1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


Перейти до правової позиції

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

12 вересня 2023 року

м. Київ

справа № 440/7212/21

адміністративне провадження № К/990/11989/23

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Рибачука А.І.,

суддів: Бучик А.Ю., Тацій Л.В.,

розглянувши у порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами в суді касаційної інстанції адміністративну справу № 440/6760/21

за позовом керівника Полтавської окружної прокуратури в інтересах держави до Полтавської міської ради, Управління з питань містобудування та архітектури виконавчого комітету Полтавської міської ради, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача - Товариство з обмеженою відповідальністю (далі - ТОВ) "Салтівський м`ясокомбінат", про визнання протиправними та скасування пунктів рішення, визнання протиправними та скасування паспортів прив`язки, зобов`язання вчинити певні дії, провадження у якій відкрито

за касаційною скаргою заступника керівника Полтавської обласної прокуратури

на постанову Другого апеляційного адміністративного суду від 02.03.2023, ухвалену у складі колегії суддів: головуючої судді: Чалого І.С., суддів: Катунова В.В., Бершова Г.Є.,

ВСТАНОВИВ:

І. РУХ СПРАВИ

1. 29.06.2021 керівник Полтавської окружної прокуратури Полтавської області в інтересах держави в особі територіальної громади міста Полтави звернувся до суду з позовом, у якому просив:

визнати протиправними та скасувати пункти 1, 2, 4 рішення Полтавської міської ради від 19.03.2021 "Про розміщення тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності" в частині продовження ТОВ "Салтівський м`ясокомбінат" розміщення тимчасової споруди для здійснення підприємницької діяльності на території м. Полтава, продовження ТОВ "Салтівський м`ясокомбінат" дії особистих строкових земельних сервітутів та паспортів прив`язки на наступні тимчасові споруди згідно із додатком 1 до рішення:

під номером 70 - торговельного павільйону №1, на земельній ділянці площею 30 кв.м. з кадастровим номером 5310137000:15:012:0171, по вул. Європейська, поруч із зупинкою громадського транспорту "Медакадемія" у м. Полтаві;

під номером 71 - торговельного павільйону №1, на земельній ділянці площею 49 кв.м. з кадастровим номером 5310136700:15:012:0144, по вул. Європейська, поруч із зупинкою громадського транспорту "Медакадемія" у м. Полтаві;

під номером 72 - торговельного павільйону №1, на земельній ділянці площею 32 кв.м. з кадастровим номером 5310136700:16:004:0198, по вул. Миру 7 у м. Полтаві ;

під номером 73 - торговельного павільйону №2 на земельній ділянці площею 33 кв.м. з кадастровим номером 5310136700:16:004:0224, по вул. Миру 7 у м. Полтаві;

визнати протиправними та скасувати паспорти прив`язки від 13.07.2015 №01-02-01-17/1911-1305 та від 24.10.2014 №01-02-17/2582-1176.

В обґрунтування позовних вимог прокурор зазначив, що Полтавська міська рада належним чином не виконала покладені на неї повноваження з розпорядження землею територіальної громади. На думку прокурора, протиправне надання землі, що перебуває під особливою охороною держави, у користування третій особі шляхом продовження дії особистого строкового сервітуту для продовження розміщення тимчасової споруди міською радою, що представляє відповідну територіальну громаду та здійснює від її імені та в її інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, суперечить інтересам держави в цілому. При цьому, як зазначив прокурор, орган, на який покладаються повноваження щодо забезпечення виконання міською радою своїх зобов`язань у спірних правовідносинах, відсутній.

