1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

11 вересня 2023 року

м. Київ

cправа № 910/18139/21

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:

Білоуса В. В. - головуючого, Жукова С. В., Картере В. І.,

розглянувши в порядку письмового провадження без повідомлення учасників справи касаційну скаргу Моторного (транспортного) страхового бюро України

на постанову Північного апеляційного господарського суду

від 12.09.2022

та на рішення Господарського суду міста Києва

від 14.01.2022

у справі № 910/18139/21

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Маркс.Капітал"

до Моторного (транспортного) страхового бюро України

про стягнення 15 308,62 грн, -

ВСТАНОВИВ:

1. Товариство з обмеженою відповідальністю "Маркс.Капітал" (далі - ТОВ "Маркс.Капітал") звернулось до Господарського суду міста Києва з позовом до Моторного (транспортного) страхового бюро України про стягнення 15 308, 62 грн.

Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій

2. Рішенням Господарського суду міста Києва від 14.01.2021 у справі №910/18139/21 позовні вимоги задоволено частково. Стягнуто з Моторного (транспортного) страхового бюро України на користь ТОВ "Маркс.Капітал" 1 423,00 грн 3 % річних, 9 950,81 грн інфляційних втрат та 1 686,54 грн судового збору. В задоволенні решти позовних вимог - відмовлено.

3. Не погоджуючись з ухваленим рішенням, Моторне (транспортне) страхове бюро України звернулось до Північного апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою.

4. Постановою Північного апеляційного господарського суду від 12.09.2022 апеляційну скаргу Моторного (транспортного) страхового бюро України - залишено без задоволення. Рішення Господарського суду міста Києва від 14.01.2022 у справі № 910/18139/21 - залишено без змін. Витрати по сплаті судового збору за подання апеляційної скарги покладаються на Моторне (транспортне) страхове бюро України.

Рух касаційної скарги

5. 27.09.2022 Моторне (транспортне) страхове бюро України звернулось до Верховного Суду із касаційною скаргою від 27.09.2022 № 596/21/ІНС.ЛОУ на постанову Північного апеляційного господарського суду від 12.09.2022 та на рішення Господарського суду міста Києва від 14.01.2022 у справі № 910/18139/21, підтвердженням чого є відтиск календарного штемпелю відділення поштового зв`язку на конверті, в якому надійшла касаційна скарга.

6. Автоматизованою системою документообігу суду для розгляду касаційної скарги Моторного (транспортного) страхового бюро України у справі № 910/18139/21 визначено колегію суддів у складі: головуючого судді - Білоуса В.В., судді - Жукова С. В., судді - Картере В.І. В., що підтверджується протоколом автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 29.09.2022.

7. Ухвалою Верховного Суду від 18.10.2022 касаційну скаргу Моторного (транспортного) страхового бюро України на постанову Північного апеляційного господарського суду від 12.09.2022 та рішення Господарського суду міста Києва від 14.01.2022 у справі № 910/18139/21, залишено без руху на підставі ч. 2 ст. 292 Господарського процесуального кодексу України.

8. Моторним (транспортним) страховим бюро України усунено недоліки касаційної скарги у встановлений ухвалою Верховного Суду термін.

9. Ухвалою Верховного Суду від 17.11.2022, серед іншого, відкрито касаційне провадження у справі № 910/18139/21 за касаційною скаргою Моторного (транспортного) страхового бюро України на постанову Північного апеляційного господарського суду від 12.09.2022 та рішення Господарського суду міста Києва від 14.01.2022 у справі № 910/18139/21; призначено розгляд касаційної скарги в порядку письмового провадження без повідомлення учасників справи; зупинено касаційне провадження у справі № 910/18139/21 за касаційною скаргою Моторного (транспортного) страхового бюро України на постанову Північного апеляційного господарського суду від 12.09.2022 та рішення Господарського суду міста Києва від 14.01.2022 до розгляду судовою палатою для розгляду справ про банкрутство Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду справи № 910/16820/21 та оприлюднення повного тексту судового рішення ухваленого за результатами такого розгляду.

10. Велика Палата Верховного Суду ухвалила постанову у справі № 910/16820/21, до розгляду якої було зупинено касаційне провадження у справі № 910/18139/21.

