ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
06 вересня 2023 року
м. Київ
Справа № 926/54/22
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду: Краснов Є. В. - головуючий, Мачульський Г. М., Рогач Л. І.,
секретар судового засідання - Денисевич А. Ю.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю Виробничо-комерційної фірми "Екомонтажсервіс" на постанову Західного господарського апеляційного суду (колегія суддів у складі: Кордюк Г. Т., Кравчук Н. М., Плотніцький Б. Д.) від 24.04.2023 у справі № 926/54/22
за позовом Першого заступника керівника Чернівецької обласної прокуратури в інтересах держави в особі Чернівецької міської ради до: 1) Товариства з обмеженою відповідальністю Виробничо-комерційної фірми "Екомонтажсервіс"; 2) Державного реєстратора Чернівецької міської ради Карвацької Галини Федорівни про скасування рішення державного реєстратора про державну реєстрацію прав, скасування державної реєстрації прав та їх обтяжень,
за участю представників:
позивача - Юзьківа М. І.,
відповідача-1 - Гінінгера А. З.,
відповідача-2 - Сидори І. Ю.,
ВСТАНОВИВ:
Короткий зміст позовних вимог
1. Перший заступник керівника Чернівецької обласної прокуратури звернувся до Господарського суду Чернівецької області з позовом в інтересах держави в особі Чернівецької міської ради до Товариства з обмеженою відповідальністю Виробничо-комерційної фірми "Екомонтажсервіс" (далі - ТОВ ВКФ "Екомонтажсервіс") та Державного реєстратора Чернівецької міської ради Карвацької Галини Федорівни про визнання незаконним та скасування рішення державного реєстратора Чернівецької міської ради Карвацької Г. Ф. від 22.03.2019 (індексний номер рішення - 46135342) про реєстрацію за ТОВ ВКФ "Екомонтажсервіс" права приватної власності на нежитлову будівлю прохідної літ "А" заг. пл. 4.60 м2, дренажні колодці № 1-7 за адресою м. Чернівці, проспект Незалежності, будинок 137 (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна - 1794579173101, запис про право власності 30861644) та про скасування державної реєстрації речових прав та їх обтяжень на нежитлову будівлю прохідної літ "А" заг. пл. 4.60 м2, дренажні колодці № 1-7 за адресою: м. Чернівці, проспект Незалежності, будинок 137 (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна - 1794579173101, запис про право власності 30861644) за ТОВ ВКФ "Екомонтажсервіс".
Короткий зміст рішень судів попередніх інстанцій
2. Ухвалою Господарського суду Чернівецької області від 21.02.2023 позов залишено без розгляду.
3. Приймаючи оскаржувану ухвалу, місцевий господарський суд виходив з того, що надання на підтвердження підстав для звернення до суду через бездіяльність Чернівецької міської ради листа від іншої юридичної особи свідчить про недотримання з боку прокурора підстав для подання позовної заяви в інтересах держави, які визначені статтею 23 Закону України "Про прокуратуру". Крім того, суд першої інстанції зазначив про те, що звернення прокурора, яке адресовано Чернівецькій міській раді, має бути розглянуто саме депутатами цієї ради у встановленому порядку і по ньому має бути прийнято відповідне рішення, як результат діяльності Ради в особі депутатського корпусу. Таким чином, суд дійшов висновку, що прокурор передчасно звернувся до суду із відповідною позовною заявою, оскільки ним не виконані ті процедури, які мають передувати такому зверненню до суду для підтвердження підстав для самостійного подання відповідного позову.
4. Постановою Західного апеляційного господарського суду від 24.04.2023 ухвалу суду першої інстанції скасовано, справу направлено до Господарського суду Чернівецької області для продовження розгляду.
5. Суд наголосив, що позов скеровано до суду 30.12.2021, що свідчить, що Чернівецька міська рада, на адресу якої прокурором направлено два листи від 16.06.2021 № 15-1132-21 та від 13.09.2021 № 15-382вих-21, протягом розумного строку, а саме упродовж 2 років 9 місяців з моменту реєстрації права та 6 місяців з моменту повідомлення прокурором не вживала заходів до захисту порушених інтересів, а тому у даному випадку, наявні підстави для представництва, передбачені частиною третьою статті 23 Закону України "Про прокуратуру".
Короткий зміст касаційної скарги
6. ТОВ ВКФ "Екомонтажсервіс" у касаційній скарзі просить постанову апеляційної інстанції скасувати, ухвалу суду першої інстанції залишити без змін.
7. Скарга мотивована неправильним застосуванням та порушенням судом апеляційної інстанції норм чинного законодавства, зокрема, статті 23 Закону України "Про прокуратуру", статей 1, 5, 10, 26, 42, 45, 51, 52, 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні".
Узагальнений виклад позицій інших учасників справи
8. Чернівецька обласна прокуратура у відзиві просить касаційну скаргу залишити без задоволення.
Позиція Верховного Суду
9. Як встановлено судами на підставі рішення державного реєстратора Чернівецької міської ради від 26.03.2019 за ТОВ ВКФ "Екомонтажсервіс" зареєстровано право власності на нежитлову будівлю прохідної літ. "А" загальною площею 4,60 м2, дренажні колодці № 1-7 у м. Чернівці, проспект Незалежності, 137.
