ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
05 вересня 2023 року
м. Київ
cправа № 922/3220/20
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:
Вронська Г.О. - головуюча, Кондратова І.Д., Студенець В.І.,
за участю секретаря судового засідання Балли Л.М.,
представників учасників справи:
від позивача: Литвин П.В.,
від відповідача: Майборода А.Л.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу Акціонерного товариства "Національна акціонерна компанія "Нафтогаз України"
на ухвалу Господарського суду Харківської області
у складі судді Аюпова Р.М.
від 22.12.2022
та постанову Східного апеляційного господарського суду
у складі колегії суддів: Пуль О.А., Білоусова Я.О., Тарасова І.В.
від 13.04.2023
у справі за позовом Акціонерного товариства "Національна акціонерна компанія "Нафтогаз України"
до Товариства з обмеженою відповідальністю "Харківгаз Збут"
про стягнення коштів,
ІСТОРІЯ СПРАВИ
Короткий зміст позовних вимог
1. В жовтні 2020 року Акціонерне товариство "Національна акціонерна компанія "Нафтогаз України" (далі - Позивач, Скаржник) звернулося до Господарського суду Харківської області з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю "Харківгаз Збут" (далі - Відповідач) про стягнення 2 210 043 064, 96 грн заборгованості за договором купівлі-продажу природного газу від 05.11.2018 № 18-550-Н (далі - Договір).
2. Позовні вимоги обґрунтовані неналежним виконанням Відповідачем умов Договору в частині своєчасного розрахунку за придбаний природний газ.
Короткий зміст клопотання про закриття провадження, заперечень на нього та судових рішень першої та апеляційної інстанцій
3. Під час розгляду справи в суді першої інстанції Відповідачем надано до суду клопотання про закриття провадження у справі.
4. В обґрунтування клопотання про закриття провадження у справі, Відповідач зазначив, що Постановою НКРЕКП від 06.09.2022 №1088 ТОВ " Харківгаз Збут" було включено до реєстру підприємств, які беруть участь у процедурі врегулювання заборгованості суб`єктів ринку природного газу, обсяг заборгованості, що підлягає врегулюванню відповідно до Закону України "Про заходи, спрямовані на подолання кризових явищ та забезпечення фінансової стабільності на ринку природного газу" №1639-ІХ (далі - Закон №1639-ІХ) відповідає заборгованості, яку просить стягнути Позивач.
Відповідач вважає, що згідно положень Закону №1639-ІХ та Закону України "Про заходи, спрямовані на врегулювання заборгованості теплопостачальних, теплогенеруючих організацій та підприємств централізованого водопостачання і водовідведення за спожиті енергоносії" його обов`язок перед Позивачем зі сплати основного боргу, який виник внаслідок приведення обсягів споживання до стандартних умов та вартості обсягів, які виникли у зв`язку з визнанням судом незаконними та нечинними актів Кабінету Міністрів України про затвердження норм споживання природного газу населенням без лічильників є припиненим та підлягає списанню, провадження у даній справі закриттю на підставі п. 2 ч. 1 ст. 231 ГПК України у зв`язку з відсутністю предмету спору.
5. Позивачем надано до суду першої інстанції заперечення на вищевказане клопотання Відповідача про закриття провадження у справі.
6. В запереченнях Позивач зазначає, що посилання Відповідача на надання до НКРЕКП підтвердженого суб`єктом аудиторської діяльності розрахунку заборгованості, згідно з яким, підлягає врегулюванню заборгованість в розмірі 2 464 019 тис. грн, на думку Позивача, жодним чином не підтверджує факту затвердження НКРЕКП вказаної заборгованості в сумі 2 464 019 тис. гривень, а відтак, не свідчить про майбутнє можливе врегулювання державою заборгованості Відповідача саме в зазначеному розмірі. Також Позивач посилався на положення статей 4-5 Закону №1639-ІХ та відзначав, що жодного договору про організацію взаєморозрахунків або договору про реструктуризацію заборгованості за Договором не було укладено. Враховуючи викладене, Позивач вважає, що Законом №1639-ІХ не передбачено автоматичного врегулювання та реструктуризації заборгованості, стягнення якої є предметом позову у даній справі; між сторонами у справі наявний спір щодо розміру заборгованості; вірогідне судове рішення у справі жодним чином не протирічить Закону № 1639-ІХ, оскільки заборгованість, в тому числі підтверджена судовими рішеннями, які набрали законної сили, може бути врегульована у спосіб, що був визначений Законом № 1639-ІХ; а тому відсутні правові підстави для закриття провадження у справі.
