ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
30 серпня 2023 року
м. Київ
cправа № 906/436/22
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:
Міщенка І.С. - головуючого, Берднік І.С., Зуєва В.А.,
за участю секретаря судового засідання - Кравченко О.В.,
розглянув у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Здвиж ресурс"
на постанову Північно-західного апеляційного господарського суду від 26 квітня 2023 року (Бучинська Г.Б. - головуюча, судді: Василишин А.Р., Філіпова Т.Л.) і рішення Господарського суду Житомирської області від 14 лютого 2023 року (суддя Сікорська Н.А.) у справі
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Здвиж ресурс"
до: (1) Брусилівської селищної ради Житомирського району Житомирської області, (2) Товариства з обмеженою відповідальністю "Антарес-Агро", (3) Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області,
за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача - Державної служби геології та надр України
про визнання недійсним та скасування рішення селищної ради, визнання недійсним договору оренди, скасування рішення та запису державного реєстратора, скасування реєстрації земельної ділянки.
КОРОТКИЙ ЗМІСТ СПРАВИ
1. Учасниками цього спору є Товариство з обмеженою відповідальністю "Здвиж ресурс" (далі "Позивач", ТОВ "Здвиж ресурс"), Брусилівська селищна рада Житомирського району Житомирської області (далі "Відповідач-1", Брусилівська селищна рада), Товариство з обмеженою відповідальністю "Антарес-Агро" (далі "Відповідач-2", ТОВ "Антарес-Агро"), Головне управління Держгеокадастру у Житомирській області (далі "Відповідач-3", ГУ Держгеокадастру у Житомирській області) і Державна служба геології та надр України (далі "Третя особа", Державна служба геології).
2. У 2018 році ГУ Держгеокадастру у Житомирській області передало Брусилівській селищній раді ряд земельних ділянок сільськогосподарського призначення, у тому числі і ділянку з кадастровим номером 1820982000:02:000:8102, площею 45,5120 га.
3. У 2020 році Брусилівська селищна рада вирішила передати згадану земельну ділянку в користування для ведення товарного сільськогосподарського виробництва і задля цього розпочала процедуру з підготовки відповідного земельного аукціону. Зокрема, рішенням від 23.10.2020 № 1741 рада затвердила проєкт землеустрою щодо відведення земельної ділянки та призначила проведення земельних торгів з продажу права оренди на неї.
4. У квітні 2021 року відбулися земельні торги, переможцем яких стало ТОВ "Антарес-Агро". Тоді ж між Брусилівською селищною радою і ТОВ "Антрес-Агро" було укладено відповідний договір оренди. У липні 2021 року переможець зареєстрував право оренди на вказану земельну ділянку.
5. Через рік після описаних подій до місцевого господарського суду надійшла позовна заява ТОВ "Здвиж ресурс", у якій Позивач просив визнати недійсним та скасувати рішення Брусилівської селищної ради від 23.10.2020 № 1741 в частині затвердження проєкту землеустрою щодо згаданої земельної ділянки та призначення земельних торгів із продажу права оренди на неї; визнати недійсним договір оренди цієї ділянки, який уклали Брусилівська селищна рада і ТОВ "Антарес-Агро"; скасувати рішення і запис про державну реєстрації права оренди ТОВ "Антарес-Агро" на вказану земельну ділянку; скасувати державну реєстрацію цієї ділянки у Державному земельному кадастрі, а також зобов`язати ГУ Держгеокадастр у Житомирській області скасувати відповідний запис у Державному земельному кадастрі і закрити Поземельну книгу про державну реєстрацію земельної ділянки.
6. Обґрунтування позову узагальнено зводились до того, що оспорювані Позивачем правочин, рішення і дії порушують його законний інтерес, який полягав в отриманні означеної земельної ділянки в користування для видобутку корисних копалин (торфу). ТОВ "Здвиж ресурс" пояснювало, що на вказаній земельній ділянці знаходиться родовище корисних копалин (торфу), ця ділянка належить до особливо цінних земель, мала бути передана в оренду саме йому без конкурсу, як особі, що ще в 2015 році розпочала процес отримання від Державної служби геології спеціального дозволу на користування надрами на місцевості, до складу якої входить спірна земельна ділянка і наразі такий дозвіл отримала.