11. 1.08.2023 від представника Моторного (транспортного) страхового бюро України до суду надійшла заява про поновлення касаційного провадження.

12. Ухвалою Верховного Суду від 07.08.2023 поновлено касаційне провадження за касаційною скаргою Моторного (транспортного) страхового бюро України на постанову Північного апеляційного господарського суду від 12.09.2022 та рішення Господарського суду міста Києва від 14.01.2022 у справі № 910/18139/21.

Короткий зміст вимог касаційної скарги з узагальненими аргументами особи, яка подала касаційну скаргу

13. Не погоджуючись із рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, МТСБУ подано касаційну скаргу, в якому останнє просить відступити від висновку щодо покладення на МТСБУ обов`язку зі сплати 3 % річних, інфляційних втрат та пені у зв`язку з простроченням виконання страховиком, який в подальшому ліквідований, зобов`язання за договором страхування цивільно-правової відповідальності, викладеного в постанові Верховного Суду від 07.09.2021 у справі № 910/14293/19; скасувати оскаржувані судові рішення суду першої та апеляційної інстанції, ухвалити нове рішення, яким у позові відмовити у повному обсязі.

14. Касаційну скаргу мотивовано наступним.

14.1. Висновки судів, обґрунтовані правовою позицією, викладеною Верховним Судом у постанові від 07.09.2021 у справі № 910/14293/19, не відповідають доктринальним підходам тлумачення норм права, внаслідок чого були неправильно застосовані норми пункту 20.3 статті 20 та статті 41 Закону № 1961-IV.

14.2. Норма пункту 20.3 статті 20 Закону № 1961-IV наведена Верховним Судом у постанові від 07.09.2021 у справі № 910/14293/19 без системного тлумачення, що саме за організація є МТСБУ та які має завдання, що суперечить правовій позиції Великої Палати Верховного Суду, викладеній у постанові від 22.02.2022 у справі № 201/16373/16-ц, а також позиціям Касаційного цивільного суду у складі Верховного Суду (далі - КЦС ВС), що свідчить про існування різних підходів до визначення обсягу обов`язків, які виникають у МТСБУ з настанням наслідків, передбачених підпунктом "ґ" пункту 41.1 статті 41 та підпункту "а" пункту 41.2 статті 41 Закону № 1961-IV.

14.3. МТСБУ посилається на те, що воно не є учасником деліктного зобов`язання, не є учасником цивільно-правових відносин, не є правонаступником СК "Україна" ні відповідно до судового рішення, ні відповідно до загальних норм цивільного законодавства.

14.4. Скаржник зазначає, що Закон № 1961-IV та акти, прийняті МТСБУ, не передбачають віднесення до витрат, які здійснюються за рахунок фонду захисту потерпілих, сум пені, 3 % річних та інфляційних втрат за прострочення страховиком виконання зобов`язання з виплати страхового відшкодування. При цьому відповідно до підпункту 4.1.4 пункту 4.1 протоколу президії від 17.11.2005 № 144 витрати, які виникли внаслідок неналежного виконання Дирекцією МТСБУ своїх зобов`язань щодо проведення регламентних виплат за рахунок фонду захисту потерпілих, а саме сплата пені, штрафів та моральної шкоди, здійснюються за рахунок кошторису витрат на утримання Бюро.

14.5. Скаржник також вважає, що, оскільки Закон № 1961-IV та статут МТСБУ не містять вимог про виконання Бюро обов`язку зі сплати пені, 3 % річних, інфляційних втрат за прострочення страховиком виплати страхового відшкодування, то з огляду на статті 96, 999 ЦК України та пункт 2.1 статті 2 Закону № 1961-IV, ця відповідальність покладається саме на страховика-порушника. До вимог кредиторів зі сплати таких сум за зобов`язаннями страховика-банкрута мають застосовуватися положення Кодексу України з процедур банкрутства (далі - КУзПБ) на загальних підставах або Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" (далі - Закон про банкрутство), чинного на час ліквідації СК "Україна".

