ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
05 вересня 2023 року
м. Київ
справа № 520/9277/2020
адміністративне провадження № К/9901/13027/21
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючого судді Кравчука В.М., суддів Єзерова А.А., Стародуба О.П.,
розглянув у попередньому судовому засіданні
касаційну скаргу Харківської міської ради Харківської області
на рішення Харківського окружного адміністративного суду від 20 жовтня 2020 року (суддя Шляхової О.М.) та постанову Другого апеляційного адміністративного суду від 24 лютого 2021 року (колегія у складі суддів Подобайло З.Г., Бартош Н.С., Григорова А.М.)
у справі № 520/9277/2020
за позовом Фізичної особи-підприємця ОСОБА_1
до Головного управління Держгеокадастру у Харківській області,
третя особа - Харківська міська рада,
про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії.
І. РУХ СПРАВИ
1. У липні 2020 року Фізична особа-підприємець ОСОБА_1 (далі - ФОП ОСОБА_1 ) звернулася до суду з позовом до Головного управління Держгеокадастру у Харківській області (далі - ГУ Держгеокадастр у Харківській області), в якому просила:
- визнати протиправними дії відповідача щодо застосування сукупного коефіцієнту КмЗ розміром 1,37 при формуванні витягу від 02.04.2020 № 2947 з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, розташованої за адресою: АДРЕСА_1, кадастровий номер 6310137900:09:006:0009;
- зобов`язати ГУ Держгеокадастру у Харківській області видати їй новий витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, розташованої за адресою: АДРЕСА_1, кадастровий номер 6310137900:09:006:0009, із застосуванням сукупного коефіцієнту КмЗ розміром 0,7546.
2. Рішенням Харківського окружного адміністративного суду від 20.10.2020 позов задоволено частково:
- визнано протиправними дії ГУ Держгеокадастру у Харківській області щодо застосування сукупного коефіцієнту КмЗ розміром 1,37 при формуванні витягу від 02.04.2020 № 2947 з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, розташованої за адресою: АДРЕСА_1, кадастровий номер 6310137900:09:006:0009.
- скасовано витяг ГУ Держгеокадастру у Харківській області від 02.04.2020 № 2947 з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, розташованої за адресою: АДРЕСА_1, кадастровий номер 6310137900:09:006:0009.
- зобов`язано ГУ Держгеокадастру у Харківській області видати ФОП ОСОБА_1 новий витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, розташованої за адресою: АДРЕСА_1, кадастровий номер 6310137900:09:006:0009, із застосуванням сукупного коефіцієнту КмЗ (локальні фактори), який розрахувати з урахуванням всіх показників, особливостей та властивостей земельної ділянки, які були враховані при формуванні витягу із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки від 23.03.2015 № 472/15, відповідно до Порядку нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, затвердженого наказом Міністерство аграрної політики та продовольства України від 25.11.2016 № 489, з урахуванням висновків суду у цій справі;
- у задоволенні іншої частини вимог відмовлено;
- стягнено за рахунок бюджетних асигнувань ГУ Держгеокадастру у Харківській області на користь ФОП ОСОБА_1 відшкодування судових витрат у розмірі 2 102,00 грн.
3. Додатковим рішенням Харківського окружного адміністративного суду від 30.11.2020 стягнено з ГУ Держгеокадастру у Харківській області за рахунок бюджетних асигнувань витрати на професійну правничу допомогу на користь ФОП ОСОБА_1 у розмірі 10 000,00 грн.
4. Позивач, відповідач та третя особа оскаржили у апеляційному порядку рішення Харківського окружного адміністративного суду від 20.10.2020. Крім того, ФОП ОСОБА_1 оскаржила додаткове рішення від 30.11.2020.
5. Постановою Другого апеляційного адміністративного суду від 24.02.2021 залишено без змін рішення Харківського окружного адміністративного суду від 20.10.2020; скасовано додаткове рішення Харківського окружного адміністративного суду від 30.11.2020, ухвалено у цій частині нове рішення про стягнення із ГУ Держгеокадастру у Харківській області за рахунок бюджетних асигнувань витрати на професійну правничу допомогу на користь ФОП ОСОБА_1 у розмірі 16 567,70 грн.
6. 06.04.2021 Харківська міська рада Харківської області подала касаційну скаргу, в якій просила скасувати попередні судові рішення та ухвалити нове рішення про відмову у задоволенні позову.
7. Ухвалою Верховного Суду від 29.04.2021 відкрито касаційне провадження.
8. Позивач та скаржник клопотали про розгляд справи за їхньої участі, однак відповідно до ч.1 ст. 343 КАС України попередній розгляд справи проводиться без повідомлення учасників справи.
II. ОБСТАВИНИ СПРАВИ
9. Судами попередніх інстанцій встановлено, що 06.11.2015 між ФОП ОСОБА_1 та Харківською міською радою укладено договір оренди землі, на підставі якого позивач здійснює використання земельної ділянки з кадастровим номером 6310137900:09:006:0009, яка знаходиться за адресою: АДРЕСА_1, для експлуатації та обслуговування належної ФОН ОСОБА_1 нежитлової будівлі.