7. Суди попередніх інстанцій наведені Позивачем доводи визнали безпідставними і у задоволенні позовних вимог відмовили. Зазначили, зокрема, про те, що спірна земельна ділянка до особливо цінних не належить, за категорією є землею саме сільськогосподарського призначення. Крім цього, відмітили, що правовідносини з приводу розпорядження та користування спірною земельною ділянкою виникли ще до отримання ТОВ "Здвиж ресурс" спеціального дозволу на користування надрами, а тому відсутні підстави вважати, що у даному випадку мало місце порушення законних інтересів Позивача.
8. У касаційній скарзі ТОВ "Здвиж ресурс" висновки судів заперечило, просило прийняти нове рішення про задоволення позову.
9. За наслідками здійснення касаційного провадження, Верховний Суд із аргументами касаційної скарги не погодився, підтримав висновки судів попередніх інстанцій про те, що у спірних правовідносинах порушення законних інтересів (правомірних очікувань) Позивача не відбулося, що є самостійною підставою для відмови у позові, а тому у задоволенні касаційної скарги відмовив, рішення судів попередніх інстанцій залишив без змін.
ІСТОРІЯ СПРАВИ
Фактичні обставини справи, установлені судами попередніх інстанцій
10. У 2015 році ТОВ "Здвиж ресурс" розпочало процес оформлення спеціального дозволу на користування надрами з метою геологічного вивчення Карабачинської ділянки торфу на території Карабачинської сільської ради Житомирської області та одержало від компетентних органів, зокрема, Карабачинської сільської ради (правонаступником є Брусилівська селищна рада) і Житомирської обласної ради згоду на таке оформлення.
11. 12.08.2021 Державною службою геології видано ТОВ "Здвиж ресурс" спеціальний дозвіл на користування надрами № 5266 з метою геологічного вивчення торфу, у тому числі дослідно-промислової розробки родовища, затвердження запасів ДКЗ України за промисловими категоріями. Визначено, що ділянка надр, яка надається у користування, - Карабачинська ділянка, розташована в Житомирській області, Житомирського району, 1.6 км на південний-схід від села Карабачин, площею 73,4 га, строком на 5 років.
12. Того ж дня між Державною службою геології і ТОВ "Здвиж Ресурс" укладено угоду № 5266 про умови користування надрами.
13. 16.08.2021 ТОВ "Здвиж ресурс" звернулось до Брусилiвської селищної ради з листом № 12/7 про надання дозволу на розроблення проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 73,4 га, яка розміщена 1,6 км на південний-схід від села Карабачин в оренду терміном на 15 років для геологічного вивчення торфу, у тому числі дослідно-промислова розробка родовища (Карабачинська ділянка), затвердження запасів ДКЗ України за промисловими критеріями.
14. Рішенням 13-ої сесії 8-го скликання Брусилiвської селищної ради № 608 від 24.09.2021 надано дозвіл ТОВ "Здвиж ресурс" на виготовлення відповідного проєкту землеустрою щодо відведення необхідної земельної ділянки.
15. На замовлення ТОВ "Здвиж ресурс" було розроблено проєкт землеустрою щодо відведення земельної ділянки загальною площею 73,3446 га, яка розміщена 1,6 км на південний-схід від села Карабачин в оренду терміном на 15 років для геологічного вивчення торфу.
16. Між тим при спробі зареєструвати земельну ділянку, рішенням державного кадастрового реєстратора Відділу № 7 Управління надання адміністративних послуг ГУ Держгеокадастру у Львівській області № РВ-4600059502022 від 31.05.2022 було відмовлено у внесенні відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру, зокрема, через розташування в межах земельної ділянки, яку передбачається зареєструвати, іншої земельної ділянки або її частини. Вказано, що у даному випадку наявна площа перетину із земельною ділянкою кадастровий номер 1820982000:02:000:8102, яка складає 44,8363 га.