Щодо суті спору, прокурор в обґрунтування своїх позовних вимог заначив, що оспорюваним рішенням від 19.03.2021 "Про розміщення тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності на території м. Полтава" Полтавська міська рада надала дозвіл ТОВ "Салтівський м`ясокомбінат" на продовження розміщення стаціонарних тимчасових споруд: під номером 70 - торговельного павільйону №1, на земельній ділянці площею 30 кв.м. з кадастровим номером 5310137000:15:012:0171, по вул. Європейська, поруч із зупинкою громадського транспорту "Медакадемія" у м. Полтаві; під номером 71 - торговельного павільйону №1, на земельній ділянці площею 49 кв.м. з кадастровим номером 5310137000:15:012:0144, по вул. Європейська, поруч із зупинкою громадського транспорту "Медакадемія" у м. Полтаві; під номером 72 - торговельного павільйону №1, на земельній ділянці площею 32 кв.м. з кадастровим номером 5310136700:16:004:0198, по вул. Миру, 7 у м. Полтаві; під номером 73 - торговельного павільйону №2, на земельній ділянці площею 33 кв.м. з кадастровим номером 5310136700:16:004:0224, по вул. Миру, 7 у м. Полтаві, а також продовжила дію особистого строкового сервітуту, хоча на час прийняття оспорюваного рішення Полтавською міською радою документ, що посвідчує продовження права користування земельними ділянками з кадастровими номерами: 5310137000:15:012:0171, 5310137000:15:012:0144, 5310136700:16:004:0198 та 5310136700:16:004:0224 був відсутній, що унеможливило продовження Управлінням з питань містобудування та архітектури Виконавчого комітету Полтавської міської ради терміну дії оформлених паспортів прив`язки ТОВ "Салтівський м`ясокомбінат".

Також прокурор вказав на те, що відповідно до Закону України від 17.02.2021 № 3038-VI "Про регулювання містобудівної діяльності" (далі - Закон № 3038-VI) тимчасова споруда може мати площу не більше 30 квадратних метрів, тоді як стаціонарні тимчасові споруди - торговельні павільйони, розміщення яких продовжено оспорюваним рішенням, є більшими за площею. Окрім цього прокурор зазначив, що погодження Національної поліції на розміщення цих споруд не надавалося, у зв`язку з чим таке розміщення тимчасових споруд відбулось з порушенням ДСТУ № 3587-97 "Автомобільні дороги, вулиці та залізничні переїзди".

2. Полтавський окружний адміністративний суд рішенням від 12.01.2022 частково задовольнив позовні вимоги:

визнав протиправними та скасував пункти 1, 2, 4 рішення Полтавської міської ради від 19.03.2021 "Про розміщення тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності" в частині продовження розміщення ТОВ "Салтівський м`ясокомбінат" стаціонарних тимчасових споруд:

під номером 70 - торговельного павільйону №1, на земельній ділянці площею 30 кв.м. з кадастровим номером 5310137000:15:012:0171, по вул. Європейська, поруч із зупинкою громадського транспорту "Медакадемія" у м. Полтаві;

під номером 71 - торговельного павільйону №1, на земельній ділянці площею 49 кв.м. з кадастровим номером 5310137000:15:012:0144, по вул. Європейська, поруч із зупинкою громадського транспорту "Медакадемія" у м. Полтаві;

під номером 72 - торговельного павільйону №1, на земельній ділянці площею 32 кв.м. з кадастровим номером 5310136700:16:004:0198, по вул. Миру, 7 у м. Полтаві;

під номером 73 - торговельного павільйону №2, на земельній ділянці площею 33 кв.м. з кадастровим номером 5310136700:16:004:0224, по вул. Миру, 7 у м. Полтаві;

в частині продовження дії особистого строкового земельного сервітуту ТОВ "Салтівський м`ясокомбінат" на земельні ділянки з кадастровими номерами 5310137000:15:012:0171, 5310137000:15:012:0144, 5310136700:16:004:0198, 5310136700:16:004:0224 та продовження терміну дії паспортів прив`язки на вказані тимчасові споруди;

скасував паспорти прив`язки від 13.07.2015 №01-02-01-17/1911-1305 та від 24.10.2014 № 01-02-17/2582-1176;

у задоволенні іншої частини позовних вимог - відмовив.

3. Другий апеляційний адміністративний суд постановою від 02.03.2023 скасував рішення суду першої інстанції; ухвалив нове рішення - про відмову у задоволенні позовних вимог.

4. 28.03.2023 заступник керівника Полтавської обласної прокуратури звернувся до Верховного Суду із касаційною скаргою, у якій, посилаючись на неправильне застосування судом апеляційної інстанції норм матеріального права та порушення ним норм процесуального права, просить скасувати постанову Другого апеляційного адміністративного суду від 02.03.2023 у справі №440/7212/21 за вищевказаним позовом, з підстав, визначених пунктами 1, 3, частини четвертої статті 328 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), та залишити в силі рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 12.01.2022.

