ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
06 вересня 2023 року
м. Київ
справа №120/5064/22
провадження № К/990/15274/23
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючого - Смоковича М. І.,
суддів: Мельник-Томенко Ж. М., Радишевської О. Р.,
розглянув у попередньому судовому засіданні справу
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "БОС-ТРАНС" до Державної служби України з безпеки на транспорті (Укртрансбезпека) в особі відділу державного нагляду (контролю) у Вінницькій області про визнання протиправною та скасування постанови, провадження у якій відкрите
за касаційною скаргою Товариства з обмеженою відповідальністю "БОС-ТРАНС" на постанову Сьомого апеляційного адміністративного суду від 28 лютого 2023 року (судді: Сторчак В. Ю., Граб Л. С., Полотнянко Ю. П.), та
в с т а н о в и в:
1. У липні 2022 року Товариство з обмеженою відповідальністю "БОС-ТРАНС" (далі - ТОВ "БОС-ТРАНС", Товариство) звернулося до суду з адміністративним позовом до Державної служби України з безпеки на транспорті відділу державного нагляду (контролю) у Вінницькій області (далі - Відділ державного нагляду (контролю) у Вінницькій області Укртрансбезпеки) про визнання протиправною і скасування постанови про застосування адміністративно-господарського штрафу № 337140 від 21 червня 2022 року.
Позовні вимоги були обґрунтовані тим, що позивач не є автомобільним перевізником, тому не може нести відповідальності на підставі частини першої статті 60 Закону України від 5 квітня 2001 року № 2344-ІІІ "Про автомобільний транспорт" (далі - Закон № 2344-ІІІ).
3. Обставини справи стисло можна викласти так.
16 січня 2022 року посадові особи Відділу Державного нагляду (контролю) у Вінницькій області Укртрансбезпеки здійснили габаритно-ваговий контроль транспортного засобу марки DAF, реєстраційний номер НОМЕР_1, за наслідками якого склали відповідну довідку від 16 січня 2022 року № 0055886 та акт про перевищення транспортним засобом нормативних вагових параметрів від 16 січня 2022 року № 0057950. Крім цього вони склали також акт проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень вантажів автомобільним транспортом від 16 січня 2022 року № 317406, у якому мовиться про виявлені порушення законодавства про автомобільний транспорт, спричинені перевезенням вантажу з перевищенням вагових обмежень.
За наслідками розгляду справи про порушення законодавства про автомобільний транспорт Відділ державного нагляду (контролю) у Вінницькій області Укртрансбезпеки ухвалив постанову від 21 червня 2022 року № 337140, якою застосував до ТОВ "БОС-ТРАНС" адміністративно-господарський штраф у сумі 8500,00 грн (на підставі абзацу чотирнадцятого частини першої статті 60 Закону № 2344-ІІІ).
Позивач не погодився з правомірністю зазначеної постанови, у зв`язку з чим звернувся з цим позовом до суду.
Судові рішення судів першої та апеляційної інстанцій
4. Вінницький окружний адміністративний суд рішенням від 9 листопада 2022 року позовні вимоги задовольнив; визнав протиправною і скасував постанову Відділу державного нагляду (контролю) у Вінницькій області Укртрансбезпеки про застосування адміністративно-господарського штрафу від 21 червня 2022 року № 337140; стягнув на користь ТОВ "БОС-ТРАНС" судові витрати зі сплати судового збору при звернені до суду у сумі 2481,00 грн за рахунок бюджетних асигнувань Укртрансбезпеки.
Суд першої інстанції виходив з того, що суб`єктом відповідальності за порушення законодавства про автомобільний транспорт, у тому числі за перевищення встановлених законодавством габаритно-вагових норм, є автомобільний перевізник, який надає послуги чи здійснює за власний кошт перевезення вантажів.
З уваги на це суд першої інстанції зазначив, що перевезення вантажу здійснювалось згідно з ТТН №41-0001-457 від 15 січня 2022 року, відповідно до якої автомобільним перевізником вантажу є ПП "Миколаївавтормет". За текстом судового рішення, ніяких документів щодо перевірки та фіксування виявлених порушень, зокрема перевезення вантажу з перевищенням нормативно вагових параметрів, саме ТОВ "БОС-ТРАНС" або що водій є працівником Товариства, суду не надали.