14.6. З посиланням на висновок науково-правової експертизи, виконаний на запит Скаржника, щодо порядку застосування законодавства про відшкодування шкоди від 22.02.2022, затверджений головою Ради науково-правових експертиз при Інституті держави і права імені В. М. Корецького НАН України доктором юридичних наук, професором Н. М. Пархоменко, Відповідач зазначає, що до МТСБУ не переходять обов`язки страховика, що ліквідується, зі сплати пені, 3 % річних, інфляційних втрат за прострочення виконання зобов`язання останнім з виплати страхового відшкодування за договором обов`язкового страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів. Сплата МТСБУ регламентної виплати, передбаченої підпунктом "ґ" пункту 41.1 статті 41 Закону, в розмірі оціненої згідно з таким Законом № 1961-IV (статті 9, 22-31) шкоди є повним виконанням МТСБУ зобов`язань страховика, що відповідно до пункту 20.3 статті 20 цього Закону переходять до МТСБУ. До вимог кредиторів зі сплати суми пені, 3 % річних, інфляційних втрат за прострочення виконання зобов`язання з виплати страхового відшкодування страховиком-банкрутом мають застосовуватися положення Закону про банкрутство та КУзПБ на загальних підставах, за якими вимоги, не погашені у зв`язку з недостатністю майна, вважаються погашеними.

14.7. У контексті підстави касаційного оскарження, визначеної пунктом 2 частини третьої статті 287 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України), та на виконання вимог пункту 5 частини другої статті 290 цього Кодексу Скаржник послався на те, що:

- справа має виняткове значення для учасника справи, який подає касаційну скаргу (полягає у тому, що правозастосування стосовно покладення на МТСБУ відповідальності за порушення грошового зобов`язання страховика-члена МТСБУ, що визнаний банкрутом (щодо стягнення пені, 3 % річних та інфляційних втрат), стосується необмеженої кількості осіб як потерпілих, що потрапляють у дорожньо-транспортну пригоду, та порушує принцип індивідуальності юридичної відповідальності);

- справа має значний суспільний інтерес для невизначеного кола осіб у сфері виконання обов`язків страховиків-членів МТСБУ, які на сьогодні перебувають у процесі добровільної ліквідації;

- справа має фундаментальне значення для формування єдиної правозастосовчої практики щодо норми підпункту "ґ" пункту 41.1 та підпункту "а" пункту 41.2 статті 41 Закону № 1961-IV щодо відшкодування шкоди, заподіяної внаслідок дорожньо-транспортної пригоди життю, здоров`ю, майну третьої особи.

Узагальнений виклад позиції інших учасників у справі

15. У відзиві на касаційну скаргу ТОВ "Маркс.Капітал" просить судові рішення судів першої та апеляційної інстанцій залишити без змін, а касаційну скаргу Відповідача - без задоволення.

15.1. Позивач зазначає, що постанова Великої Палати Верховного Суду від 22.02.2022 у справі № 201/16373/16-ц, постанова КГС ВС від 07.09.2021 у справі № 910/14293/19, постанови КЦС ВС від 07.09.2021 у справі № 910/14293/19, від 29.06.2022 у справі № 756/953/18, від 13.07.2022 у справі № 345/1940/20, не містять суперечностей у висновках, на які вказує Скаржник, отже, підстава для відкриття касаційного провадження, передбачена підпунктом "а" пункту 2 частини третьої статті 287 ГПК України, є надуманою.

15.2. Позивач вважає, що в суду не було підстав для відкриття провадження за касаційною скаргою Відповідача, оскільки наведені ним обґрунтування не свідчать про наявність передбачених законом підстав для розгляду судом касаційної інстанції малозначної справи стосовно того, що ця справа становить значний суспільний інтерес та має виняткове значення для Скаржника, оскільки виняткове значення справи аргументується ним через незгоду з постановою КГС ВС від 07.09.2021 у справі № 910/14293/19, а також через неврахування судами особливого статусу МТСБУ.

15.3. ТОВ "Маркс.Капітал" вважає, що подана касаційна скарга не містить виключних підстав для касаційного перегляду, а також підстав для передачі справи на розгляд Великої Палати Верховного Суду.

15.4. На думку Позивача, метою позиції Скаржника є звуження гарантійної функції МТСБУ у випадках, передбачених підпунктом "ґ" пункту 41.1 статті 41 Закону № 1961-IV, натомість цей закон наголошує на повноті захисту прав потерпілого, зокрема стаття 3, пункт 20.3 статті 20, статті 39, 41 Закону № 1961-IV.