7. Ухвалою господарського суду Харківської області від 22.12.2022, залишеною без змін постановою Східного апеляційного господарського суду від 13.04.2023, задоволено клопотання Відповідача про закриття провадження у справі. Закрито провадження у справі на підставі пункту 2 частини 1 статті 231 ГПК України у зв`язку з відсутністю предмета спору.
8. Суди попередніх інстанцій виходили з того, що з урахуванням імперативних норм, передбачених Законом №1639-1Х, заборгованість Відповідача перед Позивачем за Договором підлягає врегулюванню, з метою погашення за рахунок видатків державного бюджету, а залишок боргу реструктуризації згідно з визначеним Законом №1639-1Х механізмом. Підстави припинення даного зобов`язання визначені в Законі №1639-1Х, що узгоджується з положеннями норм ЦК України та ГК України. Відповідач включений до реєстру підприємств, які беруть участь у процедурі врегулювання заборгованості суб`єктів ринку природного газу, а також до Єдиного реєстру розпорядників та одержувачів бюджетних коштів. Відповідно до вимог Закону №1639-1Х очікується проведення фінансування та повних розрахунків між учасниками ринку природного газу до завершення поточного року, що дасть можливість повністю врегулювати питання фінансових взаємовідносин між сторонами у справі. Суди попередніх інстанцій дійшли висновку, що державою шляхом прийняття низки спеціальних законів вже врегульовано механізм та джерела відшкодування Позивачу грошових коштів, у тому числі й коштів, що є предметом розгляду даної справи. Керуючись приписами частини першої статті 231 ГПК України суд першої інстанції, з яким погодився і суд апеляційної інстанції, закрив провадження у справі у зв`язку з відсутністю предмета спору.
Короткий зміст вимог касаційної скарги та аргументи учасників справи
9. Позивач звернувся до Верховного Суду з касаційною скаргою на ухвалу господарського суду Харківської області від 22.12.2022 та постанову Східного апеляційного господарського суду від 13.04.2023, в якій просив їх скасувати та передати справу на розгляд до суду першої інстанції.
10. Скаржник у касаційній скарзі зазначає, що підставами оскарження рішень судів попередніх інстанцій є неправильне застосування судами норм матеріального права та порушення норм процесуального права, а саме:
- неправильне тлумачення статті 598 ЦК України, статті 202 ГК України, статей 3, 4, 5 Закону № 1639-ІХ, пункту 10 частини 1 та частини 4 статті 34, статті 35 Закону України "Про виконавче провадження";
- незастосування пункту 8 постанови Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 №1179 "Про затвердження Порядку використання коштів, передбачених у державному бюджеті для фінансового забезпечення заходів з врегулювання заборгованості, визначених Законом № 1639-ІХ, та проведення відповідних взаєморозрахунків";
- порушення частини 1 статті 77 та статей 76, 79, 86, 231 ГПК України та встановлення обставин, що мають суттєве значення, на підставі недопустимих доказів;
- порушення судами частини 4 статті 236 ГПК України при застосуванні норми права (статті 4 Закону № 1639-ІХ та статті 231 ГПК України) до спірних правовідносин.
- суди не врахували висновки Верховного Суду щодо застосування даних норм права, викладених в постановах Верховного Суду від 18.04.2023 у справі №911/3195/21, від 15.06.2022 у справі №910/10142/21.
11. Відповідач подав до суду відзив на касаційну скаргу, в якому просив відмовити у задоволені касаційної скарги та судові рішення попередніх інстанцій залишити без змін.
12. Позивач подав до суду додаткові пояснення у справі.
РЕЛЕВАНТНІ ДЖЕРЕЛА ПРАВА
Стаття 124. Правосуддя в Україні здійснюють виключно суди.