5. Сьомий апеляційний адміністративний суд постановою від 28 лютого 2023 року скасував рішення Вінницького окружного адміністративного суду від 9 листопада 2022 року та ухвалив нове рішення, яким відмовив у задоволенні позовних вимог.
Суд апеляційної інстанції не погодився з висновками суду першої інстанції щодо того, що Товариство не є автомобільним перевізником вантажу.
З покликом на пункт 6.3 Інструкції про порядок здійснення підрозділами Державтоінспекції МВС державної реєстрації, перереєстрації та обліку транспортних засобів, оформлення і видачі реєстраційних документів, номерних знаків на них, затвердженої наказом Міністерства внутрішніх справ України від 11 серпня 2010 року № 379 (далі - Інструкція № 379) суд апеляційної інстанції зазначив, що цей підзаконний нормативний акт передбачає, що для транспортних засобів, що перебувають, зокрема, у користуванні у фізичних чи юридичних осіб, реєстраційним документом, наявність якого є обов`язкова згідно з вимогами статті 48 Закону № 2344-ІІІ, є тимчасовий реєстраційний талон на транспортний засіб.
Звертаючись у цьому зв`язку до постанови Верховного Суду від 20 грудня 2018 року у справі № 804/8740/16 апеляційний суд підкреслив, що наведені положення пункту 6.3 Інструкції № 379 передбачають видачу тимчасового реєстраційного талона на транспортний засіб за зверненням користувача транспортного засобу, тобто не містять імперативної вказівки на отримання такого документа, та все ж його наявність, відповідно і необхідність звернутися про його отримання, встановлена Законом № 2344-ІІІ.
Щодо посилання суду першої інстанції на ТТН №41-0001-457 від 15 січня 2022 року, згідно з якою автомобільним перевізником вантажу є ПП "Миколаївавтормет", суд апеляційної інстанції зазначив, що відповідно до Правил перевезень вантажів автомобільним транспортом в Україні, які затверджені наказом Міністерства транспорту України від 14 жовтня 1997 року № 363, ТТН - документ на вантаж, а не документ, який визначає автомобільного перевізника.
Суд апеляційної інстанції зазначив також про те, що позивач як під час перевірки транспортного засобу, так і під час розгляду справи про порушення вимог законодавства та норм і стандартів щодо організації перевезень автомобільним транспортом не надав доказів того, що транспортний засіб, власником якого є ТОВ "БОС-ТРАНС", було передане у користування іншому перевізнику.
Зважаючи на наведене апеляційний суд виснував, що відповідач, коли видав спірну постанову, діяв в межах наданих повноважень, тому висновки суду першої інстанції по суті спору помилкові.
Касаційне оскарження
6. У касаційній скарзі ТОВ "БОС-ТРАНС" просить постанову Сьомого апеляційного адміністративного суду від 28 лютого 2023 року і залишити в силі рішення Вінницького окружного адміністративного суду від 9 листопада 2022 року.
Касаційна скарга подана на підставі 1 частини четвертої статті 328 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), у зв`язку з чим її автор пояснив, що постанова Сьомого апеляційного адміністративного суду від 28 лютого 2023 року винесена без урахування висновків щодо застосування норми права у подібних правовідносинах, викладених у постанові Верховного Суду від 22 лютого 2023 року у справі №240/22448/20.
Апелюючи до цієї постанови ТОВ "БОС-ТРАНС" і до інформації, зазначеній в згаданій вище товарно-транспортній накладній, зазначило, що воно не є автомобільним перевізником у розумінні положень Закону № 2344-ІІІ, а посадові особи відповідача не врахували всіх обставин, які мали значення для ухвалення спірного рішення.
7. Ухвалою від 18 травня 2023 року Верховний Суд відкрив касаційне провадження у цій справі, копію якої надіслав, зокрема, відповідачу, що підтверджується повідомленням про вручення поштового відправлення. У визначений строк суд не отримав відзиву на касаційну скаргу.
14 серпня 2023 року у справі відбувся повторний автоматизований розподіл у зв`язку зі звільненням судді ОСОБА_1 (яка була початково визначена доповідачем в цій справі) у відставку.
За наслідками цього розподілу справа передана на розгляд судді-доповідачу Смоковичу М. І.