10. У листі від 16.06.2021 № 15-1132-21 прокурор проінформував Чернівецьку міську раду про безпідставну реєстрацію державним реєстратором Карвацькою Г. Ф. за ТОВ ВКФ "Екомонтажсервіс" дренажних колодязів та прохідної, як нерухомого майна.
11. 13.09.2021 прокурор повторно звернувся з листом за № 15-382вих-21 до Чернівецької міської ради, у якому зазначив про безпідставну реєстрацію права власності на нерухоме майно - нежитлову будівлю прохідної літ. "А", загальної площею 4,60 м2, та дренажних колодязів № 1-7 по пр.-т Незалежності, 137 в м. Чернівці, а також просив надати відповідь з приводу того чи будуть вживатися Чернівецькою міською радою заходи до скасування права власності на вищезазначене нерухоме майно.
12. У листах на бланку виконавчого комітету Чернівецької міської ради від 08.07.2021 за № 01/02-29/2044 та від 24.09.2021 за № 01/02-29/2698 заступник міського голови та Чернівецький міський голова повідомили обласну прокуратуру про те, що Чернівецькою міською радою не будуть вживатися заходи для усунення цих порушень.
13. 22.10.2021 прокурор у листі № 15-436вих-21 повідомив Чернівецьку міську раду про підготовку позову та про те, що він буде поданий до Господарського суду Чернівецької області.
14. Відповідно до пункту 3 частини 1 статті 131-1 Конституції України в Україні діє прокуратура, яка здійснює представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.
15. Положення пункту 3 частини 1 статті 131-1 Конституції України відсилає до спеціального закону, яким мають бути визначені виключні випадки та порядок представництва прокурором інтересів держави в суді. Таким законом є Закон України "Про прокуратуру".
16. Згідно з абзацами 1, 2 частини 3 статті 23 Закону України "Про прокуратуру" прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу. Наявність таких обставин обґрунтовується прокурором у порядку, передбаченому частиною 4 цієї статті.
17. Відповідно до абзаців 1- 3 частини 4 статті 23 Закону України "Про прокуратуру" наявність підстав для представництва має бути обґрунтована прокурором у суді. Прокурор здійснює представництво інтересів громадянина або держави в суді виключно після підтвердження судом підстав для представництва. Прокурор зобов`язаний попередньо, до звернення до суду, повідомити про це громадянина та його законного представника або відповідного суб`єкта владних повноважень. У разі підтвердження судом наявності підстав для представництва прокурор користується процесуальними повноваженнями відповідної сторони процесу. Наявність підстав для представництва може бути оскаржена громадянином чи її законним представником або суб`єктом владних повноважень.
18. Одночасно згідно з положеннями частин 3- 5 статті 53 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України) у визначених законом випадках прокурор звертається до суду з позовною заявою, бере участь у розгляді справ за його позовами, а також може вступити за своєю ініціативою у справу, провадження в якій відкрито за позовом іншої особи, до початку розгляду справи по суті, подає апеляційну, касаційну скаргу, заяву про перегляд судового рішення за нововиявленими або виключними обставинами. Прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах. Невиконання цих вимог має наслідком застосування положень, передбачених статтею 174 цього Кодексу. У разі відкриття провадження за позовною заявою, поданою прокурором в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати функції держави у спірних правовідносинах, зазначений орган набуває статусу позивача. У разі відсутності такого органу або відсутності у нього повноважень щодо звернення до суду прокурор зазначає про це в позовній заяві і в такому разі набуває статусу позивача.
19. Таким чином, зі змісту вищезазначених законодавчих положень вбачається, що прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави у двох випадках: 1) якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені повноваження здійснювати такий захист у спірних правовідносинах; 2) якщо немає органу державної влади, органу місцевого самоврядування чи іншого суб`єкта владних повноважень, до компетенції якого віднесені повноваження здійснювати захист законних інтересів держави у спірних правовідносинах.
20. Перший "виключний випадок" передбачає наявність органу, який може здійснювати захист інтересів держави самостійно, а другий - відсутність такого органу. Однак підстави представництва інтересів держави прокуратурою у цих двох випадках істотно відрізняються.
21. У першому випадку прокурор набуває право на представництво, якщо відповідний суб`єкт владних повноважень не здійснює захисту або здійснює неналежно.
22. "Нездійснення захисту" має прояв в пасивній поведінці уповноваженого суб`єкта владних повноважень - він обізнаний про порушення інтересів держави, має відповідні повноваження для їх захисту, але всупереч цим інтересам за захистом до суду не звертається.
23. "Здійснення захисту неналежним чином" має прояв в активній поведінці (сукупності дій та рішень), спрямованій на захист інтересів держави, але яка є неналежною.
24. "Неналежність" захисту може бути оцінена з огляду на встановлений порядок захисту інтересів держави, який, серед іншого, включає досудове з`ясування обставин порушення інтересів держави, обрання способу їх захисту та ефективне здійснення процесуальних прав позивача.