07.06.2019 до 21.06.2019 та в подальшому проведення її протягом 2 робочих днів за відсутності правових на те підстав.
Лише дотримання умов та порядку прийняття контролюючими органами рішень про проведення перевірок може бути підставою для визнання правомірними дій контролюючого органу щодо їх проведення. Своєю чергою порушення контролюючим органом вимог щодо призначення та проведення перевірки призводить до відсутності правових наслідків такої.
Враховуючи встановлене порушення Відповідачем порядку проведення перевірки, рішення прийняті за наслідками такої перевірки, а саме припис про усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил від 31.07.2019, припис про зупинення підготовчих та будівельних робіт від 31.07.2019, протокол про правопорушення у сфері містобудівної діяльності від 31.07.2019, постанова № 73/19/073-7157 від 13.08.2019 про накладення штрафу за порушення у сфері містобудівної діяльності та наказ № 172 від 07.08.2019 про скасування права на початок проведення будівельних робіт, набутого на підставі поданого повідомлення є протиправними та підлягають скасуванню.
3. Під час розгляду справи суди попередніх інстанцій встановили, що:
3.1. Відповідно до Законів України від 17 лютого 2011 року № 3038-VI "Про регулювання містобудівної діяльності" (далі - Закон №3038-VI) та "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", Порядку здійснення державного архітектурно-будівельного контролю, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23.05.2011 №553 (далі - Порядок №553), Положення про Департамент з питань державного архітектурно-будівельного контролю міста Києва виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) від 01.10.2015 № 978, та на підставі звернення КП "Керуюча компанія з обслуговування житлового фонду Голосіївського району м. Києва" від 11.04.2019 № 431-1768, службової записки від 28.05.2019 № 073/122вн, Відповідачем прийнято наказ "Про проведення позапланової перевірки" від 31.05.2019 № 437, яким управлінню контролю за будівництвом Департаменту з питань державного архітектурно-будівельного контролю міста Києва виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) наказано здійснити проведення позапланової перевірки: об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Антоновича 41" (код ЄДРПОУ 42474302, 03150, м. Київ, вул. Антоновича 41); ПП "проектно-будівельна фірма "ДОМ" (код ЄДРПОУ 31188380, 14005, Чернігівська обл., м. Чернігів, вул. Шевчука, 4, кв. 49); ТОВ "ВЕНТ ТЕК.УКРАЇНА" (код ЄДРПОУ 36590370, 01011, м. Київ, Печерський узвіз, 19) на предмет дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил на об`єкті будівництва "Капітальний ремонт даху житлового будинку 41 на вул. Антоновича у Голосіївському районі м. Києва".
3.2. 29.07.2019 відповідачем прийнято наказ "Про проведення перевірки" № 582, яким відповідно до законів №3038-VI та "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", Порядку № 553, Положення про Департамент з питань державного архітектурно-будівельного контролю міста Києва виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) від 01.10.2015 № 978, та на підставі звернення КП "Керуюча компанія з обслуговування житлового фонду Голосіївського району м. Києва" від 11.04.2019 № 431-1768, службової записки від 28.05.2019 № 073/122вн, службової записки від 29.07.2019 № 073/210вн Відповідачем зобов`язано управління контролю за будівництвом Департаменту з питань державного архітектурно-будівельного контролю міста Києва виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) здійснити проведення позапланової перевірки: об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Антоновича 41" (код ЄДРПОУ 42474302, 03150, м. Київ, вул. Антоновича 41); ТОВ "ВЕНТ ТЕК.УКРАЇНА" (код ЄДРПОУ 36590370, 01011, м. Київ, Печерський узвіз, 19) на предмет дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил на об`єкті будівництва "Капітальний ремонт даху житлового будинку 41 на вул. Антоновича у Голосіївському районі м. Києва".
3.3. На підставі вказаних наказів від 31.05.2019 № 437, від 29.07.2019 № 582 та направлень від 27.06.2019 № б/н, від 30.07.2019 № б/н проведено перевірку дотримання суб`єктами містобудування вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил на об`єкті: "Капітальний ремонт даху житлового будинку 41 на вул. Антоновича у Голосіївському районі м. Києва", за результатами якої складено акт від 31.07.2019 № б/н.