15.5. Позивач вказує, що пеня, сплата якої передбачена пунктом 36.5 статті 36 Закону № 1961-IV, має нараховуватися у випадку, передбаченому підпунктом "ґ" пункту 41.1 статті 41 Закону № 1961-IV.

15.6. ТОВ "Маркс.Капітал" вважає, що 3 % річних та інфляційні втрати мають компенсаційний характер, про що неодноразово зазначав Верховний Суд, зокрема в постанові у справі № 3-1522гс16, а положення Закону № 1961-IV не містять норм, за яких після настання передбачених підпунктом "ґ" пункту 41.1 статті 41 Закону № 1961-IV обставин обсяг прав потерпілого звужується за рахунок прав, передбачених статтею 625 ЦК України.

15.7. На думку Позивача, положення першої частини речення пункту 41.1 статті 41 у поєднанні з положеннями підпункту "ґ" пункту 41.1 статті 41 Закону № 1961-IV чітко не деталізують структуру зобов`язань, які переходять до МТСБУ, однак беззаперечно вказують, що до останнього переходять саме зобов`язання страховика за договором обов`язкового страхування, які не були виконані страховиком.

15.8. За твердженням Позивача, тлумачення положень першої частини речення пункту 41.1 статті 41 та підпункту "ґ" пункту 41.1 статті 41 Закону № 1961-IV в системному взаємозв`язку з нормою пункту 20.3 статті 20 цього Закону № 1961-IV усуває питання відсутності деталізації обов`язків, які переходять до МТСБУ, що спростовує довід Скаржника про необхідність застосування аналогії права до норм Закону № 1961-IV, які регулюють питання виконання обов`язків страховика-банкрута.

15.9. Також Позивач звертає увагу на наданий ним судам висновок експерта в галузі права, який, на його думку, відповідає вимогам статті 108 ГПК України та може бути врахований попри те, що йому не надавали оцінку суди попередніх інстанцій.

Позиція Верховного Суду

16. Колегія суддів, обговоривши доводи касаційної скарги, дослідивши матеріали справи, перевіривши юридичну оцінку обставин справи та повноту їх встановлення, перевіривши правильність застосування господарськими судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального та процесуального права дійшла висновку, що касаційна скарга підлягає задоволенню з наступних підстав.

17. Судами попередніх інстанцій встановлено наступне.

17.1. 16.10.2014 о 07:00 в м. Києві водій ОСОБА_1, керуючи автомобілем "ЗАЗ 110557", д.н.з. НОМЕР_1, на вул. Сабурова 2-а, здійснив зіткнення з автомобілем "Gelly", д.н.з НОМЕР_2 .

17.2. Постановою Деснянського районного суду м. Києва від 26.11.2014 ОСОБА_1 притягнуто до адміністративної відповідальності за ст. 124 КУпАП.

17.3. Станом на дату настання страхового випадку - дорожньо-транспортної пригоди (ДТП), цивільно-правова відповідальність власника транспортного засобу "ЗАЗ 110557", д.н.з. НОМЕР_1, була застрахована Приватним акціонерним товариством "Страхова компанія "Україна" на підставі полісу №АІ/0663254.

17.4. Як зазначає позивач, 27.11.2014 ОСОБА_2 (власник автомобіля "Gelly") д.н.з НОМЕР_2, звернувся до ПАТ "Страхова компанія "Україна" з заявою про виплату страхового відшкодування.

17.5. Відповідно до звіту №11028 від 24.02.2015, складеного ТОВ "ЕАК "Довіра" на замовлення ОСОБА_3 вартість матеріального збитку, завданого власнику транспортного засобу "Gelly", д.н.з НОМЕР_2, внаслідок пошкодження при ДТП складає 17 444,90 грн.

17.6. 24.02.2016 між ОСОБА_4 (цедент) та Фізичною особою-підприємцем Шиян Денисом Сергійовичем (цесіонарій) було укладено договір відступлення права вимоги (цесія) виплати страхового відшкодування, на підставі якого цесіонарій зайняв місце цедента в зобов`язаннях, що виникли із вищевказаного ДТП, у тому числі одержання грошового відшкодування нанесеної майнової шкоди у розмірі 15 739,22 грн від винної особи, страхової компанії або від МТСБУ.

