1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

05 вересня 2023 року

м. Київ

справа №380/12194/22

адміністративне провадження № К/990/12068/23

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Рибачука А.І.,

суддів: Бучик А.Ю., Тацій Л.В.,

розглянувши у порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами у суді касаційної інстанції справу №380/12194/22

за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області (далі - ГУ ПФУ) про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити дії, провадження у якій відкрито

за касаційною скаргою ОСОБА_1

на рішення Львівського окружного адміністративного суду від 20.12.2022, ухвалене у складі головуючого судді Хоми О.П.

та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 24.02.2023, ухвалену у складі колегії суддів: головуючого судді Матковської З.М., суддів Кузьмича С.М., Улицького В.З.,

ВСТАНОВИВ:

І. РУХ СПРАВИ

1. 05.09.2022 ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом, у якому просив:

визнати протиправною бездіяльність ГУ ПФУ щодо перерахунку та виплати йому щорічної разової грошової допомоги до 05 травня 2022 року у розмірі п`яти мінімальних пенсій за віком;

зобов`язати ГУ ПФУ здійснити перерахунок та виплату йому разової грошової допомоги до 5 травня 2022 року у розмірі п`яти мінімальних пенсій за віком, з урахуванням виплачених сум.

ОСОБА_1 в обґрунтування позовних вимог зазначив, що у 2022 році йому протиправно виплачено разову грошову допомогу до 5 травня у розмірі меншому, ніж передбачено статтею 12 Закону України від 22.10.1993 № 3551-XII "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" (далі -Закон № 3551-XII). На його думку, після прийняття Конституційним Судом України рішення від 27.02.2020, він набув право на цю допомогу до 5 травня в розмірі 5 мінімальних пенсій за віком.

2. Львівський окружний адміністративний суд рішенням від 20.12.2022, залишеним без змін постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 24.02.2023, відмовив у задоволенні позовних вимог.

3. 04.04.2023 ОСОБА_1 звернувся до Верховного Суду із касаційною скаргою на вказані вище судові рішення судів першої та апеляційної інстанцій у справі № 380/12194/22 за вищевказаним позовом, з підстави, визначеної пунктом 2 частини четвертої статті 328 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), у якій просить скасувати рішення Львівського окружного адміністративного суду від 20.12.2022 та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 24.02.2023, ухвалити нове - про задоволення позовних вимог.

4. Верховний Суд ухвалою від 24.04.2023 відкрив касаційне провадження за вказаною касаційною скаргою з підстави, визначеної пунктом 2 частини четвертої статті 328 КАС України, та витребував матеріали справи із суду першої інстанції.

ІІ. ОБСТАВИНИ СПРАВИ

5. У справі, яка розглядається суди встановили, що ОСОБА_1 є учасником бойових дій, на якого поширюються пільги та гарантії соціального захисту, визначені Законом № 3551-ХІІ.

ОСОБА_1 здійснено виплату щорічної разової грошової допомоги до 05 травня за 2022 рік як учаснику бойових дій у розмірі 1 491,00 грн.

Позивач звернувся до відповідача із заявою про нарахування та виплату щорічної разової допомоги до 05 травня в розмірі п`яти мінімальних пенсій за віком, визначеному Законом № 3551-ХІІ, із врахуванням уже виплачених сум.

Відповідач листом від 25.08.2022 №11485-12139/Р-55/8-1300/22 відмовив позивачу у задоволенні його заяви, мотивувавши свою відмову тим, що виплата щорічної разової грошової допомоги у 2022 році здійснювалась позивачу відповідно до Порядку використання у 2022 році коштів державного бюджету, передбачених для виплати щорічної разової грошової допомоги ветеранам війни і жертвам нацистських переслідувань, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 07.05.2022 № 540 "Деякі питання виплати у 2022 році разової грошової допомоги, передбаченої Законами України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" і "Про жертви нацистських переслідувань" (далі - постанова № 540; Порядок № 540, відповідно), яким встановлений чіткий розмір допомоги до 5 травня для певних категорій осіб. Крім цього зазначив, що рішення Верховного Суду у зразковій справі №440/2722/20 стосується інших суб`єктів та відносин, та не передбачає обов`язків для ГУ ПФУ щодо перерахунку щорічної разової грошової допомоги до 5 травня у більшому розмірі, аніж передбачено у прийнятому в 2022 році Порядку №540.