5. Верховний Суд ухвалою від 24.04.2023 відкрив касаційне провадження за вказаною вище касаційною скаргою з підстави, визначеної пунктом 3 частини четвертої статті 328 КАС України та витребував матеріалі справи із суду першої інстанції.

6. 08.05.2023 та 15.05.2023 до Верховного Суду від Полтавської міської ради та ТОВ "Салтівський м`ясокомбінат" надійшли відзиви на вказану вище касаційну скаргу, у яких відповідач та третя особа просять залишити останню без задоволення, а оскаржуване заступником керівника Полтавської обласної прокуратури судове рішення - без змін.

ІІ. ОБСТАВИНИ СПРАВИ

7. У справі, яка розглядається суди встановили, що 24.10.2014 Управлінням з питань містобудування та архітектури виконавчого комітету Полтавської міської ради ТОВ "Салтівський м`ясокомбінат" видано паспорт прив`язки № 01-02-17/2582-1176 стаціонарної тимчасової споруди: торговельного павільйону №1 по вул. Фрунзе / вул. Європейська, поруч із зупинкою громадського транспорту "Медакадемія", площа споруди 54,0 кв.м.

13.07.2015 Управлінням з питань містобудування та архітектури виконавчого комітету Полтавської міської ради ТОВ "Салтівський м`ясокомбінат" видано паспорт прив`язки № 01-02-01-17/1911-1305 стаціонарної тимчасової споруди: торговельний павільйон № 1, площею 26, 5 кв.м. та торговельний павільйон № 2, площею 26,5 кв.м, по вул. Миру, 7 у м. Полтава .

ТОВ "Салтівський м`ясокомбінат" звернулося до Виконавчого комітету Полтавської міської ради із заявою від 21.01.2021 (вх №04-66/1/668) щодо можливості подальшого розміщення стаціонарних тимчасових споруд: торговельного павільйону №1 по вул. Європейська, поруч із зупинкою громадського транспорту "Медакадемія" та торговельного павільйону № 1, по вул. Миру, 7 у м. Полтава.

Протоколом засідання комісії з розміщення тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності на території м. Полтава від 16.02.2021 № ПР/01.5/01 погоджено клопотання третьої особи щодо можливості подальшого розміщення стаціонарних тимчасових споруд: торговельного павільйону №1, площею 54,0 кв.м, на земельній ділянці загальною площею 79,0 кв.м., по вул. Європейська, поруч із зупинкою громадського транспорту "Медакадемія", торговельних павільйонів №1 та №2, площею 26,5 кв.м кожен, на земельних ділянках площами 32,0 кв.м та 33,0 кв.м по вул. Миру, 7, на 5 років за умови дотримання державних, санітарно-гігієнічних та будівельних норм і правил, інших вимог чинного законодавства.

ТОВ "Салтівський м`ясокомбінат" звернулося до Полтавської міської ради із заявою від 17.02.2021, у якій просило на підставі позитивного висновку комісії з розміщення тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності на території м. Полтава (протокол від 16.02.2021 № ПР 01.5/01) оформити договори особистого строкового земельного сервітуту на земельні ділянки: загальною площею 79,0 кв.м (49,0 кв.м та 30,0 кв.м) по вул. Європейська, поруч із зупинкою громадського транспорту "Медакадемія" (кадастрові номери: 5310137000:15:012:0171 та 5310137000:15:012:0144) для розміщення стаціонарної тимчасової споруди торговельного павільйону №1, площею 54,0 кв.м, загальними площами 32,0 кв.м та 33,0 кв.м (кадастрові номери: 5310136700:16:004:0198, 5310136700:16:004:0224) для розміщення двох торговельних павільйонів вул. Миру, 7, площею 26,5 кв.м кожен.

19.03.2021 Полтавська міська рада прийняла рішення "Про розміщення тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності на території м. Полтава", пунктом 1 якого продовжено розміщення тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності на території м. Полтава, згідно з додатком 1 - на 5 років; пунктом 2 рішення замовникам, зазначеним в додатку 1 до цього рішення, продовжено дію особистого строкового земельного сервітуту на раніше сформовані земельні ділянки з оформленням відповідних договорів у встановленому порядку; пунктом 4 рішення зобов`язано замовників, зазначених в додатку 1 до цього рішення, в Управлінні з питань містобудування та архітектури продовжити термін дії оформлених паспортів прив`язки.

