ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
23 серпня 2023 року
м. Київ
справа №600/588/21-а
адміністративне провадження № К/990/1569/22
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючого - Шишова О.О.,
суддів: Дашутіна І.В., Яковенко М.М.
розглянув у порядку письмового провадження в касаційній інстанції справу
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Аплот" до Головного управління ДПС у Чернівецькій області про визнання дій протиправними, провадження в якій відкрито
за касаційною скаргою Товариства з обмеженою відповідальністю "Аплот" на рішення Чернівецького окружного адміністративного суду від 27.04.2021, ухвалене у складі головуючого судді Анісімова О.В. та постанову Сьомого апеляційного адміністративного суду від 14.12.2021, прийняту у складі колегії суддів: Полотнянка Ю.П. (головуючий), Драчук Т.О., Ватаманюка Р.В.
У с т а н о в и в :
І. Суть спору
1. Товариство з обмеженою відповідальністю (далі - ТОВ) "Аплот" звернулось до суду з позовом до Головного управління ДПС у Чернівецькій області (дал - ГУ ДПС у Чернівецькій області), в якому просило суд визнати протиправними дії щодо включення його до плану-графіку проведення документальних планових перевірок платників податків на 2021 рік.
2. Обґрунтовуючи позовні вимоги, позивач зазначив, що його включено до плану-графіку проведення документальних планових перевірок платників податків на 2021 рік протиправно, оскільки він не відноситься до платників податків, які за результатами господарської діяльності мають найбільші ризики несплати до бюджету податків та зборів, платежів.
3. Зокрема звертає увагу на те, що аргументуючи правомірність включення позивача до плану-графіка проведення документальних планових перевірок на 2021 рік відповідач зазначає, що за результатами господарської діяльності за 9 місяців 2020 року ТОВ "Аплот" мало ризики несплати до бюджету податків та зборів, платежів та дає свою оцінку виключно такому ризику, як рівень сплати податку на додану вартість нижчий на 50 та більше відсотків за рівень сплати податку за відповідною галуззю 2,18 (0,03/2,21). Проте вказаний показник рівня сплати податку на додану вартість за відповідною галуззю, відповідач не підтверджує жодним належним та допустимим доказом.
4. Також, позивач зазначив, що протягом останніх шести місяців він чотири рази був об`єктом документальних виїзних перевірок.
ІІ. Установлені судами фактичні обставини справи
5. Судами попередніх інстанцій установлено, що ТОВ "Аплот" зареєстровано Сторожинецькою районною державною адміністрацією, запис про реєстрацію від 17.09.2013 року, №10371020000000943. Взято на облік в контролюючому органі 18.09.2013 року, №241113148777, зареєстроване платником податку на додану вартість 01.11.2013 року.
6. 24.12.2020 року ГУ ДПСнадіслано на адресу Державної податкової служби України паперовий варіант плану-графіка проведення документальних планових перевірок платників податку на 2021 рік з додатками, серед яких обґрунтування підстав включення платників податків юридичних осіб до плану-графіка на 2021 рік.
7. Згідно наведених документів, відповідачем запланована на 2021 рік документальна перевірка ТОВ "Аплот", оскільки товариство за 9 місяців 2020 року відповідає п`ятьом критеріям ризику. В обґрунтування цього надано інформаційно-аналітичну довідку щодо діяльності підприємств, податкові розрахунки сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь фізичних осіб, і сум утриманого з них податку (Форма 1 ДФ) за 1,2,3 квартал 2020 року, фінансова звітність малого підприємства станом на 01.10.2020 року, податкова декларація з податку на додану вартість за 9 місяців 2020 року, податкова декларація з податку на прибуток підприємства за три квартали 2020 року.