10. Пунктом 9 Договору визначено розмір орендної плати за земельну ділянку на рівні 3% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, яка станом на дату укладення Договору складала 3554507 грн (визначена на підставі витягу №472/15, вих. №495/6-15 від 23.03.2015.
11. 29.11.2019 позивач у порядку, передбаченому Законом України "Про оренду землі", звернувся до Харківської міської ради з листом-повідомленням про поновлення договору оренди землі.
12. Як вказував позивач, на цей час питання укладення додаткової угоди знаходиться на розгляді Харківської міської ради, а позивач продовжує використання землі зі сплатою належних платежів.
13. На підтвердження відсутності заборгованості з орендної плати позивачем надано довідку від 02.03.2020 станом на 28.02.2020, яка видана ГУДПС в Харківській області.
14. 03.07.2013 Харківською міською радою прийнято рішення №1209/13, яким затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013, в якому визначено базову вартість одного квадратного метру земель міста Харкова та розміри коефіцієнтів Км2 та Км3. Вказане рішення було чинне на час формування Витягу із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки від 23.03.2015 №472/15.
15. 27.02.2019 Харківською міською радою прийнято рішення №1474/19, яким затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2018, відповідно до якого оновлена нормативна грошова оцінка земель міста Харкова станом на 01.01.2018 застосовується з 01.01.2020. При цьому, як вказував позивач, жодних показників та коефіцієнтів оприлюднено не було.
16. 18.12.2019 рішенням Харківської міської ради №1908/19 затверджено порядок впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2018 та встановлено, що плата за землю на підставі оновленої нормативної грошової оцінки вводиться в дію з 01.01.2020, що є підставою для внесення змін до договорів оренди землі.
17. Для розрахунку орендної плати позивачем отримано витяг Головного управління Держгеокадастру у Харківській області №2947 від 02.04.2020 з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, розташованої за адресою: АДРЕСА_1, кадастровий номер 6310137900:09:006:0009.
18. Вважаючи протиправними дії відповідача щодо застосування сукупного коефіцієнту Км3 розміром 1,37 при формуванні витягу №2947 від 02.04.2020, позивач звернувся до суду.
ІІІ. АРГУМЕНТИ СТОРІН
19. Позивач вважає, що відповідач протиправно завищив розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки за рахунок збільшення сукупного коефіцієнта (Км3) при безпідставному застосуванні гранично встановленого максимуму показників локальних факторів.
20. Відповідач покликався на те, що розрахунок значення коефіцієнтів КмЗ (локальні фактори) при наданні витягу з нормативної грошової оцінки окремих земельних ділянок здійснено із застосуванням програмного забезпечення - автоматизованого робочого місця по формуванню довідок про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки в автоматизованому режимі, що є використанням ГІС-технологій. За таких обставин він не розраховує в ручному режимі та не впливає на значення відповідного коефіцієнту.
IV. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
21. Задовольняючи частково позов, суд першої інстанції, з яким погодився суд апеляційної інстанції, дійшов висновку про обґрунтованість позову в частині визнання протиправними дій відповідача щодо застосування сукупного коефіцієнту Км3 розміром 1,37 при формуванні витягу №2947 від 02.04.2020, оскільки формування витягу в автоматичному режимі не може бути підставою для встановлення в ньому необґрунтованих розмірів коефіцієнтів, які порушують права позивача.
При цьому, суд першої інстанції дійшов висновку, що інші позовні вимоги підлягають задоволенню у спосіб зобов`язання відповідача видати позивачу новий витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, який розрахувати з урахуванням всіх показників, особливостей та властивостей земельної ділянки, які були враховані при формуванні витягу із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки від 23.03.2015 №472/15, у відповідності до Порядку нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, затверджений наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 25.11.2016 № 489, з урахуванням висновків суду.
V. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ
22. Як на підставу касаційного оскарження третя особа покликається на те, що суди попередніх інстанцій вирішили спір без врахування висновків щодо застосування норм права, викладених у постановах Верховного Суду від 18.01.2021 у справі № 540/2244/19, від 30.09.2020 у справі № 817/1779/17, від 28.07.2020 у справі № 817/1783/17, від 10.09.2020 у справі № 817/1793/17, від 12.11.2018 у справі № 814/789/17.
Витяг з технічної документації про нормативно грошову оцінку землі не є рішенням суб`єкта владних повноважень, носить інформаційний характер, не зумовлює виникнення будь-яких прав і обов`язків. Тому ФОП ОСОБА_1 обрала неналежний спосіб захисту, оскільки визнання протиправним дій відповідача щодо застосування у витязі з технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки локального коефіцієнту, який враховує місце розташування земельної ділянки в межах економіко-планувальної зони у розмірі 1,37 не вплине на обсяг її прав та обов`язків, не змінить фактичне значення коефіцієнта та значення нормативної грошової оцінки землі. Правомірність застосування такого коефіцієнта перевіряється під час проведення державної експертизи землевпорядної документації, а не судом.