Управлінням з питань містобудування та архітектури Виконавчого комітету Полтавської міської ради продовжено дію паспортів прив`язки від 13.07.2015 №01-02-01-17/1911-1305 та від 24.10.2014 №01-02-17/2582-1176 до 19.03.2026.

Також встановлено, що згідно із інформацією з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно відомості щодо права користування (сервітут) земельними ділянками за кадастровими номерами: 5310137000:15:012:0171, 5310136700:16:004:0198 та 5310136700:16:004:0224 - відсутні.

Згідно з інформацією з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно право користування (сервітут) земельною ділянкою за кадастровим номером: 5310137000:15:012:0144 згідно з договором від 17.09.2014 б/н (зареєстровано), про що до реєстру внесено запис номер 7776826, строк дії до 22.07.2019.

Також встановлено, що за інформацією наданою Управлінням патрульної поліції в Полтавській області в листі від 19.04.2021 № 6196/41/26/0)_2021 торговельні павільйони ТОВ "Салтівський м`ясокомбінат" (пункти рішення 70 та 71) встановлені на відстані менше 5 метрів від проїзної частини, та на зупинці громадського транспорту на відстані ближче ніж 20 метрів в обидва боки по тротуару від установленого дорожнього знака, що її позначає.

Крім того, за інформацією Управління патрульної поліції в Полтавській області, наведеною в листі від 04.06.2021 №8961/41/26/0/_2021, торговельні павільйони ТОВ "Салтівський м`ясокомбінат" (пункти рішення 72 та 73) встановлені на відстані менше 5 метрів від проїзної частини, та на зупинці громадського транспорту на відстані ближче ніж 20 метрів в обидва боки по тротуару від установленого дорожнього знака, що її позначає.

Не погодившись з пунктами 1, 2, 4 рішення Полтавської міської ради від 19.03.2021 "Про розміщення тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності на території м. Полтава" в частині продовження ТОВ "Салтівський м`ясокомбінат" розміщення тимчасової споруди для здійснення підприємницької діяльності на території м. Полтава, продовження ТОВ "Салтівський м`ясокомбінат" дії особистого строкового земельного сервітуту та паспортів прив`язки на тимчасові споруди згідно з додатком 1 до рішення, керівник Полтавської окружної прокуратури Полтавської області звернувся до суду з цим позовом в інтересах держави в особі територіальної громади міста Полтави.

ІІІ. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

8. Вирішуючи питання про наявність у прокурора права звернення до суду з цим позовом, суд першої інстанції вказав на те, що прокурором в адміністративному позові вказано, які саме інтереси держави порушено оскаржуваними положеннями спірного рішення, оскільки інтереси держави, у тому числі охоплюють інтереси мешканців територіальної громади, зокрема, у такій сфері як земельні відносини щодо розпорядження землями комунальної власності територіальних громад, а також враховуючи, що відсутній орган, до компетенції якого належить здійснення нагляду за діяльністю органів місцевого самоврядування, а відтак суд дійшов висновку про те, що прокурором доведено підстави для захисту інтересів держави у суді.

При цьому, частково задовольняючи позовні вимоги суд першої інстанції виходив із того, що пункти 1, 2 та 4 рішення Полтавської міської ради від 19.03.2021 "Про розміщення тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності на території м. Полтава" в частині продовження ТОВ "Салтівський м`ясокомбінат" розміщення стаціонарних тимчасових споруд на 5 років; в частині продовження дії особистих строкових земельних сервітутів ТОВ "Салтівський м`ясокомбінат" на земельні ділянки та продовження терміну дії паспортів прив`язки на тимчасові споруди прийняті Полтавською міською радою з порушенням вимог Закону України від 21.05.1997 № 280/97-ВР "Про місцеве самоврядування в Україні" (далі - Закон № 280/97-ВР), Земельного кодексу України, статті 28 Закону № 3038-VI, Порядку розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності, затвердженого Наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 21.10.2011 № 244 (далі - Порядок № 244), та Положення про розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності на території м. Полтава, затвердженого рішенням Полтавської міської ради (двадцять другої сесії шостого скликання) від 18.05.2012, оскільки при прийнятті рішення про продовження дії паспортів прив`язки Управлінням з питань містобудування та архітектури Виконавчого комітету Полтавської міської ради не було дотримано норм щодо розміщення тимчасової споруди для здійснення підприємницької діяльності, закріплених в Єдиних правилах ремонту і утримання автомобільних доріг, вулиць, залізничних переїздів, правил користування ними та охорони, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 30.03.1994 №198 (далі - Єдині правила); тимчасові споруди через перевищення їх площі не відповідають ознакам тимчасової споруди у розумінні статті 28 Закону № 3038-VI; на час прийняття оскаржуваного рішення були відсутні документи, що посвідчують продовження права користування відповідними земельними ділянками, а відтак у Полтавської міської ради були відсутні підстави для продовження строків розміщення тимчасових споруд та терміну дії паспортів прив`язки №01-02-01-17/1911-1305 та №01-02-17/2582-1176.