Релевантні джерела права
8. Відповідно до частини десятої статті 6 Закону № 2344-III на території України центральний орган виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики з питань безпеки на наземному транспорті, у сфері міжнародних автомобільних перевезень здійснює: габаритно-ваговий контроль транспортних засобів у зонах габаритно-вагового контролю; .
9. За текстом статті 1 Закону № 2344-III автомобільний перевізник - фізична або юридична особа, яка здійснює на комерційній основі чи за власний кошт перевезення пасажирів чи (та) вантажів транспортними засобами.
10. Відповідно до статті 33 Закону № 2344-III автомобільним перевізником, що здійснює перевезення вантажів на договірних умовах, є суб`єкт господарювання, який відповідно до законодавства надає послугу згідно з договором про перевезення вантажу транспортним засобом, що використовується на законних підставах.
11. За текстом частини першої статті 34 закону № 2344-III автомобільний перевізник повинен: виконувати вимоги цього Закону та інших законодавчих і нормативно-правових актів України у сфері перевезення пасажирів та/чи вантажів; .
12. Відповідно до частини першої статті 47 Закону № 2344-III до внутрішніх перевезень вантажів відносяться перевезення вантажів між пунктами відправлення та призначення, розташованими в Україні, та комплекс допоміжних операцій, пов`язаних з цими перевезеннями, а також технологічні перевезення вантажів, що здійснюються в межах одного виробничого об`єкта без виїзду на автомобільні дороги загального користування.
До комплексу допоміжних операцій, пов`язаних із внутрішніми перевезеннями вантажів автомобільним транспортом, належать: завантаження та розвантаження автомобільних транспортних засобів; перевантаження вантажів на інший вид транспорту чи транспортний засіб; сортування, пакування, обмірювання та маркування вантажу; накопичення, формування або дроблення партій вантажу; зберігання вантажу; транспортно-експедиційні послуги.
Правила перевезень вантажів транспортними засобами затверджує центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері транспорту.
13. Відповідно до частини першої, другої статті 48 Закону № 2344-III автомобільні перевізники, водії повинні мати і пред`являти особам, які уповноважені здійснювати контроль на автомобільному транспорті та у сфері безпеки дорожнього руху, документи, на підставі яких виконують вантажні перевезення.
Документами для здійснення внутрішніх перевезень вантажів є:
для автомобільного перевізника - документ, що засвідчує використання транспортного засобу на законних підставах, інші документи, передбачені законодавством;
для водія - посвідчення водія відповідної категорії, реєстраційні документи на транспортний засіб, товарно-транспортна накладна або інший визначений законодавством документ на вантаж, інші документи, передбачені законодавством.
14. У разі перевезення вантажів з перевищенням габаритних або вагових обмежень обов`язковим документом також є дозвіл, який дає право на рух автомобільними дорогами України, виданий компетентними уповноваженими органами, або документ про внесення плати за проїзд великовагових (великогабаритних) транспортних засобів, якщо перевищення вагових або габаритних обмежень над визначеними законодавством становить менше п`яти відсотків (частина четверта статті 48 Закону № 2344-III).
15. За частиною другою статті 49 Закону № 2344-III водій транспортного засобу зобов`язаний: мати при собі та передавати для перевірки уповноваженим на те посадовим особам документи, передбачені законодавством, для здійснення зазначених перевезень; .
16. Згідно з частинами першою, другою статті 50 Закону № 2344-III договір про перевезення вантажу автомобільним транспортом укладається відповідно до цивільного законодавства між замовником та виконавцем у письмовій формі (договір, накладна, квитанція тощо).
Істотними умовами договору є: найменування та місцезнаходження сторін; найменування та кількість вантажу, його пакування; умови та термін перевезення; місце та час навантаження і розвантаження; вартість перевезення; інші умови, узгоджені сторонами.
17. Відповідно до статті 909 Цивільного кодексу України за договором перевезення вантажу одна сторона (перевізник) зобов`язується доставити довірений їй другою стороною (відправником) вантаж до пункту призначення та видати його особі, яка має право на одержання вантажу (одержувачеві), а відправник зобов`язується сплатити за перевезення вантажу встановлену плату.
Договір перевезення вантажу укладається у письмовій формі. Укладення договору перевезення вантажу підтверджується складенням транспортної накладної (коносамента або іншого документа, встановленого транспортними кодексами (статутами).
Законом можуть бути передбачені особливості укладення та виконання договору перевезення вантажу.