3.4. У матеріалах перевірки зазначено про такі порушення:
замовником будівництва не отримані вихідні дані для проектування (містобудівні умови та обмеження для проектування), чим порушено вимоги статті 29 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності";
проектна документація неналежним чином розроблена Генеральним проектувальником (без містобудівних умов та обмежень для проектування, що є основними складовими вихідних даних) та затверджена замовником, чим порушено частину 1статті 31 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" та статтю 7 Закону України "Про архітектурну діяльність";
в повідомленні № КВ 061182971427 наведені недостовірні дані в частині: визначення виду будівництва, належно розробленої та затвердженої проектної документації, отримання містобудівних умов та обмежень для проектування, чим порушено частину 8 статті 36 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності";
під час перевірки не надані наступні документи: вихідні дані на проектування (завдання на проектування); звіт за результатами технічного обстеження стану конструкцій; технічну документацію на існуючий дах; акт приймання-передавання проектної документації, договір укладений з проектною організацією, наказ про призначення головного архітектора проекту, договір, укладений на здійснення авторського нагляду, договір, укладений на здійснення технічного нагляду, наказ про призначення відповідального виконавця робіт, проект організації будівництва, проект виконання робіт, виконавчу документацію, відповідно до ДБН А.3.1-5, чим порушено пункт 14 Порядку № 553.
3.5. На підставі матеріалів перевірки відповідач склав припис про усунення порушень вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил від 31.07.2019, яким зобов`язано позивача в термін до 30.08.2019 усунути допущені порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил.
3.6. Також, 31.07.2019 відповідач склав припис про зупинення підготовчих та будівельних робіт та протокол про правопорушення у сфері містобудівної діяльності.
3.7. Наказом Департаменту від 07.08.2019 № 172 "Про", відповідно до частини другої статті 39-1 Закону №3038-VI, пункту 15 Порядку виконання підготовчих та будівельних робіт, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 13.04.2011 № 466, на підставі акта від 31.07.2019 № б/н, скасовано право на початок виконання будівельних робіт, набуте на підставі поданого повідомлення про початок виконання будівельних робіт щодо об`єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об`єктів з незначними наслідками (СС1) "Капітальний ремонт даху житлового будинку 41 по вул. Антоновича у Голосіївському районі м. Києва" від 24.10.2018 № КВ 061182971427. Замовник - ОСББ "Антоновича 41".
3.8. 13.08.2019 відповідач прийняв постанову про накладення штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності № 73/19/073-7157, якою позивача визнано винним у вчиненні правопорушення передбаченого пунктом 2 частини другої статті 2 Закону України "Про відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності" та накладено штраф у сумі 72 252,00 грн.
Короткий зміст вимог та узагальнені доводи касаційної скарги, заперечень (відзиву) на касаційну скаргу:
4. Не погоджуючись із рішеннями судів попередніх інстанцій, посилаючись на неправильне застосування судами норм матеріального права, порушення норм процесуального права, відповідач - Департамент з питань державного архітектурно-будівельного контролю міста Києва виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), звернувся з касаційною скаргою, у якій просить скасувати рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 31.05.2021 та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 24.09.2021, ухвалити нове судове рішення про відмову у задоволенні позову.
4.1. Мотивами в обґрунтування доводів касаційної скарги вказано, що суди попередніх інстанцій не правильно застосували до спірних правовідносин норми Закону №3038-VI, Порядку виконання будівельних робіт, затвердженим Постановою Кабінету Міністрів України від 13 квітня 2011 року №466 ( далі - Порядок № 466), Порядку №553. На переконання відповідача позапланова перевірка призначена, продовжена і проведена у встановленому порядку. Порушення позивачем норм статей 26, 29, 39-1 Закону №3038-VI, статей 23, 26 Закону України "Про архітектурну діяльність", Порядку №466 підтверджені матеріалами перевірки. Проте з цього приводу суди попередніх інстанцій не повно встановили обставини справи і надали їм належну правову оцінку.
4.2. Також відповідач вказує, що суди попередніх інстанцій не застосували до обставин цієї справи висновків Верховного Суду, викладеного у постанові від 21.02.2018 по справі №757/40310/16-а, щодо застосування пункту 7 Порядку №553 під час продовження позапланової перевірки. Наполягає на відступі від правових позицій Верховного Суду, висловлених у постановах від 05.02.2019 по справі №2а/10138/12/2670, від 05.02.2019 у справі №821/1157/16, від 04.02.2019 по справі №807/242/14, від 09.04.2021 по справі №640/4901/20, які були враховані судами попередніх інстанцій під час ухвалення оскаржених судових рішень.
5. Позивач подав відзив на касаційну скаргу, у якому не визнав її. Просить суд касаційної інстанції залишити касаційну скаргу без задоволення, а рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 31.05.2021 та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 24.09.2021 - без змін. Підставами вказує правильне застосування судами попередніх інстанцій норм матеріального права з урахуванням актуальної практики Верховного Суду щодо застосування норм права, які регулюють правовідносини, щодо яких виник спір, а також дотримання судами норм процесуального права.