Беручи до уваги ту обставину, що строки дії паспортів прив`язки №01-02-01-17/1911-1305 та №01-02-17/2582-1176 не підлягали продовженню у зв`язку з невідповідністю паспортів прив`язки вимогам статті 28 Закону № 3038-VI, пунктам 20, 26 Єдиних правил та Положення про розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності на території м. Полтава станом на дату прийняття Полтавською міською радою оспорюваних положень рішення 19.03.2021, суд першої інстанції дійшов висновку про необхідність скасування вказаних паспортів прив`язки.

9. Суд апеляційної інстанції, скасовуючи рішення суду першої інстанції та відмовляючи у задоволенні позовних вимог виходив із того, що площа кожного торговельного павільйону підприємства щодо розміщення яких виник спір у цій справі за кресленням контурів не перевищує допустимі 30 кв.м, а їх об`єднання (суміщення) не суперечить положенням статті 28 Закону № 3038-VI та Порядку № 244.

Також суд апеляційної інстанції вказав на те, що відповідачі діяли на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, зважаючи на норми Закону № 3038-VI, Порядку № 244, а оспорювані положення рішення Полтавської міської ради відповідають вимогам частини другої статті 2 КАС України, оскільки процедура продовження дії паспорту прив`язки не передбачає здійснення перевірки відповідності намірів щодо місця розташування тимчасової споруди комплексній схемі розміщення тимчасових споруд та урахування всіх наявних планувальних обмежень, передбачених будівельними нормами, з огляду на те, що відповідно до пунктів 1.8, 2.4, 2.5 Порядку № 244 така перевірка здійснюється на стадії надання паспорта, а не продовження його дії; відсутність документа на землекористування не є підставою як для відмови у видачі паспорта прив`язки, так і для відмови у продовженні його дії або анулювання його дії чи визнання його протиправним та скасування.

Окрім того, суд апеляційної інстанції вказав на те, що Порядок № 244 не містить приписів стосовно попереднього набуття суб`єктами господарювання будь-яких прав на земельні ділянки та їх реєстрацію, відсутність документа на землекористування не є підставою ні для відмови у видачі паспорта прив`язки, ні для відмови у продовженні його дії або анулювання його дії чи визнання його протиправним та скасування, а тому висновки місцевого суду щодо протиправності оскаржуваного рішення і скасування паспорту прив`язки не можна визнати обґрунтованими.

До того ж суд апеляційної інстанції вказав на те, що прокурор помилково вважає, що термін "мала архітектурна форма", визначений у частині третій статті 21 Закону України від 06.03.2005 № 2807-IV "Про благоустрій населених пунктів" (далі - Закон № 2807-IV) і застосований у Єдиних правилах, тотожний терміну "тимчасова споруда для здійснення підприємницької діяльності", визначеному у частині другій статті 28 Закону №3038-VI, і застосованому у Порядку № 244, оскільки чинним законодавством врегульовано порядок розміщення як малих архітектурних форм, так і тимчасових споруд, але різними правовими актами, а відтак, на думку суду апеляційної інстанції вимоги Єдиних правил розповсюджуються на розміщення малих архітектурних форм, а не тимчасових споруд, які знаходяться за межами червоних ліній вулиць, а відтак у третьої особи була відсутня потреба в погодженні їх розміщення із уповноваженим підрозділом Національної поліції.