8. Відповідно до обґрунтування підстав включення платників податків юридичних осіб до плану-графіка на 2021 рік та інформаційно-аналітичної довідки щодо діяльності підприємства ТОВ "Аплот" за результатами господарської діяльності за 9 місяців 2020 року мало наступні ризики несплати до бюджету податків та зборів, платежів:
9. - рівень сплати податку на додану вартість нижчий на 50 та більше відсотків за рівень сплати податку за відповідною галуззю - 2,18 (0,03/2,21);
10. - декларування суми від`ємного значення, що зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду, у сумі понад 1 млн гри або понад 5 відсотків загального обсягу податкового кредиту, але не менше ніж 100 тис. грн за останній звітний (податковий) період - 739,0 тис. грн;
11. - нарахування та виплата доходів за ознакою 157 (дохід, виплачений самозайнятій особі), визначеною Довідником ознак доходів, у сумі понад 5 відсотків загального обсягу доходу від будь-якої діяльності (за вирахуванням непрямих податків), визначеного за правилами бухгалтерського обліку 6,468%;
12. - інші операційні витрати більші за інші операційні доходи 5003,5 тис. грн (13735,6/8732,1);
13. - ІР-адреса або електронна адреса, яка використовується платником податків для листування з контролюючими органами, використовується більш ніж сімома платниками податків з обсягами реалізації понад 4 млн гривень -1.
14. Окрім цього, у справі наявний автоматичний розрахунок ризиків несплати до бюджети податків та зборів, платежів за результатами господарської діяльності ТОВ "Аплот".
15. Уважаючи, що відповідачем протиправно включено його до плану-графіку проведення документальних планових перевірок платників податків на 2021 рік, ТОВ "Аплот" звернулось з цим позовом до суду.
ІІІ. Рішення судів першої та апеляційної інстанцій і мотиви їх ухвалення
16. Чернівецький окружний адміністративний суд рішенням від 27.04.2021 у задоволенні позову відмовив.
17. Суд першої інстанції виходив із того, що у ГУ ДПС у Чернівецькій області були усі правові підстави для включення ТОВ "Аплот" до плану-графіку проведення документальних планових перевірок на 2021 рік, оскільки ТОВ "Аплот" за наслідками своєї діяльності за 9 місяців 2020 року, віднесено до високого ступеня ризику платника податку, за критерієм "рівень сплати податку на додану вартість нижчий на 50 та більше відсотків за рівень сплати податку за відповідною галуззю".
18. Сьомий апеляційний адміністративний суд постановою від 14.12.2021 підтримав позицію суду першої інстанції та за результатом апеляційного перегляду залишив рішення суду першої інстанції без змін.
19. Рішення суду апеляційної інстанціі мотивоване тим, що Постановою Кабінету Міністрів України "Про скорочення строку дії обмеження в частині дії мораторію на проведення деяких видів перевірок" від 3 лютого 2021 року № 89 відповідно до пункту 4 розділу II "Прикінцеві положення" Закону України від 17 вересня 2020 року № 909-IX "Про внесення змін до Закону України "Про Державний бюджет України на 2020 рік" було вирішено скоротити строк дії обмежень, встановлених пунктом 52-2 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України, в частині дії мораторію на проведення деяких видів перевірок, дозволивши проведення таких видів перевірок юридичних осіб: тимчасово зупинених документальних та фактичних перевірок, що були розпочаті до 18 березня 2020 року та не були завершеними; документальних перевірок, право на проведення яких надається з дотриманням вимог пункту 77.4 статті 77 Кодексу; документальних позапланових перевірок з підстав, визначених підпунктами 78.1.1 та/або 78.1.4 пункту 78.1 статті 78 Кодексу, суб`єктів господарювання реального сектору економіки, які сформували податковий кредит за рахунок оформлення ризикових операцій з придбання товарів/послуг (із переліку ризикових платників податків, визначених у межах роботи Тимчасової слідчої комісії Верховної Ради України з питань розслідування оприлюднених у засобах масової інформації фактів можливих корупційних дій посадових осіб органів державної влади, які призвели до значних втрат дохідної частини Державного бюджету України, утвореної відповідно до Постанови Верховної Ради України від 24 квітня 2020 року № 568-IX); документальних позапланових перевірок платників податків, за якими отримано податкову інформацію, що свідчить про порушення платником валютного законодавства в частині дотримання граничних строків надходження товарів за імпортними операціями та/або валютної виручки за експортними операціями; документальних позапланових перевірок з підстав, визначених підпунктами 78.1.12, 78.1.14, 78.1.15, 78.1.16 пункту 78.1 статті 78 Кодексу.