2. Юрисдикція судів поширюється на будь-який юридичний спір та будь-яке кримінальне обвинувачення. У передбачених законом випадках суди розглядають також інші справи.
Стаття 15. Право на захист цивільних прав та інтересів
1. Кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання.
2. Кожна особа має право на захист свого інтересу, який не суперечить загальним засадам цивільного законодавства.
Стаття 16. Захист цивільних прав та інтересів судом
1. Кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу.
Стаття 598. Підстави припинення зобов`язання
1. Зобов`язання припиняється частково або у повному обсязі на підставах, встановлених договором або законом.
2. Припинення зобов`язання на вимогу однієї із сторін допускається лише у випадках, встановлених договором або законом.
3. Особливості припинення зобов`язань за правочинами щодо фінансових інструментів, вчиненими на організованому ринку капіталу та поза ним, встановлюються законодавством.
4. Законом можуть бути встановлені випадки, коли припинення зобов`язань на певних підставах не допускається.
15. Господарський кодекс України
Стаття 202. Загальні умови припинення господарських зобов`язань
1. Господарське зобов`язання припиняється: виконанням, проведеним належним чином; зарахуванням зустрічної однорідної вимоги або страхового зобов`язання; у разі поєднання управненої та зобов`язаної сторін в одній особі; за згодою сторін; через неможливість виконання та в інших випадках, передбачених цим Кодексом або іншими законами.
2. Господарське зобов`язання припиняється також у разі його розірвання або визнання недійсним за рішенням суду.
3. До відносин щодо припинення господарських зобов`язань застосовуються відповідні положення Цивільного кодексу України з урахуванням особливостей, передбачених цим Кодексом.
16. Закон України "Про заходи, спрямовані на подолання кризових явищ та забезпечення фінансової стабільності на ринку природного газу " (Закон № 1639-ІХ)
Стаття 1. Визначення термінів
У цьому Законі терміни вживаються в такому значенні:
взаєморозрахунки - розрахунки з погашення заборгованості (грошових зобов`язань) суб`єктів ринку природного газу, які проводяться за рахунок видатків державного бюджету учасниками процедури врегулювання заборгованості;
договір про організацію взаєморозрахунків - договір, що укладається між учасниками процедури врегулювання заборгованості (грошових зобов`язань) суб`єктів ринку природного газу для погашення заборгованості (грошових зобов`язань) та є підставою для проведення взаєморозрахунків відповідно до цього Закону;
заборгованість (грошові зобов`язання) суб`єктів ринку природного газу, що підлягає (підлягають) врегулюванню відповідно до цього Закону, а саме:
заборгованість постачальників природного газу, в тому числі підтверджена судовими рішеннями, які набрали законної сили, за договорами купівлі-продажу (постачання) природного газу для постачання побутовим споживачам (у тому числі суми неустойки (штрафів, пені), інфляційних нарахувань, процентів річних, нарахованих на заборгованість за спожитий природний газ або за прострочення її сплати), не сплачена станом на розрахункову дату;
реєстр підприємств, які беруть участь у процедурі врегулювання заборгованості суб`єктів ринку природного газу (далі - Реєстр) - відкритий загальнодоступний перелік підприємств та організацій, які є учасниками процедури врегулювання заборгованості відповідно до цього Закону. Реєстр розміщується на офіційному веб-сайті Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг;
учасники процедури врегулювання заборгованості (грошових зобов`язань) - постачальники природного газу, оператори газорозподільних систем та оператор газосховищ, включені до Реєстру, а також особа, що здійснювала функції оператора газотранспортної системи до 31 грудня 2019 року включно, особа, що здійснює функції оператора газотранспортної системи з 1 січня 2020 року, акціонерне товариство "Національна акціонерна компанія "Нафтогаз України", товариство з обмеженою відповідальністю "Газопостачальна компанія "Нафтогаз Трейдинг", товариство з обмеженою відповідальністю "Газопостачальна компанія "Нафтогаз України", розпорядники коштів державного бюджету, органи, що здійснюють казначейське обслуговування бюджетних коштів.