IV. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ

10. Касаційна скарга заступника керівника Полтавської обласної прокуратури обґрунтована посиланням на відсутність висновку Верховного Суду стосовно застосування положень статей 98-102 ЗК України, статті 28 Закону № 3038-VI, Порядку №244 у поєднанні із нормами Положення про розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності на території м. Полтава, затвердженого рішенням Полтавської міської ради від 18.05.2012, яке є спеціальним нормативно-правовим актом органу місцевого самоврядування, який регулює спірні правовідносини.

V. ВИСНОВКИ ВЕРХОВНОГО СУДУ

11. Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи та доводам касаційної скарги, а також виходячи із меж касаційного перегляду справи, визначених статтею 341 КАС України, колегія суддів виходить із такого.

12. Частиною другою статті 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

13. Механізм розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності регулюється Законом № 3038-VI, Порядком № 244, з урахуванням вимог Закону № 280/97-ВР, іншими нормативно-правовими актами.

14. Відповідно до частини другої статті 28 Закону № 3038-VI тимчасова споруда торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності - це одноповерхова споруда, що виготовляється з полегшених конструкцій з урахуванням основних вимог до споруд, визначених технічним регламентом будівельних виробів, будівель і споруд, і встановлюється тимчасово, без улаштування фундаменту.

Тимчасова споруда для здійснення підприємницької діяльності може мати закрите приміщення для тимчасового перебування людей (павільйон площею не більше 30 квадратних метрів по зовнішньому контуру) або не мати такого приміщення.

15. Частиною третьою статті 28 Закону № 3038-VI визначено, що розміщення малих архітектурних форм здійснюється відповідно до Закону України "Про благоустрій населених пунктів".

16. Розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності здійснюється в порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері містобудування (частина четверта статті 28 Закону № 3038-VI).

17. Змістом статті 21 Закону № 2807-IV визначено, що малі архітектурні форми є елементами (частинами) об`єктів благоустрою.

Мала архітектурна форма - це елемент декоративного чи іншого оснащення об`єкта благоустрою. Розміщення малих архітектурних форм здійснюється відповідно до цього Закону за рішенням власника об`єкта благоустрою з дотриманням вимог законодавства, державних стандартів, норм і правил.

18. Згідно з частиною другою статті 4 Закону № 3038-VI суб`єктами містобудування є органи виконавчої влади, Верховна Рада Автономної Республіки Крим, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, органи місцевого самоврядування, фізичні та юридичні особи.

19. Так, на виконання частини четвертої статті 28 Закону № 3038-VI наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 21.10.2011 № 244 "Про затвердження Порядку розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності" затверджено Порядок № 244, який визначає механізм розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності.

20. Відповідно до пункту 1.3 Порядку № 244 тимчасова споруда торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності (далі - ТС) - це одноповерхова споруда, що виготовляється з полегшених конструкцій з урахуванням основних вимог до споруд, визначених технічним регламентом будівельних виробів, будівель і споруд, і встановлюється тимчасово, без улаштування фундаменту.

21. За визначеннями, наведеними у пунктах 1.4-1.5 Порядку № 244 (у відповідній редакції) паспорт прив`язки ТС - це комплект документів, у яких визначено місце встановлення ТС та благоустрій прилеглої території на топографо-геодезичній основі М 1:500, інженерне забезпечення, зовнішній архітектурний вигляд ТС та напрям підприємницької діяльності;

схема розміщення ТС - це графічні матеріали, виконані на топографо-геодезичній основі М 1 : 500 суб`єктом господарювання, який має у своєму складі архітектора, що має кваліфікаційний сертифікат, або архітектором, який має відповідний кваліфікаційний сертифікат, які відображають розміщення ТС із прив`язкою до місцевості (будівлі, споруди, інженерні мережі тощо), планувальними обмеженнями та зазначенням заходів щодо благоустрою та озеленення прилеглої території (розташування квітників, під`їздів, урн, влаштування дорожнього покриття або мощення фігурними елементами тощо);

стаціонарна ТС - це споруда, яка має закрите приміщення для тимчасового перебування людей і по зовнішньому контуру площу до 30 кв.м.

22. Згідно з пунктами 2.2. та 2.3 Порядку № 244 замовник, який має намір встановити ТС, звертається до відповідного виконавчого органу сільської, селищної, міської ради або районної державної адміністрації із відповідною заявою у довільній формі про можливість розміщення ТС.