17.7. 30.11.2015 між ФОП Шиян Д.С. та ТОВ "Маркс.Капітал" укладено договір про надання фінансових послуг факторингу №5/29-02/2016, за умовами якого ТОВ "Маркс.Капітал" набуло право вимоги за договором страхування АІ/0663254 від 02.09.2014, за умовами якого сторони погодили наступне:

- в порядку та на умовах, визначених цим договором, клієнт передає фактору, а фактор приймає і зобов`язується оплатити клієнтові усі права вимоги за грошовими зобов`язаннями, що виникли у клієнта з договорів відступлення права вимоги (цесії) виплати страхового відшкодування відповідно до додатку №1 до цього договору (п. 1.1 договору);

- в силу цього договору фактор займає місце клієнта (як кредитора) у зобов`язаннях, що виникли із вищезазначеного договору відносно усіх прав клієнта, у тому числі права одержання від боржника сум основного боргу, відсотків, неустойок у повному обсязі (п. 1.2 договору);

- зобов`язаною особою (боржником) є ОСОБА_1 (п. 22 Додатку №1 до договору); ПАТ "СК "Україна"; МТСБУ у порядку, передбаченому Законом України "Про обов`язкове страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів" (п. 1.4 договору).

17.8. 29.06.2016 кредитором у договірному зобов`язанні за страховою подією (дорожньо-транспортною пригодою, що сталася 16.10.2014) є позивач.

17.9. Ухвалою Господарського суду міста Києва від 02.03.2018 відкрито провадження у справі №910/842/18 про банкрутство ПАТ "СК "Україна".

17.10. 27.03.2018 ТОВ "Маркс Капітал" звернулось до Господарського суду міста Києва із заявою з грошовими вимогами до ПАТ "СК "Україна".

17.11. 23.04.2018 ТОВ "Маркс.Капітал" подало уточнення до заяви з грошовими вимогами до ПАТ "СК "Україна" у справі №910/842/18, що стосувалися детального розрахунку заборгованості ПАТ "СК "Україна" перед ТОВ "Маркс Капітал".

17.12. 15.06.2018 грошові вимоги ТОВ "Маркс.Капітал" до ПАТ "СК "Україна" у зобов`язанні були визнані в повному обсязі та внесені до реєстру кредиторів згідно з ухвалою Господарського суду м. Києва від 15.06.2018 у справі №910/842/18.

17.13. У заяві ТОВ "Маркс.Капітал" просило визнати грошові вимоги до ПАТ "СК "Україна" та включити їх до реєстру вимог кредиторів, в т.ч. за страховою подією на суму 31 047,84 грн, з яких: 15 739,22 грн - сума відшкодування, 1 423,00 грн - 3 % річних, 9 950,81 грн - інфляційних втрат, 3 934,81 грн - пеня.

17.14. Ухвалою Господарського суду міста Києва від 15.06.2018 у справі №910/842/18 ТОВ "Маркс.Капітал" визнано кредитором ПАТ "СК "Україна" першої черги на суму 9 547 674,57 грн, четвертої черги на суму 3 916 198,78 грн та шостої черги на суму 1 835 120,95 грн (загальна сума 15 298 994,30 грн).

17.15. Ухвалою Господарського суду міста Києва від 17.07.2019 у справі №910/842/18 постановлено ліквідувати ПАТ "СК "Україна", у зв`язку з неможливістю останнього виконати свої зобов`язання перед кредиторами.

17.16. Враховуючи ліквідацію ПАТ "Страхова компанія "Україна", позивач листом від 10.09.2019 звернувся до Моторного (транспортного) страхового бюро України із заявою про виплату відшкодування, зокрема, за полісом АІ/0663254 на суму 31 047,84 грн, з яких:15 739,22 грн - сума відшкодування, 1 423,00 грн - 3 % річних, 9 950,81 грн - інфляційних втрат, 3 934,81 грн - пеня.

17.17. У відповідь листом №3.1-05/31446 від 26.09.2019 МТСБУ повідомило про прийняте ним рішення за результатами розгляду вказаної заяви, а також зазначило про виплату страхового відшкодування у розмірі страхового відшкодування, а саме: 15 739,22 грн.