IV. Касаційне оскарження
20. У касаційні скарзі представник позивача, посилаючись на неправильне застосування судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального права та порушення норм процесуального права, а також невірної правової оцінки обставин у справі, просить скасувати їх рішення, у задоволенні позову відмовити повністю.
21. Як підставу касаційного оскарження вказує пункт пункт 3 частини четвертої статті 328 Кодексу адміністративного судочинства України: відсутній висновок Верховного Суду щодо застосування положень пункту 52-2 підрозділу 10 розділу XX Перехідні положення ПК України (в редакції Закону №540-ІХ від 30.03.2020 із змінами, внесеними згідно із Законом №786-ІХ від 14.07.2020), пункту 4 розділу ІІ Прикінцеві положення Закону України "Про внесення змін до Закону України "Про державний бюджет України на 2020 рік" від 17 вересня 2020 №909-ІХ, постанови Кабінету Міністрів України №89 від 03.02.2021 "Про скорочення строку дії обмеження в частині дії мораторію на проведення деяких видів перевірок" при організації та проведенні органами податкової служби документальних планових перевірок платників податків в період дії мораторію на їх проведення.
22. Відповідач своїм правом на подання заперечень на касаційну скаргу не скористався, що не перешкоджає перегляду судового рішення.
V. Оцінка Верховного Суду
23. Відповідно до обставин справи між сторонами виник спір щодо правомірності та обґрунтованості внесення позивача до плану-графіку проведення документальних планових перевірок платників податку на 2021 рік під час дії мораторію, встановленого пункту пункт 52-2 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" ПК України.
24. Відповідно до частини першої статті 341 КАС України суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.
25. Порядок проведення документальних планових перевірок унормовано статтею 77 ПК України.
26. 18 березня 2020 року набрав чинності Закон України від 17 березня 2020 року №533-IX "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо підтримки платників податків на період здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)", яким підрозділ 10 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України доповнено пунктами 52-1 - 52-5.
27. Зокрема, згідно з пунктом 52-2 установлено мораторій на проведення документальних та фактичних перевірок на період з 18 березня по 31 травня 2020 року, крім документальних позапланових перевірок з підстав, визначених підпунктом 78.1.8 пункту 78.1 статті 78 цього Кодексу. Інформація про перенесення документальних планових перевірок, які відповідно до плану-графіку проведення планових документальних перевірок мали розпочатися у період з 18 березня по 31 травня 2020 року та на день набрання чинності Законом України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо підтримки платників податків на період здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)" не були розпочаті, включається до оновленого плану-графіку, який оприлюднюється на офіційному веб-сайті центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, до 30 березня 2020 року. Документальні та фактичні перевірки, що були розпочаті до 18 березня 2020 року та не були завершеними, тимчасово зупиняються на період до 31 травня 2020 року. Таке зупинення перериває термін проведення перевірки та не потребує прийняття будь-яких додаткових рішень контролюючим органом. На період з 18 березня по 31 травня 2020 року зупиняється перебіг строків давності, передбачених статтею 102 цього Кодексу.
28. Законом України від 30 березня 2020 року №540-IX "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на забезпечення додаткових соціальних та економічних гарантій у зв`язку з поширенням коронавірусної хвороби (COVID-19)" внесено зміни, зокрема, до пункту 52-2 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України і абзац перший пункту 52-2 замінено сімома новими абзацами такого змісту: Установити мораторій на проведення документальних та фактичних перевірок на період з 18 березня по 31 травня 2020 року, крім: документальних позапланових перевірок з підстав, визначених підпунктом 78.1.8 пункту 78.1 статті 78 цього Кодексу; фактичних перевірок в частині порушення вимог законодавства в частині: обліку, ліцензування, виробництва, зберігання та транспортування пального, спирту етилового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів; цільового використання пального та спирту етилового платниками податків; обладнання акцизних складів витратомірами-лічильниками та/або рівномірами-лічильниками; здійснення функцій, визначених законодавством у сфері виробництва і обігу спирту етилового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів, пального, з підстав, визначених підпунктами 80.2.2, 80.2.3 та 80.2.5 пункту 80.2 статті 80 цього Кодексу. У зв`язку з цим абзаци другий - четвертий слід вважати відповідно абзацами восьмим - десятим.