Позивач, вважаючи, що поведінка відповідача по ненарахуванню та невиплаті йому в повному обсязі щорічної разової допомоги до 05 травня як учаснику бойових дій у 2022 році порушує його право на отримання такої допомоги у встановленому законом розмірі, звернувся до суду з цим позовом.

ІІІ. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

6. Відмовляючи у задоволенні позовних вимог суд першої інстанції, з висновком якого погодився й суд апеляційної інстанції, пославшись на висновки Верховного Суду, сформовані у постанові від 01.12.2022 у справі №580/2869/22, ухваленій у подібних правовідносинах, вказав на правомірність дій відповідача при виплаті позивачу щорічної разової грошової допомоги до 5 травня за 2022 рік в розмірах, визначених в додатку до Порядку №540.

IV. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ

7. В обґрунтування касаційної скарги позивач вказав на те, що він як особа, яка брала участь у виконанні бойових завдань по захисту Батьківщини, має право на нарахування та виплату щорічної разової грошової допомоги до 5 травня за 2022 рік як учаснику бойових дій у розмірі п`яти мінімальних пенсій за віком, визначеному статтею 12 Закону № 3551-ХІІ. На його думку до спірних відносин не може бути застосований розмір такої допомоги, визначений Порядком № 540, оскільки Кабінет Міністрів України не уповноважений приймати рішення щодо розмірів державних соціальних стандартів та гарантій навіть в умовах воєнного стану, через те, що Указом Президента України від 24.02.2022 № 64/2022 не вводились обмежень прав і свобод громадян України, у тому числі щодо розміру одноразової щорічної грошової допомоги до 5 травня.

Скаржник послався на необхідність відступлення від висновку щодо застосування норм права у подібних правовідносинах, викладеного у постанові Верховного Суду від 01.12.2022 у справі №580/2869/22.

V. ВИСНОВКИ ВЕРХОВНОГО СУДУ

8. Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи та доводам касаційної скарги, а також виходячи із меж касаційного перегляду справи, визначених статтею 341 КАС України, колегія суддів виходить із такого.

9. У справі, яка розглядається, ключовим є питання визначення в умовах воєнного стану розміру виплати щорічної разової грошової допомоги до 5 травня у 2022 році для учасників бойових дій, відповідно статті 12 Закону № 3551-ХІІ в редакції Закону України від 25.12.1998 № 367-ХІV "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" (далі - Закон № 367-ХІV).

10. Верховний Суд у складі Судової палати з розгляду справ щодо захисту соціальних прав Касаційного адміністративного суду постановою від 13.06.2023 у справі № 560/8064/22 відступив від висновків, викладених в раніше ухваленій постанові Верховного Суду у складі колегії суддів цієї самої палати від 01.12.2022 у справі № 580/2869/22 щодо застосування положень статті 13 Закону № 3551-XII, частини другої статті 20 Закону України від 12.05.2015 № 389-VІІІ "Про правовий режим воєнного стану" (далі - Закон № 389-VІІІ), частини сьомої статті 20 та абзацу третього підпункту 2 пункту 22 розділу VI Прикінцевих та перехідних положень Бюджетного кодексу України та Порядку № 540 у правовідносинах нарахування та виплатити щорічної разової грошової допомоги до 5 травня за 2022 рік у розмірі, визначеному Порядком № 540, та дійшов висновків щодо їх застосування у подібних правовідносинах у такий спосіб:

(1) держава не може в односторонньому порядку відмовитися від зобов`язання щодо соціального захисту осіб, які вже виконали свій обов`язок перед державою щодо захисту її суверенітету і територіальної цілісності без запровадження рівноцінних або більш сприятливих умов соціального захисту осіб, які захищали Батьківщину, її суверенітет і територіальну цілісність (ветеранів війни, учасників бойових дій, осіб з інвалідністю внаслідок війни, учасники війни), та членів їхніх сімей;


................
Перейти до повного тексту