До заяви додаються: графічні матеріали із зазначенням бажаного місця розташування ТС, виконані замовником у довільній формі на топографо-геодезичній основі М 1 : 500 кресленнями контурів ТС з прив`язкою до місцевості; реквізити замовника (найменування/прізвище, ім`я та по батькові (за наявності)/місцезнаходження ТС/контактна інформація) та напрям підприємницької діяльності.

Цей перелік документів є вичерпним.

23. Приписами пункту 2.4 Порядку № 244 передбачено, що для визначення відповідності намірів щодо місця розташування ТС містобудівній документації, будівельним нормам відповідний комплект документів направляється до органу з питань містобудування та архітектури сільської, селищної, міської ради, районної державної адміністрації.

24. Відповідно до пункту 2.6 Порядку № 244 для оформлення паспорта прив`язки ТС замовник звертається до органу з питань містобудування та архітектури із додатковою заявою щодо оформлення паспорта прив`язки ТС, до якої додає: схему розміщення ТС (додаток 1); ескізи фасадів ТС у кольорі М 1: 50 (для стаціонарних ТС), які виготовляє суб`єкт господарювання, який має у своєму складі архітектора, що має кваліфікаційний сертифікат, або архітектор, який має відповідний кваліфікаційний сертифікат (додаток 1); технічні умови щодо інженерного забезпечення (за наявності), отримані замовником у балансоутримувача відповідних інженерних мереж.

Зазначені документи замовником отримуються самостійно.

25. Паспорт прив`язки ТС надається органом з питань містобудування та архітектури протягом десяти робочих днів з дня подання зазначеної заяви. Паспорт прив`язки ТС оформлюється органом з питань містобудування та архітектури за формою, наведеною у додатку 1 до цього Порядку (пункти 2.7, 2.10 Порядку № 244).

26. Згідно з пунктами 2.11, 2.12 Порядку № 244 паспорт прив`язки ТС включає:

титульний аркуш із зазначенням реквізитів замовника (найменування/прізвище, ім`я та по батькові (за наявності)/місцезнаходження ТС/контактна інформація) та напряму підприємницької діяльності;

схему розміщення ТС, виконану на топографо-геодезичній основі у масштабі 1 : 500;

ескізи фасадів ТС у кольорі М 1 : 50 (для стаціонарних ТС);

технічні умови щодо інженерного забезпечення ТС, отримані замовником у балансоутримувача відповідних мереж.

Цей перелік документів є вичерпним.

Паспорт прив`язки ТС підписується керівником (заступником керівника) відповідного органу з питань містобудування та архітектури сільської, селищної, міської ради, районної державної адміністрації.

27. При цьому згідно із пунктом 2.18 Порядку № 244 продовження строку дії паспорта прив`язки ТС здійснюється за заявою замовника, шляхом зазначення нової дати, підпису та печатки у паспорті прив`язки ТС органом з питань містобудування та архітектури виконавчого органу відповідної ради, районної державної адміністрації.

28. У разі змін, які відбулися у містобудівній документації на місцевому рівні, будівельних нормах, розташуванні існуючих будівель і споруд, інженерних мереж або з ініціативи суб`єкта господарювання, паспорт прив`язки ТС може переоформлюватись на строк дії цього паспорта прив`язки ТС або на новий строк (пункт 2.19 Порядку № 244).

29. У свою чергу, з метою впорядкування розміщення тимчасових споруд на території м. Полтава у відповідності до Порядку № 244, керуючись статтею 40 Закону № 280/97-ВР, Полтавська міська рада рішенням від 18.05.2012 затвердила Положення про розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності на території м. Полтава (додаток № 1).

30. Вказаний нормативно-правовий акт, який встановлює порядок розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності на території м. Полтава є спеціальним у спірних правовідносинах, чинним, а тому є обов`язковим для виконання на охопленій ним регуляторною діяльністю території м. Полтава.

31. Відповідно до пунктів 3.1 - 3.3 Положення про розміщення ТС на території м. Полтава замовник, зацікавлений у встановленні стаціонарної ТС звертається до виконкому Полтавської міської ради із заявою про можливість розміщення ТС.