17. Судами установлено, що земельну ділянку з кадастровим номером 1820982000:02:000:8102, площею 45,5120 га, яка розташована за адресою: Житомирська область, Брусилiвський район, Брусилiвська ОТГ (Карабачинська сільська рада), з цільовим призначенням: 01.01 для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, категорія земель: землі сільськогосподарського призначення було зареєстровано 22.08.2018 на підставі технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель, розробленої ПФ Юрекс "Юридична консультація та майнова експертиза".
18. Відповідно ж до наказу ГУ Держгеокадастру у Житомирській області від 22.12.2018 № 6-5020/14-18-СГ "Про передачу земельної ділянки державної власності у комунальну власність", ГУ Держгеокадастру у Житомирській області, яке на той час мало статус розпорядника земельних ділянок державної форми власності, передало вказану земельну ділянку Брусилівській селищній раді у комунальну власність.
19. Право комунальної власності Брусилівської селищної ради на земельну ділянку з кадастровим номером 1820982000:02:000:8102 зареєстровано 03.03.2020, що підтверджується витягом з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності.
20. Судами також установлено, що рішенням 43 сесії 7 скликання Брусилівської селищної ради № 1428 від 25.03.2020 "Про проведення земельних торгів та підготовку лота, земельна ділянка за межами населеного пункту с. Карабачин площею 45,5120 га", зокрема, вирішено: підготувати документацію для проведення земельних торгів з продажу права оренди на земельну ділянку кадастровий номер 1820982000:02:000:8102 для ведення товарного сільськогосподарського виробництва; надати дозвіл на розробку проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки.
21. На виконання вищевказаного рішення ПФ Юрекс "Юридична консультація та майнова експертиза" розроблено Проєкт землеустрою щодо відведення земельної ділянки сільськогосподарського призначення комунальної власності площею 45,5120 га, кадастровий номер 1820982000:02:000:8102, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, з метою продажу права оренди на земельних торгах, що знаходиться за межами с. Карабачин Брусилiвського району Житомирської області.
22. Рішенням 52 сесії 7 скликання Брусилівської селищної ради від 23.10.2020 № 1741 "Про затвердження документації із землеустрою та умов проведення земельних торгів з продажу права оренди земельних ділянок комунальної власності", зокрема, затверджено проєкт землеустрою щодо відведення земельної ділянки кадастровий номер 1820982000:02:000:8102, площею 45,5120 га (для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (код 01.01) та вирішено провести земельні торги у формі аукціону з продажу права оренди.
23. 29.04.2021 проведено земельні торги у формі аукціону з продажу права оренди на земельну ділянку сільськогосподарського призначення площею 45,5120 га, кадастровий номер 1820982000:02:000:8102 (лот № 65597), переможцем яких стало ТОВ "Антарес-Агро", що вбачається з протоколу земельних торгів № 5/2021.
24. За результатами проведення аукціону, 29.04.2021 між Брусилівською селищною радою (орендодавець) та ТОВ "Антарес-Агро" (орендар) було укладено договір оренди землі № 62-03-10, відповідно до умов якого орендареві передано в строкове платне користування земельну ділянку площею 45,5120 га, кадастровий номер 1820982000:02:000:8102, яка розташована за межами населеного пункту с. Карабачин Брусилівського району Житомирської області, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва.
25. Згідно з витягом з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права, 08.07.2021 за ТОВ "Антарес-Агро" зареєстровано право оренди земельної ділянки площею 45,5120 га, кадастровий номер 1820982000:02:000:8102, на підставі договору оренди землі № 62-03-10 від 29.04.2021.
