ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
30 серпня 2023 року
м. Київ
справа №505/1533/16-а
адміністративне провадження № К/9901/61695/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
суддя-доповідач - Стародуб О.П.,
судді - Єзеров А.А., Кравчук В.М.
розглянув в порядку письмового провадження касаційну скаргу Суворовської районної адміністрації Одеської міської ради на окрему ухвалу Одеського апеляційного адміністративного суду від 08.08.2018 (судді - Джабурія О.В., Вербицька Н.В., Кравченко К.В.)
у справі за позовом Суворовської районної державної адміністрації Одеської міської ради до ОСОБА_1, третя особа - ОСОБА_2 про зобов`язання вчинити дії,
КОРОТКИЙ ЗМІСТ ПОЗОВНИХ ВИМОГ
У квітні 2016 року Суворовська районна адміністрація Одеської міської ради звернулась до суду з позовом, в якому просила зобов`язати ОСОБА_1 за свій рахунок привести до первісного стану об`єкт самочинного будівництва (реконструкцію): балкон на третьому поверсі квартири АДРЕСА_1 .
КОРОТКИЙ ЗМІСТ РІШЕНЬ СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
Постановою Котовського міськрайонного суду Одеської області від 13.10.2017 позов задоволено.
Постановою Одеського апеляційного адміністративного суду від 08.08.2018 постанову Котовського міськрайонного суду Одеської області від 13.10.2017 скасовано, у задоволенні позову відмовлено.
Крім того, 08.08.2018 Одеським апеляційним адміністративним судом постановлено окрему ухвалу, якою доведено до відома Одеської міської ради про допущені з боку Суворовської районної адміністрації Одеської міської ради зловживання, які виразились у безпідставних зверненнях з адміністративними позовами до ОСОБА_1 без наявності на те відповідних повноважень.
Постановляючи окрему ухвалу, апеляційний суд виходив з того, що постановою Одеського апеляційного адміністративного суду від 08.08.2018 встановлено, що у Суворовської райадміністрації відсутні повноваження на звернення до суду з цим адміністративним позовом, оскільки, на переконання суду, звернення до суду з позовом про приведення об`єкту у первісний стан належить до повноважень державної архітектурно-будівельної інспекції.
Враховуючи викладене, апеляційний суд дійшов висновку, що звернувшись з вказаним позовом Суворовська районна адміністрація Одеської міської ради порушила положення ч. 4 ст. 5 КАС України.
УЗАГАЛЬНЕНІ ДОВОДИ ОСОБИ, ЯКА ПОДАЛА КАСАЦІЙНУ СКАРГУ ТА ІНШИХ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
В обгрунтування касаційної скарги позивач покликається на неправильне застосування судом апеляційної інстанції норм матеріального права, неповне з`ясування обставин справи, що призвело до постановлення незаконної ухвали.
Зокрема, покликається на те, що позивач, як виконавчий орган Одеської міської ради, який в своїй діяльності керується Положенням про Суворовську районну адміністрацію Одеської міської ради, затвердженим рішенням Одеської міської ради від 13.02.2014 №4584-VІ, яке було чинним на час зверненя до суду з цим позовом, наділений повноваженнями з приводу здійснення заходів контролю щодо виявлення на території району фактів самовільного будівництва або реконструкції, та звернення до суду з відповідними позовами про знесення самовільно побудованих об`єктів або приведення самовільно реконструйованих об`єктів до попереднього стану. (п.3.2.8 Положення).
Крім того, право звернення до суду з таким позовом надано позивачу Порядком взаємодії виконавчих органів, комунальних підприємств, установ, закладів та організацій Одеської міської ради з питань, пов`язаних із виявленням самочинного будівництва у місті Одесі та вжиттям заходів реагування", затвердженим рішенням виконкому Одеської міської ради №16 від 29.01.2015, який діяв на час подання позову і який було принято відповідно до положень ст.ст. 31, 52 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", Закону України "Про архітектурну діяльність", Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності".
Зокрема, п.11 зазначеного Порядку передбачено, що у випадках виявлення самочинного проведення внутрішньої реконструкції квартир та нежитлових приміщень у багатоквартирних будинках, нежитлових будівлях та спорудах, реконструкції приміщень з прибудовою балконів від другого поверху та вище, мансардних поверхів, облаштування огорож, встановлення металевих гаражів без відповідних дозвільних документів, з відповідними позовами до суду звертається районна адміністрація Одеської міської ради.
Просив скасувати окрему ухвалу суду апеляційної інстанції.