До заяви додаються: графічні матеріали із зазначенням бажаного місця розташування ТС, виконані замовником у довільній формі на топографо-геодезичній основі М 1:500 кресленнями контурів ТС з прив`язкою до місцевості; реквізити замовника (найменування, П.І.Б., адреса, контактна інформація). Цей перелік документів є вичерпним.

Виконком Полтавської міської ради направляє заяву до Управління з питань містобудування та архітектури.

32. Пунктами 3.4 - 3.9 Положення про розміщення ТС на території м. Полтава встановлено, що Управління з питань містобудування та архітектури протягом 10 робочих днів з дня подання зазначеної заяви, встановлює відповідність намірів щодо місця розташування ТС будівельним нормам, комплексній схемі розміщення ТС та направляє матеріали для розгляду та прийняття відповідного рішення на засіданні Комісії з розміщення тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності на території м. Полтава.

Рішення Комісії з розміщення тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності на території м. Полтава оформлюється протоколом, який підписується головою Комісії та її секретарем.

У разі відповідності намірів щодо місця розміщення ТС будівельним нормам, комплексній схемі розміщення ТС, та позитивному висновку Комісії з розміщення тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності на території м. Полтава замовник звертається до міської ради із заявою щодо оформлення договору особистого строкового сервітуту. До заяви додається схема розміщення ТС в масштабі 1:500, на якій зазначені межі та площа земельної ділянки для розміщення ТС. Схема виготовляється суб`єктом господарювання, який має ліцензію на виконання проектних робіт, або архітектором, який має відповідний кваліфікаційний сертифікат, та отримується замовником самостійно.

Управлінням з питань містобудування та архітектури готується проект рішення міської ради щодо оформлення договору особистого строкового сервітуту на підставі поданої замовником заяви, висновку Комісії з розміщення тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності на території м. Полтава та переліку документів, визначених пунктом 3.2 цього Положення.

Після прийняття відповідного рішення сесією міської ради, замовник через Полтавське міське управління земельних ресурсів та земельного кадастру укладає з міською радою договір особистого строкового земельного сервітуту.

Рішення міської ради та укладений договір особистого строкового земельного сервітуту є підставою для виготовлення паспорту прив`язки ТС.

33. Пунктом 3.10 Положення про розміщення ТС на території м. Полтава передбачено, що у разі невідповідності намірів щодо місця розташування ТС будівельним нормам, комплексній схемі розміщення ТС замовнику управлінням з питань містобудування та архітектури надається письмова відмова щодо можливості розміщення стаціонарної ТС.

34. Порядок отримання паспорта прив`язки ТС врегульований розділом 7 Положення про розміщення ТС на території м. Полтава.

35. Так, відповідно до пунктів 7.1 -7.2 Положення про розміщення ТС на території м. Полтава підставою для розміщення ТС є паспорт прив`язки ТС (додаток 1).

Для оформлення паспорта прив`язки замовник звертається до управління з питань містобудування та архітектури із додатковою заявою щодо оформлення паспорта прив`язки ТС, до якої додає: схему розміщення ТС (додаток 1); ескізи фасадів ТС у кольорі М 1: 50 (для стаціонарних ТС), які виготовляє суб`єкт господарювання, що має ліцензію на виконання проектних робіт, або архітектор, який має відповідний кваліфікаційний сертифікат (додаток 1); схему благоустрою прилеглої території, складену замовником або суб`єктом підприємницької діяльності, який має відповідну ліцензію, архітектором, який має відповідний кваліфікаційний сертифікат, відповідно до Закону України "Про благоустрій населених пунктів України"; договір особистого строкового земельного сервітуту (у випадках, визначених цим Положенням); технічні умови щодо інженерного забезпечення (за наявності), отримані замовником у балансоутримувача відповідних інженерних мереж. Зазначені документи замовником отримуються самостійно.

36. Відповідно до пункту 7.7 Положення про розміщення ТС на території м. Полтава паспорт прив`язки включає: схему розміщення ТС, виконану на топографо-геодезичній основі у масштабі 1:500, а також схему благоустрою прилеглої території; ескізи фасадів ТС у кольорі М 1:50 (для стаціонарних ТС); технічні умови щодо інженерного забезпечення ТС, отримані замовником у балансоутримувача відповідних мереж; реквізити замовника (найменування, П.І.Б., адреса, контактна інформація). Цей перелік документів є вичерпним.


................
Перейти до повного тексту