Узагальнений зміст вимог і підстав позову
26. Посилаючись на вказані обставини та стверджуючи, що рішення Брусилівської селищної ради № 1741 від 23.10.2020 в частині затвердження проєкту землеустрою щодо відведення спірної земельної ділянки з метою зміни її цільового призначення із земель запасу (16.00) на для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (01.01), проведення земельних торгів з продажу права оренди на спірну земельну ділянку, а також укладення 29.04.2021 між Брусилівською селищною радою та ТОВ "Антарес-Агро" договору оренди цієї ділянки порушують права ТОВ "Здвиж ресурс" як особи, яка отримала спеціальний дозвіл на користування надрами (права правомірного очікування), останнє звернулося до господарського суду з позовом у даній справі.
27. Обґрунтовуючи позовні вимоги, Позивач пояснював, що ним ще з серпня 2015 року вчинялися дії для отримання спеціального дозволу на користування надрами Карабачинської ділянки торфу. Після проходження належної процедури 12.08.2021 ТОВ "Здвиж Ресурс" отримало спеціальний дозвіл на користування надрами № 5266, а рішенням Брусилiвської селищної ради № 608 від 24.09.2021 йому було надано дозвіл на виготовлення проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для геологічного вивчення торфу, в тому числі дослідно-промислової розробки Карабачинської ділянки торфу.
28. Втім, після виготовлення відповідного проєкту з`ясувалося, що земельна ділянка Карабачинського родовища загальною площею 73,3446 га перетинається із спірною земельною ділянкою (кадастровий номер 1820982000:02:000:8102 площею 45,5120 га), яка була зареєстрована в Державному земельному кадастрі 27.08.2018.
29. У зв`язку із цим Позивач наполягав, що рішення Брусилівської селищної ради № 1741 від 23.10.2020 є незаконним та порушує його права, оскільки на згаданій земельній ділянці розташоване родовище корисних копалин, право на видобуток яких має ТОВ "Здвиж ресурс". Більше того стверджував, що вказана земельна ділянка мала бути віднесена до категорії "землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення" з цільовим призначенням "розміщення та експлуатація основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємствами, що пов`язані з користуванням надрами", а відтак визначення її цільового призначення - для ведення товарного сільськогосподарського виробництва було неправомірним, право ж оренди на неї (згідно з частиною другою 2 статті 134 Земельного кодексу України) взагалі не підлягало продажу на конкурентних засадах.
30. Звідси вважав, що укладений між Брусилівською селищною радою та ТОВ "Антарес-Агро" договір оренди спірної земельної ділянки слід визнати недійсним, державну реєстрації права оренди останнього на земельну ділянку скасувати.
31. Окремо ТОВ "Здвиж ресурс" відмічало і те, що обставини перетину спірної земельної ділянки із земельною ділянкою, на яку Позивачеві 12.08.2021 видано спеціальний дозвіл на користування надрами, вказують про наявність перешкод у реалізації ним права постійного користування земельною ділянкою. Тому, з посиланням на положення статті 24 Закону України "Про державний земельний кадастр" та пункту 114 Порядку ведення державного земельного кадастру Позивач наполягало, що в Державному земельному кадастрі необхідно також скасувати державну реєстрацію земельної ділянки кадастровий номер 1820982000:02:000:8102 та закрити Поземельну книгу щодо неї.
Узагальнений зміст і обґрунтування рішень судів попередніх інстанцій
32. Рішенням Господарського суду Житомирської області від 14.02.2023 у задоволенні позову ТОВ "Здвиж ресурс" повністю відмовлено.