Стаття 2. Сфера дії Закону
Дія цього Закону поширюється на відносини із врегулювання видів заборгованості (грошових зобов`язань), визначених у статті 1 цього Закону, суб`єктів ринку природного газу, що включені до Реєстру.
Стаття 3. Порядок участі у процедурі врегулювання заборгованості
1. Для участі у процедурі врегулювання заборгованості (грошових зобов`язань) суб`єкти ринку природного газу включаються до Реєстру, який веде Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг.
2. Для включення до Реєстру суб`єкти ринку природного газу подають до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, заяву.
3. Виключення учасника процедури врегулювання заборгованості з Реєстру здійснюється за рішенням Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, у разі:
ухилення учасника процедури врегулювання заборгованості від укладення договору (договорів) про реструктуризацію заборгованості, якщо укладення такого договору (договорів) є необхідним відповідно до цього Закону, протягом трьох місяців з моменту включення цього учасника до Реєстру;
неподання або подання не в повному обсязі документів, необхідних для затвердження обсягів заборгованості та обсягів перевищення, що підлягають врегулюванню відповідно до цього Закону, протягом одного календарного місяця після включення до Реєстру;
нездійснення учасником процедури врегулювання заборгованості платежів за договором (договорами) про реструктуризацію заборгованості, укладеним (укладеними) відповідно до цього Закону, у розмірі, що дорівнює сумі тримісячного платежу за цим договором (цими договорами);
закінчення строку дії договору (договорів) про реструктуризацію заборгованості учасника процедури врегулювання заборгованості та/або повне погашення заборгованості за договором (договорами);
завершення проведення взаєморозрахунків, передбачених статтею 4 цього Закону, за відсутності у боржника заборгованості, яка підлягає врегулюванню із застосуванням механізмів, визначених статтею 5 цього Закону.
Рішення про виключення учасника процедури врегулювання заборгованості з Реєстру приймається Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, у десятиденний строк з дня надходження обґрунтованого звернення підприємства-кредитора.
Підприємство (організація) вважається виключеним з Реєстру з наступного дня після прийняття Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, рішення про виключення такого підприємства (організації) з Реєстру та внесення відповідного запису до Реєстру.
Стаття 4. Проведення взаєморозрахунків
1. Взаєморозрахунки в цілях погашення заборгованості та грошових зобов`язань, що визначені статтею 1 цього Закону, здійснюються за рахунок видатків державного бюджету для врегулювання.
2. Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, на підставі висновку суб`єкта аудиторської діяльності затверджує розрахунки відповідного постачальника природного газу, включеного до Реєстру.
3. Взаєморозрахунки проводяться у порядку та на умовах, затверджених Кабінетом Міністрів України, у межах видатків спеціального фонду державного бюджету за цільовим призначенням та в обсягах, передбачених Законом України "Про Державний бюджет України на 2021 рік" та/або Законом України "Про Державний бюджет України на 2022 рік", та/або Законом України "Про Державний бюджет України на 2023 рік", із застосуванням рахунків, відкритих у Державному казначействі України, згідно з договором про організацію взаєморозрахунків, який укладається між учасниками розрахунків на підставі документа, що підтверджує наявність в обліку учасників розрахунків кредиторської та/або дебіторської заборгованості на дату підписання такого договору, та в обсязі, що не перевищує підтверджену учасниками заборгованість.
Стаття 5. Реструктуризація заборгованості за природний газ та послуги з його транспортування
1. Реструктуризації на умовах, визначених цим Законом, підлягає:
1) заборгованість постачальників природного газу, у тому числі реструктуризована, та операторів газорозподільних систем понад обсяги, врегульовані із застосуванням механізмів, визначених статтею 4 цього Закону:
за укладеними з акціонерним товариством "Національна акціонерна компанія "Нафтогаз України" договорами купівлі-продажу природного газу для постачання побутовим споживачам (без урахування суми неустойки (штрафів, пені), інфляційних нарахувань, процентів річних, нарахованих на заборгованість за спожитий природний газ), використаного станом на розрахункову дату, у тому числі підтверджена судовими рішеннями, що набрали законної сили.