17.18. МТСБУ сплатило лише суму страхового відшкодування, відтак, позивач звернувся до суду з даним позовом про стягнення з Моторного (транспортного) страхового бюро України 3 % річних, 9 950,81 грн - інфляційних втрат, 3 934,81 грн - пені.

17.19. Судові рішення мотивовані тим, що МТСБУ не звільняється від обов`язку сплачувати за страховика, що допустив прострочення виплати суми страхового відшкодування, передбачені законом (частина 2 статті 625 Цивільного кодексу України та пункт 36.5 статті 36 Закону України "Про обов`язкове страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів") суми 3% річних, інфляційних втрат та пені, нарахованих за прострочення ліквідованим страховиком виплати суми страхового відшкодування, оскільки ці нарахування в силу закону (частини 2 статті 625 Цивільного кодексу України та пункту 36.5 статті 36 Закону України "Про обов`язкове страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів") є невід`ємною/складовою частиною боргу зі сплати страхового відшкодування за договором страхування.

17.20. Суди вказали, що правомірність покладення відповідальності за несвоєчасне виконання зобов`язання (страхового відшкодування) на МТСБУ узгоджується із правовою позицією, викладеною у постанові Верховного Суду від 07.09.2021 по справі № 910/14293/19, відповідно до якої обов`язок МТСБУ щодо відшкодування шкоди замість ліквідованого страховика виникає з моменту встановлення судом факту недостатності коштів та майна такого страховика, чим, у цьому випадку, є дата постановлення ухвали господарського суду про затвердження звіту ліквідатора та ліквідаційного балансу, закриття провадження у справі про банкрутство страховика - банкрута. Важливим при цьому є врахування судами обставин того, що вимоги кредиторів не були задоволені у зв`язку з відсутністю достатніх майнових активів, що підлягають включенню до ліквідаційної маси.

17.21. Враховуючи встановлений факт переходу до відповідача обов`язку здійснити відшкодування суми 3% річних, інфляційних втрат, нарахованих за прострочення ліквідованим страховиком виплати суми страхового відшкодування, що залишились непогашеними після ліквідації боржника, суди попередніх інстанцій дійшли висновку про обґрунтованість позовних вимог ТОВ "Маркс.Капітал" до МТСБУ про стягнення 3% річних, інфляційних втрат по договору № АІ/3751249 у зв`язку із ліквідацією ПрАТ "СК Україна".

17.22. Також, судами зазначено, що оскільки ліквідація страховика (ПрАТ "СК "Україна") відбулась за ухвалою суду 17.07.2019, що є початком перебігу строку позовної давності та враховуючи дату звернення ТОВ "Маркс.Капітал" з даним позовом (05.11.2021) суди попередніх інстанцій дійшли висновку про відсутність підстав для застосування наслідків пропуску строку позовної давності до позовних вимог в частині стягнення інфляційних та 3% річних, оскільки позивач звернувся у межах цього строку.

17.23. В той же час, враховуючи положення статті 258 ЦК України позовна давність в один рік застосовується, зокрема, до вимог про стягнення неустойки (штрафу, пені). Враховуючи факт ліквідації ПАТ "СК "Україна" ухвалою Господарського суду міста Києва від 17.07.2019 у справі №910/842/18 та дату звернення ТОВ "Маркс.Капітал" з позовом у цій справі (05.11.2021), суди дійшли висновку про пропуск позивачем строку позовної давності в частині вимог про стягнення пені.

18. Загальні підстави та особливості відшкодування шкоди передбачені статтями 1166, 1167, 1187 ЦК України, у тому числі завданої джерелом підвищеної небезпеки.

19. Статтею 1166 ЦК України визначено, зокрема, що шкода, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала.

20. Відповідно до частини другої статті 1187 ЦК України шкода, завдана джерелом підвищеної небезпеки, відшкодовується особою, яка на відповідній правовій підставі (право власності, інше речове право, договір підряду, оренди тощо) володіє транспортним засобом, механізмом, іншим об`єктом, використання, зберігання або утримання якого створює підвищену небезпеку.


................
Перейти до повного тексту