33. Вказане рішення обґрунтовано, зокрема, тим, що:
- правовідносини з приводу розпорядження та користування спірною земельною ділянкою виникли до отримання Позивачем спеціального дозволу на користування надрами і станом на день проведення земельних торгів Брусилівською селищною радою у ТОВ "Здвиж ресурс" не виникло право користування вказаною земельною ділянкою; за таких обставин, відсутні підстави вважати про порушення Відповідачами 1 і 2 права правомірного очікування Позивача у спірних правовідносинах;
- сам факт передачі спірної земельної ділянки з державної власності у комунальну власність Брусилівської селищної ради згідно акта приймання-передачі від 22.12.2018, на підставі приписів статей 15-1, 117, 122 Земельного кодексу України, розпорядження Кабінету Міністрів України від 31.01.2018 № 60-р "Питання передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності у комунальну власність об`єднаних територіальних громад", свідчить про її належність до категорії земель сільськогосподарського призначення, а тому доводи Позивача про неправомірну зміну Брусилівською селищною радою цільового призначення спірної земельної ділянки є безпідставними, адже не відповідають фактичним обставинам справи;
- оскільки оспорюване рішення Брусилівської селищної ради відповідає вимогам законодавства, то і проведений аукціон із продажу права оренди на спірну земельну ділянку, укладений з переможцем аукціону договір оренди є правомірними;
- звідси, не підлягають задоволенню позовні вимоги про скасування відповідних рішення про державну реєстрацію прав та запису, адже такі є похідними від вимог про визнання недійсними рішення селищної ради № 1741 від 23.10.2020 та договору оренди від 29.04.2021, в задоволенні яких відмовлено;
- той факт, що спірна земельна ділянка перетинається із земельною ділянкою, на якій знаходяться корисні копалини, не може бути підставою для скасування державної реєстрації такої ділянки.
34. За наслідками апеляційного перегляду цієї справи, постановою Північно-західного апеляційного господарського суду від 26.04.2023 рішення господарського суду першої інстанції залишено без змін.
35. Суд апеляційної інстанції погодився з висновками місцевого господарського суду про те, що доводи Позивача про неправомірну зміну Брусилівською селищною радою цільового призначення спірної земельної ділянки є безпідставними, а також про те, що у спірних правовідносинах порушень прав чи інтересів Позивача не відбулося.
36. В частині аргументів ТОВ "Здвиж ресурс" про порушення його правомірних очікувань на укладення договору оренди землі для видобування торфу, як особи, що отримала спеціальний дозвіл на користування надрами, апеляційний господарський суд додатково відмітив, що:
- вчинення Позивачем дій щодо отримання дозволу на користування надрами та земельної ділянки у 2015-2016 роках не свідчить про існування "правомірного очікування", за захистом якого ТОВ "Здвиж ресурс" звернулося до суду у цій справі, адже виходячи з приписів статті 66 Земельного кодексу України та статті 18 Кодексу України про надра, земельна ділянка для потреб, пов`язаних з користуванням надрами, може бути надана лише після оформлення в установленому порядку прав користування надрами (отримання спеціального дозволу), яке в даному випадку відбулося вже після передачі спірної земельної ділянки в оренду іншій особі;
- крім цього, із поданих Позивачем доказів (звернення та рішення 2015-2016 років) не вбачається можливим чітко ідентифікувати земельну ділянку для розробки родовища, щоб перевірки її місце розташування, відсутні дані щодо конфігурації земельної ділянки; зазначено лише, що така розміщена на землях запасу Карабачинської сільської ради, орієнтовною площею 100,00 га;
- рішення ж про надання дозволу на розробку проєкту землеустрою не є правовстановлюючим актом і не гарантує особі чи невизначеному колу осіб набуття права власності чи користування на земельну ділянку;
- враховуючи викладене, Позивач у даній справі не довів, яким чином оскаржені рішення селищної ради та договір оренди, а також факт державної реєстрації спірної земельної ділянки та іншого речового права, які здійснені до моменту отримання ним спеціального дозволу, на дату їх вчинення порушили його права як користувача надрами.
Касаційна скарга
37. Не погодившись із судовими рішеннями, ТОВ "Здвиж ресурс" звернулося до Верховного Суду з касаційною скаргою, у якій просить їх скасувати та прийняти нове рішення про задоволення позову.
АРГУМЕНТИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