1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


Перейти до правової позиції

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

07 вересня 2023 року

м. Київ

справа № 560/9478/22

провадження № К/990/17140/23

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача Коваленко Н.В., суддів: Берназюка Я.О., Стрелець Т.Г., розглянувши у порядку письмового провадження справу за позовом ОСОБА_1 до Адміністрації Державної прикордонної служби України, треті особи - Головне управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області, НОМЕР_1 прикордонний загін (військова частина НОМЕР_2 ) Державної прикордонної служби України, про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити дії, за касаційною скаргою Адміністрації Державної прикордонної служби України на рішення Хмельницького окружного адміністративного суду у складі судді Михайлова О.О. від 09 листопада 2022 року та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду у складі колегії суддів: Шидловського В.Б., Боровицького О.А., Курка О.П. від 10 квітня 2023 року,

УСТАНОВИВ:

Вступ

Позивачку звільнено з військової служби у запас Збройних сил України. На день звільнення вислуга років позивачки становила: календарна - 20 років 10 місяців 12 днів, пільгова - 05 років 03 місяці 15 днів. Загальна вислуга становить 26 років 01 місяць 27 днів. Позивачка звернулась до відповідача з заявою щодо підготовки та направлення до Головного управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області подання про призначення пенсії за вислугу років на підставі пункту "а" статті 12 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб". Відповідач відмовив позивачці у підготовці та поданні необхідних документів, оскільки відсутня вислуга років у календарному обчисленні, яка необхідна для набуття права на пенсію. Відмова мотивована посиланням на пункт 3 Постанови № 393, зі змінами, внесеними постановою Кабінету Міністрів України від 16 лютого 2022 року № 119, згідно якого на пільгових умовах зараховується вислуга років для визначення розміру пенсії. Уважаючи відмову відповідача в оформленні та направленні документів до пенсійного органу для призначення пенсії протиправною, позивачка звернулась до суду з позовом.

Зважаючи на встановлені обставини справи, підстави відкриття касаційного провадження, Суду слід дати відповідь на таке питання: чи визначено Постановою № 393, зі змінами, внесеними постановою Кабінету Міністрів України від 16 лютого 2022 року № 119, право на пільгове обчислення періоду проходження служби для призначення пенсії за вислугу років?

ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог

1. ОСОБА_1 звернулась до суду з позовом до Адміністрації Державної прикордонної служби України, треті особи - Головне управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області, НОМЕР_1 прикордонний загін (військова частина НОМЕР_2 ) Державної прикордонної служби України, про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити дії, у якому просила:

- визнати протиправними дії Адміністрації Державної прикордонної служби України щодо відмови в оформленні та направленні документів до Головного управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області для призначення ОСОБА_1 пенсії за вислугу років відповідно до статті 12 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб";

- зобов`язати Адміністрацію Державної прикордонної служби України підготувати та направити до Головного управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області подання та документи для призначення пенсії за вислугу років ОСОБА_1 відповідно до Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсії, затвердженого постановою Правління пенсійного фонду України від 30 січня 2007 року № 3-1, та пункту "а" статті 12 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб".

Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій

2. Рішенням Хмельницького окружного адміністративного суду від 09 листопада 2022 року, залишеним без змін постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 10 квітня 2023 року, позовні вимоги ОСОБА_1 було задоволено.

Визнано протиправними дії Адміністрації Державної прикордонної служби України щодо відмови ОСОБА_1 в оформленні та направленні до Головного управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області документів, необхідних для призначення пенсії за вислугу років відповідно до вимог пункту "а" статті 12 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб".

Зобов`язано Адміністрацію Державної прикордонної служби України оформити та направити до Головного управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області документи, необхідні для призначення пенсії ОСОБА_1 за вислугу років відповідно до вимог пункту "а" статті 12 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб".

3. Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції, з яким погодився суд апеляційної інстанції, виходив з того, що особам, які проходили військову службу в підрозділах Державної прикордонної служби за Переліком, затверджуваним Адміністрацією Державної прикордонної служби України, вислуга років, що дає право для призначення пенсії відповідно до статті 12 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" обчислюється на пільгових умовах - один місяць служби за півтора місяця.

4. Для призначення пенсій за вислугу років за Законом України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" календарна вислуга років може бути зарахована на пільгових умовах відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 17 липня 1992 року № 393 "Про порядок обчислення вислуги років, призначення та виплати пенсій і грошової допомоги особам, які мають право на пенсію відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", крім військовослужбовців строкової служби і членів їх сімей та прирівняних до них осіб".

5. На дату звільнення 19 липня 2022 року позивачка мала вислугу більше 25 календарних років, а саме 26 років 01 місяць 27 днів. Вислуга років позивачки з врахуванням пільгового стажу військової служби становить більше 25 календарних років, у зв`язку з чим позивачка має право на призначення пенсії за вислугу років на підставі пункту "а" статті 12 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб".

Короткий зміст вимог касаційної скарги

6. Не погоджуючись із рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, посилаючись на неправильне застосування судами норм матеріального права та порушення норм процесуального права, Адміністрація Державної прикордонної служби України звернулась із касаційною скаргою, у якій просить скасувати рішення Хмельницького окружного адміністративного суду від 09 листопада 2022 року та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 10 квітня 2023 року та ухвалити нове рішення, яким відмовити ОСОБА_1 у задоволенні позовних вимог.

СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, УСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

7. Судами попередніх інстанцій установлено, що відповідно до витягу з наказу начальника Західного регіонального управління від 19 липня 2022 року № 264-ОС ОСОБА_1 була звільнена з військової служби у запас Збройних сил України.

8. Станом на день звільнення вислуга років позивачки становить: календарна - 20 років 10 місяців 12 днів, пільгова - 05 років 03 місяці 15 днів. Загальна вислуга становить 26 років 01 місяць 27 днів.

9. 08 серпня 2022 року ОСОБА_1 звернулась до Адміністрації Державної прикордонної служби України з заявою щодо підготовки та направлення до Головного управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області подання про призначення пенсії за вислугу років та документів відповідно до Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", затвердженого постановою правління Пенсійного фонду України від 30 січня 2007 року № 3-1, та пункту "а" статті 12 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб".

10. Листом від 30 серпня 2022 року № 11/А-7019-11118 Адміністрації Державної прикордонної служби України повідомив позивачку про відмову у підготовці та поданні необхідних документів до Головного управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області, оскільки відсутня вислуга років у календарному обчисленні, яка необхідна для набуття права на пенсію.

11. Уважаючи відмову Адміністрації Державної прикордонної служби України в оформленні та направленні документів до Головного управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області для призначення пенсії за вислугу років відповідно до статті 12 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" протиправною, ОСОБА_1 звернулась до суду з позовом.

ДОВОДИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

12. Касаційна скарга обґрунтована відсутність висновку Верховного Суду щодо визначення вислуги років військовослужбовця для призначення пенсії після набрання чинності постанови Кабінету Міністрів України від 16 лютого 2022 року № 119 "Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 17 липня 1992 року № 393".

13. Скаржник вказує на те, що правовий висновок, який викладено в постанові Верховного Суду у складі об`єднаної палати Касаційного адміністративного суду від 03 березня 2021 року у справі № 805/3923/18-а, стосувався застосування пункту "а" статті 12 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" у співвідношенні до постанови Кабінету Міністрів України від 17 липня 1992 року № 393 в її попередній редакції. Тобто норми матеріального права, які регулюють спірні правовідносини у справі № 805/3923/18-а та у цій справі (№ 560/9478/22), є різними, оскільки до спірних правовідносин у справі № 560/9478/22 застосуванню підлягає постанова Кабінету Міністрів України від 17 липня 1992 року № 393 в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 16 лютого 2022 року № 119.

14. Відзиву на касаційну скаргу Адміністрації Державної прикордонної служби України на рішення Хмельницького окружного адміністративного суду від 09 листопада 2022 року та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 10 квітня 2023 року ОСОБА_1, Головним управлінням Пенсійного фонду України в Хмельницькій області, НОМЕР_1 прикордонним загоном (військова частина НОМЕР_2 ) Державної прикордонної служби України не подано.

ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

Релевантні джерела права

15. Частиною другою статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

16. Відповідно до частин першої та другої статті 46 Конституції України громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом. Це право гарантується загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням за рахунок страхових внесків громадян, підприємств, установ і організацій, а також бюджетних та інших джерел соціального забезпечення; створенням мережі державних, комунальних, приватних закладів для догляду за непрацездатними.

17. Законом України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" визначено умови, норми і порядок пенсійного забезпечення громадян України із числа осіб, які перебували на військовій службі, службі в органах внутрішніх справ, Національній поліції, Службі судової охорони, державній пожежній охороні, Державній службі спеціального зв`язку та захисту інформації України, органах і підрозділах цивільного захисту, податковій міліції чи Державній кримінально-виконавчій службі України, та деяких інших осіб, які мають право на пенсію за цим Законом.

18. Статтею 1 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" встановлено, що особи офіцерського складу, прапорщики і мічмани, військовослужбовці надстрокової служби та військової служби за контрактом, особи, які мають право на пенсію за цим Законом при наявності встановленої цим Законом вислуги на військовій службі, службі в органах внутрішніх справ, Національній поліції, Службі судової охорони і в державній пожежній охороні, службі в Державній службі спеціального зв`язку та захисту інформації України, в органах і підрозділах цивільного захисту, податкової міліції, Державної кримінально-виконавчої служби України мають право на довічну пенсію за вислугу років.

19. Згідно пункту "в" статті 1-2 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" право на пенсійне забезпечення на умовах цього Закону мають звільнені зі служби (крім випадків призначення пенсії в разі втрати годувальника дружині (чоловіку) з урахуванням вимог частини п`ятої статті 30 цього Закону, яка призначається незалежно від звільнення зі служби) особи із числа військовослужбовців Збройних Сил, інших військових формувань, органів державної безпеки і внутрішніх справ колишнього Союзу РСР, Національної гвардії України, Прикордонних військ України, військ цивільної оборони України.

20. Стаття 2 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" визначає, що військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, які мають право на пенсійне забезпечення, пенсії відповідно до цього Закону призначаються і виплачуються після звільнення їх зі служби.


................
Перейти до повного тексту