Дані та показники технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок у межах населених пунктів затверджуються відповідною міською радою. Розрахунок значення коефіцієнта Км3 при наданні витягу з нормативної грошової оцінки окремих земельних ділянок у місті Харкові здійснюється в автоматичному режимі, ГУ Держгеокадастру у Харківській області не розраховує в ручному режимі значення коефіцієнту, тому застосування сукупного коефіцієнту 1,37 в межах економічно-планувальної зони Км3 є правомірним.
23. У відзиві відповідач підтримав доводи касаційної скарги та зазначив, що Головне управління Держгеокадастру у Харківській області здійснює розрахунок нормативної грошової оцінки земельних ділянок міста Харкова в автоматичному режимі та не має можливості впливати на значення локальних коефіцієнтів. Вказує, що локальні фактори, зазначені у спірному витязі, повністю відповідали значенням локальних факторів, що визначені у додатку 7 до Порядку нормативної грошової оцінки земель населених пунктів. Враховує, що сукупний коефіцієнт локальних факторів Км3 у спірному витязі встановлений на рівні 1,37, що відповідає граничним значенням коефіцієнту, передбачених п.10 Порядку нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, затвердженого наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 25.11.2016 за №489.
24. У відзиві позивач ОСОБА_1 покликається на правомірність висновків судів першої та апеляційної інстанцій.
Відповідно до п. 10 Порядку №489 значення коефіцієнта Км3 визначається щодо кожного населеного пункту, виходячи з його особливостей. Значення локального коефіцієнта для окремої земельної ділянки можливо встановлювати на основі визначення частки площі, яку займає цей фактор на земельній ділянці. Встановлення частки площі здійснюється переважно шляхом використання ГІС-технологій та електронних цифрових карт масштабу не менше ніж 1:10000 - для міст з чисельністю населення понад 100 тис. осіб, та 1:5000 - для інших населених пунктів.
Тобто жодна норма не вказує, що формування витягу про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки має здійснюватися виключно в автоматичному режимі. Автоматизація процесу не звільняє відповідача від відповідальності за правомірність змісту сформованих ним документів.
Відсилкою на програмне забезпечення відповідач не навів суду правових підстав для того, щоб кожний з локальних факторів, застосованих до спірної земельної ділянки, змінив значення з мінімального на максимальне.
Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки має всі ознаки акти індивідуальної дії, рішенням суб`єкта владних повноважень і підлягає оскарженню в судовому порядку.
Висновок експертизи, долучений відповідачем, не є позитивним, відповідно до нього технічна документація не в повній мірі відповідає вимогам чинного законодавства та повертається на доопрацювання.
VІ. ВИСНОВКИ ВЕРХОВНОГО СУДУ
25. Верховний Суд перевірив правильність застосування судами норм матеріального та процесуального права у межах доводів касаційної скарги та дійшов таких висновків.
(а) щодо можливості оскарження витягів із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки
26. Відповідно до ст. 1 Закону України "Про оцінку земель" від 11.12.2003 №1378-IV (далі - Закон №1378-IV) нормативна грошова оцінка земельних ділянок - це капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами.
Нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні та даруванні земельних ділянок згідно з законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, а також при розробці показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель.
27. За нормами ч. 1 ст.15 Закону №1378-IV підставою для проведення оцінки земель (бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок) є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.
28. Згідно зі ст. 18 цього Закону нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності.
Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться на землях, розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення не рідше ніж один раз на 5 - 7 років. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться юридичними особами, які є розробниками документації із землеустрою відповідно до Закону України від 22.05.2003 № 858-IV "Про землеустрій" (далі - Закон № 858-IV).
29. Відповідно до чч. 1-2 ст. 20 Закону № 1378-IV за результатами бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація, а за результатами проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок складається звіт.
Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель за заявою зацікавленої особи.
30. Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин (ч.3 ст.23 Закону України "Про оцінку земель").
31. Наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 25.11.2016 №489, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 19.12.2016 №1647/29777, затверджено Порядок нормативної грошової оцінки земель населених пунктів (далі - Порядок № 489).
32. Згідно з приписами розділу ІІІ Порядку за результатами нормативної грошової оцінки земель складається технічна документація. Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються за заявою зацікавленої особи як витяг із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки.
33. Відповідно до п.1 Положення про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру (Держгеокадастр), затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 04.01.2015 №15 (далі - Положення про Держгеокадастр) Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру (Держгеокадастр) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра аграрної політики та продовольства і який реалізує державну політику у сфері національної інфраструктури геопросторових даних, топографо-геодезичної і картографічної діяльності, земельних відносин, землеустрою, у сфері Державного земельного кадастру, державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі в частині дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів.
34. Згідно з пп.29 п.4 Положення про Держгеокадастр останній відповідно до покладених на нього завдань видає витяги із Державного земельного кадастру про земельні ділянки.
35. У постанові від 24.11.2021 у справі №817/1780/17 Верховний Суд у складі судової палати з розгляду справ щодо захисту соціальних прав Касаційного адміністративного суду дійшов такого висновку: